Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun

76%

Zajímavosti 35

  • Mitch-Mitchovo příjmení Simca, jak je uvedeno na jeho návrhu, je také název bývalé francouzské automobilky, zkratka pro Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile
  • Frances McDormand se připojila krátce po dokončení filmu Nomadland (2020) a natočila ho za týden.
  • Ve druhé části, za šachisty a před vchodem do stanice metra "Flop Quarter", stojí bizarně vyhlížející auto s extrémně zpětným zadním oknem. Jedná se o Citroën Ami 6 Berline.
  • Premiéra a uvedení filmu se o rok opozdily kvůli pandemii COVID-19.
  • Příběh č. 2 (sekce POLITIKA/POETRIE) začíná protestem studentů na univerzitě. Na stěně v místnosti visí gobelín "Vůně" ze seriálu Dáma a jednorožec. Série šesti tapiserií z konce 15. století je považována za národní poklad Francie.
  • Pokud je "Ennui-sur-Blasé" fiktivním městem, jeho inspirace pochází jednoznačně z Paříže. Během scény automobilové honičky končí poznávací značka na 75 (což patří Paříži), zatímco mapy Ennui-sur-Blasé vypadají jako surrealistická verze dnešní Paříže.
  • Jedná se o desátý celovečerní film režiséra Wese Andersona.
  • Korektorka (Anjelica Bette Fellini) vždy sedí na stole. Její nohy jsou v neustálém pohybu po celou dobu scén s výjimkou dvou krátkých okamžiků: první, když se Alumna (Elisabeth Mossová) rozpláče; druhý, když se Roebuck Wright (Jeremy Wright) zeptá: "Co bude dál?"
  • První film Wese Andersona pro společnost Disney od filmu The Life Aquatic se Stevem Zissou (2004).
  • Na jedné z obálek francouzské depeše, která doprovází závěrečné titulky, je zobrazena Socha Svobody v Paříži (nebo ve fiktivním městě, které je v pozadí filmu), která v dálce mává jiné Soše Svobody, pravděpodobně té v newyorském přístavu. Ve skutečnosti taková socha skutečně existuje, je obrácena na západ, jako by hleděla na svou "sestru", a nachází se v Paříži. Je to jedna ze dvou zmenšených replik ve městě. Ta vyobrazená, v měřítku 1/4, se nachází na malém, uměle vytvořeném ostrově v Seině, která se vine městem, a byla městu darována několik let poté, co byl větší a slavnější originál darován Spojeným státům. Američané žijící v Paříži dostali tuto verzi na památku vzniku originálu. Ačkoli na ilustraci je zobrazen mávající, skutečný je věrný originálu, s pochodní ve zdvižené paži.
  • Město Liberty existuje v Kansasu. Na rozdíl od filmu, kde je město vzdáleno 10 mil od geografického středu USA, který se nachází v severní centrální části státu, se Liberty nachází na jihovýchodě Kansasu asi 7 mil severně od Coffeyville. Město samotné má 123 obyvatel a nemá velký dům/panské sídlo, jak je zobrazeno ve filmu.
  • Herci získali celkem 11 Oscarů, zatímco štáb osm. Frances McDormandová získala čtyři, Christoph Waltz dva, zatímco Fisher Stevens, Anjelica Hustonová, Benicio Del Toro, Tilda Swintonová a Adrien Brody získali po jednom. Kostýmní výtvarnice Milena Canonero získala čtyři, skladatel Alexandre Desplat dva, scénograf Adam Stockhausen jednoho a návrhářka vlasů a make-upu Frances Hannon jednoho - každý z těchto lidí získal jednoho ze svých Oscarů za Andersonův film Grandhotel Budapešť. Navzdory sedmi nominacím Wes Anderson Oscara nikdy nezískal.
  • Původně se mělo jednat o muzikál, ale Wes Anderson to před začátkem natáčení popřel.
  • Léa Seydoux o nahotě ve filmu nevěděla, když jí byla role nabídnuta. Wes Anderson o nahotě poprvé promluvil, když Seydoux dorazila na natáčení.
  • Na filmovém festivalu v Cannes sklidil film devítiminutový potlesk vestoje.
  • Mezi herci je sedm držitelů Oscara: Frances McDormand, Tilda Swinton, Benicio Del Toro, Christoph Waltz, Adrien Brody, Anjelica Huston a Fisher Stevens a devět nominovaných na Oscara: Timothée Chalamet, Saoirse Ronan, Bill Murray, Willem Dafoe, Edward Norton, Griffin Dunne, Bob Balaban, Owen Wilson a Bruno Delbonnel.
  • V rozhovoru pro francouzské médium Konbini v březnu 2019 Mathieu Amalric prozradil, že jeho postava byla inspirována postavou Louise Jouveta ve filmu Henri-Georgese Clouzota Quai des Orfèvres (1947). Scenárista, producent a režisér Wes Anderson ho proto požádal, aby se na film v rámci přípravy na roli znovu podíval.
  • Zápletka s únosem, kterou vypráví Roebuck Wright (Jeffery Wright), odráží ústřední zápletku filmu Akiry Kurosawy "High and Low" - s účastí šoféra.
  • Do role Elisabeth Moss byla původně obsazena Kate Winslet.
  • Aby bylo možné využít 30% slevu na dani, kterou nabízí francouzská vláda, tvořili 40 % produkčního týmu místní obyvatelé Angouleme a 900 místních obyvatel bylo najato jako kompars. Produkce také získala grant ve výši 190 000 dolarů od vlády státu Charente. Včetně slevy činil konečný rozpočet produkce pouhých 25 milionů dolarů.
  • Scéna, kdy číšník stoupá po schodech v redakci, je možná poctou úvodní scéně filmu Jaquese Tatiho "Mon Oncle".
  • Věta pečlivě načrtnutá na tabuli postavou Elisabeth Moss "Alumna" zní: Nevšimnou si roztržené vstupenky na nevyzvednutý klobouk, která osaměle leží na horní polici šatny v autobusové vozovně na okraji dělnického města, kde byl Nickerson a jeho komplicové zadrženi.
  • Všichni herci vysvětlili, že práce na tomto filmu pro ně byla nejúžasnější, nejnáročnější a nejzábavnější, protože každá scéna, kterou natáčeli, byla co nejvíce improvizovaná, ale zároveň s dobře napsaným scénářem.
  • V únoru 2020 vyšel v New Yorkeru článek, který popisuje některé postavy, témata a situace zobrazené v tomto filmu, spolu s příslušnými články, tématy a autory, na které Wes Anderson v New Yorkeru odkazuje. Patří mezi ně např: Arthur Howitzer mladší, inspirovaného zakládajícím redaktorem New Yorkeru Haroldem Rossem, Herbsaint Sazerac, inspirovaného spisovatelem Josephem Mitchellem, a Julian Cadazi, inspirovaného lordem Duveenem, o němž v roce 1951 napsal S. N. Behrman šestidílný profil v New Yorkeru. J. K. L. Berensen je inspirován americkým historikem umění Bernardem Berensonem, jedním z dalších subjektů profilu lorda Duveena od S. N. Behrmana. Roebuck Wright je inspirován Jamesem Baldwinem a A. J. Lieblingem, dlouholetými přispěvateli časopisu New Yorker. Lucinda Krementzová je inspirována Mavis Gallantovou, která v roce 1968 napsala dvoudílný článek o studentských povstáních ve Francii. Postava má také společné příjmení s Jill Krementzovou, fotografkou, jejíž práce se často objevovaly v New Yorkeru (a vdovou po spisovateli Kurtu Vonnegutovi ml.).
  • Ačkoli Timothée Chalamet mluví plynně francouzsky, všechny své repliky pronáší v angličtině.
  • Název kavárny ve filmu Le Sans Blague znamená Bez legrace a bez vtipu.
  • Jedná se o devátou spolupráci Wese Andersona s Billem Murrayem, osmou s Owenem Wilsonem a sedmou s Jasonem Schwartzmanem (plus dva krátké filmy).
  • Když je Timothée Chalamet ve vaně s ručníkem omotaným kolem hlavy, Wes Anderson se snaží předvést obraz ze slavného francouzského obrazu Maratova smrt. Obraz z roku 1793 zobrazuje zavražděného francouzského revolucionáře Jeana-Paula Marata. Chalametova postava je pseudofrancouzský revolucionář. Stejně jako Marat, i Chalamet píše ve vaně.
  • V únoru 2020 se v časopise New Yorker objevila zpráva, že děj filmu se odehrává ve fiktivním francouzském městečku "Ennui-sur-Blasé". "Ennui" a "blasé" jsou anglická slova (i když obě slova pocházejí z francouzštiny), která znamenají zhruba totéž: světem unavená nuda, apatie a kultivovanost. Je poměrně běžné, že francouzské názvy míst obsahují slovo "sur" ("na") mezi dvěma jinými slovy jako zeměpisný popis; například název vesnice na francouzské Riviéře "Beaulieu-sur-Mer" se překládá jako "krásné místo na moři". Kdyby se tedy jednalo o skutečný název místa, znamenalo by "Ennui-sur-Blasé" víceméně "Nuda-na-patře".
  • Produkční designér Adam Stockhausen začal s průzkumem lokací pomocí Google Maps a hledal slibná místa, než je osobně navštívil. Stockhausen a Anderson si představovali město, které by "připomínalo Paříž, ale ne takovou, jaká je dnes - spíše jakousi vzpomínku na Paříž, Paříž Jacquese Tatiho". Tým se nakonec rozhodl pro Angoulêma.
  • Na filmovém plakátu je herecké obsazení netypicky rozděleno podle dějových linií, nikoli podle účtů.
  • Během závěrečných titulků je zobrazeno několik obálek francouzského vydání The Dispatch. Na jedné z nich je vyobrazen prostřený stůl se sklenicí na víno, talířem, vidličkou a revolverem s nožem připevněným na dně hlavně. Podobný výmysl s revolverem a nožem se krátce objevil také v American Expressu z roku 2004: Můj život. My Card. (2006) s Wesem Andersonem v hlavní roli. V reklamě Anderson žádá svého produkčního zbrojíře, aby vyrobil "357 s bajonetem". Zbrojíř se zanedlouho vrátí s nákresem revolveru s bajonetem připevněným na dně hlavně, který Anderson schválí.
  • Při obsazování Timothée Chalameta do role Zeffirelliho Wes Anderson pro GQ řekl: "Ani na vteřinu jsem neměl potřebu přemýšlet o někom jiném pro tuto roli." Role byla napsána přímo pro něj.
  • Během závěrečných titulků jsou zobrazeny některé obálky francouzské depeše v průběhu její historie. Vytvořil je španělský ilustrátor Javi Aznarez a volně se inspiroval obálkami časopisu The New Yorker.
  • Animované segmenty francouzského filmu The French Dispatch režírovala Gwenn Germain, která dříve pracovala na Andersonově filmu Psí ostrov. Na znamení komiksového dědictví Angoulêma byly sekvence vytvořeny výhradně místními ilustrátory. Tým tvořilo maximálně 15 lidí, kteří se inspirovali především Tintinovými dobrodružstvími a knihami Blake a Mortimer. Celý proces trval přibližně sedm měsíců.