Druhý Gladiátor může velkolepostí předčit jedničku. Do arény zamíří i hvězdný Denzel Washington

Druhý Gladiátor může velkolepostí předčit jedničku. Do arény zamíří i hvězdný Denzel Washington
Gladiátor | DreamWorks & Universal Pictures
Maximus na konci Gladiátora hrdinně zemřel a Russella Crowea tudíž v pokračování neuvidíme, přestože se přetřásala možnost oživit jej ve fantaskním příběhu a nechat ho bojovat v důležitých bitvách historie. Bláznivý koncept hudebníka Nicka Cavea ovšem neprošel a Gladiátora 2 napsal David Scarpa, jenž stojí za thrillerem Ridleyho Scotta Všechny prachy světa (2017). Pětaosmdesátiletý Scott se vrací na režisérskou židli a herecké otěže po Croweovi převezme sedmadvacetiletý Ir Paul Mescal.
Paul Mescal
Paul Mescal | Monica Schipper / Getty
Čerstvý držitel oscarové nominace za drama All inclusive (v originále Aftersun) ztvární dospělého Lucia, synovce proradného císaře Commoda (Joaquin Phoenix) a syna Lucilly (Connie Nielsen), jehož si v jedničce zahrál Spencer Treat Clark. Lucius si ke statečnému Maximovi, jenž dlouho sloužil moudrému císaři Marcovi Aureliovi (Richard Harris), vypěstoval obdiv a podle všeho bude kráčet v jeho stopách.
Mescal se zřejmě postaví do Kolosea a povede odboj proti císaři Getovi, jenž římské říši vládl v letech 198 až 211. Dle zahraničních webů The Hollywood Reporter či Deadline Scott do této záporné úlohy obsadil dalšího irského herce, třicetiletého Barryho Keoghana. Ten se nedávno rovněž ucházel o Oscara za Víly z Inisherinu. Pamatovat si jej můžeme také z komiksových Eternals, válečného Dunkerku nebo z mysteriózního thrilleru Zabití posvátného jelena. Nejednoznačné a lstivé charaktery zvládá na výbornou.
Barry Keoghan
Barry Keoghan – Zabití posvátného jelena | Film Europe
Největší rozruch ale momentálně budí účast Denzela Washingtona, která je podle Deadline na spadnutí. Osmašedesátiletý držitel dvou Oscarů za filmy Glory a Training Day se údajně zamiloval do scénáře i do své drsňácké role. Se Scottem už navíc natočil ceněné kriminální drama Americký gangster a několikrát spolupracoval i s Ridleyho zesnulým bratrem Tonym Scottem, konkrétně na filmech Krvavý příliv, Muž v ohni, Vzpomínky, Únos vlaku a Nezastavitelný.
Washington, jenž se letos v srpnu objeví ve druhém pokračování akční série Equalizer, představuje další velké lákadlo i pro pochybovačné publikum, které nemá z oprašování milované látky radost. Sandálové blockbustery ostatně vyšly z módy už v 60. letech a Gladiátor znamenal se svými pěti Oscary a 500 miliony dolarů ze světových kin čestnou výjimku. Finančně si dobře vedla rovněž Trója z roku 2004, od té doby si filmoví hrdinové oblékají spíš superhrdinské kostýmy. Další antické velkofilmy jako Alexandr Veliký (2004), Ben Hur (2016) nebo Pompeje (2014) navíc propadly.
Denzel Washington
Americký gangster | Universal Pictures
Ridley Scott ale v požehnaném věku nevysedává na bingu a natáčí jeden výpravný velkofilm za druhým. Na středověký Poslední souboj sice do kin skoro nikdo nepřišel (celosvětově vydělal kolem 30 milionů při nákladech přes 100 milionů), ale patří k nejlepším historickým snímkům poslední doby. Na letošní podzim má připadnout ještě premiéra Napoleona na službě Apple TV+, v němž si francouzského vojevůdce zahrál Joaquin Phoenix a jehož pro režírujícího Scotta rovněž napsal David Scarpa.
Gladiátor 2 by měl mít premiéru 22. listopadu 2024. Ze štábu pracujícího na původním filmu se vrátí také produkční designér Arthur Max nebo kostýmní návrhářka Janty Yates. Kamery se chopí šestašedesátiletý veterán Dariusz Wolski, jenž snímal všech devět Scottových filmů od Promethea (2012) a má i nominaci na Oscara za Zprávy ze světa (2020), přičemž hodně lidí si pamatuje i jeho počátky na snímcích Vrána a Smrtihlav z 90. let. V návrat doufá také osmapadesátiletý herec Djimon Hounsou (nominovaný na Oscara za Amistad a Krvavý diamant), který v jedničce ztvárnil gladiátora Jubu.

Kinolog: Komerční rasista Tomáš Magnusek natočil další hnusek a nepoživatelný filmový separát

Čtyřdílná série Bastardi líčí katastrofální stav českého školství a problematické soužití bílých Čechů s Romy. Filmy samotné mají ale především katastrofální uměleckou kvalitu. Problematické je nejvíc to, že ukazují spoustu nesmyslů, které se nemohou stát.