Aurore Clément

6.5
Aurore Clément
Aurore Clément, narozená 12. října 1945 v Soissons ve Francii jako Marie-Thérèse Aurore Louise Clément, je francouzská herečka, která se prosadila jak ve francouzské, tak v mezinárodní kinematografii. Její herecká kariéra zahrnuje více než 80 filmů natočených v průběhu pěti desetiletí. Počátky kariéry Po předčasné smrti otce musela Aurore již v mladém věku pracovat, aby finančně podpořila svou rodinu. Přestěhovala se do Paříže, kde se začala živit jako modelka. Rychle si vybudovala jméno díky svému přirozenému stylu a odmítání používat make-up. Její fotografie se objevily na obálkách prestižních módních časopisů včetně Elle a Vogue. Právě na obálce časopisu Elle ji v 70. letech objevil francouzský režisér Louis Malle, který hledal novou tvář pro svůj film. Filmový debut a spolupráce s Louisem Mallem Aurore Clément debutovala ve filmu Lacombe Lucien (1974) režiséra Louise Mallea, kde ztvárnila mladou židovskou dívku France Horn, která se zamiluje do kolaboranta v nacisty okupované Francii. Tento kontroverzní film, který se zabýval tématem francouzské kolaborace během druhé světové války, získal řadu ocenění včetně nominace na Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Její výkon v této roli byl kritiky vysoce hodnocen a odstartoval její dlouhou a úspěšnou hereckou kariéru. Spolupráce s Chantal Akerman Po svém debutu navázala Aurore Clément významnou spolupráci s belgickou režisérkou Chantal Akerman. Objevila se ve třech jejích filmech, přičemž nejvýznamnější byla titulní role ve snímku Les rendez-vous d'Anna (1978). V tomto autobiograficky laděném díle ztvárnila filmovou režisérku Annu Silver, která cestuje po západní Evropě, aby propagovala svůj nový film. Během cesty potkává různé lidi, kteří se jí svěřují se svými tajemstvími, zatímco ona sama zůstává emocionálně odtažitá. Tento film, který následoval po Akermanově průlomovém díle Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles, byl zpočátku přijat rozporuplně, ale postupem času získal uznání jako důležité dílo evropské kinematografie. Mezinárodní průlom Její první role v americkém filmu přišla ve snímku Apocalypse Now (1979) Francise Forda Coppoly, kde ztvárnila postavu Roxanne, enigmatické a drogově závislé ženy, která představovala typickou "femme fatale" pro všechny francouzské bývalé kolonisty stále snící o Indočíně. Její scény - dlouhá sekvence zahrnující francouzské bývalé kolonisty - byly však z původní verze filmu vystřiženy a obnoveny až v roce 2001 v Redux verzi. Během natáčení tohoto filmu poznala svého budoucího manžela, filmového výtvarníka Deana Tavoularise, za kterého se v roce 1986 provdala. Mezinárodní uznání s Paris, Texas Aurore Clément je nejčastěji spojována s rolí Anne v kultovním filmu Paris, Texas (1984) německého režiséra Wima Wenderse. Tento road movie, který získal Zlatou palmu na filmovém festivalu v Cannes, vypráví příběh muže (Harry Dean Stanton), který se po letech odloučení snaží znovu spojit se svým synem a najít svou ztracenou manželku. Clément zde ztvárnila manželku Waltova bratra (Dean Stockwell), která se spolu s manželem stará o Travisova syna. Přestože její role byla v průběhu natáčení zredukována, její výkon přispěl k celkovému úspěchu tohoto oceňovaného filmu. Další významné filmové role V průběhu své kariéry spolupracovala Aurore Clément s mnoha významnými režiséry. Po několika filmech v Itálii (s režiséry jako Mario Monicelli, Dino Risi a Elio Petri) se objevila ve dvou filmech uvedených ve stejném roce v Cannes. Ztvárnila lehkou ženu ve filmu Claudea Chabrola The Hatter's Ghost (1982) a tajemnou ženu ztracenou v dešti v díle Petera Del Monte L'invitation au Voyage. Excelovala jak v dramatických, tak v excentrických rolích, například ve filmu Serge Gainsbourga Stan the Flasher (1990). V roce 2006 se objevila ve filmu Marie Antoinette režisérky Sofie Coppoly, kde ztvárnila postavu vévodkyně de Chartres (Louise Marie Adélaïde de Bourbon). Tento stylizovaný historický film s Kirsten Dunst v hlavní roli byl uveden na filmovém festivalu v Cannes a získal Oscara za kostýmy. Televizní a divadelní kariéra Vedle filmové kariéry se Aurore Clément prosadila i v televizních produkcích. Účinkovala v řadě kvalitních televizních filmů, jako například Une péniche nommée 'Réalité' (1985), Deux amies d'enfance (1983), Le regard dans le miroir (1985), kde ztvárnila bývalou přeživší z koncentračního tábora, a Les Alsaciens: ou les deux Mathilde (1996), kde hrála ženu bojující a trpící během dvou světových válek. Na divadelních prknech debutovala v roce 1988 ve hře The Singular Life of Albert Nobbs, adaptaci povídky George Moorea, za kterou získala hereckou cenu od Francouzské asociace divadelních kritiků. Objevila se v několika dalších hrách, včetně Les Eaux et Forêts a La Dame aux Camélias, za kterou byla nominována na cenu Molière (francouzský ekvivalent amerických cen Tony). Aurore Clément zůstává i po více než pěti desetiletích v herecké profesi respektovanou umělkyní, jejíž všestrannost a přirozený talent jí umožnily ztvárňovat širokou škálu postav v různých žánrech a pod vedením některých z nejvýznamnějších filmových tvůrců své doby.


Aurore Clément: Filmy a pořady 144




Dodatečné informace

Narození:
12. 10. 1945
Soissons, Aisne, Francie

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.