Paľo Bielik se narodil 11. prosince 1910 v Banské Bystrici (Senica) a zemřel 23. dubna 1983 v Bratislavě . Byl slovenský filmový režisér, scenárista a herec , který je považován za zakladatelskou osobnost slovenské kinematografie . Často používal pseudonym Ján Bukva .
Herecké začátky a průlom
Po skončení odborné kovorobné školy v Banské Bystrici (1929) měl různá zaměstnání a hrál ochotnické divadlo . V roli Jánošíka si ho všiml Karol Plicka a doporučil ho režisérovi Martinu Fričovi pro titulní roli ve filmu Jánošík (1935) . Úspěch této role ho přivedl do Slovenského národního divadla v Bratislavě, kde působil v letech 1939-1942 .
Režijní debut a válečné filmy
Během války začal pracovat s krátkými filmy a v roce 1945 se stal režisérem celovečerních filmů . Spolu s Karolem Krškom natočil dokumentární film Za slobodu, který využíval záběry ze Slovenského národního povstání . Svůj první celovečerní film Vlčie diery (Wolves' Lairs) natočil v roce 1948 s autentickým materiálem . Za tento režijní debut s tematikou SNP získal Slovenskou národní cenu .
Vrcholné dílo a uznání
K válečné tematice se Paľo Bielik vrátil ve filmu Štyridsaťštyri (Forty-four) z roku 1957 . Za tento film obdržel zvláštní čestné uznání a cenu FIPRESCI na 11. Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech v roce 1958 . V roce 1959 natočil legendární film Kapitán Dabač (Captain Dabač) s Ladislavem Chudíkem v hlavní roli .
Návrat k Jánošíkovi a pozdní tvorba
V šedesátých letech Paľo Bielik oživil postavu Jánošíka ve třetí filmové verzi, která je klenotem slovenské kinematografie . Film natočil v letech 1962 a 1963 u příležitosti 250. výročí Jánošíkovy smrti . Posledními filmy Paľa Bielika jako režiséra byly dramatický příběh Majster kat (Master Executioner) z roku 1966 a Traja svedkovia (Three Witnesses) z roku 1968 . Byl manželem herečky Marty Černické-Bielikové .
Odkaz a ocenění
V roce 1955 dostal titul zasloužilý umělec a v roce 1968 titul národní umělec . Jeho filmová tvorba v roli herce, režiséra a scenáristy patří právem mezi klenoty česko-slovenské kinematografie . Filmy slovenského herce a režiséra byly většinou baladické příběhy silných, živých charakterů, které většinou končily tragicky .