Emil Bolek: Nejlepší filmy a seriály

6.4

Emil Bolek: Filmy a seriály

Emil Bolek se narodil 13. prosince 1897 v Plzni. Pocházel z rodiny pivovarského bednáře a byl nejmladším ze dvou synů a tří dcer. V mládí pracoval jako příručí v koloniálu a později jako zedník ve Škodových závodech. Již před první světovou válkou se věnoval ochotnickému divadlu a během války hostoval u společnosti A. Brázdy.

Profesionální divadelní angažmá

Po válce se rozhodl pro profesionální hereckou dráhu. V roce 1920 získal první stálé angažmá u společnosti Jana Otakara Martina. Následně působil v několika dalších divadelních společnostech, včetně Městského divadla na Kladně (1923–1927), Východočeského divadla (1927) a Českého divadla v Olomouci (od roku 1928).

Působení ve Slovenském národním divadle a Osvobozeném divadle

Na konci sezóny 1931 odešel s ředitelem Antonínem Drašarem do Slovenského národního divadla v Bratislavě. V sezóně 1932/1933 hrál v pražském Osvobozeném divadle, kde spolupracoval s významnými osobnostmi české divadelní scény.

Angažmá v Déčku E. F. Buriana

Později působil v Déčku E. F. Buriana, kde s výjimkou válečných let 1941–1945, strávených v Městských divadlech pražských, hrál až do roku 1946. Během války byl členem divadelní odbojové skupiny vedené E. F. Burianem.

Členství v Národním divadle

Od srpna 1946 až do konce roku 1957 byl členem činohry pražského Národního divadla. Zde ztvárnil řadu významných rolí v klasických i současných hrách, čímž si získal uznání kritiky i diváků.

Filmová kariéra

Emil Bolek se objevil také ve filmu. Debutoval v roce 1932 ve snímku "Peníze nebo život". Během své kariéry ztvárnil řadu vedlejších rolí ve filmech jako "Městečko na dlani" (1942), "Hostinec U kamenného stolu" (1948) či "Anděl na horách" (1955).

Osobní život a ocenění

V roce 1933 se oženil s herečkou Marií Krausovou, se kterou měl syna Ivana, jenž však v roce 1948 zemřel. Jejich manželství bylo v roce 1955 rozvedeno. V roce 1958 byl Emil Bolek oceněn titulem zasloužilý umělec za svůj přínos českému divadlu a filmu.

Úmrtí a odkaz

Emil Bolek zemřel 30. srpna 1961 v Plzni ve věku 63 let.


  • Hostinec „U kamenného stolu“
    Hostinec „U kamenného stolu“ (1949)
    FilmRole: Hanzián
    Do lázeňského městečka Džbery přijíždí na dovolenou rodina městského rady Dyndery a jako každý rok se ubytují ve svém oblíbeném hotelu U kamenného stolu. K majitelům hotelu, manželům Tatrmužovým, přijíždějí na prázdniny i jejich dva synovci, mladí mužové Spytihněv a Tomáš, kteří spolu nemluví od té doby, co se jako malí kluci pohádali o skleněnou duhovou kuličku. Hned po příjezdu jsou Spytihněv i Tomáš okouzleni Dynderovými dcerami Věrou a Alenou a začnou se jim dvořit. Klidný začátek prázdninové idyly je však narušen útěkem hostinské Boženky s hercem kočovné herecké společnosti Benem Mertensem. Nešťastný Tatrmuž se uzavře ve svém pokoji a odmítá z něho vyjít. Vedení podniku se tedy musí ujmout oba synovci, kteří se každý týden střídají ve funkci šéfa a hlavního číšníka. Hostinec však pod jejich vedením rychle upadá. Dynderovi se nemohou dívat na Tatrmužův smutek a také na úpadek hotelu a rozhodnou se zakročit. Energická paní Dynderová najde paní Boženku v sousední vesnici a přemluví ji k návratu. Pár zbylých hotelových hostů paní Boženku nadšeně vítá. Tatrmuž manželce odpustí a synovci se konečně mohou věnovat svým dívkám, kterým se podařilo oba mladíky udobřit.
    Žánry:Komedie
    77%
    Do lázeňského městečka Džbery přijíždí na dovolenou rodina městského rady Dyndery a jako každý rok se ubytují ve svém oblíbeném hotelu U kamenného stolu. K majitelům hotelu, manželům Tatrmužovým, přijíždějí na prázdniny i jejich dva synovci, mladí mužové Spytihněv a Tomáš, kteří spolu nemluví od té doby, co se jako malí kluci pohádali o skleněnou duhovou kuličku. Hned po příjezdu jsou Spytihněv i Tomáš okouzleni Dynderovými dcerami Věrou a Alenou a začnou se jim dvořit. Klidný začátek prázdninové idyly je však narušen útěkem hostinské Boženky s hercem kočovné herecké společnosti Benem Mertensem. Nešťastný Tatrmuž se uzavře ve svém pokoji a odmítá z něho vyjít. Vedení podniku se tedy musí ujmout oba synovci, kteří se každý týden střídají ve funkci šéfa a hlavního číšníka. Hostinec však pod jejich vedením rychle upadá. Dynderovi se nemohou dívat na Tatrmužův smutek a také na úpadek hotelu a rozhodnou se zakročit. Energická paní Dynderová najde paní Boženku v sousední vesnici a přemluví ji k návratu. Pár zbylých hotelových hostů paní Boženku nadšeně vítá. Tatrmuž manželce odpustí a synovci se konečně mohou věnovat svým dívkám, kterým se podařilo oba mladíky udobřit.
    Žánry:Komedie
    1
  • Anděl na horách
    Anděl na horách (1955)
    FilmRole: předseda závodní rady Spofany
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • Magenta TV
    Revizor pražských elektrických drah Gustav Anděl si už vyzkoušel, že na odborářské rekreaci se to dá celkem vydržet, a tak se ani příliš nebránil, když znovu dostal poukaz. Tentokrát se vypravil do zasněžených Vysokých Tater, dovolená však neprobíhá nijak idylicky jako v létě. Setkal se tam totiž s Věrou, která je podle všeho snoubenkou jeho syna, a dívčino chování ho značně pohoršuje. Pan Anděl je zkrátka morous v letech a pro neformální zvyklosti nové doby nemá příliš mnoho pochopení. Mladá generace se však jen tak lehce nedá...
    Žánry:Komedie
    75%
    Revizor pražských elektrických drah Gustav Anděl si už vyzkoušel, že na odborářské rekreaci se to dá celkem vydržet, a tak se ani příliš nebránil, když znovu dostal poukaz. Tentokrát se vypravil do zasněžených Vysokých Tater, dovolená však neprobíhá nijak idylicky jako v létě. Setkal se tam totiž s Věrou, která je podle všeho snoubenkou jeho syna, a dívčino chování ho značně pohoršuje. Pan Anděl je zkrátka morous v letech a pro neformální zvyklosti nové doby nemá příliš mnoho pochopení. Mladá generace se však jen tak lehce nedá...
    Žánry:Komedie
    2
  • Počestné paní pardubické
    Počestné paní pardubické (1944)
    FilmRole: krčmář
    V Pardubicích měli v sedmnáctém století kata Jiřího, který byl ve svém opovrhovaném povolání hluboce nešťastný. Povahou byl mírný jako beránek, ani slepici nedokázal useknout hlavu, věnoval se spíš ranhojičství a léčitelství. Tenhle mistr popravčí měl manželku Rozinu, jejíž krása a pěkné oblečení byly trnem v oku všem zakyslým místním drbnám. Když začaly nepřejícné měšťanostky proti paní Rozině intrikovat, musel se Jiří konečně vzchopit k činu a jednat jako muž. A do toho všeho se ještě ve městě odehrál případ přímo kriminální...
    74%
    V Pardubicích měli v sedmnáctém století kata Jiřího, který byl ve svém opovrhovaném povolání hluboce nešťastný. Povahou byl mírný jako beránek, ani slepici nedokázal useknout hlavu, věnoval se spíš ranhojičství a léčitelství. Tenhle mistr popravčí měl manželku Rozinu, jejíž krása a pěkné oblečení byly trnem v oku všem zakyslým místním drbnám. Když začaly nepřejícné měšťanostky proti paní Rozině intrikovat, musel se Jiří konečně vzchopit k činu a jednat jako muž. A do toho všeho se ještě ve městě odehrál případ přímo kriminální...
    3
  • Podobizna
    Podobizna (1948)
    FilmRole: Viktor
    Polovina devatenáctého století. Mladý malíř Šimon (O. Krejča) portrétuje bohatého, zlou pověstí opředeného lichváře Chazaje (K. Dostal). Maluje obraz, z něhož na něj začínají hledět živé, uhrančivé lichvářovy oči. Šílený hrůzou a strachem spáchá malíř sebevraždu. Je první, komu obraz přinesl neštěstí. Chazaj je ztělesněné zlo a v podobizně žije dál. Obraz ničí stále více lidí. Chazajův přízrak přivádí k tragické smrti dalšího nadaného malíře. Je jasné, že podobizna musí být zničena... (Česká televize)
    72%
    Polovina devatenáctého století. Mladý malíř Šimon (O. Krejča) portrétuje bohatého, zlou pověstí opředeného lichváře Chazaje (K. Dostal). Maluje obraz, z něhož na něj začínají hledět živé, uhrančivé lichvářovy oči. Šílený hrůzou a strachem spáchá malíř sebevraždu. Je první, komu obraz přinesl neštěstí. Chazaj je ztělesněné zlo a v podobizně žije dál. Obraz ničí stále více lidí. Chazajův přízrak přivádí k tragické smrti dalšího nadaného malíře. Je jasné, že podobizna musí být zničena... (Česká televize)
    4
  • Čapkovy povídky
    Čapkovy povídky (1947)
    FilmRole: strážník
    V roce 1947 sáhli filmaři poprvé po Čapkových Povídkách z jedné a druhé kapsy. Režisér Martin Frič si ve spolupráci se scenáristy Františkem Vlčkem a Jaroslavem Žákem vybral pět povídek: Propuštěný, Případ s dítětem, Balada o Juraji Čupovi, Ukradený spis a Poslední soud. První je o podmínečně propuštěném trestanci, ve druhé policejní komisař hledá pachatele uneseného dítěte a poznává, jak těžké je mezi navlas si podobnými nemluvňaty najít to pravé. Třetí je sugestivním vyprávěním o náboženském fanatikovi, který z božího příkazu zabil a jde se ve sněhové vánici udat na četnickou stanici. Ve čtvrté pátrá inspektor Pištora po bytovém zloději, který omylem ukradl tajné spisy generálního štábu, a v poslední povídce se dozvíme, že je-li na některé hříšníky pozemská spravedlnost krátká, trestu stejně neujdou. Trvalou hodnotou filmu jsou herecké výkony hlavních protagonistů - byli to Jaroslav Marvan, Jaroslav Průcha, František Filipovský, Theodor Pištěk, František Kovářík a František Smolík. (Česká televize)
    72%
    V roce 1947 sáhli filmaři poprvé po Čapkových Povídkách z jedné a druhé kapsy. Režisér Martin Frič si ve spolupráci se scenáristy Františkem Vlčkem a Jaroslavem Žákem vybral pět povídek: Propuštěný, Případ s dítětem, Balada o Juraji Čupovi, Ukradený spis a Poslední soud. První je o podmínečně propuštěném trestanci, ve druhé policejní komisař hledá pachatele uneseného dítěte a poznává, jak těžké je mezi navlas si podobnými nemluvňaty najít to pravé. Třetí je sugestivním vyprávěním o náboženském fanatikovi, který z božího příkazu zabil a jde se ve sněhové vánici udat na četnickou stanici. Ve čtvrté pátrá inspektor Pištora po bytovém zloději, který omylem ukradl tajné spisy generálního štábu, a v poslední povídce se dozvíme, že je-li na některé hříšníky pozemská spravedlnost krátká, trestu stejně neujdou. Trvalou hodnotou filmu jsou herecké výkony hlavních protagonistů - byli to Jaroslav Marvan, Jaroslav Průcha, František Filipovský, Theodor Pištěk, František Kovářík a František Smolík. (Česká televize)
    5
  • Němá barikáda
    Němá barikáda (1949)
    FilmRole: starší nájemník s knírem
    Drama z památných květnových dnů roku 1945 líčené na pozadí příběhů několika holešovických občanů. Tito občané se aktivně zapojili do posledních bojů II. světové války v Praze. Zorganizovali odpor proti tankové divizi blížící se k Praze - vybudovali barikády na Trojském mostě. Německá vojska se snaží urychleně opustit město, a to si rychle přivyká pocitu divize, která se chystá k poslednímu zoufalému úderu. Obrana stála velké úsilí... Film věnovaný hrdinům Pražského povstání 1945. (oficiální text distributora)
    Žánry:VálečnýDrama
    72%
    Drama z památných květnových dnů roku 1945 líčené na pozadí příběhů několika holešovických občanů. Tito občané se aktivně zapojili do posledních bojů II. světové války v Praze. Zorganizovali odpor proti tankové divizi blížící se k Praze - vybudovali barikády na Trojském mostě. Německá vojska se snaží urychleně opustit město, a to si rychle přivyká pocitu divize, která se chystá k poslednímu zoufalému úderu. Obrana stála velké úsilí... Film věnovaný hrdinům Pražského povstání 1945. (oficiální text distributora)
    Žánry:VálečnýDrama
    6
  • Přijdu hned
    Přijdu hned (1942)
    FilmRole: bednář Koukal, manžel domovnice
    Vycpávač zvířat Václav Barvínek strávil pro malicherný spor čtyřiadvacet hodin ve vězení. A právě toho dne byla čtena závěť jeho strýce, v níž stálo, že nebožtík kdesi ukryl šek na milion korun. Pokud nebude do určené doby inkasován, celá částka připadne na dobročinné účely. Ostatní příbuzní vydrancovali veškerý movitý majetek, ve strýcově vile zůstal pouze opuštěný bernardýn, jehož se dobrosrdečný pan Barvínek ujal. Ošizený dědic dál vede prostý život a netuší, že bohatství leží na dosah ruky. Má docela jiné starosti - srdce onoho postaršího tlouštíka zahořelo láskou k dívce, jejíž přívětivost si mylně vyložil... (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    72%
    Vycpávač zvířat Václav Barvínek strávil pro malicherný spor čtyřiadvacet hodin ve vězení. A právě toho dne byla čtena závěť jeho strýce, v níž stálo, že nebožtík kdesi ukryl šek na milion korun. Pokud nebude do určené doby inkasován, celá částka připadne na dobročinné účely. Ostatní příbuzní vydrancovali veškerý movitý majetek, ve strýcově vile zůstal pouze opuštěný bernardýn, jehož se dobrosrdečný pan Barvínek ujal. Ošizený dědic dál vede prostý život a netuší, že bohatství leží na dosah ruky. Má docela jiné starosti - srdce onoho postaršího tlouštíka zahořelo láskou k dívce, jejíž přívětivost si mylně vyložil... (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    7
  • Tajemství krve
    Tajemství krve (1953)
    FilmRole: kamarád raněného
    72%
    8
  • Peníze nebo život
    Peníze nebo život (1932)
    FilmRole: zloděj náhrdelníku
    Tonda, který byl bídou dohnán ke krádeži, a Pepík, který se bohatě oženil, s penězi však vyženil také nepříliš věrnou manželku a hordu příbuzných, kteří jej málem dohnali k sebevraždě. Takže jsou na tom vlastně oba stejně. Kolem jejich vztahu je navíc rozehrána divoká honička za ukradeným šperkem, který neustále podstrkávají jeden druhému. V pořadí druhý film Voskovce a Wericha byl natočen v roce 1932, rok po uvedení jejich filmové prvotiny Pudr a benzín. Děj byl jednodušší než u prvního filmu a oba tvůrci se soustředili především na vytváření mnoha komických situací a gagů. Film natočil opět režisér Jindřich Honzl a jeho důležitou součástí byla opět hudba Jaroslava Ježka. Zazní tu nejen evergreen Život je jen náhoda v podání Hany Vítové a Ljuby Hermanové, ale také valčík Rej vážek, Beguine Hydroplan a Pochod stoprocentních mužů. Dodejme, že v roli Pepíkovy nevěrné ženy se představí bývalá modelka Eliška Pleyová, vlastním jménem Plachová. Stejně jako předchozí film, i tento byl kritikou přijat poměrně rozpačitě, což však nemění nic na skutečnosti, že patří do zlatého fondu naší předválečné kinematografie. (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    71%
    Tonda, který byl bídou dohnán ke krádeži, a Pepík, který se bohatě oženil, s penězi však vyženil také nepříliš věrnou manželku a hordu příbuzných, kteří jej málem dohnali k sebevraždě. Takže jsou na tom vlastně oba stejně. Kolem jejich vztahu je navíc rozehrána divoká honička za ukradeným šperkem, který neustále podstrkávají jeden druhému. V pořadí druhý film Voskovce a Wericha byl natočen v roce 1932, rok po uvedení jejich filmové prvotiny Pudr a benzín. Děj byl jednodušší než u prvního filmu a oba tvůrci se soustředili především na vytváření mnoha komických situací a gagů. Film natočil opět režisér Jindřich Honzl a jeho důležitou součástí byla opět hudba Jaroslava Ježka. Zazní tu nejen evergreen Život je jen náhoda v podání Hany Vítové a Ljuby Hermanové, ale také valčík Rej vážek, Beguine Hydroplan a Pochod stoprocentních mužů. Dodejme, že v roli Pepíkovy nevěrné ženy se představí bývalá modelka Eliška Pleyová, vlastním jménem Plachová. Stejně jako předchozí film, i tento byl kritikou přijat poměrně rozpačitě, což však nemění nic na skutečnosti, že patří do zlatého fondu naší předválečné kinematografie. (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    9
  • Barbora Hlavsová
    Barbora Hlavsová (1943)
    FilmRole: četník
    Všeobecně vážený ředitel maloměstské záložny Hlavsa se kvůli své rozmařilé a zhýčkané ženě dopustí zpronevěry, a když se situace nedá zachránit, zastřelí se. Jeho matka, prostá vesnická žena, se ujme ovdovělé snachy i dospívajícího vnuka s podmínkou, že jí oba pomohou všechnu škodu nahradit. Pro městskou dámu je tvrdá vesnická práce utrpením. Stejně tak pro mladého Boříka, nadaného pianistu, který se těžko vzdává snů o umělecké dráze... (Film Europe)
    Žánry:Drama
    71%
    Všeobecně vážený ředitel maloměstské záložny Hlavsa se kvůli své rozmařilé a zhýčkané ženě dopustí zpronevěry, a když se situace nedá zachránit, zastřelí se. Jeho matka, prostá vesnická žena, se ujme ovdovělé snachy i dospívajícího vnuka s podmínkou, že jí oba pomohou všechnu škodu nahradit. Pro městskou dámu je tvrdá vesnická práce utrpením. Stejně tak pro mladého Boříka, nadaného pianistu, který se těžko vzdává snů o umělecké dráze... (Film Europe)
    Žánry:Drama
    10
  • Prstýnek
    Prstýnek (1945)
    FilmRole: hajný
    Vyhlášený pytlák Jan Sochor se tvrdě staví proti tomu, aby si mladý kníže namlouval jeho dceru Barušku. Příliš dobře si pamatuje na dobu vlastního mládí a na své zásluhy o zachování knížecího rodu... Kostýmní komedii Prstýnek natočil režisér Martin Frič podle povídky Ivana Olbrachta Táta, otištěné v jeho sbírce Devět veselých povídek z Rakouska i republiky. Scenáristé Josef Neuberg a Josef Hlaváč spolu s režisérem drobnou povídku podstatně rozvedli a domysleli. V jejich pojetí se předloha přetavila v romantický obrázek ze starých časů, vylehčený jemným ironickým nadhledem a spontánním humorem. I režijní pojetí bylo lehké, vtipné a svěží, se silným poetickým nábojem, dotvořeným exteriérovou kamerou Václava Hanuše a Julia Vegrichta. Hereckým výkonům dominoval oblíbený Otomar Korbelář ve vděčné dvojroli Jana Sochora mladšího i staršího, debutoval zde Zdeněk Dítě jako knížecí synek Robert, jeho nevlastní sestřičku ztělesnila půvabná Jana Dítětová. Vedle Otomara Korbeláře v tomto filmu největší prostor dostala Vlasta Fabianová, od jejíhož narození v těchto dnech uplyne 110 let, v roli kněžny Andresové. Po úspěšném debutu ve filmu Pohádka máje a výrazných rolích ve filmech Rukavička a Tanečnice i zde prokázala svůj nesporný talent a zaujala svým nevšedním zjevem a temperamentním projevem. Prstýnek byl posledním českým filmem, který byl před koncem války ještě uveden do kin. Premiéra se konala v polovině února 1945 ve třech největších pražských kinech a byla nadšeně přijata vděčným obecenstvem. Dodnes se snímek setkává u diváků s vlídným přijetím. (Česká televize)
    70%
    Vyhlášený pytlák Jan Sochor se tvrdě staví proti tomu, aby si mladý kníže namlouval jeho dceru Barušku. Příliš dobře si pamatuje na dobu vlastního mládí a na své zásluhy o zachování knížecího rodu... Kostýmní komedii Prstýnek natočil režisér Martin Frič podle povídky Ivana Olbrachta Táta, otištěné v jeho sbírce Devět veselých povídek z Rakouska i republiky. Scenáristé Josef Neuberg a Josef Hlaváč spolu s režisérem drobnou povídku podstatně rozvedli a domysleli. V jejich pojetí se předloha přetavila v romantický obrázek ze starých časů, vylehčený jemným ironickým nadhledem a spontánním humorem. I režijní pojetí bylo lehké, vtipné a svěží, se silným poetickým nábojem, dotvořeným exteriérovou kamerou Václava Hanuše a Julia Vegrichta. Hereckým výkonům dominoval oblíbený Otomar Korbelář ve vděčné dvojroli Jana Sochora mladšího i staršího, debutoval zde Zdeněk Dítě jako knížecí synek Robert, jeho nevlastní sestřičku ztělesnila půvabná Jana Dítětová. Vedle Otomara Korbeláře v tomto filmu největší prostor dostala Vlasta Fabianová, od jejíhož narození v těchto dnech uplyne 110 let, v roli kněžny Andresové. Po úspěšném debutu ve filmu Pohádka máje a výrazných rolích ve filmech Rukavička a Tanečnice i zde prokázala svůj nesporný talent a zaujala svým nevšedním zjevem a temperamentním projevem. Prstýnek byl posledním českým filmem, který byl před koncem války ještě uveden do kin. Premiéra se konala v polovině února 1945 ve třech největších pražských kinech a byla nadšeně přijata vděčným obecenstvem. Dodnes se snímek setkává u diváků s vlídným přijetím. (Česká televize)
    11
  • Městečko na dlani
    Městečko na dlani (1942)
    FilmRole: lesník
    Tragikomické dění v idylickém městečku Rukapáně odkrývá jak předsudky místních obyvatel, tak jejich solidaritu. Kronika městečka Rukapáně zachycuje úsměvné i tragické osudy jeho obyvatel na konci devatenáctého století. Pytlák Matěj zachrání radu Zimmerheiera v zasypaném dole, starosta Buzek je varován andělem, aby nechal pití, a další události tvoří mozaiku maloměsta. Mimopražská premiéra se uskutečnila již 4. 9. 1942 v Ronově nad Doubravou, kde se natáčely exteriéry. (Film Europe)
    Žánry:DramaKomedie
    70%
    Tragikomické dění v idylickém městečku Rukapáně odkrývá jak předsudky místních obyvatel, tak jejich solidaritu. Kronika městečka Rukapáně zachycuje úsměvné i tragické osudy jeho obyvatel na konci devatenáctého století. Pytlák Matěj zachrání radu Zimmerheiera v zasypaném dole, starosta Buzek je varován andělem, aby nechal pití, a další události tvoří mozaiku maloměsta. Mimopražská premiéra se uskutečnila již 4. 9. 1942 v Ronově nad Doubravou, kde se natáčely exteriéry. (Film Europe)
    Žánry:DramaKomedie
    12
  • Rozina sebranec
    Rozina sebranec (1945)
    FilmRole: klečící chuďas

    Rozina sebranec Historické drama o nelehkém osudu temperamentní dívky Roziny. Příběh se odehrává v Praze na začátku 17. století. Rozina se dozví od své matky, že je ve skutečnosti nalezencem. Citově strádající dívka se upne ke své první lásce, italskému skláři Nikolovi. Ten ji opustí, ačkoli jí přísahal věrnost. Rozina se proto provdá bez lásky za starého a bohatého zednického cechmistra Karfa, který jí slíbil, že jí po svatbě koupí majestát o manželském původu. Lakomý Karfa však úmluvu nedodrží. Rozina se opět setká s Nikolou a stane se jeho milenkou. Za to je vyhnána z domu a dramatické okamžiky na sebe nenechávají dlouho čekat.

    Žánry:DramaHistorický
    70%

    Rozina sebranec Historické drama o nelehkém osudu temperamentní dívky Roziny. Příběh se odehrává v Praze na začátku 17. století. Rozina se dozví od své matky, že je ve skutečnosti nalezencem. Citově strádající dívka se upne ke své první lásce, italskému skláři Nikolovi. Ten ji opustí, ačkoli jí přísahal věrnost. Rozina se proto provdá bez lásky za starého a bohatého zednického cechmistra Karfa, který jí slíbil, že jí po svatbě koupí majestát o manželském původu. Lakomý Karfa však úmluvu nedodrží. Rozina se opět setká s Nikolou a stane se jeho milenkou. Za to je vyhnána z domu a dramatické okamžiky na sebe nenechávají dlouho čekat.

    Žánry:DramaHistorický
    13
  • Zde jsou lvi
    Zde jsou lvi (1958)
    FilmRole: vrátný
    70%
    14
  • Návrat domů
    Návrat domů (1949)
    FilmRole: voják ve skladu oděvů
    68%
    15
  • Past
    Past (1950)
    FilmRole: Franta
    Drama z doby nacistické okupace začíná na nádraží, kudy projíždí transport s německými vojáky. Vlak zůstane stát kvůli improvizované sabotáži jednoho z železničářů. Odbojářská spojka Růžena Kubínová (Vlasta Chramostová) je zatčena při náhodné razii. Cynický rada Dönnert (Miroslav Holub) odhalí její falešné doklady a nechá ji krutě vyslýchat. Tuší, že by mohla přispět k odhalení celé skupiny. Do její cely nasadí konfidentku Hertu (Majka Tomášová), jež se vydává za bezúhonnou Anču Novákovou. Německá agentka vzhledem ke svým hereckým schopnostem dočasně získá Růženinu důvěru. Klíčovou informaci se ale nedozví... Film měl původně točit režisér Václav Gajer.
    Žánry:DramaVálečný
    68%
    Drama z doby nacistické okupace začíná na nádraží, kudy projíždí transport s německými vojáky. Vlak zůstane stát kvůli improvizované sabotáži jednoho z železničářů. Odbojářská spojka Růžena Kubínová (Vlasta Chramostová) je zatčena při náhodné razii. Cynický rada Dönnert (Miroslav Holub) odhalí její falešné doklady a nechá ji krutě vyslýchat. Tuší, že by mohla přispět k odhalení celé skupiny. Do její cely nasadí konfidentku Hertu (Majka Tomášová), jež se vydává za bezúhonnou Anču Novákovou. Německá agentka vzhledem ke svým hereckým schopnostem dočasně získá Růženinu důvěru. Klíčovou informaci se ale nedozví... Film měl původně točit režisér Václav Gajer.
    Žánry:DramaVálečný
    16
  • Železný dědek
    Železný dědek (1948)
    FilmRole: strojvůdce ve výslužbě Kotrba
    Strojvedoucí Matys zachrání za druhé světové války při náletu svou lokomotivu, které láskyplně říká Líza. Sám je při útoku zraněn. Čeká pak doma na uzdravení a na konec války a těší se, že bude znovu na opravené lokomotivě jezdit. Konečně je po válce. Matysův zeť Vojta se stane také strojvůdcem. V den narození svého syna se Vojta opije a zapomene, že má služební pohotovost. Když je pak volán k plnění povinnosti, není k nalezení. Starý Matys se nechá přemluvit, aby ho tajně zastoupil. Na trati zabrání nehodě, když zastaví odpojené vagony. Všichni se domnívají, že vagony zachránil Vojta. Ten však pod tlakem rodiny o celé věci mlčí. Matys je poslán do penze. Ještě předtím, než mu přátelé uspořádají slavnost na rozloučenou, spojí se Matys s učni a s jejich pomocí lokomotivu opraví.
    Žánry:Komedie
    66%
    Strojvedoucí Matys zachrání za druhé světové války při náletu svou lokomotivu, které láskyplně říká Líza. Sám je při útoku zraněn. Čeká pak doma na uzdravení a na konec války a těší se, že bude znovu na opravené lokomotivě jezdit. Konečně je po válce. Matysův zeť Vojta se stane také strojvůdcem. V den narození svého syna se Vojta opije a zapomene, že má služební pohotovost. Když je pak volán k plnění povinnosti, není k nalezení. Starý Matys se nechá přemluvit, aby ho tajně zastoupil. Na trati zabrání nehodě, když zastaví odpojené vagony. Všichni se domnívají, že vagony zachránil Vojta. Ten však pod tlakem rodiny o celé věci mlčí. Matys je poslán do penze. Ještě předtím, než mu přátelé uspořádají slavnost na rozloučenou, spojí se Matys s učni a s jejich pomocí lokomotivu opraví.
    Žánry:Komedie
    17
  • Modrý závoj
    Modrý závoj (1941)
    FilmRole: mistr kameník K. Vanyš
    Zamotaná vlákna filmového příběhu opřádají milostný poměr sester-dvojčat k mladému herci. Marta Hornová, slepá sólistka rozhlasového orchestru, naváže známost s hercem státní činohry Robertem Holanem. Ten se schází také s její sestrou Helenou, talentovanou sochařkou, kterou však mylně považuje za Martu. Když jí však při schůzce na Petříně vrací modrý závoj, který údajně ztratila při jejich setkání v budově rozhlasu, pochopí Helena, že Holan ve skutečnosti miluje její sestru. Aby nezradila její lásku, ani svůj vztah k pohlednému asistentu oční kliniky Pavlu Průšovi, odhodlá se k rozchodu. Mezitím se Marta na naléhání sluhy Karlíčka podrobí náročné operaci zraku. Po úspěšné operaci pak musí zůstat až do úplného vyléčení v zatemnělém pokoji, kde ji jednoho dne zastihne Holan, pozvaný na návštěvu Helenou. Marta z jeho projevů lásky pozná, že jeho srdce náleží osudovou záměnou její sestře. Děj se opět zaplétá až k nezvyklému závěru. Komorní drama režiséra Jana Alfréda Holmana Modrý závoj podle scénáře Václava Řezáče vzbudilo při premiéře v roce 1941 ohlas nejen suverénně zvládnutým zpracováním (kamera Jaroslav Tuzar, hudba Jiří Srnka), ale především znamenitým hereckým výkonem Vlasty Matulové v náročné dvojroli sester-dvojčat k nerozeznání si podobných zevnějškem, ale diametrálně se lišících povahově. První velkou roli dostala Vlasta Matulová v roce 1940 rovněž v Holmanově filmu Minulost Jany Kosinové. Po nečekaném úspěchu bylo zřejmé, že bude častým hostem před kamerou. Svým osobitým zjevem, zvláštním hlubokým, zdánlivě syrovým a přitom podmanivým hlasem a oduševnělým herectvím se pronikavě lišila od tehdejších filmových milovnic. Eduard Kohout o ní v pamětech napsal: Její krása byla podivně chladná a andělsky čistá, ale pod tím ledem jako by svítil vnitřní oheň. Velmi dobré herecké výkony podali i její partneři, především Karel Höger v roli herce Roberta Holana a Vladimír Leraus jako MUDr. Pavel Průša. Snímek má i dokumentární hodnotu. Část děje se odehrává v atraktivním prostředí rozhlasu, a také se zde můžeme setkat s vynikajícím českým violoncellistou Ladislavem Zelenkou, s Orchestrem F. O. K a známým dirigentem Otakarem Paříkem. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaRomantický
    65%
    Zamotaná vlákna filmového příběhu opřádají milostný poměr sester-dvojčat k mladému herci. Marta Hornová, slepá sólistka rozhlasového orchestru, naváže známost s hercem státní činohry Robertem Holanem. Ten se schází také s její sestrou Helenou, talentovanou sochařkou, kterou však mylně považuje za Martu. Když jí však při schůzce na Petříně vrací modrý závoj, který údajně ztratila při jejich setkání v budově rozhlasu, pochopí Helena, že Holan ve skutečnosti miluje její sestru. Aby nezradila její lásku, ani svůj vztah k pohlednému asistentu oční kliniky Pavlu Průšovi, odhodlá se k rozchodu. Mezitím se Marta na naléhání sluhy Karlíčka podrobí náročné operaci zraku. Po úspěšné operaci pak musí zůstat až do úplného vyléčení v zatemnělém pokoji, kde ji jednoho dne zastihne Holan, pozvaný na návštěvu Helenou. Marta z jeho projevů lásky pozná, že jeho srdce náleží osudovou záměnou její sestře. Děj se opět zaplétá až k nezvyklému závěru. Komorní drama režiséra Jana Alfréda Holmana Modrý závoj podle scénáře Václava Řezáče vzbudilo při premiéře v roce 1941 ohlas nejen suverénně zvládnutým zpracováním (kamera Jaroslav Tuzar, hudba Jiří Srnka), ale především znamenitým hereckým výkonem Vlasty Matulové v náročné dvojroli sester-dvojčat k nerozeznání si podobných zevnějškem, ale diametrálně se lišících povahově. První velkou roli dostala Vlasta Matulová v roce 1940 rovněž v Holmanově filmu Minulost Jany Kosinové. Po nečekaném úspěchu bylo zřejmé, že bude častým hostem před kamerou. Svým osobitým zjevem, zvláštním hlubokým, zdánlivě syrovým a přitom podmanivým hlasem a oduševnělým herectvím se pronikavě lišila od tehdejších filmových milovnic. Eduard Kohout o ní v pamětech napsal: Její krása byla podivně chladná a andělsky čistá, ale pod tím ledem jako by svítil vnitřní oheň. Velmi dobré herecké výkony podali i její partneři, především Karel Höger v roli herce Roberta Holana a Vladimír Leraus jako MUDr. Pavel Průša. Snímek má i dokumentární hodnotu. Část děje se odehrává v atraktivním prostředí rozhlasu, a také se zde můžeme setkat s vynikajícím českým violoncellistou Ladislavem Zelenkou, s Orchestrem F. O. K a známým dirigentem Otakarem Paříkem. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaRomantický
    18
  • Ves v pohraničí
    Ves v pohraničí (1948)
    FilmRole: četník Gamza
    64%
    19
  • Kam s ním
    Kam s ním (1956)
    FilmRole: kupec
    64%
    20
  • Nevíte o bytě?
    Nevíte o bytě? (1947)
    FilmRole: štábní rotmistr

    Tato dobře napsaná, zahraná i odvyprávěná veselohra byla dlouho vydávána za příklad tzv. konstruktivní satiry: měla dokládat, že i závažné problémy lze předestřít optimisticky. A nedlouho po válce byla takovým problémem bytová krize. Ale i společně sdílený byt může napomoci sblížení dvou mladých lidí, mladého českého herce a pohledné slovenské dívky, takže navíc zazněla idea česko-slovenské vzájemnosti. Nesympatický byrokrat se sice mihne i tady, ale žádné škody napáchat nestihne.

    Žánry:Komedie
    63%

    Tato dobře napsaná, zahraná i odvyprávěná veselohra byla dlouho vydávána za příklad tzv. konstruktivní satiry: měla dokládat, že i závažné problémy lze předestřít optimisticky. A nedlouho po válce byla takovým problémem bytová krize. Ale i společně sdílený byt může napomoci sblížení dvou mladých lidí, mladého českého herce a pohledné slovenské dívky, takže navíc zazněla idea česko-slovenské vzájemnosti. Nesympatický byrokrat se sice mihne i tady, ale žádné škody napáchat nestihne.

    Žánry:Komedie
    21
  • Průlom
    Průlom (1946)
    FilmRole: horník Křiváček
    Malé české město v šedesátých letech 19. století. Měšťané kdysi zbohatli z výnosu zlatých dolů, které jsou nyní zatopeny. Do jejich odvodnění nechtějí ale investovat, neboť jsou přesvědčeni, že se to nevyplatí. Zastavení těžby však uvrhlo do bídy havířské rodiny. Horníci se po marných žádostech o pomoc ve městě i na místodržitelství rozhodnou k vlastnímu činu...
    Žánry:Drama
    62%
    Malé české město v šedesátých letech 19. století. Měšťané kdysi zbohatli z výnosu zlatých dolů, které jsou nyní zatopeny. Do jejich odvodnění nechtějí ale investovat, neboť jsou přesvědčeni, že se to nevyplatí. Zastavení těžby však uvrhlo do bídy havířské rodiny. Horníci se po marných žádostech o pomoc ve městě i na místodržitelství rozhodnou k vlastnímu činu...
    Žánry:Drama
    22
  • Jan Roháč z Dubé
    Jan Roháč z Dubé (1947)
    FilmRole: puškař Zelený
    Hlavním hrdinou historického dramatu z dob husitských válek je hejtman Jan Roháč z Dubé, který se po prohrané bitvě u Lipan uchyluje na svůj hrad Sion, odkud hodlá pokračovat v odporu proti králi Zikmundovi Lucemburskému. Král něco takového nehodlá tolerovat a vysílá proti Sionu početné vojsko, aby hrad dobylo a odbojné husity potrestalo. Jeho činy však vedou k masové vzpouře lidu… První československý barevný film natočený podle divadelní hry Aloise Jiráska.
    61%
    Hlavním hrdinou historického dramatu z dob husitských válek je hejtman Jan Roháč z Dubé, který se po prohrané bitvě u Lipan uchyluje na svůj hrad Sion, odkud hodlá pokračovat v odporu proti králi Zikmundovi Lucemburskému. Král něco takového nehodlá tolerovat a vysílá proti Sionu početné vojsko, aby hrad dobylo a odbojné husity potrestalo. Jeho činy však vedou k masové vzpouře lidu… První československý barevný film natočený podle divadelní hry Aloise Jiráska.
    23
  • Experiment
    Experiment (1943)
    FilmRole: venkovan
    61%
    24
  • První a poslední
    První a poslední (1959)
    FilmRole: kostelník
    Snímek reaguje na nedostatek bytů, s nímž se musela potýkat zejména mladá manželství. Tento problém řeší i manželé Slávka a Olda. Dívka získá podnájem na Hradčanském náměstí, ve velkém bytě ovdovělého penzisty Bendy. Benda zde prožil téměř celý svůj život, je k bytu vázán tisícerými vzpomínkami a city. Podivínský a nemocný starý muž tak musí přemoci mrzoutství a nedůvěru k lidem, než svou podnájemnici i s jejím manželem plně přijme za své.
    60%
    Snímek reaguje na nedostatek bytů, s nímž se musela potýkat zejména mladá manželství. Tento problém řeší i manželé Slávka a Olda. Dívka získá podnájem na Hradčanském náměstí, ve velkém bytě ovdovělého penzisty Bendy. Benda zde prožil téměř celý svůj život, je k bytu vázán tisícerými vzpomínkami a city. Podivínský a nemocný starý muž tak musí přemoci mrzoutství a nedůvěru k lidem, než svou podnájemnici i s jejím manželem plně přijme za své.
    25
  • Pancho se žení
    Pancho se žení (1946)
    FilmRole: soused Sanchezových
    60%
    26
  • Cirkus bude!
    Cirkus bude! (1954)
    FilmRole: svatebčan
    Družstevníci mají sice objednané cirkusové představení, ale vinou administrativních zmatků málem o ně přijdou. Cirkusoví umělci - navzdory nerudnému úředníkovi - však udělají vše, aby se vystoupení uskutečnilo, objíždějí jednotlivé účinkující, kteří rovnou během cesty předvádějí svá akrobatická čísla. Z celkového příklonu k pohybovým atrakcím se vymyká vzorová klauniáda, jakou předvádí dvojice Kopecký - Lipský.
    Žánry:Komedie
    59%
    Družstevníci mají sice objednané cirkusové představení, ale vinou administrativních zmatků málem o ně přijdou. Cirkusoví umělci - navzdory nerudnému úředníkovi - však udělají vše, aby se vystoupení uskutečnilo, objíždějí jednotlivé účinkující, kteří rovnou během cesty předvádějí svá akrobatická čísla. Z celkového příklonu k pohybovým atrakcím se vymyká vzorová klauniáda, jakou předvádí dvojice Kopecký - Lipský.
    Žánry:Komedie
    27
  • Velké dobrodružství
    Velké dobrodružství (1952)
    FilmRole: Šíma
    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává s britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.
    58%
    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává s britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.
    28
  • O ševci Matoušovi
    O ševci Matoušovi (1948)
    FilmRole: Skrbek

    Revoluční rok 1848 vnesl velké naděje mezi dosud mlčící vrstvy, probudil naděje sociální i národnostní. Odezva pronikla i na zapadlý venkov, dokonce až do Podkrkonoší. Tamější mladý švec se začal zajímat o společenské a politické dění, prožíval i zklamání z pozdějšího vývoje. Předlohou se pro tento film, který mezi prvními ve znárodněné kinematografii hledal \"nadčasové\" souvislosti mezi minulostí a přítomností, stal stejnojmenný román Antala Staška. Velkou příležitost tu dostal Ladislav Pešek v titulní roli.

    Žánry:DramaHistorický
    57%

    Revoluční rok 1848 vnesl velké naděje mezi dosud mlčící vrstvy, probudil naděje sociální i národnostní. Odezva pronikla i na zapadlý venkov, dokonce až do Podkrkonoší. Tamější mladý švec se začal zajímat o společenské a politické dění, prožíval i zklamání z pozdějšího vývoje. Předlohou se pro tento film, který mezi prvními ve znárodněné kinematografii hledal \"nadčasové\" souvislosti mezi minulostí a přítomností, stal stejnojmenný román Antala Staška. Velkou příležitost tu dostal Ladislav Pešek v titulní roli.

    Žánry:DramaHistorický
    29
  • Severní přístav
    Severní přístav (1954)
    FilmRole: svědek nehody u výslechu
    Vzorový agentský příběh nejtěžšího stalinistického střihu ukazuje, jak záškodníci jednak získávají důležité údaje o činnosti důležitého podniku, jednak se snaží mařit plnění plánu a rozvracet pracovní morálku. Bdělé bezpečnostní orgány však zasáhnou a zastaví jejich ohavné rejdy. To vše bylo míněno zcela vážně
    Žánry:Krimi
    56%
    Vzorový agentský příběh nejtěžšího stalinistického střihu ukazuje, jak záškodníci jednak získávají důležité údaje o činnosti důležitého podniku, jednak se snaží mařit plnění plánu a rozvracet pracovní morálku. Bdělé bezpečnostní orgány však zasáhnou a zastaví jejich ohavné rejdy. To vše bylo míněno zcela vážně
    Žánry:Krimi
    30
  • Povodeň
    Povodeň (1958)
    Film
    Stavba nové přehrady připravila převozníka Rybu o živnost. Nová hráz totiž nahradila přívoz. Rybovi předkové však byli převozníci a starý muž by byl nejraději, kdyby se stejnému povolání věnovali i jeho dva synové. Jenže Josef je nerozhodný slaboch a Karel si našel práci právě na přehradě. Proto ho starý Ryba vyhnal z domu. Škodolibou radost přinese Rybovi vytrvalý déšť. Muž dobře ví, že nenadálá záplava může nedokončenou přehradu ohrozit. Ve fanatické nenávisti zapomíná, že voda z prolomené hráze by smetla v první řadě jeho dům i se snachou a nemocným vnoučetem... Filmové drama režiséra Martina Friče je soustředěno do jediné noci, během níž se na pozadí hrozící katastrofy vyostří vztahy uvnitř jedné rodiny. Navzdory námětu vznikla většina filmu v ateliérech s pomocí modelů a jiných triků.
    Žánry:Drama
    56%
    Stavba nové přehrady připravila převozníka Rybu o živnost. Nová hráz totiž nahradila přívoz. Rybovi předkové však byli převozníci a starý muž by byl nejraději, kdyby se stejnému povolání věnovali i jeho dva synové. Jenže Josef je nerozhodný slaboch a Karel si našel práci právě na přehradě. Proto ho starý Ryba vyhnal z domu. Škodolibou radost přinese Rybovi vytrvalý déšť. Muž dobře ví, že nenadálá záplava může nedokončenou přehradu ohrozit. Ve fanatické nenávisti zapomíná, že voda z prolomené hráze by smetla v první řadě jeho dům i se snachou a nemocným vnoučetem... Filmové drama režiséra Martina Friče je soustředěno do jediné noci, během níž se na pozadí hrozící katastrofy vyostří vztahy uvnitř jedné rodiny. Navzdory námětu vznikla většina filmu v ateliérech s pomocí modelů a jiných triků.
    Žánry:Drama
    31
  • Návštěva z oblak
    Návštěva z oblak (1955)
    FilmRole: družstevník
    Nejlepší komando světa? SAS, Delta Force, Spetznaz? Kdepak, nikdo nemá na řepáky z Trnkové! Kromě toho, že ve filmu uvidíte celou plejádu vynikajících českých herců, zjistíte, že traktoristé organizovaní ve Svazarmu vydrží pod vodou bez přístrojů déle než deset minut (v kamufláži typ ptačí hnízdo), ovládají veškerou moderní techniku a navíc mají všichni šarm a eleganci Jamese Bonda. Náborový film do Svazarmu vypovídá o době svého vzniku víc, než možná jeho tvůrci chtěli. Naštěstí je to komedie a smát se opravdu budete.
    Žánry:Komedie
    56%
    Nejlepší komando světa? SAS, Delta Force, Spetznaz? Kdepak, nikdo nemá na řepáky z Trnkové! Kromě toho, že ve filmu uvidíte celou plejádu vynikajících českých herců, zjistíte, že traktoristé organizovaní ve Svazarmu vydrží pod vodou bez přístrojů déle než deset minut (v kamufláži typ ptačí hnízdo), ovládají veškerou moderní techniku a navíc mají všichni šarm a eleganci Jamese Bonda. Náborový film do Svazarmu vypovídá o době svého vzniku víc, než možná jeho tvůrci chtěli. Naštěstí je to komedie a smát se opravdu budete.
    Žánry:Komedie
    32
  • Nechte to na mně
    Nechte to na mně (1955)
    FilmRole: vrátný
    56%
    33
  • Na konci města
    Na konci města (1955)
    FilmRole: průvodčí
    55%
    34
  • Dceruška k pohledání
    Dceruška k pohledání (1940)
    FilmRole: prof. Novák
    Věra Ferbasová hrála v meziválečném období samá ztřeštěná děvčata, větroplachy, jimž se dobovým žargonem přezdívalo žabec. Tatínek mívá s takovým potomkem samá trápení, protože víří jeden zmatek za druhým, i když tentokrát mnohé zamotají výmysly a lži hrdinčiných blízkých. Zbývá dodat, že velkou roli zde zastávají ochotníci a navrátilec z Ameriky.
    Žánry:Komedie
    Režie:Václav Binovec
    54%
    Věra Ferbasová hrála v meziválečném období samá ztřeštěná děvčata, větroplachy, jimž se dobovým žargonem přezdívalo žabec. Tatínek mívá s takovým potomkem samá trápení, protože víří jeden zmatek za druhým, i když tentokrát mnohé zamotají výmysly a lži hrdinčiných blízkých. Zbývá dodat, že velkou roli zde zastávají ochotníci a navrátilec z Ameriky.
    Žánry:Komedie
    Režie:Václav Binovec
    35
  • Přiznání
    Přiznání (1950)
    FilmRole: dělník
    54%
    36
  • Křížová trojka
    Křížová trojka (1949)
    FilmRole: hospodský
    53%
    37
  • Expres z Norimberka
    Expres z Norimberka (1954)
    FilmRole: průvodce
    53%
    38
  • Po noci den
    Po noci den (1956)
    FilmRole: družstevník
    Český artový film zasazený do prostředí moderní vesnice. Hlavní hrdinkou filmu je Karla Tolarová, pracovnice pražské tiskárny, která přijíždí na žňovou směnu do jednotného zemědělského družstva v Běšíčicích v kritické době pro družstvo. Obilí na polích je zralé, strojní a traktorová stanice nemá pro družstvo potřebné stroje, družstevníci si navzájem nedůvěřují, ztrácejí zájem o společnou práci.
    Žánry:Drama
    49%
    Český artový film zasazený do prostředí moderní vesnice. Hlavní hrdinkou filmu je Karla Tolarová, pracovnice pražské tiskárny, která přijíždí na žňovou směnu do jednotného zemědělského družstva v Běšíčicích v kritické době pro družstvo. Obilí na polích je zralé, strojní a traktorová stanice nemá pro družstvo potřebné stroje, družstevníci si navzájem nedůvěřují, ztrácejí zájem o společnou práci.
    Žánry:Drama
    39
  • Pára nad hrncem
    Pára nad hrncem (1950)
    FilmRole: úředník NV
    Hlavní hrdina, sympatický inženýr, je vzorným pracantem, avšak čas od času na několik dní zmizí, aby se oddal bezuzdnému flámování. Jeho kamarádi sice tyto absence kryli, ale nakonec dospějí k názoru, že musí svého druha oženit, aby mu zabránili v dalších výstřelcích. Po mnoha zmatcích a nedorozuměních však kýžená svatba přece jen nastane a dosud slabošský protagonista se může v klidu věnovat budování nové společnosti. Ač celý příběh vyhlíží, jako kdyby pocházel z nějakého meziválečného kýče, filmové podoby se dočkal v roce 1950. Však také námět poskytl v té době již nežijící Vladimír Slavínský.
    Žánry:Komedie
    48%
    Hlavní hrdina, sympatický inženýr, je vzorným pracantem, avšak čas od času na několik dní zmizí, aby se oddal bezuzdnému flámování. Jeho kamarádi sice tyto absence kryli, ale nakonec dospějí k názoru, že musí svého druha oženit, aby mu zabránili v dalších výstřelcích. Po mnoha zmatcích a nedorozuměních však kýžená svatba přece jen nastane a dosud slabošský protagonista se může v klidu věnovat budování nové společnosti. Ač celý příběh vyhlíží, jako kdyby pocházel z nějakého meziválečného kýče, filmové podoby se dočkal v roce 1950. Však také námět poskytl v té době již nežijící Vladimír Slavínský.
    Žánry:Komedie
    40
  • Případ Z-8
    Případ Z-8 (1949)
    FilmRole: knihovník
    48%
    41
  • Slovo dělá ženu
    Slovo dělá ženu (1953)
    FilmRole: Hlouzka

    Příkladná agitka z počátku 50. let zdůrazňuje, že ve zlepšovatelském a údernickém hnutí jsou důležité i ženy. Neměly by se podceňovat, protože hravě zastanou také donedávna ryze mužskou práci. Hlavní hrdina, jehož ztělesňuje někdejší elegán Oldřich Nový, se tu prochází ve slušivých montérkách, dívaje se podezíravě na snahy žen vyrovnat se mužům, jmenovitě jemu. Ale o slibně se rozvíjející milostný motiv se bát rozhodně nemusíme.

    Žánry:Komedie
    47%

    Příkladná agitka z počátku 50. let zdůrazňuje, že ve zlepšovatelském a údernickém hnutí jsou důležité i ženy. Neměly by se podceňovat, protože hravě zastanou také donedávna ryze mužskou práci. Hlavní hrdina, jehož ztělesňuje někdejší elegán Oldřich Nový, se tu prochází ve slušivých montérkách, dívaje se podezíravě na snahy žen vyrovnat se mužům, jmenovitě jemu. Ale o slibně se rozvíjející milostný motiv se bát rozhodně nemusíme.

    Žánry:Komedie
    42
  • Pan Habětín odchází
    Pan Habětín odchází (1949)
    FilmRole: Rokos
    Pan Habětín v době hospodářské krize verbuje za provizi pracovní síly pro francouzské doly. Za takto vydělané peníze si krátce před válkou koupí od židovského majitele továrnu na výrobu chemického skla. Od prvních dnů okupace se chová loajálně k novým pánům a s dosazeným německým ředitelem vychází víc než dobře jak v továrně, tak v soukromém životě. Pro bezpečnost svého podniku nezaváhá ani před přímou kolaborací s Němci.
    Žánry:Drama
    44%
    Pan Habětín v době hospodářské krize verbuje za provizi pracovní síly pro francouzské doly. Za takto vydělané peníze si krátce před válkou koupí od židovského majitele továrnu na výrobu chemického skla. Od prvních dnů okupace se chová loajálně k novým pánům a s dosazeným německým ředitelem vychází víc než dobře jak v továrně, tak v soukromém životě. Pro bezpečnost svého podniku nezaváhá ani před přímou kolaborací s Němci.
    Žánry:Drama
    43
  • Únos
    Únos (1953)
    FilmRole: redaktor Heinrich
    Komunistický propagandistický film, který měl „správně“ přiblížit skutečnou událost, úlet československých Dakot pilotovaných bývalými příslušníky RAF do emigrace. Příběh odehrávající se na plátně je sice vylhaný od začátku až do konce, nezbytný ideologický balast vyvažují krásné dobové záběry letounů ČSA a Československého letectva v roce 1951. Ve filmu jsou zřejmě poslední záběry našich Mosquit, před jejich likvidací.
    Žánry:Drama
    38%
    Komunistický propagandistický film, který měl „správně“ přiblížit skutečnou událost, úlet československých Dakot pilotovaných bývalými příslušníky RAF do emigrace. Příběh odehrávající se na plátně je sice vylhaný od začátku až do konce, nezbytný ideologický balast vyvažují krásné dobové záběry letounů ČSA a Československého letectva v roce 1951. Ve filmu jsou zřejmě poslední záběry našich Mosquit, před jejich likvidací.
    Žánry:Drama
    44
  • Nad námi svítá
    Nad námi svítá (1952)
    FilmRole: Souček
    Důl neplní plán. Jediný Karel Vondra láme v těžbě uhlí rekordy, za což však sklízí jen opovržení a nepochopení většiny svých spolupracovníků. Do dolu nastupuje politický tajemník Vondra, který má na všechny zaměstnance pozitivní vliv. Havíři tak celkově mění svůj přístup k práci a společnými silami pracují na mechanizaci těžby. Plán se nakonec podaří splnit... Snímek s typickým socialisticko-realistickým schématem navíc prostupuje doslova dělnická estetika: v jednotlivých záběrech je patrná jednoznačná dominance prostředí uhelného dolu, fascinace strojem a mechanikou či oslava polonahých svalnatých těl havířů.
    Žánry:Drama
    36%
    Důl neplní plán. Jediný Karel Vondra láme v těžbě uhlí rekordy, za což však sklízí jen opovržení a nepochopení většiny svých spolupracovníků. Do dolu nastupuje politický tajemník Vondra, který má na všechny zaměstnance pozitivní vliv. Havíři tak celkově mění svůj přístup k práci a společnými silami pracují na mechanizaci těžby. Plán se nakonec podaří splnit... Snímek s typickým socialisticko-realistickým schématem navíc prostupuje doslova dělnická estetika: v jednotlivých záběrech je patrná jednoznačná dominance prostředí uhelného dolu, fascinace strojem a mechanikou či oslava polonahých svalnatých těl havířů.
    Žánry:Drama
    45
  • Rudá záře nad Kladnem
    Rudá záře nad Kladnem (1956)
    FilmRole: předseda schůze komunistů
    Rok 1918. Toník se vrací domů z fronty. Na Kladně, kam přijíždí, to vře nespokojeností. Sociální demokraté jsou sice ve vládě, ale nic se nezměnilo. Socializace provedena nebyla, je hlad a s potravinami se dále keťasuje. Z Ruska přicházejí první zprávy o socialistickém státě. Na 1. máje manifestuje dělnické Kladno svou věrnost ideálům Velké říjnové socialistické revoluce. V prosinci 1920 je i na Kladně vyhlášena generální stávka. Dělníci se ozbrojují, dělnické rady přejímají do svých rukou správu města a ustavují se i v okolních obcích. Je připravováno ozbrojené povstání. Pravicové vedení soc. demokratické strany vpadlo však dělníkům do zad. Do Kladna je posláno vojsko...
    Žánry:DramaHistorický
    24%
    Rok 1918. Toník se vrací domů z fronty. Na Kladně, kam přijíždí, to vře nespokojeností. Sociální demokraté jsou sice ve vládě, ale nic se nezměnilo. Socializace provedena nebyla, je hlad a s potravinami se dále keťasuje. Z Ruska přicházejí první zprávy o socialistickém státě. Na 1. máje manifestuje dělnické Kladno svou věrnost ideálům Velké říjnové socialistické revoluce. V prosinci 1920 je i na Kladně vyhlášena generální stávka. Dělníci se ozbrojují, dělnické rady přejímají do svých rukou správu města a ustavují se i v okolních obcích. Je připravováno ozbrojené povstání. Pravicové vedení soc. demokratické strany vpadlo však dělníkům do zad. Do Kladna je posláno vojsko...
    Žánry:DramaHistorický
    46

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.