Jan Čuřík: Nejlepší filmy a seriály

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Jan Čuřík: Filmy a seriály

  • Vlak dětství a naděje
    Vlak dětství a naděje (1989)
    Seriál
    • iVysílání
    Nic ty se neboj! Na tragický život jsem já pes! Tímto okřídleným úslovím si bývalá lázeňská kuchařka I. třídy Anna Urbanová, jinak bodrá a upřímná ženská košaté postavy s něžným a citlivým srdcem, často dodává odvahy. Sobě, ale ještě víc malé Věrce. Děvčátku, které přijala za vlastní, a také jejímu otci, svému životnímu druhovi, jinak poštovnímu zřízenci sice subtilního vzrůstu, leč rozměrného a statečného ducha, Josefu Pumplmě. Je toho opravdu třeba, neboť se píší léta 1937-1939 a nad Evropou se stahují mračna válečná a v místě, kde rodina žije, se ocelové kleště nacismu snaží zardousit už tak okleštěnou republiku a vyrvat jí to nejcennější - domov. A tak donuceni opustit domovinu v severomoravském pohraničí, odjíždějí hrdinové seriálu posledním vlakem z Frývaldova, vlakem, pro nějž už není návratu. Šestidílný seriál Vlak dětství a naděje podle románů Věry Sládkové Poslední vlak z Frývaldova a Pluky zla natočil v roce 1984 režisér Karel Kachyňa. Příběhy viděné očima citlivé dívky, která je zároveň jejich vypravěčkou, zachycují jedno z nejtěžších období v naší historii. Přesto se seriál nevyhýbá situacím komickým, až groteskním a před námi vyvstává poněkud neobvyklý, nepatetický, a o to humánnější obraz lidského hrdinství, které jedinečně ztvárnili Helena Růžičková a Stanislav Zindulka, spolu s oběma představitelkami Věrky, malou Žanetou Fuchsovou a Terezou Brodskou.
    84%
    Nic ty se neboj! Na tragický život jsem já pes! Tímto okřídleným úslovím si bývalá lázeňská kuchařka I. třídy Anna Urbanová, jinak bodrá a upřímná ženská košaté postavy s něžným a citlivým srdcem, často dodává odvahy. Sobě, ale ještě víc malé Věrce. Děvčátku, které přijala za vlastní, a také jejímu otci, svému životnímu druhovi, jinak poštovnímu zřízenci sice subtilního vzrůstu, leč rozměrného a statečného ducha, Josefu Pumplmě. Je toho opravdu třeba, neboť se píší léta 1937-1939 a nad Evropou se stahují mračna válečná a v místě, kde rodina žije, se ocelové kleště nacismu snaží zardousit už tak okleštěnou republiku a vyrvat jí to nejcennější - domov. A tak donuceni opustit domovinu v severomoravském pohraničí, odjíždějí hrdinové seriálu posledním vlakem z Frývaldova, vlakem, pro nějž už není návratu. Šestidílný seriál Vlak dětství a naděje podle románů Věry Sládkové Poslední vlak z Frývaldova a Pluky zla natočil v roce 1984 režisér Karel Kachyňa. Příběhy viděné očima citlivé dívky, která je zároveň jejich vypravěčkou, zachycují jedno z nejtěžších období v naší historii. Přesto se seriál nevyhýbá situacím komickým, až groteskním a před námi vyvstává poněkud neobvyklý, nepatetický, a o to humánnější obraz lidského hrdinství, které jedinečně ztvárnili Helena Růžičková a Stanislav Zindulka, spolu s oběma představitelkami Věrky, malou Žanetou Fuchsovou a Terezou Brodskou.
    1
  • Ať žijí duchové!
    Ať žijí duchové! (1977)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • KVIFF TV
    • +2
    Hrdinové veselé dětské hudební komedie jsou chlapci a děvčata, kteří vytáhnou do boje proti některým dospělým ze své obce, když chtějí proměnit starý hrad v zemědělský objekt. Za vydatné pomoci duchů, rytíře Viléma Brtníka z Brtníku a jeho dcerky Leontýnky obývajících zchátralý objekt, a mnoha trpaslíků, které rytíř přivolal, se jim podaří dosáhnout cíle - hrad je opraven a předán do péče dětí. Z Leontýnky, která si stěžuje na osud nesmrtelných bytostí, se díky kopretině darované Dlouhým Jendou z lásky stane normální dívka. (oficiální text distributora)
    81%
    Hrdinové veselé dětské hudební komedie jsou chlapci a děvčata, kteří vytáhnou do boje proti některým dospělým ze své obce, když chtějí proměnit starý hrad v zemědělský objekt. Za vydatné pomoci duchů, rytíře Viléma Brtníka z Brtníku a jeho dcerky Leontýnky obývajících zchátralý objekt, a mnoha trpaslíků, které rytíř přivolal, se jim podaří dosáhnout cíle - hrad je opraven a předán do péče dětí. Z Leontýnky, která si stěžuje na osud nesmrtelných bytostí, se díky kopretině darované Dlouhým Jendou z lásky stane normální dívka. (oficiální text distributora)
    2
  • Černý Petr
    Černý Petr (1964)
    Film
    • Oneplay
    • iTunes
    • DaFilms
    Hrdinou filmu je 16letý Petr Vaněk, který nastupuje jako učeň do potravinářské samoobsluhy. Na příkaz vedoucího má dohlížet na to, aby se v obchodě nekradlo. Doma ho otec neustále poučuje o tom, jak se má chovat. Na plovárně se seznamuje se dvěma zednickými učni a najde si tu také svou první lásku. Čeká jej však mnoho problémů, které musí sám vyřešit. Scénář je tvořen mozaikou situací a rozhovorů, kterými prochází hlavní hrdina. Režisér se snažil o zachycení pocitů mládeže a jejich vztahů ke svému okolí. Záběry se vyznačují dokumentaristickým stylem, dialogy připomínají záznamy autentických rozhovorů.
    Žánry:KomedieDrama
    81%
    Hrdinou filmu je 16letý Petr Vaněk, který nastupuje jako učeň do potravinářské samoobsluhy. Na příkaz vedoucího má dohlížet na to, aby se v obchodě nekradlo. Doma ho otec neustále poučuje o tom, jak se má chovat. Na plovárně se seznamuje se dvěma zednickými učni a najde si tu také svou první lásku. Čeká jej však mnoho problémů, které musí sám vyřešit. Scénář je tvořen mozaikou situací a rozhovorů, kterými prochází hlavní hrdina. Režisér se snažil o zachycení pocitů mládeže a jejich vztahů ke svému okolí. Záběry se vyznačují dokumentaristickým stylem, dialogy připomínají záznamy autentických rozhovorů.
    Žánry:KomedieDrama
    3
  • Kdo chce zabít Jessii?
    Kdo chce zabít Jessii? (1966)
    Film
    • Oneplay
    • Magenta TV
    Docent Jindřich Beránek a docentka Růžena Beránková jsou manželé. On pracuje ve fabrice, ona učinila významný objev, a to prostředek k ovlivňování snů. Zatímco demonstruje svůj objev na mezinárodním symposiu, řeší on problém stále padajícího jeřábu. Řešení najde v komiksovém seriálu o Jessii, Supermanovi a antigravitačních rukavicích. V noci se mu zdá o Jessii pronásledované Supermanem a pistolníkem. Protože mluví ze spaní, probudí manželku, která s pomocí somniografu uvidí jeho sny ve chvíli, kdy se stará o polonahou Jessii... Probudí ho a píchne mu dávku svého preparátu. Když se však docent ráno probudí, zjistí, že má v posteli živou Jessii. Jeho žena najde v koupelně pistolníka a v kuchyni Supermana. S hrůzou si uvědomí, že sny se zhmotnily. Jessii se podaří z bytu uprchnout a dostat se na přednášku doc. Beránka. Studenti se pustí do boje se Supermanem a pistolníkem, až jsou nakonec všichni zatčeni policií. Beránek je odsouzen ke třem dnům vězení a jeho žena dostane za úkol zhmotnělé sny zlikvidovat. Ve vězení domyslí Beránek řešení rukavic a uprchne, aby je mohl v laboratoři dokončit. Budou se mu hodit, protože jeho žena se právě chystá pohledné sokyně zbavit, a když to jinak nepůjde, třeba ji i roztrhnout.
    Žánry:KomedieParodie
    80%
    Docent Jindřich Beránek a docentka Růžena Beránková jsou manželé. On pracuje ve fabrice, ona učinila významný objev, a to prostředek k ovlivňování snů. Zatímco demonstruje svůj objev na mezinárodním symposiu, řeší on problém stále padajícího jeřábu. Řešení najde v komiksovém seriálu o Jessii, Supermanovi a antigravitačních rukavicích. V noci se mu zdá o Jessii pronásledované Supermanem a pistolníkem. Protože mluví ze spaní, probudí manželku, která s pomocí somniografu uvidí jeho sny ve chvíli, kdy se stará o polonahou Jessii... Probudí ho a píchne mu dávku svého preparátu. Když se však docent ráno probudí, zjistí, že má v posteli živou Jessii. Jeho žena najde v koupelně pistolníka a v kuchyni Supermana. S hrůzou si uvědomí, že sny se zhmotnily. Jessii se podaří z bytu uprchnout a dostat se na přednášku doc. Beránka. Studenti se pustí do boje se Supermanem a pistolníkem, až jsou nakonec všichni zatčeni policií. Beránek je odsouzen ke třem dnům vězení a jeho žena dostane za úkol zhmotnělé sny zlikvidovat. Ve vězení domyslí Beránek řešení rukavic a uprchne, aby je mohl v laboratoři dokončit. Budou se mu hodit, protože jeho žena se právě chystá pohledné sokyně zbavit, a když to jinak nepůjde, třeba ji i roztrhnout.
    Žánry:KomedieParodie
    4
  • Lásky mezi kapkami deště
    Lásky mezi kapkami deště (1980)
    Film
    • Oneplay
    Žižkov - město ve městě, jehož obyvatelé se vždy považovali spíše za „žižkováky“ než za „pražáky“ - inspiroval řadu režisérů k natočení často autobiograficky laděných filmů, jmenujme např. povídkovou Žižkovskou romanci (1958) režiséra Zdeňka Brynycha. Lásky mezi kapkami deště režiséra Karla Kachyni patří mezi nejvýznamnější „žižkovské“ filmy a současně i mezi nejlepší filmy sedmdesátých let české kinematografie. Děj, situovaný do 30. let minulého století, sleduje na pozadí vrcholící hospodářské krize osudy ševce Bursíka a jeho dvou synů. Film kromě řady skvělých hereckých výkonů zaujme dokonale ztvárněnou atmosférou místa. Do Žižkova se Karel Kachyňa po deseti letech vrátil také svým filmem Blázni a děvčátka (1988).
    80%
    Žižkov - město ve městě, jehož obyvatelé se vždy považovali spíše za „žižkováky“ než za „pražáky“ - inspiroval řadu režisérů k natočení často autobiograficky laděných filmů, jmenujme např. povídkovou Žižkovskou romanci (1958) režiséra Zdeňka Brynycha. Lásky mezi kapkami deště režiséra Karla Kachyni patří mezi nejvýznamnější „žižkovské“ filmy a současně i mezi nejlepší filmy sedmdesátých let české kinematografie. Děj, situovaný do 30. let minulého století, sleduje na pozadí vrcholící hospodářské krize osudy ševce Bursíka a jeho dvou synů. Film kromě řady skvělých hereckých výkonů zaujme dokonale ztvárněnou atmosférou místa. Do Žižkova se Karel Kachyňa po deseti letech vrátil také svým filmem Blázni a děvčátka (1988).
    5
  • Pozor, vizita!
    Pozor, vizita! (1982)
    Film
    • Oneplay
    Český psychologický film se odehrává v roce 1960 na infekčním oddělení jedné nemocnice, kde je jako bacilonosič břišního tyfu izolován starý Prepsl, tulák bez rodiny, světoběžník s osobitou etikou a pojetím svobody. Právě on je středem veškerého dění, dominantní postavou příběhu. Zpočátku odmítá přizpůsobit se situaci a žít v izolaci od světa za nemocniční zdí, několikrát se pokusí o útěk, ale časem začne navazovat přátelské vztahy nejen s personálem nemocnice, zejména dezinfektorem Kafkou a uklízečkou Katkou, ale také se stejně postiženými pacienty, svým spolubydlícím dědou Bartůňkem a mladičkou Mankou, vychovanou v dětském domově. Začíná se smiřovat s osudem a nalézá nový smysl života.
    Žánry:DramaKomedie
    77%
    Český psychologický film se odehrává v roce 1960 na infekčním oddělení jedné nemocnice, kde je jako bacilonosič břišního tyfu izolován starý Prepsl, tulák bez rodiny, světoběžník s osobitou etikou a pojetím svobody. Právě on je středem veškerého dění, dominantní postavou příběhu. Zpočátku odmítá přizpůsobit se situaci a žít v izolaci od světa za nemocniční zdí, několikrát se pokusí o útěk, ale časem začne navazovat přátelské vztahy nejen s personálem nemocnice, zejména dezinfektorem Kafkou a uklízečkou Katkou, ale také se stejně postiženými pacienty, svým spolubydlícím dědou Bartůňkem a mladičkou Mankou, vychovanou v dětském domově. Začíná se smiřovat s osudem a nalézá nový smysl života.
    Žánry:DramaKomedie
    6
  • Žert
    Žert (1969)
    Film
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Jeden z nejproslulejších filmů 60. let, Žert, se opírá o stejnojmenný román Milana Kundery, soustředěný na důležité poznání - totiž že nová křivda neodstraní, ani nezahluší křivdu starou. K takové mravní kocovině zákonitě dospěje i hlavní hrdina, těžce postižený stalinistickými represemi, když se po letech pokusí aspoň zprostředkovaně pomstít původci svého pádu. Režisér Jaromil Jireš postihl jak kruté poměry v pracovní vojenské jednotce na začátku 50. let, tak uvolňující společenské ovzduší o patnáct let později. Prolíná někdejší události s nynějším děním na základě náhodného podnětu, na základě podobnosti, i ve zvukové rovině vrství asociativní spoje.
    75%
    Jeden z nejproslulejších filmů 60. let, Žert, se opírá o stejnojmenný román Milana Kundery, soustředěný na důležité poznání - totiž že nová křivda neodstraní, ani nezahluší křivdu starou. K takové mravní kocovině zákonitě dospěje i hlavní hrdina, těžce postižený stalinistickými represemi, když se po letech pokusí aspoň zprostředkovaně pomstít původci svého pádu. Režisér Jaromil Jireš postihl jak kruté poměry v pracovní vojenské jednotce na začátku 50. let, tak uvolňující společenské ovzduší o patnáct let později. Prolíná někdejší události s nynějším děním na základě náhodného podnětu, na základě podobnosti, i ve zvukové rovině vrství asociativní spoje.
    7
  • Postava k podpírání
    Postava k podpírání (1964)
    Film
    • Oneplay
    • iTunes
    • KVIFF TV
    • +1
    Od začátku se v příběhu vrší podivné události – hrdina si z půjčovny koček odnáší jednu domů, a když ji chce druhý den vrátit, zjistí, že půjčovna zmizela. Atmosféra potemní ještě víc poté, co se nešťastník obrátí pro pomoc na úřady: chodby v ponurých budovách neberou konce, byrokrati v kancelářích jsou nepřátelští a na každém kroku čekají mrazivě bizarní překvapení. Juráček hned ve své prvotině prokázal, že je typem intelektuálního tvůrce a že má blízko ke Kafkovu nahlížení na lidský úděl i ke způsobu jeho psaní. Ryze filmovými prostředky dosahuje autorova znepokojivého nesouladu mezi strohým, věcným popisem a situacemi připomínajícími zlý sen. (KVIFF)
    Žánry:DramaKomedie
    75%
    Od začátku se v příběhu vrší podivné události – hrdina si z půjčovny koček odnáší jednu domů, a když ji chce druhý den vrátit, zjistí, že půjčovna zmizela. Atmosféra potemní ještě víc poté, co se nešťastník obrátí pro pomoc na úřady: chodby v ponurých budovách neberou konce, byrokrati v kancelářích jsou nepřátelští a na každém kroku čekají mrazivě bizarní překvapení. Juráček hned ve své prvotině prokázal, že je typem intelektuálního tvůrce a že má blízko ke Kafkovu nahlížení na lidský úděl i ke způsobu jeho psaní. Ryze filmovými prostředky dosahuje autorova znepokojivého nesouladu mezi strohým, věcným popisem a situacemi připomínajícími zlý sen. (KVIFF)
    Žánry:DramaKomedie
    8
  • Valerie a týden divů
    Valerie a týden divů (1970)
    Film
    • KVIFF TV
    74%
    9
  • Holubice
    Holubice (1960)
    Film
    Lidé v Belgii vypouštějí stovky poštovních holubů, kteří ihned zamíří ke svým domovům. Bílá holubice z německého ostrova Fehmarn, která patří dvanáctileté dívce Susanne, se však v bouři ztratí a objeví se daleko od cíle, nad střechami Prahy. Tam po ní vystřelí desetiletý chlapec Michal, který po úraze zůstal ochrnutý na obě nohy a zanevřel na celý svět. Ale díky jeho sousedovi - sochaři - se v něm probudí cit a potřeba zraněného tvora uzdravit. Susanne zatím doma odolává posměchu ostatních a věří, že se její holubice jednou vrátí... První celovečerní film Františka Vláčila vznikl na námět Otakara Kirschnera, na kterém Vláčil pracoval bezmála dva roky. Výsledkem je dílo plné lyriky, obracející se k vnitřnímu světu diváka a hovořící jazykem básnických obrazů, a přesto nanejvýš srozumitelně. Právem se zařadilo mezi nejvýznamnější díla naší kinematografie. Vláčil staví do kontrastu svět chlapce, který je kvůli nemoci silně omezen, se světem Susanne, jenž je naplněn sluncem, volností a takřka nemá hranice. Přesto dochází ke splynutí a prolnutí obou dětských duší, i když se protagonisté příběhu fakticky nikdy nesetkají. (Česká televize)
    74%
    Lidé v Belgii vypouštějí stovky poštovních holubů, kteří ihned zamíří ke svým domovům. Bílá holubice z německého ostrova Fehmarn, která patří dvanáctileté dívce Susanne, se však v bouři ztratí a objeví se daleko od cíle, nad střechami Prahy. Tam po ní vystřelí desetiletý chlapec Michal, který po úraze zůstal ochrnutý na obě nohy a zanevřel na celý svět. Ale díky jeho sousedovi - sochaři - se v něm probudí cit a potřeba zraněného tvora uzdravit. Susanne zatím doma odolává posměchu ostatních a věří, že se její holubice jednou vrátí... První celovečerní film Františka Vláčila vznikl na námět Otakara Kirschnera, na kterém Vláčil pracoval bezmála dva roky. Výsledkem je dílo plné lyriky, obracející se k vnitřnímu světu diváka a hovořící jazykem básnických obrazů, a přesto nanejvýš srozumitelně. Právem se zařadilo mezi nejvýznamnější díla naší kinematografie. Vláčil staví do kontrastu svět chlapce, který je kvůli nemoci silně omezen, se světem Susanne, jenž je naplněn sluncem, volností a takřka nemá hranice. Přesto dochází ke splynutí a prolnutí obou dětských duší, i když se protagonisté příběhu fakticky nikdy nesetkají. (Česká televize)
    10
  • Sestřičky
    Sestřičky (1984)
    Film
    • Oneplay
    Hlavní postavou je mladá začínající zdravotní sestřička Marie Sahulová, která je po maléru v nemocnici - do internátu si přivedla tajně chlapce - přeložena do venkovského zdravotního střediska, kde společně se starým lékařem a svéráznou zdravotní sestrou musí v drsném prostředí zanedbaných vesnic padesátých let objíždět pětadvacet vesnic a řadu samot. Průvodkyní, která ji osobitým způsobem zasvěcuje do praxe i úskalí soukromého života, se stává zdravotní sestra, moudrá a zkušená žena, které nikdo neřekne jinak než babi. V mozaice každodenních starostí a více či méně vážných lékařských zákroků Marie dozrává a nachází smysl své práce a života.
    Žánry:DramaKomedie
    73%
    Hlavní postavou je mladá začínající zdravotní sestřička Marie Sahulová, která je po maléru v nemocnici - do internátu si přivedla tajně chlapce - přeložena do venkovského zdravotního střediska, kde společně se starým lékařem a svéráznou zdravotní sestrou musí v drsném prostředí zanedbaných vesnic padesátých let objíždět pětadvacet vesnic a řadu samot. Průvodkyní, která ji osobitým způsobem zasvěcuje do praxe i úskalí soukromého života, se stává zdravotní sestra, moudrá a zkušená žena, které nikdo neřekne jinak než babi. V mozaice každodenních starostí a více či méně vážných lékařských zákroků Marie dozrává a nachází smysl své práce a života.
    Žánry:DramaKomedie
    11
  • Cukrová bouda
    Cukrová bouda (1981)
    Film
    Novela spisovatele Vladimíra Körnera Zrození horského pramene se stala námětem psychologického filmu Cukrová bouda, který v barrandovském studiu natočil v roce 1980 režisér Karel Kachyňa. Tematicky se film vrací do období těsně po skončení druhé světové války, do doby, kdy řada lidí ve zcela nových podmínkách budovala svůj život od základů. Takový je i osud hlavní představitelky, mladé vdovy Přibylové, která se krátce poté, co byl její manžel v posledních dnech války zastřelen, přestěhuje se svými dvěma syny do malé, téměř opuštěné severomoravské vesničky, aby se zde pokusila znovu začít žít. Ocitla se náhle v neznámém drsném kraji mezi neznámými lidmi. Doba byla složitá, v kraji ještě řádily zbytky fašistických band. V tento čas se Ondra, starší ze dvou synů, seznamuje s německým antifašistou Bartlem, který se nedávno vrátil z koncentračního tábora. Později mezi nimi vzniká silné pouto, které přeruší až tragická událost... (Česká televize)
    73%
    Novela spisovatele Vladimíra Körnera Zrození horského pramene se stala námětem psychologického filmu Cukrová bouda, který v barrandovském studiu natočil v roce 1980 režisér Karel Kachyňa. Tematicky se film vrací do období těsně po skončení druhé světové války, do doby, kdy řada lidí ve zcela nových podmínkách budovala svůj život od základů. Takový je i osud hlavní představitelky, mladé vdovy Přibylové, která se krátce poté, co byl její manžel v posledních dnech války zastřelen, přestěhuje se svými dvěma syny do malé, téměř opuštěné severomoravské vesničky, aby se zde pokusila znovu začít žít. Ocitla se náhle v neznámém drsném kraji mezi neznámými lidmi. Doba byla složitá, v kraji ještě řádily zbytky fašistických band. V tento čas se Ondra, starší ze dvou synů, seznamuje s německým antifašistou Bartlem, který se nedávno vrátil z koncentračního tábora. Později mezi nimi vzniká silné pouto, které přeruší až tragická událost... (Česká televize)
    12
  • Setkání v červenci
    Setkání v červenci (1978)
    Film
    • Oneplay
    Jakub na střední škole těžce bojuje s angličtinou. Má ovšem movité rodiče a ti pro synka nelitují peněz. Zaplatí mu prázdninový pobyt v jazykovém táboře, kde se má připravit na reparát. Když mladík dorazí na místo, zažije otřes: jeho lektorkou je nenáviděná profesorka Klára Fišerová, právě ta, která ho nechala propadnout! Navíc má s sebou pětiletého synka Davida a ten je pěkné kvítko. Jakub je znechucen vývojem událostí a rozhoduje se pro rafinovaný protitah. Celá věc se mu ale vymkne z ruky i ze srdce... (CS Film)
    70%
    Jakub na střední škole těžce bojuje s angličtinou. Má ovšem movité rodiče a ti pro synka nelitují peněz. Zaplatí mu prázdninový pobyt v jazykovém táboře, kde se má připravit na reparát. Když mladík dorazí na místo, zažije otřes: jeho lektorkou je nenáviděná profesorka Klára Fišerová, právě ta, která ho nechala propadnout! Navíc má s sebou pětiletého synka Davida a ten je pěkné kvítko. Jakub je znechucen vývojem událostí a rozhoduje se pro rafinovaný protitah. Celá věc se mu ale vymkne z ruky i ze srdce... (CS Film)
    13
  • Blázni a děvčátka
    Blázni a děvčátka (1988)
    FilmRole: odborná spolupráce na kameře
    Karel Kachyňa dokázal věrohodně vylíčit trudná 50. léta i v době normalizace, aniž by se uchýlil k výraznější idealizaci. I když se musel vzdát jakýchkoli politických kontextů, postihl tehdejší leckdy bizarní reálie. V tomto filmu se vypravil na pitoreskní Žižkov, který do jisté míry nahlíží očima dospívajícího, první lásku hledajícího chlapce (jeho představitel Radim Špaček se později stal filmovým režisérem). Ve vyprávění poznáme řadu svérázných figurek, podivínů a vůbec lidí, kteří se nedokázali vyrovnat s náhlými společenskými změnami. Režisérův náhled je ovšem laskavý a dobrotivý, ani celoživotním smolařům, ani mentálně postiženým nešťastníkům se nevysmívá. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaKomedie
    70%
    Karel Kachyňa dokázal věrohodně vylíčit trudná 50. léta i v době normalizace, aniž by se uchýlil k výraznější idealizaci. I když se musel vzdát jakýchkoli politických kontextů, postihl tehdejší leckdy bizarní reálie. V tomto filmu se vypravil na pitoreskní Žižkov, který do jisté míry nahlíží očima dospívajícího, první lásku hledajícího chlapce (jeho představitel Radim Špaček se později stal filmovým režisérem). Ve vyprávění poznáme řadu svérázných figurek, podivínů a vůbec lidí, kteří se nedokázali vyrovnat s náhlými společenskými změnami. Režisérův náhled je ovšem laskavý a dobrotivý, ani celoživotním smolařům, ani mentálně postiženým nešťastníkům se nevysmívá. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaKomedie
    14
  • Milenci v roce jedna
    Milenci v roce jedna (1974)
    Film
    Krátce po skončení druhé světové války se student práv Pavel Krouza (V. Preiss) těší na budoucnost stejně jako jeho spolužáci z fakulty. S osmimilimetrovou kamerou bloumá po Praze a zachycuje atmosféru prvních mírových týdnů. Jednou na nábřeží potká posmutnělou dívku Helenu Polákovou (M. Vančurová), která jej zaujme jak krásou, tak plachostí a nepřístupností. Pavel ji začne vyhledávat a podaří se mu s ní natočit několik záběrů. Jen pomalu přitom odhaluje Helenino tajemství: dívka strávila většinu války v koncentračním táboře, stejně jako její starší sestra Olga (L. Švormová). Ta po ztrátě rodičů na sestru přísně dohlíží. Protože Pavel přežil válku bez větších starostí, je jeho sbližování s Helenou pomalé a složité. Tím spíš, že Olga sestřina nápadníka přímo nesnáší. Společná budoucnost mladého páru je proto nejistá a může ji zachránit jedině opravdová láska... (Česká televize)
    70%
    Krátce po skončení druhé světové války se student práv Pavel Krouza (V. Preiss) těší na budoucnost stejně jako jeho spolužáci z fakulty. S osmimilimetrovou kamerou bloumá po Praze a zachycuje atmosféru prvních mírových týdnů. Jednou na nábřeží potká posmutnělou dívku Helenu Polákovou (M. Vančurová), která jej zaujme jak krásou, tak plachostí a nepřístupností. Pavel ji začne vyhledávat a podaří se mu s ní natočit několik záběrů. Jen pomalu přitom odhaluje Helenino tajemství: dívka strávila většinu války v koncentračním táboře, stejně jako její starší sestra Olga (L. Švormová). Ta po ztrátě rodičů na sestru přísně dohlíží. Protože Pavel přežil válku bez větších starostí, je jeho sbližování s Helenou pomalé a složité. Tím spíš, že Olga sestřina nápadníka přímo nesnáší. Společná budoucnost mladého páru je proto nejistá a může ji zachránit jedině opravdová láska... (Česká televize)
    15
  • Flirt se slečnou Stříbrnou
    Flirt se slečnou Stříbrnou (1969)
    Film
    Nakladatelský redaktor Karel Leden, zkušený svůdce žen, se díky obludné nemotornosti svého přiblblého kamaráda Vaška Žamberka seznámí na dostihovém závodišti s půvabnou slečnou Lenkou Stříbrnou a dle svého zvyku ji začne svádět. Moc se mu to však nedaří; slečna neustále uniká a jinak zlobí - daleko větší zájem jeví o šéfa nakladatelství Procházku. Karel, jenž dokáže proplouvat všemi úskalími života a komunistického režimu, je odhodlán Lenku získat za každou cenu; ostatně se do ní skutečně zamiloval. Když se však Lenka objeví na podnikovém večírku, který uspořádal Procházka na Slapech, věnuje se dívka opět jen a jen Karlovu šéfovi. Ten je druhý den nalezen mrtvý... (Česká televize)
    69%
    Nakladatelský redaktor Karel Leden, zkušený svůdce žen, se díky obludné nemotornosti svého přiblblého kamaráda Vaška Žamberka seznámí na dostihovém závodišti s půvabnou slečnou Lenkou Stříbrnou a dle svého zvyku ji začne svádět. Moc se mu to však nedaří; slečna neustále uniká a jinak zlobí - daleko větší zájem jeví o šéfa nakladatelství Procházku. Karel, jenž dokáže proplouvat všemi úskalími života a komunistického režimu, je odhodlán Lenku získat za každou cenu; ostatně se do ní skutečně zamiloval. Když se však Lenka objeví na podnikovém večírku, který uspořádal Procházka na Slapech, věnuje se dívka opět jen a jen Karlovu šéfovi. Ten je druhý den nalezen mrtvý... (Česká televize)
    16
  • Fall Gleiwitz, Der
    Fall Gleiwitz, Der (1961)
    Film
    69%
    17
  • Kam, pánové, kam jdete?
    Kam, pánové, kam jdete? (1987)
    Film
    • Oneplay
    • Canal+
    Příběh komediálního filmu režiséra Karla Kachyni se odehrává v průběhu dálkového pochodu, jehož se účastní malý sociologický vzorek společnosti 80. let: čtyřicetiletý architekt Jan, jeho mladší kolega Robert s milenkou Eliškou a jejich šéf Crha, doprovázený rovněž svou milenkou. Cílem, k němuž dámy a pánové směřují, je meta sto kilometrů. Pro hlavního hrdinu však cesta znamená víc. Každé zastavení symbolizuje určitou etapu jeho života a zároveň klade nejednu všeobecnou otázku. Je kolem nás v oblasti mravní všechno v pořádku? Má poctivý, čestný a talentovaný člověk šanci uspět? A proto se Jan také na 85. kilometru vzbouří a odmítne se dále přetvařovat. Vtipná alegorie odráží situaci v české společnosti 80. let, unavené tehdejší realitou, a zřetelně napovídá, jak ji řešit. V hlavní roli uvidíme Karla Heřmánka. Vyprávění rámuje vystoupení tehdy oblíbené rockové skupiny Tango. (Česká televize)
    Žánry:DramaKomedie
    68%
    Příběh komediálního filmu režiséra Karla Kachyni se odehrává v průběhu dálkového pochodu, jehož se účastní malý sociologický vzorek společnosti 80. let: čtyřicetiletý architekt Jan, jeho mladší kolega Robert s milenkou Eliškou a jejich šéf Crha, doprovázený rovněž svou milenkou. Cílem, k němuž dámy a pánové směřují, je meta sto kilometrů. Pro hlavního hrdinu však cesta znamená víc. Každé zastavení symbolizuje určitou etapu jeho života a zároveň klade nejednu všeobecnou otázku. Je kolem nás v oblasti mravní všechno v pořádku? Má poctivý, čestný a talentovaný člověk šanci uspět? A proto se Jan také na 85. kilometru vzbouří a odmítne se dále přetvařovat. Vtipná alegorie odráží situaci v české společnosti 80. let, unavené tehdejší realitou, a zřetelně napovídá, jak ji řešit. V hlavní roli uvidíme Karla Heřmánka. Vyprávění rámuje vystoupení tehdy oblíbené rockové skupiny Tango. (Česká televize)
    Žánry:DramaKomedie
    18
  • Žižkovská romance
    Žižkovská romance (1958)
    Film
    Na sklonku 50. let se vynořilo několik filmů, které se snažily ve věrohodnějších obrysech postihnout dobové reálie a osudy úplně všedních lidí. Režisér Zbyněk Brynych si povšiml nejen zavržené dlažby ulic a oprýskaných domovních fasád ve staré žižkovské zástavbě, ale také nahlédl, jakkoli poplatný melodramatu, do soukromí jednotlivých hrdinů. Posuďte sami: hlavní hrdinové se do sebe zahledí, ale ona si přesto udržuje zřetelný odstup. Muž dlouho netuší, že skutečnou příčinou je stud: žena tají, že za svobodna porodila dítě. Pro věrohodné postižení reálií i nevtíravé vypravěčství, poučené soudobými evropskými trendy, rádi odpustíme i notně kýčovitou milostnou zápletku.
    Žánry:DramaRomantický
    68%
    Na sklonku 50. let se vynořilo několik filmů, které se snažily ve věrohodnějších obrysech postihnout dobové reálie a osudy úplně všedních lidí. Režisér Zbyněk Brynych si povšiml nejen zavržené dlažby ulic a oprýskaných domovních fasád ve staré žižkovské zástavbě, ale také nahlédl, jakkoli poplatný melodramatu, do soukromí jednotlivých hrdinů. Posuďte sami: hlavní hrdinové se do sebe zahledí, ale ona si přesto udržuje zřetelný odstup. Muž dlouho netuší, že skutečnou příčinou je stud: žena tají, že za svobodna porodila dítě. Pro věrohodné postižení reálií i nevtíravé vypravěčství, poučené soudobými evropskými trendy, rádi odpustíme i notně kýčovitou milostnou zápletku.
    Žánry:DramaRomantický
    19
  • Pět holek na krku
    Pět holek na krku (1967)
    Film
    Přecitlivělá dospívající školačka má smůlu, že je dcerou důležitého funkcionáře. Snaží se kupovat přízeň svých spolužaček různými dárky a úsluhami, ale ty přesto využijí první příležitosti, aby zradily její důvěru a zesměšnily i první něžnou lásku. Jen zdánlivě dětský příběh se vyznačuje hlubokou znalostí lidských povah, v nichž se již od dětství tají budoucí charakterové vady. Je to výtečně napsaný, inscenovaný i zahraný příběh, dotýkající se celospolečenského mravního klimatu.
    67%
    Přecitlivělá dospívající školačka má smůlu, že je dcerou důležitého funkcionáře. Snaží se kupovat přízeň svých spolužaček různými dárky a úsluhami, ale ty přesto využijí první příležitosti, aby zradily její důvěru a zesměšnily i první něžnou lásku. Jen zdánlivě dětský příběh se vyznačuje hlubokou znalostí lidských povah, v nichž se již od dětství tají budoucí charakterové vady. Je to výtečně napsaný, inscenovaný i zahraný příběh, dotýkající se celospolečenského mravního klimatu.
    20
  • Pět z milionu
    Pět z milionu (1959)
    FilmRole: kameraman
    66%
    21
  • Každý den odvahu
    Každý den odvahu (1965)
    FilmRole: technický
    • Oneplay
    Mimořádným talentem 60. let se ukázal být Evald Schorm, který hned svou prvotinou Každý den odvahu rozbouřil veřejné mínění. Poprvé se s takovou otevřeností někdo dotkl hroutících se ideálů. Hrdinou je mladý dělník Jarda (Jan Kačer), někdejší svazácký funkcionář, který si zvykl na schematické, černobílé uvažování, jedině v práci viděl smysl svého života. Zastihujeme jej však v situaci, kdy přestává rozumět dění kolem sebe, nechápe, proč jeho víra a nadšenectví se stávají předmětem nepochopení a výsměchu. Nechápe, že kolem něho se změnil svět, zatímco on ustrnul v dávno překonaných frázích. Stále by chtěl jít příkladem, avšak svými snahami provokuje, zůstává nepochopen i svými nejbližšími, na holičkách jej nechávají i někdejší spolustraníci, kteří si z něho udělali výstavní praporek svých úspěchů. Schorm se však dívá nestranně. Shledává, jak švejkování a ležérnost se stávají bezděčným životním stylem, jak opovržlivě projevovaný nesouhlas se zprofanovanými metodami vůbec nemusí vést k hodnotnější nápravě.
    65%
    Mimořádným talentem 60. let se ukázal být Evald Schorm, který hned svou prvotinou Každý den odvahu rozbouřil veřejné mínění. Poprvé se s takovou otevřeností někdo dotkl hroutících se ideálů. Hrdinou je mladý dělník Jarda (Jan Kačer), někdejší svazácký funkcionář, který si zvykl na schematické, černobílé uvažování, jedině v práci viděl smysl svého života. Zastihujeme jej však v situaci, kdy přestává rozumět dění kolem sebe, nechápe, proč jeho víra a nadšenectví se stávají předmětem nepochopení a výsměchu. Nechápe, že kolem něho se změnil svět, zatímco on ustrnul v dávno překonaných frázích. Stále by chtěl jít příkladem, avšak svými snahami provokuje, zůstává nepochopen i svými nejbližšími, na holičkách jej nechávají i někdejší spolustraníci, kteří si z něho udělali výstavní praporek svých úspěchů. Schorm se však dívá nestranně. Shledává, jak švejkování a ležérnost se stávají bezděčným životním stylem, jak opovržlivě projevovaný nesouhlas se zprofanovanými metodami vůbec nemusí vést k hodnotnější nápravě.
    22
  • Transport z ráje
    Transport z ráje (1963)
    FilmRole: technický
    Prostřednictvím mozaiky lidských osudů zachycuje snímek dusivou atmosféru terezínského ghetta a ukazuje, že ani v nesmírném ponížení neztrácejí lidé důstojnost a dovedou se i vzepřít. Úvod filmu představuje Terezín jako klidné a šťastné město, jehož dobře oblečení obyvatelé mají radost ze života. Je to však jen potěmkinovská iluze, vytvořená pro natáčení německé propagandistické reportáže. Generál SS Knecht, který zde vykonává inspekční cestu, vzápětí nařídí transport do vyhlazovacího tábora. Seznam obětí má svým podpisem potvrdit i předseda židovské Rady starších David Löwenbach. Zpráva o chystaném transportu smrti se dostane mezi obyvatele ghetta…
    64%
    Prostřednictvím mozaiky lidských osudů zachycuje snímek dusivou atmosféru terezínského ghetta a ukazuje, že ani v nesmírném ponížení neztrácejí lidé důstojnost a dovedou se i vzepřít. Úvod filmu představuje Terezín jako klidné a šťastné město, jehož dobře oblečení obyvatelé mají radost ze života. Je to však jen potěmkinovská iluze, vytvořená pro natáčení německé propagandistické reportáže. Generál SS Knecht, který zde vykonává inspekční cestu, vzápětí nařídí transport do vyhlazovacího tábora. Seznam obětí má svým podpisem potvrdit i předseda židovské Rady starších David Löwenbach. Zpráva o chystaném transportu smrti se dostane mezi obyvatele ghetta…
    23
  • Čekání na déšť
    Čekání na déšť (1978)
    Film
    Dospívání bývá složité, často i bolestné. Zvláště pak prázdniny strávené mezi dusnými zdmi anonymních paneláků. Hrdince je teprve dvanáct a na sídlišti zůstala skoro sama. Kamarádky odjely na venkov či dokonce do zahraničí, matka celý den pracuje v kadeřnictví. Režisér Karel Kachyňa, který se světem teenagerů nasbíral bohaté zkušenosti, věrohodně ukazuje, jak při bezcílných potulkách může jedna osamělá holka potkat jen další osamělé.
    Žánry:DramaRomantický
    64%
    Dospívání bývá složité, často i bolestné. Zvláště pak prázdniny strávené mezi dusnými zdmi anonymních paneláků. Hrdince je teprve dvanáct a na sídlišti zůstala skoro sama. Kamarádky odjely na venkov či dokonce do zahraničí, matka celý den pracuje v kadeřnictví. Režisér Karel Kachyňa, který se světem teenagerů nasbíral bohaté zkušenosti, věrohodně ukazuje, jak při bezcílných potulkách může jedna osamělá holka potkat jen další osamělé.
    Žánry:DramaRomantický
    24
  • Lev s bílou hřívou
    Lev s bílou hřívou (1987)
    Film
    • Oneplay
    Ve filmu Lev s bílou hřívou nejde tolik o fakta ze skladatelova života, jako spíše o milostné a jiné inspirační zdroje jeho tvorby a jeho urputný a vášnivý zápas o pravdivost hudebního vyjádření. Zachycuje dvě podstatná období Janáčkova života: v první části je to boj za prosazení jeho stěžejního díla - Její pastorkyně - a tragické události skladatelova života. Druhá část čerpá z etapy posledního desetiletí jeho života a zachycuje horečnatou skladatelskou činnost, podnícenou milostným vztahem k mladé ženě. (oficiální text distributora)
    63%
    Ve filmu Lev s bílou hřívou nejde tolik o fakta ze skladatelova života, jako spíše o milostné a jiné inspirační zdroje jeho tvorby a jeho urputný a vášnivý zápas o pravdivost hudebního vyjádření. Zachycuje dvě podstatná období Janáčkova života: v první části je to boj za prosazení jeho stěžejního díla - Její pastorkyně - a tragické události skladatelova života. Druhá část čerpá z etapy posledního desetiletí jeho života a zachycuje horečnatou skladatelskou činnost, podnícenou milostným vztahem k mladé ženě. (oficiální text distributora)
    25
  • ...a pozdravuji vlaštovky
    ...a pozdravuji vlaštovky (1972)
    Film
    63%
    26
  • Kateřina a její děti
    Kateřina a její děti (1975)
    Film

    Téměř zapomenutý snímek Václav Gajera, připravený na sklonku 60. let, se sice také ocitl v pověstném trezoru, avšak uveden byl již po pěti letech, bohužel téměř utajeně a bez přiměřeného ohlasu. A později už zcela vypadl z diváckého povědomí. Přitom se jedná o syrovou a nepřikrášlenou výpověď o stavu vesnice, zablácené a neútulné, jak to režisér zkoumá na osudech stárnoucí ženy a jejích tří dcer. Film se vyznačuje sugestivním herectvím i věrohodným postižením reálií, které dokládají šířící se jak bezmoc, tak lhostejnost obyvatelstva. (zdroj: CS film)

    Žánry:Drama
    61%

    Téměř zapomenutý snímek Václav Gajera, připravený na sklonku 60. let, se sice také ocitl v pověstném trezoru, avšak uveden byl již po pěti letech, bohužel téměř utajeně a bez přiměřeného ohlasu. A později už zcela vypadl z diváckého povědomí. Přitom se jedná o syrovou a nepřikrášlenou výpověď o stavu vesnice, zablácené a neútulné, jak to režisér zkoumá na osudech stárnoucí ženy a jejích tří dcer. Film se vyznačuje sugestivním herectvím i věrohodným postižením reálií, které dokládají šířící se jak bezmoc, tak lhostejnost obyvatelstva. (zdroj: CS film)

    Žánry:Drama
    27
  • Sarajevský atentát
    Sarajevský atentát (1975)
    Film
    Více jugoslávský než český film líčí v romantickém hávu proslulý atentát na následníka trůnu Ferdinanda a jeho choť, předcházející výbuchu první světové války. Režisér Veljko Bulajić své vyprávění pojednal jako širokou výpravnou fresku, v níž dosti popisně a ilustrativně zachytil vzrušené politické dění v rakousko-uherské monarchii od nejvyšších politických špiček až ke spiklencům, hledajícím národní svobodu i cestou individuálního násilí. Snad zaujme, že vznešený pár, jehož cesta tragicky skončila v Sarajevu, si zahráli tehdejší mezinárodní hvězdy Christopher Plummer a Florinda Bolkanová; zjednali jim notnou dávku diváckých sympatií, ale méně již pronikli do jejich aristokratické mentality a státnických úvah. Nebylo ponecháno ani původní mnohačetné jazykové rozvrstvení, všechny postavy jsou dabovány do češtiny.
    Žánry:DramaHistorickýRetro
    60%
    Více jugoslávský než český film líčí v romantickém hávu proslulý atentát na následníka trůnu Ferdinanda a jeho choť, předcházející výbuchu první světové války. Režisér Veljko Bulajić své vyprávění pojednal jako širokou výpravnou fresku, v níž dosti popisně a ilustrativně zachytil vzrušené politické dění v rakousko-uherské monarchii od nejvyšších politických špiček až ke spiklencům, hledajícím národní svobodu i cestou individuálního násilí. Snad zaujme, že vznešený pár, jehož cesta tragicky skončila v Sarajevu, si zahráli tehdejší mezinárodní hvězdy Christopher Plummer a Florinda Bolkanová; zjednali jim notnou dávku diváckých sympatií, ale méně již pronikli do jejich aristokratické mentality a státnických úvah. Nebylo ponecháno ani původní mnohačetné jazykové rozvrstvení, všechny postavy jsou dabovány do češtiny.
    Žánry:DramaHistorickýRetro
    28
  • Bloudění
    Bloudění (1966)
    Film
    Méně známý titul přesvědčivě postihuje ovzduší 60. let, zvažování nedávných vin i vyhlídek do budoucna. Generace otců se obtížně vyrovnává se svou účastí na stalinských represích, dospívající děti však již žijí zcela jinými starostmi, odmítajíce uznávat své rodiče za jakoukoli autoritu. Avšak hledání nových životních modelů se stejně rozplyne do ztracena, hrdinům po všech konfrontačních střetech zůstává jen jakási morální kocovina. Graficky strohý, černobíle natočený snímek, s oblibou vytvářející figurální kompozice, však vnímavě postihuje mnohá dobová stigmata, zvláště rozpad mezigeneračního porozumění.
    60%
    Méně známý titul přesvědčivě postihuje ovzduší 60. let, zvažování nedávných vin i vyhlídek do budoucna. Generace otců se obtížně vyrovnává se svou účastí na stalinských represích, dospívající děti však již žijí zcela jinými starostmi, odmítajíce uznávat své rodiče za jakoukoli autoritu. Avšak hledání nových životních modelů se stejně rozplyne do ztracena, hrdinům po všech konfrontačních střetech zůstává jen jakási morální kocovina. Graficky strohý, černobíle natočený snímek, s oblibou vytvářející figurální kompozice, však vnímavě postihuje mnohá dobová stigmata, zvláště rozpad mezigeneračního porozumění.
    29
  • Katapult
    Katapult (1984)
    Film
    Romány Vladimíra Párala se dočkaly četných adaptací, tuto nepříliš výraznou natočil Jaromil Jireš. Hrdinou je tu kontrolor výpočetních stanic, který zkouší současně žít několik soukromých existencí - pokaždé po boku jiné ženy. Jenže stíhat stále početnější a vypjatější povinnosti není snadné a osudové zauzlení se neodvratně blíží. Ačkoli by příběh mohl poutat jistou amorálností, normalizační éra jakékoli provokativní hroty obrušuje. Ani herecké výkony nejsou nijak strhující, výsledný film spíše jen trpně popisuje, než že by postihoval podhoubí a jemnější přediva vztahů.
    Žánry:Komedie
    59%
    Romány Vladimíra Párala se dočkaly četných adaptací, tuto nepříliš výraznou natočil Jaromil Jireš. Hrdinou je tu kontrolor výpočetních stanic, který zkouší současně žít několik soukromých existencí - pokaždé po boku jiné ženy. Jenže stíhat stále početnější a vypjatější povinnosti není snadné a osudové zauzlení se neodvratně blíží. Ačkoli by příběh mohl poutat jistou amorálností, normalizační éra jakékoli provokativní hroty obrušuje. Ani herecké výkony nejsou nijak strhující, výsledný film spíše jen trpně popisuje, než že by postihoval podhoubí a jemnější přediva vztahů.
    Žánry:Komedie
    30
  • Malé letní blues
    Malé letní blues (1968)
    Film
    59%
    31
  • Fandy, ó Fandy
    Fandy, ó Fandy (1983)
    Film
    • Oneplay
    Osmnáctiletý Fandy má problémy s maturitou i prvním zaměstnáním, všude naráží na obskurní poměry, zbytečně vykonávanou práci. Leccos však zhorší i vlastními neuváženými činy, byť je zamýšlel s dobrou vůlí. Věrohodně je přiblížena nezakotvenost mládeže, ale také bezradnost rodičovské generace, uchylující se k bezúčelnému lamentování. Režisér Karel Kachyňa zvolil poeticky hravé ozvláštnění, včleněné do houpavě nasnímaných obrazů i naivizované dikce rozmluv.
    Žánry:Komedie
    58%
    Osmnáctiletý Fandy má problémy s maturitou i prvním zaměstnáním, všude naráží na obskurní poměry, zbytečně vykonávanou práci. Leccos však zhorší i vlastními neuváženými činy, byť je zamýšlel s dobrou vůlí. Věrohodně je přiblížena nezakotvenost mládeže, ale také bezradnost rodičovské generace, uchylující se k bezúčelnému lamentování. Režisér Karel Kachyňa zvolil poeticky hravé ozvláštnění, včleněné do houpavě nasnímaných obrazů i naivizované dikce rozmluv.
    Žánry:Komedie
    32
  • Z pohádky do pohádky
    Z pohádky do pohádky (1973)
    Film
    Zdá se až neuvěřitelné, že myšlenka komponovat svůj druhý balet - Z pohádky do pohádky - uzrála v Oskaru Nedbalovi ve vlaku, cestou z Plzně do Prahy. Bylo to v roce 1906 a pro tohoto neklidného tvůrce nic překvapujícího - většinu času totiž trávil na cestách ve shonu koncertů Českého kvarteta, jehož byl violistou a pilně již působil i jako dirigent. Ta Plzeň také nebyla náhodná - na nádraží se setkal s libretistou Ladislavem Novákem a dohodl se s ním na spolupráci na námětu několika pohádek, spojených v jeden celek. Jenže zapracovaly jiné povinnosti, měnil se i jeho soukromý život, a tak se k plánované práci vrátil až více než o rok později. To už působil ve Vídni jako dirigent, ale svůj niterný baletní klenot věnoval Národnímu divadlu v Praze, které jeho premiéru zařadilo mezi události sezony. 25. ledna 1908 byla za Nedbalova řízení triumfálně přijata baletní báchorka (tak ji autor nazval) Z pohádky do pohádky. Kritiky jednohlasně potvrdily, že šel... vítězným krokem od obrazu k obrazu, který skladatelova hudba nesla na čarovných křídlech. Dodnes populární dílo hýří vtipem, kontrastními tématy, skvělou instrumentací i dramatickou charakteristikou jednání hlavních postav. Tak příběh Zlatovlásky, Šípkové Růženky, Krejčíka v začarovaném zámku i šarvátky zvířátek s petrovskými loupežníky znovu ožije ve filmovém pojetí choreografa Jiřího Němečka st. a režisérky Vlasty Janečkové se stejnou poezií, jako při televizní premiéře v roce 1972. (oficiální text České televize)
    Žánry:HudebníPohádka
    58%
    Zdá se až neuvěřitelné, že myšlenka komponovat svůj druhý balet - Z pohádky do pohádky - uzrála v Oskaru Nedbalovi ve vlaku, cestou z Plzně do Prahy. Bylo to v roce 1906 a pro tohoto neklidného tvůrce nic překvapujícího - většinu času totiž trávil na cestách ve shonu koncertů Českého kvarteta, jehož byl violistou a pilně již působil i jako dirigent. Ta Plzeň také nebyla náhodná - na nádraží se setkal s libretistou Ladislavem Novákem a dohodl se s ním na spolupráci na námětu několika pohádek, spojených v jeden celek. Jenže zapracovaly jiné povinnosti, měnil se i jeho soukromý život, a tak se k plánované práci vrátil až více než o rok později. To už působil ve Vídni jako dirigent, ale svůj niterný baletní klenot věnoval Národnímu divadlu v Praze, které jeho premiéru zařadilo mezi události sezony. 25. ledna 1908 byla za Nedbalova řízení triumfálně přijata baletní báchorka (tak ji autor nazval) Z pohádky do pohádky. Kritiky jednohlasně potvrdily, že šel... vítězným krokem od obrazu k obrazu, který skladatelova hudba nesla na čarovných křídlech. Dodnes populární dílo hýří vtipem, kontrastními tématy, skvělou instrumentací i dramatickou charakteristikou jednání hlavních postav. Tak příběh Zlatovlásky, Šípkové Růženky, Krejčíka v začarovaném zámku i šarvátky zvířátek s petrovskými loupežníky znovu ožije ve filmovém pojetí choreografa Jiřího Němečka st. a režisérky Vlasty Janečkové se stejnou poezií, jako při televizní premiéře v roce 1972. (oficiální text České televize)
    Žánry:HudebníPohádka
    33
  • Páté oddělení
    Páté oddělení (1961)
    Film
    57%
    34
  • Vstup zakázán
    Vstup zakázán (1960)
    FilmRole: 1. Pronásledování
    57%
    35
  • Tanková brigáda
    Tanková brigáda (1955)
    Film
    56%
    36
  • Smrt za oponou
    Smrt za oponou (1967)
    Film
    • Oneplay
    Členové organizované skupiny, která pašuje heroin z Francie do Itálie, pošlou novou zásilku drogy oklikou přes Švédsko, NDR a Československo. V Praze ve Fibichově divadle se v té době chystá premiéra nového baletního představení. Situaci však zkomplikuje smrt primabaleríny Milady Havlové, která zemřela na předávkování heroinem. Vyšetřováním je pověřen kapitán Chrástek, podle kterého se nejedná o nešťastnou náhodu, nýbrž o vraždu. Rozbíhá se tak vyšetřování, které odhalí nejen napjaté vztahy mezi členy baletního souboru, ale především mezinárodní zločineckou síť…
    Žánry:DramaKrimi
    56%
    Členové organizované skupiny, která pašuje heroin z Francie do Itálie, pošlou novou zásilku drogy oklikou přes Švédsko, NDR a Československo. V Praze ve Fibichově divadle se v té době chystá premiéra nového baletního představení. Situaci však zkomplikuje smrt primabaleríny Milady Havlové, která zemřela na předávkování heroinem. Vyšetřováním je pověřen kapitán Chrástek, podle kterého se nejedná o nešťastnou náhodu, nýbrž o vraždu. Rozbíhá se tak vyšetřování, které odhalí nejen napjaté vztahy mezi členy baletního souboru, ale především mezinárodní zločineckou síť…
    Žánry:DramaKrimi
    37
  • Místo v houfu
    Místo v houfu (1964)
    FilmRole: 2. Místo
    Povídkový film podle námětu a scénáře debutujícího Antonína Máši se pokoušel o osobitější a nekonvenčnější přístup k námětům ze života mladých. V době vzniku byla kritikou nejlépe hodnocena Brynychova povídka. Povídky: 1. Šestnáctiletý student je pověřen agitační kampaní za včasné dokončení zemědělských prací. Tuto naplánovanou akci neberou vážně ani profesionální svazáčtí funkcionáři. 2. Pražští studenti na chmelu - první láska a místo v partě. 3. Rozporuplné zážitky a zkušenosti nesmělého a nešikovného studenta na žňové brigádě.
    Žánry:DramaPovídkový
    55%
    Povídkový film podle námětu a scénáře debutujícího Antonína Máši se pokoušel o osobitější a nekonvenčnější přístup k námětům ze života mladých. V době vzniku byla kritikou nejlépe hodnocena Brynychova povídka. Povídky: 1. Šestnáctiletý student je pověřen agitační kampaní za včasné dokončení zemědělských prací. Tuto naplánovanou akci neberou vážně ani profesionální svazáčtí funkcionáři. 2. Pražští studenti na chmelu - první láska a místo v partě. 3. Rozporuplné zážitky a zkušenosti nesmělého a nešikovného studenta na žňové brigádě.
    Žánry:DramaPovídkový
    38
  • Finský nůž
    Finský nůž (1965)
    FilmRole: a technický scénář
    54%
    39
  • Váhavý střelec
    Váhavý střelec (1957)
    Film
    53%
    40
  • Ostrov stříbrných volavek
    Ostrov stříbrných volavek (1977)
    Film
    48%
    41
  • Poslední ples na rožnovské plovárně
    Poslední ples na rožnovské plovárně (1975)
    Film
    48%
    42
  • Každá koruna dobrá
    Každá koruna dobrá (1961)
    FilmRole: technický

    Hlavní hrdina (Miloš Kopecký alias reálsoc Bond) zdědí vilu od šíleného strýčka-vědce (Miloš Kopecký alias Myšpulín) i s podivnými nájemníky, kteří probíhají vilou, stěžují si např. na nedostatek strun, křičí cosi o stěhování a neustále podávají novému domácímu obálky s penězi. Co se tu vlastně děje a kdo za tím vším chaosem stojí, to je úkol hodný uvědomělého novopečeného majitele vily.
    Prvoplánová moralita z doby reálného socialismu o korupci, organizovaném zločinu, který prorůstá všemi vrstvami, reakcionářskou šlechtou počínaje a abstraktními umělci konče. Debilita scénáře je záhy přebita šílenými výkony hlavních hvězd - namátkou Kopecký, Medřická, Bohdalová, Šejbalová, Hoger... - kteří se potácejí v křečovitých honičkách a rádoby vtipných hláškách. Dannyho parťáci v soudružském provedení kombinovaní snahou o crazy komedii. Děsivé mixáži nasazuje korunu režijní vedení úrovně ochotnického spolku Bozděch s jasným sdělením pro diváky - nač kšeftovat s byty, když stavíme ta krásná sídliště, kde pro všechny je místa dost.

    Žánry:KomedieKrimi
    46%

    Hlavní hrdina (Miloš Kopecký alias reálsoc Bond) zdědí vilu od šíleného strýčka-vědce (Miloš Kopecký alias Myšpulín) i s podivnými nájemníky, kteří probíhají vilou, stěžují si např. na nedostatek strun, křičí cosi o stěhování a neustále podávají novému domácímu obálky s penězi. Co se tu vlastně děje a kdo za tím vším chaosem stojí, to je úkol hodný uvědomělého novopečeného majitele vily.
    Prvoplánová moralita z doby reálného socialismu o korupci, organizovaném zločinu, který prorůstá všemi vrstvami, reakcionářskou šlechtou počínaje a abstraktními umělci konče. Debilita scénáře je záhy přebita šílenými výkony hlavních hvězd - namátkou Kopecký, Medřická, Bohdalová, Šejbalová, Hoger... - kteří se potácejí v křečovitých honičkách a rádoby vtipných hláškách. Dannyho parťáci v soudružském provedení kombinovaní snahou o crazy komedii. Děsivé mixáži nasazuje korunu režijní vedení úrovně ochotnického spolku Bozděch s jasným sdělením pro diváky - nač kšeftovat s byty, když stavíme ta krásná sídliště, kde pro všechny je místa dost.

    Žánry:KomedieKrimi
    43
  • Maturita za školou
    Maturita za školou (1973)
    FilmRole: 3. Bíbr Grizzly
    45%
    44
  • Lidé z metra
    Lidé z metra (1974)
    Film
    Trojice banálních, námětově i realizačně rozpačitých povídek se odehrává kolem výstavby pražského metra a svým budovatelským laděním spadá do okruhu typicky normalizačních látek, jimiž si někdejší příslušníci nové vlny museli vykupovat svou pomýlenost. Velice mělce zachycuje privátní osudy lidí na pozadí velké stavby, ať již je to milenecká dvojice zvažující pokračování svého vztahu, zlepšovatelský nápad, který pomůže dohnat zpoždění, nebo nález středověkých mincí. Režisér Jaromil Jireš těmito třemi historkami z budování první linky pražského metra splnil povinné normalizační pokání. (oficiální text distributora)
    44%
    Trojice banálních, námětově i realizačně rozpačitých povídek se odehrává kolem výstavby pražského metra a svým budovatelským laděním spadá do okruhu typicky normalizačních látek, jimiž si někdejší příslušníci nové vlny museli vykupovat svou pomýlenost. Velice mělce zachycuje privátní osudy lidí na pozadí velké stavby, ať již je to milenecká dvojice zvažující pokračování svého vztahu, zlepšovatelský nápad, který pomůže dohnat zpoždění, nebo nález středověkých mincí. Režisér Jaromil Jireš těmito třemi historkami z budování první linky pražského metra splnil povinné normalizační pokání. (oficiální text distributora)
    45
  • Neschovávejte se, když prší
    Neschovávejte se, když prší (1962)
    Film
    43%
    46
  • Talíře nad Velkým Malíkovem
    Talíře nad Velkým Malíkovem (1977)
    Film
    26%
    47

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.