Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun

77%
Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun
Šéfredaktor časopisu The French Dispatch Arthur Howitzer Jr. dostal nečekaně infarkt a jeho smrt znamená, že vydání tohoto média, které přinášelo články na rozličná témata, skončí. Howitzer si ovšem ve své poslední vůli přál, aby po jeho smrti vyšlo ještě jedno číslo se čtyřmi speciálními příběhy...



Pete69
Pete69
30 789 bodů
7
Wes Anderson se pomalu ale jistě stává mým oblíbeným režisérem. Francouzská depeše je pátým filmem, který jsem od něj viděl a dávám mu nejnižší hodnocení ( 70% ), ostatním jsem dal 80%+ aniž bych postupně sledoval, že je režíroval on. Film mě bavil, krásné tři novinářšké příběhy, hra s filtrem kamery, jedinečný vizuál a plejáda skvělých herců. Jeho filmy jsou hodně osobité, artové, chvílemi jsem se ale tentokrát přistihl, že jsem se u slabších pasáží nudil. I tak moc dobrá práce.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Filmy Wese Andersona se poznají velmi snadno. Výrazná vizuální stylizace, sázení na bizarní postavičky či sázení na v podstatě suchý humor. Filmy Wese Andersona nejsou pro každého, přesto má Anderson solidní základnu fanoušků i díky jeho filmům jako Život pod vodou, Fantastický pan Lišák, Až vyjde měsíc či Grandhotel Budapešť. Francouzská depeše Liberty, Kansas Evenining Sun je již jeho 10. celovečerním filmem a vůbec bych se nebál říct, že tento film bude jednou kariéru Wese Andersona vystihovat z jeho filmů nejvíce. Francouzská depeše je další vizuální oslňující Andersonovkou, kdy Wes Anderson zůstává ve své komfortní autorské zóně. Jistě zamrzí, že se Wes Anderson nepokouší jako tvůrce vyvíjet, na rozdíl od takového Woodyho Allena se ovšem i právě oslňujícímu vizuálu dá v podstatě sázení na další dávku téhož odpustit. Lidé, kteří nemají Andersonovy filmy rádi by se měli Francouzské depeši automaticky vyhnout obloukem, protože tohle je skutečně nejvíce wesandersonovský film , který člověk může vidět. Při sledování opět může divák hrát bingo spočívající v tom, kolik známých tváří se ve větší či menší roli na plátně objeví a být možná jen zklamaný, že se jeho favorit objeví skutečně v epizodní roli. U Francouzské depeše by se ovšem dalo podepsat známé ´´ není malých rolí, ale malých herců ´´. A ty u Francouzské depeše určitě nejsou. V menší či větší roli tak určitě zaujmou nejen známí členové repertoáru Andersonových filmů jako Bill Murray, Owen Wilson, Tilda Swinton, Adrien Brody či Frances McDormand, ale i nováčci Timothée Chalamet, Benicio Del Toro a Jeffrey Wright a další várka známých tváří, jejichž vyjmenovávání by zabralo zbytečně příliš času. Jedná se o povídkový film, který je složen ze 4 novinových článků, které propojuje právě zákulisí vydávání posledního vydání časopisu French Dispatch. První větší příběh, který se točí kolem šíleného vraždícího malíře v podání Benicia Del Tora možná nastaví laťku až příliš vysoko a následující dva příběhy již laťku úplně nedoženou. Každý z příběhů je ovšem vyprávěn svým vlastním způsobem, Anderson zde zkouší různé filmařské techniky a řeči o filmu, který je milostným dopisem filmařiny vlastně najednou začnou dávat naprostý smysl. Kreativní Anderson rázem dokáže přijít s komiksovými sekvencemi, snaží stylizací i atmosférou skutečně vyvolat pocit, že člověk sleduje Francii v rané 2. polovině 20. století. V těch příbězích jde vlastně najít mnoho. Pokusy o satiru, grotesku, kritiku umění a všeho možného. Výrazná část filmu je černobílá a Andersonovy hrátky s barvami tak musí jít tak trochu stranou, pořád film ovšem nepřichází o výjimečný vizuál a skutečně kreativní filmařské techniky. Anderson se sice pořád v rámci své kariéry točí v kruhu, bylo by ovšem nefér říct, že alespoň částečně nezkouší trochu něco jiného minimálně v rámci vizuálního vyprávění. Za zmínku určitě stojí i další bravurní soundtrack Alexandra Desplata, který byl díky svým francouzským kořenům ideální volbou pro složení hudby k tomuto filmu. Po Fantastickém panu Lišákovi, Až vyjde měsíc a Grandhotelu Budapešť vznikl další fantastický Depslatův soundtrack k Andersonovu filmu. Krom zmíněného faktu, že se Anderson jako tvůrce v podstatě nikam neposouvá mám s Andersonovou novinkou osobně stejný problém, který mám s jeho filmy již od Takové zvláštní rodinky. Tedy fakt, že se u mě Anderson pocitově (krom fantastického vizuálu) krve nedořeže a i když je ve filmu cítit lehká snaha o emoce, ve finále vlastně nikam nevedou. Po dovyprávění všech článků finálního čísla Francouzské depeše a snaze o dojemnou tečku v podobě epilogu jsem vlastně pociťoval, že jsem viděl další Andersonův vizuálně úžasný film, kterému jde v oblasti řemesla něco vytýkat těžko, jde ovšem pořád jen o špičkově naleštěné řemeslo, kterému alespoň trochu chybí duše. A je pořád faktem, že po povídce se šíleným Beniciem Del Torem filmu spadne řetěz. Přesto jde o další zážitek, který by si z fleku mohl dojít jako Grandhotel Budapešť pro Oscara za výpravu a kostýmy., především i proto, že se tvůrce výpravy Adam Stockhausen a tvůrkyně kostýmu Milena Canonero k následujícímu celovečernímu Andersonovi vrátili. Wes Anderson ovšem už natočil lepší filmy. Francouzská depeše bude jedna z vizuálně nejvýraznějších filmových záležitostí roku 2021, přičemž fandové Wese Andersona si přijdou na své a jeho odpůrci budou opět hlasitě nadávat. Některé může zamrzet, že Anderson očividně ve své kariéře odmítá natočit něco tak trochu jiného, ve své komfortní zóně ovšem pořád tvoří to, co mu jde nejlépe. Pokud minimálně takhle povedené bude i chystané Asteroid City s Tomem Hanksem, Scarlett Johansson, Margot Robbie a známým repertoárem Wese Andersona (Bill Murray, Tilda Swinton, Adrien Brody), pořád bude důvod k radosti......
Klajnik
Klajnik
8 701 bodů
9
Pro mě je French Dispatch filmem roku. Dokonalé v tom, čím ten snímek chce být. Současně to má ale vysoké kvality jak na rovině scénáře, tak na rovině technického zpracování. Jednotlivé postavy mají charakter, který se manifestuje na způsobu, kterým se vyjadřují. Herci jsou precizní a stejně tak kamera, kompozice, barvy... - zkrátka celé audiovizuálno. Tyto dvě roviny pak pracují v dokonalé symbióze formy a obsahu, jež společně generují svěží atmosféru, v níž se leskne jedinečném kouzlo pojednávajícího tématu, kterou je pocta novinářům (jak sympatický námět). Dokonce mě to ve svém závěru dojalo. Asi si dovedu představit, že je toto pro někoho nepochopitelné, páč to na city vůbec nehraje. Přesto to tam ale vidím a právě proto, že to na city nehraje, to na mě naopak funguje. Podbízivý patos ve mně vzbuzuje spíše cynismus.

Dodatečné informace

Původní název:
The French Dispatch (více)
  • USA Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun
  • USA The French Dispatch
  • USA La crónica francesa
Premiéra v ČR:
18. 11. 2021
Distributor:
Falcon
Země původu:
USA, Německo
Rozpočet:
25 mil. USD
Tržby:
46,33 mil. USD (celosvětově)
Čeština:
Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun je dostupný s českými titulky a českým dabingem

Powered byJustWatch