Zdeněk Kryzánek: Nejlepší filmy a seriály

6.9

Zdeněk Kryzánek: Filmy a seriály

Zdeněk Kryzánek se narodil 30. října 1920 v Jindřichově Hradci. Již od mládí projevoval zájem o herectví a byl aktivním členem místního ochotnického souboru. Po maturitě na jindřichohradeckém gymnáziu začal studovat herectví na Pražské konzervatoři, avšak studium nedokončil.

Profesní dráha a různorodá zaměstnání

Během svého života vykonával řadu různých povolání. Pracoval jako výpravčí na dráze, stavební dělník či kastelán na zámku v rodném Jindřichově Hradci. Tyto zkušenosti mu poskytly široký pohled na život a obohatily jeho herecký projev.

Divadelní angažmá

Po druhé světové válce působil v několika oblastních divadlech, mimo jiné v Mostě a Plzni. V plzeňském divadle strávil třináct let, během nichž vytvořil 89 rolí. Jeho divadelní kariéra byla bohatá a pestrá, což mu umožnilo rozvíjet svůj herecký talent.

Filmová kariéra

Před filmovou kamerou ztvárnil téměř šedesát rolí. Diváci si ho pamatují například jako gangstera Billa ve filmu "Čtyři vraždy stačí, drahoušku" nebo jako Kvasničku ve snímku "Bouřlivé víno". Jeho výrazný vzhled a charismatický projev ho předurčily k rolím padouchů a výrazných postav.

Osobní život a politické peripetie

V roce 1959 byl zatčen a odsouzen k tříapůlletému trestu odnětí svobody za kritiku komunistického režimu. Po roce byl propuštěn na amnestii, ale nadále měl zákaz herecké činnosti. V tomto období se živil různými způsoby, například kopáním hrobů či prací na stavbách.

Návrat k herectví

Po uplynutí zákazu se vrátil k herectví a stal se členem hereckého souboru Československého státního filmu na Barrandově. Jeho filmografie se rozrostla o další významné role, které upevnily jeho postavení v československé kinematografii.

Úmrtí a odkaz

Zdeněk Kryzánek zemřel 24. prosince 1975 v Praze ve věku 55 let.


  • Hříšní lidé města pražského
    Hříšní lidé města pražského (1969)
    SeriálRole: rybář Nedoma (5/Černé rukavice)
    • iVysílání
    Třináctidílný seriál starých kriminálních případů podle povídek Jiřího Marka ze sbírky Panoptikum starých kriminálních příběhů, která byla inspirována skutečnými případy policejních radů pražské kriminálky Knotka a Vaňáska z let 1925-1930. Názvy epizod: 1) Přísaha 2) Malý a velký vrah 3) Lady Macbeth z Vinohrad 4) Otisky prstů 5) Černé rukavice 6) Případ lichého střevíce 7) Lodní uzel 8) Telegram z Neapole 9) Turecké náušnice 10) Kaprova smrt 11) Hra 12) Špion přijede v sedm 13) Svědomí
    Žánry:KrimiDrama
    85%
    Třináctidílný seriál starých kriminálních případů podle povídek Jiřího Marka ze sbírky Panoptikum starých kriminálních příběhů, která byla inspirována skutečnými případy policejních radů pražské kriminálky Knotka a Vaňáska z let 1925-1930. Názvy epizod: 1) Přísaha 2) Malý a velký vrah 3) Lady Macbeth z Vinohrad 4) Otisky prstů 5) Černé rukavice 6) Případ lichého střevíce 7) Lodní uzel 8) Telegram z Neapole 9) Turecké náušnice 10) Kaprova smrt 11) Hra 12) Špion přijede v sedm 13) Svědomí
    Žánry:KrimiDrama
    1
  • Kladivo na čarodějnice
    Kladivo na čarodějnice (1970)
    FilmRole: lesmistr Kryštof Zeidler, přísedící
    • Oneplay
    • iTunes
    Film Otakara Vávry vznikl podle románu Václava Kaplického a dochovaných zápisů z čarodějnických procesů. V letech 1678-1695 se na velkolosinském panství konalo několik soudních procesů s údajnými čarodějnicemi. Inkvizitor Boblig tu zkonstruuje proces, jehož metody zaručují doznání všech obžalovaných. Proti spořádaným občanům se náhle vynoří moc, která pod rouškou očišťování kraje od čarodějnic sleduje pouze vlastní obohacení a která neváhá pro tento cíl ničit všechny odpůrce a obětovat životy desítek nevinných lidí.
    84%
    Film Otakara Vávry vznikl podle románu Václava Kaplického a dochovaných zápisů z čarodějnických procesů. V letech 1678-1695 se na velkolosinském panství konalo několik soudních procesů s údajnými čarodějnicemi. Inkvizitor Boblig tu zkonstruuje proces, jehož metody zaručují doznání všech obžalovaných. Proti spořádaným občanům se náhle vynoří moc, která pod rouškou očišťování kraje od čarodějnic sleduje pouze vlastní obohacení a která neváhá pro tento cíl ničit všechny odpůrce a obětovat životy desítek nevinných lidí.
    2
  • Čtyři vraždy stačí, drahoušku
    Čtyři vraždy stačí, drahoušku (1971)
    FilmRole: Bill, gangster Michega
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    • +1
    82%
    3
  • Údolí včel
    Údolí včel (1968)
    FilmRole: pán z Vlkova, Ondřejův otec
    • Oneplay
    81%
    4
  • Marketa Lazarová
    Marketa Lazarová (1967)
    FilmRole: hejtman Pivo
    • iTunes
    • KVIFF TV
    Proslulá historická balada Františka Vláčila dodnes fascinuje zemitostí, s jakou je postižen život ve středověku. Titulní hrdinkou je ctná dívka, předurčená klášteru, ale přinucená stát se milenkou násilnického mladíka. Brutální boje i bizarní postavičky ploužící se zdivočelou zemí jsou postiženy s mimořádnou výmluvností i obrazovou podmanivostí. Režisér chystal tento podmanivý projekt několik let, nachystal si podrobně rozkreslené koncepty záběrů, pečlivě studoval dobové reálie, oblečení a způsob bydlení. Snažil se co nejvěrohodněji postihnout mentalitu středověkého člověka (ale zase ne natolik, aby postavy nechal rozmlouvat staročeštinou). Ve snaze zachytit jakoby v průřezu celé společenské spektrum do příběhu ještě zařadil výjevy odehrávající se na královském dvoře, ale ty již nemohl realizovat. Jednak by výsledná délka příběhu kvůli tomu přesáhla únosnou projekční dobu, jednak by se ještě o mnoho zvýšily finanční náklady - ostatně i tak Markéta Lazarová zůstává nejdražším filmem 60. let.
    81%
    Proslulá historická balada Františka Vláčila dodnes fascinuje zemitostí, s jakou je postižen život ve středověku. Titulní hrdinkou je ctná dívka, předurčená klášteru, ale přinucená stát se milenkou násilnického mladíka. Brutální boje i bizarní postavičky ploužící se zdivočelou zemí jsou postiženy s mimořádnou výmluvností i obrazovou podmanivostí. Režisér chystal tento podmanivý projekt několik let, nachystal si podrobně rozkreslené koncepty záběrů, pečlivě studoval dobové reálie, oblečení a způsob bydlení. Snažil se co nejvěrohodněji postihnout mentalitu středověkého člověka (ale zase ne natolik, aby postavy nechal rozmlouvat staročeštinou). Ve snaze zachytit jakoby v průřezu celé společenské spektrum do příběhu ještě zařadil výjevy odehrávající se na královském dvoře, ale ty již nemohl realizovat. Jednak by výsledná délka příběhu kvůli tomu přesáhla únosnou projekční dobu, jednak by se ještě o mnoho zvýšily finanční náklady - ostatně i tak Markéta Lazarová zůstává nejdražším filmem 60. let.
    5
  • F. L. Věk
    F. L. Věk (1971)
    SeriálRole: Žalman
    • iVysílání
    Televizní ztvárnění rozsáhlého románu Aloise Jiráska z období našeho národního obrození je dílem autora Otto Zelenky, režiséra Františka Filipa a dlouhé řady dalších významných umělců. Historie pokořeného a ujařmeného národa, který hledá a nalézá svou ztracenou tvář, získala po vstupu armád Varšavské smlouvy v nových politických souvislostech nový smysl. Divák v ní právem nacházel podobenství s tím, co právě prožíval. A tak se staly pro schvalovatele jakékoliv zmínky o národním sebevědomí a duchovní síle víry nepřípustné. Při premiéře v roce 1971 nesměl být poslední díl F. L. Věka uveden. Teprve po roce 1989 bylo poprvé možné uvést seriál v jeho původní podobě. (zdroj: Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    80%
    Televizní ztvárnění rozsáhlého románu Aloise Jiráska z období našeho národního obrození je dílem autora Otto Zelenky, režiséra Františka Filipa a dlouhé řady dalších významných umělců. Historie pokořeného a ujařmeného národa, který hledá a nalézá svou ztracenou tvář, získala po vstupu armád Varšavské smlouvy v nových politických souvislostech nový smysl. Divák v ní právem nacházel podobenství s tím, co právě prožíval. A tak se staly pro schvalovatele jakékoliv zmínky o národním sebevědomí a duchovní síle víry nepřípustné. Při premiéře v roce 1971 nesměl být poslední díl F. L. Věka uveden. Teprve po roce 1989 bylo poprvé možné uvést seriál v jeho původní podobě. (zdroj: Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    6
  • Slovácko sa nesúdí
    Slovácko sa nesúdí (1976)
    SeriálRole: kovář Obrúčka
    • iVysílání
    Tento komediální seriál byl natáčen v letech 1975 až 1984. Odehrává se v prostředí moravského Slovácka. Hlavními hrdiny jsou stařeček Matúš Pagáč v podání Jozefa Krónera a Jura Klásek v podání Oldřicha Velena. Dvanáctidílný seriál popisuje život slovácké vesnice počátkem dvacátého století. S úsměvem a z dnešního pohledu i s jakousi nostalgií ukazuje, že závist, malost, netolerance a blbost jsou mezi námi od nepaměti. A že moudrost, humor a laskavý přístup k životu mohou v mnohém pomoci.
    Žánry:Komedie
    77%
    Tento komediální seriál byl natáčen v letech 1975 až 1984. Odehrává se v prostředí moravského Slovácka. Hlavními hrdiny jsou stařeček Matúš Pagáč v podání Jozefa Krónera a Jura Klásek v podání Oldřicha Velena. Dvanáctidílný seriál popisuje život slovácké vesnice počátkem dvacátého století. S úsměvem a z dnešního pohledu i s jakousi nostalgií ukazuje, že závist, malost, netolerance a blbost jsou mezi námi od nepaměti. A že moudrost, humor a laskavý přístup k životu mohou v mnohém pomoci.
    Žánry:Komedie
    7
  • Svědomí
    Svědomí (1948)
    FilmRole: strážník
    Ve filmu jsou konfrontována dvě zdánlivě různá psychologická traumata otce a syna. Pojišťovací úředník Karel Doležal přejede nešťastnou náhodou chlapce a z místa nehody ujede. Malý Jirka rozbije se spolužákem ve škole sochu. Jirka se o otcově zbabělém pochybení dozví, hluboce ho to raní a ve škole se následně ke svému činu přizná. Pod synovým vlivem se vzchopí i otec a nakonec sám sebe udá policii. Samotné téma, psychologické prokreslení a motivace jednotlivých postav výrazně odlišily snímek od dobové produkce a jako takový byl kritizován.
    77%
    Ve filmu jsou konfrontována dvě zdánlivě různá psychologická traumata otce a syna. Pojišťovací úředník Karel Doležal přejede nešťastnou náhodou chlapce a z místa nehody ujede. Malý Jirka rozbije se spolužákem ve škole sochu. Jirka se o otcově zbabělém pochybení dozví, hluboce ho to raní a ve škole se následně ke svému činu přizná. Pod synovým vlivem se vzchopí i otec a nakonec sám sebe udá policii. Samotné téma, psychologické prokreslení a motivace jednotlivých postav výrazně odlišily snímek od dobové produkce a jako takový byl kritizován.
    8
  • Už zase skáču přes kaluže
    Už zase skáču přes kaluže (1971)
    FilmRole: opilec
    • Oneplay
    Český film režiséra Karla Kachyni je adaptací stejnojmenné knihy australského spisovatele Alana Marshalla. Film líčí příhody malého chlapce postiženého obrnou. Přes svůj velký handicap prožívá Adam šťastné dětství, učí se sám překonávat všechny překážky a svou pevnou vůlí dokáže, že může jezdit na koni. Vyrůstá v odvážného, laskavého a zdravě sebevědomého člověka. Režisér Karel Kachyňa obsadil do svého filmu známé herce. Podařilo se mu znamenitě zvládnout nejen projevy dospělých, ale i dětí, zejména představitele Adama, kterého si zahrál Vladimír Dlouhý. Pro film ho ve školní lavici objevila pomocná režisérka Milada Mikešová, která hledala dětské představitele. Film získal dlouhou řadu domácích i zahraničních ocenění. Představitel hlavní dětské role byl odměněn Zlatým dudkem na Přehlídce filmů pro děti v Ostrově nad Ohří a Uznáním dětské poroty na přehlídce filmů pro děti ve Zlíně. Po tomto zcela mimořádném úspěchu následovaly další dětské role a Vladimír Dlouhý se tak stal v sedmdesátých letech dětskou hvězdou. (Česká televize)
    Žánry:DramaRodinný
    76%
    Český film režiséra Karla Kachyni je adaptací stejnojmenné knihy australského spisovatele Alana Marshalla. Film líčí příhody malého chlapce postiženého obrnou. Přes svůj velký handicap prožívá Adam šťastné dětství, učí se sám překonávat všechny překážky a svou pevnou vůlí dokáže, že může jezdit na koni. Vyrůstá v odvážného, laskavého a zdravě sebevědomého člověka. Režisér Karel Kachyňa obsadil do svého filmu známé herce. Podařilo se mu znamenitě zvládnout nejen projevy dospělých, ale i dětí, zejména představitele Adama, kterého si zahrál Vladimír Dlouhý. Pro film ho ve školní lavici objevila pomocná režisérka Milada Mikešová, která hledala dětské představitele. Film získal dlouhou řadu domácích i zahraničních ocenění. Představitel hlavní dětské role byl odměněn Zlatým dudkem na Přehlídce filmů pro děti v Ostrově nad Ohří a Uznáním dětské poroty na přehlídce filmů pro děti ve Zlíně. Po tomto zcela mimořádném úspěchu následovaly další dětské role a Vladimír Dlouhý se tak stal v sedmdesátých letech dětskou hvězdou. (Česká televize)
    Žánry:DramaRodinný
    9
  • Případ pro začínajícího kata
    Případ pro začínajícího kata (1970)
    FilmRole: ministr orby
    • Oneplay
    • iTunes
    • KVIFF TV
    • +1
    Vrcholné dílo a životní projekt v té době již etablovaného scenáristy a díky mezinárodně úspěšnému středometrážnímu snímku Postava k podpírání i režiséra Pavla Juráčka je imaginativním opusem volně inspirovaným Gulliverovými cestami. Ze snímku sálá kafkovské absurdno, ačkoliv sám autor se vůči Kafkovi vymezoval a tvrdil, že by film natočil stejně i bez jeho díla. Do 12 kapitol rozdělený příběh sleduje s autem havarujícího Gullivera, jenž se zatoulal do země Balnibarbi. V každé z kapitol poznává zdejší ekosystém a absurdity panujícího režimu. Těžko uchopitelný a mnohovrstevnatý film plynule přepíná mezi grotesknem, snovostí, realitou a absurdní komedií, s čímž se pojí i žánrová nezařaditelnost, která je pro většinu novovlnných filmů typická. Celistvý příběh je pro autorskou vizi podružný, mnohem důležitější je konfrontace hlavní postavy s ideologií celého systému a budovaný fikční svět. Časoprostorová pospolitost je záměrně roztříštěna, čemuž podléhají i stylistické a formální volby, když se často stříhá jump cuty či se snímá v kontrastních symetrických kompozicích.
    76%
    Vrcholné dílo a životní projekt v té době již etablovaného scenáristy a díky mezinárodně úspěšnému středometrážnímu snímku Postava k podpírání i režiséra Pavla Juráčka je imaginativním opusem volně inspirovaným Gulliverovými cestami. Ze snímku sálá kafkovské absurdno, ačkoliv sám autor se vůči Kafkovi vymezoval a tvrdil, že by film natočil stejně i bez jeho díla. Do 12 kapitol rozdělený příběh sleduje s autem havarujícího Gullivera, jenž se zatoulal do země Balnibarbi. V každé z kapitol poznává zdejší ekosystém a absurdity panujícího režimu. Těžko uchopitelný a mnohovrstevnatý film plynule přepíná mezi grotesknem, snovostí, realitou a absurdní komedií, s čímž se pojí i žánrová nezařaditelnost, která je pro většinu novovlnných filmů typická. Celistvý příběh je pro autorskou vizi podružný, mnohem důležitější je konfrontace hlavní postavy s ideologií celého systému a budovaný fikční svět. Časoprostorová pospolitost je záměrně roztříštěna, čemuž podléhají i stylistické a formální volby, když se často stříhá jump cuty či se snímá v kontrastních symetrických kompozicích.
    10
  • Já, truchlivý bůh
    Já, truchlivý bůh (1969)
    FilmRole: Janin otec
    • Oneplay
    Pan Adolf, kterého nonšalantně hraje Miloš Kopecký, vzpomíná na trapný příběh s jednou směšnou láskou. Zaujala ho mladičká studentka operního zpěvu, ale neustále narážel na její nezájem blíže se seznámit. Začne proto splétat rafinovanou odvetu, do níž zapojí i svého řeckého kamaráda (Pavel Landovský), jehož vydává za slavného dirigenta. Jenže úmysly obou pánů se vyvinou zcela nečekaným směrem... Režisér Antonín Kachlík zdařile převedl jemnou ironii Kunderovy předlohy do filmové podoby, v níž naopak září herecké výkony obou protagonistů, zvláště pak Landovského.
    Žánry:DramaKomedie
    76%
    Pan Adolf, kterého nonšalantně hraje Miloš Kopecký, vzpomíná na trapný příběh s jednou směšnou láskou. Zaujala ho mladičká studentka operního zpěvu, ale neustále narážel na její nezájem blíže se seznámit. Začne proto splétat rafinovanou odvetu, do níž zapojí i svého řeckého kamaráda (Pavel Landovský), jehož vydává za slavného dirigenta. Jenže úmysly obou pánů se vyvinou zcela nečekaným směrem... Režisér Antonín Kachlík zdařile převedl jemnou ironii Kunderovy předlohy do filmové podoby, v níž naopak září herecké výkony obou protagonistů, zvláště pak Landovského.
    Žánry:DramaKomedie
    11
  • Smuteční slavnost
    Smuteční slavnost (1969)
    FilmRole: Kafka
    • Oneplay
    Dlouho zakázaný snímek, natočený podle románu Evy Kantůrkové, se odvíjí ve dvou časových rovinách: jednak líčí vystěhování odbojného sedláka, jednak jeho pohřeb o několik let později ve vesnici, kam se nikdy nesměl vrátit - ani po smrti. Místní mocenská elita se smuteční slavnosti právem obává, průvod truchlících by se totiž snadno mohl změnit v mlčenlivý akt nesouhlasu. Režisér Zdeněk Sirový, který baladicky laděný příběh rozložil do tří částí, postihl, jak údajný socialismus s lidskou tváří se s tím stalinským rozchází jen v otevřenosti represí, mocichtivost však zůstává stejná. Drama bezmála dosahující rozměru antické tragédie přivádí na scénu odhodlanou ženu, vdovu po zesnulém, která urputně, bez ohledu na ustrašeného služebníka božího a navzdory místním funkcionářům, prosazuje honosnou poslední cestu. Tvůrci se přitom vyhýbají heroizaci svých hrdinů.
    76%
    Dlouho zakázaný snímek, natočený podle románu Evy Kantůrkové, se odvíjí ve dvou časových rovinách: jednak líčí vystěhování odbojného sedláka, jednak jeho pohřeb o několik let později ve vesnici, kam se nikdy nesměl vrátit - ani po smrti. Místní mocenská elita se smuteční slavnosti právem obává, průvod truchlících by se totiž snadno mohl změnit v mlčenlivý akt nesouhlasu. Režisér Zdeněk Sirový, který baladicky laděný příběh rozložil do tří částí, postihl, jak údajný socialismus s lidskou tváří se s tím stalinským rozchází jen v otevřenosti represí, mocichtivost však zůstává stejná. Drama bezmála dosahující rozměru antické tragédie přivádí na scénu odhodlanou ženu, vdovu po zesnulém, která urputně, bez ohledu na ustrašeného služebníka božího a navzdory místním funkcionářům, prosazuje honosnou poslední cestu. Tvůrci se přitom vyhýbají heroizaci svých hrdinů.
    12
  • Jan Žižka
    Jan Žižka (1956)
    FilmRole: voják Beznoska
    Druhý díl historické husitské trilogie režiséra Otakara Vávry... Od mučednické smrti Jana Husa uplynuly čtyři roky. Slabý a nemocný král Václav IV. se postaví proti vyznání pod obojí a vrátí katolíkům kostely a kláštery. Pražský lid se proto bouří a vře to i na venkově v jižních Čechách, kde se připravuje shromáždění na hoře Tábor. Pražanům se podaří pod vedením Jana Želivského vtrhnout na Novoměstskou radnici a zachránit z rukou pánů zajaté bratry. Purkmistra a konšely pak vyhodí z okna. Král při zprávě o defenestraci zemře. Země se rozdělí na dva tábory. Do čela stoupajícího lidového hnutí se postaví Jan Žižka z Trocnova, dosavadní velitel královy stráže... (Česká televize)
    73%
    Druhý díl historické husitské trilogie režiséra Otakara Vávry... Od mučednické smrti Jana Husa uplynuly čtyři roky. Slabý a nemocný král Václav IV. se postaví proti vyznání pod obojí a vrátí katolíkům kostely a kláštery. Pražský lid se proto bouří a vře to i na venkově v jižních Čechách, kde se připravuje shromáždění na hoře Tábor. Pražanům se podaří pod vedením Jana Želivského vtrhnout na Novoměstskou radnici a zachránit z rukou pánů zajaté bratry. Purkmistra a konšely pak vyhodí z okna. Král při zprávě o defenestraci zemře. Země se rozdělí na dva tábory. Do čela stoupajícího lidového hnutí se postaví Jan Žižka z Trocnova, dosavadní velitel královy stráže... (Česká televize)
    13
  • Pasťák
    Pasťák (1990)
    FilmRole: Kostelecký
    • Oneplay
    Poměry v nápravném zařízení pro mladistvé delikventy zobrazil Hynek Bočan s takovou sugestivitou, že film nesměl dokončit. Teprve na sklonku komunistického režimu byl Pasťák dokončen a na plátnech kin se ocitl až po jeho pádu, bohužel s ohlasem menším, než jaký si zasloužil. Vypráví o mladém učiteli z venkova, jenž nastoupí jako vychovatel. Nesouhlasí s cynismem a bezohledností svých kolegů, ale pro svou snahu vychovávat po dobrém se právě on stává terčem agrese vzpurných chovanců, kteří vstřícné zacházení vnímají jako slabost. Černobílý snímek si stále uchovává až otřesnou působivost, a to i zásluhou pozvolna plynoucích záběrů. Ivan Vyskočil v hlavní úloze skvěle postihl svého hrdinu jako trochu nepraktického snílka, jehož ideály se rozbijí o stěnu všudypřítomné lhostejnosti a mravní zkázy.
    73%
    Poměry v nápravném zařízení pro mladistvé delikventy zobrazil Hynek Bočan s takovou sugestivitou, že film nesměl dokončit. Teprve na sklonku komunistického režimu byl Pasťák dokončen a na plátnech kin se ocitl až po jeho pádu, bohužel s ohlasem menším, než jaký si zasloužil. Vypráví o mladém učiteli z venkova, jenž nastoupí jako vychovatel. Nesouhlasí s cynismem a bezohledností svých kolegů, ale pro svou snahu vychovávat po dobrém se právě on stává terčem agrese vzpurných chovanců, kteří vstřícné zacházení vnímají jako slabost. Černobílý snímek si stále uchovává až otřesnou působivost, a to i zásluhou pozvolna plynoucích záběrů. Ivan Vyskočil v hlavní úloze skvěle postihl svého hrdinu jako trochu nepraktického snílka, jehož ideály se rozbijí o stěnu všudypřítomné lhostejnosti a mravní zkázy.
    14
  • Pověst o stříbrné jedli
    Pověst o stříbrné jedli (1973)
    FilmRole: Vypravěč

    František Vláčil ztratil s nástupem normalizace možnost pracovat na Barrandově - v tehdejším Gottwaldově vzniklo několik středometrážních filmů, v nichž uplatnil své poetické nazírání i zkušenosti s dětským hrdinou. Pověst o stříbrné jedli vznikla podle scénáře Vladimíra Körnera a vypráví o chlapci z beskydských lesů, jenž romanticky obdivuje náročnou a nebezpečnou práci sběračů semen, kteří každodenně vylézají do korun vzrostlých jehličnatých stromů.

    73%

    František Vláčil ztratil s nástupem normalizace možnost pracovat na Barrandově - v tehdejším Gottwaldově vzniklo několik středometrážních filmů, v nichž uplatnil své poetické nazírání i zkušenosti s dětským hrdinou. Pověst o stříbrné jedli vznikla podle scénáře Vladimíra Körnera a vypráví o chlapci z beskydských lesů, jenž romanticky obdivuje náročnou a nebezpečnou práci sběračů semen, kteří každodenně vylézají do korun vzrostlých jehličnatých stromů.

    15
  • Němá barikáda
    Němá barikáda (1949)
    FilmRole: František Švec
    Drama z památných květnových dnů roku 1945 líčené na pozadí příběhů několika holešovických občanů. Tito občané se aktivně zapojili do posledních bojů II. světové války v Praze. Zorganizovali odpor proti tankové divizi blížící se k Praze - vybudovali barikády na Trojském mostě. Německá vojska se snaží urychleně opustit město, a to si rychle přivyká pocitu divize, která se chystá k poslednímu zoufalému úderu. Obrana stála velké úsilí... Film věnovaný hrdinům Pražského povstání 1945. (oficiální text distributora)
    Žánry:VálečnýDrama
    72%
    Drama z památných květnových dnů roku 1945 líčené na pozadí příběhů několika holešovických občanů. Tito občané se aktivně zapojili do posledních bojů II. světové války v Praze. Zorganizovali odpor proti tankové divizi blížící se k Praze - vybudovali barikády na Trojském mostě. Německá vojska se snaží urychleně opustit město, a to si rychle přivyká pocitu divize, která se chystá k poslednímu zoufalému úderu. Obrana stála velké úsilí... Film věnovaný hrdinům Pražského povstání 1945. (oficiální text distributora)
    Žánry:VálečnýDrama
    16
  • Noc nevěsty
    Noc nevěsty (1967)
    FilmRole: hajný
    • Oneplay
    Film Noc nevěsty, v němž se prolíná životní realita s baladicky traktovanými představami a jehož hlavní ženskou postavu vynikajícím způsobem vytvořila Jana Brejchová, natočil v roce 1967 Karel Kachyňa podle novely Jana Procházky Svatá noc. Vypráví příběh z moravské vesnice konce roku 1950, kam se po sebevraždě bohatého statkáře vrací jeho dcera, bývalá jeptiška. Odpor proti násilné kolektivizaci a náboženský fanatismus vedou k davové hysterii a tragickým událostem, které vyvrcholí o štědrovečerní noci.
    Žánry:DramaHistorický
    70%
    Film Noc nevěsty, v němž se prolíná životní realita s baladicky traktovanými představami a jehož hlavní ženskou postavu vynikajícím způsobem vytvořila Jana Brejchová, natočil v roce 1967 Karel Kachyňa podle novely Jana Procházky Svatá noc. Vypráví příběh z moravské vesnice konce roku 1950, kam se po sebevraždě bohatého statkáře vrací jeho dcera, bývalá jeptiška. Odpor proti násilné kolektivizaci a náboženský fanatismus vedou k davové hysterii a tragickým událostem, které vyvrcholí o štědrovečerní noci.
    Žánry:DramaHistorický
    17
  • Proti všem
    Proti všem (1957)
    FilmRole: rakouský žoldnéř
    Závěrečná část monumentální husitské trilogie Otakara Vávry, která ve své době patřila k nejnákladnějším tuzemským projektům. Socialismem a dílem Aloise Jiráska ovlivněný snímek dovypráví příběh slavného vítězství vojevůdce Jana Žižky z Trocnova, který se svými božími bojovníky utká s vojskem Zikmunda Lucemburského. Díky jejich odvaze je následují celé davy a společně vybudují opevněné město Tábor, ze kterého se posléze vydají bránit samotnou Prahu.
    70%
    Závěrečná část monumentální husitské trilogie Otakara Vávry, která ve své době patřila k nejnákladnějším tuzemským projektům. Socialismem a dílem Aloise Jiráska ovlivněný snímek dovypráví příběh slavného vítězství vojevůdce Jana Žižky z Trocnova, který se svými božími bojovníky utká s vojskem Zikmunda Lucemburského. Díky jejich odvaze je následují celé davy a společně vybudují opevněné město Tábor, ze kterého se posléze vydají bránit samotnou Prahu.
    18
  • Slasti Otce vlasti
    Slasti Otce vlasti (1969)
    FilmRole: prelát, Karlův učitel
    • Oneplay
    70%
    19
  • Čest a sláva
    Čest a sláva (1969)
    FilmRole: rychtář
    • Oneplay
    Tento historický snímek Hynka Bočana se dotýká váhavosti českého národa, ochotného shýbat hřbet před cizí nadvládou - zasazení na sklonek třicetileté války dovolilo zobrazit bídu, která postihuje i zchudlé šlechtické prostředí. Rudolf Hrušínský tu zpodobňuje nerozhodného rytíře, dlouho a zbytečně přemlouvaného, aby se připojil k protihabsburskému boji. Příběh uchvátí nejen zobrazením různorodých lidských povah, intrikami a pochlebováním, ale také poměry vládnoucími na zdevastovaném dvorci, nořícím se do bláta a obhroublosti. Vznikl tak jeden z nejlepších historických filmů aktualizačního zaměření, právem řazený po bok takových výpovědí jako Kladivo na čarodějnice.
    70%
    Tento historický snímek Hynka Bočana se dotýká váhavosti českého národa, ochotného shýbat hřbet před cizí nadvládou - zasazení na sklonek třicetileté války dovolilo zobrazit bídu, která postihuje i zchudlé šlechtické prostředí. Rudolf Hrušínský tu zpodobňuje nerozhodného rytíře, dlouho a zbytečně přemlouvaného, aby se připojil k protihabsburskému boji. Příběh uchvátí nejen zobrazením různorodých lidských povah, intrikami a pochlebováním, ale také poměry vládnoucími na zdevastovaném dvorci, nořícím se do bláta a obhroublosti. Vznikl tak jeden z nejlepších historických filmů aktualizačního zaměření, právem řazený po bok takových výpovědí jako Kladivo na čarodějnice.
    20
  • Sirius
    Sirius (1975)
    FilmRole: hajný
    70%
    21
  • Směšný pán
    Směšný pán (1969)
    FilmRole: zřízenec
    Významný, niterně zklidněný film Karla Kachyni (natočený podle scénáře Jana Procházky) se sice odehrává v nemocnici, avšak vztahuje se k obecnějším problémům - pojednává o vůli člověka žít všemu navzdory, překonávat vážné zdravotní potíže. Hlavního hrdinu, skvěle ztvárněného Vladimírem Šmeralem, zlomily stalinistické represe, jichž se jako průkopník kybernetiky stal obětí, dokonce i dcera se jej kdysi zřekla. Přesto se vzepne k namáhavé činnosti, když dívku, kterou čas od času vídá z okna nemocničního pokoje, začne podezírat, že chce spáchat sebevraždu. Ačkoli mu nikdo nevěří, starý muž se na vlastní pěst a s doslovným nasazením vlastního života pokusí o její záchranu.
    Žánry:Drama
    70%
    Významný, niterně zklidněný film Karla Kachyni (natočený podle scénáře Jana Procházky) se sice odehrává v nemocnici, avšak vztahuje se k obecnějším problémům - pojednává o vůli člověka žít všemu navzdory, překonávat vážné zdravotní potíže. Hlavního hrdinu, skvěle ztvárněného Vladimírem Šmeralem, zlomily stalinistické represe, jichž se jako průkopník kybernetiky stal obětí, dokonce i dcera se jej kdysi zřekla. Přesto se vzepne k namáhavé činnosti, když dívku, kterou čas od času vídá z okna nemocničního pokoje, začne podezírat, že chce spáchat sebevraždu. Ačkoli mu nikdo nevěří, starý muž se na vlastní pěst a s doslovným nasazením vlastního života pokusí o její záchranu.
    Žánry:Drama
    22
  • Pan Tau
    Pan Tau (1970)
    SeriálRole: bezdomovec na autovrakovišti (Pan Tau v cirkuse)
    Jednotlivé díly mají své vlastní karty, seriál má tři nezávislé řady. Pan Tau měl vždycky laskavý výraz, přátelský úsměv a zdvořilé chování. Vždy elegantně oblečený ve fraku anglického typu, s deštníkem a bílým karafiátem v klopě. Nemluvil, ale gesty dokázal vyjádřit vše podstatné. Jeho kouzelná buřinka jej po speciálním poklepání a pohlazení proměnila v loutku, případně uměla přemístit nebo vykouzlit různé předměty. Pan Tau pomáhal hlavně dětem, ale později i dospělým, před kterými se obvykle dokázal úspěšně schovat.
    68%
    Jednotlivé díly mají své vlastní karty, seriál má tři nezávislé řady. Pan Tau měl vždycky laskavý výraz, přátelský úsměv a zdvořilé chování. Vždy elegantně oblečený ve fraku anglického typu, s deštníkem a bílým karafiátem v klopě. Nemluvil, ale gesty dokázal vyjádřit vše podstatné. Jeho kouzelná buřinka jej po speciálním poklepání a pohlazení proměnila v loutku, případně uměla přemístit nebo vykouzlit různé předměty. Pan Tau pomáhal hlavně dětem, ale později i dospělým, před kterými se obvykle dokázal úspěšně schovat.
    23
  • Návrat domů
    Návrat domů (1971)
    Film
    Snímek vypráví příběh o Harrym Collingsovi, který se vydá na cestu do Kalifornie spolu se dvěma dalšími kovboji, Harrisem a Danem. Po letech se Collings rozhodne vrátit ke své ženě a dítěti a začít znovu hospodařit na své farmě, kde chce začít nový život. Harry Collings se nějaký čas poflakoval se svým přítelem Archem, teď se však vrací domů na farmu. Jeho žena, která jej již zatratila, mu neochotně dovoluje zůstat a brzy začíná doufat, že všechno bude v pořádku jako dřív. Pak však musí Harry učinit obtížné rozhodnutí - komu bude patřit jeho loajalita a jaké má vlastně priority?
    Žánry:DramaWestern
    68%
    Snímek vypráví příběh o Harrym Collingsovi, který se vydá na cestu do Kalifornie spolu se dvěma dalšími kovboji, Harrisem a Danem. Po letech se Collings rozhodne vrátit ke své ženě a dítěti a začít znovu hospodařit na své farmě, kde chce začít nový život. Harry Collings se nějaký čas poflakoval se svým přítelem Archem, teď se však vrací domů na farmu. Jeho žena, která jej již zatratila, mu neochotně dovoluje zůstat a brzy začíná doufat, že všechno bude v pořádku jako dřív. Pak však musí Harry učinit obtížné rozhodnutí - komu bude patřit jeho loajalita a jaké má vlastně priority?
    Žánry:DramaWestern
    24
  • Hra bez pravidel
    Hra bez pravidel (1967)
    FilmRole: lupič Burian
    Dva kriminálníci mají v plánu vyloupit klenotnictví na Václavském náměstí. Jejich promyšlená akce se však zkomplikuje střelbou a společně s řidičem Burianem (Z. Kryzánek) prchají. S ním se poté lupiči rozdělí a přesednou do jiného vozu, který byl záměrně poškozen. Neovladatelné auto se zřítí ze svahu a z lupičů přežije pouze jeden (J. Tříska). Toho také policie dopadne v nedaleké chatě. V jednu chvíli s ním však je pouze kriminalista Málek (S. Matyáš) a po pokusu přemoci policistu je lupič nešťastně zastřelen vlastní zbraní. Málek z toho má značné problémy, neboť bez tohoto svědka nemohou kriminalisté potvrdit, zda nebyl komplicem kriminálníků také klenotník Litera (J. Adamíra). K této domněnce je vede fakt, že se odehrálo až příliš mnoho podezřelých náhod, které zlodějům usnadnily krádež. Hospitalizovaný Litera se pak skutečně v noci vytratí z nemocnice, aby si vyzvedl z tajné skrýše ukradené klenoty. Případ se později dostává k soudu, ale pro nedostatek důkazů nemůže nikdo nic klenotníkovi dokázat a jediným odsouzeným je Burian. Uplynou čtyři roky a po propuštění Burian navštíví Literu, od něhož žádá svůj podíl. Ten mu však tvrdí, že když dorazil ke skrýši, klenoty již byly pryč. Litera poté náhodou narazí na Málka, který se nyní živí jako taxikář. Toto setkání v bývalém policistovi znovu probudí touhu se do případu vložit a klenoty nalézt… (Česká televize)
    66%
    Dva kriminálníci mají v plánu vyloupit klenotnictví na Václavském náměstí. Jejich promyšlená akce se však zkomplikuje střelbou a společně s řidičem Burianem (Z. Kryzánek) prchají. S ním se poté lupiči rozdělí a přesednou do jiného vozu, který byl záměrně poškozen. Neovladatelné auto se zřítí ze svahu a z lupičů přežije pouze jeden (J. Tříska). Toho také policie dopadne v nedaleké chatě. V jednu chvíli s ním však je pouze kriminalista Málek (S. Matyáš) a po pokusu přemoci policistu je lupič nešťastně zastřelen vlastní zbraní. Málek z toho má značné problémy, neboť bez tohoto svědka nemohou kriminalisté potvrdit, zda nebyl komplicem kriminálníků také klenotník Litera (J. Adamíra). K této domněnce je vede fakt, že se odehrálo až příliš mnoho podezřelých náhod, které zlodějům usnadnily krádež. Hospitalizovaný Litera se pak skutečně v noci vytratí z nemocnice, aby si vyzvedl z tajné skrýše ukradené klenoty. Případ se později dostává k soudu, ale pro nedostatek důkazů nemůže nikdo nic klenotníkovi dokázat a jediným odsouzeným je Burian. Uplynou čtyři roky a po propuštění Burian navštíví Literu, od něhož žádá svůj podíl. Ten mu však tvrdí, že když dorazil ke skrýši, klenoty již byly pryč. Litera poté náhodou narazí na Málka, který se nyní živí jako taxikář. Toto setkání v bývalém policistovi znovu probudí touhu se do případu vložit a klenoty nalézt… (Česká televize)
    25
  • Ves v pohraničí
    Ves v pohraničí (1948)
    FilmRole: voják ve vlaku
    64%
    26
  • Michael Kohlhaas - Der Rebell
    Michael Kohlhaas - Der Rebell (1969)
    FilmRole: 1. Jurist
    64%
    27
  • Jestřáb kontra Hrdlička
    Jestřáb kontra Hrdlička (1953)
    FilmRole: Walewský
    Psychologicky věrohodné vylíčení rodiny, která se ocitla v pasti života na dluh, sice vyhovuje ideologickým požadavkům první poloviny 50. let, ale hlavně herecké výkony propůjčují neslábnoucí emotivní sílu, zvláště pak Marvanovi v ojedinělé záporné roli. Smutným hrdinou příběhu, který se odehrává v 19. století, je propouštěný zámecký úředník, neprůbojný člověk, který nedokáže včas zastavit rozmařilost své ženy a dcery. Začne si půjčovat peníze od bezohledného lichváře, které nedokáže splácet.
    63%
    Psychologicky věrohodné vylíčení rodiny, která se ocitla v pasti života na dluh, sice vyhovuje ideologickým požadavkům první poloviny 50. let, ale hlavně herecké výkony propůjčují neslábnoucí emotivní sílu, zvláště pak Marvanovi v ojedinělé záporné roli. Smutným hrdinou příběhu, který se odehrává v 19. století, je propouštěný zámecký úředník, neprůbojný člověk, který nedokáže včas zastavit rozmařilost své ženy a dcery. Začne si půjčovat peníze od bezohledného lichváře, které nedokáže splácet.
    28
  • Odvážná slečna
    Odvážná slečna (1970)
    FilmRole: mlynář Mika
    • Oneplay
    Titulní hrdinkou úsměvné morality je všetečná sekretářka (Jiřina Bohdalová), která pracuje u soudu. V jedné z úvodních scén asistuje u rozvodového řízení, jehož aktéři sobecky ignorují svou dceru. Do hrdinky se zahledí nový předseda senátu (Josef Kemr). Při návštěvě jejího otce, žijícího na venkově, vyjde najevo, že mladá žena pečuje o několik dětí. Hrdinčin upjatý ctitel je zprvu považuje za plody jejího nevázaného života. Časem se ale ukáže, že unesené děti pocházejí od rodičů, kteří je trestuhodně zanedbávali... Historka o konfliktu mezi právem a morálkou vyvrcholí v soudní síni. Prokurátor (Josef Langmiler) navrhuje mírný trest. Obhájce (Václav Voska) pronáší řeč, v níž cituje z Bible a zdůrazňuje ušlechtilé pohnutky obviněné... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaKomedie
    63%
    Titulní hrdinkou úsměvné morality je všetečná sekretářka (Jiřina Bohdalová), která pracuje u soudu. V jedné z úvodních scén asistuje u rozvodového řízení, jehož aktéři sobecky ignorují svou dceru. Do hrdinky se zahledí nový předseda senátu (Josef Kemr). Při návštěvě jejího otce, žijícího na venkově, vyjde najevo, že mladá žena pečuje o několik dětí. Hrdinčin upjatý ctitel je zprvu považuje za plody jejího nevázaného života. Časem se ale ukáže, že unesené děti pocházejí od rodičů, kteří je trestuhodně zanedbávali... Historka o konfliktu mezi právem a morálkou vyvrcholí v soudní síni. Prokurátor (Josef Langmiler) navrhuje mírný trest. Obhájce (Václav Voska) pronáší řeč, v níž cituje z Bible a zdůrazňuje ušlechtilé pohnutky obviněné... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaKomedie
    29
  • Černý prapor
    Černý prapor (1958)
    FilmRole: Ketham
    Na ruzyňském letišti přistálo letadlo s příslušníky francouzské cizinecké legie, kteří se vracejí domů. Na letišti čeká matka Václava Malého z Plzně, ale syn mezi navrátilci není. Václav se v džungli seznámil s Petrem, Tadeuszem a Gerhardtem. Všichni chtějí dezertovat, neboť mají dost surového jednání seržanta Storcha, který spáchal i vraždu. Václav zažil nebezpečný boj v džungli a přihlížel vyvraždění vesnice. Při ústupu našel raněného poručíka Wolfa, kterému zachránil život a posléze zjistil, že jejich osudy se již protnuly na sklonku války v Plzni. Chce s Wolfem skoncovat, a proto s ním jde dobrovolně na průzkum džungle. Nikdo z nich se nevrátí... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaVálečný
    63%
    Na ruzyňském letišti přistálo letadlo s příslušníky francouzské cizinecké legie, kteří se vracejí domů. Na letišti čeká matka Václava Malého z Plzně, ale syn mezi navrátilci není. Václav se v džungli seznámil s Petrem, Tadeuszem a Gerhardtem. Všichni chtějí dezertovat, neboť mají dost surového jednání seržanta Storcha, který spáchal i vraždu. Václav zažil nebezpečný boj v džungli a přihlížel vyvraždění vesnice. Při ústupu našel raněného poručíka Wolfa, kterému zachránil život a posléze zjistil, že jejich osudy se již protnuly na sklonku války v Plzni. Chce s Wolfem skoncovat, a proto s ním jde dobrovolně na průzkum džungle. Nikdo z nich se nevrátí... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaVálečný
    30
  • Aféry mé zeny
    Aféry mé zeny (1973)
    FilmRole: Vražda v Čertově mlýně - Max
    • Oneplay
    62%
    31
  • Maratón
    Maratón (1968)
    FilmRole: Reichert
    V Praze, kde propuklo povstání proti německým okupantům, prožívají okamžiky horoucí lásky skrývající se uprchlý vězeň a služka, které povýšenecká měšťanská rodina, u níž pracovala, přikázala, aby se vzorně starala o byt i v době jejich nepřítomnosti. Překvapivě konvenční příběh s nezbytným osvobozujícím příjezdem Rudé armády napsal Jan Procházka, takže snímek nadlouho skončil v trezoru, ačkoli politicky zajisté vyhovoval.
    Režie:Ivo Novák
    62%
    V Praze, kde propuklo povstání proti německým okupantům, prožívají okamžiky horoucí lásky skrývající se uprchlý vězeň a služka, které povýšenecká měšťanská rodina, u níž pracovala, přikázala, aby se vzorně starala o byt i v době jejich nepřítomnosti. Překvapivě konvenční příběh s nezbytným osvobozujícím příjezdem Rudé armády napsal Jan Procházka, takže snímek nadlouho skončil v trezoru, ačkoli politicky zajisté vyhovoval.
    Režie:Ivo Novák
    32
  • Ezop
    Ezop (1969)
    FilmRole: Krésos
    Když bulharský režisér Rangel Valčanov na sklonku 60. let natočil stylizovaný, teatrálně sošný a proklamativní životopis slavného antického bajkaře Ezopa, sotva tušil, že snímek se ocitne mezi zakázanými. Tehdejším mocipánům se zdál závadný: hlavní hrdina touží po svobodě a nezávislosti, ochoten za své přesvědčení položit i svůj život. Nelíbilo se jim, že otrok Ezop odhaluje nepravosti svých pánů a hlásá, že v případě nutnosti je třeba se jim postavit.
    Žánry:Drama
    62%
    Když bulharský režisér Rangel Valčanov na sklonku 60. let natočil stylizovaný, teatrálně sošný a proklamativní životopis slavného antického bajkaře Ezopa, sotva tušil, že snímek se ocitne mezi zakázanými. Tehdejším mocipánům se zdál závadný: hlavní hrdina touží po svobodě a nezávislosti, ochoten za své přesvědčení položit i svůj život. Nelíbilo se jim, že otrok Ezop odhaluje nepravosti svých pánů a hlásá, že v případě nutnosti je třeba se jim postavit.
    Žánry:Drama
    33
  • Duhový luk
    Duhový luk (1973)
    Seriál
    • iVysílání
    61%
    34
  • Úplně vyřízený chlap
    Úplně vyřízený chlap (1965)
    FilmRole: Kajman
    61%
    35
  • Bouřlivé víno
    Bouřlivé víno (1976)
    FilmRole: Kvasnička
    • Oneplay
    • Prima Plus
    I když režisér Václav Vorlíček patří k oblíbeným pohádkářům, mnozí jeho kolegové mu vyčítají destruktivní komunistické smýšlení. Takové smýšlení potvrzuje právě tento snímek, zpodobňující v žádoucím politickém klíči krizový rok 1968 jako rejdy zákeřných odpadlíků, kteří chtějí narušit pokojně budovaný blahobyt. Příběh natočený podle předlohy Jana Kozáka se odehrává v moravském vinařském družstvu, jehož rozšafného předsedu hraje Vladimír Menšík - hrdina musí přestát útoky protivníků, kteří jej obviňují ze zastaralých metod. Prozíravý předseda v nich však odhalí podvodníky, kteří se chtějí jen obohatit. Na tuto politicky angažovanou satiru navazují již bezzubé, víceméně odpolitizované hříčky Zralé víno a Mladé víno.
    60%
    I když režisér Václav Vorlíček patří k oblíbeným pohádkářům, mnozí jeho kolegové mu vyčítají destruktivní komunistické smýšlení. Takové smýšlení potvrzuje právě tento snímek, zpodobňující v žádoucím politickém klíči krizový rok 1968 jako rejdy zákeřných odpadlíků, kteří chtějí narušit pokojně budovaný blahobyt. Příběh natočený podle předlohy Jana Kozáka se odehrává v moravském vinařském družstvu, jehož rozšafného předsedu hraje Vladimír Menšík - hrdina musí přestát útoky protivníků, kteří jej obviňují ze zastaralých metod. Prozíravý předseda v nich však odhalí podvodníky, kteří se chtějí jen obohatit. Na tuto politicky angažovanou satiru navazují již bezzubé, víceméně odpolitizované hříčky Zralé víno a Mladé víno.
    36
  • Dravci
    Dravci (1948)
    FilmRole: sklepmistr Jenda
    60%
    37
  • Zlá noc
    Zlá noc (1973)
    FilmRole: Ševčík
    59%
    38
  • Tajemství velikého vypravěče
    Tajemství velikého vypravěče (1972)
    FilmRole: generál Foy
    59%
    39
  • Velké dobrodružství
    Velké dobrodružství (1952)
    FilmRole: Hynek Leeb
    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává s britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.
    58%
    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává s britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.
    40
  • Temno
    Temno (1951)
    FilmRole: českobratrský kněz
    54%
    41
  • Život pro Jana Kašpara
    Život pro Jana Kašpara (1959)
    FilmRole: dispečer Bartoš
    Jan Kašpar, úředník z válcovny Nové hutě Klementa Gottwalda, má před svatbou. Po veselém loučení se svobodou se doma omylem napije z láhve s tetrachlorem. Své nevolnosti nevěnuje pozornost, ale druhý den v práci omdlí a utrpí otřes mozku. Při běžných zkouškách doktorku Dudkovou zarazí vysoké procento zbytkového dusíku v Kašparově krvi. Doktor Boháček, s nímž lékařka případ konzultuje, se domnívá, že jde o onemocnění ledvin, a ihned informuje primáře Filipa. Lékaři nic nevědí o tetrachloru a tápají. Přesto ihned začnou o Kašparův život bojovat a tento zápas zasáhne do jejich životů. Boháček přijde o zasloužené volno, ošetřovatelka Eliška má nepříjemnost se svým milým. Filip překoná dávnou řevnivost a požádá odborníka na ledvinové choroby docenta Kareše o pomoc.
    Žánry:Drama
    53%
    Jan Kašpar, úředník z válcovny Nové hutě Klementa Gottwalda, má před svatbou. Po veselém loučení se svobodou se doma omylem napije z láhve s tetrachlorem. Své nevolnosti nevěnuje pozornost, ale druhý den v práci omdlí a utrpí otřes mozku. Při běžných zkouškách doktorku Dudkovou zarazí vysoké procento zbytkového dusíku v Kašparově krvi. Doktor Boháček, s nímž lékařka případ konzultuje, se domnívá, že jde o onemocnění ledvin, a ihned informuje primáře Filipa. Lékaři nic nevědí o tetrachloru a tápají. Přesto ihned začnou o Kašparův život bojovat a tento zápas zasáhne do jejich životů. Boháček přijde o zasloužené volno, ošetřovatelka Eliška má nepříjemnost se svým milým. Filip překoná dávnou řevnivost a požádá odborníka na ledvinové choroby docenta Kareše o pomoc.
    Žánry:Drama
    42
  • Svatá hříšnice
    Svatá hříšnice (1970)
    FilmRole: harmonikář
    53%
    43
  • Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi
    Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi (1974)
    FilmRole: Macháček
    52%
    44
  • Svatba bez prstýnku
    Svatba bez prstýnku (1972)
    FilmRole: Melichar
    51%
    45
  • Akce v Istanbulu
    Akce v Istanbulu (1975)
    FilmRole: Sailor (voice)
    46%
    46
  • Noc oranžových ohňů
    Noc oranžových ohňů (1975)
    FilmRole: Houska

    V první polovině 70. let vznikaly i filmy nejen stěží uvěřitelné, ale navíc také toporné - tento s vážnou tváří tvrdí, že zapřisáhlý komunista nezmění své smýšlení ani ve vězení. Tam se ocitl vlastní vinou, když podnapilý usedl za volant a zavinil těžké zranění. Celou svou bytostí se pak upne k odčinění svého selhání, uvědoměle přijme trest vězení a srdnatě snáší i šikanu ze strany spoluvězňů, kteří zesměšňují jeho ideové jistoty. Režisér Zbyněk Brynych natočil krajně trapnou a nevěrohodnou výpověď dunící prázdnými frázemi a neživotnými zápletkami.

    45%

    V první polovině 70. let vznikaly i filmy nejen stěží uvěřitelné, ale navíc také toporné - tento s vážnou tváří tvrdí, že zapřisáhlý komunista nezmění své smýšlení ani ve vězení. Tam se ocitl vlastní vinou, když podnapilý usedl za volant a zavinil těžké zranění. Celou svou bytostí se pak upne k odčinění svého selhání, uvědoměle přijme trest vězení a srdnatě snáší i šikanu ze strany spoluvězňů, kteří zesměšňují jeho ideové jistoty. Režisér Zbyněk Brynych natočil krajně trapnou a nevěrohodnou výpověď dunící prázdnými frázemi a neživotnými zápletkami.

    47
  • Klíč
    Klíč (1971)
    FilmRole: velitel SS
    Heydrichiáda, temné období českých dějin. Krátce po atentátu na říšského protektora Heydricha byly okupované Čechy vystaveny brutálnímu teroru. Během jednoho zátahu gestapo zajme těžce raněného muže, který je vedoucím činitelem českého odboje. Jediná věc, kterou se gestapákům u něj podaří nalézt, je pouhý klíč. Klíč, který, jak šéf gestapa tuší, může být klíčem k rozbití odboje. Klíč, ke kterému je nutné najít pasující zámek. Klíč, jehož tajemství se gestapáci ze zraněného muže pokoušejí dostat všemi prostředky. (oficiální text distributora)
    42%
    Heydrichiáda, temné období českých dějin. Krátce po atentátu na říšského protektora Heydricha byly okupované Čechy vystaveny brutálnímu teroru. Během jednoho zátahu gestapo zajme těžce raněného muže, který je vedoucím činitelem českého odboje. Jediná věc, kterou se gestapákům u něj podaří nalézt, je pouhý klíč. Klíč, který, jak šéf gestapa tuší, může být klíčem k rozbití odboje. Klíč, ke kterému je nutné najít pasující zámek. Klíč, jehož tajemství se gestapáci ze zraněného muže pokoušejí dostat všemi prostředky. (oficiální text distributora)
    48
  • Nástup
    Nástup (1953)
    FilmRole: německý textilák
    Československý film, natočený podle románu laureáta státní ceny Václava Řezáče, zachycuje první měsíce osidlování našeho pohraničí českým živlem. Nástup je oslavou tvořivé práce českého lidu, který začal budovat své pohraničí s bezpříkladnou houževnatostí i obětavostí. Pohraničí v té době bylo výhní, v níž se kalily tisíce charakterů. Toto kalení charakterů v neustálých srážkách s odpůrnými živly německými i českými z řad reakce je v Nástupu skvěle ukázáno v situacích, v nichž český člověk dokazoval své organizační schopnosti, sílu svého vlasteneckého vznícení, rozmach svého pracovního elánu. Film pochopitelně nevyčerpává všechny problémy, které jsou odkryty v románu, zachovává však důsledně jeho základní linii a patří k úspěšným dílům naší kinematografie.
    Žánry:Drama
    41%
    Československý film, natočený podle románu laureáta státní ceny Václava Řezáče, zachycuje první měsíce osidlování našeho pohraničí českým živlem. Nástup je oslavou tvořivé práce českého lidu, který začal budovat své pohraničí s bezpříkladnou houževnatostí i obětavostí. Pohraničí v té době bylo výhní, v níž se kalily tisíce charakterů. Toto kalení charakterů v neustálých srážkách s odpůrnými živly německými i českými z řad reakce je v Nástupu skvěle ukázáno v situacích, v nichž český člověk dokazoval své organizační schopnosti, sílu svého vlasteneckého vznícení, rozmach svého pracovního elánu. Film pochopitelně nevyčerpává všechny problémy, které jsou odkryty v románu, zachovává však důsledně jeho základní linii a patří k úspěšným dílům naší kinematografie.
    Žánry:Drama
    49
  • Karlovarští poníci
    Karlovarští poníci (1971)
    FilmRole: masér Pavlík
    Desetiletá Angelika tráví prázdniny se svým otcem v Karlových Varech. Otec Bachman je německý průmyslník, který ve Varech absolvuje lázeňskou léčbu. Angelika volný čas, kdy je otec na procedurách, tráví v hotelu pod dohledem laskavé recepční Vlasty. Jednoho dne se dívka seznámí se čtrnáctiletým Kájou. Konečně má nějakou zábavu. Bachman si je vědom, že dceru zanedbává, a když se jí zeptá, co by chtěla, dozví se, že poníka. Navštíví starého cirkusáka Vondráčka, který měl kdysi drezúru poníků, ale ten se nechce posledního koně vzdát. Zajedou i do pražské ZOO, ale ani tam nepochodí. Děti dají do novin inzerát a nakonec uspějí. Děda Hlavatý přivede poníka Bořivoje, který se Angelice na první pohled zalíbí. Rodinka odjíždí zpět na nepřátelský kapitalistický Západ, ale v přívěsném vozíku s nimi cestuje i Bořivoj.
    Žánry:Rodinný
    40%
    Desetiletá Angelika tráví prázdniny se svým otcem v Karlových Varech. Otec Bachman je německý průmyslník, který ve Varech absolvuje lázeňskou léčbu. Angelika volný čas, kdy je otec na procedurách, tráví v hotelu pod dohledem laskavé recepční Vlasty. Jednoho dne se dívka seznámí se čtrnáctiletým Kájou. Konečně má nějakou zábavu. Bachman si je vědom, že dceru zanedbává, a když se jí zeptá, co by chtěla, dozví se, že poníka. Navštíví starého cirkusáka Vondráčka, který měl kdysi drezúru poníků, ale ten se nechce posledního koně vzdát. Zajedou i do pražské ZOO, ale ani tam nepochodí. Děti dají do novin inzerát a nakonec uspějí. Děda Hlavatý přivede poníka Bořivoje, který se Angelice na první pohled zalíbí. Rodinka odjíždí zpět na nepřátelský kapitalistický Západ, ale v přívěsném vozíku s nimi cestuje i Bořivoj.
    Žánry:Rodinný
    50
  • Únos
    Únos (1953)
    FilmRole: řidič sanitky
    Komunistický propagandistický film, který měl „správně“ přiblížit skutečnou událost, úlet československých Dakot pilotovaných bývalými příslušníky RAF do emigrace. Příběh odehrávající se na plátně je sice vylhaný od začátku až do konce, nezbytný ideologický balast vyvažují krásné dobové záběry letounů ČSA a Československého letectva v roce 1951. Ve filmu jsou zřejmě poslední záběry našich Mosquit, před jejich likvidací.
    Žánry:Drama
    38%
    Komunistický propagandistický film, který měl „správně“ přiblížit skutečnou událost, úlet československých Dakot pilotovaných bývalými příslušníky RAF do emigrace. Příběh odehrávající se na plátně je sice vylhaný od začátku až do konce, nezbytný ideologický balast vyvažují krásné dobové záběry letounů ČSA a Československého letectva v roce 1951. Ve filmu jsou zřejmě poslední záběry našich Mosquit, před jejich likvidací.
    Žánry:Drama
    51
  • Anna proletářka
    Anna proletářka (1953)
    FilmRole: strážník na Vinohradech
    Film se odehrává na rozhraní desátých a dvacátých let minulého století. Venkovská dívka Anna přijíždí sloužit do Prahy do rodiny bohatého stavitele Rubeše. Seznámí se zde mimo jiné se svým budoucím manželem, slévačem Toníkem, pod jehož vedením postupně nabývá „sociálního vědomí“. Jejich milostný vztah a samotný psychologický vývoj Anny je však poněkud upozaděn na úkor politické roviny vyprávění, týkající se rozkolu v sociální demokracii (ve filmu vystupují postavy jako Vlastimil Tusar, Karel Kramář, Alois Rašín a další). Demokratické období První republiky je vykresleno nelichotivě chaoticky s uplatňováním schematického vyobrazování příslušníků jednotlivých tříd. Závěrečná mohutná pouliční demonstrace dělníků v čele s Annou a Toníkem přitom signalizuje budoucí vítězství pracujících.
    Žánry:Drama
    36%
    Film se odehrává na rozhraní desátých a dvacátých let minulého století. Venkovská dívka Anna přijíždí sloužit do Prahy do rodiny bohatého stavitele Rubeše. Seznámí se zde mimo jiné se svým budoucím manželem, slévačem Toníkem, pod jehož vedením postupně nabývá „sociálního vědomí“. Jejich milostný vztah a samotný psychologický vývoj Anny je však poněkud upozaděn na úkor politické roviny vyprávění, týkající se rozkolu v sociální demokracii (ve filmu vystupují postavy jako Vlastimil Tusar, Karel Kramář, Alois Rašín a další). Demokratické období První republiky je vykresleno nelichotivě chaoticky s uplatňováním schematického vyobrazování příslušníků jednotlivých tříd. Závěrečná mohutná pouliční demonstrace dělníků v čele s Annou a Toníkem přitom signalizuje budoucí vítězství pracujících.
    Žánry:Drama
    52
  • Tam, kde hnízdí čápi
    Tam, kde hnízdí čápi (1976)
    FilmRole: Mašát
    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.
    36%
    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.
    53
  • Vstanou noví bojovníci
    Vstanou noví bojovníci (1951)
    FilmRole: vachmajstr
    36%
    54
  • Za volantem nepřítel
    Za volantem nepřítel (1975)
    FilmRole: Soukup
    V éře normalizace nalezneme jen málo takových filmů, které by odhalovaly rejdy protisocialistických sil v roce 1968 ještě zavileji než tento politický pamflet Karla Steklého. Režisér svůj příběh zasadil do atraktivního taxikářského prostředí, kde se také poctiví a čestní komunisté s uvážlivým ředitelem podniku v čele stávají obětí zakuklených padouchů. Ideologická klišé, těžkopádná inscenace a naprosto toporné vypravěčské uchopení musely být zřejmé už v době vzniku, nyní se film již blíží k nezamýšlené sebeparodii.
    23%
    V éře normalizace nalezneme jen málo takových filmů, které by odhalovaly rejdy protisocialistických sil v roce 1968 ještě zavileji než tento politický pamflet Karla Steklého. Režisér svůj příběh zasadil do atraktivního taxikářského prostředí, kde se také poctiví a čestní komunisté s uvážlivým ředitelem podniku v čele stávají obětí zakuklených padouchů. Ideologická klišé, těžkopádná inscenace a naprosto toporné vypravěčské uchopení musely být zřejmé už v době vzniku, nyní se film již blíží k nezamýšlené sebeparodii.
    55

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.