Vladimír Leraus: Nejlepší filmy a seriály

6.2

Vladimír Leraus: Filmy a seriály

Vladimír Leraus se narodil 28. července 1905 v Berouně. Po maturitě na berounském gymnáziu nastoupil na Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy ke studiu českého a francouzského jazyka. Současně navštěvoval hodiny herectví u herečky Národního divadla Anny Suchánkové. Po čtyřech semestrech univerzitní studia opustil a rozhodl se pro divadelní dráhu.

Divadelní kariéra

Svoji profesionální hereckou kariéru zahájil v roce 1927 ve Slovenském národním divadle v Bratislavě, kde působil do roku 1929. Následně hrál ve Státním divadle v Ostravě (1929–1932) a poté v Zemském divadle v Brně (1932–1941). V letech 1941–1952 byl členem souboru Městského divadla na Královských Vinohradech v Praze. Od roku 1952 až do svého odchodu do důchodu v roce 1974 působil v činohře Národního divadla v Praze.

Filmová kariéra

Vladimír Leraus debutoval ve filmu "Gabriela" (1942), kde ztvárnil roli Štěpána Tuzara. Mezi jeho další významné filmové role patří docent patologie ve filmu "13. revír" (1946) a role ve filmu "Slečna Golem" (1972).

Rozhlas a esperanto

Kromě divadelní a filmové kariéry se Vladimír Leraus věnoval také rozhlasovému vysílání. Byl členem umělecké skupiny TRAKT (Teatro kaj Radio Aktoroj), která se podílela na vysílání v mezinárodním jazyce esperanto na rozhlasové stanici Verda stacio. Zde účinkoval v různých hrách a recitacích, čímž přispíval k popularizaci esperanta.

Ocenění a závěr života

Za své umělecké zásluhy byl Vladimír Leraus oceněn titulem zasloužilý umělec v roce 1965. Po odchodu do důchodu v roce 1974 se nadále věnoval příležitostným hereckým aktivitám. Zemřel 29. června 1991 v Praze ve věku 85 let.


  • Dobrý voják Švejk
    Dobrý voják Švejk (1957)
    FilmRole: Kraus von Zillergut
    • Oneplay
    • iTunes
    • Magenta TV
    Kinematografií se už od dob němého filmu táhne pestrá nit pokusů o více či méně věrné adaptace tohoto Haškova slavného románu. Mezi nejznámější patří bezesporu Lamačův film z roku 1926 s Karlem Nollem v roli Švejka, Fričova adaptace se Sašou Rašilovem, natočená na počátku třicátých let, či zdařilá animovaná verze Jiřího Trnky. V roce 1957 natočil dvoudílnou a dodnes nejznámější adaptaci režisér Karel Steklý. Její první část (Dobrý voják Švejk) zpracovává první díl románu a vy se tedy můžete setkat s Josefem Švejkem, pražským obchodníkem se psy, a sledovat jeho osudy od chvíle, kdy je po sarajevském atentátu zatčen, vyšetřován a po čase přes diagnózu notorického blba povolán do armády. Dostává se do vězení, odkud je vyreklamován feldkurátem Katzem jako jeho osobní sluha, a když ten jej po čase prohraje v kartách, stává se neštěstím nadporučíka Lukáše.
    84%
    Kinematografií se už od dob němého filmu táhne pestrá nit pokusů o více či méně věrné adaptace tohoto Haškova slavného románu. Mezi nejznámější patří bezesporu Lamačův film z roku 1926 s Karlem Nollem v roli Švejka, Fričova adaptace se Sašou Rašilovem, natočená na počátku třicátých let, či zdařilá animovaná verze Jiřího Trnky. V roce 1957 natočil dvoudílnou a dodnes nejznámější adaptaci režisér Karel Steklý. Její první část (Dobrý voják Švejk) zpracovává první díl románu a vy se tedy můžete setkat s Josefem Švejkem, pražským obchodníkem se psy, a sledovat jeho osudy od chvíle, kdy je po sarajevském atentátu zatčen, vyšetřován a po čase přes diagnózu notorického blba povolán do armády. Dostává se do vězení, odkud je vyreklamován feldkurátem Katzem jako jeho osobní sluha, a když ten jej po čase prohraje v kartách, stává se neštěstím nadporučíka Lukáše.
    1
  • Císařův pekař - Pekařův císař
    Císařův pekař - Pekařův císař (1952)
    FilmRole: uherský vyslanec
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • Magenta TV
    První díl klasického filmu se skvostným hereckým obsazením, rozdělený na dvě poloviny, nazvaný Císařův pekař, líčí osudy pekařského tovaryše Matěje Kotrby, který rozdal chudému lidu rohlíčky (obzvláště vypečené), určené císaři Rudolfu II. Za tento svůj čin byl uvržen do hladomorny. Císař Rudolf na jedné své výpravě objevil bájného Golema, kterého chtěl oživit. Těmito plány se zaobíral i celý císařův dvůr, který chtěl Rudolfa svrhnout z trůnu a za pomoci Golema se zmocnit vlády nad celým světem. Druhý díl, nazvaný Pekařův císař, líčí další Matějovy osudy. Tomu se mezitím podařilo utéct z vězení a díky své podobě s císařem dokonce vystupuje v jeho úloze. Jeden z císařových odpůrců objevil tajemství oživení Golema - zázračný šém. Mezi spiklenci, kteří chtěli použít Golemovu sílu k ničení, a mezi Matějem, který chtěl použít jeho síly k pomoci prostému lidu, se tak o šém rozvine urputný boj...
    83%
    První díl klasického filmu se skvostným hereckým obsazením, rozdělený na dvě poloviny, nazvaný Císařův pekař, líčí osudy pekařského tovaryše Matěje Kotrby, který rozdal chudému lidu rohlíčky (obzvláště vypečené), určené císaři Rudolfu II. Za tento svůj čin byl uvržen do hladomorny. Císař Rudolf na jedné své výpravě objevil bájného Golema, kterého chtěl oživit. Těmito plány se zaobíral i celý císařův dvůr, který chtěl Rudolfa svrhnout z trůnu a za pomoci Golema se zmocnit vlády nad celým světem. Druhý díl, nazvaný Pekařův císař, líčí další Matějovy osudy. Tomu se mezitím podařilo utéct z vězení a díky své podobě s císařem dokonce vystupuje v jeho úloze. Jeden z císařových odpůrců objevil tajemství oživení Golema - zázračný šém. Mezi spiklenci, kteří chtěli použít Golemovu sílu k ničení, a mezi Matějem, který chtěl použít jeho síly k pomoci prostému lidu, se tak o šém rozvine urputný boj...
    2
  • Jan Žižka
    Jan Žižka (1956)
    FilmRole: arcibiskup pražský
    Druhý díl historické husitské trilogie režiséra Otakara Vávry... Od mučednické smrti Jana Husa uplynuly čtyři roky. Slabý a nemocný král Václav IV. se postaví proti vyznání pod obojí a vrátí katolíkům kostely a kláštery. Pražský lid se proto bouří a vře to i na venkově v jižních Čechách, kde se připravuje shromáždění na hoře Tábor. Pražanům se podaří pod vedením Jana Želivského vtrhnout na Novoměstskou radnici a zachránit z rukou pánů zajaté bratry. Purkmistra a konšely pak vyhodí z okna. Král při zprávě o defenestraci zemře. Země se rozdělí na dva tábory. Do čela stoupajícího lidového hnutí se postaví Jan Žižka z Trocnova, dosavadní velitel královy stráže... (Česká televize)
    73%
    Druhý díl historické husitské trilogie režiséra Otakara Vávry... Od mučednické smrti Jana Husa uplynuly čtyři roky. Slabý a nemocný král Václav IV. se postaví proti vyznání pod obojí a vrátí katolíkům kostely a kláštery. Pražský lid se proto bouří a vře to i na venkově v jižních Čechách, kde se připravuje shromáždění na hoře Tábor. Pražanům se podaří pod vedením Jana Želivského vtrhnout na Novoměstskou radnici a zachránit z rukou pánů zajaté bratry. Purkmistra a konšely pak vyhodí z okna. Král při zprávě o defenestraci zemře. Země se rozdělí na dva tábory. Do čela stoupajícího lidového hnutí se postaví Jan Žižka z Trocnova, dosavadní velitel královy stráže... (Česká televize)
    3
  • Alena
    Alena (1947)
    FilmRole: pán města
    73%
    4
  • Jan Hus
    Jan Hus (1955)
    FilmRole: pražský purkmistr
    Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním mistra Jana Husa, se proti papežovu nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklovi v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn... (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    72%
    Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním mistra Jana Husa, se proti papežovu nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklovi v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn... (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    5
  • 13. revír
    13. revír (1946)
    FilmRole: docent patologie
    • Oneplay
    Revírní inspektor Čadek sleduje stopu právě propuštěného kasaře Kočky s cílem zjistit, kam zmizely peníze z poslední loupeže. Cesta vede do nechvalně vyhlášené putyky matky Klouzandy. Zde se Kočka setkává s udavačem Kartou, který ho dostal do vězení. Poté Karta náhle zmizí a z Kočky se stává nepolapitelný fantom. V téže době umírá starý Číňan Wang-li, jehož posledním přáním bylo být po smrti odeslán v zaletované rakvi zpět do vlasti... Koncem protektorátu sáhli filmaři již potřetí po díle Eduarda Fikera. Adaptace jeho románu Zinková cesta dostala původně název Znamení kočky, snímek režíroval J. A. Holman a do hlavní ženské role byla obsazena Lída Baarová. Práce však přerušily události kolem konce války. Film dokončil po úpravách scénáře, přetočení všech scén s Lídou Baarovou a změně titulu na 13. revír režisér Martin Frič až v roce 1946. V hlavní roli se tak vedle Jaroslava Marvana objevila mladičká Dana Medřická. (Česká televize)
    Žánry:DramaKrimiFilm Noir
    72%
    Revírní inspektor Čadek sleduje stopu právě propuštěného kasaře Kočky s cílem zjistit, kam zmizely peníze z poslední loupeže. Cesta vede do nechvalně vyhlášené putyky matky Klouzandy. Zde se Kočka setkává s udavačem Kartou, který ho dostal do vězení. Poté Karta náhle zmizí a z Kočky se stává nepolapitelný fantom. V téže době umírá starý Číňan Wang-li, jehož posledním přáním bylo být po smrti odeslán v zaletované rakvi zpět do vlasti... Koncem protektorátu sáhli filmaři již potřetí po díle Eduarda Fikera. Adaptace jeho románu Zinková cesta dostala původně název Znamení kočky, snímek režíroval J. A. Holman a do hlavní ženské role byla obsazena Lída Baarová. Práce však přerušily události kolem konce války. Film dokončil po úpravách scénáře, přetočení všech scén s Lídou Baarovou a změně titulu na 13. revír režisér Martin Frič až v roce 1946. V hlavní roli se tak vedle Jaroslava Marvana objevila mladičká Dana Medřická. (Česká televize)
    Žánry:DramaKrimiFilm Noir
    6
  • Proti všem
    Proti všem (1957)
    FilmRole: Šimon od Bílého Lva
    Závěrečná část monumentální husitské trilogie Otakara Vávry, která ve své době patřila k nejnákladnějším tuzemským projektům. Socialismem a dílem Aloise Jiráska ovlivněný snímek dovypráví příběh slavného vítězství vojevůdce Jana Žižky z Trocnova, který se svými božími bojovníky utká s vojskem Zikmunda Lucemburského. Díky jejich odvaze je následují celé davy a společně vybudují opevněné město Tábor, ze kterého se posléze vydají bránit samotnou Prahu.
    70%
    Závěrečná část monumentální husitské trilogie Otakara Vávry, která ve své době patřila k nejnákladnějším tuzemským projektům. Socialismem a dílem Aloise Jiráska ovlivněný snímek dovypráví příběh slavného vítězství vojevůdce Jana Žižky z Trocnova, který se svými božími bojovníky utká s vojskem Zikmunda Lucemburského. Díky jejich odvaze je následují celé davy a společně vybudují opevněné město Tábor, ze kterého se posléze vydají bránit samotnou Prahu.
    7
  • Zde jsou lvi
    Zde jsou lvi (1958)
    FilmRole: starší inženýr
    70%
    8
  • Šašek a královna
    Šašek a královna (1988)
    FilmRole: dvořan
    • Oneplay
    Hradní kastelán se ve svých divokých snech proměňuje v opovrhovaného, ponižovaného šaška, jehož deptá panovačná královna. Režisérka Věra Chytilová si tu pohrává s téměř dokumentárním vylíčením reality a divadelně stylizovanými vizemi, v nichž vládne červená barva. Námět poskytla stejnojmenná divadelní hra Bolka Polívky, jejíž podobu však režisérka často přesahuje, zvláště pak k satirickému vyhrocení, v němž nahlíží naši nedávnou minulost, ztrapněnou poklonkováním před mocnými a bohatými tohoto světa.
    Žánry:Komedie
    68%
    Hradní kastelán se ve svých divokých snech proměňuje v opovrhovaného, ponižovaného šaška, jehož deptá panovačná královna. Režisérka Věra Chytilová si tu pohrává s téměř dokumentárním vylíčením reality a divadelně stylizovanými vizemi, v nichž vládne červená barva. Námět poskytla stejnojmenná divadelní hra Bolka Polívky, jejíž podobu však režisérka často přesahuje, zvláště pak k satirickému vyhrocení, v němž nahlíží naši nedávnou minulost, ztrapněnou poklonkováním před mocnými a bohatými tohoto světa.
    Žánry:Komedie
    9
  • Král Králů
    Král Králů (1963)
    FilmRole: soudruh
    Může hlava cizího státu jezdit po Praze na mopedu s diplomatickým číslem? Může se obyčejný český dělník stát vladařem exotické země? Může, pokud se vhodně jmenuje, pobývá v pravou chvíli na pravém místě a zachová se lidsky. Lojza Králů splňuje všechny uvedené podmínky, a tak se mu jednoho dne pořádně zašmodrchá život. Před dvěma roky pracoval v Orientu a zachránil tam život domorodému starci. Nyní zastavuje před branou továrny luxusní limuzína a vyslanec Tamánského souostroví předává udivenému montérovi pověřovací listiny. Tamní panovník ho totiž v poslední vůli jmenoval regentem své neklidné země. Lojza chce tuto pochybnou čest odmítnout, když ale zjistí, že o vládu usiluje také králův zlotřilý příbuzný, který se bratříčkuje s americkými ropnými magnáty a hodlá jim svou zem zaprodat, rozhodne se překazit mezinárodní komplot. Ve světě vysoké politiky to nebude mít lehké - a což teprve doma! Zdejší byrokrati nevědí, co si s cizím Veličenstvem českého původu počít...
    Žánry:Komedie
    67%
    Může hlava cizího státu jezdit po Praze na mopedu s diplomatickým číslem? Může se obyčejný český dělník stát vladařem exotické země? Může, pokud se vhodně jmenuje, pobývá v pravou chvíli na pravém místě a zachová se lidsky. Lojza Králů splňuje všechny uvedené podmínky, a tak se mu jednoho dne pořádně zašmodrchá život. Před dvěma roky pracoval v Orientu a zachránil tam život domorodému starci. Nyní zastavuje před branou továrny luxusní limuzína a vyslanec Tamánského souostroví předává udivenému montérovi pověřovací listiny. Tamní panovník ho totiž v poslední vůli jmenoval regentem své neklidné země. Lojza chce tuto pochybnou čest odmítnout, když ale zjistí, že o vládu usiluje také králův zlotřilý příbuzný, který se bratříčkuje s americkými ropnými magnáty a hodlá jim svou zem zaprodat, rozhodne se překazit mezinárodní komplot. Ve světě vysoké politiky to nebude mít lehké - a což teprve doma! Zdejší byrokrati nevědí, co si s cizím Veličenstvem českého původu počít...
    Žánry:Komedie
    10
  • Modrý závoj
    Modrý závoj (1941)
    FilmRole: oční lékař Pavel Průša
    Zamotaná vlákna filmového příběhu opřádají milostný poměr sester-dvojčat k mladému herci. Marta Hornová, slepá sólistka rozhlasového orchestru, naváže známost s hercem státní činohry Robertem Holanem. Ten se schází také s její sestrou Helenou, talentovanou sochařkou, kterou však mylně považuje za Martu. Když jí však při schůzce na Petříně vrací modrý závoj, který údajně ztratila při jejich setkání v budově rozhlasu, pochopí Helena, že Holan ve skutečnosti miluje její sestru. Aby nezradila její lásku, ani svůj vztah k pohlednému asistentu oční kliniky Pavlu Průšovi, odhodlá se k rozchodu. Mezitím se Marta na naléhání sluhy Karlíčka podrobí náročné operaci zraku. Po úspěšné operaci pak musí zůstat až do úplného vyléčení v zatemnělém pokoji, kde ji jednoho dne zastihne Holan, pozvaný na návštěvu Helenou. Marta z jeho projevů lásky pozná, že jeho srdce náleží osudovou záměnou její sestře. Děj se opět zaplétá až k nezvyklému závěru. Komorní drama režiséra Jana Alfréda Holmana Modrý závoj podle scénáře Václava Řezáče vzbudilo při premiéře v roce 1941 ohlas nejen suverénně zvládnutým zpracováním (kamera Jaroslav Tuzar, hudba Jiří Srnka), ale především znamenitým hereckým výkonem Vlasty Matulové v náročné dvojroli sester-dvojčat k nerozeznání si podobných zevnějškem, ale diametrálně se lišících povahově. První velkou roli dostala Vlasta Matulová v roce 1940 rovněž v Holmanově filmu Minulost Jany Kosinové. Po nečekaném úspěchu bylo zřejmé, že bude častým hostem před kamerou. Svým osobitým zjevem, zvláštním hlubokým, zdánlivě syrovým a přitom podmanivým hlasem a oduševnělým herectvím se pronikavě lišila od tehdejších filmových milovnic. Eduard Kohout o ní v pamětech napsal: Její krása byla podivně chladná a andělsky čistá, ale pod tím ledem jako by svítil vnitřní oheň. Velmi dobré herecké výkony podali i její partneři, především Karel Höger v roli herce Roberta Holana a Vladimír Leraus jako MUDr. Pavel Průša. Snímek má i dokumentární hodnotu. Část děje se odehrává v atraktivním prostředí rozhlasu, a také se zde můžeme setkat s vynikajícím českým violoncellistou Ladislavem Zelenkou, s Orchestrem F. O. K a známým dirigentem Otakarem Paříkem. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaRomantický
    65%
    Zamotaná vlákna filmového příběhu opřádají milostný poměr sester-dvojčat k mladému herci. Marta Hornová, slepá sólistka rozhlasového orchestru, naváže známost s hercem státní činohry Robertem Holanem. Ten se schází také s její sestrou Helenou, talentovanou sochařkou, kterou však mylně považuje za Martu. Když jí však při schůzce na Petříně vrací modrý závoj, který údajně ztratila při jejich setkání v budově rozhlasu, pochopí Helena, že Holan ve skutečnosti miluje její sestru. Aby nezradila její lásku, ani svůj vztah k pohlednému asistentu oční kliniky Pavlu Průšovi, odhodlá se k rozchodu. Mezitím se Marta na naléhání sluhy Karlíčka podrobí náročné operaci zraku. Po úspěšné operaci pak musí zůstat až do úplného vyléčení v zatemnělém pokoji, kde ji jednoho dne zastihne Holan, pozvaný na návštěvu Helenou. Marta z jeho projevů lásky pozná, že jeho srdce náleží osudovou záměnou její sestře. Děj se opět zaplétá až k nezvyklému závěru. Komorní drama režiséra Jana Alfréda Holmana Modrý závoj podle scénáře Václava Řezáče vzbudilo při premiéře v roce 1941 ohlas nejen suverénně zvládnutým zpracováním (kamera Jaroslav Tuzar, hudba Jiří Srnka), ale především znamenitým hereckým výkonem Vlasty Matulové v náročné dvojroli sester-dvojčat k nerozeznání si podobných zevnějškem, ale diametrálně se lišících povahově. První velkou roli dostala Vlasta Matulová v roce 1940 rovněž v Holmanově filmu Minulost Jany Kosinové. Po nečekaném úspěchu bylo zřejmé, že bude častým hostem před kamerou. Svým osobitým zjevem, zvláštním hlubokým, zdánlivě syrovým a přitom podmanivým hlasem a oduševnělým herectvím se pronikavě lišila od tehdejších filmových milovnic. Eduard Kohout o ní v pamětech napsal: Její krása byla podivně chladná a andělsky čistá, ale pod tím ledem jako by svítil vnitřní oheň. Velmi dobré herecké výkony podali i její partneři, především Karel Höger v roli herce Roberta Holana a Vladimír Leraus jako MUDr. Pavel Průša. Snímek má i dokumentární hodnotu. Část děje se odehrává v atraktivním prostředí rozhlasu, a také se zde můžeme setkat s vynikajícím českým violoncellistou Ladislavem Zelenkou, s Orchestrem F. O. K a známým dirigentem Otakarem Paříkem. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaRomantický
    11
  • Průlom
    Průlom (1946)
    FilmRole: MUDr. Vokoun
    Malé české město v šedesátých letech 19. století. Měšťané kdysi zbohatli z výnosu zlatých dolů, které jsou nyní zatopeny. Do jejich odvodnění nechtějí ale investovat, neboť jsou přesvědčeni, že se to nevyplatí. Zastavení těžby však uvrhlo do bídy havířské rodiny. Horníci se po marných žádostech o pomoc ve městě i na místodržitelství rozhodnou k vlastnímu činu...
    Žánry:Drama
    62%
    Malé české město v šedesátých letech 19. století. Měšťané kdysi zbohatli z výnosu zlatých dolů, které jsou nyní zatopeny. Do jejich odvodnění nechtějí ale investovat, neboť jsou přesvědčeni, že se to nevyplatí. Zastavení těžby však uvrhlo do bídy havířské rodiny. Horníci se po marných žádostech o pomoc ve městě i na místodržitelství rozhodnou k vlastnímu činu...
    Žánry:Drama
    12
  • Psohlavci
    Psohlavci (1955)
    FilmRole: soudce
    61%
    13
  • Žíznivé mládí
    Žíznivé mládí (1943)
    FilmRole: statkář Navrátil
    61%
    14
  • Bílá spona
    Bílá spona (1961)
    FilmRole: lékař
    Tým vyšetřovatelů SNB řeší případ krádeže zboží z vagonu, připraveného k vyložení na nádraží. Zanedlouho je hlášeno vyloupení skladu obchodního domu Astra a druhý den havaruje nákladní vůz, který byl viděn poblíž Astry. Jeden z vyšetřovatelů zjistí, že jeho mladší bratr se dobře znal s mrtvým řidičem havarovaného vozu a obává se jeho spojení se zločinem. Bílá spona je sedmdesátý devátý film režiséra Martina Friče. Poprvé se na plátnech našich kin detektivka Bílá spona objevila v roce 1960. Bylo to v době, kdy žánr detektivky a dobrodružného filmu prožíval u nás renesanci a snaha o ztvárnění tradičního žánru v nových společenských podmínkách dala vzniknout několika dobrým filmům (např. Případ ještě nekončí, 105% alibi, Kde alibi nestačí, Páté oddělení). Dnes už se nám detektivka o složitém pátrání po pachatelích loupeže ve skladu obchodního domu může zdát poněkud naivní. Od té doby jsme mohli vidět daleko rafinovanější snímky. Ale i v tomto starém příběhu nechybí nic z toho, co k tomuto žánru patří - napětí, nitky vedoucí k rozluštění případu, závěrečná honička, ale především kriminalisté, kteří svou úmornou a mravenčí prací přispěli k vítězství spravedlnosti nad zločinem.
    Žánry:Krimi
    60%
    Tým vyšetřovatelů SNB řeší případ krádeže zboží z vagonu, připraveného k vyložení na nádraží. Zanedlouho je hlášeno vyloupení skladu obchodního domu Astra a druhý den havaruje nákladní vůz, který byl viděn poblíž Astry. Jeden z vyšetřovatelů zjistí, že jeho mladší bratr se dobře znal s mrtvým řidičem havarovaného vozu a obává se jeho spojení se zločinem. Bílá spona je sedmdesátý devátý film režiséra Martina Friče. Poprvé se na plátnech našich kin detektivka Bílá spona objevila v roce 1960. Bylo to v době, kdy žánr detektivky a dobrodružného filmu prožíval u nás renesanci a snaha o ztvárnění tradičního žánru v nových společenských podmínkách dala vzniknout několika dobrým filmům (např. Případ ještě nekončí, 105% alibi, Kde alibi nestačí, Páté oddělení). Dnes už se nám detektivka o složitém pátrání po pachatelích loupeže ve skladu obchodního domu může zdát poněkud naivní. Od té doby jsme mohli vidět daleko rafinovanější snímky. Ale i v tomto starém příběhu nechybí nic z toho, co k tomuto žánru patří - napětí, nitky vedoucí k rozluštění případu, závěrečná honička, ale především kriminalisté, kteří svou úmornou a mravenčí prací přispěli k vítězství spravedlnosti nad zločinem.
    Žánry:Krimi
    15
  • Slečna Golem
    Slečna Golem (1973)
    FilmRole: zástupce banky
    Dávno předtím, než na veřejnost pronikly zvěsti o klonování, vymyslel Jaroslav Balík něco podobného právě v tomto filmu natočeném v roce 1972. Dlouho trvá, než vyjde najevo, že zlá a bezcitná dvojnice, k nerozeznání podobná půvabné dívce, je umělá bytost. Nakonec však spravedlnost a láska přece jen zvítězí. Poplatnost normalizační době se projevuje v tom, že za všechny špatnosti mohou bestiální imperialisté, sledující jedině zisk. Titulní dvojroli si zahrála spíše jen pózující Jana Brejchová, atraktivní téma podlehlo ideologickému zatížení.
    58%
    Dávno předtím, než na veřejnost pronikly zvěsti o klonování, vymyslel Jaroslav Balík něco podobného právě v tomto filmu natočeném v roce 1972. Dlouho trvá, než vyjde najevo, že zlá a bezcitná dvojnice, k nerozeznání podobná půvabné dívce, je umělá bytost. Nakonec však spravedlnost a láska přece jen zvítězí. Poplatnost normalizační době se projevuje v tom, že za všechny špatnosti mohou bestiální imperialisté, sledující jedině zisk. Titulní dvojroli si zahrála spíše jen pózující Jana Brejchová, atraktivní téma podlehlo ideologickému zatížení.
    16
  • Gabriela
    Gabriela (1942)
    FilmRole: Štěpán Tuzar
    Manželství se slabošským, psychicky labilním mužem je pro titulní hrdinku skutečným utrpením, takže hledá náhradu u jeho bratra, úspěšného dirigenta. Namísto očekávaných psychologických studií, složitých niterných hnutí se však dočkáme jedině laciné a povrchní dojemnosti. Můžeme si povšimnout, že někteří herci jsou obsazeni zcela odlišně, než jak bychom očekávali. Karel Höger tu předvádí opravdového ničemníka, zatímco Marie Rosůlková, spojená s postavami potrhlých stařenek, se tu představuje jako elegantní svůdná žena.
    Žánry:Drama
    58%
    Manželství se slabošským, psychicky labilním mužem je pro titulní hrdinku skutečným utrpením, takže hledá náhradu u jeho bratra, úspěšného dirigenta. Namísto očekávaných psychologických studií, složitých niterných hnutí se však dočkáme jedině laciné a povrchní dojemnosti. Můžeme si povšimnout, že někteří herci jsou obsazeni zcela odlišně, než jak bychom očekávali. Karel Höger tu předvádí opravdového ničemníka, zatímco Marie Rosůlková, spojená s postavami potrhlých stařenek, se tu představuje jako elegantní svůdná žena.
    Žánry:Drama
    17
  • Velké dobrodružství
    Velké dobrodružství (1952)
    FilmRole: šéfredaktor Pokroku
    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává s britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.
    58%
    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává s britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.
    18
  • Strakatí andělé
    Strakatí andělé (1965)
    Film
    57%
    19
  • Pochodně
    Pochodně (1961)
    FilmRole: rada
    Praha v sedmdesátých letech 19. století. Práce ve Smolíkově sirkárně je těžká a zdraví nebezpečná. Špatně placení dělníci připomínají pochodně, protože jejich oděvy jsou nasáklé jedovatým fosforem. Mladý Josef Rezler také pracuje v sirkárně a ze svého výdělku živí matku i malé sestry. Věčně opilého otce vyhodí z domu. Starší dělník Brož přiměje Josefa, aby se naučil číst a psát. V Praze vypukne epidemie cholery a Josef jako jediný z rodiny přežije onemocnění...
    Žánry:DramaHistorický
    54%
    Praha v sedmdesátých letech 19. století. Práce ve Smolíkově sirkárně je těžká a zdraví nebezpečná. Špatně placení dělníci připomínají pochodně, protože jejich oděvy jsou nasáklé jedovatým fosforem. Mladý Josef Rezler také pracuje v sirkárně a ze svého výdělku živí matku i malé sestry. Věčně opilého otce vyhodí z domu. Starší dělník Brož přiměje Josefa, aby se naučil číst a psát. V Praze vypukne epidemie cholery a Josef jako jediný z rodiny přežije onemocnění...
    Žánry:DramaHistorický
    20
  • Labakan
    Labakan (1957)
    FilmRole: sultán
    Hrdinou je líný krejčovský tovaryš Labakan, který sní o životě v přepychu a oblékne se do přepychových šatů pro bohatého emíra, a když vidí, jak uctivě jej lidé na tržnici zdraví, využije příležitosti, která se mu nečekaně naskytne. Seznámí se totiž se sultánovým synem Omarem, který vyrůstal u vznešeného káhirského paši a nyní se vrací domů. Labakan mu ukradne poznávací znamení, sultánovu dýku, a vydává se za něj. Sultánova žena však pozná svého pravého syna a přiměje sultána, aby oba muže podrobil zkoušce. Oba mají dokázat svou zručnost ušitím korunovačních šatů, což se samozřejmě povede jen skutečnému krejčíkovi Labakanovi, a tak ho čeká kat. Naštěstí to vše byl jen sen a pošetilý mladík se ještě včas napraví.
    Žánry:FantasyPohádka
    53%
    Hrdinou je líný krejčovský tovaryš Labakan, který sní o životě v přepychu a oblékne se do přepychových šatů pro bohatého emíra, a když vidí, jak uctivě jej lidé na tržnici zdraví, využije příležitosti, která se mu nečekaně naskytne. Seznámí se totiž se sultánovým synem Omarem, který vyrůstal u vznešeného káhirského paši a nyní se vrací domů. Labakan mu ukradne poznávací znamení, sultánovu dýku, a vydává se za něj. Sultánova žena však pozná svého pravého syna a přiměje sultána, aby oba muže podrobil zkoušce. Oba mají dokázat svou zručnost ušitím korunovačních šatů, což se samozřejmě povede jen skutečnému krejčíkovi Labakanovi, a tak ho čeká kat. Naštěstí to vše byl jen sen a pošetilý mladík se ještě včas napraví.
    Žánry:FantasyPohádka
    21
  • Svatá hříšnice
    Svatá hříšnice (1970)
    FilmRole: nevěstin otec
    53%
    22
  • Svatba bez prstýnku
    Svatba bez prstýnku (1972)
    FilmRole: dr. Hodek
    51%
    23
  • Případ mrtvého muže
    Případ mrtvého muže (1975)
    FilmRole: lékař v Ústavu pro hluchoněmé
    • Oneplay
    • Prima Plus
    51%
    24
  • Slovo dělá ženu
    Slovo dělá ženu (1953)
    FilmRole: ředitel

    Příkladná agitka z počátku 50. let zdůrazňuje, že ve zlepšovatelském a údernickém hnutí jsou důležité i ženy. Neměly by se podceňovat, protože hravě zastanou také donedávna ryze mužskou práci. Hlavní hrdina, jehož ztělesňuje někdejší elegán Oldřich Nový, se tu prochází ve slušivých montérkách, dívaje se podezíravě na snahy žen vyrovnat se mužům, jmenovitě jemu. Ale o slibně se rozvíjející milostný motiv se bát rozhodně nemusíme.

    Žánry:Komedie
    47%

    Příkladná agitka z počátku 50. let zdůrazňuje, že ve zlepšovatelském a údernickém hnutí jsou důležité i ženy. Neměly by se podceňovat, protože hravě zastanou také donedávna ryze mužskou práci. Hlavní hrdina, jehož ztělesňuje někdejší elegán Oldřich Nový, se tu prochází ve slušivých montérkách, dívaje se podezíravě na snahy žen vyrovnat se mužům, jmenovitě jemu. Ale o slibně se rozvíjející milostný motiv se bát rozhodně nemusíme.

    Žánry:Komedie
    25
  • Všichni proti všem
    Všichni proti všem (1977)
    FilmRole: profesor
    Vladimír Šmeral v jedné ze svých posledních rolí sehrál starého pána, jenž se celý život věnoval restaurování starožitností. Jako znalec umění se plánovitě obklopoval starými obrazy, které rozmyslně shromažďoval. Jenže jeho vášeň pro malířství jeho maloměšťácká rodina příliš nechápe, ve sbírce obrazů vidí jen neužitečně investované peníze. A už se těší, jak nabyté dědictví výnosně rozprodají. Režisér Karel Steklý vytvořil notně těžkopádnou, pramálo vtipnou satiru na konzumní způsob života, kterému jsou cizí jakékoli vznešenější, vyšší hodnoty.
    43%
    Vladimír Šmeral v jedné ze svých posledních rolí sehrál starého pána, jenž se celý život věnoval restaurování starožitností. Jako znalec umění se plánovitě obklopoval starými obrazy, které rozmyslně shromažďoval. Jenže jeho vášeň pro malířství jeho maloměšťácká rodina příliš nechápe, ve sbírce obrazů vidí jen neužitečně investované peníze. A už se těší, jak nabyté dědictví výnosně rozprodají. Režisér Karel Steklý vytvořil notně těžkopádnou, pramálo vtipnou satiru na konzumní způsob života, kterému jsou cizí jakékoli vznešenější, vyšší hodnoty.
    26
  • Hřích mládí
    Hřích mládí (1936)
    FilmRole: Karel
    Vysokoškolák Karel Hlubina pozve svého přítele inženýra Dochvilného a čtyři spolužáky do mlýna svého otce. Karlova sestra Lída se zalíbí Dochvilnému, ale dívka je zamilovaná do sebevědomého vedoucího stavby silnice. Dochvilný žárlí, dokonce Lídu špehuje a zjistí, že strávila s tímto mužem noc. Dozví se to i Karel, který najde ráno poníženého a plačícího Dochvilného na schodech domu. Po několika dnech Lída pozná, že se stala jen další obětí bezohledného a povrchního hlupáka. V zoufalství se chce utopit, ale Dochvilný ji nalezne a odveze domů. Ve společnosti mladých lidí a pozorného Dochvilného nachází Lída opět ztracenou duševní rovnováhu.
    Žánry:DramaRomantický
    42%
    Vysokoškolák Karel Hlubina pozve svého přítele inženýra Dochvilného a čtyři spolužáky do mlýna svého otce. Karlova sestra Lída se zalíbí Dochvilnému, ale dívka je zamilovaná do sebevědomého vedoucího stavby silnice. Dochvilný žárlí, dokonce Lídu špehuje a zjistí, že strávila s tímto mužem noc. Dozví se to i Karel, který najde ráno poníženého a plačícího Dochvilného na schodech domu. Po několika dnech Lída pozná, že se stala jen další obětí bezohledného a povrchního hlupáka. V zoufalství se chce utopit, ale Dochvilný ji nalezne a odveze domů. Ve společnosti mladých lidí a pozorného Dochvilného nachází Lída opět ztracenou duševní rovnováhu.
    Žánry:DramaRomantický
    27
  • Klíč
    Klíč (1971)
    FilmRole: prof. Jankovec
    Heydrichiáda, temné období českých dějin. Krátce po atentátu na říšského protektora Heydricha byly okupované Čechy vystaveny brutálnímu teroru. Během jednoho zátahu gestapo zajme těžce raněného muže, který je vedoucím činitelem českého odboje. Jediná věc, kterou se gestapákům u něj podaří nalézt, je pouhý klíč. Klíč, který, jak šéf gestapa tuší, může být klíčem k rozbití odboje. Klíč, ke kterému je nutné najít pasující zámek. Klíč, jehož tajemství se gestapáci ze zraněného muže pokoušejí dostat všemi prostředky. (oficiální text distributora)
    42%
    Heydrichiáda, temné období českých dějin. Krátce po atentátu na říšského protektora Heydricha byly okupované Čechy vystaveny brutálnímu teroru. Během jednoho zátahu gestapo zajme těžce raněného muže, který je vedoucím činitelem českého odboje. Jediná věc, kterou se gestapákům u něj podaří nalézt, je pouhý klíč. Klíč, který, jak šéf gestapa tuší, může být klíčem k rozbití odboje. Klíč, ke kterému je nutné najít pasující zámek. Klíč, jehož tajemství se gestapáci ze zraněného muže pokoušejí dostat všemi prostředky. (oficiální text distributora)
    28
  • Anna proletářka
    Anna proletářka (1953)
    FilmRole: ředitel Král
    Film se odehrává na rozhraní desátých a dvacátých let minulého století. Venkovská dívka Anna přijíždí sloužit do Prahy do rodiny bohatého stavitele Rubeše. Seznámí se zde mimo jiné se svým budoucím manželem, slévačem Toníkem, pod jehož vedením postupně nabývá „sociálního vědomí“. Jejich milostný vztah a samotný psychologický vývoj Anny je však poněkud upozaděn na úkor politické roviny vyprávění, týkající se rozkolu v sociální demokracii (ve filmu vystupují postavy jako Vlastimil Tusar, Karel Kramář, Alois Rašín a další). Demokratické období První republiky je vykresleno nelichotivě chaoticky s uplatňováním schematického vyobrazování příslušníků jednotlivých tříd. Závěrečná mohutná pouliční demonstrace dělníků v čele s Annou a Toníkem přitom signalizuje budoucí vítězství pracujících.
    Žánry:Drama
    36%
    Film se odehrává na rozhraní desátých a dvacátých let minulého století. Venkovská dívka Anna přijíždí sloužit do Prahy do rodiny bohatého stavitele Rubeše. Seznámí se zde mimo jiné se svým budoucím manželem, slévačem Toníkem, pod jehož vedením postupně nabývá „sociálního vědomí“. Jejich milostný vztah a samotný psychologický vývoj Anny je však poněkud upozaděn na úkor politické roviny vyprávění, týkající se rozkolu v sociální demokracii (ve filmu vystupují postavy jako Vlastimil Tusar, Karel Kramář, Alois Rašín a další). Demokratické období První republiky je vykresleno nelichotivě chaoticky s uplatňováním schematického vyobrazování příslušníků jednotlivých tříd. Závěrečná mohutná pouliční demonstrace dělníků v čele s Annou a Toníkem přitom signalizuje budoucí vítězství pracujících.
    Žánry:Drama
    29
  • Rudá záře nad Kladnem
    Rudá záře nad Kladnem (1956)
    FilmRole: dr. Soukup
    Rok 1918. Toník se vrací domů z fronty. Na Kladně, kam přijíždí, to vře nespokojeností. Sociální demokraté jsou sice ve vládě, ale nic se nezměnilo. Socializace provedena nebyla, je hlad a s potravinami se dále keťasuje. Z Ruska přicházejí první zprávy o socialistickém státě. Na 1. máje manifestuje dělnické Kladno svou věrnost ideálům Velké říjnové socialistické revoluce. V prosinci 1920 je i na Kladně vyhlášena generální stávka. Dělníci se ozbrojují, dělnické rady přejímají do svých rukou správu města a ustavují se i v okolních obcích. Je připravováno ozbrojené povstání. Pravicové vedení soc. demokratické strany vpadlo však dělníkům do zad. Do Kladna je posláno vojsko...
    Žánry:DramaHistorický
    24%
    Rok 1918. Toník se vrací domů z fronty. Na Kladně, kam přijíždí, to vře nespokojeností. Sociální demokraté jsou sice ve vládě, ale nic se nezměnilo. Socializace provedena nebyla, je hlad a s potravinami se dále keťasuje. Z Ruska přicházejí první zprávy o socialistickém státě. Na 1. máje manifestuje dělnické Kladno svou věrnost ideálům Velké říjnové socialistické revoluce. V prosinci 1920 je i na Kladně vyhlášena generální stávka. Dělníci se ozbrojují, dělnické rady přejímají do svých rukou správu města a ustavují se i v okolních obcích. Je připravováno ozbrojené povstání. Pravicové vedení soc. demokratické strany vpadlo však dělníkům do zad. Do Kladna je posláno vojsko...
    Žánry:DramaHistorický
    30

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.