Nino Rota: Nejlepší filmy a seriály

8.1

Nino Rota: Filmy a seriály

  • The Godfather: A Novel for Television
    The Godfather: A Novel for Television (1977)
    Minisérie
    93%
    1
  • Kmotr
    Kmotr (1972)
    Film
    • Netflix
    • SkyShowtime
    • iTunes
    • +2
    90%
    2
  • Kmotr II
    Kmotr II (1974)
    Film
    • Netflix
    • SkyShowtime
    • iTunes
    • +2
    Jsme větší než U. S. Steel. Al Pacino a Robert De Niro v hlavních rolích pokračování slavné mafiánské ságy, oceněné šesti Oscary. Mimořádný úspěch Kmotra (1972) ve světových kinech logicky vedl k okamžitým úvahám o natočení pokračování, k němuž koneckonců vybízel i relativně otevřený konec originálu. Coppola, který tímto snímkem získal v Hollywoodu nesmírný respekt, ovšem nejdřív svého vlivu využil k realizaci osobního projektu Rozhovor (vyznamenaného mj. Zlatou palmou na MFF v Cannes, ale komerčně neúspěšného). Scénář Kmotra II, jenž je znovu společným dílem autora původní předlohy a režiséra, rozvíjí dvě dějové linie. Další osudy nového kmotra Michaela Corleona (Al Pacino), ovládajícího své impérium z rozsáhlého sídla v nevadském Lake Tahoe. A začátky mladého Vita Corleona (Robert De Niro) v New Yorku 20. let, jež jsou obsaženy i v Puzově původní knize. Michael musí čelit nejen svým konkurentům z podsvětí, zejména Hymanu Rothovi (pozoruhodná kreace slavného hereckého pedagoga Lee Strasberga), který využívá informací zhrzeného Michaelova bratra Freda (John Cazale), ale také zvýšenému zájmu orgánů spravedlnosti, jež v průběhu druhé poloviny 50. let, kdy se Kmotr II odehrává, zintenzivnily svou kampaň proti organizovanému zločinu. Michael své obchodní zájmy uhájí, přes nedobrovolné opuštění hazardních aktivit na revoluční Kubě, ovšem cena je vysoká. Předčasně zestárlý, zahořklý kmotr je ještě nelítostnějším šéfem než jeho otec, ale rodinné vazby, tvořící páteř prvního filmu, zmizely. Michael zůstává osamocený. Bez bratra, kterého nechal zabít, i bez manželky, která od něho odešla. Kmotr II je stejně výjimečným dílem jako originál, na který navazuje. Mnozí dokonce tvrdí, že lepším. Coppola se tu jako režisér představuje ve špičkové formě, navíc posílené neotřesitelným postavením režisérské hvězdy. Už nemusel bojovat o výši rozpočtu jako v případě prvního filmu (který se z finančních důvodů měl původně odehrávat v současnosti), ani o herce, jež hodlal angažovat. Ve všem měl naprosto volnou ruku. Prozřetelným se ukázalo obsazení málo známého Roberta De Nira jako mladého Vita Corleona, jehož elektrizující herectví tu získává na přesvědčivosti také citlivým využitím sicilského dialektu, který v raných scénách nahrazuje angličtinu. Jeho osud v nové zemi, kam musel uprchnout ze sicilské vesničky, jež mu dala jméno, ostře kontrastuje s údělem jeho syna. Vito buduje svoji pozici prakticky z ničeho, dokáže využít každé příležitosti, neštítí se násilných prostředků, pokud je považuje za nutné a efektivní, ale základem je pro něho rodina. Pokračování Kmotra se stalo prvním "sequelem", který získal Cenu Akademie za nejlepší film. Nezůstalo ovšem u jediného Oscara. Kmotr II v tomto ohledu překonal originál celkem se šesti soškami; další cenu mu Akademie udělila za nejlepší režii (ta Coppolovi v prvním případě unikla ve prospěch Boba Fosseho za Kabaret), scénář, výpravu, hudbu (slavný italský skladatel Nino Rota, opominutý u prvního dílu kvůli zařazení již použitých motivů z jiného filmu, tady spolupracoval s režisérovým otcem Carminem Coppolou) a konečně za fenomenální De Nirův výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)
    90%
    Jsme větší než U. S. Steel. Al Pacino a Robert De Niro v hlavních rolích pokračování slavné mafiánské ságy, oceněné šesti Oscary. Mimořádný úspěch Kmotra (1972) ve světových kinech logicky vedl k okamžitým úvahám o natočení pokračování, k němuž koneckonců vybízel i relativně otevřený konec originálu. Coppola, který tímto snímkem získal v Hollywoodu nesmírný respekt, ovšem nejdřív svého vlivu využil k realizaci osobního projektu Rozhovor (vyznamenaného mj. Zlatou palmou na MFF v Cannes, ale komerčně neúspěšného). Scénář Kmotra II, jenž je znovu společným dílem autora původní předlohy a režiséra, rozvíjí dvě dějové linie. Další osudy nového kmotra Michaela Corleona (Al Pacino), ovládajícího své impérium z rozsáhlého sídla v nevadském Lake Tahoe. A začátky mladého Vita Corleona (Robert De Niro) v New Yorku 20. let, jež jsou obsaženy i v Puzově původní knize. Michael musí čelit nejen svým konkurentům z podsvětí, zejména Hymanu Rothovi (pozoruhodná kreace slavného hereckého pedagoga Lee Strasberga), který využívá informací zhrzeného Michaelova bratra Freda (John Cazale), ale také zvýšenému zájmu orgánů spravedlnosti, jež v průběhu druhé poloviny 50. let, kdy se Kmotr II odehrává, zintenzivnily svou kampaň proti organizovanému zločinu. Michael své obchodní zájmy uhájí, přes nedobrovolné opuštění hazardních aktivit na revoluční Kubě, ovšem cena je vysoká. Předčasně zestárlý, zahořklý kmotr je ještě nelítostnějším šéfem než jeho otec, ale rodinné vazby, tvořící páteř prvního filmu, zmizely. Michael zůstává osamocený. Bez bratra, kterého nechal zabít, i bez manželky, která od něho odešla. Kmotr II je stejně výjimečným dílem jako originál, na který navazuje. Mnozí dokonce tvrdí, že lepším. Coppola se tu jako režisér představuje ve špičkové formě, navíc posílené neotřesitelným postavením režisérské hvězdy. Už nemusel bojovat o výši rozpočtu jako v případě prvního filmu (který se z finančních důvodů měl původně odehrávat v současnosti), ani o herce, jež hodlal angažovat. Ve všem měl naprosto volnou ruku. Prozřetelným se ukázalo obsazení málo známého Roberta De Nira jako mladého Vita Corleona, jehož elektrizující herectví tu získává na přesvědčivosti také citlivým využitím sicilského dialektu, který v raných scénách nahrazuje angličtinu. Jeho osud v nové zemi, kam musel uprchnout ze sicilské vesničky, jež mu dala jméno, ostře kontrastuje s údělem jeho syna. Vito buduje svoji pozici prakticky z ničeho, dokáže využít každé příležitosti, neštítí se násilných prostředků, pokud je považuje za nutné a efektivní, ale základem je pro něho rodina. Pokračování Kmotra se stalo prvním "sequelem", který získal Cenu Akademie za nejlepší film. Nezůstalo ovšem u jediného Oscara. Kmotr II v tomto ohledu překonal originál celkem se šesti soškami; další cenu mu Akademie udělila za nejlepší režii (ta Coppolovi v prvním případě unikla ve prospěch Boba Fosseho za Kabaret), scénář, výpravu, hudbu (slavný italský skladatel Nino Rota, opominutý u prvního dílu kvůli zařazení již použitých motivů z jiného filmu, tady spolupracoval s režisérovým otcem Carminem Coppolou) a konečně za fenomenální De Nirův výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)
    3
  • Kmotr III
    Kmotr III (1990)
    FilmRole: dodatečná
    Člověk financí a politiky. Al Pacino v hlavní roli závěrečné části proslulé mafiánské trilogie. Francis Ford Coppola uzavřel svou mafiánskou trilogii snímkem Kmotr III (1990) po více než patnáctileté odmlce. Začátek jejího děje umístil do roku 1979, tedy plná dvě desetiletí od závěru Kmotra II. Michael Corleone (Al Pacino), nyní šedesátiletý, dál ovládá pevnou rukou své obchodní zájmy. Velmi usilovně se však snaží odpoutat od vlastní kriminální minulosti a své obchody legalizovat. Jeho zájem se přesunul od hazardu k nemovitostem a investičním bankám. A stal se z něho zbožný a vůči církvi nesmírně štědrý člověk, neboť přízeň Vatikánu, kde má několik vysoce postavených přátel, má v jeho proměně v bezúhonného byznysmena sehrát rozhodující úlohu. Jako svého nástupce jmenuje Vincenta Manciniho (Andy Garcia), nelegitimního potomka Sonnyho Corleona. Násilí však z vlastního života nelze jen tak jednoduše vymazat a je jen otázkou času, kdy minulost začne promlouvat do přítomnosti. Na rozdíl od prvních dvou částí vznikal Kmotr III až na několik newyorských scén prakticky celý v Itálii (v exteriérech v Římě a jeho okolí, v sicilském Palermu a Taormině a také v dekoracích postavených ve čtyřech největších ateliérech římského studia Cinecitta). Z klíčových členů štábu zůstali jen kameraman Gordon Willis, výtvarník Dean Tavoularis a samozřejmě spoluautor scénáře Mario Puzo. Třetí díl Kmotra je považován za nejslabší, což ve srovnání s oběma předchozími částmi, jež patří k nejlepším snímkům světové kinematografie (momentálně obsazují druhé a třetí místo ve známé internetové databázi IMDb), neznamená, že to je špatný film. Je třeba ho chápat jako důstojné uzavření ambiciózní filmové série o lidském snu, který zhořkl. Možná největším paradoxem je někdejší tvrzení, že komerční filmy ve stylu Kmotra umožňovaly Coppolovi realizaci mnohem osobnějších projektů, jakým byl např. Rozhovor. Dnes je nad slunce jasnější, že právě Kmotr a jeho pokračování tvoří bezesporu Coppolovo nejosobnější dílo. Ve světle tohoto faktu blednou i výtky, jež se na Kmotra III snesly po jeho uvedení a jež se soustředily vedle vatikánské dějové linie zejména na obsazení režisérovy dcery Sofie do klíčové role Michaelovy dcery Mary (v důsledku onemocnění Winony Ryderové těsně před natáčením). Americká akademie film ocenila sedmi oscarovými nominacemi (nejlepší film, režie, kamera, výprava, střih, píseň a herecký výkon ve vedlejší roli - A. Garcia). Všechny nominace však zůstaly neproměněny, neboť rok 1990 se stal rokem Costnerova westernu Tanec s vlky.
    83%
    Člověk financí a politiky. Al Pacino v hlavní roli závěrečné části proslulé mafiánské trilogie. Francis Ford Coppola uzavřel svou mafiánskou trilogii snímkem Kmotr III (1990) po více než patnáctileté odmlce. Začátek jejího děje umístil do roku 1979, tedy plná dvě desetiletí od závěru Kmotra II. Michael Corleone (Al Pacino), nyní šedesátiletý, dál ovládá pevnou rukou své obchodní zájmy. Velmi usilovně se však snaží odpoutat od vlastní kriminální minulosti a své obchody legalizovat. Jeho zájem se přesunul od hazardu k nemovitostem a investičním bankám. A stal se z něho zbožný a vůči církvi nesmírně štědrý člověk, neboť přízeň Vatikánu, kde má několik vysoce postavených přátel, má v jeho proměně v bezúhonného byznysmena sehrát rozhodující úlohu. Jako svého nástupce jmenuje Vincenta Manciniho (Andy Garcia), nelegitimního potomka Sonnyho Corleona. Násilí však z vlastního života nelze jen tak jednoduše vymazat a je jen otázkou času, kdy minulost začne promlouvat do přítomnosti. Na rozdíl od prvních dvou částí vznikal Kmotr III až na několik newyorských scén prakticky celý v Itálii (v exteriérech v Římě a jeho okolí, v sicilském Palermu a Taormině a také v dekoracích postavených ve čtyřech největších ateliérech římského studia Cinecitta). Z klíčových členů štábu zůstali jen kameraman Gordon Willis, výtvarník Dean Tavoularis a samozřejmě spoluautor scénáře Mario Puzo. Třetí díl Kmotra je považován za nejslabší, což ve srovnání s oběma předchozími částmi, jež patří k nejlepším snímkům světové kinematografie (momentálně obsazují druhé a třetí místo ve známé internetové databázi IMDb), neznamená, že to je špatný film. Je třeba ho chápat jako důstojné uzavření ambiciózní filmové série o lidském snu, který zhořkl. Možná největším paradoxem je někdejší tvrzení, že komerční filmy ve stylu Kmotra umožňovaly Coppolovi realizaci mnohem osobnějších projektů, jakým byl např. Rozhovor. Dnes je nad slunce jasnější, že právě Kmotr a jeho pokračování tvoří bezesporu Coppolovo nejosobnější dílo. Ve světle tohoto faktu blednou i výtky, jež se na Kmotra III snesly po jeho uvedení a jež se soustředily vedle vatikánské dějové linie zejména na obsazení režisérovy dcery Sofie do klíčové role Michaelovy dcery Mary (v důsledku onemocnění Winony Ryderové těsně před natáčením). Americká akademie film ocenila sedmi oscarovými nominacemi (nejlepší film, režie, kamera, výprava, střih, píseň a herecký výkon ve vedlejší roli - A. Garcia). Všechny nominace však zůstaly neproměněny, neboť rok 1990 se stal rokem Costnerova westernu Tanec s vlky.
    4
  • Rocco a jeho bratři
    Rocco a jeho bratři (1960)
    Film
    • KVIFF TV
    Italský film vynikajícího režiséra Luchina Viscontiho Rocco a jeho bratři patří k stěžejním dílům současné světové kinematografie. Je to film hluboce lidský. Vypráví o osudech pěti bratří, kteří přicházejí z venkova do velkého města hledat obživu. Visconti mistrovsky vykreslil jednotlivé charaktery. Dobrý až neskutečně dobrý Rocco nelituje ani největší oběti pro svého bezcharakterního bratra Simona: vzdá se lásky, přijme na sebe téměř neúnosné finanční závazky a nakonec se pokouší krýt Simona před policií, třebaže ví, že je vrahem dívky, kterou miloval. Je někdy až těžké pochopit takovou bratrskou lásku. Proto je divákům nejbližší z bratří mladý Ciro, jdoucí cílevědomě za správnou představou poctivého života. V jeho závěrečných slovech vidíme poslání filmu: lidé musí znát a plnit své povinnosti. Kdo se jim zpronevěří, sám se vyloučí z lidské společnosti, jako právě Simon. A poctiví lidé nemohou ztratit víru, že nový svět bude lepší. Porota benátského bienále 1960 jej vyznamenala Zvláštní cenou a současně získal cenu FIPRESCI. Na XII. FFP 1961 byl film poctěn cenou v kategorii filmů bojujících za sociální pokrok.
    Žánry:DramaKrimiSportovní
    81%
    Italský film vynikajícího režiséra Luchina Viscontiho Rocco a jeho bratři patří k stěžejním dílům současné světové kinematografie. Je to film hluboce lidský. Vypráví o osudech pěti bratří, kteří přicházejí z venkova do velkého města hledat obživu. Visconti mistrovsky vykreslil jednotlivé charaktery. Dobrý až neskutečně dobrý Rocco nelituje ani největší oběti pro svého bezcharakterního bratra Simona: vzdá se lásky, přijme na sebe téměř neúnosné finanční závazky a nakonec se pokouší krýt Simona před policií, třebaže ví, že je vrahem dívky, kterou miloval. Je někdy až těžké pochopit takovou bratrskou lásku. Proto je divákům nejbližší z bratří mladý Ciro, jdoucí cílevědomě za správnou představou poctivého života. V jeho závěrečných slovech vidíme poslání filmu: lidé musí znát a plnit své povinnosti. Kdo se jim zpronevěří, sám se vyloučí z lidské společnosti, jako právě Simon. A poctiví lidé nemohou ztratit víru, že nový svět bude lepší. Porota benátského bienále 1960 jej vyznamenala Zvláštní cenou a současně získal cenu FIPRESCI. Na XII. FFP 1961 byl film poctěn cenou v kategorii filmů bojujících za sociální pokrok.
    Žánry:DramaKrimiSportovní
    5
  • Chobotnice
    Chobotnice (1984)
    Seriál
    Policejní inspektor Corrado Cattani je přeložen na Sicílii s manželkou a dvanáctiletou dcerou Paolou. Jelikož se specializuje na mafii a s ní spojené obchodníky s drogami, jejichž transakce jsou kryty bankou a jeví se jako legální obchody, brzy se stane terčem vyhrožování. Po únosu své dcery je Cattani donucen odvolat žalobu proti hlavnímu podezřelému, a to i přes pohrdání svých kolegů. Paola se po únosu vrací v zuboženém stavu a Corrado se pouští do nemilosrdné odvety vůči zločincům.
    Žánry:DramaKrimi
    79%
    Policejní inspektor Corrado Cattani je přeložen na Sicílii s manželkou a dvanáctiletou dcerou Paolou. Jelikož se specializuje na mafii a s ní spojené obchodníky s drogami, jejichž transakce jsou kryty bankou a jeví se jako legální obchody, brzy se stane terčem vyhrožování. Po únosu své dcery je Cattani donucen odvolat žalobu proti hlavnímu podezřelému, a to i přes pohrdání svých kolegů. Paola se po únosu vrací v zuboženém stavu a Corrado se pouští do nemilosrdné odvety vůči zločincům.
    Žánry:DramaKrimi
    6
  • Velká válka
    Velká válka (1959)
    Film
    79%
    7
  • Romeo a Julie
    Romeo a Julie (1968)
    Film
    • iTunes
    Nejslavnější filmová verze nejslavnějšího milostného příběhu všech dob. Romeo a Julie. Nejslavnější milenci světa, rozděleni za života nesmiřitelnou nenávistí svých rodů, navždy spojeni ve smrti, kterou vykoupili budoucí smír. Ze všech filmových i televizních verzí, které byly v průběhu mnoha desetiletí natočeny, je Zeffirelliho film nepochybně nejslavnější a nejlepší. Poprvé se v něm - proti zažité tradici, ale tak, jak to Shakespeare napsal - v titulních rolích objevili mladičcí představitelé, skoro ještě děti.
    78%
    Nejslavnější filmová verze nejslavnějšího milostného příběhu všech dob. Romeo a Julie. Nejslavnější milenci světa, rozděleni za života nesmiřitelnou nenávistí svých rodů, navždy spojeni ve smrti, kterou vykoupili budoucí smír. Ze všech filmových i televizních verzí, které byly v průběhu mnoha desetiletí natočeny, je Zeffirelliho film nepochybně nejslavnější a nejlepší. Poprvé se v něm - proti zažité tradici, ale tak, jak to Shakespeare napsal - v titulních rolích objevili mladičcí představitelé, skoro ještě děti.
    8
  • V plném slunci
    V plném slunci (1960)
    Film
    Itálie. Mladý muž, který má za sebou nešťastné dětství, Tom Ripley, se nechá najmout bohatým Američanem, aby doprovodil jeho syna do Spojených států. Neustále a neúnosně ponižován, se Tom odhodlá rozmařilého synka zabít. S ďábelskou šikovností se naučí napodobit jeho podpis a zmocní se jeho majetku i milenky. Tato adaptace románu Patricie Highsmith, často přirovnávaná k dílu Alfreda Hitchcocka, se dočkala roku 1999 nového amerického zpracování ve filmu Talentovaný pan Ripley.
    78%
    Itálie. Mladý muž, který má za sebou nešťastné dětství, Tom Ripley, se nechá najmout bohatým Američanem, aby doprovodil jeho syna do Spojených států. Neustále a neúnosně ponižován, se Tom odhodlá rozmařilého synka zabít. S ďábelskou šikovností se naučí napodobit jeho podpis a zmocní se jeho majetku i milenky. Tato adaptace románu Patricie Highsmith, často přirovnávaná k dílu Alfreda Hitchcocka, se dočkala roku 1999 nového amerického zpracování ve filmu Talentovaný pan Ripley.
    9
  • Cabiriiny noci
    Cabiriiny noci (1957)
    Film
    Prostoduchou holku z ulice (Giulietta Masina) muži pouze využívají. Potom, co jí její pasák ukradne vydělané peníze a nemilosrdně ji shodí z mostu do řeky, pozná Cabiria herce Alberta. Avšak i pro něho je jen partnerkou na čas, milenkou z nouze, a když se vrátí Albertova bývalá známost, musí Cabiria v tichosti odejít. Z nenápadného účetního, do něhož se zamiluje, a který ji požádá o ruku, se vyklube podvodník, jenž ji připraví o všechny úspory. Zdrcená Cabiria vyjde na silnici a potká skupinu mladých lidí, kteří jí dokážou vnuknout novou naději... Felliniho manželka Giulietta Masina zazářila v roli Cabirie, jež představuje obměnu Gelsominy z filmu Silnice. V roce 1966 tento námět přiměl Neila Simona k napsání muzikálu, který pod názvem Sweet Charity a po úspěchu muzikálu s tímto názvem na Broadwayi zfilmoval Bob Fosse v roce 1968. (oficiální text distributora)
    78%
    Prostoduchou holku z ulice (Giulietta Masina) muži pouze využívají. Potom, co jí její pasák ukradne vydělané peníze a nemilosrdně ji shodí z mostu do řeky, pozná Cabiria herce Alberta. Avšak i pro něho je jen partnerkou na čas, milenkou z nouze, a když se vrátí Albertova bývalá známost, musí Cabiria v tichosti odejít. Z nenápadného účetního, do něhož se zamiluje, a který ji požádá o ruku, se vyklube podvodník, jenž ji připraví o všechny úspory. Zdrcená Cabiria vyjde na silnici a potká skupinu mladých lidí, kteří jí dokážou vnuknout novou naději... Felliniho manželka Giulietta Masina zazářila v roli Cabirie, jež představuje obměnu Gelsominy z filmu Silnice. V roce 1966 tento námět přiměl Neila Simona k napsání muzikálu, který pod názvem Sweet Charity a po úspěchu muzikálu s tímto názvem na Broadwayi zfilmoval Bob Fosse v roce 1968. (oficiální text distributora)
    10
  • Film o lásce a anarchii
    Film o lásce a anarchii (1973)
    Film
    78%
    11
  • Osm a půl
    Osm a půl (1963)
    Film
    • Filmbox+
    77%
    12
  • Smrt na Nilu
    Smrt na Nilu (1978)
    Film
    Jedna loď, několik vražd, mrtvola, několik podezřelých a jeden geniální detektiv. Hercule Poirot chce prožít příjemnou dovolenou na luxusní lodi Karnak, která se plaví po Nilu. Pokojný výlet se však změní v drama, když někdo zavraždí bohatou Linnet Ridgeway-Doylovou. Pachatelem může být jen některý z cestujících! Ale kdo? Manžel Simon a jeho bývalá milenka Jacqueline De Bellefortová jsou s největší pravděpodobností mimo podezření. Je vrahem nepříjemná stará dáma Marie Van Schuylerová, která ukradla Linnetine šperky? Nebo věčně opilá spisovatelka skandalózních knih Salom Otterbourneová, se ktorou se Linnet soudila? Či doktor Ludwig Bessner, kterému Linnet vyhrožovala odebráním licence? Ani další cestující nemají čisté svědomí. Hercule Poirot a jeho šedé mozkové buňky musí pracovat na plné obrátky, aby pravda vyšla najevo. A Když mu chybí kapitán Hastings, v úloze watsona musí obstát plukovník Johnny Race.
    77%
    Jedna loď, několik vražd, mrtvola, několik podezřelých a jeden geniální detektiv. Hercule Poirot chce prožít příjemnou dovolenou na luxusní lodi Karnak, která se plaví po Nilu. Pokojný výlet se však změní v drama, když někdo zavraždí bohatou Linnet Ridgeway-Doylovou. Pachatelem může být jen některý z cestujících! Ale kdo? Manžel Simon a jeho bývalá milenka Jacqueline De Bellefortová jsou s největší pravděpodobností mimo podezření. Je vrahem nepříjemná stará dáma Marie Van Schuylerová, která ukradla Linnetine šperky? Nebo věčně opilá spisovatelka skandalózních knih Salom Otterbourneová, se ktorou se Linnet soudila? Či doktor Ludwig Bessner, kterému Linnet vyhrožovala odebráním licence? Ani další cestující nemají čisté svědomí. Hercule Poirot a jeho šedé mozkové buňky musí pracovat na plné obrátky, aby pravda vyšla najevo. A Když mu chybí kapitán Hastings, v úloze watsona musí obstát plukovník Johnny Race.
    13
  • Silnice
    Silnice (1954)
    Film
    Hrdinami mýticky nadčasovej existenciálnej drámy sú hrubý kočovný cirkusový silák Zampano, jeho pomocnica Gelsomina a povrazolezec s hanlivou prezývkou Matto - Blázon. Zampano odkúpi od rodičov duševne obmedzené, pokorné a naivné dievča - Gelsomina s ním žije osamelým a zakríknutým životom na jarmokoch, pri táborení na pustých miestach a v krčmách. Gelsomina a Zampano boli pre Felliniho skôr zhmotnením duševných stavov, než postavami z reálneho života. Filozofujúci povrazolezec a Gelsominin priateľ Matto, ktorého citlivé porozumenie a vcítenie sa do jej duše sú pre ňu niečím neznámym, prezentuje myšlienky a poučky Sv. Františka z Assisi o pokore, spokojnosti, poníženosti a prostote ducha. Krajiny z CESTY, zvláštny svet drevených plotov, pustých pozemkov a lúk, popri ktorých tiahne Zampano s Gelsominou v predpotopnej motorke s vozíkom, sú odrazom vnútorného sveta protagonistov. Zampano na ceste surovo napadne Matta - Blázna, ktorý tu opravuje svoje auto a - zrejme nechtiac - ho zabije. Gelsomina upadne do tichého šialenstva, Zampano ju jedného dňa spiacu opustí. Keď o pár rokov neskôr narazí na stopu medzitým už mŕtvej Gelsominy, znenazdajky ho prepadne zúfalý pocit strateného života a vlastnej osamelosti. Fellini sa tu síce nezbavuje inscenačných princípov typických pre neorealizmus, no na rozdiel od neorealistických filmov kladie väčší dôraz na vnútorný svet než na vonkajší. V dobe vzniku film triumfoval po celom svete a Fellinimu a Masine priniesol veľkú slávu.
    77%
    Hrdinami mýticky nadčasovej existenciálnej drámy sú hrubý kočovný cirkusový silák Zampano, jeho pomocnica Gelsomina a povrazolezec s hanlivou prezývkou Matto - Blázon. Zampano odkúpi od rodičov duševne obmedzené, pokorné a naivné dievča - Gelsomina s ním žije osamelým a zakríknutým životom na jarmokoch, pri táborení na pustých miestach a v krčmách. Gelsomina a Zampano boli pre Felliniho skôr zhmotnením duševných stavov, než postavami z reálneho života. Filozofujúci povrazolezec a Gelsominin priateľ Matto, ktorého citlivé porozumenie a vcítenie sa do jej duše sú pre ňu niečím neznámym, prezentuje myšlienky a poučky Sv. Františka z Assisi o pokore, spokojnosti, poníženosti a prostote ducha. Krajiny z CESTY, zvláštny svet drevených plotov, pustých pozemkov a lúk, popri ktorých tiahne Zampano s Gelsominou v predpotopnej motorke s vozíkom, sú odrazom vnútorného sveta protagonistov. Zampano na ceste surovo napadne Matta - Blázna, ktorý tu opravuje svoje auto a - zrejme nechtiac - ho zabije. Gelsomina upadne do tichého šialenstva, Zampano ju jedného dňa spiacu opustí. Keď o pár rokov neskôr narazí na stopu medzitým už mŕtvej Gelsominy, znenazdajky ho prepadne zúfalý pocit strateného života a vlastnej osamelosti. Fellini sa tu síce nezbavuje inscenačných princípov typických pre neorealizmus, no na rozdiel od neorealistických filmov kladie väčší dôraz na vnútorný svet než na vonkajší. V dobe vzniku film triumfoval po celom svete a Fellinimu a Masine priniesol veľkú slávu.
    14
  • Natálie
    Natálie (1957)
    Film
    77%
    15
  • Gepard
    Gepard (1963)
    Film
    Film Gepard (1963), adaptace románu Giuseppa Tomasiho di Lampedusy, nás zavede na Sicílii 19. století. Na pozadí bouřlivých událostí let 1860-61, kdy ostrov dobyla Garibaldiho revoluční vojska, vypráví o šlechtickém rodu Salinů, který měl ve svém znaku právě geparda. Konfrontuje odcházející svět hrdé, ale konzervativní šlechty a nových, nastupujících společenských vrstev s poněkud rozdílnými hodnotami i morálkou. Ve filmu, který získal Zlatou palmu na MFF v Cannes v roce 1963, zářili Burt Lancaster, Claudia Cardinaleová či Alain Delon. Viscontiho film je velkorysou podívanou glosující společenské změny a je velkorysý i svou délkou, tu však vyváží vynikající umělecký zážitek, kde se mistrovská režie spojuje s neméně výbornými hereckými výkony, kamerou, kostýmy (Piero Tosi nominován na Oscara) i výpravou a hudbou (Nino Rota).
    76%
    Film Gepard (1963), adaptace románu Giuseppa Tomasiho di Lampedusy, nás zavede na Sicílii 19. století. Na pozadí bouřlivých událostí let 1860-61, kdy ostrov dobyla Garibaldiho revoluční vojska, vypráví o šlechtickém rodu Salinů, který měl ve svém znaku právě geparda. Konfrontuje odcházející svět hrdé, ale konzervativní šlechty a nových, nastupujících společenských vrstev s poněkud rozdílnými hodnotami i morálkou. Ve filmu, který získal Zlatou palmu na MFF v Cannes v roce 1963, zářili Burt Lancaster, Claudia Cardinaleová či Alain Delon. Viscontiho film je velkorysou podívanou glosující společenské změny a je velkorysý i svou délkou, tu však vyváží vynikající umělecký zážitek, kde se mistrovská režie spojuje s neméně výbornými hereckými výkony, kamerou, kostýmy (Piero Tosi nominován na Oscara) i výpravou a hudbou (Nino Rota).
    16
  • Waterloo
    Waterloo (1970)
    Film
    Dvacátý duben 1814 - Fontainebleau - Napoleon Bonaparte je přinucen po zradě a na nátlak maršálů abdikovat a odejít do exilu na ostrov Elba. Tím začíná jeden z nejfamóznějších historických - válečných filmů dějin kinematografie. Producent snímku, Dino de Laurentis, dostal nápad pro natočení snímku po shlédnutí Bondarchukovi Vojny a mír, které se Waterloo ničím nezadá. Nádherná výprava, dokonalé kostýmy, skvělý hudební doprovod, historická věrohodnost a hlavně co počítač v současných bitva nedokáže úplně nahradit - tisíce statistů ve famózní hodinové bitvě (údajně patnáct tisíc). K tomu si připočtěte brilantní výkony Roda Steigera a Christopher Plummera a máte snímek nejen o posledních Sto dnech vlády francouzského císaře, ale také o vzdáleném souboji dvou mužů a pokořeným nepřízní osudu pokořeným geniem.
    76%
    Dvacátý duben 1814 - Fontainebleau - Napoleon Bonaparte je přinucen po zradě a na nátlak maršálů abdikovat a odejít do exilu na ostrov Elba. Tím začíná jeden z nejfamóznějších historických - válečných filmů dějin kinematografie. Producent snímku, Dino de Laurentis, dostal nápad pro natočení snímku po shlédnutí Bondarchukovi Vojny a mír, které se Waterloo ničím nezadá. Nádherná výprava, dokonalé kostýmy, skvělý hudební doprovod, historická věrohodnost a hlavně co počítač v současných bitva nedokáže úplně nahradit - tisíce statistů ve famózní hodinové bitvě (údajně patnáct tisíc). K tomu si připočtěte brilantní výkony Roda Steigera a Christopher Plummera a máte snímek nejen o posledních Sto dnech vlády francouzského císaře, ale také o vzdáleném souboji dvou mužů a pokořeným nepřízní osudu pokořeným geniem.
    17
  • Hrabě Monte Christo
    Hrabě Monte Christo (1979)
    Minisérie
    Některé příběhy jsou nesmrtelné a filmoví tvůrci se k nim tak rádi vracejí. A diváky tato dramata nikdy nepřestanou bavit a dojímat. Příběh námořníka Edmonda Dantese, který byl neprávem na dlouhá léta uvězněn v pevnosti If, okraden o milenku, poslední roky s otcem, kariéru kapitána a patnáct let života, k takovým příběhům patří. Viděli jsme již mnoho filmových adaptací slavného románu Alexandra Dumase a po letech se vracíme k adaptaci z roku 1979, která byla uváděna v Československé televizi jako šestidílný seriál. Po rekonstrukci dodané francouzským distributorem je nyní uváděn jako cca devadesátiminutový čtyřdílný seriál, samozřejmě s původním dabingem. Znovu tedy otevřeme příběh o zradě a pomstě i o tom, jak hořká dokáže pomsta být. (Česká televize)
    75%
    Některé příběhy jsou nesmrtelné a filmoví tvůrci se k nim tak rádi vracejí. A diváky tato dramata nikdy nepřestanou bavit a dojímat. Příběh námořníka Edmonda Dantese, který byl neprávem na dlouhá léta uvězněn v pevnosti If, okraden o milenku, poslední roky s otcem, kariéru kapitána a patnáct let života, k takovým příběhům patří. Viděli jsme již mnoho filmových adaptací slavného románu Alexandra Dumase a po letech se vracíme k adaptaci z roku 1979, která byla uváděna v Československé televizi jako šestidílný seriál. Po rekonstrukci dodané francouzským distributorem je nyní uváděn jako cca devadesátiminutový čtyřdílný seriál, samozřejmě s původním dabingem. Znovu tedy otevřeme příběh o zradě a pomstě i o tom, jak hořká dokáže pomsta být. (Česká televize)
    18
  • Amarcord
    Amarcord (1973)
    Film
    Felliniho autobiografický film AMARCORD se odehrává v Rimini, režisérově rodišti, ve 30. letech. Fellini ve filmu vzpomíná na své dospívání, k němuž nutně náleží třeba i první erotické zážitky, tajné návštěvy kina či platonická láska. Film získal roku 1975 Oscara za nejlepší zahraniční film (v témž roce byl ve stejné kategorii nominován i na Zlatý glóbus), o rok později byl nominován na Oscara za režii a původní scénář. Fellini byl navíc oceněn dalšími cenami - mj. Cenou newyorských filmových kritiků, Stříbrnou stuhou Italského národního syndikátu novinářů a Davidem francouzského syndikátu filmových recenzentů.
    75%
    Felliniho autobiografický film AMARCORD se odehrává v Rimini, režisérově rodišti, ve 30. letech. Fellini ve filmu vzpomíná na své dospívání, k němuž nutně náleží třeba i první erotické zážitky, tajné návštěvy kina či platonická láska. Film získal roku 1975 Oscara za nejlepší zahraniční film (v témž roce byl ve stejné kategorii nominován i na Zlatý glóbus), o rok později byl nominován na Oscara za režii a původní scénář. Fellini byl navíc oceněn dalšími cenami - mj. Cenou newyorských filmových kritiků, Stříbrnou stuhou Italského národního syndikátu novinářů a Davidem francouzského syndikátu filmových recenzentů.
    19
  • Sladký život
    Sladký život (1960)
    Film
    • Filmbox+
    Italský film Sladký život režiséra Federica Felliniho je jedním z nejvýznamnějších děl světové filmové produkce posledních let. Není sevřeným filmovým dramatem, ale v podstatě řadou volně spojených příběhů a epizod, s nezvyklou otevřeností popisujících mravní rozklad vyšších společenských kruhů kapitalistické Itálie. Jeho ústřední postavou je novinář Marcello, člověk v podstatě vážný a seriózní, který však při své práci poznal sladký život vyšší společnosti a podlehl mu. Stává se hrdinou erotických skandálů, divokých večírků ve vilách a zámcích, zvrhajících se v pitky a orgie, prohýřených nocí, po nichž přichází kalné ráno, odhalující rub tohoto života. Dva lidé by mu mohli pomoci v jeho současné duševní krizi: filozofující spisovatel Steiner a mladičká dívenka Paola. První však končí těžko pochopitelnou sebevraždou a Paolin hlas, volající Marcella k lepšímu životu, je příliš slabý a zaniká ve všeobecné vřavě. Pro Marcella již není cesty zpátky. Film byl vyznamenán Velkou cenou na MFF v Cannes 1960 a mnoha dalšími mezinárodními cenami a uznáními. Na XIII. FFP 1962 získal jednu ze tří hlavních cen. Tímto dílem vtrhla do historie moderního filmu revoluce, nejen v Itálii, kde Sladký život vyvolal nevídaný skandál, především prudkou reakcí katolické církve, která mu udělila verdikt zapovězeného filmu, nepřístupného všem. Vzápětí však byl oceněn na canneském festivalu Zlatou palmou a stal se kasovně nejúspěšnějším Felliniho snímkem. Fellini provedl otevřený průřez italskou společností bez ohledu na všechna dosavadní tabu ve sféře morální, náboženské a erotické. Hlavní hrdina, bulvární novinář Marcello Rubini, kterého ztělesnil Marcello Mastroianni, je moderním Candidem procházejícím mravně rozpadlým světem a zároveň sám prožívá svůj soukromý a profesní debakl, neschopen provést zásadní krok pro svou záchranu. Film je strhující výpovědí v kaleidoskopu mistrně natočených scén, které nahlíženy v jejich reálnosti i metaforičnosti patří dnes už do klasiky moderní kinematografie: jmenujme aspoň Marcellovo noční extempore ve fontáně di Trevi s americkou sexbombou Sylvií (v podání živelné superženy Anity Ekberg) nebo luxusní party dekadentní římské aristokracie a vedle ní večírek snobských intelektuálů a pseudoumělců či závěrečné orgie znuděných bohatců ve Fregene. Ve všech Fellini jako bystrý, citlivý pozorovatel, aniž by ulpěl na vnějškové atraktivitě, pronikal k zastírané podstatě úpadku jedince i společnosti na sklonku 50. let. Tímto filmem zakrojil hluboko ostří svého tvůrčího vhledu do zkonvenčnělého umění a dodnes upoutává jako svrchovaně otevřený dialog talentovaného tvůrce se svou dobou.
    75%
    Italský film Sladký život režiséra Federica Felliniho je jedním z nejvýznamnějších děl světové filmové produkce posledních let. Není sevřeným filmovým dramatem, ale v podstatě řadou volně spojených příběhů a epizod, s nezvyklou otevřeností popisujících mravní rozklad vyšších společenských kruhů kapitalistické Itálie. Jeho ústřední postavou je novinář Marcello, člověk v podstatě vážný a seriózní, který však při své práci poznal sladký život vyšší společnosti a podlehl mu. Stává se hrdinou erotických skandálů, divokých večírků ve vilách a zámcích, zvrhajících se v pitky a orgie, prohýřených nocí, po nichž přichází kalné ráno, odhalující rub tohoto života. Dva lidé by mu mohli pomoci v jeho současné duševní krizi: filozofující spisovatel Steiner a mladičká dívenka Paola. První však končí těžko pochopitelnou sebevraždou a Paolin hlas, volající Marcella k lepšímu životu, je příliš slabý a zaniká ve všeobecné vřavě. Pro Marcella již není cesty zpátky. Film byl vyznamenán Velkou cenou na MFF v Cannes 1960 a mnoha dalšími mezinárodními cenami a uznáními. Na XIII. FFP 1962 získal jednu ze tří hlavních cen. Tímto dílem vtrhla do historie moderního filmu revoluce, nejen v Itálii, kde Sladký život vyvolal nevídaný skandál, především prudkou reakcí katolické církve, která mu udělila verdikt zapovězeného filmu, nepřístupného všem. Vzápětí však byl oceněn na canneském festivalu Zlatou palmou a stal se kasovně nejúspěšnějším Felliniho snímkem. Fellini provedl otevřený průřez italskou společností bez ohledu na všechna dosavadní tabu ve sféře morální, náboženské a erotické. Hlavní hrdina, bulvární novinář Marcello Rubini, kterého ztělesnil Marcello Mastroianni, je moderním Candidem procházejícím mravně rozpadlým světem a zároveň sám prožívá svůj soukromý a profesní debakl, neschopen provést zásadní krok pro svou záchranu. Film je strhující výpovědí v kaleidoskopu mistrně natočených scén, které nahlíženy v jejich reálnosti i metaforičnosti patří dnes už do klasiky moderní kinematografie: jmenujme aspoň Marcellovo noční extempore ve fontáně di Trevi s americkou sexbombou Sylvií (v podání živelné superženy Anity Ekberg) nebo luxusní party dekadentní římské aristokracie a vedle ní večírek snobských intelektuálů a pseudoumělců či závěrečné orgie znuděných bohatců ve Fregene. Ve všech Fellini jako bystrý, citlivý pozorovatel, aniž by ulpěl na vnějškové atraktivitě, pronikal k zastírané podstatě úpadku jedince i společnosti na sklonku 50. let. Tímto filmem zakrojil hluboko ostří svého tvůrčího vhledu do zkonvenčnělého umění a dodnes upoutává jako svrchovaně otevřený dialog talentovaného tvůrce se svou dobou.
    20
  • Toby Dammit
    Toby Dammit (1968)
    Film
    75%
    21
  • Zkrocení zlé ženy
    Zkrocení zlé ženy (1967)
    Film
    • iTunes
    Baptista, bohatý kupec v Padovy oznámí, že se jeho mladší dcera Bianca vdá pouze v případě, že se najde ženich i pro její straší sestru Kateřinu. Probém je, že Kateřina je známá v celém městě jako lítá saň. Lucentio, student a syn bohatého obchodníka ze Pisy se do Biancy zamiluje a rozhodne se v jejím domě vystupovat jako učitel, aby k ní měl blíže. Další dva nápadníci Biancy Hortencio a Gremio uzavřou mír a dohodnou se, že zkusí pro Kateřinu najít ženicha. Tím se nakonec stává Petrucio z Verony, který ji chce jen díky bohatému věnu. A kdo ví, třeba tímto manželstvím získá více než čekal...
    74%
    Baptista, bohatý kupec v Padovy oznámí, že se jeho mladší dcera Bianca vdá pouze v případě, že se najde ženich i pro její straší sestru Kateřinu. Probém je, že Kateřina je známá v celém městě jako lítá saň. Lucentio, student a syn bohatého obchodníka ze Pisy se do Biancy zamiluje a rozhodne se v jejím domě vystupovat jako učitel, aby k ní měl blíže. Další dva nápadníci Biancy Hortencio a Gremio uzavřou mír a dohodnou se, že zkusí pro Kateřinu najít ženicha. Tím se nakonec stává Petrucio z Verony, který ji chce jen díky bohatému věnu. A kdo ví, třeba tímto manželstvím získá více než čekal...
    22
  • Zkouška orchestru
    Zkouška orchestru (1979)
    Film
    Felliniho film zobrazující mikrosvět symfonického orchestru odhaluje zároveň metaforický přesah fungování skupiny, většího společenství lidí, či dokonce státu. Je rovněž zamyšlením o úloze silných osobností v minulosti i současnosti. Třebaže kamera nepřekročí prostor hudebního studia, rozkryje jak malá individuální dramata i vzájemná nedorozumění hudebníků, tak i zcela přirozeně narůstající kolektivní nevoli vůči dirigentovi.
    74%
    Felliniho film zobrazující mikrosvět symfonického orchestru odhaluje zároveň metaforický přesah fungování skupiny, většího společenství lidí, či dokonce státu. Je rovněž zamyšlením o úloze silných osobností v minulosti i současnosti. Třebaže kamera nepřekročí prostor hudebního studia, rozkryje jak malá individuální dramata i vzájemná nedorozumění hudebníků, tak i zcela přirozeně narůstající kolektivní nevoli vůči dirigentovi.
    23
  • Můj syn profesor
    Můj syn profesor (1946)
    Film
    74%
    24
  • Darmošlapové
    Darmošlapové (1953)
    Film
    73%
    25
  • Řím
    Řím (1972)
    Film
    Po filmu Klauni (1970) na jedno z Felliniho oblíbených témat, prostředí cirkusů, vznikly krátce po sobě dva snímky věnované místům, která Fellini miloval. Amarcord (1973), ve kterém vytvořil obraz malého přímořského městečka, kde se narodil a prožil dětství, a rok předtím film Roma - s městem Římem v hlavní roli. Po pohledu zúženém na svět římské smetánky v dřívějším Sladkém životě se tentokrát Fellini vyznal ze své lásky ke krásnému i rozporuplnému velkoměstu a svým jedinečným Římanům, a z obdivu k jeho historii. Mozaiku obrazů, faktů i fantazie skládá z opět nezakrytě autobiografického pohledu: chlapec z Rimini, pro kterého je Řím téměř legendárním městem z vyprávění, se s ním setkává jako mladý muž a je pohlcen jeho pulzujícím životem, doslova vtažen do víru velkoměsta. Ve třetí části filmu se už jako zralý muž - filmař - snaží postihnout obraz města mnohem plastičtěji a hlouběji, s důrazem na jeho historii a její propojení se současností. Ve své široké fresce kombinuje Fellini téměř dokumentární pasáže se snovými vizemi. Sám o filmu Roma řekl, že je jakousi kompilací filmů, které dosud natočil, i těch, které ještě nenatočil.
    Žánry:DramaSatira
    73%
    Po filmu Klauni (1970) na jedno z Felliniho oblíbených témat, prostředí cirkusů, vznikly krátce po sobě dva snímky věnované místům, která Fellini miloval. Amarcord (1973), ve kterém vytvořil obraz malého přímořského městečka, kde se narodil a prožil dětství, a rok předtím film Roma - s městem Římem v hlavní roli. Po pohledu zúženém na svět římské smetánky v dřívějším Sladkém životě se tentokrát Fellini vyznal ze své lásky ke krásnému i rozporuplnému velkoměstu a svým jedinečným Římanům, a z obdivu k jeho historii. Mozaiku obrazů, faktů i fantazie skládá z opět nezakrytě autobiografického pohledu: chlapec z Rimini, pro kterého je Řím téměř legendárním městem z vyprávění, se s ním setkává jako mladý muž a je pohlcen jeho pulzujícím životem, doslova vtažen do víru velkoměsta. Ve třetí části filmu se už jako zralý muž - filmař - snaží postihnout obraz města mnohem plastičtěji a hlouběji, s důrazem na jeho historii a její propojení se současností. Ve své široké fresce kombinuje Fellini téměř dokumentární pasáže se snovými vizemi. Sám o filmu Roma řekl, že je jakousi kompilací filmů, které dosud natočil, i těch, které ještě nenatočil.
    Žánry:DramaSatira
    26
  • Giulietta a duchové
    Giulietta a duchové (1965)
    Film
    Film Giulietta a duchovia z dielne filmového mága Federica Felliniho je feériou o žene v domácnosti, ktorá sa chystá opustiť svojho neverného manžela. Príbeh, ktorý mal byť ženskou odpoveďou na autobiografickú snímku 8 1/2, je riadený reťazou voľných asociácií a snových výjavov. Prvý farebný film vo Felliniho filmografii sa vyznačuje pre režiséra typickými karnevalovými sekvenciami, rozprávkovou atmosférou a halucinogénnym príbehom. Hlavnú úlohu stvárnila režisérova manželka a hviezda jeho filmov Giulietta Masina. Spomedzi mnohých ocenení získala snímka i Zlatý glóbus za najlepší zahraničný film.
    73%
    Film Giulietta a duchovia z dielne filmového mága Federica Felliniho je feériou o žene v domácnosti, ktorá sa chystá opustiť svojho neverného manžela. Príbeh, ktorý mal byť ženskou odpoveďou na autobiografickú snímku 8 1/2, je riadený reťazou voľných asociácií a snových výjavov. Prvý farebný film vo Felliniho filmografii sa vyznačuje pre režiséra typickými karnevalovými sekvenciami, rozprávkovou atmosférou a halucinogénnym príbehom. Hlavnú úlohu stvárnila režisérova manželka a hviezda jeho filmov Giulietta Masina. Spomedzi mnohých ocenení získala snímka i Zlatý glóbus za najlepší zahraničný film.
    27
  • Filumena Marturano
    Filumena Marturano (1951)
    Film
    73%
    28
  • Fuga in Francia
    Fuga in Francia (1948)
    Film
    73%
    29
  • Vita da cani
    Vita da cani (1950)
    Film
    72%
    30
  • Boccaccio '70
    Boccaccio '70 (1962)
    Film
    71%
    31
  • The Reluctant Saint
    The Reluctant Saint (1962)
    Film
    71%
    32
  • Nave delle donne maledette, La
    Nave delle donne maledette, La (1953)
    Film
    71%
    33
  • Treno popolare
    Treno popolare (1933)
    Film
    70%
    34
  • Molti sogni per le strade
    Molti sogni per le strade (1948)
    Film
    70%
    35
  • Vojna a mír
    Vojna a mír (1956)
    Film
    • iTunes

    Americký film Vojna a mír vznikl podle stejnojmenné předlohy spisovatele Lva Nikolajeviče Tolstého, která patří k nejrozsáhlejším románovým skladbám světové literatury. Vystupuje zde více než 250 postav hlavních a epizodických, ale obtížnost tohoto díla spočívá hlavně v tom, že zachycuje složitý společensko-historický vývoj. Odehrává se v době napoleonských válek a předkládá také vojensko-politický pohled na širší evropskou scénu.

    Režie:King Vidor
    69%

    Americký film Vojna a mír vznikl podle stejnojmenné předlohy spisovatele Lva Nikolajeviče Tolstého, která patří k nejrozsáhlejším románovým skladbám světové literatury. Vystupuje zde více než 250 postav hlavních a epizodických, ale obtížnost tohoto díla spočívá hlavně v tom, že zachycuje složitý společensko-historický vývoj. Odehrává se v době napoleonských válek a předkládá také vojensko-politický pohled na širší evropskou scénu.

    Režie:King Vidor
    36
  • Bílý šejk
    Bílý šejk (1952)
    Film
    69%
    37
  • Vivere in pace
    Vivere in pace (1947)
    Film
    69%
    38
  • Il medico e lo stregone
    Il medico e lo stregone (1957)
    Film
    69%
    39
  • Casanova di Federico Fellini, Il
    Casanova di Federico Fellini, Il (1976)
    Film
    68%
    40
  • Il delitto di Giovanni Episcopo
    Il delitto di Giovanni Episcopo (1947)
    Film
    Giovanni byl dříve skromný, mírný státní úředník, jehož život se obrátil vzhůru nohama, když potkal Giulia, notoricky známého padělatele, který se pustil do manipulace s tímto přehnaně sebevědomým mužem. Giovanni udělal to, co nikdy neměl: spojil se s podvodníkem. Giulio brzy získal Giovanniho peníze, zničil mu kariéru a donutil ho, aby si vzal jeho vlastní milenku, krásnou Ginevru. Bylo to samozřejmě nešťastné manželství, ale Giovanni našel trochu útěchy, když se mu narodil syn Ciro. O sedm let později se však Wanzer znovu objevil...
    Žánry:Drama
    68%
    Giovanni byl dříve skromný, mírný státní úředník, jehož život se obrátil vzhůru nohama, když potkal Giulia, notoricky známého padělatele, který se pustil do manipulace s tímto přehnaně sebevědomým mužem. Giovanni udělal to, co nikdy neměl: spojil se s podvodníkem. Giulio brzy získal Giovanniho peníze, zničil mu kariéru a donutil ho, aby si vzal jeho vlastní milenku, krásnou Ginevru. Bylo to samozřejmě nešťastné manželství, ale Giovanni našel trochu útěchy, když se mu narodil syn Ciro. O sedm let později se však Wanzer znovu objevil...
    Žánry:Drama
    41
  • Proibito rubare
    Proibito rubare (1948)
    Film
    Na cestě do Afriky je mladému misionáři Donu Pietrovi na neapolském nádraží ukraden kufr. Při pokusu získat zavazadlo zpět si uvědomí, jak je Neapol bídné město. Rozhodne se tedy, že jeho posláním je Neapol. Založí "Chlapecké město", útočiště pro chudé děti, pouliční uličníky, s cílem dostat je zpět na správnou cestu. Některé děti však nedodržují pravidla a používají tento "domov" jen jako vhodné místo pro ukrývání kořisti...
    Žánry:Drama
    68%
    Na cestě do Afriky je mladému misionáři Donu Pietrovi na neapolském nádraží ukraden kufr. Při pokusu získat zavazadlo zpět si uvědomí, jak je Neapol bídné město. Rozhodne se tedy, že jeho posláním je Neapol. Založí "Chlapecké město", útočiště pro chudé děti, pouliční uličníky, s cílem dostat je zpět na správnou cestu. Některé děti však nedodržují pravidla a používají tento "domov" jen jako vhodné místo pro ukrývání kořisti...
    Žánry:Drama
    42
  • Amici per la pelle
    Amici per la pelle (1955)
    Film
    67%
    43
  • Tristram Shandy
    Tristram Shandy (2005)
    Film

    Inspirací tohoto neortodoxního filmového díla je román Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho, který napsal britský pastor Laurence Sterne v letech 1759–1767. Rozsáhlý román, patřící k anglickým literárním skvostům, byl považován za nezfilmovatelný, ale Winterbottom jej přetvořil v pozoruhodně invenční podívanou. Když Tristram Shandy začíná vyprávět svůj životní příběh, ocitáme se v 18. století. V dramatickém okamžiku hrdinova zrození však zjistíme, že jsme přítomni natáčení filmu. Za hereckým představitelem Shandyho Stevem Cooganem přijíždí jeho žena se šestiměsíčním dítětem, pronásleduje ho novinář, objeví se i jeho agent... „V knižní předloze je procesu psaní věnováno tolik prostoru, že jediný způsob, jak jej reflektovat, byl tento,“ říká režisér, který ve svém filmu složil poklonu i svému oblíbenému režisérovi R. W. Fassbinderovi.

    67%

    Inspirací tohoto neortodoxního filmového díla je román Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho, který napsal britský pastor Laurence Sterne v letech 1759–1767. Rozsáhlý román, patřící k anglickým literárním skvostům, byl považován za nezfilmovatelný, ale Winterbottom jej přetvořil v pozoruhodně invenční podívanou. Když Tristram Shandy začíná vyprávět svůj životní příběh, ocitáme se v 18. století. V dramatickém okamžiku hrdinova zrození však zjistíme, že jsme přítomni natáčení filmu. Za hereckým představitelem Shandyho Stevem Cooganem přijíždí jeho žena se šestiměsíčním dítětem, pronásleduje ho novinář, objeví se i jeho agent... „V knižní předloze je procesu psaní věnováno tolik prostoru, že jediný způsob, jak jej reflektovat, byl tento,“ říká režisér, který ve svém filmu složil poklonu i svému oblíbenému režisérovi R. W. Fassbinderovi.

    44
  • Nejlepší nepřítel
    Nejlepší nepřítel (1961)
    Film
    Za domov by bojovali. Ale tady, v africké poušti, daleko od svých, daleko od všeho, co mají rádi? Jenomže se píše rok 1941, válka je válka a vojáci si nemůžou vybírat. A tak jim nezbývá nic jiného než zatnout zuby a podle svých sil - a povahy - dělat to, co se od nich chce. Major Richardson je každým coulem pravý anglický gentleman a i když válku nemá rád, ví, co je jeho povinnost. Kapitán Blasi je ovšem horkokrevný a svérázný Ital, jemuž na rozloučenou řekla jeho žena: nebude mi vadit, když budeš zbabělec, hlavně se mi vrať. A kapitán Blasi hodlá její přání splnit do puntíku. Může setkání těchto dvou protipólů dopadnout jinak než střetnutím?
    67%
    Za domov by bojovali. Ale tady, v africké poušti, daleko od svých, daleko od všeho, co mají rádi? Jenomže se píše rok 1941, válka je válka a vojáci si nemůžou vybírat. A tak jim nezbývá nic jiného než zatnout zuby a podle svých sil - a povahy - dělat to, co se od nich chce. Major Richardson je každým coulem pravý anglický gentleman a i když válku nemá rád, ví, co je jeho povinnost. Kapitán Blasi je ovšem horkokrevný a svérázný Ital, jemuž na rozloučenou řekla jeho žena: nebude mi vadit, když budeš zbabělec, hlavně se mi vrať. A kapitán Blasi hodlá její přání splnit do puntíku. Může setkání těchto dvou protipólů dopadnout jinak než střetnutím?
    45
  • Fortunella
    Fortunella (1958)
    Film
    67%
    46
  • Obsession
    Obsession (1949)
    Film
    67%
    47
  • Le miserie del Signor Travet
    Le miserie del Signor Travet (1945)
    Film
    67%
    48
  • Paranoid Park
    Paranoid Park (2007)
    Film

    Šestnásťročný skejtbordista Alex náhodne usmrtí bezpečnostného strážcu v blízkosti Paranoid Park, čo je drsná oblasť v Portlande. Rozhodne sa, že nikomu nič nepovie.

    Tajemný příběh vraždy v oregonském skateparku může být portrétem jednoho dospívajícího kluka, ale i celé generace… Obrazy filmu Paranoid Park jsou tak silné, že zesilují všednodennost až k závrati: režisér používá různé rychlosti obrazu, střídá filmový materiál, kombinuje úhly kamery, upozaďuje jednotlivé děje kolem hlavního hrdiny. Van Santův nevšední film je osvobozující v tom, že se na lidskou chybu dívá jako na moment, ve kterém může něco nového začít. Snímek působí jako halucinace, horečnatě se skládající vědomí po výjimečné životní události, nakrátko vytěsněné z paměti. [Cinepur Choice 2008]

    66%

    Šestnásťročný skejtbordista Alex náhodne usmrtí bezpečnostného strážcu v blízkosti Paranoid Park, čo je drsná oblasť v Portlande. Rozhodne sa, že nikomu nič nepovie.

    Tajemný příběh vraždy v oregonském skateparku může být portrétem jednoho dospívajícího kluka, ale i celé generace… Obrazy filmu Paranoid Park jsou tak silné, že zesilují všednodennost až k závrati: režisér používá různé rychlosti obrazu, střídá filmový materiál, kombinuje úhly kamery, upozaďuje jednotlivé děje kolem hlavního hrdiny. Van Santův nevšední film je osvobozující v tom, že se na lidskou chybu dívá jako na moment, ve kterém může něco nového začít. Snímek působí jako halucinace, horečnatě se skládající vědomí po výjimečné životní události, nakrátko vytěsněné z paměti. [Cinepur Choice 2008]

    49
  • Totò e i re di Roma
    Totò e i re di Roma (1952)
    Film
    66%
    50
  • Satyrikon
    Satyrikon (1969)
    Film

    Na počátku 60. let měl za sebou Federico Fellini osm a půl filmu (ta "půlka" se vztahuje k filmu Boccaccio 70, u něhož se o režii dělil s V. De Sicou, M. Monicellim a L. Viscontim). A taky velkou tvůrčí krizi. Paradoxně právě ta mu pomohla k dalšímu triumfu: vypovídal se z ní totiž ve filmu 8 1/2 (1963) tak originálně a působivě, že mu vynesla v roce 1964 Oscara za Nejlepší cizojazyčný film. V příštím roce byla uvedena ještě Giulietta a duchové.

    Satyrikon (1968) natočil Fellini podle fragmentů antického románu Gaia Petronia Arbitera. Na scénáři s ním spolupracoval nový "člen týmu", Bernardino Zapponi, který je podepsán i pod filmy jiných režisérů (Nová strašidla, Horalka). V osobité alegorii lze najít jak prvky společné s obrazem společnosti v Sladkém životě, tak velké výtvarné vize jako v pozdějším filmu Roma. Jakási starověká road movie o putování mladíků Encolpia a Ascylta nás provádí v prvním plánu zároveň surrealisticky i často až naturalisticky viděným antickým světem hostin, orgií, úchylek a výstředností, v druhém pak oťukává skryté oblasti lidské mysli. Bortící se hodnoty římského impéria symbolizovaného zříceným obrovským nevěstincem, zvrácené hodnoty, únik před novým tyranem do neznáma na moře... Felliniho Satyrikon překypuje obrazy a významy, na rozdíl od předcházející tvorby je nezakrývaně stylizovaný v hereckém projevu i ve výpravě (z velké části natáčený výjimečně v ateliérech, podle skic samotného režiséra).

    Satyrikon je první z trojice velkých dobových fresek (ony druhé dvě jsou Casanova Federica Felliniho (1976), A loď pluje (1983) - a zahájil tak režisérovo druhé tvůrčí období. Byl nominován na Oscara za Nejlepší režii.

    65%

    Na počátku 60. let měl za sebou Federico Fellini osm a půl filmu (ta "půlka" se vztahuje k filmu Boccaccio 70, u něhož se o režii dělil s V. De Sicou, M. Monicellim a L. Viscontim). A taky velkou tvůrčí krizi. Paradoxně právě ta mu pomohla k dalšímu triumfu: vypovídal se z ní totiž ve filmu 8 1/2 (1963) tak originálně a působivě, že mu vynesla v roce 1964 Oscara za Nejlepší cizojazyčný film. V příštím roce byla uvedena ještě Giulietta a duchové.

    Satyrikon (1968) natočil Fellini podle fragmentů antického románu Gaia Petronia Arbitera. Na scénáři s ním spolupracoval nový "člen týmu", Bernardino Zapponi, který je podepsán i pod filmy jiných režisérů (Nová strašidla, Horalka). V osobité alegorii lze najít jak prvky společné s obrazem společnosti v Sladkém životě, tak velké výtvarné vize jako v pozdějším filmu Roma. Jakási starověká road movie o putování mladíků Encolpia a Ascylta nás provádí v prvním plánu zároveň surrealisticky i často až naturalisticky viděným antickým světem hostin, orgií, úchylek a výstředností, v druhém pak oťukává skryté oblasti lidské mysli. Bortící se hodnoty římského impéria symbolizovaného zříceným obrovským nevěstincem, zvrácené hodnoty, únik před novým tyranem do neznáma na moře... Felliniho Satyrikon překypuje obrazy a významy, na rozdíl od předcházející tvorby je nezakrývaně stylizovaný v hereckém projevu i ve výpravě (z velké části natáčený výjimečně v ateliérech, podle skic samotného režiséra).

    Satyrikon je první z trojice velkých dobových fresek (ony druhé dvě jsou Casanova Federica Felliniho (1976), A loď pluje (1983) - a zahájil tak režisérovo druhé tvůrčí období. Byl nominován na Oscara za Nejlepší režii.

    51
  • Dnes, zítra a pozítří
    Dnes, zítra a pozítří (1965)
    Film
    65%
    52
  • Divisione Folgore
    Divisione Folgore (1954)
    Film
    65%
    53
  • Caro Michele
    Caro Michele (1976)
    Film
    Michael je mladší syn ze středostavovské rodiny, silná osobnost s nezávislým myšlením, který bojuje za revoluční ideály v daleké zemi. Celá rodina mu píše dopisy a popisuje události ze svých životů, které postupně sklouzávají do konvenčnosti, jež by je dříve možná vyděsila. Pouze Michaelova přítelkyně Mara, matka jeho dítěte, si uchovává nezávislost, a to i přesto, že přežívá díky pomoci Michaelových stále konvenčnějších přátel a rodiny.
    Žánry:DramaKomedie
    65%
    Michael je mladší syn ze středostavovské rodiny, silná osobnost s nezávislým myšlením, který bojuje za revoluční ideály v daleké zemi. Celá rodina mu píše dopisy a popisuje události ze svých životů, které postupně sklouzávají do konvenčnosti, jež by je dříve možná vyděsila. Pouze Michaelova přítelkyně Mara, matka jeho dítěte, si uchovává nezávislost, a to i přesto, že přežívá díky pomoci Michaelových stále konvenčnějších přátel a rodiny.
    Žánry:DramaKomedie
    54
  • Anna
    Anna (1951)
    Film
    65%
    55
  • Senza pietà
    Senza pietà (1948)
    Film
    65%
    56
  • Ettaro di cielo, Un
    Ettaro di cielo, Un (1958)
    Film
    65%
    57
  • Podivuhodné příběhy
    Podivuhodné příběhy (1968)
    Film
    Tři povídky klasika hororu Edgara Allana Poea svedly k práci na jednom filmu tři slavné režiséry – Itala Federica Felliniho a Francouze Louise Malla a Rogera Vadima. Děj samostatných filmových příběhů tak, jak jej líčí jednotlivé povídky – Komtesa z Metzengersteinů, William Wilson a Toby Dammit – nás zavádí do temných hlubin lidských duší. Každý z režisérů do nich otiskl svůj nezaměnitelný rukopis, stejně jako velké herecké osobnosti: Jane Fondová, Alain Delon a Brigitte Bardotová.
    64%
    Tři povídky klasika hororu Edgara Allana Poea svedly k práci na jednom filmu tři slavné režiséry – Itala Federica Felliniho a Francouze Louise Malla a Rogera Vadima. Děj samostatných filmových příběhů tak, jak jej líčí jednotlivé povídky – Komtesa z Metzengersteinů, William Wilson a Toby Dammit – nás zavádí do temných hlubin lidských duší. Každý z režisérů do nich otiskl svůj nezaměnitelný rukopis, stejně jako velké herecké osobnosti: Jane Fondová, Alain Delon a Brigitte Bardotová.
    58
  • The Glass Mountain
    The Glass Mountain (1949)
    Film
    64%
    59
  • Totò al giro d'Italia
    Totò al giro d'Italia (1948)
    Film
    64%
    60
  • È primavera...
    È primavera... (1948)
    Film
    Druhý díl Castellaniho trilogie, která se zabývá nelehkým průběhem mladé lásky v poválečné Itálii (natočen hned po snímku Pod římským sluncem a před filmem Dva haléře naděje). Hlavní hrdina Mario Angelotti miluje, ale ne zrovna moudře, a záhy zjistí, že trestem za bigamii jsou dvě manželky. Mezi jeho temperamentní sicilskou nevěstou, kterou hraje Elena Varzi, a jeho usedlou milánskou paní (Irene Gemma), si chudák sotva stačí vydechnout.
    Žánry:Drama
    64%
    Druhý díl Castellaniho trilogie, která se zabývá nelehkým průběhem mladé lásky v poválečné Itálii (natočen hned po snímku Pod římským sluncem a před filmem Dva haléře naděje). Hlavní hrdina Mario Angelotti miluje, ale ne zrovna moudře, a záhy zjistí, že trestem za bigamii jsou dvě manželky. Mezi jeho temperamentní sicilskou nevěstou, kterou hraje Elena Varzi, a jeho usedlou milánskou paní (Irene Gemma), si chudák sotva stačí vydechnout.
    Žánry:Drama
    61
  • Pod deseti vlajkami
    Pod deseti vlajkami (1960)
    Film
    Válečný film vychází z deníku kapitána německého křižníku Atlantis. Původně nákladní loď se na začátku druhé světové války stala pirátským plavidlem, které během necelých dvou let nepřetržitého křižování oceánů potopilo řadu spojeneckých obchodních lodí. V listopadu 1941 pak Atlantidu vystopoval a zničil britský křižník Devonshire. Příběh lodi s dokonalým krytím zpracoval do filmové podoby italský režisér Duilio Coletti, který se válečné tématice věnoval s velkou oblibou (Velká naděje, Blesková divize). Při psaní scénáře vycházel z podrobných deníků kapitána Bernharda Roggeho. Po válce byl Rogge jedním z mála vysokých německých důstojníků, které spojenci nezatkli, a později se stal admirálem námořních sil NATO. Film byl uveden v červnu 1960 na filmovém festivalu v Berlíně, kde byl nominován na Zlatého medvěda. (Česká televize)
    Žánry:DramaVálečný
    63%
    Válečný film vychází z deníku kapitána německého křižníku Atlantis. Původně nákladní loď se na začátku druhé světové války stala pirátským plavidlem, které během necelých dvou let nepřetržitého křižování oceánů potopilo řadu spojeneckých obchodních lodí. V listopadu 1941 pak Atlantidu vystopoval a zničil britský křižník Devonshire. Příběh lodi s dokonalým krytím zpracoval do filmové podoby italský režisér Duilio Coletti, který se válečné tématice věnoval s velkou oblibou (Velká naděje, Blesková divize). Při psaní scénáře vycházel z podrobných deníků kapitána Bernharda Roggeho. Po válce byl Rogge jedním z mála vysokých německých důstojníků, které spojenci nezatkli, a později se stal admirálem námořních sil NATO. Film byl uveden v červnu 1960 na filmovém festivalu v Berlíně, kde byl nominován na Zlatého medvěda. (Česká televize)
    Žánry:DramaVálečný
    62
  • Giovani mariti
    Giovani mariti (1957)
    Film
    63%
    63
  • Bella di Roma, La
    Bella di Roma, La (1955)
    Film
    62%
    64
  • Venetian Bird
    Venetian Bird (1952)
    Film
    62%
    65
  • Nejkrásnější okamžik
    Nejkrásnější okamžik (1957)
    Film
    61%
    66
  • Abdikace
    Abdikace (1974)
    Film
    60%
    67
  • Proibito
    Proibito (1954)
    Film
    59%
    68
  • Accadde al penitenziario
    Accadde al penitenziario (1955)
    Film
    59%
    69
  • Era lui... sì! sì!
    Era lui... sì! sì! (1951)
    Film
    58%
    70
  • Ennemi public no 1, L'
    Ennemi public no 1, L' (1953)
    Film
    58%
    71
  • 72
  • Mambo
    Mambo (1954)
    Film
    57%
    73
  • Valley of Eagles
    Valley of Eagles (1951)
    Film
    57%
    74
  • Londra chiama Polo Nord
    Londra chiama Polo Nord (1956)
    Film
    57%
    75
  • Regina di Saba, La
    Regina di Saba, La (1952)
    Film
    56%
    76
  • Soliti ignoti vent'anni dopo, I
    Soliti ignoti vent'anni dopo, I (1985)
    Film
    53%
    77
  • Amante di Paride, L'
    Amante di Paride, L' (1954)
    Film
    50%
    78
  • Hurikán
    Hurikán (1979)
    Film
    49%
    79

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.