-
95%
-
100%
-
100%
řelet nad kukaččím hnízdem zahrál na citlivou strunu Ameriky, připomněl staré křivdy a svým vyzněním doslova ťal do živého. Forman navíc do filmu propašoval své typické vidění světa a pro mě je tento film zkrátka českým. Ten film totiž vystihuje tuto zemi jako máloco. Film zvítězil v hlavních kategoriích a zapsal se do zlatého fondu světové kinematografie.
-
100%
Není moc co dodávat. Nálepku jednoho z nejlepších snímků v dějinách nosí tento film hrdě, stejně tak svých pět Oscarů v pěti hlavních kategoriích. Miloši Formanovi Přelet neskutečně oživil kariéru a dostal ho na současnou pozici uznávané a úspěšné režisérské megaosobnosti. Ale kde by byl tento film s jiným obsazením? Tady není třeba pochválit jen Jacka Nicholsona, jehož projev je jako vždy geniální a procítěný a řadím ho k nejlepším výkonům, co jsem kdy od herce viděl, ale i ostatní zúčastněné, kteří jsou v rolích bláznů neskuteční a dodávají filmu výraznou autenticitu a sílu. Příběh je přesně napsaný a režírovaný, Louise Fletcher je kouzelná i ďábelská zároveň a závěr je nezapomenutelným zážitkem, který by měl okusit každý.
-
80%
-
95%
-
90%
Tak tohle už sice není ten styl, jak točil pan Forman v Čechách (Hoří má panenko, ...), ale je to nicméně VELIKÝ film. A rozhodně ne ztráta času, jak tu kdosi napsal. Jack Nicholson, kterého osobně moc nemusím, tam podal opravdu skvělý výkon a ten závěr, ten mi vyloženě vyrazil dech z těla! Myslím, že tento film si všechna svá ocenění zaslouží plným právem, i když není to film, který bych potřebovala vidět vícekrát.
-
85%
-
100%
-
100%
-
100%
-
90%
Zajímavý film z prostředí psychiatrie mě při prvním hlédnutí čtvrtiny filmu moc nezaujal. Myslel jsem, že zůstanu na třech, ale to se změnilo. Výkony herců a hold ta celá dvouhodinová askapáda mě nakonec zaujala. Jen mi vrtá hlavou věc, že bylo zbytečné, aby Jack Nicholson zemřel. Byl snad Náčelník fakt takový blázen a nebo jsem blázen já, protože tomu nerozumím? Avšak smrt ve filmu, zřejmě napomohla mistru Formanovi ke slávě. Samozřejmě se ve filmu objeví nějaká ta sexuálí zvrhlost, ale to v podstatě k Nicholsonovi patří. Já jsem nacionalista - někteří do dnes Milošovi Formanovi strkaj před nos jeho "zradu" a útěk do emigrace. Ale tam se Forman proslavil. Jako nacionalistovi mně nevadí jeho emigrace, naopak bez jeho útěku by se zřejmě nestal tak slavný. Jsem na pana Miloše Formana hrdý každým koutkem svého těla, že dokázal naši zemi reprezentovat, ne sportem, ne světovým rekordem, ale FILMEM.
-
100%
-
95%
-
100%
Tento Formanův film dokonale vyjadřuje systém totality i když v Americe jej berou poněkud jinak. Jack Nicholson jako rebel s příčinou se jde schovat do psychiatrické léčebny před trestem vězení. Ze začátku má spolupacienty za blby které nebere vážně, ale vzhledem k narůstající averzi vůči sestře Fletcherové začíná chápat svůj pobyt trochu jinak. Postupem času jde již pouze kdo z koho mezi ním a "Big sister". Jeho scéna v koupelně kdy se pokouší vylomit mramorový stojan a když se mu to logicky nepovede tak řekne: " aspoň jsem to zkusil" mě provází celý život. A postava "Náčelníka" která prochází celým příběhem tak trochu nenápadně, je vlastně zcela prvotní pro jeho konečnou scénu vyrvání mramorového panelu a prohození ho oknem, kterým posléze uteče na svobodu. Ale ještě předtím udusí polštářem Jacka aby netrpěl po použití elektrošoků kdy z něj zbyla vařená zelenina....
-
100%
-
100%
-
80%
-
100%
Tak tohle je tedy opravdu skvěle natočený film a to po všech stránkách. V tomhle filmu funguje prostě naprosto všechno. Vynikající Formanova režie, poutavý a zábavný příběh a hlavně opravdu vynikající herci v čele se zcela dokonalým Nicholsonem, kterému tahle role neskutečně sedla a neumím si do ní představit lépe nikoho jiného. Ostatní herci ovšem také excelují, hlavně supernepříjemná sestřička Luise Fletcherová, ale i začínající Danny DeVito a Christopher Lloyd. Funguje tady dokonce i hudba, která je sice poměrně nevýrazná, ale zato netradiční. A nakonec závěr filmu snad odrovná každého filmového fandu, protože jde opravdu o jeden z těch nejlepších v dějinách kinematografie. Myslím že můžeme být hrdí že takovýhle filmový skvost natočil právě český režisér. Přelet je jeden z mích top filmů, proto dávám 100%
-
85%
-
95%
-
90%
Jako zdejší filmový recenzent, který se psaním komentářů ke snímkům věnuje zhruba 7 let, je docela ostuda nenapsat něco k této pětačtyřicet let staré klasice. Musím tedy na začátku říct, že Jack Nicholson je herecký ďábel. Utvrdil mě v tom v hodně filmech a zde jen potvrdil, že pokud se naplno vžije do své role, tak je schopen podat legendární výkon, který se zapíše do kinematografických kronik. Jeho postava McMurphyho, jenž má ze všeho srandu, oplývající jízlivými poznámkami na všechny světové strany, mající vždy poslední slovo, se řadí mezi skvostně napsané postavy, dokonce je ještě vydařeněji převedená na filmové plátno. Kromě něj zde ale zbytek nehraje jen pomyslné druhé housle, vedlejší postavy se taky v mnoha ohledech zaskví (třeba takový DeVito coby Martini, parádní galapředstavení). A Louise Fletcher nejspíše zasloužený Oskar, bylo zajímavé sledovat, jak v ní ten hněv s rozhořčením pomalu s přibývající stopáží vře víc a víc, až to nevyhnutelně skončí výbuchem. A závěr opravdu geniální záležitost, scéna u postele s Náčelníkem dosti zacloumala emocemi. Dalo se to čekat, ale Forman to dokázal předhodit s takovou bravurou, že vám jen zůstala huba dokořán. Doslova. Silný film, jenž ve vás zanechá ještě silnější odezvu. Za mě dávám 90 %
-
100%
Skvostné mistrovské dílo. Znamenitý, originální styl Miloše Formana. Jsem velice rád, že Miloš Forman dostal důvěru od Michaela Douglase, který předal originální scénář právě jemu. PNKH patří mezi mé nejoblíbenější filmy právě proto, že genialita celého filmu tkví v taktovce Miloše Formana a jeho neortodoxního přístupu k režii. Improvizace doprovázena letmým dohledem režiséra a schizofrením tématem psychiatrické léčebny je v mnoha ohledech k zamyšlení, ale nadhled komických situací v psychiatrické léčebně je fenomenální. 110% ze 100%
-
50%
-
95%
Jednoho pozdního večera jsem usedla před rozsvícenou bedýnku a svou dvanáctiletou duši doširoka otevřela Miloši Formanovi. Snad to bylo příliš brzy (následovaly dva dny insomnie), ale poprvé jsem zjistila, že nejen kniha, ale i film může rezonovat v mé hlavě intenzitou takřka magnetickou. Přemýšlela jsem o pravidlech, o hranicích, o normalitě, o šílenství, ale především o věčně vzývané, neskonale křehké svobodě. Svobodě ducha, svobodě činu. Forman umí být bolestně osobní a zároveň jakoby své centrální postavy ověšoval nenásilnou symbolikou, jako by jimi žil a zároveň se na ně shora díval. Při nedávném elektrošokovém návratu do klaustrofobního světa, v němž se nepřizpůsobivost individua strašlivě a s věcnou tupostí legální mašinérie trestá, mi vešel na mysl Chestertonův citát: Odvaha je vlastně protimluv. Znamená totiž silnou touhu po životě beroucí na sebe formu odhodlání ke smrti...
-
15%
-
100%
-
95%
Doslova gigantické dílo, které snad zastiňuje i knižní předlohu, podle níž vzniklo. Ne tak gigantické rozměrem, ale hlavně dopadem na diváka. Jeden ze dvou vrcholných milníků ve tvorbě Miloše Formana (spolu s Amadeem) a skutečně životní role pro Jacka Nicholsona. A ostatní herci? Jsou prostě úžasní! Louise Fletcher je opravdu děsivá, Danny DeVito, Christopher Lloyd, Brad Dourif, ale i ostatní herci v rolích bláznů excelují rovněž a úžasně působí i zaryté mlčení Willa Sampsona v roli Náčelníka. Každý, kdo neviděl tenhle film, nemá ani páru, o co přišel.
-
90%
-
100%