Marie Šponarová

6.0

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Marie Šponarová (19. listopadu 1897, Praha, Rakousko-Uhersko – 23. června 1982, Praha, Československo) byla významná česká operní pěvkyně a příležitostná filmová herečka. Umělecké začátky Marie Šponarová pocházela z Prahy a původně se připravovala na dráhu učitelky studiem na učitelském ústavu. Od dětství se však úspěšně věnovala zpěvu a její nesporné pěvecké nadání ji nakonec přivedlo k důsledné průpravě v tomto oboru. Operní pěvkyně Marie Šponarová pocházela z Prahy, na původně zamýšlenou dráhu učitelky se připravovala studiem na učitelském ústavu, ale od dětství se zároveň úspěšně věnovala zpěvu. Svou profesionální operní kariéru zahájila v regionálních divadlech, kde získávala první zkušenosti a postupně si budovala repertoár. Operní kariéra Po angažmá v Olomouci a Bratislavě nastoupila v roce 1928 do souboru Národního divadla v Praze, kde působila až do roku 1942. Marie Šponarová působila v Národním divadle v letech 1928–42 po předchozích angažmá v Olomouci a v Bratislavě. Na první české scéně jí byly svěřovány významné dramatické role, které proslavily její jméno mezi operními znalci. K jejím nejvýznamnějším rolím patřily titulní postavy v Pucciniho operách Tosca a Madama Butterfly (Čo-Čo-San), dále Santuzza v Mascagniho Sedláku kavalírovi, Anežka ve Smetanových Dvou vdovách a Jenůfa v Janáčkově stejnojmenné opeře (uváděné také pod názvem Její pastorkyňa). Na pražské první scéně jí byly přidělovány významné role: Tosca, Čo-Čo-San, Santuzza, Anežka ve Dvou vdovách, Jenůfa v nastudování z roku 1926; Její výrazný dramatický soprán a přesvědčivé herecké ztvárnění postav jí zajistily pevné místo mezi předními českými operními pěvkyněmi meziválečného období. V roce 1938 ztvárnila roli Kateřiny v Janáčkově opeře Káťa Kabanová, jak dokládají dobové fotografie z představení. Káťa Kabanová - 16.09.1938, Štěpánka Štěpánová (Varvara), Marie Šponarová (Katěrina) Káťa Kabanová - 16.09.1938, Štěpánka Štěpánová (Varvara), Marie Šponarová (Katěrina) Libuše - 12.05.1924, Marie Šponarová (Libuše) Foto: Čámský V roce 1924 se představila také v titulní roli Smetanovy Libuše, což svědčí o jejím širokém repertoárovém záběru. Filmová kariéra Díky svému věhlasu a uměleckým kvalitám dostala Marie Šponarová příležitost účinkovat i ve filmu. Její filmová kariéra zahrnuje tři snímky z období 30. a 40. let. V roce 1931 ztvárnila roli Julie, manželky Karla Havlíčka Borovského, ve stejnojmenném historickém filmu režiséra Svatopluka Innemanna. snad pro její věhlas jí byla nabídnuta úloha Havlíčkovy ženy Julie ve filmu Karel Havlíček Borovský (režie Svatopluk Innemann, 1931) Tento snímek byl oceněn Modrou stuhou za nejlepší český film roku 1931, kterou udělila redakce Českého filmového zpravodaje. Akce: Stuhy časopisu Český filmový zpravodaj 1932 Praha / Československo Modrá stuha za nejlepší český film v roce 1931 Julius Schmitt udělila redakce Českého filmového zpravodaje k 1. O rok později (1932) získala hlavní ženskou roli ve filmu Písničkář, opět pod režijním vedením Svatopluka Innemanna, kde byla filmovou partnerkou populárního Karla Hašlera. a o rok později opět hlavní ženská úloha ve filmu Písničkář (režie Svatopluk Innemann, 1932), v němž byla partnerkou Karla Hašlera Film měl premiéru 25. listopadu 1932 a promítal se v prestižních pražských kinech Kotva, Lucerna a Metro. premiéra 25. 11. 1932 /přístupný mládeži/ (kina Kotva /4 týdny/, Lucerna /4 týdny/ a Metro /4 týdny/, Praha) Její poslední filmovou rolí byla menší úloha ve válečném dramatu Nadlidé (1946) režiséra Václava Wassermanna. Jaroslav Vojta, Marie Nademlejnská, Vladimír Salač, Eliška Kuchařová, Jiří Krchňavý, František Kreuzmann st., Ladislav Herbert Struna, Gustav Hilmar, Pavla Vrbenská, František Roland, Jaroslav Zrotal, Libuše Zemková, Eduard Linkers, František Marek, Ota Motyčka, František Miška, Jaroslav Seník, Radovan Lukavský, Ferdinand Jarkovský, Zdeněk Hodr, Ladislav Čermák, Antonín Jirsa, Marie Šponarová, Helena Scharffová-Tomanová, Marie Marková-Nekolová, Svatopluk Bezděka, V. Provazníková, M. M. Tomanová Tento film, natočený krátce po druhé světové válce, zachycuje příběh odbojové skupiny v malém českém městečku během německé okupace. Záhy po obsazení země německou armádou v roce 1939 se začíná formovat odpor proti okupantům. Plukovník Jánský a nadporučík Mašek ukrývají vysílačku a zbraně v opuštěném lomu. Pomáhají jim lidé z nedalekého městečka Křemence - hajný Severa a převozník Svoboda se starším synem. Film měl premiéru 29. listopadu 1946. premiéra 29. 11. 1946 /přístupný mládeži/ (kina Hvězda /3 týdny/, Máj /3 týdny/ a Pasáž /2 týdny/, Praha) Odkaz a význam Marie Šponarová patří mezi významné české operní pěvkyně první poloviny 20. století. Její umělecká dráha zahrnovala jak operní, tak filmovou tvorbu, přičemž v obou oblastech dosáhla uznání. Zemřela 23. června 1982 v Praze ve věku 84 let. She died on 23 June 1982 in Prague, Czechoslovakia [now Czech Republic]. Její umělecký odkaz zůstává zachován nejen v operní historii Národního divadla, ale také ve třech celovečerních filmech, které dokumentují její všestranný talent a schopnost přesvědčivě ztvárnit dramatické postavy jak na operním jevišti, tak před filmovou kamerou.


Marie Šponarová: Filmy a pořady 4


Dodatečné informace

Narození:
19. 11. 1897
Praha
Úmrtí:
23. 6. 1982
Praha

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.