Orson Welles: Nejlepší filmy a seriály

7.4

Orson Welles: Filmy a seriály

  • Občan Kane
    Občan Kane (1941)
    FilmRole: Charles Foster Kane
    • iTunes
    • Rakuten
    Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků.
    82%
    Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků.
    1
  • Final Cut - Dámy a pánové
    Final Cut - Dámy a pánové (2012)
    FilmRole: Archivní záběry
    Co udělá náruživý režisér, když vyschne zdroj státní filmové dotace? Sedne na tři roky do střižny a z více než 450 klasických děl světové kinematografie vytvoří tisíc a jednu podobu lásky. Metapříběh vztahu mezi mužem a ženou zahrnující všechny nezbytné peripetie včetně namlouvání, zásnub, líbánek, nevěry, početí, rozluky či smrti představuje jak intelektuální výzvu pro cinefilní diváky, tak i čiré potěšení pro každého, komu téma lásky není cizí. Uznávaný maďarský režisér György Pálfi zručně experimentoval už ve svém festivalovém hitu Taxidermie (2006). Místo provokujícího syžetu se ovšem tentokrát pouští do rafinovaných kompozičních výbojů. (Febiofest)
    82%
    Co udělá náruživý režisér, když vyschne zdroj státní filmové dotace? Sedne na tři roky do střižny a z více než 450 klasických děl světové kinematografie vytvoří tisíc a jednu podobu lásky. Metapříběh vztahu mezi mužem a ženou zahrnující všechny nezbytné peripetie včetně namlouvání, zásnub, líbánek, nevěry, početí, rozluky či smrti představuje jak intelektuální výzvu pro cinefilní diváky, tak i čiré potěšení pro každého, komu téma lásky není cizí. Uznávaný maďarský režisér György Pálfi zručně experimentoval už ve svém festivalovém hitu Taxidermie (2006). Místo provokujícího syžetu se ovšem tentokrát pouští do rafinovaných kompozičních výbojů. (Febiofest)
    2
  • I Love Lucy
    I Love Lucy (1951)
    SeriálRole: Orson Welles
    82%
    3
  • Monsieur Verdoux
    Monsieur Verdoux (1947)
    Film
    Orson Welles objevil v zápisech pařížské policejní kroniky zajímavý případ, kdy byl vážený občan Landru odhalen jako mnohonásobný vrah zámožných žen. Podle jeho námětu natočil Charles Chaplin komedii s prvky černého humoru. Elegantní sňatkový podvodník vystupuje jako bohatý muž v různých profesích a více či méně šikovně obelhává ženy. Černá komedie o otci rodiny, jehož práce zahrnuje namlouvání bohatých starých panen, získávání jejich bankovních účtů a vraždění. Když byl tento atypický snímek uveden, svět ještě nebyl připraven dívat se do tváře smrti a přitom se smát. Dnes se Monsieur Verdoux počítá mezi Chaplinova nejlepší díla.
    82%
    Orson Welles objevil v zápisech pařížské policejní kroniky zajímavý případ, kdy byl vážený občan Landru odhalen jako mnohonásobný vrah zámožných žen. Podle jeho námětu natočil Charles Chaplin komedii s prvky černého humoru. Elegantní sňatkový podvodník vystupuje jako bohatý muž v různých profesích a více či méně šikovně obelhává ženy. Černá komedie o otci rodiny, jehož práce zahrnuje namlouvání bohatých starých panen, získávání jejich bankovních účtů a vraždění. Když byl tento atypický snímek uveden, svět ještě nebyl připraven dívat se do tváře smrti a přitom se smát. Dnes se Monsieur Verdoux počítá mezi Chaplinova nejlepší díla.
    4
  • Hallmark Hall of Fame
    Hallmark Hall of Fame (1951)
    SeriálRole: Sheridan Whiteside
    Síň slávy Hallmark je americký televizní antologický pořad sponzorovaný společností Hallmark Cards, která sídlí v Kansas City a zabývá se výrobou pohlednic. Jedná se o nejdéle vysílaný pořad v hlavním vysílacím čase v historii televize, který se poprvé objevil v roce 1951 a pokračoval až do roku 2013. Od roku 1954 byly všechny jeho produkce uváděny barevně, ačkoli barevné televizní produkce byly v roce 1954 velmi vzácné. Od svého debutu bylo v pořadu uvedeno mnoho televizních filmů, ačkoli pořad začínal živými televizními přenosy dramat a poté přešel na videozáznamy a nakonec na filmové produkce. Seriál získal osmdesát cen Emmy, dvacet čtyři cen Christopher Awards, jedenáct cen Peabody Awards, devět Zlatých glóbů a čtyři ceny Humanitas Prizes. Jedná se o poslední televizní pořad, jehož název zahrnuje jméno sponzora, což bylo v americké televizi běžnou praxí. Na rozdíl od jiných dlouhodobě vysílaných televizních seriálů se liší tím, že se vysílá pouze příležitostně, a ne podle týdenního programu.
    Žánry:Drama
    82%
    Síň slávy Hallmark je americký televizní antologický pořad sponzorovaný společností Hallmark Cards, která sídlí v Kansas City a zabývá se výrobou pohlednic. Jedná se o nejdéle vysílaný pořad v hlavním vysílacím čase v historii televize, který se poprvé objevil v roce 1951 a pokračoval až do roku 2013. Od roku 1954 byly všechny jeho produkce uváděny barevně, ačkoli barevné televizní produkce byly v roce 1954 velmi vzácné. Od svého debutu bylo v pořadu uvedeno mnoho televizních filmů, ačkoli pořad začínal živými televizními přenosy dramat a poté přešel na videozáznamy a nakonec na filmové produkce. Seriál získal osmdesát cen Emmy, dvacet čtyři cen Christopher Awards, jedenáct cen Peabody Awards, devět Zlatých glóbů a čtyři ceny Humanitas Prizes. Jedná se o poslední televizní pořad, jehož název zahrnuje jméno sponzora, což bylo v americké televizi běžnou praxí. Na rozdíl od jiných dlouhodobě vysílaných televizních seriálů se liší tím, že se vysílá pouze příležitostně, a ne podle týdenního programu.
    Žánry:Drama
    5
  • Šogun
    Šogun (1980)
    SeriálRole: vypravěč
    Desetidílný seriál na motivy stejnojmenné tisícistránkové knihy Jamese Clavella. Od většiny jiných seriálů se s ohledem na rozsah Clavellovy knihy liší tím, že se nejedná o samostatné příběhy, spojené nadpříběhem do jednoho celku, ale o regulérní desetihodinový film. Jeho nešťastným (a prakticky nemožným pro rozsah a složitost děje) sestřiháním následně vznikl dvouhodinový film, který je místy pro diváka, neznalého předlohy, poměrně nesrozumitelný a pro znalce Clavellova románu nemilým překvapením. Relativní věrnost předloze, pro oči Evropana skvěle vyobrazený kolorit Země vycházejícího slunce sedmnáctého století a popis střetu kultur - na straně jedné kultivovaní Japonci s cizincům nepochopitelnými měřítky hodnot, kulturou, morálkou a v neposlední řadě nadstandardními hygienickými návyky (viděno prismatem Evropanů) a na straně druhé nepočetní cizinci (běloši), s jejich Japonci opovrhovanou barbarskou kulturou a o něco vyspělejší technikou. Jedno ale mají obě rasy společné - touhu po moci a bohatství. K tomu v Evropě válčí Anglie se Španělskem (tedy protestanti s katolíky), což výrazně ovlivňuje zájmy bělochů a jejich mezilidské vztahy. Děj je situován do situace, kdy je Japonsko formálně spravováno regentskou radou, ale o skutečnou moc soupeří dva nejmocnější muži země - Toronaga a Išido - oba chtějí získat absolutní moc, tedy titul šóguna. V Japonsku se orientuje několik lidí - domestikovaný intrikánský jezuita Alvita se značným ekonomickým zájmem - podílí se na neoficiálním transportu zboží, misionář - mnich Domingo, kapitán lodi Rodrigues. Jeden každý z nich prosazuje vlastní zájmy. Postupně se schyluje k válce... Po ztroskotání obchodní lodi je její posádka a lodivod Blackthorne zajata v domnění, že jsou piráti. Adept na post šóguna Toronaga ale chce využít znalosti lodivoda Blackthorna ve svůj prospěch a tak jej osvobodí a pověří krasavici Mariko, aby jej učila japonskému jazyku a kultuře. Blackthorne postupně překonává počáteční odpor a natolik přijímá japonskou kulturu, že se z něj časem stane odrodilec - samuraj. Tento jeho vývoj je velmi bouřlivý, Blackthornovo vtažení do vnitropolitických machinací a bojů je provázeno četnými nebezpečnými a dramatickými situacemi a velkou láskou. Když se potká kvalitní literární předloha a její dokonalé zpracování, tak je to vždy ku prospěchu - Shogun je od začátku do konce strhujícím dobrodružným příběhem, jakých bylo napsáno a natočeno poměrně málo.
    81%
    Desetidílný seriál na motivy stejnojmenné tisícistránkové knihy Jamese Clavella. Od většiny jiných seriálů se s ohledem na rozsah Clavellovy knihy liší tím, že se nejedná o samostatné příběhy, spojené nadpříběhem do jednoho celku, ale o regulérní desetihodinový film. Jeho nešťastným (a prakticky nemožným pro rozsah a složitost děje) sestřiháním následně vznikl dvouhodinový film, který je místy pro diváka, neznalého předlohy, poměrně nesrozumitelný a pro znalce Clavellova románu nemilým překvapením. Relativní věrnost předloze, pro oči Evropana skvěle vyobrazený kolorit Země vycházejícího slunce sedmnáctého století a popis střetu kultur - na straně jedné kultivovaní Japonci s cizincům nepochopitelnými měřítky hodnot, kulturou, morálkou a v neposlední řadě nadstandardními hygienickými návyky (viděno prismatem Evropanů) a na straně druhé nepočetní cizinci (běloši), s jejich Japonci opovrhovanou barbarskou kulturou a o něco vyspělejší technikou. Jedno ale mají obě rasy společné - touhu po moci a bohatství. K tomu v Evropě válčí Anglie se Španělskem (tedy protestanti s katolíky), což výrazně ovlivňuje zájmy bělochů a jejich mezilidské vztahy. Děj je situován do situace, kdy je Japonsko formálně spravováno regentskou radou, ale o skutečnou moc soupeří dva nejmocnější muži země - Toronaga a Išido - oba chtějí získat absolutní moc, tedy titul šóguna. V Japonsku se orientuje několik lidí - domestikovaný intrikánský jezuita Alvita se značným ekonomickým zájmem - podílí se na neoficiálním transportu zboží, misionář - mnich Domingo, kapitán lodi Rodrigues. Jeden každý z nich prosazuje vlastní zájmy. Postupně se schyluje k válce... Po ztroskotání obchodní lodi je její posádka a lodivod Blackthorne zajata v domnění, že jsou piráti. Adept na post šóguna Toronaga ale chce využít znalosti lodivoda Blackthorna ve svůj prospěch a tak jej osvobodí a pověří krasavici Mariko, aby jej učila japonskému jazyku a kultuře. Blackthorne postupně překonává počáteční odpor a natolik přijímá japonskou kulturu, že se z něj časem stane odrodilec - samuraj. Tento jeho vývoj je velmi bouřlivý, Blackthornovo vtažení do vnitropolitických machinací a bojů je provázeno četnými nebezpečnými a dramatickými situacemi a velkou láskou. Když se potká kvalitní literární předloha a její dokonalé zpracování, tak je to vždy ku prospěchu - Shogun je od začátku do konce strhujícím dobrodružným příběhem, jakých bylo napsáno a natočeno poměrně málo.
    6
  • Omnibus
    Omnibus (1952)
    Seriál
    81%
    7
  • 8
  • The Best of the Dean Martin Celebrity Roasts
    The Best of the Dean Martin Celebrity Roasts (1998)
    FilmRole: Self - Roaster (archive footage)
    Série videí představující nezapomenutelné momenty a "roasty" uváděné Deanem Martinem. „Dean Martin Celebrity Roasts“ byly pravidelné speciály vysílané v 70. a 80. letech, které si dobíraly (nebo vzdávaly hold) hvězdám jako Lucille Ball, Muhammad Ali a Johnny Carson; hosté pak vzpomínali na komediální chvíle, které spolu prožili. Komik Rich Little (pravidelný účastník těchto "Roast" speciálů) sloužil jako mluvčí videí v sérii televizních infomercialů.
    Žánry:Komedie
    80%
    Série videí představující nezapomenutelné momenty a "roasty" uváděné Deanem Martinem. „Dean Martin Celebrity Roasts“ byly pravidelné speciály vysílané v 70. a 80. letech, které si dobíraly (nebo vzdávaly hold) hvězdám jako Lucille Ball, Muhammad Ali a Johnny Carson; hosté pak vzpomínali na komediální chvíle, které spolu prožili. Komik Rich Little (pravidelný účastník těchto "Roast" speciálů) sloužil jako mluvčí videí v sérii televizních infomercialů.
    Žánry:Komedie
    9
  • Night Gallery
    Night Gallery (1970)
    Seriál
    78%
    10
  • Great Mysteries
    Great Mysteries (1973)
    SeriálRole: Sám sebe
    Orson Welles' Great Mysteries byl britský televizní seriál, antologie různých příběhů. Každou epizodu uváděl Orson Welles, který byl jediným stálým hercem seriálu. V úvodních titulcích byl Welles zobrazen v siluetě, jak prochází chodbou směrem ke kameře, kouří doutník a má na sobě klobouk se širokou krempou a obrovský plášť. Tento outfit odkazoval na jeho roli hlasu postavy The Shadow v rozhlasovém pořadu. Když se Welles objevil na obrazovce, aby epizody uvedl, byla vidět pouze jeho tvář v extrémním detailu a velmi tlumeném osvětlení.
    78%
    Orson Welles' Great Mysteries byl britský televizní seriál, antologie různých příběhů. Každou epizodu uváděl Orson Welles, který byl jediným stálým hercem seriálu. V úvodních titulcích byl Welles zobrazen v siluetě, jak prochází chodbou směrem ke kameře, kouří doutník a má na sobě klobouk se širokou krempou a obrovský plášť. Tento outfit odkazoval na jeho roli hlasu postavy The Shadow v rozhlasovém pořadu. Když se Welles objevil na obrazovce, aby epizody uvedl, byla vidět pouze jeho tvář v extrémním detailu a velmi tlumeném osvětlení.
    11
  • Malý svět Dona Camilla
    Malý svět Dona Camilla (1952)
    Film
    Rozmlouvá s Bohem, ale řídí se vlastní intuicí. Fernandel jako farář bojující proti rudému zlu, které zaplavuje Itálii. Don Camillo je farářem v italském městečku, jež se snaží ovládnout komunisté, kterým zejména vadí, jakou moc stále ještě mají farářova slova. Vůdcem komunistů je zdejší starosta a automechanik Peppone, který vládne v Lidovém domě se svými souputníky. Největší starost jim nedělá opozice, ale místní farář Camillo. Don Camillo ale neposlouchá jen Boha, ale především své svědomí a svůj rozum. V případě konfliktu se nebojí použít pěsti. Takového svobodomyslného člověka nemohou komunisté ve vesnici potřebovat. Jejich záškodnické akce však don Camillo dokáže zvládnout, ale jeho nezávislost se nelíbí ani jeho nadřízeným. Podle obsahu je zřejmé, že tato vynikající komedie se slavným francouzským komikem Fernandelem byla bývalým režimem opomenuta. Konečně se dočkala své premiéry, navíc s jedinečným českým dabingem. (Česká televize)
    Žánry:KomedieSatira
    78%
    Rozmlouvá s Bohem, ale řídí se vlastní intuicí. Fernandel jako farář bojující proti rudému zlu, které zaplavuje Itálii. Don Camillo je farářem v italském městečku, jež se snaží ovládnout komunisté, kterým zejména vadí, jakou moc stále ještě mají farářova slova. Vůdcem komunistů je zdejší starosta a automechanik Peppone, který vládne v Lidovém domě se svými souputníky. Největší starost jim nedělá opozice, ale místní farář Camillo. Don Camillo ale neposlouchá jen Boha, ale především své svědomí a svůj rozum. V případě konfliktu se nebojí použít pěsti. Takového svobodomyslného člověka nemohou komunisté ve vesnici potřebovat. Jejich záškodnické akce však don Camillo dokáže zvládnout, ale jeho nezávislost se nelíbí ani jeho nadřízeným. Podle obsahu je zřejmé, že tato vynikající komedie se slavným francouzským komikem Fernandelem byla bývalým režimem opomenuta. Konečně se dočkala své premiéry, navíc s jedinečným českým dabingem. (Česká televize)
    Žánry:KomedieSatira
    12
  • Dotek zla
    Dotek zla (1958)
    FilmRole: policejní kapitán Hank Quinlan
    Spočiatku plánovalo filmové štúdio Universal zamestnať Orsona Wellesa (1915-1985) len ako herca. Ale keď zistil Charlton Heston (1924-2008), ktorého obsadili ako superpopulárneho herca tých rokov, že na projekte spolupracuje Welles, oznámil bossom štúdia, že je ochotný spolupracovať na každom projekte, ktorý bude režírovať Orson Welles. No a potom sa k Wellesovi pripojili Marlene Dietrich (1901-1992), Janet Leigh (1927-2004), Joseph Cotten (1905-1994) a iné hviezdy. Dotyk zla nesie malé mestečko ležiace na americko-mexickej hranici. Jeho otlačok sa prenáša aj na hlavných hrdinov tohto mračného thrilleru: na mexického šéfa oddelenia boja s narkotikami Migela Vargasa (Charlton Heston), meniaceho sa z poriadkumilovného muža a policajta na pomstychtivého blázna, na jeho nevinnú ženu Susan (Janet Leigh), ponorenú zločincami do drogového tranzu, na amerického policajta Hanka Quinlana (Orson Welles), predávajúceho svoju dušu diablovi bohatstva... Klasický film noir z dielne Orsona Wellesa rozpráva príbeh o mexickom šéfovi oddelenia narkotík Mikeovi Vargasovi, ktorý je v pohraničnom meste na krátkej svadobnej ceste so svojou americkou manželkou. Tu sa však musí zapojiť do vyšetrovania vraždy a svedčiť proti Grandimu (Akim Tamiroff) , drogovému bossovi. Grandiho brat a synovia Vargasa sledujú a v snahe stiahnuť Vargasa z prípadu sa vyhrážajú jeho manželke... Osobitú exotiku dodáva filmu zlovestný latinskoamerický rock and roll skomponovaný Henrym Mancinim a Marlene Dietrich v extravagantnej úlohe mexickej cigánky s nemeckým prízvukom...
    77%
    Spočiatku plánovalo filmové štúdio Universal zamestnať Orsona Wellesa (1915-1985) len ako herca. Ale keď zistil Charlton Heston (1924-2008), ktorého obsadili ako superpopulárneho herca tých rokov, že na projekte spolupracuje Welles, oznámil bossom štúdia, že je ochotný spolupracovať na každom projekte, ktorý bude režírovať Orson Welles. No a potom sa k Wellesovi pripojili Marlene Dietrich (1901-1992), Janet Leigh (1927-2004), Joseph Cotten (1905-1994) a iné hviezdy. Dotyk zla nesie malé mestečko ležiace na americko-mexickej hranici. Jeho otlačok sa prenáša aj na hlavných hrdinov tohto mračného thrilleru: na mexického šéfa oddelenia boja s narkotikami Migela Vargasa (Charlton Heston), meniaceho sa z poriadkumilovného muža a policajta na pomstychtivého blázna, na jeho nevinnú ženu Susan (Janet Leigh), ponorenú zločincami do drogového tranzu, na amerického policajta Hanka Quinlana (Orson Welles), predávajúceho svoju dušu diablovi bohatstva... Klasický film noir z dielne Orsona Wellesa rozpráva príbeh o mexickom šéfovi oddelenia narkotík Mikeovi Vargasovi, ktorý je v pohraničnom meste na krátkej svadobnej ceste so svojou americkou manželkou. Tu sa však musí zapojiť do vyšetrovania vraždy a svedčiť proti Grandimu (Akim Tamiroff) , drogovému bossovi. Grandiho brat a synovia Vargasa sledujú a v snahe stiahnuť Vargasa z prípadu sa vyhrážajú jeho manželke... Osobitú exotiku dodáva filmu zlovestný latinskoamerický rock and roll skomponovaný Henrym Mancinim a Marlene Dietrich v extravagantnej úlohe mexickej cigánky s nemeckým prízvukom...
    13
  • The Name of the Game
    The Name of the Game (1968)
    Seriál
    77%
    14
  • Tragedy of Othello: The Moor of Venice, The
    Tragedy of Othello: The Moor of Venice, The (1951)
    FilmRole: Othello
    Když je naplánována tajná svatba mezi Othellem, maurským generálem, a Desdemonou, dcerou senátora Brabantia, její starý nápadník Roderigo to těžce nese. Spojí se s Iagem, který má s Othellem nevyřízené účty, a oba se spiknou, aby Othella zničili. Když jejich první plán, obvinit ho z čarodějnictví, selže, podstrčí důkazy, které mají Othella přimět uvěřit, že je mu Desdemona nevěrná.
    Žánry:Drama
    77%
    Když je naplánována tajná svatba mezi Othellem, maurským generálem, a Desdemonou, dcerou senátora Brabantia, její starý nápadník Roderigo to těžce nese. Spojí se s Iagem, který má s Othellem nevyřízené účty, a oba se spiknou, aby Othella zničili. Když jejich první plán, obvinit ho z čarodějnictví, selže, podstrčí důkazy, které mají Othella přimět uvěřit, že je mu Desdemona nevěrná.
    Žánry:Drama
    15
  • Moby Dick
    Moby Dick (2000)
    FilmRole: Captain Ahab / Starbuck / Ishmael (archive footage)
    Moby Dick je nedokončený film Orsona Wellese natočený v roce 1971. Nemá se zaměňovat s neúplným (a dnes ztraceným) filmem Moby Dick – Zkouška, který Welles natočil v roce 1955 podle své vlastní divadelní hry, ani s filmem Moby Dick (1956), ve kterém Welles ztvárnil vedlejší roli. Film sestává z Wellese čtoucího z knihy Moby Dick na modrém pozadí s různými optickými iluzemi, které navozují dojem pobytu na moři. Vznikl během přestávky v natáčení filmu Druhá strana větru. Panuje nejasnost ohledně toho, co Welles zamýšlel s natočenými záběry udělat a jak je chtěl sestavit. Za jeho života zůstal film nezpracován.
    Žánry:Drama
    77%
    Moby Dick je nedokončený film Orsona Wellese natočený v roce 1971. Nemá se zaměňovat s neúplným (a dnes ztraceným) filmem Moby Dick – Zkouška, který Welles natočil v roce 1955 podle své vlastní divadelní hry, ani s filmem Moby Dick (1956), ve kterém Welles ztvárnil vedlejší roli. Film sestává z Wellese čtoucího z knihy Moby Dick na modrém pozadí s různými optickými iluzemi, které navozují dojem pobytu na moři. Vznikl během přestávky v natáčení filmu Druhá strana větru. Panuje nejasnost ohledně toho, co Welles zamýšlel s natočenými záběry udělat a jak je chtěl sestavit. Za jeho života zůstal film nezpracován.
    Žánry:Drama
    16
  • Waterloo
    Waterloo (1970)
    FilmRole: Louis XVIII
    Dvacátý duben 1814 - Fontainebleau - Napoleon Bonaparte je přinucen po zradě a na nátlak maršálů abdikovat a odejít do exilu na ostrov Elba. Tím začíná jeden z nejfamóznějších historických - válečných filmů dějin kinematografie. Producent snímku, Dino de Laurentis, dostal nápad pro natočení snímku po shlédnutí Bondarchukovi Vojny a mír, které se Waterloo ničím nezadá. Nádherná výprava, dokonalé kostýmy, skvělý hudební doprovod, historická věrohodnost a hlavně co počítač v současných bitva nedokáže úplně nahradit - tisíce statistů ve famózní hodinové bitvě (údajně patnáct tisíc). K tomu si připočtěte brilantní výkony Roda Steigera a Christopher Plummera a máte snímek nejen o posledních Sto dnech vlády francouzského císaře, ale také o vzdáleném souboji dvou mužů a pokořeným nepřízní osudu pokořeným geniem.
    76%
    Dvacátý duben 1814 - Fontainebleau - Napoleon Bonaparte je přinucen po zradě a na nátlak maršálů abdikovat a odejít do exilu na ostrov Elba. Tím začíná jeden z nejfamóznějších historických - válečných filmů dějin kinematografie. Producent snímku, Dino de Laurentis, dostal nápad pro natočení snímku po shlédnutí Bondarchukovi Vojny a mír, které se Waterloo ničím nezadá. Nádherná výprava, dokonalé kostýmy, skvělý hudební doprovod, historická věrohodnost a hlavně co počítač v současných bitva nedokáže úplně nahradit - tisíce statistů ve famózní hodinové bitvě (údajně patnáct tisíc). K tomu si připočtěte brilantní výkony Roda Steigera a Christopher Plummera a máte snímek nejen o posledních Sto dnech vlády francouzského císaře, ale také o vzdáleném souboji dvou mužů a pokořeným nepřízní osudu pokořeným geniem.
    17
  • Třetí muž
    Třetí muž (1949)
    FilmRole: Harry Lime
    76%
    18
  • Skvělí Ambersonové
    Skvělí Ambersonové (1942)
    FilmRole: Vypravěč
    Vzápětí po natočení Občana Kanea se Orson Welles ve studiu RKO pustil do filmové adaptace románu Boothe Tarkingtona Skvělí Ambersonové. Film líčí osudy vysoce postavené rodiny z amerického středozápadu, která během počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia. Ústřední postavou je jediný dědic Ambersonových, sebestředný George, jenž se snaží zničit vztah své čerstvě ovdovělé matky a jejího bývalého nápadníka Eugena Morgana. Obětuje kvůli tomu i lásku k Morganově dceři Lucy. Orson Welles natočil film s obdobnou technickou a uměleckou brilancí, jako své předchozí dílo Občan Kane. K velké škodě věci však němel plnou kontrolu nad konečnou verzí svého díla. Vytvořil sestřih o délce 131 minut a poté odjel natáčet další film do Jižní Ameriky. Představitelé RKO shledali film příliš dlouhým a depresivním a v režisérově nepřítomnosti se rozhodli pro drastické úpravy. Svou roli patrně sehrála i averze, kterou si Welles získal kvůli svému egocentrismu. Po zkrácení filmu na 89 minut nechal producent George Schaefer zničit vyřazený materiál, čímž znemožnil rekonstrukci původní verze a spáchal tak svým způsobem kulturní zločin. Zachoval se alespoň Wellesův scénář, podle kterého vznikl v roce 2002 televizní remake filmu. Film byl nominován na Oscara ve čtyřech kategoriích: nejlepší film, černobílá kamera, herečka ve vedlejší roli (Agnes Mooreheadová) a nejlepší výprava v černobílém filmu. Autor předlohy Booth Tarkington (1869-1946) je držitelem Pulitzerovy ceny za román Alice Adams.
    Žánry:DramaRomantický
    76%
    Vzápětí po natočení Občana Kanea se Orson Welles ve studiu RKO pustil do filmové adaptace románu Boothe Tarkingtona Skvělí Ambersonové. Film líčí osudy vysoce postavené rodiny z amerického středozápadu, která během počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia. Ústřední postavou je jediný dědic Ambersonových, sebestředný George, jenž se snaží zničit vztah své čerstvě ovdovělé matky a jejího bývalého nápadníka Eugena Morgana. Obětuje kvůli tomu i lásku k Morganově dceři Lucy. Orson Welles natočil film s obdobnou technickou a uměleckou brilancí, jako své předchozí dílo Občan Kane. K velké škodě věci však němel plnou kontrolu nad konečnou verzí svého díla. Vytvořil sestřih o délce 131 minut a poté odjel natáčet další film do Jižní Ameriky. Představitelé RKO shledali film příliš dlouhým a depresivním a v režisérově nepřítomnosti se rozhodli pro drastické úpravy. Svou roli patrně sehrála i averze, kterou si Welles získal kvůli svému egocentrismu. Po zkrácení filmu na 89 minut nechal producent George Schaefer zničit vyřazený materiál, čímž znemožnil rekonstrukci původní verze a spáchal tak svým způsobem kulturní zločin. Zachoval se alespoň Wellesův scénář, podle kterého vznikl v roce 2002 televizní remake filmu. Film byl nominován na Oscara ve čtyřech kategoriích: nejlepší film, černobílá kamera, herečka ve vedlejší roli (Agnes Mooreheadová) a nejlepší výprava v černobílém filmu. Autor předlohy Booth Tarkington (1869-1946) je držitelem Pulitzerovy ceny za román Alice Adams.
    Žánry:DramaRomantický
    19
  • Orson Welles Sketchbook, The
    Orson Welles Sketchbook, The (1955)
    SeriálRole: Self - Host
    Orson Welles vypráví různé historky ze svého života a přitom kreslí skici událostí.
    76%
    Orson Welles vypráví různé historky ze svého života a přitom kreslí skici událostí.
    20
  • Falstaff
    Falstaff (1965)
    FilmRole: Falstaff
    V postavě Falstaffa Welles skvěle spojil bujarý komediální pohled s trudnomyslným dumáním o zvratech osudu. Falstaff spolu s princem Halem, ochotným se účastnit každé výtržnosti, vymetá krčmy a prožívá napínavá dobrodružství, aby byl hořce odmrštěn v okamžiku, kdy mladík nastoupí na královský trůn. Orson Welles nalezl své alter-ego: při povrchním pohledu bychom mohli konstatovat, že se ve Falstaffovi převtělil do žokovitě tlustého vychloubačného mluvky, jenž malichernou a směšnou zbabělost svých skutků později zakrývá vodopády slov, v nichž hájí své udatenství. Avšak kresba Falstaffa není zdaleka jednoznačná: je to poživačný přítel dobrého pití, laškování s děvčaty, člověk odmítající si připustit své neduhy, ochotný se rozdělit, ale hlavně je to za všech okolností optimistická bytost. Je jistě směšný, dojemný, ale důvěra, jakou vkládá do přátelství, si zasluhuje uznání – i proto vyvolává soucit, když je posléze odmrštěn jako nejen nepotřebná, ale přímo zhoubná připomínka minulosti. Falstaffovým věrným druhem a mnohdy dokonce iniciátorem divokých kousků (mezi nimiž nechybí oloupení zbožných pocestných) je totiž princ Jindra, následník trůnu. Když se ujme vlády, své někdejší nevázanosti i přátel se zříká. Falstaff pak záhy umírá nejen na své neduhy, ale především kvůli opovržlivé přezíravosti svého někdejšího druha, od něhož si sliboval (nejen pro sebe) výhodné místo u dvora... Welles si všímá společenského zázemí, důležitý je smysl pro detailní rozkreslení tehdejších sociálních podmínek, ať již společenské spodiny (výmluvná je zejména ošuntělá hospoda s příbytky podobnými spíše brlohům) či nejvyšší aristokracie (zde jsou příznačné záběry ze vznosných katedrál). Zapojuje do komparsu postavy s výraznou obličejovou fyziognomií, souznívá tak s postupy Pasoliniho. Včleňuje drobné epizody snad až groteskního dopadu, např. výjevy, jak těžkotonážní obrnění rytíři musí být na koně vytahováni kladkostrojem. Zatímco dialogové pasáže (a zejména všechny dvorské) ještě prozrazují vliv výchozího divadelního půdorysu, líčení Falstaffových nepravostí vykazuje více filmařských nápadů – ovšem nesporým inscenačním vrcholem je scéna krvavé bitvy, kdy proti Jindřichovi povstali odbojní šlechtici. Tato sekvence je natočena kamerou těkající často v detailech po bojišti, po probodávaných tělech, zběsilost dění umocňuje i střihová skladba, hraničící až s jakousi horečnatou vizí, jíž se proplétá zmateně pobíhající Falstaff. Pokus vypreparovat Falstaffa z několika Shakespearových her, v nichž se objevuje (zejména z Jindřicha IV., ale také Jindřicha V. a Veselých paniček windsorských), akcentuje nejen tragikomické pojetí titulní postavy jako středověkého bohéma a výtržníka, ale také zevšeobecňující úvahu o bezohledné, necitelné zodpovědnosti, která ve jménu čisté pověsti razantně zavrhuje včerejší hříchy mládí. (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    75%
    V postavě Falstaffa Welles skvěle spojil bujarý komediální pohled s trudnomyslným dumáním o zvratech osudu. Falstaff spolu s princem Halem, ochotným se účastnit každé výtržnosti, vymetá krčmy a prožívá napínavá dobrodružství, aby byl hořce odmrštěn v okamžiku, kdy mladík nastoupí na královský trůn. Orson Welles nalezl své alter-ego: při povrchním pohledu bychom mohli konstatovat, že se ve Falstaffovi převtělil do žokovitě tlustého vychloubačného mluvky, jenž malichernou a směšnou zbabělost svých skutků později zakrývá vodopády slov, v nichž hájí své udatenství. Avšak kresba Falstaffa není zdaleka jednoznačná: je to poživačný přítel dobrého pití, laškování s děvčaty, člověk odmítající si připustit své neduhy, ochotný se rozdělit, ale hlavně je to za všech okolností optimistická bytost. Je jistě směšný, dojemný, ale důvěra, jakou vkládá do přátelství, si zasluhuje uznání – i proto vyvolává soucit, když je posléze odmrštěn jako nejen nepotřebná, ale přímo zhoubná připomínka minulosti. Falstaffovým věrným druhem a mnohdy dokonce iniciátorem divokých kousků (mezi nimiž nechybí oloupení zbožných pocestných) je totiž princ Jindra, následník trůnu. Když se ujme vlády, své někdejší nevázanosti i přátel se zříká. Falstaff pak záhy umírá nejen na své neduhy, ale především kvůli opovržlivé přezíravosti svého někdejšího druha, od něhož si sliboval (nejen pro sebe) výhodné místo u dvora... Welles si všímá společenského zázemí, důležitý je smysl pro detailní rozkreslení tehdejších sociálních podmínek, ať již společenské spodiny (výmluvná je zejména ošuntělá hospoda s příbytky podobnými spíše brlohům) či nejvyšší aristokracie (zde jsou příznačné záběry ze vznosných katedrál). Zapojuje do komparsu postavy s výraznou obličejovou fyziognomií, souznívá tak s postupy Pasoliniho. Včleňuje drobné epizody snad až groteskního dopadu, např. výjevy, jak těžkotonážní obrnění rytíři musí být na koně vytahováni kladkostrojem. Zatímco dialogové pasáže (a zejména všechny dvorské) ještě prozrazují vliv výchozího divadelního půdorysu, líčení Falstaffových nepravostí vykazuje více filmařských nápadů – ovšem nesporým inscenačním vrcholem je scéna krvavé bitvy, kdy proti Jindřichovi povstali odbojní šlechtici. Tato sekvence je natočena kamerou těkající často v detailech po bojišti, po probodávaných tělech, zběsilost dění umocňuje i střihová skladba, hraničící až s jakousi horečnatou vizí, jíž se proplétá zmateně pobíhající Falstaff. Pokus vypreparovat Falstaffa z několika Shakespearových her, v nichž se objevuje (zejména z Jindřicha IV., ale také Jindřicha V. a Veselých paniček windsorských), akcentuje nejen tragikomické pojetí titulní postavy jako středověkého bohéma a výtržníka, ale také zevšeobecňující úvahu o bezohledné, necitelné zodpovědnosti, která ve jménu čisté pověsti razantně zavrhuje včerejší hříchy mládí. (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    21
  • Člověk pro každé počasí
    Člověk pro každé počasí (1966)
    FilmRole: Kardinál
    • iTunes
    75%
    22
  • A Woman Called Moses
    A Woman Called Moses (1978)
    SeriálRole: Vypravěč
    75%
    23
  • Měsíční svit
    Měsíční svit (1985)
    SeriálRole: sám sebe
    Modelka Madlin Hayesová po návratu z cest zjistí, že její banka zkrachovala, a ona tak přišla o všechny peníze. Advokát ji přesvědčuje, aby se zbavila i svých investic do dalších podniků, protože žádný z nich neprosperuje. Jedním z těch podniků je i detektivní agentura, a tak Maddy agenturu navštíví, aby ukončila její činnost. Vedoucí agentury David Edison se projevuje jako suverénní kecka Maddy jeho chování nesmírně irituje a při odchodu mu dokonce vlepí facku. Zanedlouho se s ním však opět setká v luxusní losangeleské restauraci a marně se ho snaží zbavit. Ve výtahu jedou pak společně se skupinou lidí, když náhle jeden z nich pankáč Mohowck padne k zemi s nožem v zádech. Po vyšetřování na policejní stanici se s ní Dave koonečně domluví a protože musí odevzdat i služební vůz, veze ho Maddy domů. Tam jsou však přepadeni záhadnými muži
    74%
    Modelka Madlin Hayesová po návratu z cest zjistí, že její banka zkrachovala, a ona tak přišla o všechny peníze. Advokát ji přesvědčuje, aby se zbavila i svých investic do dalších podniků, protože žádný z nich neprosperuje. Jedním z těch podniků je i detektivní agentura, a tak Maddy agenturu navštíví, aby ukončila její činnost. Vedoucí agentury David Edison se projevuje jako suverénní kecka Maddy jeho chování nesmírně irituje a při odchodu mu dokonce vlepí facku. Zanedlouho se s ním však opět setká v luxusní losangeleské restauraci a marně se ho snaží zbavit. Ve výtahu jedou pak společně se skupinou lidí, když náhle jeden z nich pankáč Mohowck padne k zemi s nožem v zádech. Po vyšetřování na policejní stanici se s ní Dave koonečně domluví a protože musí odevzdat i služební vůz, veze ho Maddy domů. Tam jsou však přepadeni záhadnými muži
    24
  • Nátlak
    Nátlak (1959)
    FilmRole: Jonathan Wilk
    74%
    25
  • Bílá velryba
    Bílá velryba (1956)
    FilmRole: Father Mapple
    • iTunes
    73%
    26
  • Proces
    Proces (1962)
    FilmRole: Albert Hastler
    Svou adaptaci jednoho z nejslavnějších románů dvacátého století, Procesu Franze Kafky, zamýšlel Orson Welles obohatit o dechberoucí výpravu. Když však producenti nedodali potřebnou peněžní sumu, rozhodl se nekorunovaný král mezi filmovými režiséry, že příběh procesu s Josefem K. nebude nic jiného než jedna velká noční můra, a řadu záběrů a scén natočil v různých městech (od Záhřebu přes Paříž až po Řím) v magickém černobílém hávu plném stínů a odrazů. Atmosféra kombinující odporné a komické by se Kafkovi zcela jistě líbila. „Nezáleží na tom, zda je K. opravdu vinen či nevinen,“ říká Orson Welles. „Samotným smyslem příběhu je postoj vůči vině či nevině,“ dodává. (KVIFF)
    73%
    Svou adaptaci jednoho z nejslavnějších románů dvacátého století, Procesu Franze Kafky, zamýšlel Orson Welles obohatit o dechberoucí výpravu. Když však producenti nedodali potřebnou peněžní sumu, rozhodl se nekorunovaný král mezi filmovými režiséry, že příběh procesu s Josefem K. nebude nic jiného než jedna velká noční můra, a řadu záběrů a scén natočil v různých městech (od Záhřebu přes Paříž až po Řím) v magickém černobílém hávu plném stínů a odrazů. Atmosféra kombinující odporné a komické by se Kafkovi zcela jistě líbila. „Nezáleží na tom, zda je K. opravdu vinen či nevinen,“ říká Orson Welles. „Samotným smyslem příběhu je postoj vůči vině či nevině,“ dodává. (KVIFF)
    27
  • Magic of David Copperfield, The
    Magic of David Copperfield, The (1978)
    Seriál
    73%
    28
  • Dlouhé horké léto
    Dlouhé horké léto (1958)
    FilmRole: Will Varner
    73%
    29
  • Dáma ze Šanghaje
    Dáma ze Šanghaje (1947)
    FilmRole: Michael O'Hara
    • iTunes
    73%
    30
  • Transformers: The Movie
    Transformers: The Movie (1986)
    FilmRole: Unicron (hlas)
    Po devatenácti letech bojů mezi Autoboty a Decepticony na Zemi se tato válka opět přesouvá na jejich domovskou planetu Cybertron. Tu se Decepticonům podářilo dobít a tak se Autoboti ukrývají na jednom ze Cybertronských měsíců a plánují útok. To však ale ještě netuší, že zanedlouho budou mít co dočinění s mnohem silnějším nepřítelem, než jsou všichni Decepticoni dohromady. K Cybertronu se totiž blíží Unicron (Orson Welles), zlé dvojče stvořitele všech Transformerů Primuse a chce zničit a pohltit celý Cybertron. Autoboti a Decepticoni, odvjevěcí nepřátelé na život a na smrt, se tak musí spojit, aby ochránili svou domovskou planetu i svoje vlastní životy. Transformers: The Movie navazuje na animovaný seriál Transformers z roku 1984, který vychází z populární série stejnojmených hraček.
    72%
    Po devatenácti letech bojů mezi Autoboty a Decepticony na Zemi se tato válka opět přesouvá na jejich domovskou planetu Cybertron. Tu se Decepticonům podářilo dobít a tak se Autoboti ukrývají na jednom ze Cybertronských měsíců a plánují útok. To však ale ještě netuší, že zanedlouho budou mít co dočinění s mnohem silnějším nepřítelem, než jsou všichni Decepticoni dohromady. K Cybertronu se totiž blíží Unicron (Orson Welles), zlé dvojče stvořitele všech Transformerů Primuse a chce zničit a pohltit celý Cybertron. Autoboti a Decepticoni, odvjevěcí nepřátelé na život a na smrt, se tak musí spojit, aby ochránili svou domovskou planetu i svoje vlastní životy. Transformers: The Movie navazuje na animovaný seriál Transformers z roku 1984, který vychází z populární série stejnojmených hraček.
    31
  • Hlava 22
    Hlava 22 (1970)
    FilmRole: brig. gen. Dreele
    72%
    32
  • Rowan & Martin's Laugh-In
    Rowan & Martin's Laugh-In (1968)
    SeriálRole: Sám sebe
    72%
    33
  • Rodinná kronika
    Rodinná kronika (1962)
    FilmRole: vypravěč (US verze)
    Enrico, protloukající se novinář v Římě roku 1945, obdrží telefonát s oznámením, že jeho mladší bratr Lorenzo zemřel. Enrico si vybavuje jejich dlouhý a komplikovaný vztah; on sám vyrůstal u chudé, ale dobrosrdečné babičky, zatímco Lorenzo byl vychováván jako gentleman bohatým místním aristokratem. Znovu se setkávají ve Florencii 30. let a Enrico se stává strážcem svého zhýčkaného bratra, navždy pronásledován pocitem viny a odpovědnosti vůči muži, kterého zároveň nenávidí i miluje.
    Žánry:Drama
    72%
    Enrico, protloukající se novinář v Římě roku 1945, obdrží telefonát s oznámením, že jeho mladší bratr Lorenzo zemřel. Enrico si vybavuje jejich dlouhý a komplikovaný vztah; on sám vyrůstal u chudé, ale dobrosrdečné babičky, zatímco Lorenzo byl vychováván jako gentleman bohatým místním aristokratem. Znovu se setkávají ve Florencii 30. let a Enrico se stává strážcem svého zhýčkaného bratra, navždy pronásledován pocitem viny a odpovědnosti vůči muži, kterého zároveň nenávidí i miluje.
    Žánry:Drama
    34
  • Jana Eyrová
    Jana Eyrová (1943)
    FilmRole: Edward Rochester

    Orson Welles a Joan Fontaineová v hlavních rolích klasického příběhu lásky podle románu Charlotte Brontëové.
    Viktoriánský román Charlotte Brontëové Jana Eyrová (1847) patří k oblíbeným knížkám mnoha generací paní a dívek a také k nejčastěji adaptovaným literárním látkám. Existuje nejméně dvacet filmových a televizních přepisů. V našich kinech se v roce 1973 objevil britský film Jana Eyrová (1970) se Susannah Yorkovou a Georgem C. Scottem, ale mnohem populárnější v té době byla čtyřdílná inscenace Československé televize (1972), v níž hlavní role ztělesnili Marta Vančurová a Jan Kačer. Asi poslední verzí, která se u nás hrála (byť jen na videu), je Zeffirelliho adaptace z roku 1995 s Charlotte Gainsbourgovou a Williamem Hurtem. Jedna z nejznámějších (a také nejlepších) verzí vznikla v Hollywoodu v roce 1944, tedy v době jeho největší slávy. Pro studio 20th Century Fox byl snímek jedním ze stěžejních titulů roku s tehdy poměrně vysokým rozpočtem 1,7 mil. dolarů. Režií byl pověřen anglický tvůrce Robert Stevenson, který se do Hollywoodu dostal díky producentu Davidu O. Selznickovi a který se později prosadil jako režisér populárních disneyovských snímků (např. Roztržitý profesor a zejména Mary Poppins). Scénář filmu vycházel z rozhlasové adaptace Orsona Wellese, proto je pod ním kromě známého spisovatele Aldouse Huxleye podepsán také divadelní producent John Houseman, který s Wellesem úzce spolupracoval. Orson Welles měl na konečnou podobu díla větší vliv než jako pouhý hlavní představitel, ale nabízený kredit producenta údajně odmítl. Jeho partnerkou ve filmu byla Joan Fontaineová, jež se na začátku 40. let ocitla na vrcholku popularity díky úlohám ohrožených novomanželek ve dvou Hitchcockových snímcích, v Mrtvé a živé podle románu Daphne du Maurierové a v obdobném psychologickém dramatu Podezření, za něž dostala Oscara. Za zmínku ještě stojí hudební doprovod pozdějšího Hitchcockova spolupracovníka Bernarda Herrmanna a herecká účast malé Elizabeth Taylorové v úloze Janiny kamarádky v sirotčinci.

    72%

    Orson Welles a Joan Fontaineová v hlavních rolích klasického příběhu lásky podle románu Charlotte Brontëové.
    Viktoriánský román Charlotte Brontëové Jana Eyrová (1847) patří k oblíbeným knížkám mnoha generací paní a dívek a také k nejčastěji adaptovaným literárním látkám. Existuje nejméně dvacet filmových a televizních přepisů. V našich kinech se v roce 1973 objevil britský film Jana Eyrová (1970) se Susannah Yorkovou a Georgem C. Scottem, ale mnohem populárnější v té době byla čtyřdílná inscenace Československé televize (1972), v níž hlavní role ztělesnili Marta Vančurová a Jan Kačer. Asi poslední verzí, která se u nás hrála (byť jen na videu), je Zeffirelliho adaptace z roku 1995 s Charlotte Gainsbourgovou a Williamem Hurtem. Jedna z nejznámějších (a také nejlepších) verzí vznikla v Hollywoodu v roce 1944, tedy v době jeho největší slávy. Pro studio 20th Century Fox byl snímek jedním ze stěžejních titulů roku s tehdy poměrně vysokým rozpočtem 1,7 mil. dolarů. Režií byl pověřen anglický tvůrce Robert Stevenson, který se do Hollywoodu dostal díky producentu Davidu O. Selznickovi a který se později prosadil jako režisér populárních disneyovských snímků (např. Roztržitý profesor a zejména Mary Poppins). Scénář filmu vycházel z rozhlasové adaptace Orsona Wellese, proto je pod ním kromě známého spisovatele Aldouse Huxleye podepsán také divadelní producent John Houseman, který s Wellesem úzce spolupracoval. Orson Welles měl na konečnou podobu díla větší vliv než jako pouhý hlavní představitel, ale nabízený kredit producenta údajně odmítl. Jeho partnerkou ve filmu byla Joan Fontaineová, jež se na začátku 40. let ocitla na vrcholku popularity díky úlohám ohrožených novomanželek ve dvou Hitchcockových snímcích, v Mrtvé a živé podle románu Daphne du Maurierové a v obdobném psychologickém dramatu Podezření, za něž dostala Oscara. Za zmínku ještě stojí hudební doprovod pozdějšího Hitchcockova spolupracovníka Bernarda Herrmanna a herecká účast malé Elizabeth Taylorové v úloze Janiny kamarádky v sirotčinci.

    35
  • London
    London (1971)
    FilmRole: Winston Churchill / George Bernard Shaw
    72%
    36
  • Vikingové
    Vikingové (1958)
    FilmRole: Narrator (voice) (uncredited)
    71%
    37
  • Paris brűle-t-il?
    Paris brűle-t-il? (1966)
    FilmRole: Konsul Nordling
    Významný francouzský režisér René Clément se ve své práci pravidelně a systematicky vracel k událostem druhé světové války. Film Paris brûle-t-il? byl natočen v průběhu roku 1966 jako téměř tříhodinový epos o hrdinství Francouzů v době osvobozovacích bojů v srpnu 1944. Film byl kvůli použití autentických záběrů z konce války natočen celý černobíle. Žádný ze zúčastněných herců nedostal vzhledem k typu snímku a obrovskému množství hrajících nijak velký prostor, nicméně objevila se zde řada významných osobností francouzského, amerického i německého filmu. Ve francouzské kinematografii má film Paris brûle-t-il? značný význam jako historicky věrný opus oslavující Francii a Francouze na sklonku války. Oceňován byl však především odborníky, zatímco diváci v kinech upřednostňovali v případě válečných filmů spíše veseloherní žánr, což dokládá podstatně větší úspěch komedie Velký flám, která měla premiéru o měsíc později.
    71%
    Významný francouzský režisér René Clément se ve své práci pravidelně a systematicky vracel k událostem druhé světové války. Film Paris brûle-t-il? byl natočen v průběhu roku 1966 jako téměř tříhodinový epos o hrdinství Francouzů v době osvobozovacích bojů v srpnu 1944. Film byl kvůli použití autentických záběrů z konce války natočen celý černobíle. Žádný ze zúčastněných herců nedostal vzhledem k typu snímku a obrovskému množství hrajících nijak velký prostor, nicméně objevila se zde řada významných osobností francouzského, amerického i německého filmu. Ve francouzské kinematografii má film Paris brûle-t-il? značný význam jako historicky věrný opus oslavující Francii a Francouze na sklonku války. Oceňován byl však především odborníky, zatímco diváci v kinech upřednostňovali v případě válečných filmů spíše veseloherní žánr, což dokládá podstatně větší úspěch komedie Velký flám, která měla premiéru o měsíc později.
    38
  • RoGoPaG
    RoGoPaG (1963)
    FilmRole: ("Tvaroh")
    71%
    39
  • Mr. Arkadin
    Mr. Arkadin (1955)
    FilmRole: Gregory Arkadin
    Bohatý muž tvrdí, že nezná svou vlastní minulost, a najme si bývalého trestance s neobvyklým detektivním talentem. Gregory Arkadin tvrdí, že si nepamatuje nic před koncem 20. let 20. století, a trestanec Guy Van Stratten s radostí přijímá zakázku prozkoumat životní příběh svého nového známého. Guyovo pátrání odhaluje ohromující detaily o minulosti jeho zaměstnavatele, a jak se zdá, že jeho práce souvisí s předčasnými úmrtími, záhada kolem pana Arkadina se prohlubuje.
    71%
    Bohatý muž tvrdí, že nezná svou vlastní minulost, a najme si bývalého trestance s neobvyklým detektivním talentem. Gregory Arkadin tvrdí, že si nepamatuje nic před koncem 20. let 20. století, a trestanec Guy Van Stratten s radostí přijímá zakázku prozkoumat životní příběh svého nového známého. Guyovo pátrání odhaluje ohromující detaily o minulosti jeho zaměstnavatele, a jak se zdá, že jeho práce souvisí s předčasnými úmrtími, záhada kolem pana Arkadina se prohlubuje.
    40
  • Král králů
    Král králů (1961)
    FilmRole: Narrator (Voice)
    Hollywoodské zpracování příběhu Ježíše Krista, které zahrnuje všechny klíčové události jeho života, ukřižování a zmrtvýchvstání, tak jak je to popsáno v Bibli. Herodovo království se ocitá ve vážném ohrožení. Zdrojem oslabení králova dopadu je nejen moc římského prefekta Piláta Pontského (Hurd Hatfield), ale i narůstající popularita chudého proroka. Ježíš Nazaretský (Jeffrey Hunter) a jeho učedníci vzbuzují strach v panovnících věrných Římskému impériu, kteří se neštítí ani vraždy, aby zastavili pro ně nepříznivý vývoj. Krásná Salome (Brigid Bazlen) si všimne skutků Jana Křtitele (Robert Ryan) a je připravena podniknout cokoli, aby přišel o hlavu. Římský patricij Lucius (Ron Randell) Ježíši pomůže už podruhé, kvůli čemuž se jeho život od základů změní.
    70%
    Hollywoodské zpracování příběhu Ježíše Krista, které zahrnuje všechny klíčové události jeho života, ukřižování a zmrtvýchvstání, tak jak je to popsáno v Bibli. Herodovo království se ocitá ve vážném ohrožení. Zdrojem oslabení králova dopadu je nejen moc římského prefekta Piláta Pontského (Hurd Hatfield), ale i narůstající popularita chudého proroka. Ježíš Nazaretský (Jeffrey Hunter) a jeho učedníci vzbuzují strach v panovnících věrných Římskému impériu, kteří se neštítí ani vraždy, aby zastavili pro ně nepříznivý vývoj. Krásná Salome (Brigid Bazlen) si všimne skutků Jana Křtitele (Robert Ryan) a je připravena podniknout cokoli, aby přišel o hlavu. Římský patricij Lucius (Ron Randell) Ježíši pomůže už podruhé, kvůli čemuž se jeho život od základů změní.
    41
  • Muppet Movie, The
    Muppet Movie, The (1979)
    FilmRole: Lew Lord
    • Disney+
    70%
    42
  • Gurikku no bouken
    Gurikku no bouken (1981)
    FilmRole: Pippo
    70%
    43
  • 12 + 1
    12 + 1 (1969)
    FilmRole: Markan
    70%
    44
  • Ford Star Jubilee
    Ford Star Jubilee (1955)
    Seriál
    70%
    45
  • Tajna Nikole Tesle
    Tajna Nikole Tesle (1980)
    FilmRole: J.P. Morgan
    69%
    46
  • Bitva na Neretvě
    Bitva na Neretvě (1969)
    FilmRole: Četnik
    Němci se po odchodu z Afriky obávali vylodění spojenců v Jugoslávii a proto se rozhodnou zlikvidovat ohnisko odporu Titovich partyzánů. V spojenectví s Italy, chorvatskými Ustašovcami a četníkmi se rozhodnou k obklíčovacímu manévru. Po prvním italském vítězství se fronta zastaví u břehů řeky Neretvy, kde jugoslávský partyzány odrazí všechny útoky. Porazí a zajmou Itali, odrazí útoky Němců a Ustašovců, obklíčí a zajmou četníki. Koprodukční film osloví autentickou italskou technikou, replikami německých panterů na podvozcích ruských T-34 a množstvím německých děl a houfnic. Je překvapivé, že v jedné z hlavních rolí se objevil S. Bondarčuk, protože rusko-jihoslovanské vztahy byly v době trvání JFR na nízké úrovni.
    68%
    Němci se po odchodu z Afriky obávali vylodění spojenců v Jugoslávii a proto se rozhodnou zlikvidovat ohnisko odporu Titovich partyzánů. V spojenectví s Italy, chorvatskými Ustašovcami a četníkmi se rozhodnou k obklíčovacímu manévru. Po prvním italském vítězství se fronta zastaví u břehů řeky Neretvy, kde jugoslávský partyzány odrazí všechny útoky. Porazí a zajmou Itali, odrazí útoky Němců a Ustašovců, obklíčí a zajmou četníki. Koprodukční film osloví autentickou italskou technikou, replikami německých panterů na podvozcích ruských T-34 a množstvím německých děl a houfnic. Je překvapivé, že v jedné z hlavních rolí se objevil S. Bondarčuk, protože rusko-jihoslovanské vztahy byly v době trvání JFR na nízké úrovni.
    47
  • Odvrácená strana větru
    Odvrácená strana větru (2018)
    FilmRole: Journalist (uncredited)
    • Netflix
    68%
    48
  • Bible
    Bible (1966)
    FilmRole: neuveden
    • iTunes
    68%
    49
  • History of the World: Part I
    History of the World: Part I (1981)
    FilmRole: Vypravěč
    Na začátku byl úsvit a v něm několik opic zjistilo, že chodit se dá i po dvou. Pak přišlo první manželství, první homosexuální manželství a 15 božích přikázání. Vize Mela Brookse o historii světa nás zavede do Říma, kde etiopský tanečník, pouliční filozof a palácová panna utíkají před Caesarovými vojáky, aby nakonec skončili jako zaměstnanci hostince, kde v uzavřené společnosti večeří Ježíš. Další část filmu je věnována Francouzské revoluci a v upoutávkách na druhý díl uvidíme třeba Hitlera jako krasobruslaře.
    Režie:Mel Brooks
    67%
    Na začátku byl úsvit a v něm několik opic zjistilo, že chodit se dá i po dvou. Pak přišlo první manželství, první homosexuální manželství a 15 božích přikázání. Vize Mela Brookse o historii světa nás zavede do Říma, kde etiopský tanečník, pouliční filozof a palácová panna utíkají před Caesarovými vojáky, aby nakonec skončili jako zaměstnanci hostince, kde v uzavřené společnosti večeří Ježíš. Další část filmu je věnována Francouzské revoluci a v upoutávkách na druhý díl uvidíme třeba Hitlera jako krasobruslaře.
    Režie:Mel Brooks
    50
  • Vlivní lidé
    Vlivní lidé (1963)
    FilmRole: Max Buda
    67%
    51
  • Malpertuis
    Malpertuis (1972)
    FilmRole: Cassavius
    Malpertuis je jméno starého, rozlehlého sídla, které je ve skutečnosti labyrintem, kde jsou postavy z řecké mytologie uvězněny na lůžko upoutaným Cassaviem. Tomu se daří je, i synovce a neteř, udržet jako vězně i po své smrti, a to díky závazné závěti. Jak Jan, synovec, rozplétá záhadu, zjišťuje, že nemůže z domu uniknout, protože Malpertuis má mnohem větší význam, než si myslel.
    Žánry:DramaHororSci-fi
    67%
    Malpertuis je jméno starého, rozlehlého sídla, které je ve skutečnosti labyrintem, kde jsou postavy z řecké mytologie uvězněny na lůžko upoutaným Cassaviem. Tomu se daří je, i synovce a neteř, udržet jako vězně i po své smrti, a to díky závazné závěti. Jak Jan, synovec, rozplétá záhadu, zjišťuje, že nemůže z domu uniknout, protože Malpertuis má mnohem větší význam, než si myslel.
    Žánry:DramaHororSci-fi
    52
  • Tepepa
    Tepepa (1969)
    FilmRole: Colonel Cascorro
    67%
    53
  • Man in the Shadow
    Man in the Shadow (1957)
    FilmRole: Virgil Renchler
    67%
    54
  • Si Versailles m'était conté
    Si Versailles m'était conté (1954)
    FilmRole: Benjamin Franklin
    67%
    55
  • Pouť zatracených
    Pouť zatracených (1976)
    FilmRole: José Estedes
    66%
    56
  • Napoleon
    Napoleon (1960)
    FilmRole: Robert Fulton
    • Netflix
    65%
    57
  • Napoléon
    Napoléon (1955)
    FilmRole: Sir Hudson Lowe
    65%
    58
  • Nikdy nezapomenu jeho jméno
    Nikdy nezapomenu jeho jméno (1967)
    FilmRole: Jonathan Lute
    65%
    59
  • Souboj na slunci
    Souboj na slunci (1946)
    FilmRole: Narrator (voice) (uncredited)
    Jedna žena mezi dvěma muži, které rozděluje vášnivá láska a nenávist. Gregory Peck a Jennifer Jonesová v hlavních rolích amerického westernu.

    Po smrti svého otce přichází Pearl Chavezová, v jejíchž žilách částečně koluje indiánská krev, do rodiny starého texaského rančera a také senátora McCanlese. Tady vyrůstá pod dohledem tvrdé tety Laury a pokouší se překonat příliš neskrývané rasové opovržení okolí, kterému je vystavena pro svůj odlišný původ. Své skutečné pocity, smutek po rodičích a osamělost, pečlivě ukrývá. Tajemností a krásou upoutá pozornost McCanlesových synů, Jesse a Lewta. Oba začnou soupeřit o lásku Pearl a nakonec se z nich stávají nepřátelé...

    Western, který natočil klasik americké kinematografie, režisér King Vidor (Chléb náš vezdejší, Cesta na severozápad, Texaští jezdci, Vojna a mír), byl na svou dobu neobvykle finančně náročným projektem a také mimořádným uměleckým činem. Kromě pozoruhodné výtvarné stránky a velkolepých masových scén zaujme hereckým obsazením. Stojí za připomenutí, že Lauru McCanlesovou ztělesnila významná hvězda němého filmu Lillian Gishová.
    65%
    Jedna žena mezi dvěma muži, které rozděluje vášnivá láska a nenávist. Gregory Peck a Jennifer Jonesová v hlavních rolích amerického westernu.

    Po smrti svého otce přichází Pearl Chavezová, v jejíchž žilách částečně koluje indiánská krev, do rodiny starého texaského rančera a také senátora McCanlese. Tady vyrůstá pod dohledem tvrdé tety Laury a pokouší se překonat příliš neskrývané rasové opovržení okolí, kterému je vystavena pro svůj odlišný původ. Své skutečné pocity, smutek po rodičích a osamělost, pečlivě ukrývá. Tajemností a krásou upoutá pozornost McCanlesových synů, Jesse a Lewta. Oba začnou soupeřit o lásku Pearl a nakonec se z nich stávají nepřátelé...

    Western, který natočil klasik americké kinematografie, režisér King Vidor (Chléb náš vezdejší, Cesta na severozápad, Texaští jezdci, Vojna a mír), byl na svou dobu neobvykle finančně náročným projektem a také mimořádným uměleckým činem. Kromě pozoruhodné výtvarné stránky a velkolepých masových scén zaujme hereckým obsazením. Stojí za připomenutí, že Lauru McCanlesovou ztělesnila významná hvězda němého filmu Lillian Gishová.
    60
  • Don Quixote
    Don Quixote (1992)
    FilmRole: Sám sebe
    65%
    61
  • Magnum
    Magnum (1980)
    Seriál
    64%
    62
  • Uomo, la bestia e la virtů, L'
    Uomo, la bestia e la virtů, L' (1953)
    FilmRole: Captain Perella, the Beast
    64%
    63
  • Double McGuffin, The
    Double McGuffin, The (1979)
    FilmRole: vypravěč
    64%
    64
  • Ostrov pokladů
    Ostrov pokladů (1972)
    FilmRole: Long John Silver
    Do zájezdního hostince U Admirála Benbowa přijíždí opilecký námořník Billy Bones (Lionel Stander), jemuž ke štěstí stačí vejce, slanina a moře rumu. Billy si rád užívá, ale neplatí, a tak když jednoho dne umře, vezme z jeho námořnického kufru syn hostinské Jim Hawkins (Kim Burfield) voskem zapečetěný balíček. V tom balíčku se nachází mapa s vyznačenou cestou k pokladu samotného kapitána Flinta, a tak netrvá dlouho a k Ostrovu pokladů vyrazí výprava vedená hrabětem Trelawneym a doktorem Liveseym. Nikdo ale netuší, že tajemný námořník s jednou nohou Dlouhý John Silver (Orson Welles), kterého se bál i sám proslavený krvavý pirát Flint, je na palubě, a že i s posádkou má na poklad zálusk...
    63%
    Do zájezdního hostince U Admirála Benbowa přijíždí opilecký námořník Billy Bones (Lionel Stander), jemuž ke štěstí stačí vejce, slanina a moře rumu. Billy si rád užívá, ale neplatí, a tak když jednoho dne umře, vezme z jeho námořnického kufru syn hostinské Jim Hawkins (Kim Burfield) voskem zapečetěný balíček. V tom balíčku se nachází mapa s vyznačenou cestou k pokladu samotného kapitána Flinta, a tak netrvá dlouho a k Ostrovu pokladů vyrazí výprava vedená hrabětem Trelawneym a doktorem Liveseym. Nikdo ale netuší, že tajemný námořník s jednou nohou Dlouhý John Silver (Orson Welles), kterého se bál i sám proslavený krvavý pirát Flint, je na palubě, a že i s posádkou má na poklad zálusk...
    65
  • Sutjeska
    Sutjeska (1973)
    FilmRole: Winston Churchill
    63%
    66
  • Apple Jack
    Apple Jack (2003)
    FilmRole: (hlas)
    63%
    67
  • Tomorrow Is Forever
    Tomorrow Is Forever (1946)
    FilmRole: John Andrew MacDonald
    V roce 1918 se Elizabeth MacDonaldová dozvídá, že její manžel, John Andrew, padl ve válce. Elizabeth porodí Johnova syna a nakonec se provdá za svého laskavého šéfa. Aniž by tušila, John přežil, ale je strašlivě znetvořený a zůstává v Evropě. O mnoho let později, v předvečer druhé světové války, Elizabeth odmítá vyhovět synově žádosti o vstup do armády a je ohromena, když ze zahraničí přijíždí podivně povědomý cizinec jménem Kessler a začne se do věcí vměšovat.
    63%
    V roce 1918 se Elizabeth MacDonaldová dozvídá, že její manžel, John Andrew, padl ve válce. Elizabeth porodí Johnova syna a nakonec se provdá za svého laskavého šéfa. Aniž by tušila, John přežil, ale je strašlivě znetvořený a zůstává v Evropě. O mnoho let později, v předvečer druhé světové války, Elizabeth odmítá vyhovět synově žádosti o vstup do armády a je ohromena, když ze zahraničí přijíždí podivně povědomý cizinec jménem Kessler a začne se do věcí vměšovat.
    68
  • Swiss Family Robinson
    Swiss Family Robinson (1940)
    FilmRole: Opening Narrator
    63%
    69
  • Deset strašných dní
    Deset strašných dní (1971)
    FilmRole: Théo Van Horn
    62%
    70
  • Spusťte tu revoluci beze mne
    Spusťte tu revoluci beze mne (1970)
    FilmRole: The Narrator
    Americká bláznivá komedie Buda Yorkina nás zavede přímo do pohnutých událostí francouzské historie. Co víc, ukáže divákům, jak vlastně opravdu začala slavná francouzská revoluce a co bylo její příčinou. Na počátku stál jeden popletený vystresovaný doktor v zájezdním hostinci, který musel zvládnout najednou dva předčasné porody jednovaječných dvojčat. Zatímco jedna dvojice měla urozenou modrou krev, druhá nezapře svůj prostý selský původ. Když se mu při porodu děti trochu pomotají - rozdělí je spravedlivě. Každému páru od každého jedno! Jaké je to překvapení, když se o třicet let později setkávají urození dvořané Philippe De Sisi a jeho bratr Pierre se svými dvojníky, známými a obávanými korsickými bratry. Vše v předvečer Francouzské revoluce. Sled náhod, omylů, nedorozumění a radovánek na versailleském dvoře v době Ludvíka XVI. je zavede konečně k nečekanému odhalení. Zároveň lehce zamíchají chodem dějin. Filmová komediální satira poskytla vynikající herecké příležitosti v typově odlišných dvojrolích G. Wilderovi a D. Sutherlandovi.
    Žánry:Komedie
    Režie:Bud Yorkin
    62%
    Americká bláznivá komedie Buda Yorkina nás zavede přímo do pohnutých událostí francouzské historie. Co víc, ukáže divákům, jak vlastně opravdu začala slavná francouzská revoluce a co bylo její příčinou. Na počátku stál jeden popletený vystresovaný doktor v zájezdním hostinci, který musel zvládnout najednou dva předčasné porody jednovaječných dvojčat. Zatímco jedna dvojice měla urozenou modrou krev, druhá nezapře svůj prostý selský původ. Když se mu při porodu děti trochu pomotají - rozdělí je spravedlivě. Každému páru od každého jedno! Jaké je to překvapení, když se o třicet let později setkávají urození dvořané Philippe De Sisi a jeho bratr Pierre se svými dvojníky, známými a obávanými korsickými bratry. Vše v předvečer Francouzské revoluce. Sled náhod, omylů, nedorozumění a radovánek na versailleském dvoře v době Ludvíka XVI. je zavede konečně k nečekanému odhalení. Zároveň lehce zamíchají chodem dějin. Filmová komediální satira poskytla vynikající herecké příležitosti v typově odlišných dvojrolích G. Wilderovi a D. Sutherlandovi.
    Žánry:Komedie
    Režie:Bud Yorkin
    71
  • Boj o Řím II.
    Boj o Řím II. (1969)
    FilmRole: Justinian
    62%
    72
  • Boj o Řím I.
    Boj o Řím I. (1968)
    FilmRole: Justinian
    61%
    73
  • Černá růže
    Černá růže (1950)
    FilmRole: Bayan

    Dobrodružná cesta dvou hrdinů z Anglie do Číny za doby křížových výprav.

    Přijít o veškerý majetek není nikdy příjemné. Ve třináctém století to pocítil i anglický šlechtic Walter z Gurnie, který ztratil v rodné zemi všechny jistoty. Když se vrátí ze studií, zjistí, že rodinné dědictví mu bylo odepřeno a navíc má sloužit králi Edwardovi, jehož mocenské záměry se mu příčí. Je doba křížových výprav, a tak není nijak výjimečné, když se mladí muži vydávají do vzdálených krajů. Walter se rozhodne vyrazit se svým věrným společníkem Tristramem na dalekou cestu do Číny, aby tam uplatnili znalosti a prověřili svoji odvahu. Na této pouti, která je zavede až ke Kublaj-chánovi, čekají mnohá úskalí a nebezpečné situace, při nichž se jim přijde vhod důvtip i znalost lukostřelby. Jako správný romantický hrdina si Walter najde čas i na lásku k dívce Maryam ztělesňující titulní Černou růži. Stane se z něj pravý bojovník a podaří se mu získat vše, po čem touží?
    Film podle románu Thomase B. Costaina nabízí i po téměř šedesáti letech odlehčenou zábavu, jejíž poetika vychází ze hry se žánrem. Tato dobrodružná podívaná byla součástí vlny filmů, které v padesátých letech minulého století představily divákům tradiční příběhy v novém hávu. Vynikající kamera Jacka Cardiffa nabízí divákovi pohled na dynamické akce hlavních hrdinů i velkorysé záběry severoafrických lokací, které posloužily jako imitace středověké Číny. Součástí zajímavého hereckého ansámblu je Herbert Lom, známý jako komisař ze série Růžový panter. V roli mongolského chána se představí Orson Welles, jehož Občan Kane patří k nejuznávanějším snímkům všech dob.

    61%

    Dobrodružná cesta dvou hrdinů z Anglie do Číny za doby křížových výprav.

    Přijít o veškerý majetek není nikdy příjemné. Ve třináctém století to pocítil i anglický šlechtic Walter z Gurnie, který ztratil v rodné zemi všechny jistoty. Když se vrátí ze studií, zjistí, že rodinné dědictví mu bylo odepřeno a navíc má sloužit králi Edwardovi, jehož mocenské záměry se mu příčí. Je doba křížových výprav, a tak není nijak výjimečné, když se mladí muži vydávají do vzdálených krajů. Walter se rozhodne vyrazit se svým věrným společníkem Tristramem na dalekou cestu do Číny, aby tam uplatnili znalosti a prověřili svoji odvahu. Na této pouti, která je zavede až ke Kublaj-chánovi, čekají mnohá úskalí a nebezpečné situace, při nichž se jim přijde vhod důvtip i znalost lukostřelby. Jako správný romantický hrdina si Walter najde čas i na lásku k dívce Maryam ztělesňující titulní Černou růži. Stane se z něj pravý bojovník a podaří se mu získat vše, po čem touží?
    Film podle románu Thomase B. Costaina nabízí i po téměř šedesáti letech odlehčenou zábavu, jejíž poetika vychází ze hry se žánrem. Tato dobrodružná podívaná byla součástí vlny filmů, které v padesátých letech minulého století představily divákům tradiční příběhy v novém hávu. Vynikající kamera Jacka Cardiffa nabízí divákovi pohled na dynamické akce hlavních hrdinů i velkorysé záběry severoafrických lokací, které posloužily jako imitace středověké Číny. Součástí zajímavého hereckého ansámblu je Herbert Lom, známý jako komisař ze série Růžový panter. V roli mongolského chána se představí Orson Welles, jehož Občan Kane patří k nejuznávanějším snímkům všech dob.

    74
  • Jdi za chlapci
    Jdi za chlapci (1944)
    FilmRole: Orson Welles (uncredited)
    Během druhé světové války všechna filmová studia produkovala "hvězdné" filmy, ve kterých se objevila prakticky každá hvězda, kterou studio mělo pod smlouvou – často hráli sami sebe – v hudebních číslech a komediálních scénkách, a měly za cíl povzbudit morálku vojáků v zámoří i civilistů doma. Toto je snaha studia Universal Pictures. Objevují se zde všichni od Donalda O'Connora přes Andrews Sisters, Orsona Wellese, W.C. Fieldse, George Rafta až po Marlene Dietrich a desítky dalších herců studia Universal.
    60%
    Během druhé světové války všechna filmová studia produkovala "hvězdné" filmy, ve kterých se objevila prakticky každá hvězda, kterou studio mělo pod smlouvou – často hráli sami sebe – v hudebních číslech a komediálních scénkách, a měly za cíl povzbudit morálku vojáků v zámoří i civilistů doma. Toto je snaha studia Universal Pictures. Objevují se zde všichni od Donalda O'Connora přes Andrews Sisters, Orsona Wellese, W.C. Fieldse, George Rafta až po Marlene Dietrich a desítky dalších herců studia Universal.
    75
  • House of Cards
    House of Cards (1968)
    FilmRole: Leschenhaut
    60%
    76
  • Námořník z Gibraltaru
    Námořník z Gibraltaru (1967)
    FilmRole: Louis de Mozambique
    Romantické drama Námořník z Gibraltaru vychází z románu francouzské spisovatelky a režisérky Marguerite Duras; pro film jej adaptovali spisovatel Christopher Isherwood a režisér Tony Richardson. Jeanne Moreau zde ztvárnila roli bohaté Francouzky Anny, která před lety prožila krátký milostný románek s jistým námořníkem. Její pozdější manžel spáchal sebevraždu a zanechal jí své rozsáhlé jmění a Anna nyní objíždí přístavy a hledá svého ztraceného námořníka. Mezitím se mladý Angličan Alan (Ian Bannen) po bouřlivé hádce rozejde se svou přítelkyní Sheilou (Vanessa Redgrave). Brzy se setkává s Annou a fascinovaně se připojuje k jejímu hledání, během něhož se dostávají do Afriky či Řecka. Když si Alan začíná uvědomovat své city vůči své společnici na cestách, potkávají Louise de Mozambique (Orson Welles). Louis se k nim připojuje, avšak poznamenává, že Annin bájný námořník možná nikdy neexistoval jinde než v její fantazii. Ta však i se zamilovaným Alanem pokračuje v hledání. Richardson a Isherwood již dříve spolupracovali na temné satiře The Loved One (1965), která vychází z románu Evelyna Waugha a je ve filmové obci považována za kultovní snímek.
    Žánry:DramaRomantický
    59%
    Romantické drama Námořník z Gibraltaru vychází z románu francouzské spisovatelky a režisérky Marguerite Duras; pro film jej adaptovali spisovatel Christopher Isherwood a režisér Tony Richardson. Jeanne Moreau zde ztvárnila roli bohaté Francouzky Anny, která před lety prožila krátký milostný románek s jistým námořníkem. Její pozdější manžel spáchal sebevraždu a zanechal jí své rozsáhlé jmění a Anna nyní objíždí přístavy a hledá svého ztraceného námořníka. Mezitím se mladý Angličan Alan (Ian Bannen) po bouřlivé hádce rozejde se svou přítelkyní Sheilou (Vanessa Redgrave). Brzy se setkává s Annou a fascinovaně se připojuje k jejímu hledání, během něhož se dostávají do Afriky či Řecka. Když si Alan začíná uvědomovat své city vůči své společnici na cestách, potkávají Louise de Mozambique (Orson Welles). Louis se k nim připojuje, avšak poznamenává, že Annin bájný námořník možná nikdy neexistoval jinde než v její fantazii. Ta však i se zamilovaným Alanem pokračuje v hledání. Richardson a Isherwood již dříve spolupracovali na temné satiře The Loved One (1965), která vychází z románu Evelyna Waugha a je ve filmové obci považována za kultovní snímek.
    Žánry:DramaRomantický
    77
  • Trent's Last Case
    Trent's Last Case (1952)
    FilmRole: Sigsbee Manderson
    • Netflix
    59%
    78
  • La Fayette
    La Fayette (1962)
    FilmRole: Benjamin Franklin
    59%
    79
  • The Man Who Saw Tomorrow
    The Man Who Saw Tomorrow (1981)
    FilmRole: Presenter / Narrator (voice)
    Tento dokumentární film, uváděný Orsonem Wellesem, využívá směs hraných scén, archivních záběrů, televizních zpravodajských klipů a rozhovorů, aby se zeptal: Skutečně francouzský astrolog a lékař Nostradamus v 16. století předpověděl události jako pád krále Ludvíka XVI., vzestup Napoleona, atentát na prezidenta Johna F. Kennedyho? A existují proroctví, která se ještě nenaplnila?
    59%
    Tento dokumentární film, uváděný Orsonem Wellesem, využívá směs hraných scén, archivních záběrů, televizních zpravodajských klipů a rozhovorů, aby se zeptal: Skutečně francouzský astrolog a lékař Nostradamus v 16. století předpověděl události jako pád krále Ludvíka XVI., vzestup Napoleona, atentát na prezidenta Johna F. Kennedyho? A existují proroctví, která se ještě nenaplnila?
    80
  • Až tam nezbyl žádný
    Až tam nezbyl žádný (1974)
    FilmRole: Voice on Tape
    58%
    81
  • David e Golia
    David e Golia (1960)
    FilmRole: King Saul
    57%
    82
  • Poslední útok
    Poslední útok (1978)
    FilmRole: Narratore
    56%
    83
  • Too Much Johnson
    Too Much Johnson (1938)
    FilmRole: Keystone Kop
    Tento film nebyl zamýšlen jako samostatné dílo, ale byl navržen jako filmová součást divadelního představení Wellesova Mercury Theatre, a to komedie Williama Gilletta z roku 1894 o newyorském playboyi, který prchá před násilnickým manželem své milenky a vypůjčí si identitu majitele plantáže na Kubě, který očekává příjezd nevěsty objednané poštou. Kvůli absenci promítacích zařízení v místě konání nebyla filmová složka představení nikdy promítnuta. Dlouho se věřilo, že je ztracena, ale v roce 2008 byla objevena pracovní kopie a film měl premiéru v roce 2013.
    54%
    Tento film nebyl zamýšlen jako samostatné dílo, ale byl navržen jako filmová součást divadelního představení Wellesova Mercury Theatre, a to komedie Williama Gilletta z roku 1894 o newyorském playboyi, který prchá před násilnickým manželem své milenky a vypůjčí si identitu majitele plantáže na Kubě, který očekává příjezd nevěsty objednané poštou. Kvůli absenci promítacích zařízení v místě konání nebyla filmová složka představení nikdy promítnuta. Dlouho se věřilo, že je ztracena, ale v roce 2008 byla objevena pracovní kopie a film měl premiéru v roce 2013.
    84
  • Ferry to Hong Kong
    Ferry to Hong Kong (1959)
    FilmRole: Captain Hart
    Mark Conrad, notorický opilec, rváč a člověk s pochybnou minulostí, je po další hospodské rvačce vyhoštěn hongkongskou policií. Posílají ho do Macaa trajektem Fa Tsan, který patří kapitánu Hartovi. Conradovy doklady nejsou v pořádku, a tak ho Macao odmítá vpustit. Conrad nemůže na břeh, a stává se tak stálým pasažérem trajektu s Hartem, který ho nesnáší. Pro Conrada je to jedna dlouhá, líná plavba, dokud během jedné osudné cesty setkání s tajfunem a piráty nepřinutí Conrada, aby se rozhodl mezi životem bezcílného tuláka a tím, zda se znovu stát mužem.
    54%
    Mark Conrad, notorický opilec, rváč a člověk s pochybnou minulostí, je po další hospodské rvačce vyhoštěn hongkongskou policií. Posílají ho do Macaa trajektem Fa Tsan, který patří kapitánu Hartovi. Conradovy doklady nejsou v pořádku, a tak ho Macao odmítá vpustit. Conrad nemůže na břeh, a stává se tak stálým pasažérem trajektu s Hartem, který ho nesnáší. Pro Conrada je to jedna dlouhá, líná plavba, dokud během jedné osudné cesty setkání s tajfunem a piráty nepřinutí Conrada, aby se rozhodl mezi životem bezcílného tuláka a tím, zda se znovu stát mužem.
    85
  • Big Brass Ring, The
    Big Brass Ring, The (1999)
    Film
    51%
    86
  • Get to Know Your Rabbit
    Get to Know Your Rabbit (1972)
    FilmRole: Mr. Delasandro
    51%
    87
  • Casino Royale
    Casino Royale (1967)
    FilmRole: Le Chiffre
    • iTunes
    Pro britskou tajnou službu se situace nevyvíjí vůbec dobře. Zločinecká organizace Smersh začíná narušovat světovou stabilitu, tajné služby přišly nejméně o 11 agentů a co je ještě horší, nejlepší tajný agent na světě - 007 - odchází do důchodu. Pan M společně s CIA a KGB sází vše na jedinou kartu. Musí donutit Jamese Bonda (David Niven), aby se vrátil. Proti přesile ohromné síly - armádě škemrajících agentek a vášnivému hráči karetní hry Baccarat (Orson Welles) a neurotickému megalomanovi (Woody Allen) - nezbývá Bondovi než použít jeho brilantní plán a najít si záskok. Nastupuje Evelyn Tremble (Peter Sellers), expert na Baccarat a muž s šarmem větším než dva agenti 007.
    49%
    Pro britskou tajnou službu se situace nevyvíjí vůbec dobře. Zločinecká organizace Smersh začíná narušovat světovou stabilitu, tajné služby přišly nejméně o 11 agentů a co je ještě horší, nejlepší tajný agent na světě - 007 - odchází do důchodu. Pan M společně s CIA a KGB sází vše na jedinou kartu. Musí donutit Jamese Bonda (David Niven), aby se vrátil. Proti přesile ohromné síly - armádě škemrajících agentek a vášnivému hráči karetní hry Baccarat (Orson Welles) a neurotickému megalomanovi (Woody Allen) - nezbývá Bondovi než použít jeho brilantní plán a najít si záskok. Nastupuje Evelyn Tremble (Peter Sellers), expert na Baccarat a muž s šarmem větším než dva agenti 007.
    88
  • Tartari, I
    Tartari, I (1961)
    FilmRole: Burundai
    45%
    89
  • Butterfly
    Butterfly (1982)
    FilmRole: Judge Rauch
    43%
    90
  • Necromancy
    Necromancy (1972)
    FilmRole: Mr. Cato
    Po potratu Lori získá její manžel Frank práci v továrně na hračky v severní Kalifornii. Frankův nový šéf, tajemný pan Cato, mu vysvětluje, že Frankova pozice bude zahrnovat magii. Cato, který má zdánlivě obrovský vliv na město, usiluje o moc nekromancie a věří, že Lori drží klíč, který mu pomůže vzkřísit jeho vlastního mrtvého syna.
    Žánry:Horor
    43%
    Po potratu Lori získá její manžel Frank práci v továrně na hračky v severní Kalifornii. Frankův nový šéf, tajemný pan Cato, mu vysvětluje, že Frankova pozice bude zahrnovat magii. Cato, který má zdánlivě obrovský vliv na město, usiluje o moc nekromancie a věří, že Lori drží klíč, který mu pomůže vzkřísit jeho vlastního mrtvého syna.
    Žánry:Horor
    91
  • Hitchhiker, The
    Hitchhiker, The (2007)
    Film
    26%
    92
  • Slapstick
    Slapstick (1982)
    FilmRole: Aliens' Father (hlas)
    24%
    93

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.