Peníze nebo život

71%
Peníze nebo život
Plakát traileru
Tonda, který byl bídou dohnán ke krádeži a Pepík, který se bohatě oženil, s penězi však vyženil také nepříliš věrnou manželku a hordu příbuzných, kteří jej málem dohnali k sebevraždě. Takže jsou na tom vlastně oba stejně. Kolem jejich vztahu je navíc rozehrána divoká honička za ukradeným šperkem, který neustále podstrkávají jeden druhému.



martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 305 bodů
8
Druhý snímek autorské dvojice V&W a režiséra Jindřicha Honzla, který byl i režisérem divadelních her V&W, se ještě stále prezentuje ve stejném stylu jako jejich předchozí prvotina. I když pravda, převyšujících zbrklostí se už snažil režisér Honzl vyvarovat. Děj je daleko plynulejší a úsměvným scénkám Wericha a Voskovce je dáno o něco více prostoru. A stejně jako u předchozího filmu je i zde vsunuta typická stará dobrá groteska. Tvůrci si tentokrát vzali na paškál pražskou galerku a vskutku tak impozantně, že obzvláště dnes by to nikdo lépe nenatočil. A vše se točí kolem ukradeného šperku, který naši dvojici přivede do nejednoho problému. Jako parodie prostě ne výborný, ale přímo vynikající filmový počin. Nestárnoucí humor Wericha s Voskovcem předčí očekávání i dnes, neboť co věta, to myšlenka, sebeironie, narážka, či rovnou konstatování faktu. I text prezentované písně 'Život je jen náhoda' je ve své podstatě poplatný v jakékoliv době. Takže v tomto snímku máme nejen kritiku společnosti, ale i upozornění na realitu všedních dnů. Skrytou filozofii života tady přes všechen ten humor bude málo kdo vnímat, což je svým způsobem ohromná škoda. Jedná se totiž o námět k hlubokému zamyšlení. A tak si alespoň pusťme píseň o životě co není náhoda a plně se zaměřme alespoň na ten text. Řekne nám víc, než si myslíme.
Sarpele
Sarpele
2 434 bodů
6
Film Peníze nebo život (premiéra 14.10. 1932) působí daleko sevřeněji a promyšleněji než předchozí Pudr a benzin. Jakoby si tvůrci řekli, že méně znamená více. Místo mnoha krátkých scének můžeme vidět jen několik dlouhých zato detailně propracovaných scén. Stejně jako v populárních amerických nebo francouzských fraškách se stala spojovací dějovou linií honička za ukradeným šperkem. Hlavním zdrojem inspirace byl tentokrát jejich oblíbený režisér René Clair (především jeho filmy Milion – viz scéna bitvy v muzeu, nebo Ať žije svoboda). Kromě René Claira si při scéně v muzeu můžeme vzpomenout na němé filmy německého expresionismu (práce se světlem a stínem, tísnivá atmosféra), na které se ostatně odkazuje i v dialogu. Větší prostor tu také dostala hudba Jaroslava Ježka respektive zvuková stopa jako taková. Ve scéně „rodinného zvěřince“, kdy bohatý mladík představuje příteli kapesnímu zloději jednotlivé členy příbuzenstva, je zvuk využit k posílení komičnosti situace (každého příbuzného charakterizuje zakvílení hudebních nástrojů, připomínající zvuky nejrůznější zvířeny). Dokonce i úvodní dialog obou přátel je rytmizovaný hudbou a posléze plynule přechází ve zpěv titulní písně. Jednotlivé šlágry jsou také daleko lépe integrované do filmu a to jak ve zvukové (variování titulní písně v průběhu filmu) tak v obrazové stopě (scéna, ve které Hana Vítová a Ljuba Hermanová zpívají v akváriu píseň Život je jen náhoda, by s trochou nadsázky mohla aspirovat na pozici prvního českého videoklipu). Změn dostála i ústřední komická dvojice. Zatímco ve filmu Pudr a benzin stojí oba tak trochu mimo děj, mimo filmovou realitu (tento dojem je navíc posílen tím, že vystupují pod svými občanskými jmény), zde jsou už hlavními hybateli děje.

Dodatečné informace

Původní název:
Penize nebo zivot (více)
  • Československo Peníze nebo život
  • Československo Penize nebo zivot
  • Československo Your Money or Your Life
Premiéra v ČR:
14. 10. 1932
Země původu:
Československo, Česká republika, Slovenská republika
Ocenění:
Žádná ocenění