Pavel Bártl (21. dubna 1935, Praha – 21. srpna 1964, Praha) byl český filmový herec, jehož slibnou kariéru předčasně ukončila smrt ve věku pouhých 29 let. Přesto za svůj krátký život stihl vytvořit několik pozoruhodných filmových rolí, které se zapsaly do historie československé kinematografie 60. let.
Filmová kariéra
Pavel Bártl patřil k nastupující generaci československých herců, kteří se začali prosazovat na přelomu 50. a 60. let. Jeho filmografie není rozsáhlá, ale obsahuje několik významných snímků, které dnes patří ke klasickým dílům československé kinematografie. Mezi jeho nejvýznamnější role patří postava partyzána Dimitrije ve válečném psychologickém dramatu Smrt si říká Engelchen (1963) režisérské dvojice Ján Kadár a Elmar Klos. V tomto ceněném filmu, který získal Zlatou cenu na Mezinárodním filmovém festivalu v Moskvě, ztvárnil Bártl jednoho z členů partyzánského oddílu bojujícího proti nacistům v závěrečné fázi druhé světové války.
Významné filmové role
K dalším důležitým filmům v jeho kariéře patří Romeo, Julie a tma (1959) režiséra Jiřího Weisse, adaptace stejnojmenné novely Jana Otčenáška. Tento film, vyprávějící tragický příběh lásky mezi českým studentem a židovskou dívkou během heydrichiády, je považován za jedno z nejvýznamnějších děl české kinematografie. Pavel Bártl zde sice nehrál hlavní roli, ale jeho účast v tomto projektu svědčí o jeho talentu a schopnosti zapojit se do náročných uměleckých projektů.
V roce 1961 se Pavel Bártl objevil ve filmu Trápení (v zahraničí uváděném pod názvem The Stress of Youth) režiséra Karla Kachyni, kde ztvárnil roli správce. Tento lyrický snímek o dvanáctileté dívce a jejím vztahu k černému koni získal několik mezinárodních ocenění na festivalech věnovaných filmům pro děti a mládež.
Mezi jeho poslední filmové role patří účast v experimentálním středometrážním filmu Postava k podpírání (1963) režisérů Pavla Juráčka a Jana Schmidta, který je považován za jedno z nejvýznamnějších děl české nové vlny. Tento kafkovský snímek o absurditě byrokratického systému představuje důležitý příspěvek k československé kinematografii 60. let.
Poslední role a odkaz
Posledním filmem, ve kterém Pavel Bártl účinkoval, byl snímek Handlíři (1964) režiséra Zbyňka Brynycha. Tento kritický film o negativních jevech v socialistickém zemědělství byl dokončen krátce před hercovou smrtí. Pavel Bártl zemřel 21. srpna 1964 ve věku pouhých 29 let, čímž byla předčasně ukončena jeho slibně se rozvíjející herecká kariéra.
I přes svůj krátký život zanechal Pavel Bártl v československé kinematografii nesmazatelnou stopu. Jeho účast ve významných filmech 60. let, které dnes patří ke zlatému fondu české kinematografie, svědčí o jeho talentu a schopnosti zapojit se do umělecky hodnotných projektů. Jeho předčasná smrt připravila československý film o nadějného herce, který mohl v následujících letech vytvořit řadu dalších pozoruhodných rolí.