
- Akční
- Drama

Alida Valli, italská filmová herečka, se narodila 31. května 1921 v Pula, tehdejším Rakousko-Uhersku (dnes Chorvatsko). Patřila k nejvýznamnějším osobnostem evropské kinematografie 20. století a její filmová kariéra trvala více než šest desetiletí. Díky svému výjimečnému charismatu, herecké kultivovanosti a schopnosti pohybovat se mezi různými žánry se stala mezinárodně uznávanou představitelkou ženských postav s hlubokou psychologií i dramatickým napětím.
Počátky filmové kariéry v ItáliiAlida Valli začínala svou hereckou kariéru již v 30. letech v Itálii, kde se rychle prosadila díky svému vzhledu a přirozenému hereckému projevu. V období fašistické Itálie se stala jednou z nejpopulárnějších hereček a vystupovala v řadě romantických a dramatických filmů. Zásadní pro její profil bylo účinkování ve filmech jako Tajemství starého lesa nebo Milovat, to je žít, kde se etablovala jako výrazná ženská tvář předválečného a válečného italského filmu.
Mezinárodní úspěch a spolupráce s hollywoodskými produkcemiValli se koncem 40. let prosadila i mimo Itálii a získala role v několika anglicky mluvených filmech. Nejvýrazněji se zapsala do světové kinematografie díky snímku Třetí muž (1949) režiséra Carola Reeda, kde si zahrála po boku Orsona Wellese a Josepha Cottena. Její role Anny Schmidtové, ženy rozpolcené mezi láskou a realitou, byla vysoce ceněna pro svou vnitřní sílu a emocionální hloubku. Tento film upevnil její mezinárodní reputaci jako herečky schopné zvládnout náročné dramatické role.
Návrat k italské produkci a neorealismusPo návratu do Itálie se Valli aktivně zapojila do tvorby spojené s italským neorealismem. Spolupracovala s režiséry jako Luchino Visconti, Michelangelo Antonioni a Valerio Zurlini. Ve filmu Pocit (1954) pod režijním vedením Viscontiho ztvárnila aristokratku rozpolcenou mezi osobní touhou a společenskými konvencemi. Její schopnost ztvárnit vnitřně komplikované postavy našla v této éře ideální prostor a potvrdila její status herečky evropského formátu.
Účast v psychologických a mysteriózních filmechV 60. a 70. letech se Alida Valli objevovala v řadě psychologických thrillerů a filmů s mysteriózním nádechem. Výraznou roli vytvořila v kultovním hororu Suspiria (1977) režiséra Daria Argenta, kde ztvárnila přísnou ředitelku baletní akademie s temným tajemstvím. I v pozdějším věku si dokázala udržet autoritu a výrazovou přesnost, která její postavy činila fascinujícími a zároveň hrozivými.
Spolupráce s autorskými režiséryBěhem své dlouhé kariéry spolupracovala Alida Valli s mnoha renomovanými režiséry evropské kinematografie, včetně Bernarda Bertolucciho, s nímž pracovala na snímku 1900. Její herectví bylo ceněno pro schopnost podřídit se stylu režiséra a zároveň přinést postavám osobitou lidskost. Právě tato schopnost adaptace ji řadila mezi nejoceňovanější herečky své generace.
Charakteristika filmového herectvíHerecký styl Alidy Valli byl postaven na kombinaci elegance, vnitřního klidu a emoční intenzity. V jejím podání se postavy vyznačovaly hloubkou a autenticitou, ať už šlo o ženy z vyšších vrstev, oběti společenského tlaku či osudové milenky. Její přítomnost na plátně byla vždy výrazná, a to i ve vedlejších rolích.
Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.