Antonín Jirsa: Nejlepší filmy a seriály

6.7

Antonín Jirsa: Filmy a seriály

Antonín Jirsa se narodil 27. května 1888 v Praze. Vyučil se řezníkem a číšníkem, avšak jeho životní dráha se brzy stočila jiným směrem. Setkal se se slavným zápasníkem Josefem Šmejkalem, který v něm rozpoznal talent pro řecko-římský zápas a stal se jeho mentorem.

Sportovní kariéra

Pod vedením Šmejkala se Jirsa stal profesionálním zápasníkem v těžké váze. Společně procestovali řadu zemí, včetně Itálie, Francie, Švýcarska, Alžírska a Kanady, kde se Jirsa účastnil mnoha zápasů. Jeho impozantní postava a síla mu vynesly respekt na mezinárodní scéně.

Pobyt v Argentině

Několik let strávil v Argentině, kde působil jako zápasnický trenér a instruktor v organizacích jako YMCA a Club de Gimnasia y Esgrima v Buenos Aires. Během tohoto období se také objevil v několika argentinských filmech, což byly jeho první herecké zkušenosti před kamerou.

Návrat do Československa

V roce 1929 se Jirsa vrátil natrvalo do Československa. I po čtyřicítce pokračoval v aktivní zápasnické kariéře a reprezentoval zemi na různých mezinárodních soutěžích. Jeho sportovní úspěchy a charismatický vzhled přitáhly pozornost filmových tvůrců.

Herecká kariéra

Od roku 1932 začal Jirsa pravidelně vystupovat ve filmech, často v rolích stěhováků, plavčíků, hostinských či strážníků, které odpovídaly jeho robustnímu vzhledu. Jeho jedinou významnější rolí byl kovář a konšel Martin v historické komedii "Nezbedný bakalář" z roku 1946.

Ústup ze scény

Po roce 1952 se Jirsa stáhl z veřejného života a odešel do ústraní. Jeho poslední filmovou rolí byla postava strážníka ve snímku "Haškovy povídky ze starého mocnářství" z roku 1952. Následně žil v zapomnění a přesné datum jeho úmrtí není spolehlivě doloženo.


  • Cesta do hlubin študákovy duše
    Cesta do hlubin študákovy duše (1939)
    FilmRole: stěhovák
    • Oneplay
    • Magenta TV
    84%
    1
  • Císařův pekař - Pekařův císař
    Císařův pekař - Pekařův císař (1952)
    FilmRole: lékařův pomocník
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • Magenta TV
    První díl klasického filmu se skvostným hereckým obsazením, rozdělený na dvě poloviny, nazvaný Císařův pekař, líčí osudy pekařského tovaryše Matěje Kotrby, který rozdal chudému lidu rohlíčky (obzvláště vypečené), určené císaři Rudolfu II. Za tento svůj čin byl uvržen do hladomorny. Císař Rudolf na jedné své výpravě objevil bájného Golema, kterého chtěl oživit. Těmito plány se zaobíral i celý císařův dvůr, který chtěl Rudolfa svrhnout z trůnu a za pomoci Golema se zmocnit vlády nad celým světem. Druhý díl, nazvaný Pekařův císař, líčí další Matějovy osudy. Tomu se mezitím podařilo utéct z vězení a díky své podobě s císařem dokonce vystupuje v jeho úloze. Jeden z císařových odpůrců objevil tajemství oživení Golema - zázračný šém. Mezi spiklenci, kteří chtěli použít Golemovu sílu k ničení, a mezi Matějem, který chtěl použít jeho síly k pomoci prostému lidu, se tak o šém rozvine urputný boj...
    83%
    První díl klasického filmu se skvostným hereckým obsazením, rozdělený na dvě poloviny, nazvaný Císařův pekař, líčí osudy pekařského tovaryše Matěje Kotrby, který rozdal chudému lidu rohlíčky (obzvláště vypečené), určené císaři Rudolfu II. Za tento svůj čin byl uvržen do hladomorny. Císař Rudolf na jedné své výpravě objevil bájného Golema, kterého chtěl oživit. Těmito plány se zaobíral i celý císařův dvůr, který chtěl Rudolfa svrhnout z trůnu a za pomoci Golema se zmocnit vlády nad celým světem. Druhý díl, nazvaný Pekařův císař, líčí další Matějovy osudy. Tomu se mezitím podařilo utéct z vězení a díky své podobě s císařem dokonce vystupuje v jeho úloze. Jeden z císařových odpůrců objevil tajemství oživení Golema - zázračný šém. Mezi spiklenci, kteří chtěli použít Golemovu sílu k ničení, a mezi Matějem, který chtěl použít jeho síly k pomoci prostému lidu, se tak o šém rozvine urputný boj...
    2
  • Krakatit
    Krakatit (1948)
    Film
    • Oneplay
    • iTunes
    • KVIFF TV
    Krakatit je název pro třaskavinu s nepředstavitelně ničivým účinkem. Sám její vynálezce, inženýr Prokop, se jí zalekne, avšak pro mnohé jiné představuje vytoužený nástroj absolutní moci. Ve stejnojmenném románu Karla Čapka, vydaném roku 1924, byly Prokopovy pokusy a jejich následky čistě autorovou vizí. Proti tomu filmová adaptace, jež vznikla nedlouho po druhé světové válce a útocích na Hirošimu a Nagasaki, zčásti zjevně reflektuje skutečné události. Mimo naléhavý morální apel dodnes strhuje svou delirickou atmosférou a vizuální vynalézavostí v reálných exteriérech i fantastických kulisách. Otakar Vávra se ke stejné látce vrátil v období normalizace. Roku 1980 byla uvedena pod názvem Temné slunce jeho volná adaptace Krakatitu, tentokrát s patrnými vazbami na kontext studené války. Zdaleka však nedosáhla působivosti ani popularity starší verze. (Národní filmový archiv)
    79%
    Krakatit je název pro třaskavinu s nepředstavitelně ničivým účinkem. Sám její vynálezce, inženýr Prokop, se jí zalekne, avšak pro mnohé jiné představuje vytoužený nástroj absolutní moci. Ve stejnojmenném románu Karla Čapka, vydaném roku 1924, byly Prokopovy pokusy a jejich následky čistě autorovou vizí. Proti tomu filmová adaptace, jež vznikla nedlouho po druhé světové válce a útocích na Hirošimu a Nagasaki, zčásti zjevně reflektuje skutečné události. Mimo naléhavý morální apel dodnes strhuje svou delirickou atmosférou a vizuální vynalézavostí v reálných exteriérech i fantastických kulisách. Otakar Vávra se ke stejné látce vrátil v období normalizace. Roku 1980 byla uvedena pod názvem Temné slunce jeho volná adaptace Krakatitu, tentokrát s patrnými vazbami na kontext studené války. Zdaleka však nedosáhla působivosti ani popularity starší verze. (Národní filmový archiv)
    3
  • Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář
    Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář (1949)
    FilmRole: námořník
    • Oneplay
    Dívka Elén, žijící se svou matkou a otčímem na lesní samotě, má velký pěvecký talent. V den svých dvacátých prvních narozenin utíká z domova a už ve vlaku se do ní zamiluje milionář René. Jejich cesty se brzy rozcházejí, aby se brzy mohly opět spojit. Do Elén se zamiluje houslista Pavel Sedloň a ačkoliv ho Elén nemiluje, je odhodlaná se za něj provdat. V té době René umírá vyčerpán z práce na operetě Srdce v deliriu. Je však v poslední chvíli zachráněn a vše spěje k šťastnému konci, kdy Oldřich Nový vysvětlí, jak to všechno autoři vlastně mysleli.
    79%
    Dívka Elén, žijící se svou matkou a otčímem na lesní samotě, má velký pěvecký talent. V den svých dvacátých prvních narozenin utíká z domova a už ve vlaku se do ní zamiluje milionář René. Jejich cesty se brzy rozcházejí, aby se brzy mohly opět spojit. Do Elén se zamiluje houslista Pavel Sedloň a ačkoliv ho Elén nemiluje, je odhodlaná se za něj provdat. V té době René umírá vyčerpán z práce na operetě Srdce v deliriu. Je však v poslední chvíli zachráněn a vše spěje k šťastnému konci, kdy Oldřich Nový vysvětlí, jak to všechno autoři vlastně mysleli.
    4
  • Poslední mohykán
    Poslední mohykán (1947)
    FilmRole: zřízenec v sanatoriu
    • Prima Plus
    Majitel starožitnictví Bořivoj Kohout (J. Marvan) vládne své ženě, dvěma dcerám a synovi přísnou rukou. Je to v jádru hodný člověk, avšak přehlíží přání a touhy ostatních. Nevidí, že dcera Zdena si našla ženicha, že druhá dcera Helena se zamilovala a že vášní syna Jaroslava je plavání. Zdenčin vyvolený, inženýr Bečvář, se pokusí pana Kohouta v jeho výchovných metodách nalomit, a tak se mu vetře do přízně pod záminkou, že o něm chce napsat knihu. Skutečnou změnu však přinese Bořivojův bratr - dvojče Jaroslav, který je lesníkem a za kterého se Bořivoj v nouzi musí vydávat... (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    78%
    Majitel starožitnictví Bořivoj Kohout (J. Marvan) vládne své ženě, dvěma dcerám a synovi přísnou rukou. Je to v jádru hodný člověk, avšak přehlíží přání a touhy ostatních. Nevidí, že dcera Zdena si našla ženicha, že druhá dcera Helena se zamilovala a že vášní syna Jaroslava je plavání. Zdenčin vyvolený, inženýr Bečvář, se pokusí pana Kohouta v jeho výchovných metodách nalomit, a tak se mu vetře do přízně pod záminkou, že o něm chce napsat knihu. Skutečnou změnu však přinese Bořivojův bratr - dvojče Jaroslav, který je lesníkem a za kterého se Bořivoj v nouzi musí vydávat... (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    5
  • Dívka v modrém
    Dívka v modrém (1940)
    FilmRole: stěhovák
    • Oneplay
    Notář Jan Karas je svobodný, finančně dobře zajištěný, není tedy divu, že budí zájem vdavekchtivých žen. Vdova Smutná ho loví pro sebe, paní Smrčínská zase pro svou dceru Slávinku. Jan se ovšem zamiloval do dívky na starém obraze, jenž mu byl svěřen do úschovy. Obraz ho úplně uhranul, celé hodiny vysedává před podobiznou krásky v modrých šatech. Jednoho dne neodolá a políbí rty na plátně. V tu chvíli se stane zázrak: polibek je opětován, dívka vystoupí z obrazu a barokní češtinou mu děkuje za vysvobození. Doktor Karas je zcela vyveden z míry. Zbláznil se snad? A to je pouhý začátek zmatků, které tajemná komtesa Blanka vnese do jeho života. Ukáže se, že Blanka se ve skutečnosti jmenuje Vlasta, není komtesa, ale studentka filozofie a celou komedii s obrazem sehrála na přání Karasových kamarádů Čádka a Pacovského. Znamená to konec lásky?
    76%
    Notář Jan Karas je svobodný, finančně dobře zajištěný, není tedy divu, že budí zájem vdavekchtivých žen. Vdova Smutná ho loví pro sebe, paní Smrčínská zase pro svou dceru Slávinku. Jan se ovšem zamiloval do dívky na starém obraze, jenž mu byl svěřen do úschovy. Obraz ho úplně uhranul, celé hodiny vysedává před podobiznou krásky v modrých šatech. Jednoho dne neodolá a políbí rty na plátně. V tu chvíli se stane zázrak: polibek je opětován, dívka vystoupí z obrazu a barokní češtinou mu děkuje za vysvobození. Doktor Karas je zcela vyveden z míry. Zbláznil se snad? A to je pouhý začátek zmatků, které tajemná komtesa Blanka vnese do jeho života. Ukáže se, že Blanka se ve skutečnosti jmenuje Vlasta, není komtesa, ale studentka filozofie a celou komedii s obrazem sehrála na přání Karasových kamarádů Čádka a Pacovského. Znamená to konec lásky?
    6
  • Valentin Dobrotivý
    Valentin Dobrotivý (1942)
    FilmRole: stěhovák
    Česká filmová komedie o kanadském žertíku, který mohl přijít hodně draho. Velmi pracovitý, ale také velmi naivní úředník pojišťovny Valentin Plavec se stává terčem nekonečných legrácek, vtípků a recesí svých kolegů Bejšovce a Voborníka. Poslední vydařený kousek se jim však poněkud vymkl z ruky. Připsali totiž k výhernímu číslu 8456 jedničku a namluvili Valentinovi, že vyhrál v loterii milion. Jelikož si však Valentin nemůže vyzvednout výhru okamžitě, vybere dvacet tisíc, což jsou veškeré úspory, které našetřil společně se svou snoubenkou Helenou, a začne nakupovat na zálohu. Koupí auto, najme personál do vily. Jako čerstvý milionář je v práci povýšen a dokonce se k němu začne hlásit i lakomý strýc Kudrna. Pravda však brzy vyjde najevo a když mu kolegové prozradí, že šlo jen o žert, všichni ho opustí, jen věrná Helena zůstane a dokonce pomůže nešťastnému snoubenci zrušit všechny zálohované a domluvené obchody. Když vyjde v novinách zpráva, že došlo k chybě a vítězný los má číslo 18456, rozhodne se Valentin oběma vykutáleným vtipálkům pomstít... (CS Film)
    Žánry:Komedie
    76%
    Česká filmová komedie o kanadském žertíku, který mohl přijít hodně draho. Velmi pracovitý, ale také velmi naivní úředník pojišťovny Valentin Plavec se stává terčem nekonečných legrácek, vtípků a recesí svých kolegů Bejšovce a Voborníka. Poslední vydařený kousek se jim však poněkud vymkl z ruky. Připsali totiž k výhernímu číslu 8456 jedničku a namluvili Valentinovi, že vyhrál v loterii milion. Jelikož si však Valentin nemůže vyzvednout výhru okamžitě, vybere dvacet tisíc, což jsou veškeré úspory, které našetřil společně se svou snoubenkou Helenou, a začne nakupovat na zálohu. Koupí auto, najme personál do vily. Jako čerstvý milionář je v práci povýšen a dokonce se k němu začne hlásit i lakomý strýc Kudrna. Pravda však brzy vyjde najevo a když mu kolegové prozradí, že šlo jen o žert, všichni ho opustí, jen věrná Helena zůstane a dokonce pomůže nešťastnému snoubenci zrušit všechny zálohované a domluvené obchody. Když vyjde v novinách zpráva, že došlo k chybě a vítězný los má číslo 18456, rozhodne se Valentin oběma vykutáleným vtipálkům pomstít... (CS Film)
    Žánry:Komedie
    7
  • Šťastnou cestu
    Šťastnou cestu (1943)
    FilmRole: hráč v herně
    Příběh filmu Šťastnou cestu se odehrává v prostředí velkého pražského obchodního domu a vypráví o osudech pěti prodavaček. I když všechny pracují v jedné firmě, každá jde vlastní cestou za svým životním cílem. Jde o poslední dokončený protektorátní film Otakara Vávry. Byl natočen v roce 1943 podle námětu literárně debutující novinářky Olgy Horákové. Ke spolupráci si Vávra přizval osvědčený tým, kameramana Ferdinanda Pečenku, hudebního skladatele Jiřího Srnku, architekta Jana Zázvorku a střihače Antonína Zelenku. Střihače tentokrát připomínáme záměrně, protože jeho podíl na výsledné podobě filmu je zásadní. Film vznikl většinou v reálu tehdy nového pražského obchodního domu Bílá labuť. Režisér jej pojal jako dynamickou výpověď, která zachycuje rytmus moderního života. Příběhy dívek tak dostaly punc pravdivosti a životnosti. Netradiční režie, kamera, střih i civilní herecké výkony nasvědčují, jak se už v roce 1943 Otakar Vávra a jeho spolupracovníci přiblížili pracovní i umělecké metodě italského neorealismu, který slavil úspěch v kinech až o několik let později. K osvědčeným a populárním herečkám Adině Mandlové, Jiřině Štěpničkové, Haně Vítové a Nataše Gollové se režisér nebál obsadit mladičkou Janu Dítětovou. (Česká televize)
    75%
    Příběh filmu Šťastnou cestu se odehrává v prostředí velkého pražského obchodního domu a vypráví o osudech pěti prodavaček. I když všechny pracují v jedné firmě, každá jde vlastní cestou za svým životním cílem. Jde o poslední dokončený protektorátní film Otakara Vávry. Byl natočen v roce 1943 podle námětu literárně debutující novinářky Olgy Horákové. Ke spolupráci si Vávra přizval osvědčený tým, kameramana Ferdinanda Pečenku, hudebního skladatele Jiřího Srnku, architekta Jana Zázvorku a střihače Antonína Zelenku. Střihače tentokrát připomínáme záměrně, protože jeho podíl na výsledné podobě filmu je zásadní. Film vznikl většinou v reálu tehdy nového pražského obchodního domu Bílá labuť. Režisér jej pojal jako dynamickou výpověď, která zachycuje rytmus moderního života. Příběhy dívek tak dostaly punc pravdivosti a životnosti. Netradiční režie, kamera, střih i civilní herecké výkony nasvědčují, jak se už v roce 1943 Otakar Vávra a jeho spolupracovníci přiblížili pracovní i umělecké metodě italského neorealismu, který slavil úspěch v kinech až o několik let později. K osvědčeným a populárním herečkám Adině Mandlové, Jiřině Štěpničkové, Haně Vítové a Nataše Gollové se režisér nebál obsadit mladičkou Janu Dítětovou. (Česká televize)
    8
  • Čapkovy povídky
    Čapkovy povídky (1947)
    FilmRole: Baran zvaný Šandor
    V roce 1947 sáhli filmaři poprvé po Čapkových Povídkách z jedné a druhé kapsy. Režisér Martin Frič si ve spolupráci se scenáristy Františkem Vlčkem a Jaroslavem Žákem vybral pět povídek: Propuštěný, Případ s dítětem, Balada o Juraji Čupovi, Ukradený spis a Poslední soud. První je o podmínečně propuštěném trestanci, ve druhé policejní komisař hledá pachatele uneseného dítěte a poznává, jak těžké je mezi navlas si podobnými nemluvňaty najít to pravé. Třetí je sugestivním vyprávěním o náboženském fanatikovi, který z božího příkazu zabil a jde se ve sněhové vánici udat na četnickou stanici. Ve čtvrté pátrá inspektor Pištora po bytovém zloději, který omylem ukradl tajné spisy generálního štábu, a v poslední povídce se dozvíme, že je-li na některé hříšníky pozemská spravedlnost krátká, trestu stejně neujdou. Trvalou hodnotou filmu jsou herecké výkony hlavních protagonistů - byli to Jaroslav Marvan, Jaroslav Průcha, František Filipovský, Theodor Pištěk, František Kovářík a František Smolík. (Česká televize)
    72%
    V roce 1947 sáhli filmaři poprvé po Čapkových Povídkách z jedné a druhé kapsy. Režisér Martin Frič si ve spolupráci se scenáristy Františkem Vlčkem a Jaroslavem Žákem vybral pět povídek: Propuštěný, Případ s dítětem, Balada o Juraji Čupovi, Ukradený spis a Poslední soud. První je o podmínečně propuštěném trestanci, ve druhé policejní komisař hledá pachatele uneseného dítěte a poznává, jak těžké je mezi navlas si podobnými nemluvňaty najít to pravé. Třetí je sugestivním vyprávěním o náboženském fanatikovi, který z božího příkazu zabil a jde se ve sněhové vánici udat na četnickou stanici. Ve čtvrté pátrá inspektor Pištora po bytovém zloději, který omylem ukradl tajné spisy generálního štábu, a v poslední povídce se dozvíme, že je-li na některé hříšníky pozemská spravedlnost krátká, trestu stejně neujdou. Trvalou hodnotou filmu jsou herecké výkony hlavních protagonistů - byli to Jaroslav Marvan, Jaroslav Průcha, František Filipovský, Theodor Pištěk, František Kovářík a František Smolík. (Česká televize)
    9
  • 13. revír
    13. revír (1946)
    FilmRole: vrátný v továrně
    • Oneplay
    Revírní inspektor Čadek sleduje stopu právě propuštěného kasaře Kočky s cílem zjistit, kam zmizely peníze z poslední loupeže. Cesta vede do nechvalně vyhlášené putyky matky Klouzandy. Zde se Kočka setkává s udavačem Kartou, který ho dostal do vězení. Poté Karta náhle zmizí a z Kočky se stává nepolapitelný fantom. V téže době umírá starý Číňan Wang-li, jehož posledním přáním bylo být po smrti odeslán v zaletované rakvi zpět do vlasti... Koncem protektorátu sáhli filmaři již potřetí po díle Eduarda Fikera. Adaptace jeho románu Zinková cesta dostala původně název Znamení kočky, snímek režíroval J. A. Holman a do hlavní ženské role byla obsazena Lída Baarová. Práce však přerušily události kolem konce války. Film dokončil po úpravách scénáře, přetočení všech scén s Lídou Baarovou a změně titulu na 13. revír režisér Martin Frič až v roce 1946. V hlavní roli se tak vedle Jaroslava Marvana objevila mladičká Dana Medřická. (Česká televize)
    Žánry:DramaKrimiFilm Noir
    72%
    Revírní inspektor Čadek sleduje stopu právě propuštěného kasaře Kočky s cílem zjistit, kam zmizely peníze z poslední loupeže. Cesta vede do nechvalně vyhlášené putyky matky Klouzandy. Zde se Kočka setkává s udavačem Kartou, který ho dostal do vězení. Poté Karta náhle zmizí a z Kočky se stává nepolapitelný fantom. V téže době umírá starý Číňan Wang-li, jehož posledním přáním bylo být po smrti odeslán v zaletované rakvi zpět do vlasti... Koncem protektorátu sáhli filmaři již potřetí po díle Eduarda Fikera. Adaptace jeho románu Zinková cesta dostala původně název Znamení kočky, snímek režíroval J. A. Holman a do hlavní ženské role byla obsazena Lída Baarová. Práce však přerušily události kolem konce války. Film dokončil po úpravách scénáře, přetočení všech scén s Lídou Baarovou a změně titulu na 13. revír režisér Martin Frič až v roce 1946. V hlavní roli se tak vedle Jaroslava Marvana objevila mladičká Dana Medřická. (Česká televize)
    Žánry:DramaKrimiFilm Noir
    10
  • Funebrák
    Funebrák (1932)
    FilmRole: Jarda, švagr paní Plicové
    Volně propojovaný sled kabaretních skečů, původně předváděných na jevišti, představil Vlastu Buriana jako skutečného mistra humoru. Hraje tu zaměstnance pohřebního ústavu, jenž využije zvěsti o údajné vlakové nehodě a vydává se za její oběť. Scéna, kdy se belhá s košťaty coby berlemi v podpaží, patří k nejpověstnějším. Prokazuje, jak mistrně ovládá mluvu i gesta, jak si podmaňuje publikum, jehož nadšené reakce by také měly zaznít.
    Žánry:Komedie
    72%
    Volně propojovaný sled kabaretních skečů, původně předváděných na jevišti, představil Vlastu Buriana jako skutečného mistra humoru. Hraje tu zaměstnance pohřebního ústavu, jenž využije zvěsti o údajné vlakové nehodě a vydává se za její oběť. Scéna, kdy se belhá s košťaty coby berlemi v podpaží, patří k nejpověstnějším. Prokazuje, jak mistrně ovládá mluvu i gesta, jak si podmaňuje publikum, jehož nadšené reakce by také měly zaznít.
    Žánry:Komedie
    11
  • Nezlobte dědečka
    Nezlobte dědečka (1934)
    FilmRole: ošetřovatel
    Přepis divadelní hry E. A. Longena V tlamě velryby (z repertoáru Divadla V. Buriana). Fraška plná zápletek, převleků a všelijakých taškařic včetně jazykových parodií, to vše jen proto, aby se Burian před kamerou vyřádil stejně jako na jevišti. Vlasta Burian zde vytvořil postavu Emana Pípy, kterého z finanční tísně má zachránit příjezd strýčka Jonáše z Ameriky. Eman měl rád Lidušku (A. Mandlová), ta si však vzala jeho bratrance Adolfa (Č. Šlégl). Eman se opije a tropí výtržnost – je odveden na psychiatrii, kde potká dalšího svého příbuzného strýce Hanibala (T. Pištěk). Ten se zase souží pro tetu Matyldu, která však čeká na příjezd Jonáše, aby si ho vzala. Adolf si potřebuje vyřídit záležitost s bývalou milenkou (L. Hermanová), proto přemluví Emana, aby se přestrojil za strýčka Jonáše a tím odlákal pozornost jeho ženy. A tak začíná bláznivá komedie – vše končí příjezdem pravého strýčka. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    72%
    Přepis divadelní hry E. A. Longena V tlamě velryby (z repertoáru Divadla V. Buriana). Fraška plná zápletek, převleků a všelijakých taškařic včetně jazykových parodií, to vše jen proto, aby se Burian před kamerou vyřádil stejně jako na jevišti. Vlasta Burian zde vytvořil postavu Emana Pípy, kterého z finanční tísně má zachránit příjezd strýčka Jonáše z Ameriky. Eman měl rád Lidušku (A. Mandlová), ta si však vzala jeho bratrance Adolfa (Č. Šlégl). Eman se opije a tropí výtržnost – je odveden na psychiatrii, kde potká dalšího svého příbuzného strýce Hanibala (T. Pištěk). Ten se zase souží pro tetu Matyldu, která však čeká na příjezd Jonáše, aby si ho vzala. Adolf si potřebuje vyřídit záležitost s bývalou milenkou (L. Hermanová), proto přemluví Emana, aby se přestrojil za strýčka Jonáše a tím odlákal pozornost jeho ženy. A tak začíná bláznivá komedie – vše končí příjezdem pravého strýčka. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    12
  • Těžký život dobrodruha
    Těžký život dobrodruha (1941)
    FilmRole: rváč
    Hlavním hrdinou zábavného příběhu je spisovatel Karel Kryšpín, autor brakových detektivních románů o zločinci gentlemanovi Fredu Flokovi. Ten se jednoho dne dočká neobvyklého překvapení, když se tváří v tvář setká s mužem, který tvrdí, že je jeho výtvorem, že je Fredem Flokem. A protože Flok nelení, je neprůbojný mladý spisovatel vzápětí i proti své vůli zatažen do skutečného světa zločinu. Navíc se objeví dívka Helena, která by ráda poznala podsvětí a k tomu, jak se zdá, jsou Kryšpín a Flok ideálními průvodci. A když je Helena Flokovou bandou unesena, podaří se jí sice spisovateli zachránit, čeká ho však ještě nejedno překvapení... (CS Film)
    72%
    Hlavním hrdinou zábavného příběhu je spisovatel Karel Kryšpín, autor brakových detektivních románů o zločinci gentlemanovi Fredu Flokovi. Ten se jednoho dne dočká neobvyklého překvapení, když se tváří v tvář setká s mužem, který tvrdí, že je jeho výtvorem, že je Fredem Flokem. A protože Flok nelení, je neprůbojný mladý spisovatel vzápětí i proti své vůli zatažen do skutečného světa zločinu. Navíc se objeví dívka Helena, která by ráda poznala podsvětí a k tomu, jak se zdá, jsou Kryšpín a Flok ideálními průvodci. A když je Helena Flokovou bandou unesena, podaří se jí sice spisovateli zachránit, čeká ho však ještě nejedno překvapení... (CS Film)
    13
  • Městečko na dlani
    Městečko na dlani (1942)
    FilmRole: silák
    Tragikomické dění v idylickém městečku Rukapáně odkrývá jak předsudky místních obyvatel, tak jejich solidaritu. Kronika městečka Rukapáně zachycuje úsměvné i tragické osudy jeho obyvatel na konci devatenáctého století. Pytlák Matěj zachrání radu Zimmerheiera v zasypaném dole, starosta Buzek je varován andělem, aby nechal pití, a další události tvoří mozaiku maloměsta. Mimopražská premiéra se uskutečnila již 4. 9. 1942 v Ronově nad Doubravou, kde se natáčely exteriéry. (Film Europe)
    Žánry:DramaKomedie
    70%
    Tragikomické dění v idylickém městečku Rukapáně odkrývá jak předsudky místních obyvatel, tak jejich solidaritu. Kronika městečka Rukapáně zachycuje úsměvné i tragické osudy jeho obyvatel na konci devatenáctého století. Pytlák Matěj zachrání radu Zimmerheiera v zasypaném dole, starosta Buzek je varován andělem, aby nechal pití, a další události tvoří mozaiku maloměsta. Mimopražská premiéra se uskutečnila již 4. 9. 1942 v Ronově nad Doubravou, kde se natáčely exteriéry. (Film Europe)
    Žánry:DramaKomedie
    14
  • Rozina sebranec
    Rozina sebranec (1945)
    FilmRole: Venclík

    Rozina sebranec Historické drama o nelehkém osudu temperamentní dívky Roziny. Příběh se odehrává v Praze na začátku 17. století. Rozina se dozví od své matky, že je ve skutečnosti nalezencem. Citově strádající dívka se upne ke své první lásce, italskému skláři Nikolovi. Ten ji opustí, ačkoli jí přísahal věrnost. Rozina se proto provdá bez lásky za starého a bohatého zednického cechmistra Karfa, který jí slíbil, že jí po svatbě koupí majestát o manželském původu. Lakomý Karfa však úmluvu nedodrží. Rozina se opět setká s Nikolou a stane se jeho milenkou. Za to je vyhnána z domu a dramatické okamžiky na sebe nenechávají dlouho čekat.

    Žánry:DramaHistorický
    70%

    Rozina sebranec Historické drama o nelehkém osudu temperamentní dívky Roziny. Příběh se odehrává v Praze na začátku 17. století. Rozina se dozví od své matky, že je ve skutečnosti nalezencem. Citově strádající dívka se upne ke své první lásce, italskému skláři Nikolovi. Ten ji opustí, ačkoli jí přísahal věrnost. Rozina se proto provdá bez lásky za starého a bohatého zednického cechmistra Karfa, který jí slíbil, že jí po svatbě koupí majestát o manželském původu. Lakomý Karfa však úmluvu nedodrží. Rozina se opět setká s Nikolou a stane se jeho milenkou. Za to je vyhnána z domu a dramatické okamžiky na sebe nenechávají dlouho čekat.

    Žánry:DramaHistorický
    15
  • Nikdo nic neví
    Nikdo nic neví (1947)
    FilmRole: direktor
    Martin Plechatý a Petr Nový brázdí se svými tramvajemi okupovanou Prahu. Doba je těžká a přežít leckdy není jednoduché - zvlášť když se člověk ve snaze pomoci ohrožené (a půvabné) sousedce zaplete s esesákem, praští ho po hlavě a zabije. Tak si alespoň situaci vysvětlili oba kamarádi, když se jejich protivník svalil na zem. Co si teď počít s tělem? Začíná nekonečná anabáze, v níž se uplatní i dětský kočárek...
    Režie:Josef Mach
    70%
    Martin Plechatý a Petr Nový brázdí se svými tramvajemi okupovanou Prahu. Doba je těžká a přežít leckdy není jednoduché - zvlášť když se člověk ve snaze pomoci ohrožené (a půvabné) sousedce zaplete s esesákem, praští ho po hlavě a zabije. Tak si alespoň situaci vysvětlili oba kamarádi, když se jejich protivník svalil na zem. Co si teď počít s tělem? Začíná nekonečná anabáze, v níž se uplatní i dětský kočárek...
    Režie:Josef Mach
    16
  • Otec Kondelík a ženich Vejvara
    Otec Kondelík a ženich Vejvara (1938)
    FilmRole: loďkař Klaprštajn
    Rodina pražského měšťana a mistra malíře pokojů Václava Kondelíka žije ve svém domě v Ječné ulici spokojeně. Klid naruší pozvání na zástěrkový večírek, kde se dcera Pepička seznámí s mladým magistrátním úředníkem Františkem Vejvarou. Oba mladí lidé se do sebe zamilují. Jejich vztah podporuje i paní Kondelíková, neboť Vejvara by se mohl stát pro dceru vítaným ženichem. Pepiččina známost však naruší ustálený pořádek Kondelíkova života.
    Žánry:Komedie
    69%
    Rodina pražského měšťana a mistra malíře pokojů Václava Kondelíka žije ve svém domě v Ječné ulici spokojeně. Klid naruší pozvání na zástěrkový večírek, kde se dcera Pepička seznámí s mladým magistrátním úředníkem Františkem Vejvarou. Oba mladí lidé se do sebe zamilují. Jejich vztah podporuje i paní Kondelíková, neboť Vejvara by se mohl stát pro dceru vítaným ženichem. Pepiččina známost však naruší ustálený pořádek Kondelíkova života.
    Žánry:Komedie
    17
  • Haškovy povídky ze starého mocnářství
    Haškovy povídky ze starého mocnářství (1952)
    FilmRole: policajt
    69%
    18
  • Nezbedný bakalář
    Nezbedný bakalář (1946)
    FilmRole: konšel Martin Bezprstý
    69%
    19
  • Turbina
    Turbina (1941)
    Film
    69%
    20
  • Batalion
    Batalion (1937)
    FilmRole: Černý Kilián
    69%
    21
  • To byl český muzikant
    To byl český muzikant (1940)
    FilmRole: posluchač rozhlasového orchestru
    Snímek sleduje Kmochovy osudy od chvíle, kdy musel pro svou muzikantskou vášeň opustit učitelské povolání, přestože mu byl pan řídící nakloněn. Přišli se s ním rozloučit všichni jeho žáci a žačky, a mezi nimi i jistá Andulka Šafářová. Poté, co Kmoch opustil svou venkovskou jednotřídku, začal si hledat jiný způsob obživy. Nepřišel však jen o učitelské místo, přišel také o přízeň Cilinky, dcery pana řídícího, která dala přednost lesnímu adjunktovi. Naopak Kmochovi rodiče svého syna neopustili. Stáli při něm i v těch nejtěžších chvílích a pomáhali mu, jak jen mohli. V Kolíně, na tanečních zábavách a na plese, padl Kmoch do oka sestrám Kalašovým, Márince a Pepičce. Když Márinka zemřela, stala se Kmochovou manželkou Pepička. Kmoch, jehož srdce patřilo české lidové hudbě, zanesl její slávu do celého světa. Při brněnském hostování v Besedním domě došel uznání i u samotného Leoše Janáčka. Vděčný lid mu ještě zaživa postavil pomník ve svých srdcích.
    Žánry:Biografický
    69%
    Snímek sleduje Kmochovy osudy od chvíle, kdy musel pro svou muzikantskou vášeň opustit učitelské povolání, přestože mu byl pan řídící nakloněn. Přišli se s ním rozloučit všichni jeho žáci a žačky, a mezi nimi i jistá Andulka Šafářová. Poté, co Kmoch opustil svou venkovskou jednotřídku, začal si hledat jiný způsob obživy. Nepřišel však jen o učitelské místo, přišel také o přízeň Cilinky, dcery pana řídícího, která dala přednost lesnímu adjunktovi. Naopak Kmochovi rodiče svého syna neopustili. Stáli při něm i v těch nejtěžších chvílích a pomáhali mu, jak jen mohli. V Kolíně, na tanečních zábavách a na plese, padl Kmoch do oka sestrám Kalašovým, Márince a Pepičce. Když Márinka zemřela, stala se Kmochovou manželkou Pepička. Kmoch, jehož srdce patřilo české lidové hudbě, zanesl její slávu do celého světa. Při brněnském hostování v Besedním domě došel uznání i u samotného Leoše Janáčka. Vděčný lid mu ještě zaživa postavil pomník ve svých srdcích.
    Žánry:Biografický
    22
  • Mazlíček
    Mazlíček (1934)
    FilmRole: silák

    On, doktor filozofie Alois Pech, je neprůbojný a nesamostatný maminčin mazlíček, který pracuje jako vězeňský knihovník a přestože dokáže zvládnout i ty nejobávanější trestance, se svým životem si rady neví. A to přesto, že právě oslavil osmadvacáté narozeniny. Ona, Marcela Johnová, je sebevědomá, energická a úspěšná dívka z vyšší společnosti, která právě také slaví narozeniny. Na rozdíl od Pechovy skromné oslavy ve společnosti maminky, pořádá velkolepý bujarý večírek. Zatímco ona žije ve velkém světě, obklopena přepychem a ctiteli, on poklidným, skromným životem se svou starostlivou maminkou. Jejich cesty se protnou díky telefonní lince, když jeden z Marceliných hostů náhodou vytočí Pechovo číslo. Pro Marcelu je mile neohrabaný muž především zábavným zpestřením života plného radovánek, a proto si s ním také ze zvědavosti domluví schůzku. Přestože se při setkání vysměje jeho vzhledu i chování, Alois se do dívky zamiluje a začne vyhledávat příležitosti k dalším setkáním. To však vede především k řadě nepříjemností s Marceliným snoubencem Eddym, které nakonec vyvrcholí fackou, kterou Alois Eddymu uštědří za jeho nevhodné chování a překvapí tím nejen Marcelu a všechny přítomné, ale především sám sebe. To mu sice dodá tolik sebevědomí, že dívku požádá o ruku. A jak se k jeho nabídce postaví Marcela?

    Žánry:Komedie
    68%

    On, doktor filozofie Alois Pech, je neprůbojný a nesamostatný maminčin mazlíček, který pracuje jako vězeňský knihovník a přestože dokáže zvládnout i ty nejobávanější trestance, se svým životem si rady neví. A to přesto, že právě oslavil osmadvacáté narozeniny. Ona, Marcela Johnová, je sebevědomá, energická a úspěšná dívka z vyšší společnosti, která právě také slaví narozeniny. Na rozdíl od Pechovy skromné oslavy ve společnosti maminky, pořádá velkolepý bujarý večírek. Zatímco ona žije ve velkém světě, obklopena přepychem a ctiteli, on poklidným, skromným životem se svou starostlivou maminkou. Jejich cesty se protnou díky telefonní lince, když jeden z Marceliných hostů náhodou vytočí Pechovo číslo. Pro Marcelu je mile neohrabaný muž především zábavným zpestřením života plného radovánek, a proto si s ním také ze zvědavosti domluví schůzku. Přestože se při setkání vysměje jeho vzhledu i chování, Alois se do dívky zamiluje a začne vyhledávat příležitosti k dalším setkáním. To však vede především k řadě nepříjemností s Marceliným snoubencem Eddym, které nakonec vyvrcholí fackou, kterou Alois Eddymu uštědří za jeho nevhodné chování a překvapí tím nejen Marcelu a všechny přítomné, ale především sám sebe. To mu sice dodá tolik sebevědomí, že dívku požádá o ruku. A jak se k jeho nabídce postaví Marcela?

    Žánry:Komedie
    23
  • Past
    Past (1950)
    FilmRole: strojvůdce
    Drama z doby nacistické okupace začíná na nádraží, kudy projíždí transport s německými vojáky. Vlak zůstane stát kvůli improvizované sabotáži jednoho z železničářů. Odbojářská spojka Růžena Kubínová (Vlasta Chramostová) je zatčena při náhodné razii. Cynický rada Dönnert (Miroslav Holub) odhalí její falešné doklady a nechá ji krutě vyslýchat. Tuší, že by mohla přispět k odhalení celé skupiny. Do její cely nasadí konfidentku Hertu (Majka Tomášová), jež se vydává za bezúhonnou Anču Novákovou. Německá agentka vzhledem ke svým hereckým schopnostem dočasně získá Růženinu důvěru. Klíčovou informaci se ale nedozví... Film měl původně točit režisér Václav Gajer.
    Žánry:DramaVálečný
    68%
    Drama z doby nacistické okupace začíná na nádraží, kudy projíždí transport s německými vojáky. Vlak zůstane stát kvůli improvizované sabotáži jednoho z železničářů. Odbojářská spojka Růžena Kubínová (Vlasta Chramostová) je zatčena při náhodné razii. Cynický rada Dönnert (Miroslav Holub) odhalí její falešné doklady a nechá ji krutě vyslýchat. Tuší, že by mohla přispět k odhalení celé skupiny. Do její cely nasadí konfidentku Hertu (Majka Tomášová), jež se vydává za bezúhonnou Anču Novákovou. Německá agentka vzhledem ke svým hereckým schopnostem dočasně získá Růženinu důvěru. Klíčovou informaci se ale nedozví... Film měl původně točit režisér Václav Gajer.
    Žánry:DramaVálečný
    24
  • Naši furianti
    Naši furianti (1938)
    FilmRole: soused

    Slavná hra Ladislava Stroupežnického se dotýká v ironické nadsázce vesnického fanfarónství v 19. století, vychloubačností jednoho před druhým - a zjišťuje, že tato vlastnost protínala celou společnost od nejbohatších až po nejchudší. I když prvotním sporem se stává obsazení místa ponocného, vzájemně se předhánějí hlavně starosta a první radní, oba stejně namyšlení. Jejich nesmiřitelná rivalita ovlivňuje dění v celé vsi. Filmový přepis se opírá o svižně napsané dialogy i sugestivní herecké ztvárnění, s rozdílným štěstím se pokouší dosáhnout vypravěčské dynamiky.

    Žánry:Komedie
    68%

    Slavná hra Ladislava Stroupežnického se dotýká v ironické nadsázce vesnického fanfarónství v 19. století, vychloubačností jednoho před druhým - a zjišťuje, že tato vlastnost protínala celou společnost od nejbohatších až po nejchudší. I když prvotním sporem se stává obsazení místa ponocného, vzájemně se předhánějí hlavně starosta a první radní, oba stejně namyšlení. Jejich nesmiřitelná rivalita ovlivňuje dění v celé vsi. Filmový přepis se opírá o svižně napsané dialogy i sugestivní herecké ztvárnění, s rozdílným štěstím se pokouší dosáhnout vypravěčské dynamiky.

    Žánry:Komedie
    25
  • Řeka
    Řeka (1933)
    FilmRole: obr v pohádce
    Starostův syn Pavel, kterého chce otec poslat studovat do města, kamarádí s chudou dívkou Pepičkou. Pavel se rozhodne ulovit v řece velkou štiku, na kterou je vypsaná finanční odměna. Voraři najdou jeho oblečení a ve vsi propukne zmatek, že chlapec utonul. Pavel mezitím za získané peníze koupí Pepičce nové boty a svetr a šťastně se shledává se svými rodiči, kteří uvěřili, že se utopil. Jednoduchý příběh dětského milostného vzplanutí je převýšen originální stylovou koncepcí filmu, v němž malebná prezentace přírody vystupuje coby významotvorný prvek a jenž se v době svého vzniku těšil velkému mezinárodnímu zájmu. Rovenského Řeka stojí spolu s některými díly Karla Antona z němého období u samého počátku proslulých fenoménů českého filmového lyrismu (později reprezentovaného snímky typu Touha, Romance pro křídlovku či Vojtěch řečený sirotek) a tzv. české kameramanské školy.
    68%
    Starostův syn Pavel, kterého chce otec poslat studovat do města, kamarádí s chudou dívkou Pepičkou. Pavel se rozhodne ulovit v řece velkou štiku, na kterou je vypsaná finanční odměna. Voraři najdou jeho oblečení a ve vsi propukne zmatek, že chlapec utonul. Pavel mezitím za získané peníze koupí Pepičce nové boty a svetr a šťastně se shledává se svými rodiči, kteří uvěřili, že se utopil. Jednoduchý příběh dětského milostného vzplanutí je převýšen originální stylovou koncepcí filmu, v němž malebná prezentace přírody vystupuje coby významotvorný prvek a jenž se v době svého vzniku těšil velkému mezinárodnímu zájmu. Rovenského Řeka stojí spolu s některými díly Karla Antona z němého období u samého počátku proslulých fenoménů českého filmového lyrismu (později reprezentovaného snímky typu Touha, Romance pro křídlovku či Vojtěch řečený sirotek) a tzv. české kameramanské školy.
    26
  • Okénko
    Okénko (1933)
    FilmRole: stěhovák
    Docent Jakub Johánek se těšil na dědictví po strýci a předem ho s přáteli oslavoval, aniž by věděl, jaké poklady vlastně může očekávat. Trochu přehnal množství skleniček a druhý den se probudil s dokonalým oknem. Mučí ho kocovina a do toho ještě přichází domovnice s prohlášením, že včera připravil její dceru o věneček - docenta tedy čeká urychlená svatba. Jakub sice po dívce už dlouho pokukuje, nyní má však docela jiné starosti. Vyhledal ho totiž jakýsi povaleč, který tvrdí, že na vlastní oči viděl, jak Johánek v noci zapálil stoh. Pokud nedostane tučné výkupné, půjde ho udat...
    Žánry:Komedie
    68%
    Docent Jakub Johánek se těšil na dědictví po strýci a předem ho s přáteli oslavoval, aniž by věděl, jaké poklady vlastně může očekávat. Trochu přehnal množství skleniček a druhý den se probudil s dokonalým oknem. Mučí ho kocovina a do toho ještě přichází domovnice s prohlášením, že včera připravil její dceru o věneček - docenta tedy čeká urychlená svatba. Jakub sice po dívce už dlouho pokukuje, nyní má však docela jiné starosti. Vyhledal ho totiž jakýsi povaleč, který tvrdí, že na vlastní oči viděl, jak Johánek v noci zapálil stoh. Pokud nedostane tučné výkupné, půjde ho udat...
    Žánry:Komedie
    27
  • Advokát chudých
    Advokát chudých (1941)
    FilmRole: návštěvník hospody

    Režisér Vladimír Slavínský proslul jako obratný tvůrce nenáročných komedií a tklivých melodramat, za okupace se však vzepjal k umělecky hodnotnějším počinům. V tomto snímku zužitkoval jedno z Arbesových romanet. Vypráví zde o suspendovaném právníku, jenž u hospodského stolu pomáhá nezištně bědným a chudým, aby se domohli svých práv. Ale přesto jej provází tíživé tajemství, údajná dávná vina, která se opět vynoří jako zlověstná obžaloba morálních kvalit hlavního hrdiny. Otomar Korbelář v titulní roli předvedl jímavou studii zneuznalého člověka a režisér citlivě postihl staropražské prostředí.

    Žánry:Drama
    67%

    Režisér Vladimír Slavínský proslul jako obratný tvůrce nenáročných komedií a tklivých melodramat, za okupace se však vzepjal k umělecky hodnotnějším počinům. V tomto snímku zužitkoval jedno z Arbesových romanet. Vypráví zde o suspendovaném právníku, jenž u hospodského stolu pomáhá nezištně bědným a chudým, aby se domohli svých práv. Ale přesto jej provází tíživé tajemství, údajná dávná vina, která se opět vynoří jako zlověstná obžaloba morálních kvalit hlavního hrdiny. Otomar Korbelář v titulní roli předvedl jímavou studii zneuznalého člověka a režisér citlivě postihl staropražské prostředí.

    Žánry:Drama
    28
  • Paklíč
    Paklíč (1944)
    FilmRole: Halama
    67%
    29
  • Studujeme za školou
    Studujeme za školou (1940)
    FilmRole: kupující na venkovském trhu
    Hrdiny české filmové komedie jsou studenti Obchodní akademie, kteří úpí ve školních lavicích pod lavinou velkého množství učiva, bez něhož se prý při výkonu budoucího povolání neobejdou. Jedním z nejméně oblíbených učitelů je přísný a neústupný profesor Vlk, pyšný na svou učebnici. Přesto probíhá život studentský poměrně v klidu, ale jen do chvíle, než přijdou prázdniny a studenti se vydají na prázdninovou praxi přímo do terénu. Snímek sleduje, jak neradostně dopadlo první střetnutí s obchodní realitou pro tři z nich, pro Karla Tomana, Ivana Javorského a Vaška Pelíška...
    Žánry:Komedie
    66%
    Hrdiny české filmové komedie jsou studenti Obchodní akademie, kteří úpí ve školních lavicích pod lavinou velkého množství učiva, bez něhož se prý při výkonu budoucího povolání neobejdou. Jedním z nejméně oblíbených učitelů je přísný a neústupný profesor Vlk, pyšný na svou učebnici. Přesto probíhá život studentský poměrně v klidu, ale jen do chvíle, než přijdou prázdniny a studenti se vydají na prázdninovou praxi přímo do terénu. Snímek sleduje, jak neradostně dopadlo první střetnutí s obchodní realitou pro tři z nich, pro Karla Tomana, Ivana Javorského a Vaška Pelíška...
    Žánry:Komedie
    30
  • Z českých mlýnů
    Z českých mlýnů (1941)
    Film
    66%
    31
  • Milování zakázáno
    Milování zakázáno (1938)
    FilmRole: stěhovák
    Po mnoha letech se setkají tři dávní kamarádi, každý s notně bizarním osudem: jeden si na živobytí vydělává jako kouzelník, další je věčným studentem a poslední je zkrachovalým podnikatelem, kterého na mizinu přivedla rozmařilá manželka se stejně rozmařilou dcerou. A dobře míněnými radami i skutky, do nichž se ochotně zapojí, se rozvíří sled ztřeštěných událostí, kde nechybí ani úprk před věřiteli, ani horoucí láska. Scéna s gramofonem, z něhož se line píseň Sbohem buď, pohádko mládí, patří mezi nejlépe propracované komediální výjevy, které v české předválečné kinematografii vznikly.
    Žánry:Komedie
    66%
    Po mnoha letech se setkají tři dávní kamarádi, každý s notně bizarním osudem: jeden si na živobytí vydělává jako kouzelník, další je věčným studentem a poslední je zkrachovalým podnikatelem, kterého na mizinu přivedla rozmařilá manželka se stejně rozmařilou dcerou. A dobře míněnými radami i skutky, do nichž se ochotně zapojí, se rozvíří sled ztřeštěných událostí, kde nechybí ani úprk před věřiteli, ani horoucí láska. Scéna s gramofonem, z něhož se line píseň Sbohem buď, pohádko mládí, patří mezi nejlépe propracované komediální výjevy, které v české předválečné kinematografii vznikly.
    Žánry:Komedie
    32
  • Důvod k rozvodu
    Důvod k rozvodu (1937)
    FilmRole: stěhovák
    Tradiční česká filmová komedie plná lásky, omylů, nedorozumění a dobrých konců. Hrdinou je hudební skladatel Pavel Bertl, nenapravitelný opilec a karbaník, který sice dokázal během několika let prohýřit celý rodinný majetek, současně je však nešťastný, když vidí svou manželku Helenu, jak trpí jeho zhýralým životem. Aby ji zachránil, rozhodne se jí poskytnout pádný důvod k rozvodu a na radu advokáta se na pár dní ubytuje v horském hotelu s cizí ženou. K tomu účelu advokát angažuje nezaměstnanou artistku Annu Plavcovou, které tím ovšem nemálo zkomplikuje život, protože se právě zakoukala do úspěšného kouzelníka Skály, který se chystá vystupovat ve stejném hotelu, kde má Anna s Bertlem sehrát milostný páreček na záletech.
    Žánry:Komedie
    65%
    Tradiční česká filmová komedie plná lásky, omylů, nedorozumění a dobrých konců. Hrdinou je hudební skladatel Pavel Bertl, nenapravitelný opilec a karbaník, který sice dokázal během několika let prohýřit celý rodinný majetek, současně je však nešťastný, když vidí svou manželku Helenu, jak trpí jeho zhýralým životem. Aby ji zachránil, rozhodne se jí poskytnout pádný důvod k rozvodu a na radu advokáta se na pár dní ubytuje v horském hotelu s cizí ženou. K tomu účelu advokát angažuje nezaměstnanou artistku Annu Plavcovou, které tím ovšem nemálo zkomplikuje život, protože se právě zakoukala do úspěšného kouzelníka Skály, který se chystá vystupovat ve stejném hotelu, kde má Anna s Bertlem sehrát milostný páreček na záletech.
    Žánry:Komedie
    33
  • Dědečkem proti své vůli
    Dědečkem proti své vůli (1939)
    FilmRole: host v hospodě
    Muži v plné síle si neradi přiznávají, že je ubíhající léta nezadržitelně posouvají na druhou kolej. Továrník Richard Osten je na tom stejně. Věk mu nelibě připomínají pouze prošedivělé skráně, jinak si ho odmítá připustit. Nejlépe se cítí ve společnosti mladých krásek, u nichž zaznamenává stejné úspěchy jako v podnikání, a tak se rozhodně nehodlá vzdát svého postavení. Jednoho dne se tedy nutně dostává do sporu s jediným synem Jiřím, který se potatil, má pořádně tvrdou hlavu i silnou ctižádost. Syn opouští rodný dům, aby se vymanil ze závislosti na otci, změní si jméno a přijme místo u konkurence, kde začíná od píky. Tehdy potkává hezkou švadlenku Tonču a nad otcem náhle visí nejhorší hrozba, jakou si dovede představit - mohl by se stát dědečkem! Osten starší se ji rozhodne zlikvidovat po svém: pokusí se dívku synovi přebrat...
    Žánry:Komedie
    65%
    Muži v plné síle si neradi přiznávají, že je ubíhající léta nezadržitelně posouvají na druhou kolej. Továrník Richard Osten je na tom stejně. Věk mu nelibě připomínají pouze prošedivělé skráně, jinak si ho odmítá připustit. Nejlépe se cítí ve společnosti mladých krásek, u nichž zaznamenává stejné úspěchy jako v podnikání, a tak se rozhodně nehodlá vzdát svého postavení. Jednoho dne se tedy nutně dostává do sporu s jediným synem Jiřím, který se potatil, má pořádně tvrdou hlavu i silnou ctižádost. Syn opouští rodný dům, aby se vymanil ze závislosti na otci, změní si jméno a přijme místo u konkurence, kde začíná od píky. Tehdy potkává hezkou švadlenku Tonču a nad otcem náhle visí nejhorší hrozba, jakou si dovede představit - mohl by se stát dědečkem! Osten starší se ji rozhodne zlikvidovat po svém: pokusí se dívku synovi přebrat...
    Žánry:Komedie
    34
  • Pán a sluha
    Pán a sluha (1938)
    FilmRole: ošetřovatel z blázince
    V demokraticky založené společnosti přináší zděděný sluha samé potíže. Mladý, moderně založený úředník záložny neví, co si má počít s aristokraticky vznešeným sluhou, jenž jej provází na každém kroku a kterého se nemůže zbavit. Navíc se tak ocitá v nesnázích. Totiž i jeho kamarádi se na něho začínají dívat skrze prsty a začíná být jako podezřelý člověk, který má feudální manýry. Jeho okolí není totiž jasné, odkud bere na vydržování sluhy peníze.
    Žánry:Komedie
    65%
    V demokraticky založené společnosti přináší zděděný sluha samé potíže. Mladý, moderně založený úředník záložny neví, co si má počít s aristokraticky vznešeným sluhou, jenž jej provází na každém kroku a kterého se nemůže zbavit. Navíc se tak ocitá v nesnázích. Totiž i jeho kamarádi se na něho začínají dívat skrze prsty a začíná být jako podezřelý člověk, který má feudální manýry. Jeho okolí není totiž jasné, odkud bere na vydržování sluhy peníze.
    Žánry:Komedie
    35
  • Hordubalové
    Hordubalové (1938)
    FilmRole: kovář
    Juraj Hordubal se po osmi letech vrací z Ameriky, kde vydělal dostatek peněz na zvelebení svého hospodářství. Dcerka Hafie ho však nepoznává a ani žena Polana nedává najevo žádnou radost z jeho návratu. Štěpán Manya byl po celá ta léta čeledínem na statku a lidé tvrdí, že se stal Polaniným milencem. Juraj nařčení odmítá a věří, že ženin odstup k němu je dán jen dlouhým odloučením.
    Žánry:Drama
    65%
    Juraj Hordubal se po osmi letech vrací z Ameriky, kde vydělal dostatek peněz na zvelebení svého hospodářství. Dcerka Hafie ho však nepoznává a ani žena Polana nedává najevo žádnou radost z jeho návratu. Štěpán Manya byl po celá ta léta čeledínem na statku a lidé tvrdí, že se stal Polaniným milencem. Juraj nařčení odmítá a věří, že ženin odstup k němu je dán jen dlouhým odloučením.
    Žánry:Drama
    36
  • Pohádka máje
    Pohádka máje (1940)
    FilmRole: hostinský
    Hlavní postavou je líbezná a plachá Helenka, dcera revírníka z Komory nedaleko Ostrovačic, která žije se svým otcem v myslivně uprostřed nádherné moravské přírody. Jednoho večera ji na ostrovačickém plese vyzve k tanci synovec místního faráře Ríša, který studuje v Praze na právnické fakultě. Zalíbila se mu na první pohled, a tak se o její přízeň začal ucházet, jen co se znovu objevil v Ostrovačicích. Zprvu nepřístupná Helenka časem podlehne okouzlení z první lásky, ale když jí Ríša vypráví historky ze svého světáckého života v Praze, začne se mu vyhýbat. Láska je však mocná čarodějka a ona mu časem přece jen odpustí. A Ríša, který dříve jen lehkomyslně utrácel tatínkovy peníze a obletoval holky, se vrátí do Prahy s odhodláním dostudovat a pak se vrátit pro svou milovanou Helenku.
    Žánry:Romantický
    65%
    Hlavní postavou je líbezná a plachá Helenka, dcera revírníka z Komory nedaleko Ostrovačic, která žije se svým otcem v myslivně uprostřed nádherné moravské přírody. Jednoho večera ji na ostrovačickém plese vyzve k tanci synovec místního faráře Ríša, který studuje v Praze na právnické fakultě. Zalíbila se mu na první pohled, a tak se o její přízeň začal ucházet, jen co se znovu objevil v Ostrovačicích. Zprvu nepřístupná Helenka časem podlehne okouzlení z první lásky, ale když jí Ríša vypráví historky ze svého světáckého života v Praze, začne se mu vyhýbat. Láska je však mocná čarodějka a ona mu časem přece jen odpustí. A Ríša, který dříve jen lehkomyslně utrácel tatínkovy peníze a obletoval holky, se vrátí do Prahy s odhodláním dostudovat a pak se vrátit pro svou milovanou Helenku.
    Žánry:Romantický
    37
  • Krok do tmy
    Krok do tmy (1938)
    FilmRole: penězokaz Adolf

    Hráčská vášeň byla častou, ale také mnohdy tajenou vášní v nejvyšších společenských kruzích. Jenže potíže nastaly v okamžiku, kdy se nekalým způsobem pokusili zmocnit se bohatství ničemní zločinci. Protagonista vyprávění, sympatický dobrodruh, který se samozřejmě neobejde bez osobního sluhy, je dokonce zajat, ale ani tehdy neztratí svou bezvadnou eleganci. Režisér Martin Frič natočil úsměvný film, laskavě komentující vady svých hrdinů.

    Žánry:KomedieKrimi
    64%

    Hráčská vášeň byla častou, ale také mnohdy tajenou vášní v nejvyšších společenských kruzích. Jenže potíže nastaly v okamžiku, kdy se nekalým způsobem pokusili zmocnit se bohatství ničemní zločinci. Protagonista vyprávění, sympatický dobrodruh, který se samozřejmě neobejde bez osobního sluhy, je dokonce zajat, ale ani tehdy neztratí svou bezvadnou eleganci. Režisér Martin Frič natočil úsměvný film, laskavě komentující vady svých hrdinů.

    Žánry:KomedieKrimi
    38
  • Hlídač č. 47
    Hlídač č. 47 (1937)
    FilmRole: soused
    Film Hlídač č. 47 začíná vlastně happy endem: železniční hlídač Douša se svou ženou zachrání na poslední chvíli vesnického kramáře Ferdu Zusku, který chce z nešťastné lásky skočit pod vlak. Pak se však příběh trochu komplikuje: Ferdovi otrne a začne dělat návrhy paní Doušové, zatímco Douša, který se při jeho zachraňování zranil, ohluchne. I když se mu po čase sluch vrací, nedává to Douša najevo - aby poznal, co si o něm lidé myslí. Jenže to je někdy lepší nevědět... Ve filmu Josefa Rovenského dostali příležitost herci Národního divadla Jaroslav Průša (Douša), Marie Glázrová (Anna Doušová), Ladislav Boháč (Ferda). Hlídač č. 47 byl natočen podle psychologického románu Josefa Kopty a zařadil se tak na konci 30. let mezi vlnu filmových adaptací české literatury. Byl to poslední film herce, scenáristy a režiséra Rovenského, který v pouhých 43 letech zemřel ještě před dokončením filmu (5. 11. 1937). Z jeho režií jmenujme například Řeku (1931) či Maryšu (1935) s Jiřinou Štěpničkovou.
    Žánry:Drama
    64%
    Film Hlídač č. 47 začíná vlastně happy endem: železniční hlídač Douša se svou ženou zachrání na poslední chvíli vesnického kramáře Ferdu Zusku, který chce z nešťastné lásky skočit pod vlak. Pak se však příběh trochu komplikuje: Ferdovi otrne a začne dělat návrhy paní Doušové, zatímco Douša, který se při jeho zachraňování zranil, ohluchne. I když se mu po čase sluch vrací, nedává to Douša najevo - aby poznal, co si o něm lidé myslí. Jenže to je někdy lepší nevědět... Ve filmu Josefa Rovenského dostali příležitost herci Národního divadla Jaroslav Průša (Douša), Marie Glázrová (Anna Doušová), Ladislav Boháč (Ferda). Hlídač č. 47 byl natočen podle psychologického románu Josefa Kopty a zařadil se tak na konci 30. let mezi vlnu filmových adaptací české literatury. Byl to poslední film herce, scenáristy a režiséra Rovenského, který v pouhých 43 letech zemřel ještě před dokončením filmu (5. 11. 1937). Z jeho režií jmenujme například Řeku (1931) či Maryšu (1935) s Jiřinou Štěpničkovou.
    Žánry:Drama
    39
  • Jan Cimbura
    Jan Cimbura (1941)
    Film
    Z dlouholeté vojenské služby se vracejí dva dobří přátelé: Jan Cimbura ze Semic a Josef Piksa z Putimi. Piksa hospodaří na vlastním, Cimbura přijme službu u hradišťského sedláka a starosty Kovandy. Čeledín Cimbura je pro hospodářství hotový poklad. Je silný a pracovitý, nepije a nekouří. Děvečka Marjánka na něm může oči nechat a také ona se Cimburovi líbí. Cimbura se však nechce a nemůže ženit. Nejprve se chce osamostatnit a to může trvat léta.
    Žánry:Drama
    63%
    Z dlouholeté vojenské služby se vracejí dva dobří přátelé: Jan Cimbura ze Semic a Josef Piksa z Putimi. Piksa hospodaří na vlastním, Cimbura přijme službu u hradišťského sedláka a starosty Kovandy. Čeledín Cimbura je pro hospodářství hotový poklad. Je silný a pracovitý, nepije a nekouří. Děvečka Marjánka na něm může oči nechat a také ona se Cimburovi líbí. Cimbura se však nechce a nemůže ženit. Nejprve se chce osamostatnit a to může trvat léta.
    Žánry:Drama
    40
  • Neviděli jste Bobíka?
    Neviděli jste Bobíka? (1944)
    FilmRole: hospodský
    63%
    41
  • Preludium
    Preludium (1941)
    FilmRole: manžel Klepetářové
    63%
    42
  • Svátek věřitelů
    Svátek věřitelů (1939)
    Film
    63%
    43
  • Mikoláš Aleš
    Mikoláš Aleš (1952)
    FilmRole: zřízenec s obrazy
    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků, se film soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.
    62%
    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků, se film soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.
    44
  • Průlom
    Průlom (1946)
    FilmRole: radní
    Malé české město v šedesátých letech 19. století. Měšťané kdysi zbohatli z výnosu zlatých dolů, které jsou nyní zatopeny. Do jejich odvodnění nechtějí ale investovat, neboť jsou přesvědčeni, že se to nevyplatí. Zastavení těžby však uvrhlo do bídy havířské rodiny. Horníci se po marných žádostech o pomoc ve městě i na místodržitelství rozhodnou k vlastnímu činu...
    Žánry:Drama
    62%
    Malé české město v šedesátých letech 19. století. Měšťané kdysi zbohatli z výnosu zlatých dolů, které jsou nyní zatopeny. Do jejich odvodnění nechtějí ale investovat, neboť jsou přesvědčeni, že se to nevyplatí. Zastavení těžby však uvrhlo do bídy havířské rodiny. Horníci se po marných žádostech o pomoc ve městě i na místodržitelství rozhodnou k vlastnímu činu...
    Žánry:Drama
    45
  • Tři kroky od těla
    Tři kroky od těla (1934)
    Film
    Tommy Fikejs a Ferda Říha, dva věční studenti, jsou se svými prostředky již úplně na dně. Dluhů jako kvítí, bytná je vyhazuje na ulici a na další půjčku není ani pomyšlení. Tommy má sice bohatého strýčka - automobilového krále, který se však nedá pumpnout ani po dobrém, ani po zlém, ač ho Tommy bombarduje stále prosebnými dopisy. Finanční situace obou přátel je víc než zoufalá, ale je nouze nejvyšší...
    Žánry:Komedie
    62%
    Tommy Fikejs a Ferda Říha, dva věční studenti, jsou se svými prostředky již úplně na dně. Dluhů jako kvítí, bytná je vyhazuje na ulici a na další půjčku není ani pomyšlení. Tommy má sice bohatého strýčka - automobilového krále, který se však nedá pumpnout ani po dobrém, ani po zlém, ač ho Tommy bombarduje stále prosebnými dopisy. Finanční situace obou přátel je víc než zoufalá, ale je nouze nejvyšší...
    Žánry:Komedie
    46
  • Zelená knížka
    Zelená knížka (1949)
    FilmRole: závozník Kovář

    Tento film se odehrává za krize ve třicátých letech a zobrazuje skupinu lidí, kteří jsou ovlivněni nezaměstnaností a proto bídou. Hrdinou je malý chlapec Frantík, který jako pomocník v prosperujícím kupectví vypozoruje, že kupec Bočan připisuje do dlužní zelené knížky více, než místní zákazníci, kteří pro nedostatek zaměstnání jsou vděční za úvěr, dluží. Film vyvrcholí Frantíkovým zásahem k odhalení nezákonné činnosti kupce Bočana a tím také vymazáním všech dluhů celého sousedství.

    Žánry:DramaKrimiRodinný
    Režie:Josef Mach
    61%

    Tento film se odehrává za krize ve třicátých letech a zobrazuje skupinu lidí, kteří jsou ovlivněni nezaměstnaností a proto bídou. Hrdinou je malý chlapec Frantík, který jako pomocník v prosperujícím kupectví vypozoruje, že kupec Bočan připisuje do dlužní zelené knížky více, než místní zákazníci, kteří pro nedostatek zaměstnání jsou vděční za úvěr, dluží. Film vyvrcholí Frantíkovým zásahem k odhalení nezákonné činnosti kupce Bočana a tím také vymazáním všech dluhů celého sousedství.

    Žánry:DramaKrimiRodinný
    Režie:Josef Mach
    47
  • Žíznivé mládí
    Žíznivé mládí (1943)
    FilmRole: kovář Josef Jíra
    61%
    48
  • Experiment
    Experiment (1943)
    FilmRole: venkovan
    61%
    49
  • Portáši
    Portáši (1947)
    FilmRole: muž v hospodě
    60%
    50
  • Páter Vojtěch
    Páter Vojtěch (1936)
    FilmRole: seržant v cizinecké legii
    Vojtěchova milá Frantina odjíždí za prací do Prahy. Vojtěch slíbí své umírající matce, že se stane knězem. Jeho bratr Karel má zdědit mlýn. Při posvícení však napadne slabého Josífka a potom prchne ze vsi. S neznámým tulákem se skrývá v lomu. Při odstřelu kamene v lomu tulák zahyne a Karel vymění jeho doklady za své. Vojtěch v semináři stále myslí na Frantinu. Ta se po čase vrátí do rodné vsi a najde nový domov u Vojtěchova otce ve mlýně.
    Žánry:Drama
    60%
    Vojtěchova milá Frantina odjíždí za prací do Prahy. Vojtěch slíbí své umírající matce, že se stane knězem. Jeho bratr Karel má zdědit mlýn. Při posvícení však napadne slabého Josífka a potom prchne ze vsi. S neznámým tulákem se skrývá v lomu. Při odstřelu kamene v lomu tulák zahyne a Karel vymění jeho doklady za své. Vojtěch v semináři stále myslí na Frantinu. Ta se po čase vrátí do rodné vsi a najde nový domov u Vojtěchova otce ve mlýně.
    Žánry:Drama
    51
  • Pancho se žení
    Pancho se žení (1946)
    FilmRole: majitel ukradeného koně
    60%
    52
  • Posel úsvitu
    Posel úsvitu (1951)
    Film
    60%
    53
  • Dobrý tramp Bernášek
    Dobrý tramp Bernášek (1933)
    FilmRole: plavčík Šůra
    Snaživý akcesista Bernášek bydlí v podnájmu u vdovy Novotné, která má trafiku a hezkou dceru Jiřinku. Neprůbojný Bernášek věnuje volné chvíle včetně nedělí čtení služebních předpisů. Ironií štěstěny právě tento nesportovní typ vyhraje ve veřejné soutěži hausbót. Každý víkend se Pražané hrnou k vodě a do lesů. Také paní Novotná tráví ráda neděle v přírodě a Jiřinka vyjíždí s trampy. Novotná se o dceru bojí, a proto ji jedné neděle zamkne v bytě a sama odjede na výlet se svým tajným přítelem. Podnikavá Jiřinka si však poradí, obalamutí naivního Bernáška a uteče přes jeho pokoj.
    Žánry:Komedie
    60%
    Snaživý akcesista Bernášek bydlí v podnájmu u vdovy Novotné, která má trafiku a hezkou dceru Jiřinku. Neprůbojný Bernášek věnuje volné chvíle včetně nedělí čtení služebních předpisů. Ironií štěstěny právě tento nesportovní typ vyhraje ve veřejné soutěži hausbót. Každý víkend se Pražané hrnou k vodě a do lesů. Také paní Novotná tráví ráda neděle v přírodě a Jiřinka vyjíždí s trampy. Novotná se o dceru bojí, a proto ji jedné neděle zamkne v bytě a sama odjede na výlet se svým tajným přítelem. Podnikavá Jiřinka si však poradí, obalamutí naivního Bernáška a uteče přes jeho pokoj.
    Žánry:Komedie
    54
  • Písničkář
    Písničkář (1932)
    FilmRole: host v hospodě
    59%
    55
  • U svatého Matěje
    U svatého Matěje (1939)
    FilmRole: zápasník
    58%
    56
  • Muzikantská Liduška
    Muzikantská Liduška (1940)
    FilmRole: Harhule
    Vše začalo, když se rodina bohatého sedláka Staňka přistěhovala do malé vesnice a dcera Liduška se tu zamilovala do chudého houslisty Toníka. Rodiče však její lásce nepřáli a rozhodli se ji provdat za syna statkářky Krejzové, přestože dívka nesympatického muže odmítla. Když rodiče neustoupili, byla Liduška rozhodnuta s Toníkem utéci, ale když se dozvěděla, že byl její milý povolán na vojnu, v zoufalství ustoupila nátlaku rodičů a ke svatbě svolila.
    Žánry:DramaRomantický
    58%
    Vše začalo, když se rodina bohatého sedláka Staňka přistěhovala do malé vesnice a dcera Liduška se tu zamilovala do chudého houslisty Toníka. Rodiče však její lásce nepřáli a rozhodli se ji provdat za syna statkářky Krejzové, přestože dívka nesympatického muže odmítla. Když rodiče neustoupili, byla Liduška rozhodnuta s Toníkem utéci, ale když se dozvěděla, že byl její milý povolán na vojnu, v zoufalství ustoupila nátlaku rodičů a ke svatbě svolila.
    Žánry:DramaRomantický
    57
  • Gabriela
    Gabriela (1942)
    FilmRole: nosič
    Manželství se slabošským, psychicky labilním mužem je pro titulní hrdinku skutečným utrpením, takže hledá náhradu u jeho bratra, úspěšného dirigenta. Namísto očekávaných psychologických studií, složitých niterných hnutí se však dočkáme jedině laciné a povrchní dojemnosti. Můžeme si povšimnout, že někteří herci jsou obsazeni zcela odlišně, než jak bychom očekávali. Karel Höger tu předvádí opravdového ničemníka, zatímco Marie Rosůlková, spojená s postavami potrhlých stařenek, se tu představuje jako elegantní svůdná žena.
    Žánry:Drama
    58%
    Manželství se slabošským, psychicky labilním mužem je pro titulní hrdinku skutečným utrpením, takže hledá náhradu u jeho bratra, úspěšného dirigenta. Namísto očekávaných psychologických studií, složitých niterných hnutí se však dočkáme jedině laciné a povrchní dojemnosti. Můžeme si povšimnout, že někteří herci jsou obsazeni zcela odlišně, než jak bychom očekávali. Karel Höger tu předvádí opravdového ničemníka, zatímco Marie Rosůlková, spojená s postavami potrhlých stařenek, se tu představuje jako elegantní svůdná žena.
    Žánry:Drama
    58
  • Polibek ze stadionu
    Polibek ze stadionu (1948)
    FilmRole: stěhovák

    Slavné hokejové mistrovství světa v roce 1947 se tu stává kulisou svérázného milostného příběhu: nadšená dívka z čiré radosti políbí svého náhodného souseda. To zachytila kamera filmového žurnálu, který se pak rozlétl do všech kin. Aktéři filmového polibku se pak hledají v kinech i mimo ně, protože na ně dolehl nevídaný zájem jejich okolí.

    Žánry:Komedie
    58%

    Slavné hokejové mistrovství světa v roce 1947 se tu stává kulisou svérázného milostného příběhu: nadšená dívka z čiré radosti políbí svého náhodného souseda. To zachytila kamera filmového žurnálu, který se pak rozlétl do všech kin. Aktéři filmového polibku se pak hledají v kinech i mimo ně, protože na ně dolehl nevídaný zájem jejich okolí.

    Žánry:Komedie
    59
  • Boží mlýny
    Boží mlýny (1938)
    Film
    58%
    60
  • Včera neděle byla
    Včera neděle byla (1938)
    FilmRole: karbaník Lojza
    57%
    61
  • Nikola Šuhaj
    Nikola Šuhaj (1947)
    FilmRole: přepadený muž v koženém kabátě
    Přepis Olbrachtova románu dodržuje jednotlivé dějové momenty, přibližuje střet policie s loupežníkem Nikolou Šuhajem, odehrávající se krátce po první světové válce na zaostalé a chudé Podkarpatské Rusi. Přesto nepostihl ani baladické ladění, ani sociální podtexty tragických událostí, když se ponejvíce přiklonil k tklivému milostnému melodramatu, vyprávěnému dost těžkopádně.
    Žánry:Drama
    56%
    Přepis Olbrachtova románu dodržuje jednotlivé dějové momenty, přibližuje střet policie s loupežníkem Nikolou Šuhajem, odehrávající se krátce po první světové válce na zaostalé a chudé Podkarpatské Rusi. Přesto nepostihl ani baladické ladění, ani sociální podtexty tragických událostí, když se ponejvíce přiklonil k tklivému milostnému melodramatu, vyprávěnému dost těžkopádně.
    Žánry:Drama
    62
  • Golem
    Golem (1936)
    FilmRole: kat
    Židovský učenec a rabín Löw kdysi vytvořil hliněného obra golema a oživil ho. Po Löwově smrti se golem stal pro utlačované Židy symbolem záchrany před pogromy. Na dvoře císaře Rudolfa II. se komoří Lang snaží intrikami ovládnout císaře a získat moc. Potřebuje k tomu golema, a proto jeho lidé při hledání vniknou do ghetta. Neváhají použít násilí a uvězní také mnoho Židů včetně rabína Jakuba. Císařova milenka, hraběnka Stradová, chce překazit Langovy plány. Snaží se proto spojit s uvězněným Jakubem, který jediný ví, kde se golem nachází. Než se jí to podaří, Lang golema najde a oživí. Je jím však po právu potrestán za násilí na bezbranných lidech...
    56%
    Židovský učenec a rabín Löw kdysi vytvořil hliněného obra golema a oživil ho. Po Löwově smrti se golem stal pro utlačované Židy symbolem záchrany před pogromy. Na dvoře císaře Rudolfa II. se komoří Lang snaží intrikami ovládnout císaře a získat moc. Potřebuje k tomu golema, a proto jeho lidé při hledání vniknou do ghetta. Neváhají použít násilí a uvězní také mnoho Židů včetně rabína Jakuba. Císařova milenka, hraběnka Stradová, chce překazit Langovy plány. Snaží se proto spojit s uvězněným Jakubem, který jediný ví, kde se golem nachází. Než se jí to podaří, Lang golema najde a oživí. Je jím však po právu potrestán za násilí na bezbranných lidech...
    63
  • Žena, která ví co chce
    Žena, která ví co chce (1934)
    FilmRole: kulisák
    56%
    64
  • Pro kamaráda
    Pro kamaráda (1941)
    FilmRole: horník
    55%
    65
  • Nadlidé
    Nadlidé (1946)
    FilmRole: muž na ulici
    Čeští filmaři začali točit o německé okupaci téměř okamžitě: Už pouhý rok po válce vznikli Nadlidé, svržený mýtus o všeobecném hrdinství obyčejných českých lidí. Odehrávají se na malém městečku, kde samozřejmě působí odbojová skupina, ale vinou zlovolného udání je odhalena. Napínavé pronásledování si vyžádá i lidské oběti, ale většině odbojářů, kteří vesměs pocházejí z vojenských kruhů, se podaří prchnout. V časovém ohlédnutí je to sice film přece jen zastaralý vypravěčsky i tématicky, avšak prozrazuje, jak nedávný traumatizující zážitek vnímali umělci záhy po jeho odeznění.
    Žánry:DramaVálečný
    55%
    Čeští filmaři začali točit o německé okupaci téměř okamžitě: Už pouhý rok po válce vznikli Nadlidé, svržený mýtus o všeobecném hrdinství obyčejných českých lidí. Odehrávají se na malém městečku, kde samozřejmě působí odbojová skupina, ale vinou zlovolného udání je odhalena. Napínavé pronásledování si vyžádá i lidské oběti, ale většině odbojářů, kteří vesměs pocházejí z vojenských kruhů, se podaří prchnout. V časovém ohlédnutí je to sice film přece jen zastaralý vypravěčsky i tématicky, avšak prozrazuje, jak nedávný traumatizující zážitek vnímali umělci záhy po jeho odeznění.
    Žánry:DramaVálečný
    66
  • Sňatková kancelář
    Sňatková kancelář (1932)
    FilmRole: strážník
    Situační komedie o tom, co všechno je třeba udělat, aby mohly začít vyzvánět svatební zvony. Hlavní postavou je energický pan Kubr, svérázný majitel sňatkové kanceláře Vrkůůů, který sice osobním příkladem firmě reklamu příliš nedělá, protože se právě rozvádí, ale jinak jsou jeho výsledky víc než uspokojivé. Není divu, pan Kubr totiž ke své práci využívá řadu nových a občas poněkud neobvyklých metod. Proto se právě na něj obrátí se žádostí o pomoc továrník Košek a jeho manželka, kteří by chtěli, aby se jejich syn Emil oženil s Lydií, dcerou poslance Sahuly. To prokurista Titěra se na kancelář obrátí se zcela jinou žádostí. Chce totiž, aby Kubr shromáždil důkazy o tom, že je mu jeho žena Helena nevěrná. Jako součást snahy o dostatek zákazníků slíbí Kubr na schůzi Ligy probouzejících se žen, že se bude snažit o prosazení zákona o povinném manželství, jehož součástí by byla nemalá mládenecká daň, čímž si pochopitelně vyslouží značnou nevraživost Klubu starých mládenců. Než se situace uklidní, rozhodne se Kubr odjet. Společně se svým synovcem Josefem, nadšeným a úspěšným sportovcem, se vypraví na dovolenou do hor. Ani tady však nemá od práce pokoj. Čirou náhodou se tu totiž setká nejen s rodinou továrníka Koška a poslance Sahuly, ale také s manželi Titěrovými. A tak má opět o práci postaráno.
    Žánry:Komedie
    55%
    Situační komedie o tom, co všechno je třeba udělat, aby mohly začít vyzvánět svatební zvony. Hlavní postavou je energický pan Kubr, svérázný majitel sňatkové kanceláře Vrkůůů, který sice osobním příkladem firmě reklamu příliš nedělá, protože se právě rozvádí, ale jinak jsou jeho výsledky víc než uspokojivé. Není divu, pan Kubr totiž ke své práci využívá řadu nových a občas poněkud neobvyklých metod. Proto se právě na něj obrátí se žádostí o pomoc továrník Košek a jeho manželka, kteří by chtěli, aby se jejich syn Emil oženil s Lydií, dcerou poslance Sahuly. To prokurista Titěra se na kancelář obrátí se zcela jinou žádostí. Chce totiž, aby Kubr shromáždil důkazy o tom, že je mu jeho žena Helena nevěrná. Jako součást snahy o dostatek zákazníků slíbí Kubr na schůzi Ligy probouzejících se žen, že se bude snažit o prosazení zákona o povinném manželství, jehož součástí by byla nemalá mládenecká daň, čímž si pochopitelně vyslouží značnou nevraživost Klubu starých mládenců. Než se situace uklidní, rozhodne se Kubr odjet. Společně se svým synovcem Josefem, nadšeným a úspěšným sportovcem, se vypraví na dovolenou do hor. Ani tady však nemá od práce pokoj. Čirou náhodou se tu totiž setká nejen s rodinou továrníka Koška a poslance Sahuly, ale také s manželi Titěrovými. A tak má opět o práci postaráno.
    Žánry:Komedie
    67
  • Siréna
    Siréna (1947)
    FilmRole: host v krčmě

    Vítězem Zlatého lva na benátském festivalu se v roce 1947 stalo sociální drama režiséra Karla Steklého, mající svým stylem blízko k italskému neorealismu. Těžištěm Steklého poválečné filmografie byla sociální nerovnost, útlak a vykořisťování proletariátu. Do této tematické linie dobře zapadal příběh inspirovaný dvěma kapitolami románu Marie Majerové. Siréna vykresluje atmosféru průmyslového Kladna na sklonku 19. století. Tehdejší stávka havířů kvůli nízkým výdělkům byla nekompromisně potlačená četnictvem. Film, k jehož působivosti přispělo přesvědčivé vylíčení hornického prostředí a ponurá hudba E. F. Buriana, se soustředí na rodinu Hudcových. Symbolem utrpení dělnické třídy v hrdinném boji proti kapitalismu je dcera hlavních hrdinů, mladá Emča (Pavla Suchá). (NFA)

    Žánry:Drama
    54%

    Vítězem Zlatého lva na benátském festivalu se v roce 1947 stalo sociální drama režiséra Karla Steklého, mající svým stylem blízko k italskému neorealismu. Těžištěm Steklého poválečné filmografie byla sociální nerovnost, útlak a vykořisťování proletariátu. Do této tematické linie dobře zapadal příběh inspirovaný dvěma kapitolami románu Marie Majerové. Siréna vykresluje atmosféru průmyslového Kladna na sklonku 19. století. Tehdejší stávka havířů kvůli nízkým výdělkům byla nekompromisně potlačená četnictvem. Film, k jehož působivosti přispělo přesvědčivé vylíčení hornického prostředí a ponurá hudba E. F. Buriana, se soustředí na rodinu Hudcových. Symbolem utrpení dělnické třídy v hrdinném boji proti kapitalismu je dcera hlavních hrdinů, mladá Emča (Pavla Suchá). (NFA)

    Žánry:Drama
    68
  • Velký případ
    Velký případ (1946)
    FilmRole: člen představenstva záložny
    54%
    69
  • Vandiny trampoty
    Vandiny trampoty (1938)
    FilmRole: muž od benzinu
    Česká komedie plná omylů a záměn s Věrou Ferbasovou v hlavní roli.

    Sympatická a půvabná Vanda Karhanová má díky svému vzhledu problémy v každém zaměstnání. Když se chystá nastoupit na nové místo, rozhodne se podobným potížím předejít. Upraví se a obleče se tak, aby si jí muži nevšímali. Netuší, že si tím způsobí potíže ještě větší, protože je teď podobná milionářské Čechoameričance Ruth Baretové.
    Žánry:Komedie
    53%
    Česká komedie plná omylů a záměn s Věrou Ferbasovou v hlavní roli.

    Sympatická a půvabná Vanda Karhanová má díky svému vzhledu problémy v každém zaměstnání. Když se chystá nastoupit na nové místo, rozhodne se podobným potížím předejít. Upraví se a obleče se tak, aby si jí muži nevšímali. Netuší, že si tím způsobí potíže ještě větší, protože je teď podobná milionářské Čechoameričance Ruth Baretové.
    Žánry:Komedie
    70
  • 71
  • Klatovští dragouni
    Klatovští dragouni (1938)
    FilmRole: číšník
    50%
    72
  • Pozdní láska
    Pozdní láska (1935)
    FilmRole: host ve vinárně
    Julinka žije u svého strýce, majitele útulné vinárny a obchodu, pana Kubašty. Kubašta dbá o přísnou Julinčinu výchovu, a tak musí dívka svoji lásku k Láďovi Kosteckému tajit. Doktor Kosejk, častý host ve vinárně, se snaží Julince pomoci a Kubašta po jeho domluvě nakonec souhlasí s Julinčinou svatbou. Julinka se po svatbě odstěhuje a Kubašta zůstává sám. Doktor Kosejk mu doporučí jako hospodyni paní Věru Náhlovskou. Věra si zpočátku vede dobře. Stárnoucí Kubašta podlehne jejímu kouzlu natolik, že ochladne i jeho pěstounská láska k Julince...
    Žánry:DramaRomantický
    49%
    Julinka žije u svého strýce, majitele útulné vinárny a obchodu, pana Kubašty. Kubašta dbá o přísnou Julinčinu výchovu, a tak musí dívka svoji lásku k Láďovi Kosteckému tajit. Doktor Kosejk, častý host ve vinárně, se snaží Julince pomoci a Kubašta po jeho domluvě nakonec souhlasí s Julinčinou svatbou. Julinka se po svatbě odstěhuje a Kubašta zůstává sám. Doktor Kosejk mu doporučí jako hospodyni paní Věru Náhlovskou. Věra si zpočátku vede dobře. Stárnoucí Kubašta podlehne jejímu kouzlu natolik, že ochladne i jeho pěstounská láska k Julince...
    Žánry:DramaRomantický
    73
  • Na sluneční straně
    Na sluneční straně (1933)
    FilmRole: stěhovák
    48%
    74
  • DS-70 nevyjíždí
    DS-70 nevyjíždí (1951)
    FilmRole: horník
    Proslavený tvůrce společenských komedií Vladimír Slavínský se i v komunistickém režimu pokusil sloužit novým pánům a zvolil si látku přímo budovatelskou. Nadšeným horníkům na povrchovém dolu stále kdosi narušuje pracovní aktivitu, záškodníci dokonce poškodí velkobagr, aby nebylo možné splnit plán těžby. Slavínský se zoufale potýká s obskurní látkou, během natáčení zemře. Film byl dokončen a uveden do kin až dva roky po jeho smrti.
    Žánry:Drama
    43%
    Proslavený tvůrce společenských komedií Vladimír Slavínský se i v komunistickém režimu pokusil sloužit novým pánům a zvolil si látku přímo budovatelskou. Nadšeným horníkům na povrchovém dolu stále kdosi narušuje pracovní aktivitu, záškodníci dokonce poškodí velkobagr, aby nebylo možné splnit plán těžby. Slavínský se zoufale potýká s obskurní látkou, během natáčení zemře. Film byl dokončen a uveden do kin až dva roky po jeho smrti.
    Žánry:Drama
    75
  • Bílá jachta ve Splitu
    Bílá jachta ve Splitu (1939)
    FilmRole: vinárník
    39%
    76

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.