Edward Norton: Filmy a seriály
Edward Norton je americký herec, scenárista a režisér, známý pro svou intenzitu, inteligenci a schopnost hluboké vnitřní transformace. Proslavil se už svým debutem ve filmu Prvotní strach (1996), za který získal nominaci na Oscara, a od té doby si vybudoval reputaci jako herec, který si vybírá náročné a psychologicky komplikované role. Norton je rovněž známý tím, že se aktivně podílí na kreativním procesu filmů – někdy až k nelibosti studií. Vedle herectví se věnuje i režii (Všichni svatí New Yorku) a patří k osobnostem, které se nenechávají vtěsnat do hollywoodských škatulek.
Edward Norton: Kult hákového kříže (American History X, 1998)
V sociálním dramatu Kult hákového kříže ztvárnil Edward Norton neonacistu Dereka Vinyarda, který se po odpykání trestu ve vězení snaží zabránit svému mladšímu bratrovi, aby šel v jeho stopách. Norton do role fyzicky i psychologicky investoval maximum – drasticky změnil svou postavu a přesvědčivě ztvárnil jak nenávistného fanatika, tak muže hledajícího cestu k nápravě. Jeho výkon je mrazivý, bolestný a neuvěřitelně přesný, za což si vysloužil nominaci na Oscara. Film zůstává jedním z nejsilnějších komentářů k tématu extremismu v americké společnosti.
Edward Norton: Klub rváčů (Fight Club, 1999)
V kultovním snímku Davida Finchera Klub rváčů hraje Edward Norton bezejmenného vypravěče – frustrovaného bílého límečku, který se pod tlakem konzumní společnosti a nespavosti propadá do duševního rozkladu. Jeho postava postupně vytváří alter ego Tylera Durdena (Brad Pitt), s nímž zakládá ilegální klub, který se stane anarchistickým hnutím. Norton podává fascinující výkon, v němž mistrně balancuje mezi apatií, vnitřním chaosem a potlačovanou agresí. Film se stal generační výpovědí a Norton jedním z nejuznávanějších herců své generace.
Edward Norton: Grandhotel Budapešť (The Grand Budapest Hotel, 2014)
V barevné komediální fresce Wese Andersona Grandhotel Budapešť ztvárnil Edward Norton inspektora Henckelse – loajálního a mírně nešikovného člena vojenské policie, který se snaží udržet pořádek v absurdním světě vykloubené střední Evropy. Ačkoliv jde o vedlejší roli, Norton se do ní s chutí ponořil a přispěl k poetickému a grotesknímu tónu celého filmu. Jeho spolupráce s Andersonem pokračovala i v dalších projektech (Ostrov psů, Francouzská depeše), kde naplno vynikl jeho cit pro detail a stylizovaný herecký projev.