Gregory King Hoblit (27. listopadu 1944, Abilene, Texas, USA) je americký filmový a televizní režisér a producent, který se proslavil jak svou prací v televizní tvorbě, tak celovečerními filmy.
Narodil se jako syn agenta federálního úřadu Harolda Fostera Hoblita a Elizabeth Hubbart King. Vyrůstal v Berkeley v Kalifornii a vystudoval University of California v Los Angeles , kde získal bakalářské tituly z historie a politických věd .
Televizní kariéra
Gregory Hoblit začal svou kariéru v televizní tvorbě, kde se stal dlouholetým spolupracovníkem Stevena Bochca, uznávaného scenáristy a producenta policejních a soudních dramat . Během své televizní kariéry získal celkem devět cen Emmy za režii a produkci, včetně šesti za produkci epizod televizních seriálů Hill Street Blues (1981-1984), L.A. Law (1987), Hooperman (1988) a NYPD Blue (1995). Emmy za L.A. Law získal za pilotní epizodu. Cena Emmy z roku 1981 za jeho práci na Hill Street Blues byla v kategorii Outstanding Drama Series, kterou sdílel se Stevenem Bochcem a Michaelem Kozolem.
Hoblit je také připisováno průkopnictví techniky "volné kamery", která byla hojně využívána během prvních dvou sezón seriálu NYPD Blue (1993) a později byla omezena na polovinu, protože odváděla pozornost od dějové linie. Tato technika byla později zpopularizována v Bourneových filmech Paula Greengrasse.
Filmová kariéra
Svůj filmový režijní debut si odbyl psychologickým thrillerem Primal Fear (1996) , který byl komerčně úspěšný a získal pozitivní recenze . Film představil Edwarda Nortona v jeho filmovém debutu , který za svůj výkon získal Zlatý glóbus za nejlepšího herce ve vedlejší roli a byl nominován na Oscara a cenu BAFTA .
Po úspěchu svého debutu natočil Hoblit nadpřirozený thriller Fallen (1998) s Denzelem Washingtonem v hlavní roli filadelfského policejního detektiva, který vyšetřuje vraždy spáchané zřejmě napodobitelem. Ve filmu dále hrají John Goodman, Donald Sutherland, Embeth Davidtz, James Gandolfini a Elias Koteas. Film si postupem času získal kultovní následování a je považován za jeden z podceňovaných výkonů Washingtona.
V roce 2000 režíroval sci-fi thriller Frequency s Dennisem Quaidem a Jimem Caviezelem v hlavních rolích . Hoblit poprvé četl scénář v listopadu 1997, osmnáct měsíců po smrti svého otce. V rozhovoru z roku 2000 krátce po americké premiéře filmu Frequency popsal film jako "vysoce rizikový", protože projekt již prošel rukama několika režisérů, včetně jednoho významného, který měl dvojnásobný rozpočet než Hoblit.
Následoval válečný film Hart's War (2002) a právnický thriller Fracture (2007) s Anthony Hopkinsem a Ryanem Goslingem v hlavních rolích. Film sleduje muže (Hopkins), který střelí svou nevěrnou manželku a poté se zapojí do souboje důvtipu s mladým zástupcem okresního prokurátora (Gosling). Ve vedlejších rolích se objevili David Strathairn, Rosamund Pike, Embeth Davidtz, Billy Burke, Cliff Curtis, Fiona Shaw a Bob Gunton. Film byl po své premiéře 20. dubna 2007 kritiky obecně pozitivně přijat, chváleny byly především herecké výkony (zejména Hopkinse a Goslinga), styl a napětí, ačkoli někteří kritizovali děj jako klišé. Komerčně byl film úspěšný, vydělal 92 milionů dolarů při rozpočtu 10 milionů dolarů.
Jeho zatím posledním celovečerním filmem je Untraceable (2008), post-Saw hororový film o mučení. Film získal chladnější přijetí než kterýkoli z jeho předchozích filmů, ale s postupem času se ukázal jako stále více předvídavý s rozšiřováním internetu hrůz.
Režijní styl
Ve filmech Gregory Hoblita je zřejmá vášnivá snaha a ochota zkoumat stav emocí, charakterů a chování lidí. Režisér využívá technický postřeh, spojený s nadšeným intuitivním pohledem a texturou umění. Tento přístup je evidentní i ve filmu Hart's War, natočeného podle knihy Johna Katzenbacha, který se zabývá otázkami rasy, zrady a cti. Hoblitova schopnost překročit konvence žánru s vizuální a emocionální hloubkou se projevuje také ve Frequency (2000). S charakteristickou citlivostí Hoblit natočil film o newyorském policistovi (Jim Caviezel), který přepisuje dějiny tím, že hovoří navzdory času se svým zesnulým otcem (Dennis Quaid).
Gregory Hoblit je po celou svou kariéru známý jako jeden z předních amerických televizních režisérů. Za seriály o justičním systému, včetně Hill Street Blues, L.A. Law a NYPD Blue, získal několik cen Primetime Emmy. Hoblit připisuje svou fascinaci právem a pořádkem svým formativním létům jako aktivista s agentem FBI jako otcem, což je stavělo na "opačné strany ulice" politicky. Jeho filmy se nicméně točí kolem postav, které jsou právníky, policisty, federálními agenty, vojáky a dokonce i příležitostnými hasiči.