Bo Goldman (10. září 1932 – 25. července 2023) byl americký scénárista a dramatik, dvojnásobný držitel Oscara, který patřil mezi nejuznávanější osobnosti hollywoodského scenáristického řemesla. Narodil se v New Yorku do židovské rodiny jako Robert Spencer Goldman. Jeho otec Julian Goldman byl broadwayským producentem a vlastnil řetězec obchodních domů Goldman Stores.
Začátky kariéry
Po studiích na prestižních školách Exeter a Princeton, kde byl prezidentem slavného univerzitního divadelního spolku Triangle Club, nastoupil Goldman tříletou službu v americké armádě. Po návratu z vojny se začal věnovat divadlu a v roce 1959 debutoval na Broadwayi jako textař muzikálu First Impressions, adaptace románu Jane Austenové Pýcha a předsudek. Přestože inscenace získala slušné recenze, byla po 92 představeních stažena. V následujících letech Goldman pracoval pro televizi CBS, kde se podílel na živých přenosech a později pro veřejnoprávní televizi NET Playhouse.
Průlom ve filmu
Goldmanův vstup do filmového průmyslu přišel až ve středním věku. Jeho první scénář s názvem Shoot the Moon, který napsal v 70. letech, se stal jeho vstupenkou do Hollywoodu. Režisér Miloš Forman si tento scénář přečetl a následně Goldmana požádal, aby adaptoval román Kena Keseyho Přelet nad kukaččím hnízdem (One Flew Over the Cuckoo's Nest). Film z roku 1975 s Jackem Nicholsonem v hlavní roli získal všech pět hlavních Oscarů, včetně ceny za nejlepší adaptovaný scénář pro Goldmana. Byl to první film od snímku It Happened One Night (1934), kterému se podařilo získat všech pět hlavních ocenění Akademie.
Vrchol kariéry
Po tomto úspěchu Goldman napsal scénář k filmu The Rose (1979) s Bette Midlerovou v hlavní roli, volně inspirovanému životem zpěvačky Janis Joplin. Film byl nominován na čtyři Oscary. Následoval originální scénář k filmu Melvin and Howard (1980), který Goldmanovi vynesl druhého Oscara, tentokrát za nejlepší původní scénář. Film režírovaný Jonathanem Demmem vypráví příběh čerpače Melvina Dummara, který tvrdil, že se setkal s Howardem Hughesem a byl uveden v jeho závěti jako dědic části jeho jmění.
V roce 1982 byl konečně natočen Goldmanův první scénář Shoot the Moon, režírovaný Alanem Parkerem s Albertem Finneym a Diane Keatonovou v hlavních rolích. Film o rozpadu manželství získal mezinárodní uznání a byl oceněn významnými filmovými kritiky, včetně Pauline Kaelové.
Pozdější kariéra
V následujících letech Goldman přispěl bez uvedení v titulcích k mnoha scénářům, včetně filmů Ragtime (1981), The Flamingo Kid (1984) a Dick Tracy (1990). V roce 1992 napsal scénář k filmu Vůně ženy (Scent of a Woman), který režíroval Martin Brest s Al Pacinem v hlavní roli. Film získal Goldmanovi třetí nominaci na Oscara a Pacinovi přinesl jeho prvního Oscara za nejlepší mužský herecký výkon.
V roce 1996 následoval film City Hall, opět s Al Pacinem a Johnem Cusackem v hlavních rolích, a v roce 1998 spolupracoval na scénáři k romantickému fantasy dramatu Meet Joe Black s Bradem Pittem a Anthonym Hopkinsem. V roce 2000 se podílel na přepracování scénáře k filmu Dokonalá bouře (The Perfect Storm), který vydělal přes 327 milionů dolarů. V roce 2005 pomáhal s přípravou scénáře pro film Goyovy přízraky (Goya's Ghosts) režiséra Miloše Formana.
Odkaz
Bo Goldman byl oceňován za svůj jedinečný styl, hluboké porozumění lidským vztahům a schopnost vytvářet komplexní postavy. V roce 1998 získal od Writers Guild of America prestižní cenu Laurel Award za celoživotní dílo. Scenárista Eric Roth o něm v rozhovoru pro The New York Times řekl: "Je to prvotřídní scenárista – podle mě tak dobrý, jak jen to jde. Má nejrozmanitější a nejinteligentnější filmografii, od Přeletu nad kukaččím hnízdem přes Shoot the Moon, nejlepší film o rozvodu, jaký byl kdy natočen, až po Vůni ženy a skvělou satiru Melvin and Howard."
Bo Goldman zemřel 25. července 2023 v Helendale v Kalifornii ve věku 90 let. Zanechal po sobě mimořádný odkaz jako jeden z nejvýznamnějších amerických scenáristů, jehož díla se vyznačují autenticitou, emocionální hloubkou a jedinečným americkým hlasem.