František Marek: Nejlepší filmy a seriály

6.3

František Marek: Filmy a seriály

František Marek se narodil 3. září 1904 v Praze. Již od mládí ho přitahovalo divadlo, což ho vedlo k tomu, že se připojil ke kočovným divadelním společnostem. Ve dvacátých letech působil jako herec v různých městech, včetně Českých Budějovic, Opavy a Kladna, kde získával cenné zkušenosti na jevišti.

Působení na pražských scénách

Ve třicátých letech a během okupace Marek hrál na několika pražských jevištích, jako byla Uranie, Osvobozené divadlo a nuselské Tylovo divadlo. V roce 1939 působil v Lidové scéně a následně v Divadle u Karlova mostu v letech 1939–1940. Jeho talent a všestrannost mu umožnily ztvárnit širokou škálu rolí v různých žánrech.

Hostování v Národním divadle

V roce 1938 měl Marek příležitost hostovat na scéně pražského Národního divadla, kde se objevil v devíti představeních. Toto angažmá bylo významným milníkem v jeho kariéře a potvrdilo jeho postavení mezi předními českými herci té doby.

Filmová kariéra

František Marek se objevil v řadě českých filmů. Mezi jeho nejznámější snímky patří "Ostře sledované vlaky" (1966), "Poslušně hlásím" (1958) a "Nikola Šuhaj" (1947). Jeho filmografie zahrnuje desítky titulů, ve kterých ztvárnil různé vedlejší role, čímž přispěl k bohatství české kinematografie.

Televizní a rozhlasová tvorba

Kromě divadla a filmu se Marek věnoval také televizní a rozhlasové tvorbě. Jeho hlas byl známý z mnoha rozhlasových her a pořadů, kde svým projevem dokázal zaujmout posluchače. V televizi se objevil v několika inscenacích a seriálech, čímž rozšířil své působení i na tento médium.

Osobní život a závěr kariéry

O osobním životě Františka Marka je známo jen málo. Většinu svého života zasvětil divadlu a herectví. Jeho vášeň pro umění ho provázela až do konce jeho kariéry. Zemřel 2. října 1981 v Praze ve věku 77 let.


  • Dobrý voják Švejk
    Dobrý voják Švejk (1957)
    FilmRole: četník na trhu
    • Oneplay
    • iTunes
    • Magenta TV
    Kinematografií se už od dob němého filmu táhne pestrá nit pokusů o více či méně věrné adaptace tohoto Haškova slavného románu. Mezi nejznámější patří bezesporu Lamačův film z roku 1926 s Karlem Nollem v roli Švejka, Fričova adaptace se Sašou Rašilovem, natočená na počátku třicátých let, či zdařilá animovaná verze Jiřího Trnky. V roce 1957 natočil dvoudílnou a dodnes nejznámější adaptaci režisér Karel Steklý. Její první část (Dobrý voják Švejk) zpracovává první díl románu a vy se tedy můžete setkat s Josefem Švejkem, pražským obchodníkem se psy, a sledovat jeho osudy od chvíle, kdy je po sarajevském atentátu zatčen, vyšetřován a po čase přes diagnózu notorického blba povolán do armády. Dostává se do vězení, odkud je vyreklamován feldkurátem Katzem jako jeho osobní sluha, a když ten jej po čase prohraje v kartách, stává se neštěstím nadporučíka Lukáše.
    84%
    Kinematografií se už od dob němého filmu táhne pestrá nit pokusů o více či méně věrné adaptace tohoto Haškova slavného románu. Mezi nejznámější patří bezesporu Lamačův film z roku 1926 s Karlem Nollem v roli Švejka, Fričova adaptace se Sašou Rašilovem, natočená na počátku třicátých let, či zdařilá animovaná verze Jiřího Trnky. V roce 1957 natočil dvoudílnou a dodnes nejznámější adaptaci režisér Karel Steklý. Její první část (Dobrý voják Švejk) zpracovává první díl románu a vy se tedy můžete setkat s Josefem Švejkem, pražským obchodníkem se psy, a sledovat jeho osudy od chvíle, kdy je po sarajevském atentátu zatčen, vyšetřován a po čase přes diagnózu notorického blba povolán do armády. Dostává se do vězení, odkud je vyreklamován feldkurátem Katzem jako jeho osobní sluha, a když ten jej po čase prohraje v kartách, stává se neštěstím nadporučíka Lukáše.
    1
  • Poslušně hlásím
    Poslušně hlásím (1958)
    FilmRole: přednosta stanice v Táboře
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • iTunes
    • +1
    Poslušně hlásím: Tak se v úvodu druhého dílu filmové adaptace Haškova románu Dobrý voják Švejk představuje jeho hlavní postava Josef Švejk. Se svéráznou typicky českou postavičkou vojáka Švejka se tentokrát setkáte na cestě na frontu a nakonec přímo v bojové linii. Můžete se podívat na jeho slavné vlakové příhody a také zřejmě nejslavnější epizodu románu, Švejkovu budějovickou anabázi. Nechybí scéna s tajně koupeným koňakem, epizoda se Švejkem coby falešným ruským zajatcem, včetně soudu, ani scéna, v níž je poručík Dub přistižen v bordelu. Přestože kritika nenechala po uvedení do kin na filmu nit suchou, je dnes Steklého adaptace bezpochyby tou nejslavnější a nezapomenutelnou.
    83%
    Poslušně hlásím: Tak se v úvodu druhého dílu filmové adaptace Haškova románu Dobrý voják Švejk představuje jeho hlavní postava Josef Švejk. Se svéráznou typicky českou postavičkou vojáka Švejka se tentokrát setkáte na cestě na frontu a nakonec přímo v bojové linii. Můžete se podívat na jeho slavné vlakové příhody a také zřejmě nejslavnější epizodu románu, Švejkovu budějovickou anabázi. Nechybí scéna s tajně koupeným koňakem, epizoda se Švejkem coby falešným ruským zajatcem, včetně soudu, ani scéna, v níž je poručík Dub přistižen v bordelu. Přestože kritika nenechala po uvedení do kin na filmu nit suchou, je dnes Steklého adaptace bezpochyby tou nejslavnější a nezapomenutelnou.
    2
  • Ostře sledované vlaky
    Ostře sledované vlaky (1966)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • Canal+
    • +3
    81%
    3
  • Krakatit
    Krakatit (1948)
    FilmRole: strážce v Grottupu
    • Oneplay
    • iTunes
    • KVIFF TV
    Krakatit je název pro třaskavinu s nepředstavitelně ničivým účinkem. Sám její vynálezce, inženýr Prokop, se jí zalekne, avšak pro mnohé jiné představuje vytoužený nástroj absolutní moci. Ve stejnojmenném románu Karla Čapka, vydaném roku 1924, byly Prokopovy pokusy a jejich následky čistě autorovou vizí. Proti tomu filmová adaptace, jež vznikla nedlouho po druhé světové válce a útocích na Hirošimu a Nagasaki, zčásti zjevně reflektuje skutečné události. Mimo naléhavý morální apel dodnes strhuje svou delirickou atmosférou a vizuální vynalézavostí v reálných exteriérech i fantastických kulisách. Otakar Vávra se ke stejné látce vrátil v období normalizace. Roku 1980 byla uvedena pod názvem Temné slunce jeho volná adaptace Krakatitu, tentokrát s patrnými vazbami na kontext studené války. Zdaleka však nedosáhla působivosti ani popularity starší verze. (Národní filmový archiv)
    79%
    Krakatit je název pro třaskavinu s nepředstavitelně ničivým účinkem. Sám její vynálezce, inženýr Prokop, se jí zalekne, avšak pro mnohé jiné představuje vytoužený nástroj absolutní moci. Ve stejnojmenném románu Karla Čapka, vydaném roku 1924, byly Prokopovy pokusy a jejich následky čistě autorovou vizí. Proti tomu filmová adaptace, jež vznikla nedlouho po druhé světové válce a útocích na Hirošimu a Nagasaki, zčásti zjevně reflektuje skutečné události. Mimo naléhavý morální apel dodnes strhuje svou delirickou atmosférou a vizuální vynalézavostí v reálných exteriérech i fantastických kulisách. Otakar Vávra se ke stejné látce vrátil v období normalizace. Roku 1980 byla uvedena pod názvem Temné slunce jeho volná adaptace Krakatitu, tentokrát s patrnými vazbami na kontext studené války. Zdaleka však nedosáhla působivosti ani popularity starší verze. (Národní filmový archiv)
    4
  • Daleká cesta
    Daleká cesta (1949)
    FilmRole: gestapák Müller
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    Centrem vyprávění je židovská rodina Kaufmannových, která je postupně transportována do terezínského ghetta a odtud dále směrem na východ. Konce války a osvobození se jako jediná dočká dcera Hana spolu se svým mužem, kterým začíná nový život. Radok originálním způsobem kombinuje fikci s dokumentární "realitou", čímž povyšuje konkrétní rodinné trauma na obecně platnou výpověď. Ve svém filmu, který byl vzápětí po uvedení z ideologických důvodů stažen z distribuce, zajímavě a systematicky pracuje s některými symboly či se zvukovou složkou. V kompozici scén jsou patrné expresionistické vzory. Celková formální stránka díla řadí Dalekou cestu mezi nejoriginálnější díla české kinematografie (nejen) čtyřicátých let.
    78%
    Centrem vyprávění je židovská rodina Kaufmannových, která je postupně transportována do terezínského ghetta a odtud dále směrem na východ. Konce války a osvobození se jako jediná dočká dcera Hana spolu se svým mužem, kterým začíná nový život. Radok originálním způsobem kombinuje fikci s dokumentární "realitou", čímž povyšuje konkrétní rodinné trauma na obecně platnou výpověď. Ve svém filmu, který byl vzápětí po uvedení z ideologických důvodů stažen z distribuce, zajímavě a systematicky pracuje s některými symboly či se zvukovou složkou. V kompozici scén jsou patrné expresionistické vzory. Celková formální stránka díla řadí Dalekou cestu mezi nejoriginálnější díla české kinematografie (nejen) čtyřicátých let.
    5
  • Hostinec „U kamenného stolu“
    Hostinec „U kamenného stolu“ (1949)
    FilmRole: muž ve dveřích krámu
    Do lázeňského městečka Džbery přijíždí na dovolenou rodina městského rady Dyndery a jako každý rok se ubytují ve svém oblíbeném hotelu U kamenného stolu. K majitelům hotelu, manželům Tatrmužovým, přijíždějí na prázdniny i jejich dva synovci, mladí mužové Spytihněv a Tomáš, kteří spolu nemluví od té doby, co se jako malí kluci pohádali o skleněnou duhovou kuličku. Hned po příjezdu jsou Spytihněv i Tomáš okouzleni Dynderovými dcerami Věrou a Alenou a začnou se jim dvořit. Klidný začátek prázdninové idyly je však narušen útěkem hostinské Boženky s hercem kočovné herecké společnosti Benem Mertensem. Nešťastný Tatrmuž se uzavře ve svém pokoji a odmítá z něho vyjít. Vedení podniku se tedy musí ujmout oba synovci, kteří se každý týden střídají ve funkci šéfa a hlavního číšníka. Hostinec však pod jejich vedením rychle upadá. Dynderovi se nemohou dívat na Tatrmužův smutek a také na úpadek hotelu a rozhodnou se zakročit. Energická paní Dynderová najde paní Boženku v sousední vesnici a přemluví ji k návratu. Pár zbylých hotelových hostů paní Boženku nadšeně vítá. Tatrmuž manželce odpustí a synovci se konečně mohou věnovat svým dívkám, kterým se podařilo oba mladíky udobřit.
    Žánry:Komedie
    77%
    Do lázeňského městečka Džbery přijíždí na dovolenou rodina městského rady Dyndery a jako každý rok se ubytují ve svém oblíbeném hotelu U kamenného stolu. K majitelům hotelu, manželům Tatrmužovým, přijíždějí na prázdniny i jejich dva synovci, mladí mužové Spytihněv a Tomáš, kteří spolu nemluví od té doby, co se jako malí kluci pohádali o skleněnou duhovou kuličku. Hned po příjezdu jsou Spytihněv i Tomáš okouzleni Dynderovými dcerami Věrou a Alenou a začnou se jim dvořit. Klidný začátek prázdninové idyly je však narušen útěkem hostinské Boženky s hercem kočovné herecké společnosti Benem Mertensem. Nešťastný Tatrmuž se uzavře ve svém pokoji a odmítá z něho vyjít. Vedení podniku se tedy musí ujmout oba synovci, kteří se každý týden střídají ve funkci šéfa a hlavního číšníka. Hostinec však pod jejich vedením rychle upadá. Dynderovi se nemohou dívat na Tatrmužův smutek a také na úpadek hotelu a rozhodnou se zakročit. Energická paní Dynderová najde paní Boženku v sousední vesnici a přemluví ji k návratu. Pár zbylých hotelových hostů paní Boženku nadšeně vítá. Tatrmuž manželce odpustí a synovci se konečně mohou věnovat svým dívkám, kterým se podařilo oba mladíky udobřit.
    Žánry:Komedie
    6
  • Rodinné trampoty oficiála Tříšky
    Rodinné trampoty oficiála Tříšky (1949)
    FilmRole: žadatel o byt
    • Oneplay
    Úředník bytového úřadu Tříška je svéráznou postavičkou malého domácího diktátora, dbajícího o dobré mravy v rodině a pečlivě vykonávajícího svěřenou práci. Leč přijde den, kdy se pan oficiál nervově zhroutí pod návalem razítkování a rozhodne se získat ztracenou rovnováhu na dovolené, samozřejmě uprostřed své početné rodiny. Netrvá dlouho a rodina, provázena řadou trampot, odjíždí na vesnici, a přitom netuší, že jejich trable teprve začínají. Ve vesnici jsou totiž omylem považováni za očekávanou žňovou brigádu, a tak místo na ryby je oficiál nucen chodit na pole pomáhat při svážení obilí. Ač se tomu zpočátku vzpírá, nakonec najde v práci na poli zalíbení, zcela zapomene na svůj nevyrovnaný nervový stav a dokonce se rozhodne na vesnici zůstat.
    Žánry:Komedie
    Režie:Josef Mach
    73%
    Úředník bytového úřadu Tříška je svéráznou postavičkou malého domácího diktátora, dbajícího o dobré mravy v rodině a pečlivě vykonávajícího svěřenou práci. Leč přijde den, kdy se pan oficiál nervově zhroutí pod návalem razítkování a rozhodne se získat ztracenou rovnováhu na dovolené, samozřejmě uprostřed své početné rodiny. Netrvá dlouho a rodina, provázena řadou trampot, odjíždí na vesnici, a přitom netuší, že jejich trable teprve začínají. Ve vesnici jsou totiž omylem považováni za očekávanou žňovou brigádu, a tak místo na ryby je oficiál nucen chodit na pole pomáhat při svážení obilí. Ač se tomu zpočátku vzpírá, nakonec najde v práci na poli zalíbení, zcela zapomene na svůj nevyrovnaný nervový stav a dokonce se rozhodne na vesnici zůstat.
    Žánry:Komedie
    Režie:Josef Mach
    7
  • Jan Žižka
    Jan Žižka (1956)
    FilmRole: novoměstský konšel
    Druhý díl historické husitské trilogie režiséra Otakara Vávry... Od mučednické smrti Jana Husa uplynuly čtyři roky. Slabý a nemocný král Václav IV. se postaví proti vyznání pod obojí a vrátí katolíkům kostely a kláštery. Pražský lid se proto bouří a vře to i na venkově v jižních Čechách, kde se připravuje shromáždění na hoře Tábor. Pražanům se podaří pod vedením Jana Želivského vtrhnout na Novoměstskou radnici a zachránit z rukou pánů zajaté bratry. Purkmistra a konšely pak vyhodí z okna. Král při zprávě o defenestraci zemře. Země se rozdělí na dva tábory. Do čela stoupajícího lidového hnutí se postaví Jan Žižka z Trocnova, dosavadní velitel královy stráže... (Česká televize)
    73%
    Druhý díl historické husitské trilogie režiséra Otakara Vávry... Od mučednické smrti Jana Husa uplynuly čtyři roky. Slabý a nemocný král Václav IV. se postaví proti vyznání pod obojí a vrátí katolíkům kostely a kláštery. Pražský lid se proto bouří a vře to i na venkově v jižních Čechách, kde se připravuje shromáždění na hoře Tábor. Pražanům se podaří pod vedením Jana Želivského vtrhnout na Novoměstskou radnici a zachránit z rukou pánů zajaté bratry. Purkmistra a konšely pak vyhodí z okna. Král při zprávě o defenestraci zemře. Země se rozdělí na dva tábory. Do čela stoupajícího lidového hnutí se postaví Jan Žižka z Trocnova, dosavadní velitel královy stráže... (Česká televize)
    8
  • Divá Bára
    Divá Bára (1949)
    FilmRole: hostinský
    Krásná dcera obecního pastýře Bára se líbí všem mládencům z vesnice. Proto si o ní pověrčivé tetky vyprávějí, že se narodila jako dítě polednice. Dívka má jen několik málo přátel: farářovu schovanku Elišku a samotného faráře, který se jí pokaždé zastane. Panský správce Sláma usiluje o Elišku, ale ta miluje pražského studenta. Bára se proto rozhodne odradit Slámu od námluv. Převlékne se za strašidlo a u hřbitova donutí vyděšeného Slámu, aby nechal Elišku na pokoji. Jenže je odhalena a rozlícení vesničané ji zavřou do márnice… Snímek, který ve své době dobyl též zahraniční trhy (zaznamenal výrazný úspěch v Sovětském svazu i Latinské Americe), natočil jako svůj debut režisér Vladimír Čech. Do hlavní role obsadil půvabnou a temperamentní členku Slezského národního divadla v Opavě Vlastu Fialovou, vybranou na základě konkurzu. I pro ni to byl první film.
    Žánry:DramaRomantický
    73%
    Krásná dcera obecního pastýře Bára se líbí všem mládencům z vesnice. Proto si o ní pověrčivé tetky vyprávějí, že se narodila jako dítě polednice. Dívka má jen několik málo přátel: farářovu schovanku Elišku a samotného faráře, který se jí pokaždé zastane. Panský správce Sláma usiluje o Elišku, ale ta miluje pražského studenta. Bára se proto rozhodne odradit Slámu od námluv. Převlékne se za strašidlo a u hřbitova donutí vyděšeného Slámu, aby nechal Elišku na pokoji. Jenže je odhalena a rozlícení vesničané ji zavřou do márnice… Snímek, který ve své době dobyl též zahraniční trhy (zaznamenal výrazný úspěch v Sovětském svazu i Latinské Americe), natočil jako svůj debut režisér Vladimír Čech. Do hlavní role obsadil půvabnou a temperamentní členku Slezského národního divadla v Opavě Vlastu Fialovou, vybranou na základě konkurzu. I pro ni to byl první film.
    Žánry:DramaRomantický
    9
  • Jan Hus
    Jan Hus (1955)
    FilmRole: konšel
    Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním mistra Jana Husa, se proti papežovu nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklovi v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn... (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    72%
    Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním mistra Jana Husa, se proti papežovu nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklovi v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn... (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    10
  • Čapkovy povídky
    Čapkovy povídky (1947)
    FilmRole: strážník vedoucí Zárubu
    V roce 1947 sáhli filmaři poprvé po Čapkových Povídkách z jedné a druhé kapsy. Režisér Martin Frič si ve spolupráci se scenáristy Františkem Vlčkem a Jaroslavem Žákem vybral pět povídek: Propuštěný, Případ s dítětem, Balada o Juraji Čupovi, Ukradený spis a Poslední soud. První je o podmínečně propuštěném trestanci, ve druhé policejní komisař hledá pachatele uneseného dítěte a poznává, jak těžké je mezi navlas si podobnými nemluvňaty najít to pravé. Třetí je sugestivním vyprávěním o náboženském fanatikovi, který z božího příkazu zabil a jde se ve sněhové vánici udat na četnickou stanici. Ve čtvrté pátrá inspektor Pištora po bytovém zloději, který omylem ukradl tajné spisy generálního štábu, a v poslední povídce se dozvíme, že je-li na některé hříšníky pozemská spravedlnost krátká, trestu stejně neujdou. Trvalou hodnotou filmu jsou herecké výkony hlavních protagonistů - byli to Jaroslav Marvan, Jaroslav Průcha, František Filipovský, Theodor Pištěk, František Kovářík a František Smolík. (Česká televize)
    72%
    V roce 1947 sáhli filmaři poprvé po Čapkových Povídkách z jedné a druhé kapsy. Režisér Martin Frič si ve spolupráci se scenáristy Františkem Vlčkem a Jaroslavem Žákem vybral pět povídek: Propuštěný, Případ s dítětem, Balada o Juraji Čupovi, Ukradený spis a Poslední soud. První je o podmínečně propuštěném trestanci, ve druhé policejní komisař hledá pachatele uneseného dítěte a poznává, jak těžké je mezi navlas si podobnými nemluvňaty najít to pravé. Třetí je sugestivním vyprávěním o náboženském fanatikovi, který z božího příkazu zabil a jde se ve sněhové vánici udat na četnickou stanici. Ve čtvrté pátrá inspektor Pištora po bytovém zloději, který omylem ukradl tajné spisy generálního štábu, a v poslední povídce se dozvíme, že je-li na některé hříšníky pozemská spravedlnost krátká, trestu stejně neujdou. Trvalou hodnotou filmu jsou herecké výkony hlavních protagonistů - byli to Jaroslav Marvan, Jaroslav Průcha, František Filipovský, Theodor Pištěk, František Kovářík a František Smolík. (Česká televize)
    11
  • Němá barikáda
    Němá barikáda (1949)
    FilmRole: německý velitel vlaku
    Drama z památných květnových dnů roku 1945 líčené na pozadí příběhů několika holešovických občanů. Tito občané se aktivně zapojili do posledních bojů II. světové války v Praze. Zorganizovali odpor proti tankové divizi blížící se k Praze - vybudovali barikády na Trojském mostě. Německá vojska se snaží urychleně opustit město, a to si rychle přivyká pocitu divize, která se chystá k poslednímu zoufalému úderu. Obrana stála velké úsilí... Film věnovaný hrdinům Pražského povstání 1945. (oficiální text distributora)
    Žánry:VálečnýDrama
    72%
    Drama z památných květnových dnů roku 1945 líčené na pozadí příběhů několika holešovických občanů. Tito občané se aktivně zapojili do posledních bojů II. světové války v Praze. Zorganizovali odpor proti tankové divizi blížící se k Praze - vybudovali barikády na Trojském mostě. Německá vojska se snaží urychleně opustit město, a to si rychle přivyká pocitu divize, která se chystá k poslednímu zoufalému úderu. Obrana stála velké úsilí... Film věnovaný hrdinům Pražského povstání 1945. (oficiální text distributora)
    Žánry:VálečnýDrama
    12
  • Zlatá reneta
    Zlatá reneta (1965)
    Film
    Od poloviny 60. let, možná i pod vlivem svých nedávných studentů z FAMU, prožívá Otakar Vávra mimořádnou obrodu svého talentu. Dokázal se totiž zařadit po bok generace o mnoho mladší a veřejnost uchvátit jak křehce lyrickým pohledem, tak zvážnělým zamyšlením nad nenadálými zvraty obyčejných lidských osudů, zvláště marněným životem. Hrdinou tohoto filmu, natočeného podle Hrubínovy předlohy, je knihovník, ušlápnutý človíček, jenž na prahu stárnutí podnikne cestu do vesnice, kde kdysi prožil mládí. Pokouší se oživit dávné vzpomínky, ale záhy zjišťuje marnost takového počínání. Vávra natočil mimořádně působivý ponor do lidské psychiky, jen stěží se smiřující s poznáním, že minulost nelze vrátit. Vynikající je i tlumená herecká kreace jako vždy uměřeného Karla Högera.
    71%
    Od poloviny 60. let, možná i pod vlivem svých nedávných studentů z FAMU, prožívá Otakar Vávra mimořádnou obrodu svého talentu. Dokázal se totiž zařadit po bok generace o mnoho mladší a veřejnost uchvátit jak křehce lyrickým pohledem, tak zvážnělým zamyšlením nad nenadálými zvraty obyčejných lidských osudů, zvláště marněným životem. Hrdinou tohoto filmu, natočeného podle Hrubínovy předlohy, je knihovník, ušlápnutý človíček, jenž na prahu stárnutí podnikne cestu do vesnice, kde kdysi prožil mládí. Pokouší se oživit dávné vzpomínky, ale záhy zjišťuje marnost takového počínání. Vávra natočil mimořádně působivý ponor do lidské psychiky, jen stěží se smiřující s poznáním, že minulost nelze vrátit. Vynikající je i tlumená herecká kreace jako vždy uměřeného Karla Högera.
    13
  • Slasti Otce vlasti
    Slasti Otce vlasti (1969)
    FilmRole: purkrabí
    • Oneplay
    70%
    14
  • Nikdo nic neví
    Nikdo nic neví (1947)
    FilmRole: vrátný
    Martin Plechatý a Petr Nový brázdí se svými tramvajemi okupovanou Prahu. Doba je těžká a přežít leckdy není jednoduché - zvlášť když se člověk ve snaze pomoci ohrožené (a půvabné) sousedce zaplete s esesákem, praští ho po hlavě a zabije. Tak si alespoň situaci vysvětlili oba kamarádi, když se jejich protivník svalil na zem. Co si teď počít s tělem? Začíná nekonečná anabáze, v níž se uplatní i dětský kočárek...
    Režie:Josef Mach
    70%
    Martin Plechatý a Petr Nový brázdí se svými tramvajemi okupovanou Prahu. Doba je těžká a přežít leckdy není jednoduché - zvlášť když se člověk ve snaze pomoci ohrožené (a půvabné) sousedce zaplete s esesákem, praští ho po hlavě a zabije. Tak si alespoň situaci vysvětlili oba kamarádi, když se jejich protivník svalil na zem. Co si teď počít s tělem? Začíná nekonečná anabáze, v níž se uplatní i dětský kočárek...
    Režie:Josef Mach
    15
  • Haškovy povídky ze starého mocnářství
    Haškovy povídky ze starého mocnářství (1952)
    FilmRole: starosta
    69%
    16
  • Nezbedný bakalář
    Nezbedný bakalář (1946)
    FilmRole: měšťan
    69%
    17
  • To byl český muzikant
    To byl český muzikant (1940)
    FilmRole: lékárník
    Snímek sleduje Kmochovy osudy od chvíle, kdy musel pro svou muzikantskou vášeň opustit učitelské povolání, přestože mu byl pan řídící nakloněn. Přišli se s ním rozloučit všichni jeho žáci a žačky, a mezi nimi i jistá Andulka Šafářová. Poté, co Kmoch opustil svou venkovskou jednotřídku, začal si hledat jiný způsob obživy. Nepřišel však jen o učitelské místo, přišel také o přízeň Cilinky, dcery pana řídícího, která dala přednost lesnímu adjunktovi. Naopak Kmochovi rodiče svého syna neopustili. Stáli při něm i v těch nejtěžších chvílích a pomáhali mu, jak jen mohli. V Kolíně, na tanečních zábavách a na plese, padl Kmoch do oka sestrám Kalašovým, Márince a Pepičce. Když Márinka zemřela, stala se Kmochovou manželkou Pepička. Kmoch, jehož srdce patřilo české lidové hudbě, zanesl její slávu do celého světa. Při brněnském hostování v Besedním domě došel uznání i u samotného Leoše Janáčka. Vděčný lid mu ještě zaživa postavil pomník ve svých srdcích.
    Žánry:Biografický
    69%
    Snímek sleduje Kmochovy osudy od chvíle, kdy musel pro svou muzikantskou vášeň opustit učitelské povolání, přestože mu byl pan řídící nakloněn. Přišli se s ním rozloučit všichni jeho žáci a žačky, a mezi nimi i jistá Andulka Šafářová. Poté, co Kmoch opustil svou venkovskou jednotřídku, začal si hledat jiný způsob obživy. Nepřišel však jen o učitelské místo, přišel také o přízeň Cilinky, dcery pana řídícího, která dala přednost lesnímu adjunktovi. Naopak Kmochovi rodiče svého syna neopustili. Stáli při něm i v těch nejtěžších chvílích a pomáhali mu, jak jen mohli. V Kolíně, na tanečních zábavách a na plese, padl Kmoch do oka sestrám Kalašovým, Márince a Pepičce. Když Márinka zemřela, stala se Kmochovou manželkou Pepička. Kmoch, jehož srdce patřilo české lidové hudbě, zanesl její slávu do celého světa. Při brněnském hostování v Besedním domě došel uznání i u samotného Leoše Janáčka. Vděčný lid mu ještě zaživa postavil pomník ve svých srdcích.
    Žánry:Biografický
    18
  • Sedm zabitých
    Sedm zabitých (1965)
    FilmRole: vrchní
    Sedm dní ze života sotva dvacetileté zdravotní sestry, která je na pohled vyznavačkou poněkud lehkovážného životního stylu. Ve skutečnosti zůstává věrná svému chlapci, který je právě na vojně, a záletníkům ze svého okolí odolává s vtipem i jistou citovou úzkostí. Do příběhu podle námětu pozdější Kohoutovy manželky Jeleny Mašínové (* 1941) se promítá rozdílná historická zkušenost a odlišný generační pocit autorů i jejich postav - mj. i svébytnou konstrukcí řečových replik.
    Žánry:Drama
    69%
    Sedm dní ze života sotva dvacetileté zdravotní sestry, která je na pohled vyznavačkou poněkud lehkovážného životního stylu. Ve skutečnosti zůstává věrná svému chlapci, který je právě na vojně, a záletníkům ze svého okolí odolává s vtipem i jistou citovou úzkostí. Do příběhu podle námětu pozdější Kohoutovy manželky Jeleny Mašínové (* 1941) se promítá rozdílná historická zkušenost a odlišný generační pocit autorů i jejich postav - mj. i svébytnou konstrukcí řečových replik.
    Žánry:Drama
    19
  • Neporažení
    Neporažení (1956)
    FilmRole: generál
    68%
    20
  • Past
    Past (1950)
    FilmRole: závodní stráž
    Drama z doby nacistické okupace začíná na nádraží, kudy projíždí transport s německými vojáky. Vlak zůstane stát kvůli improvizované sabotáži jednoho z železničářů. Odbojářská spojka Růžena Kubínová (Vlasta Chramostová) je zatčena při náhodné razii. Cynický rada Dönnert (Miroslav Holub) odhalí její falešné doklady a nechá ji krutě vyslýchat. Tuší, že by mohla přispět k odhalení celé skupiny. Do její cely nasadí konfidentku Hertu (Majka Tomášová), jež se vydává za bezúhonnou Anču Novákovou. Německá agentka vzhledem ke svým hereckým schopnostem dočasně získá Růženinu důvěru. Klíčovou informaci se ale nedozví... Film měl původně točit režisér Václav Gajer.
    Žánry:DramaVálečný
    68%
    Drama z doby nacistické okupace začíná na nádraží, kudy projíždí transport s německými vojáky. Vlak zůstane stát kvůli improvizované sabotáži jednoho z železničářů. Odbojářská spojka Růžena Kubínová (Vlasta Chramostová) je zatčena při náhodné razii. Cynický rada Dönnert (Miroslav Holub) odhalí její falešné doklady a nechá ji krutě vyslýchat. Tuší, že by mohla přispět k odhalení celé skupiny. Do její cely nasadí konfidentku Hertu (Majka Tomášová), jež se vydává za bezúhonnou Anču Novákovou. Německá agentka vzhledem ke svým hereckým schopnostem dočasně získá Růženinu důvěru. Klíčovou informaci se ale nedozví... Film měl původně točit režisér Václav Gajer.
    Žánry:DramaVálečný
    21
  • Železný dědek
    Železný dědek (1948)
    FilmRole: dílenský mistr
    Strojvedoucí Matys zachrání za druhé světové války při náletu svou lokomotivu, které láskyplně říká Líza. Sám je při útoku zraněn. Čeká pak doma na uzdravení a na konec války a těší se, že bude znovu na opravené lokomotivě jezdit. Konečně je po válce. Matysův zeť Vojta se stane také strojvůdcem. V den narození svého syna se Vojta opije a zapomene, že má služební pohotovost. Když je pak volán k plnění povinnosti, není k nalezení. Starý Matys se nechá přemluvit, aby ho tajně zastoupil. Na trati zabrání nehodě, když zastaví odpojené vagony. Všichni se domnívají, že vagony zachránil Vojta. Ten však pod tlakem rodiny o celé věci mlčí. Matys je poslán do penze. Ještě předtím, než mu přátelé uspořádají slavnost na rozloučenou, spojí se Matys s učni a s jejich pomocí lokomotivu opraví.
    Žánry:Komedie
    66%
    Strojvedoucí Matys zachrání za druhé světové války při náletu svou lokomotivu, které láskyplně říká Líza. Sám je při útoku zraněn. Čeká pak doma na uzdravení a na konec války a těší se, že bude znovu na opravené lokomotivě jezdit. Konečně je po válce. Matysův zeť Vojta se stane také strojvůdcem. V den narození svého syna se Vojta opije a zapomene, že má služební pohotovost. Když je pak volán k plnění povinnosti, není k nalezení. Starý Matys se nechá přemluvit, aby ho tajně zastoupil. Na trati zabrání nehodě, když zastaví odpojené vagony. Všichni se domnívají, že vagony zachránil Vojta. Ten však pod tlakem rodiny o celé věci mlčí. Matys je poslán do penze. Ještě předtím, než mu přátelé uspořádají slavnost na rozloučenou, spojí se Matys s učni a s jejich pomocí lokomotivu opraví.
    Žánry:Komedie
    22
  • Červená ještěrka
    Červená ještěrka (1948)
    FilmRole: převozník
    65%
    23
  • Maratón
    Maratón (1968)
    Film
    V Praze, kde propuklo povstání proti německým okupantům, prožívají okamžiky horoucí lásky skrývající se uprchlý vězeň a služka, které povýšenecká měšťanská rodina, u níž pracovala, přikázala, aby se vzorně starala o byt i v době jejich nepřítomnosti. Překvapivě konvenční příběh s nezbytným osvobozujícím příjezdem Rudé armády napsal Jan Procházka, takže snímek nadlouho skončil v trezoru, ačkoli politicky zajisté vyhovoval.
    Režie:Ivo Novák
    62%
    V Praze, kde propuklo povstání proti německým okupantům, prožívají okamžiky horoucí lásky skrývající se uprchlý vězeň a služka, které povýšenecká měšťanská rodina, u níž pracovala, přikázala, aby se vzorně starala o byt i v době jejich nepřítomnosti. Překvapivě konvenční příběh s nezbytným osvobozujícím příjezdem Rudé armády napsal Jan Procházka, takže snímek nadlouho skončil v trezoru, ačkoli politicky zajisté vyhovoval.
    Režie:Ivo Novák
    24
  • Mikoláš Aleš
    Mikoláš Aleš (1952)
    FilmRole: muž na výstavě
    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků, se film soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.
    62%
    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků, se film soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.
    25
  • Jan Roháč z Dubé
    Jan Roháč z Dubé (1947)
    FilmRole: měšťan
    Hlavním hrdinou historického dramatu z dob husitských válek je hejtman Jan Roháč z Dubé, který se po prohrané bitvě u Lipan uchyluje na svůj hrad Sion, odkud hodlá pokračovat v odporu proti králi Zikmundovi Lucemburskému. Král něco takového nehodlá tolerovat a vysílá proti Sionu početné vojsko, aby hrad dobylo a odbojné husity potrestalo. Jeho činy však vedou k masové vzpouře lidu… První československý barevný film natočený podle divadelní hry Aloise Jiráska.
    61%
    Hlavním hrdinou historického dramatu z dob husitských válek je hejtman Jan Roháč z Dubé, který se po prohrané bitvě u Lipan uchyluje na svůj hrad Sion, odkud hodlá pokračovat v odporu proti králi Zikmundovi Lucemburskému. Král něco takového nehodlá tolerovat a vysílá proti Sionu početné vojsko, aby hrad dobylo a odbojné husity potrestalo. Jeho činy však vedou k masové vzpouře lidu… První československý barevný film natočený podle divadelní hry Aloise Jiráska.
    26
  • Potkal jsem ho v ZOO
    Potkal jsem ho v ZOO (1994)
    FilmRole: Ondra
    • Oneplay
    Ivoš, který je častým hostem ZOO v Lešné, kam se dostává bez placení, se tu jednoho dne náhodou seznámí se slepým chlapcem, kterému začne kamarádsky přezdívat Slepoň. A protože chlapec nevidí od narození, rozhodne se Ivoš novému kamarádovi umožnit sáhnout si na některá zvířata. To se samozřejmě nelíbí ošetřovatelům, a tak vše končí divokou honičkou po celé ZOO. Chlapcům se podaří uniknout, i když za cenu toho, že si Slepoň rozbije brýle. To mu ovšem vůbec nevadí, vždyť si sáhl na velkou želvu, pochoval si medvídě, nakrmil žirafu, svezl se na koni. Cestou domů se chlapec svěří Ivošovi nejen s tím, že jeho největším přáním je slepecký pes, ale také, že vlastně nemá žádné přátele. Druhý den se tedy kluci opět sejdou a podniknou výlet za město. Vykoupou se v rybníce a i když se trochu pohádají, hned se zase usmíří. Nakonec je u rybníka zastihne déšť a Ivoš se nachladí. Musí zůstat doma, a aby zahnal nudu, pozve Sleponě a kamarády Jožínka a Máťu na video. Chtějí se podívat na zakázaný hororový film. Plánované představení se však změní ve skutečné drama, když děti zjistí, že do vedlejšího bytu se vloupali zloději. A protože v bytě není telefon, musí vymyslet způsob, jak vše ohlásit policii. Nejprve chtějí upozornit Jožínka pomocí vlaštovky. Jenže té si všimne šéf zlodějů a pochopí, že vedlejší byt není prázdný, jak si mysleli.
    Žánry:Rodinný
    60%
    Ivoš, který je častým hostem ZOO v Lešné, kam se dostává bez placení, se tu jednoho dne náhodou seznámí se slepým chlapcem, kterému začne kamarádsky přezdívat Slepoň. A protože chlapec nevidí od narození, rozhodne se Ivoš novému kamarádovi umožnit sáhnout si na některá zvířata. To se samozřejmě nelíbí ošetřovatelům, a tak vše končí divokou honičkou po celé ZOO. Chlapcům se podaří uniknout, i když za cenu toho, že si Slepoň rozbije brýle. To mu ovšem vůbec nevadí, vždyť si sáhl na velkou želvu, pochoval si medvídě, nakrmil žirafu, svezl se na koni. Cestou domů se chlapec svěří Ivošovi nejen s tím, že jeho největším přáním je slepecký pes, ale také, že vlastně nemá žádné přátele. Druhý den se tedy kluci opět sejdou a podniknou výlet za město. Vykoupou se v rybníce a i když se trochu pohádají, hned se zase usmíří. Nakonec je u rybníka zastihne déšť a Ivoš se nachladí. Musí zůstat doma, a aby zahnal nudu, pozve Sleponě a kamarády Jožínka a Máťu na video. Chtějí se podívat na zakázaný hororový film. Plánované představení se však změní ve skutečné drama, když děti zjistí, že do vedlejšího bytu se vloupali zloději. A protože v bytě není telefon, musí vymyslet způsob, jak vše ohlásit policii. Nejprve chtějí upozornit Jožínka pomocí vlaštovky. Jenže té si všimne šéf zlodějů a pochopí, že vedlejší byt není prázdný, jak si mysleli.
    Žánry:Rodinný
    27
  • Dny zrady
    Dny zrady (1973)
    Film
    • Oneplay
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucích k přijetí osudné, ponižující smlouvy. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu, byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    60%
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucích k přijetí osudné, ponižující smlouvy. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu, byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    28
  • Posel úsvitu
    Posel úsvitu (1951)
    FilmRole: muž na shromáždění
    60%
    29
  • Dravci
    Dravci (1948)
    FilmRole: ředitel záložny
    60%
    30
  • Muži bez křídel
    Muži bez křídel (1946)
    FilmRole: gestapák
    První rok znárodněné kinematografie přinesl na plátna kin pětici filmů s okupační tematikou. Jednoznačně nejlépe dopadlo okupační drama režiséra Františka Čápa Muži bez křídel, situované do událostí kolem heydrichiády. Hrdiny příběhu s akčními prvky jsou členové odbojové skupiny, kteří pracují na mimořádně exponovaném místě - na ruzyňském letišti. Jde většinou o zaměstnance údržbářských dílen, kteří ukrývají mimo jiné i malého chlapce Jirku, který zázrakem přežil tragédii v Lidicích. Proti nim stojí německé vedení letiště, gestapo a velice aktivní donašeč - vedoucí údržby Ullmann, původem sudetský Němec... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaVálečný
    59%
    První rok znárodněné kinematografie přinesl na plátna kin pětici filmů s okupační tematikou. Jednoznačně nejlépe dopadlo okupační drama režiséra Františka Čápa Muži bez křídel, situované do událostí kolem heydrichiády. Hrdiny příběhu s akčními prvky jsou členové odbojové skupiny, kteří pracují na mimořádně exponovaném místě - na ruzyňském letišti. Jde většinou o zaměstnance údržbářských dílen, kteří ukrývají mimo jiné i malého chlapce Jirku, který zázrakem přežil tragédii v Lidicích. Proti nim stojí německé vedení letiště, gestapo a velice aktivní donašeč - vedoucí údržby Ullmann, původem sudetský Němec... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaVálečný
    31
  • Revoluční rok 1848
    Revoluční rok 1848 (1949)
    FilmRole: pořadatel ve svatováclavských lázních
    České obrozenecké hnutí je na konci první poloviny 19. století rozpolcené. Zatímco starší generace, např. František Palacký, nabádá ke zdrženlivosti, studenti se kloní k radikálním postojům. Zpráva o revolučních událostech v Paříži přiměje české Pražany k sepsání požadavků českého národa na sebeurčení a na vyhlášení konstituce. Napětí vyvrcholí během Všeslovanského sjezdu na pražském Žofíně. Vídeň české požadavky odmítne a sjezd je rakouskou policií brutálně rozehnán. Praha začne stavět barikády...
    Žánry:DramaHistorický
    58%
    České obrozenecké hnutí je na konci první poloviny 19. století rozpolcené. Zatímco starší generace, např. František Palacký, nabádá ke zdrženlivosti, studenti se kloní k radikálním postojům. Zpráva o revolučních událostech v Paříži přiměje české Pražany k sepsání požadavků českého národa na sebeurčení a na vyhlášení konstituce. Napětí vyvrcholí během Všeslovanského sjezdu na pražském Žofíně. Vídeň české požadavky odmítne a sjezd je rakouskou policií brutálně rozehnán. Praha začne stavět barikády...
    Žánry:DramaHistorický
    32
  • Velké dobrodružství
    Velké dobrodružství (1952)
    FilmRole: muž v kavárně
    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává s britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.
    58%
    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává s britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.
    33
  • 34
  • Strakatí andělé
    Strakatí andělé (1965)
    Film
    57%
    35
  • Nikola Šuhaj
    Nikola Šuhaj (1947)
    FilmRole: četník Vaněček
    Přepis Olbrachtova románu dodržuje jednotlivé dějové momenty, přibližuje střet policie s loupežníkem Nikolou Šuhajem, odehrávající se krátce po první světové válce na zaostalé a chudé Podkarpatské Rusi. Přesto nepostihl ani baladické ladění, ani sociální podtexty tragických událostí, když se ponejvíce přiklonil k tklivému milostnému melodramatu, vyprávěnému dost těžkopádně.
    Žánry:Drama
    56%
    Přepis Olbrachtova románu dodržuje jednotlivé dějové momenty, přibližuje střet policie s loupežníkem Nikolou Šuhajem, odehrávající se krátce po první světové válce na zaostalé a chudé Podkarpatské Rusi. Přesto nepostihl ani baladické ladění, ani sociální podtexty tragických událostí, když se ponejvíce přiklonil k tklivému milostnému melodramatu, vyprávěnému dost těžkopádně.
    Žánry:Drama
    36
  • Zlatý pavouk
    Zlatý pavouk (1957)
    FilmRole: příslušník SS s batohem
    Od poloviny 50. let začaly vznikat zprvu ještě nesmělé pokusy o běžný kriminální film, který by se nehemžil nepřátelskými agenty. V tomto případě, ještě hodně toporném a proklamativním, se však tvůrci dostali jen do půli cesty: někdejší příslušník hrabivých revolučních gard, profesí zubař, se na samém konci války zmocní zlatého pokladu, který pocházel od vězňů z německých koncentračních táborů. Avšak zlato vykoupené krví nevinných obětí ani novému majiteli, jenž zpychne a vede zhýralý život, nepřinese štěstí, po letech jej čeká krušné odhalení. Za zmínku stojí, že svou první dospělou roli zde ještě nepříliš poutavě vytvořila Jana Brejchová.
    Žánry:Krimi
    55%
    Od poloviny 50. let začaly vznikat zprvu ještě nesmělé pokusy o běžný kriminální film, který by se nehemžil nepřátelskými agenty. V tomto případě, ještě hodně toporném a proklamativním, se však tvůrci dostali jen do půli cesty: někdejší příslušník hrabivých revolučních gard, profesí zubař, se na samém konci války zmocní zlatého pokladu, který pocházel od vězňů z německých koncentračních táborů. Avšak zlato vykoupené krví nevinných obětí ani novému majiteli, jenž zpychne a vede zhýralý život, nepřinese štěstí, po letech jej čeká krušné odhalení. Za zmínku stojí, že svou první dospělou roli zde ještě nepříliš poutavě vytvořila Jana Brejchová.
    Žánry:Krimi
    37
  • Nadlidé
    Nadlidé (1946)
    FilmRole: Wolf
    Čeští filmaři začali točit o německé okupaci téměř okamžitě: Už pouhý rok po válce vznikli Nadlidé, svržený mýtus o všeobecném hrdinství obyčejných českých lidí. Odehrávají se na malém městečku, kde samozřejmě působí odbojová skupina, ale vinou zlovolného udání je odhalena. Napínavé pronásledování si vyžádá i lidské oběti, ale většině odbojářů, kteří vesměs pocházejí z vojenských kruhů, se podaří prchnout. V časovém ohlédnutí je to sice film přece jen zastaralý vypravěčsky i tématicky, avšak prozrazuje, jak nedávný traumatizující zážitek vnímali umělci záhy po jeho odeznění.
    Žánry:DramaVálečný
    55%
    Čeští filmaři začali točit o německé okupaci téměř okamžitě: Už pouhý rok po válce vznikli Nadlidé, svržený mýtus o všeobecném hrdinství obyčejných českých lidí. Odehrávají se na malém městečku, kde samozřejmě působí odbojová skupina, ale vinou zlovolného udání je odhalena. Napínavé pronásledování si vyžádá i lidské oběti, ale většině odbojářů, kteří vesměs pocházejí z vojenských kruhů, se podaří prchnout. V časovém ohlédnutí je to sice film přece jen zastaralý vypravěčsky i tématicky, avšak prozrazuje, jak nedávný traumatizující zážitek vnímali umělci záhy po jeho odeznění.
    Žánry:DramaVálečný
    38
  • Temno
    Temno (1951)
    FilmRole: páter
    54%
    39
  • Přiznání
    Přiznání (1950)
    FilmRole: porotce
    54%
    40
  • Když má svátek Dominika
    Když má svátek Dominika (1967)
    Film
    Hudební anekdota o tom, jak vyměnit bratříčka za kocoura. Honzík vymění svého čtyřletého bratříčka Míšu za kocoura Kajetána. Kocour je ale kradený. Děvčátko, které kocoura vymění, se jmenuje Dominika a má ke všemu svátek. Protože rodiče Honzíka a Míši pochopitelně chtějí svého malého synka zpátky a protože Honzík vůbec netuší, kde Dominika bydlí, vydají se ji hledat. Když se jim to nedaří, požádají o pomoc policii. Po Dominice a Míšovi začne pátrat dvanáct legračních detektivů v nejrůznějších převlecích. Hledají po ulicích, na výstavě exotického ptactva, dokonce i na pouti, kde si zatím zmizelé děti báječně užívají...
    Žánry:Rodinný
    52%
    Hudební anekdota o tom, jak vyměnit bratříčka za kocoura. Honzík vymění svého čtyřletého bratříčka Míšu za kocoura Kajetána. Kocour je ale kradený. Děvčátko, které kocoura vymění, se jmenuje Dominika a má ke všemu svátek. Protože rodiče Honzíka a Míši pochopitelně chtějí svého malého synka zpátky a protože Honzík vůbec netuší, kde Dominika bydlí, vydají se ji hledat. Když se jim to nedaří, požádají o pomoc policii. Po Dominice a Míšovi začne pátrat dvanáct legračních detektivů v nejrůznějších převlecích. Hledají po ulicích, na výstavě exotického ptactva, dokonce i na pouti, kde si zatím zmizelé děti báječně užívají...
    Žánry:Rodinný
    41
  • 42
  • Pan Habětín odchází
    Pan Habětín odchází (1949)
    Film
    Pan Habětín v době hospodářské krize verbuje za provizi pracovní síly pro francouzské doly. Za takto vydělané peníze si krátce před válkou koupí od židovského majitele továrnu na výrobu chemického skla. Od prvních dnů okupace se chová loajálně k novým pánům a s dosazeným německým ředitelem vychází víc než dobře jak v továrně, tak v soukromém životě. Pro bezpečnost svého podniku nezaváhá ani před přímou kolaborací s Němci.
    Žánry:Drama
    44%
    Pan Habětín v době hospodářské krize verbuje za provizi pracovní síly pro francouzské doly. Za takto vydělané peníze si krátce před válkou koupí od židovského majitele továrnu na výrobu chemického skla. Od prvních dnů okupace se chová loajálně k novým pánům a s dosazeným německým ředitelem vychází víc než dobře jak v továrně, tak v soukromém životě. Pro bezpečnost svého podniku nezaváhá ani před přímou kolaborací s Němci.
    Žánry:Drama
    43
  • Cesty mužů
    Cesty mužů (1972)
    FilmRole: Motyčka
    43%
    44
  • Zvony z rákosu
    Zvony z rákosu (1951)
    FilmRole: stavitel Čihura
    43%
    45
  • DS-70 nevyjíždí
    DS-70 nevyjíždí (1951)
    FilmRole: člen komise
    Proslavený tvůrce společenských komedií Vladimír Slavínský se i v komunistickém režimu pokusil sloužit novým pánům a zvolil si látku přímo budovatelskou. Nadšeným horníkům na povrchovém dolu stále kdosi narušuje pracovní aktivitu, záškodníci dokonce poškodí velkobagr, aby nebylo možné splnit plán těžby. Slavínský se zoufale potýká s obskurní látkou, během natáčení zemře. Film byl dokončen a uveden do kin až dva roky po jeho smrti.
    Žánry:Drama
    43%
    Proslavený tvůrce společenských komedií Vladimír Slavínský se i v komunistickém režimu pokusil sloužit novým pánům a zvolil si látku přímo budovatelskou. Nadšeným horníkům na povrchovém dolu stále kdosi narušuje pracovní aktivitu, záškodníci dokonce poškodí velkobagr, aby nebylo možné splnit plán těžby. Slavínský se zoufale potýká s obskurní látkou, během natáčení zemře. Film byl dokončen a uveden do kin až dva roky po jeho smrti.
    Žánry:Drama
    46
  • Olověný chléb
    Olověný chléb (1954)
    FilmRole: četník na silnici

    Film Olověný chléb, natočený podle námětu laureátky státní ceny Aleny Bernáškové, chce ukázat dnešním dětem, jak žily v buržoazním Československu dělnické děti. Vypráví příběh jedné dětské party z pražské periferie, která pomáhala svým rodičům a sourozencům vyhrát stávku vyhlášenou na protest proti propouštění v Kodymově továrně. Parta se také účastnila slavnosti komunistické mládeže Rudých letnic a několik jejích členů bylo raněno při srážce s četníky. Jak ve stávce, tak i při této srážce děti dokázaly, že dobře chápou boj svých otců za právo na práci a že stojí s nimi solidárně. (Filmový přehled)

    Žánry:Drama
    42%

    Film Olověný chléb, natočený podle námětu laureátky státní ceny Aleny Bernáškové, chce ukázat dnešním dětem, jak žily v buržoazním Československu dělnické děti. Vypráví příběh jedné dětské party z pražské periferie, která pomáhala svým rodičům a sourozencům vyhrát stávku vyhlášenou na protest proti propouštění v Kodymově továrně. Parta se také účastnila slavnosti komunistické mládeže Rudých letnic a několik jejích členů bylo raněno při srážce s četníky. Jak ve stávce, tak i při této srážce děti dokázaly, že dobře chápou boj svých otců za právo na práci a že stojí s nimi solidárně. (Filmový přehled)

    Žánry:Drama
    47
  • Zocelení
    Zocelení (1951)
    FilmRole: řezník Dundr
    42%
    48
  • Cesta ke štěstí
    Cesta ke štěstí (1951)
    FilmRole: družstevník
    Hlavní hrdinka Vlasta Tomešová se touží stát traktoristkou místního zemědělského družstva a navzdory mnoha překážkám se jí to nakonec podaří. Ve snímku najdeme celou řadu postav a postupů, které jsou typické i pro další podobné snímky tohoto období: nedůvěřivý otec, bránící dceři uskutečnit svůj plán, se změní a nakonec souhlasí i se vstupem do družstva; milostná zápletka, která stojí až v druhém plánu, ale např. i fascinace strojem a novou technologií či zakončení filmu v podobě rozorávání mezí.
    Žánry:DramaKomedie
    41%
    Hlavní hrdinka Vlasta Tomešová se touží stát traktoristkou místního zemědělského družstva a navzdory mnoha překážkám se jí to nakonec podaří. Ve snímku najdeme celou řadu postav a postupů, které jsou typické i pro další podobné snímky tohoto období: nedůvěřivý otec, bránící dceři uskutečnit svůj plán, se změní a nakonec souhlasí i se vstupem do družstva; milostná zápletka, která stojí až v druhém plánu, ale např. i fascinace strojem a novou technologií či zakončení filmu v podobě rozorávání mezí.
    Žánry:DramaKomedie
    49
  • Případ dr. Kováře
    Případ dr. Kováře (1950)
    FilmRole: vrátný v nemocnici
    Třídní rozdíly pronikly i do zdravotnictví. Zatímco primář prestižního sanatoria zavírá oči před zlořády kolem sebe, v jeho mladém kolegovi se naopak probudí soucit s chudými - pomáhá dělníkům a jejich podvyživeným dětem. Do toho zasáhne výbuch v blízké továrně a sympatický hrdina se ujme léčení těžce popáleného člověka. Naivní děj doplňuje, jak jinak, než zlotřilý továrník.
    Žánry:Drama
    39%
    Třídní rozdíly pronikly i do zdravotnictví. Zatímco primář prestižního sanatoria zavírá oči před zlořády kolem sebe, v jeho mladém kolegovi se naopak probudí soucit s chudými - pomáhá dělníkům a jejich podvyživeným dětem. Do toho zasáhne výbuch v blízké továrně a sympatický hrdina se ujme léčení těžce popáleného člověka. Naivní děj doplňuje, jak jinak, než zlotřilý továrník.
    Žánry:Drama
    50
  • Žízeň
    Žízeň (1949)
    FilmRole: obchodník
    Katastrofální sucho v roce 1947 způsobilo na venkově velké potíže. V malé obci Klíčov mají vodu jen sedlák Hánek, starý Hromádka a statkář Bervida. Ostatní musí denně vystát frontu, aby dostali trochu vody pro sebe a dobytek. Všichni litují, že na jaře odmítli návrh předsedy Kouby na stavbu obecního vodovodu. Hánek s několika dalšími sabotuje státní dodávky a s Bervidovou pomocí prodávají mléko a máslo na černý trh.
    Žánry:DramaLGBTQ+
    38%
    Katastrofální sucho v roce 1947 způsobilo na venkově velké potíže. V malé obci Klíčov mají vodu jen sedlák Hánek, starý Hromádka a statkář Bervida. Ostatní musí denně vystát frontu, aby dostali trochu vody pro sebe a dobytek. Všichni litují, že na jaře odmítli návrh předsedy Kouby na stavbu obecního vodovodu. Hánek s několika dalšími sabotuje státní dodávky a s Bervidovou pomocí prodávají mléko a máslo na černý trh.
    Žánry:DramaLGBTQ+
    51
  • Zločin v Modré hvězdě
    Zločin v Modré hvězdě (1974)
    Film
    Píše se rok 1920, v Praze vzrůstají politické nepokoje a sociální demokraté se chystají zradit své dějinné poslání, když namísto dělnické třídy upřednostní vlastní sobecké zájmy. Na sociálně demokratického poslance Jandáka doléhá vyděračská aféra, která jej přiměje, aby se zřekl svého přesvědčení. Za těchto okolností se v Praze ukrývá těžce nemocný maďarský revolucionář Kerekes, který musel uprchnout z vlasti. Tento proklamativní, ploše inscenovaný film natočil Antonín Kachlík podle vedlejšího motivu z Olbrachtovy Anny proletářky, na úsvitu normalizace posloužil jako třídně vzorný pohled na novodobé dějiny.
    Žánry:DramaHistorický
    38%
    Píše se rok 1920, v Praze vzrůstají politické nepokoje a sociální demokraté se chystají zradit své dějinné poslání, když namísto dělnické třídy upřednostní vlastní sobecké zájmy. Na sociálně demokratického poslance Jandáka doléhá vyděračská aféra, která jej přiměje, aby se zřekl svého přesvědčení. Za těchto okolností se v Praze ukrývá těžce nemocný maďarský revolucionář Kerekes, který musel uprchnout z vlasti. Tento proklamativní, ploše inscenovaný film natočil Antonín Kachlík podle vedlejšího motivu z Olbrachtovy Anny proletářky, na úsvitu normalizace posloužil jako třídně vzorný pohled na novodobé dějiny.
    Žánry:DramaHistorický
    52
  • Anna proletářka
    Anna proletářka (1953)
    FilmRole: Meissner
    Film se odehrává na rozhraní desátých a dvacátých let minulého století. Venkovská dívka Anna přijíždí sloužit do Prahy do rodiny bohatého stavitele Rubeše. Seznámí se zde mimo jiné se svým budoucím manželem, slévačem Toníkem, pod jehož vedením postupně nabývá „sociálního vědomí“. Jejich milostný vztah a samotný psychologický vývoj Anny je však poněkud upozaděn na úkor politické roviny vyprávění, týkající se rozkolu v sociální demokracii (ve filmu vystupují postavy jako Vlastimil Tusar, Karel Kramář, Alois Rašín a další). Demokratické období První republiky je vykresleno nelichotivě chaoticky s uplatňováním schematického vyobrazování příslušníků jednotlivých tříd. Závěrečná mohutná pouliční demonstrace dělníků v čele s Annou a Toníkem přitom signalizuje budoucí vítězství pracujících.
    Žánry:Drama
    36%
    Film se odehrává na rozhraní desátých a dvacátých let minulého století. Venkovská dívka Anna přijíždí sloužit do Prahy do rodiny bohatého stavitele Rubeše. Seznámí se zde mimo jiné se svým budoucím manželem, slévačem Toníkem, pod jehož vedením postupně nabývá „sociálního vědomí“. Jejich milostný vztah a samotný psychologický vývoj Anny je však poněkud upozaděn na úkor politické roviny vyprávění, týkající se rozkolu v sociální demokracii (ve filmu vystupují postavy jako Vlastimil Tusar, Karel Kramář, Alois Rašín a další). Demokratické období První republiky je vykresleno nelichotivě chaoticky s uplatňováním schematického vyobrazování příslušníků jednotlivých tříd. Závěrečná mohutná pouliční demonstrace dělníků v čele s Annou a Toníkem přitom signalizuje budoucí vítězství pracujících.
    Žánry:Drama
    53
  • Dva ohně
    Dva ohně (1949)
    FilmRole: Baumgart
    36%
    54

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.