Ján Mildner: Nejlepší filmy a seriály

6.0

Ján Mildner: Filmy a seriály

  • Sedím na konári a je mi dobre
    Sedím na konári a je mi dobre (1989)
    Film
    • SledovaniTV
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Jednoduchý a zároveň spletitý příběh dvou válečných navrátilců, kteří se náhodou potkají a od té chvíle jsou jejich osudy pevně propojené. Najdou společně poklad, usadí se v opuštěné židovské pekárně a začnou péct chleba. Společnou láskou se jim stane tajemná dívka Ester, která se tu jednoho dne objeví. Čekají je ještě všelijaké peripetie jejich společného osudu, včetně toho, že se oba stanou tatínky jedné malé holčičky, jak se však nakonec ukáže - jejich radost ze života nakonec vždy překoná všechno.
    Žánry:DramaKomedie
    80%
    Jednoduchý a zároveň spletitý příběh dvou válečných navrátilců, kteří se náhodou potkají a od té chvíle jsou jejich osudy pevně propojené. Najdou společně poklad, usadí se v opuštěné židovské pekárně a začnou péct chleba. Společnou láskou se jim stane tajemná dívka Ester, která se tu jednoho dne objeví. Čekají je ještě všelijaké peripetie jejich společného osudu, včetně toho, že se oba stanou tatínky jedné malé holčičky, jak se však nakonec ukáže - jejich radost ze života nakonec vždy překoná všechno.
    Žánry:DramaKomedie
    1
  • Tisícročná včela
    Tisícročná včela (1983)
    FilmRole: kostelník-Mrázik
    • Netflix
    • iTunes
    • KVIFF TV
    • +1
    77%
    2
  • Jánosík
    Jánosík (1963)
    Film
    Nesmrtelná legenda o zbojnickém hrdinovi Jánošíkovi, který bohatým bral a chudým dával, je stále vděčným námětem různých uměleckých zpracování. Třetí filmová verze, která byla natočena na Kolibě v letech 1962-63, vznikla u příležitosti 250. výročí Jánošíkovy smrti. Námět, scénář i režie této velkolepé historické fresky jsou dílem Palo Bielika - původního hereckého představitele Jánošíka z české Fričovy filmové verze z roku 1935. Zajímavé je, že hlavní roli nesvěřil zkušený herec žádnému z herců, ale mladému lékaři z Ilavy, Františku Kuchtovi. Neokoukaná tvář tak vtiskla celému filmovému vyprávění silný, realistický nádech.
    76%
    Nesmrtelná legenda o zbojnickém hrdinovi Jánošíkovi, který bohatým bral a chudým dával, je stále vděčným námětem různých uměleckých zpracování. Třetí filmová verze, která byla natočena na Kolibě v letech 1962-63, vznikla u příležitosti 250. výročí Jánošíkovy smrti. Námět, scénář i režie této velkolepé historické fresky jsou dílem Palo Bielika - původního hereckého představitele Jánošíka z české Fričovy filmové verze z roku 1935. Zajímavé je, že hlavní roli nesvěřil zkušený herec žádnému z herců, ale mladému lékaři z Ilavy, Františku Kuchtovi. Neokoukaná tvář tak vtiskla celému filmovému vyprávění silný, realistický nádech.
    3
  • Noční jezdci
    Noční jezdci (1981)
    FilmRole: starý Jakuvec
    Muži zákona jsou schopní a odhodlaní. Ale pašeráci koní také... Je krátce po vzniku Československé republiky, ale obyvatelé chudé příhraniční vesničky pod Tatrami mají jiné než státotvorné starosti. Bývalý voják Marek Orban (M. Dočolomanský) chce pro všechny sousedy získat peníze na odjezd za lepším životem do Ameriky, a proto s partou kamarádů pašuje koně z Polska. Dosud ho nikdo při činu nechytil. Pohraničníci jsou bezmocní. Proto přijíždí z Prahy velitel finanční stráže Halva (R. Brzobohatý) se svými muži. Tak jako Orban a jeho kamarádi, i Halvovi lidé mají za sebou válku a jsou vycvičení k boji. Vůdci obou skupin se však teď ocitli proti sobě. I když se vzájemně respektují, jsou stejně sveřepí a odhodlaní neustoupit ani o krůček. A oba jsou dobře ozbrojení. Jejich konflikt, i když si to ani jeden nepřeje, tudíž od počátku spěje k násilnému konci... Slovensko-český koprodukční film natočil zkušený režisér Martin Hollý vzápětí po svém (rovněž koprodukčním) opusu Signum Laudis. Film vznikl podle scénáře Tibora Vichty, jenž díky svým znalostem prostředí adaptoval původní scénář českých autorů Víta Olmera a Marty Kadlečíkové. Film tedy respektuje historické reálie, avšak je zároveň dobrodružnou podívanou, která má díky svým řemeslným kvalitám působivost i dnes. (Česká televize)
    74%
    Muži zákona jsou schopní a odhodlaní. Ale pašeráci koní také... Je krátce po vzniku Československé republiky, ale obyvatelé chudé příhraniční vesničky pod Tatrami mají jiné než státotvorné starosti. Bývalý voják Marek Orban (M. Dočolomanský) chce pro všechny sousedy získat peníze na odjezd za lepším životem do Ameriky, a proto s partou kamarádů pašuje koně z Polska. Dosud ho nikdo při činu nechytil. Pohraničníci jsou bezmocní. Proto přijíždí z Prahy velitel finanční stráže Halva (R. Brzobohatý) se svými muži. Tak jako Orban a jeho kamarádi, i Halvovi lidé mají za sebou válku a jsou vycvičení k boji. Vůdci obou skupin se však teď ocitli proti sobě. I když se vzájemně respektují, jsou stejně sveřepí a odhodlaní neustoupit ani o krůček. A oba jsou dobře ozbrojení. Jejich konflikt, i když si to ani jeden nepřeje, tudíž od počátku spěje k násilnému konci... Slovensko-český koprodukční film natočil zkušený režisér Martin Hollý vzápětí po svém (rovněž koprodukčním) opusu Signum Laudis. Film vznikl podle scénáře Tibora Vichty, jenž díky svým znalostem prostředí adaptoval původní scénář českých autorů Víta Olmera a Marty Kadlečíkové. Film tedy respektuje historické reálie, avšak je zároveň dobrodružnou podívanou, která má díky svým řemeslným kvalitám působivost i dnes. (Česká televize)
    4
  • Díky za každé nové ráno
    Díky za každé nové ráno (1994)
    FilmRole: Vasil I.
    Úspěšná a divácky oblíbená hořkosladká komedie o životě, v níž hlavní roli hraje láska, odvaha, smích i smrt. Film vznikl podle scénáře Haliny Pawlowské, která čerpala inspiraci ze svého vlastního rodinného zázemí. Autorka v něm s humorem a ironií sobě vlastní, ale i s pochopením a soucitem vzpomíná na svého otce a další svérázné a zemité příbuzné, pocházející ze Zakarpatské Ukrajiny, na své mládí a s ním spojené nešťastné lásky a ztracené iluze. Vše na příběhu Olgy (I. Chýlková), jejích přátel, rodiny a vrstevníků, odehrávajícím se v průběhu dvaceti let, které prožívalo Československo po ruské okupaci. Peripetie hrdinů jsou nahlíženy s ironií a humorným nadhledem. Střídají se zde bouřlivé komediální situace se slzami. Hrdinové této komedie však už vědí, že nepodlehnout, nevzdávat se, mít rád a nezapomenout se smát je platné a dobré… (Česká televize)
    Žánry:DramaKomedie
    72%
    Úspěšná a divácky oblíbená hořkosladká komedie o životě, v níž hlavní roli hraje láska, odvaha, smích i smrt. Film vznikl podle scénáře Haliny Pawlowské, která čerpala inspiraci ze svého vlastního rodinného zázemí. Autorka v něm s humorem a ironií sobě vlastní, ale i s pochopením a soucitem vzpomíná na svého otce a další svérázné a zemité příbuzné, pocházející ze Zakarpatské Ukrajiny, na své mládí a s ním spojené nešťastné lásky a ztracené iluze. Vše na příběhu Olgy (I. Chýlková), jejích přátel, rodiny a vrstevníků, odehrávajícím se v průběhu dvaceti let, které prožívalo Československo po ruské okupaci. Peripetie hrdinů jsou nahlíženy s ironií a humorným nadhledem. Střídají se zde bouřlivé komediální situace se slzami. Hrdinové této komedie však už vědí, že nepodlehnout, nevzdávat se, mít rád a nezapomenout se smát je platné a dobré… (Česká televize)
    Žánry:DramaKomedie
    5
  • Akumulátor 1
    Akumulátor 1 (1994)
    FilmRole: Shepherd
    • Netflix
    • HBO Max
    • Oneplay
    • +3
    71%
    6
  • 7
  • 8
  • Pásla kone na betóne
    Pásla kone na betóne (1983)
    FilmRole: strýček Mihál
    • Netflix
    • iTunes
    • DaFilms
    Děj slovenského filmu se odehrává v zapadlé vesnici a líčí život činorodé matky a její dospívající dcery, poznamenaný trpkými zkušenostmi s mužskou bezohledností. Zápletka vzdáleně připomíná Feničův debut Džusový román: sedmnáctiletá Pavla (v podání Veroniky Jeníkové) - pocházející z dávné nemanželské známosti - otěhotní s nezodpovědným vojákem z Čech, který se musí ženit s jinou dívkou...
    Žánry:Komedie
    67%
    Děj slovenského filmu se odehrává v zapadlé vesnici a líčí život činorodé matky a její dospívající dcery, poznamenaný trpkými zkušenostmi s mužskou bezohledností. Zápletka vzdáleně připomíná Feničův debut Džusový román: sedmnáctiletá Pavla (v podání Veroniky Jeníkové) - pocházející z dávné nemanželské známosti - otěhotní s nezodpovědným vojákem z Čech, který se musí ženit s jinou dívkou...
    Žánry:Komedie
    9
  • Vivat Beňovský
    Vivat Beňovský (1975)
    Minisérie
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází ho na dlouhé, dobrodružné cestě a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu, až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy ho zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    Režie:Igor Ciel
    66%
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází ho na dlouhé, dobrodružné cestě a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu, až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy ho zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    Režie:Igor Ciel
    10
  • Príbeľská vzbura Janka Kráľa
    Príbeľská vzbura Janka Kráľa (1978)
    Film
    Děj se odehrává v revolučním roce 1848. Zavede nás do Príbelic, kam se po březnové revoluci vrací z Pešti Janko Kráľ, aby se spolu se svým přítelem, učitelem Jánem Rotaridesem,známými Dvanácti body, seznámil slovenský lid. Byly odhlasovány na posledním uherském sněmu v Bratislavě s příslibem svobody a rovnoprávnosti pro Slováky.
    Žánry:Drama
    66%
    Děj se odehrává v revolučním roce 1848. Zavede nás do Príbelic, kam se po březnové revoluci vrací z Pešti Janko Kráľ, aby se spolu se svým přítelem, učitelem Jánem Rotaridesem,známými Dvanácti body, seznámil slovenský lid. Byly odhlasovány na posledním uherském sněmu v Bratislavě s příslibem svobody a rovnoprávnosti pro Slováky.
    Žánry:Drama
    11
  • Nebojsa
    Nebojsa (1989)
    FilmRole: děděček
    • Prima Plus
    • DaFilms
    Do cizích krajů, anebo také za humna, se dobří čeští i slovenští venkovští chlapci vydávají v mnoha pohádkách. Jeden si odtamtud přivede do vsi krásnou princeznu, jiný získá ve světě pytel dukátů, další se naučí svéráznou latinu sud-kulatý-rys-tu-pije. A Ondru poslal táta do světa, protože se ničeho nebál. Ono se zdá, že kvůli takové vlastnosti by si tatík měl syna raději držet doma, ale Ondrova síla a nebojácnost pomalu začala přinášet víc škody než užitku. A tak mu táta sbalil pět švestek a poslal ho co nejdál od rodné vsi. A dojít co nejdál může znamenat, že půjdete věčně. To by ale nebyl Ondřej, aby své cestě nedal nějaký cíl. Jeho společníkem se stane zlodějíček Ferko, který je však nejen zbabělý, ale také líný a prolhaný. Ti dva spolu zažijí strašidelná dobrodružství v čertově mlýně a v temném lese. A pak se doslechnou o začarovaném království. Kdysi tam každé ráno rozkvétaly krásné bílé růže, které večer dostávaly barvu zapadajícího slunce. Žila tam ale také krásná princezna se vzpurnou hlavou, která se odmítla provdat za zlého čaroděje. A ten zemi zaklel. Než princeznu a Ondru svede osud dohromady, bude muset statečný junák ještě nejednou prokázat, že má pro strach uděláno. Teprve láska ho naučí, co to znamená se bát.
    65%
    Do cizích krajů, anebo také za humna, se dobří čeští i slovenští venkovští chlapci vydávají v mnoha pohádkách. Jeden si odtamtud přivede do vsi krásnou princeznu, jiný získá ve světě pytel dukátů, další se naučí svéráznou latinu sud-kulatý-rys-tu-pije. A Ondru poslal táta do světa, protože se ničeho nebál. Ono se zdá, že kvůli takové vlastnosti by si tatík měl syna raději držet doma, ale Ondrova síla a nebojácnost pomalu začala přinášet víc škody než užitku. A tak mu táta sbalil pět švestek a poslal ho co nejdál od rodné vsi. A dojít co nejdál může znamenat, že půjdete věčně. To by ale nebyl Ondřej, aby své cestě nedal nějaký cíl. Jeho společníkem se stane zlodějíček Ferko, který je však nejen zbabělý, ale také líný a prolhaný. Ti dva spolu zažijí strašidelná dobrodružství v čertově mlýně a v temném lese. A pak se doslechnou o začarovaném království. Kdysi tam každé ráno rozkvétaly krásné bílé růže, které večer dostávaly barvu zapadajícího slunce. Žila tam ale také krásná princezna se vzpurnou hlavou, která se odmítla provdat za zlého čaroděje. A ten zemi zaklel. Než princeznu a Ondru svede osud dohromady, bude muset statečný junák ještě nejednou prokázat, že má pro strach uděláno. Teprve láska ho naučí, co to znamená se bát.
    12
  • Jerguš Lapin
    Jerguš Lapin (1960)
    FilmRole: sluha Jano
    V pohlednicovém prostředí slovenských hor se odehrává baladicky laděný příběh dospívajícího chlapce, jenž vyrůstá v chudobě a s narůstajícím vědomím sociální nespravedlnosti. Dokonce za prací odejde do města, kde však záhy poznává bezuzdné vykořisťování. Nikdy však neztratil smysl pro spravedlnost a ochotu nezištně pomoci. Černobílý snímek je vyprávěný v socrealistických schématech a vybaven jednoznačným ponaučením o třídním zlu, které je třeba vykořenit.
    65%
    V pohlednicovém prostředí slovenských hor se odehrává baladicky laděný příběh dospívajícího chlapce, jenž vyrůstá v chudobě a s narůstajícím vědomím sociální nespravedlnosti. Dokonce za prací odejde do města, kde však záhy poznává bezuzdné vykořisťování. Nikdy však neztratil smysl pro spravedlnost a ochotu nezištně pomoci. Černobílý snímek je vyprávěný v socrealistických schématech a vybaven jednoznačným ponaučením o třídním zlu, které je třeba vykořenit.
    13
  • Výlet do mladosti
    Výlet do mladosti (1984)
    Film
    Uznávaného spisovatele, jenž přichází besedovat se studenty, nezaskočí ani náhlý konflikt, který vzplanul mezi nimi a pedagogy. Umělec začne mládeži vyprávět - vzpomíná na událost, která se odehrála, když on studoval. Vypráví o spolužačce, která se odmítala smířit s pokrytectvím maloměsta, provokovala svou svobodomyslností natolik, že ani on, nesměle zamilovaný, si s ní nevěděl rady. Časté téma vracejících se vzpomínek však slovenští tvůrci zpracovali tezovitě, ba školometsky, bez věrohodnosti současných reálií, s chybějícím dějinným kontextem. Diváci tento snímek naprosto přehlíželi, takže nyní se nabízí šance seznámit se s dílem, které bezmála upadlo do zapomnění.
    64%
    Uznávaného spisovatele, jenž přichází besedovat se studenty, nezaskočí ani náhlý konflikt, který vzplanul mezi nimi a pedagogy. Umělec začne mládeži vyprávět - vzpomíná na událost, která se odehrála, když on studoval. Vypráví o spolužačce, která se odmítala smířit s pokrytectvím maloměsta, provokovala svou svobodomyslností natolik, že ani on, nesměle zamilovaný, si s ní nevěděl rady. Časté téma vracejících se vzpomínek však slovenští tvůrci zpracovali tezovitě, ba školometsky, bez věrohodnosti současných reálií, s chybějícím dějinným kontextem. Diváci tento snímek naprosto přehlíželi, takže nyní se nabízí šance seznámit se s dílem, které bezmála upadlo do zapomnění.
    14
  • Rozsudok
    Rozsudok (1970)
    FilmRole: Slovák
    64%
    15
  • Tri dcéry
    Tri dcéry (1968)
    FilmRole: Marčin muž
    • DaFilms
    Do krušných 50. let, která se rovněž podílejí na lámání lidských osudů, je zasazen příběh zestárlého otce, jenž dlouho marně hledá útočiště u svých tří dcer, naráží u nich na nezájem, zazlívají mu, že je kdysi poslal do kláštera, aby udržel celistvý majetek, o který však během násilné kolektivizace stejně přichází. Inspirace Shakespearovým Králem Learem, ale též pohádkou Sůl nad zlato, je jasně zřetelná, avšak režisér Štefan Uher dokázal její dějový půdorys upravit pro své záměry, směřuje k obrazově strohé baladě. Otevřeně zpodobnil hmotnou i duchovní bídu, ovládající značnou část slovenské společnosti.
    Žánry:Drama
    63%
    Do krušných 50. let, která se rovněž podílejí na lámání lidských osudů, je zasazen příběh zestárlého otce, jenž dlouho marně hledá útočiště u svých tří dcer, naráží u nich na nezájem, zazlívají mu, že je kdysi poslal do kláštera, aby udržel celistvý majetek, o který však během násilné kolektivizace stejně přichází. Inspirace Shakespearovým Králem Learem, ale též pohádkou Sůl nad zlato, je jasně zřetelná, avšak režisér Štefan Uher dokázal její dějový půdorys upravit pro své záměry, směřuje k obrazově strohé baladě. Otevřeně zpodobnil hmotnou i duchovní bídu, ovládající značnou část slovenské společnosti.
    Žánry:Drama
    16
  • 17
  • Tretí šarkan
    Tretí šarkan (1985)
    FilmRole: stařec z Velkomoravské říše
    62%
    18
  • Drak sa vracia
    Drak sa vracia (1968)
    FilmRole: Trnkus
    • KVIFF TV
    62%
    19
  • 20
  • V hodine dvanástej
    V hodine dvanástej (1959)
    FilmRole: Krejci
    Nacističtí vojáci páchali zvěrstva i ve střízlivém stavu - a pokud se opili, počínali si ještě hůře. O tom se přesvědčí obyvatelé jedné slovenské vesničky v době národního povstání, když musí přijmout arogantní hitlerovskou gardu. Když se totiž ztratí dva vojáci, velitel jednotky vyhrožuje, že nechá pro výstrahu popravit za každého z nich pět rukojmí. A odmítá na svém rozkazu cokoli změnit, i když se ukáže, že za politováníhodný incident může opilost. Jenže vesničané se spravedlivě naštvou a chopí se zbraní. Snímek vznikl v 50. letech a plně odpovídá tehdejším požadavkům na třídně uvědomělé umění. Dnes je na něm zajímavý hlavně netradičně obsazený Ladislav Chudík - představuje bezcitného nacistického velitele.
    Žánry:DramaVálečný
    60%
    Nacističtí vojáci páchali zvěrstva i ve střízlivém stavu - a pokud se opili, počínali si ještě hůře. O tom se přesvědčí obyvatelé jedné slovenské vesničky v době národního povstání, když musí přijmout arogantní hitlerovskou gardu. Když se totiž ztratí dva vojáci, velitel jednotky vyhrožuje, že nechá pro výstrahu popravit za každého z nich pět rukojmí. A odmítá na svém rozkazu cokoli změnit, i když se ukáže, že za politováníhodný incident může opilost. Jenže vesničané se spravedlivě naštvou a chopí se zbraní. Snímek vznikl v 50. letech a plně odpovídá tehdejším požadavkům na třídně uvědomělé umění. Dnes je na něm zajímavý hlavně netradičně obsazený Ladislav Chudík - představuje bezcitného nacistického velitele.
    Žánry:DramaVálečný
    21
  • Tango pre medveďa
    Tango pre medveďa (1967)
    Film
    59%
    22
  • Otec
    Otec (1981)
    FilmRole: stařík
    58%
    23
  • Mahulena, zlatá panna
    Mahulena, zlatá panna (1987)
    FilmRole: stařec
    • Netflix
    • iTunes
    • KVIFF TV
    Filmová pohádka se odehrává v království sužovaném zlým Zlatovladem, který nutí krále odevzdávat mu každý rok všechno zlato vyrýžované v řece, protože pokud by tak neudělal, musel by náhradou posílat své lidi ke Zlatovladovi do otroctví. Když se o tom doví mladý princ, postaví se na odpor a při ničení tavících pecí objeví zlatou sošku krásné dívky. Je to Mahuliena, v níž je ukryta Zlatovladova síla. Princ se rozhodne Mahulienu najít, doprovázen věrným služebníkem Jánem, vydá se na cestu a po dlouhé cestě se před nimi objeví Zlatovladův hrad. Nebezpečí však teprve začíná. Naštěstí s sebou Ján nese železnou královskou korunu, o níž jen on ví, že je kouzelná a kdo si ji nasadí, toho varuje před každým hrozícím nebezpečím. Kdyby však tajemství koruny prozradil, zkameněl by. Jak má ovšem princi vysvětlit své podivné chování, když se jej snaží ochránit před Zlatovladovými nástrahami.
    57%
    Filmová pohádka se odehrává v království sužovaném zlým Zlatovladem, který nutí krále odevzdávat mu každý rok všechno zlato vyrýžované v řece, protože pokud by tak neudělal, musel by náhradou posílat své lidi ke Zlatovladovi do otroctví. Když se o tom doví mladý princ, postaví se na odpor a při ničení tavících pecí objeví zlatou sošku krásné dívky. Je to Mahuliena, v níž je ukryta Zlatovladova síla. Princ se rozhodne Mahulienu najít, doprovázen věrným služebníkem Jánem, vydá se na cestu a po dlouhé cestě se před nimi objeví Zlatovladův hrad. Nebezpečí však teprve začíná. Naštěstí s sebou Ján nese železnou královskou korunu, o níž jen on ví, že je kouzelná a kdo si ji nasadí, toho varuje před každým hrozícím nebezpečím. Kdyby však tajemství koruny prozradil, zkameněl by. Jak má ovšem princi vysvětlit své podivné chování, když se jej snaží ochránit před Zlatovladovými nástrahami.
    24
  • Pan Kaňka ve vesmíru II. - Mise Voltana
    Pan Kaňka ve vesmíru II. - Mise Voltana (1988)
    FilmRole: Chinese emperor
    57%
    25
  • Rivers of Babylon
    Rivers of Babylon (1998)
    Film
    • DaFilms
    Někde ve středu Evropy, na podzim roku 1989, přichází do hlavního města zdánlivě nenápadný a jednoduchý muž jménem Rácz. Možná, že skutečně hledá práci, kterou nalezne v kotelně někdejšího luxusního hotelu. Ani on sám zprvu netuší, že špinavé podzemí se pro něj stane zlatou bránou do světa netušených možností. Zpočátku, spíše intuitivně, začne hotel ovládat zezdola. V okamžiku, kdy se mu otevřou hlavní hotelové dveře, nastoupí zcela cílevědomě a bez nejmenších zábran cestu za mocí a bohatstvím. Na toho, kdo se mu do ní postaví, čeká pomsta. Jeho oběťmi se stávají všichni obyvatelé hotelu a jeho okolí. Rácz se postupně stane prvním mužem velkého finančního a společenského impéria. Mimořádný čtenářský úspěch stejnojmenného románu vyvolal na Slovensku nutnost jeho filmového přepisu. Hlavnímu hrdinovi jen stačilo využít první příležitosti, zapomenout na předsudky, vzdát se jakýchkoli morálních zásad a umět včas likvidovat své protivníky. Pak je cíl, který si vytkl, opravdu na dosah ruky. Snímek reprezentoval slovenskou kinematografii v soutěži na MFF v Karlových Varech 1998.
    Žánry:DramaKomedie
    56%
    Někde ve středu Evropy, na podzim roku 1989, přichází do hlavního města zdánlivě nenápadný a jednoduchý muž jménem Rácz. Možná, že skutečně hledá práci, kterou nalezne v kotelně někdejšího luxusního hotelu. Ani on sám zprvu netuší, že špinavé podzemí se pro něj stane zlatou bránou do světa netušených možností. Zpočátku, spíše intuitivně, začne hotel ovládat zezdola. V okamžiku, kdy se mu otevřou hlavní hotelové dveře, nastoupí zcela cílevědomě a bez nejmenších zábran cestu za mocí a bohatstvím. Na toho, kdo se mu do ní postaví, čeká pomsta. Jeho oběťmi se stávají všichni obyvatelé hotelu a jeho okolí. Rácz se postupně stane prvním mužem velkého finančního a společenského impéria. Mimořádný čtenářský úspěch stejnojmenného románu vyvolal na Slovensku nutnost jeho filmového přepisu. Hlavnímu hrdinovi jen stačilo využít první příležitosti, zapomenout na předsudky, vzdát se jakýchkoli morálních zásad a umět včas likvidovat své protivníky. Pak je cíl, který si vytkl, opravdu na dosah ruky. Snímek reprezentoval slovenskou kinematografii v soutěži na MFF v Karlových Varech 1998.
    Žánry:DramaKomedie
    26
  • Skús ma objať
    Skús ma objať (1991)
    Film
    V zubní ordinaci ošetřuje Laco Toman chrup svému nejlepšímu příteli Oskarovi Končekovi. Vyhodí je vrchní sestra, aby mohla dovnitř pustit dva estébáky, kteří z okna sledují demonstraci. Přátelé jsou na ulici svědky zásahu policejních stříkaček proti shromážděnému davu se svíčkami. Druhý den se v rozhlase mluví o tom, že šlo o zneužití věřících pro politické cíle. - Oskar a Laco s manželkami Ľubou a Hedou a kamarádem Šrámkem stráví společně večer. - Konček pokračuje ve svém sociologickém výzkumu v domově důchodců; mluví s jeho obyvateli, mezi nimiž je i Lacova matka. Muž jí dá fotografii od syna, který na ni nemá čas, protože se chystá s rodinou na dovolenou. - V kanceláři se Oskar seznámí s praktikantkou Sašou a při nejbližší cestě do domova ji vezme s sebou. Potom s ní jde i s kamarády na panáka. Saše se mezi přáteli nelíbí, oni se porvou a skončí na policii. Po výslechu jsou všichni propuštěni. - Oskara čeká před domem sousedka Fabiányiová s telegramem: paní Tomanová zemřela a on ji má odvést pochovat domů, když je Laco u moře. Sociolog jen velmi nerad naloží rakev, pohádá se se ženou, která chce, aby se raději staral o byt, a odjede se Sašou pro mrtvou. Cestou se s dívkou sblíží. Odvoz mrtvé stihnou den před kremací. Jedna z obyvatelek domova, paní Macháčková, dá Oskarovi balíček po paní Tomanové, který mu tam nebožka nechala. Muž jej odevzdá Lacovi na letišti, hned po kamarádově příletu z dovolené. Najdou v něm starý vzácný šperk s přáním…aby ho nosila osoba milá a srdci blízká. Laco brož nechce a vrátí ji příteli jako náhradu za starosti s pohřbem. Zakrátko ji však chce zpátky, aby si udobřil manželku Hedu. Ukáže se, že Laco se tajně scházel se Sašou, která s ním čeká dítě. Rozvést se nechce, a tak mu Sašina interrupce přijde velmi vhod. Návštěvu v nemocnici u milenky by však nezvládl, proto tam pošle Oskara. Saša to pochopí a návštěvníka vyhodí. Kamarádi se později dovědí, že si podřezala žíly, ale naštěstí ji včas zachránili. Oskar se za ní vydá. Cestou mu z auta zloději ukradnou zděděný šperk. - Heda a Laco se znovu hádají. Ľuba zjistí, že je konečně těhotná. Je tu však problém: kamarád, gynekolog Šrámek, namluvil Oskarovi, že je neplodný… - Sociolog obhájí výzkumnou práci a dostane podnikový byt.
    Žánry:Komedie
    54%
    V zubní ordinaci ošetřuje Laco Toman chrup svému nejlepšímu příteli Oskarovi Končekovi. Vyhodí je vrchní sestra, aby mohla dovnitř pustit dva estébáky, kteří z okna sledují demonstraci. Přátelé jsou na ulici svědky zásahu policejních stříkaček proti shromážděnému davu se svíčkami. Druhý den se v rozhlase mluví o tom, že šlo o zneužití věřících pro politické cíle. - Oskar a Laco s manželkami Ľubou a Hedou a kamarádem Šrámkem stráví společně večer. - Konček pokračuje ve svém sociologickém výzkumu v domově důchodců; mluví s jeho obyvateli, mezi nimiž je i Lacova matka. Muž jí dá fotografii od syna, který na ni nemá čas, protože se chystá s rodinou na dovolenou. - V kanceláři se Oskar seznámí s praktikantkou Sašou a při nejbližší cestě do domova ji vezme s sebou. Potom s ní jde i s kamarády na panáka. Saše se mezi přáteli nelíbí, oni se porvou a skončí na policii. Po výslechu jsou všichni propuštěni. - Oskara čeká před domem sousedka Fabiányiová s telegramem: paní Tomanová zemřela a on ji má odvést pochovat domů, když je Laco u moře. Sociolog jen velmi nerad naloží rakev, pohádá se se ženou, která chce, aby se raději staral o byt, a odjede se Sašou pro mrtvou. Cestou se s dívkou sblíží. Odvoz mrtvé stihnou den před kremací. Jedna z obyvatelek domova, paní Macháčková, dá Oskarovi balíček po paní Tomanové, který mu tam nebožka nechala. Muž jej odevzdá Lacovi na letišti, hned po kamarádově příletu z dovolené. Najdou v něm starý vzácný šperk s přáním…aby ho nosila osoba milá a srdci blízká. Laco brož nechce a vrátí ji příteli jako náhradu za starosti s pohřbem. Zakrátko ji však chce zpátky, aby si udobřil manželku Hedu. Ukáže se, že Laco se tajně scházel se Sašou, která s ním čeká dítě. Rozvést se nechce, a tak mu Sašina interrupce přijde velmi vhod. Návštěvu v nemocnici u milenky by však nezvládl, proto tam pošle Oskara. Saša to pochopí a návštěvníka vyhodí. Kamarádi se později dovědí, že si podřezala žíly, ale naštěstí ji včas zachránili. Oskar se za ní vydá. Cestou mu z auta zloději ukradnou zděděný šperk. - Heda a Laco se znovu hádají. Ľuba zjistí, že je konečně těhotná. Je tu však problém: kamarád, gynekolog Šrámek, namluvil Oskarovi, že je neplodný… - Sociolog obhájí výzkumnou práci a dostane podnikový byt.
    Žánry:Komedie
    27
  • Naši pred bránami
    Naši pred bránami (1970)
    FilmRole: Haškó
    54%
    28
  • Smrť pána Golužu
    Smrť pána Golužu (1982)
    FilmRole: Ničifor
    54%
    29
  • Hordubal
    Hordubal (1980)
    FilmRole: Olexa Hrymit
    Jímavý příběh Karla Čapka o tragickém osudu navrátilce z Ameriky se dočkal prvního zfilmování již v meziválečném období, koncem 70. let vznikla další verze. Motivace postav však byly hodně zjednodušeny, poměru hrdinovy ženy, citově strádající dlouholetým odloučením, s obhroublým čeledínem schází větší plasticita stejně jako Hordubalovu zoufalému úsilí získat zpět manželčinu přízeň, zjednodušeno je i vyšetřování nešťastníkovy smrti.
    Žánry:Drama
    51%
    Jímavý příběh Karla Čapka o tragickém osudu navrátilce z Ameriky se dočkal prvního zfilmování již v meziválečném období, koncem 70. let vznikla další verze. Motivace postav však byly hodně zjednodušeny, poměru hrdinovy ženy, citově strádající dlouholetým odloučením, s obhroublým čeledínem schází větší plasticita stejně jako Hordubalovu zoufalému úsilí získat zpět manželčinu přízeň, zjednodušeno je i vyšetřování nešťastníkovy smrti.
    Žánry:Drama
    30
  • Dievča z jazera
    Dievča z jazera (1979)
    FilmRole: pošťák

    Snímek o citovém dozrávání jedné maturantky se snaží přiblížit názorové zmatky a hledání opěrného bodu u mladé generace, která kriticky posuzuje protiklad mezi frázemi a odlišnou skutečností, avšak výsledná podoba nedospěla dál než k mravokárně pozdviženému prstu. Vytváří notně upravenou realitu, spornou jak ve scénáristickém nárysu, tak v neobratném režijním i hereckém uchopení.

    Žánry:Drama
    Režie:Ján Lacko
    50%

    Snímek o citovém dozrávání jedné maturantky se snaží přiblížit názorové zmatky a hledání opěrného bodu u mladé generace, která kriticky posuzuje protiklad mezi frázemi a odlišnou skutečností, avšak výsledná podoba nedospěla dál než k mravokárně pozdviženému prstu. Vytváří notně upravenou realitu, spornou jak ve scénáristickém nárysu, tak v neobratném režijním i hereckém uchopení.

    Žánry:Drama
    Režie:Ján Lacko
    31
  • 10% nádeje
    10% nádeje (1976)
    FilmRole: strýc
    50%
    32
  • Vel'ká noc a vel'ký deň
    Vel'ká noc a vel'ký deň (1975)
    Film

    Poslední den druhé světové války na jedné slovenské dědině nepřináší úlevu, ale naopak zauzlení nejistoty a obav. Tvůrci zamýšleli zvnitřnit rázovité postavy, přiblížit, jak prožívají tyto vypjaté okamžiky, ale přesto zůstávají v půli cesty. Příběh o vesničanech, partyzánech, kolaborantech i německých vojácích rozbíjejí do spleti tezovitých, oficiálnímu dějinnému výkladu poplatných epizod. Nevyhnuli se ani ploše osvětářským tendencím, kdy diváci musí být poučováni, jak si jednotlivé události mají vykládat.

    46%

    Poslední den druhé světové války na jedné slovenské dědině nepřináší úlevu, ale naopak zauzlení nejistoty a obav. Tvůrci zamýšleli zvnitřnit rázovité postavy, přiblížit, jak prožívají tyto vypjaté okamžiky, ale přesto zůstávají v půli cesty. Příběh o vesničanech, partyzánech, kolaborantech i německých vojácích rozbíjejí do spleti tezovitých, oficiálnímu dějinnému výkladu poplatných epizod. Nevyhnuli se ani ploše osvětářským tendencím, kdy diváci musí být poučováni, jak si jednotlivé události mají vykládat.

    33
  • Stopy na Sitne
    Stopy na Sitne (1969)
    FilmRole: Chudo
    44%
    34
  • Cesta ženy
    Cesta ženy (1975)
    FilmRole: Fiťko
    I v socialistické společnosti mívaly ženy problémy, zvláště když se provdaly bez vědomí rodičů. Avšak tento motiv se stává vlastně jen zarámováním samotného příběhu - dívčina matka začne sama vzpomínat na své životní osudy. Vidíme, jak ji na konci války zachránila sovětská armáda a ona sama se pustila do nadšeného budování spravedlivější společnosti. Když jsou zakládána zemědělská družstva, prosazuje jejich rozvoj, zprvu netušíc, že do přízně se jí chtějí vlichotit i zakuklení nepřátelé. Nynější mladí lidé, někdy jednající příliš emancipovaně, často ani nedomýšlejí, jaké oběti museli podstoupit jejich rodiče, aby oni mohli spokojeně žít a studovat. Cesta ženy patří mezi nenápadná normalizační díla, která chtějí zdůraznit, že teprve nyní si lidé mohou vychutnávat přednosti, které s obtížemi prosazovaly předcházející generace. Plakátovitost zpracování připomíná schémata 50. let nejen černobílými společenskými protiklady, ale také ilustrativním vyprávěním.
    43%
    I v socialistické společnosti mívaly ženy problémy, zvláště když se provdaly bez vědomí rodičů. Avšak tento motiv se stává vlastně jen zarámováním samotného příběhu - dívčina matka začne sama vzpomínat na své životní osudy. Vidíme, jak ji na konci války zachránila sovětská armáda a ona sama se pustila do nadšeného budování spravedlivější společnosti. Když jsou zakládána zemědělská družstva, prosazuje jejich rozvoj, zprvu netušíc, že do přízně se jí chtějí vlichotit i zakuklení nepřátelé. Nynější mladí lidé, někdy jednající příliš emancipovaně, často ani nedomýšlejí, jaké oběti museli podstoupit jejich rodiče, aby oni mohli spokojeně žít a studovat. Cesta ženy patří mezi nenápadná normalizační díla, která chtějí zdůraznit, že teprve nyní si lidé mohou vychutnávat přednosti, které s obtížemi prosazovaly předcházející generace. Plakátovitost zpracování připomíná schémata 50. let nejen černobílými společenskými protiklady, ale také ilustrativním vyprávěním.
    35
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    FilmRole: Lieskovský

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jakési zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jakési zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    36
  • Na konci dial'nice
    Na konci dial'nice (1982)
    FilmRole: vrátný
    Dlouho vyžadovaná budovatelská tematika sice prozrazovala naprostou vyčerpanost, avšak filmy horující pro žádoucí komunistickou morálku v osobních vztazích i na pracovišti vznikaly dál. Tentokrát se ocitneme mezi drsnými chlapy, kteří budují dopravní tepny - a počínají si přitom zbrkle i rozvážně, na jejich smýšlení i výkonech se podílejí starosti, které jim ovlivňují životy. Naivní agitka, kterou v době vzniku diváci naprosto opomíjeli, stěží přesvědčí primitivně psychologizujícími postupy, které mají celé vyprávění ozvláštnit.
    Režie:Ján Zeman
    40%
    Dlouho vyžadovaná budovatelská tematika sice prozrazovala naprostou vyčerpanost, avšak filmy horující pro žádoucí komunistickou morálku v osobních vztazích i na pracovišti vznikaly dál. Tentokrát se ocitneme mezi drsnými chlapy, kteří budují dopravní tepny - a počínají si přitom zbrkle i rozvážně, na jejich smýšlení i výkonech se podílejí starosti, které jim ovlivňují životy. Naivní agitka, kterou v době vzniku diváci naprosto opomíjeli, stěží přesvědčí primitivně psychologizujícími postupy, které mají celé vyprávění ozvláštnit.
    Režie:Ján Zeman
    37
  • Rodáci
    Rodáci (1988)
    Seriál
    26%
    38
  • Vítězný lid
    Vítězný lid (1978)
    Film
    23%
    39

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.