Peter Berling: Nejlepší filmy a seriály

7.3

Peter Berling: Filmy a seriály

  • Satanské tango
    Satanské tango (1994)
    FilmRole: Orvos
    Podle stejnojmenného románu Lászla Krasznahorkaie natočil Béla Tarr sedm a půl hodiny trvající veledílo Satanské tango, jímž na sebe upozornil také za hranicemi Maďarska. Film se odehrává stejně jako Zatracení (1988) v posttotalitní pusté krajině, již rozbahňuje neustálý déšť a drásá drsný vítr. Příběh hříšné vesnice je rozvržen do dvanácti kapitol, jež můžeme rozdělit na dvě poloviny, což odpovídá pravidlům tanga (šest kroků dopředu, šest kroků dozadu). Především v první části Tarr paralelně vypráví osudy jednotlivých postav, které směřují k jasně danému bodu - příchodu lžiproroka Irimiáše a jeho kumpána Petriny. Z několika úhlů pohledu sledujeme toto dlouhé čekání na člověka, jehož se obyvatelé chátrající vesnice obávají.
    Žánry:Drama
    Režie:Béla Tarr
    83%
    Podle stejnojmenného románu Lászla Krasznahorkaie natočil Béla Tarr sedm a půl hodiny trvající veledílo Satanské tango, jímž na sebe upozornil také za hranicemi Maďarska. Film se odehrává stejně jako Zatracení (1988) v posttotalitní pusté krajině, již rozbahňuje neustálý déšť a drásá drsný vítr. Příběh hříšné vesnice je rozvržen do dvanácti kapitol, jež můžeme rozdělit na dvě poloviny, což odpovídá pravidlům tanga (šest kroků dopředu, šest kroků dozadu). Především v první části Tarr paralelně vypráví osudy jednotlivých postav, které směřují k jasně danému bodu - příchodu lžiproroka Irimiáše a jeho kumpána Petriny. Z několika úhlů pohledu sledujeme toto dlouhé čekání na člověka, jehož se obyvatelé chátrající vesnice obávají.
    Žánry:Drama
    Režie:Béla Tarr
    1
  • Jméno růže
    Jméno růže (1986)
    FilmRole: Jean d'Anneaux
    • Prima Plus
    V dnes již legendárním snímku z roku 1986 natočeném podle neméně proslulého románu Umberta Eca se ocitáme na opatství benediktinů, kde došlo k záhadnému úmrtí. Píše se rok 1327 a mniši jsou přesvědčeni o tom, že se blíží apokalypsa. Opatství právě hostí koncil, který se zabývá otázkou přesvědčení františkánů, kteří tvrdí, že by se církev měla zbavit svého majetku. Jeden z účastníků koncilu, ctihodný a respektovaný františkánský mnich William of Baskerville, je požádán vedením opatství o pomoc při odhalení příčiny náhlé smrti. Avšak když se vyšetřování blíží k odkrytí tajemství, které chce opatství udržet v tajnosti, dochází k dalším úmrtím. Nyní již nelze zabránit tomu, aby se do celé věci nevložila Svatá inkvizice. William a jeho mladý novic závodí s časem, aby stihli prokázat nevinu křivě obviněných a vyhnout se hněvu inkvizitora Bernarda Gui.
    82%
    V dnes již legendárním snímku z roku 1986 natočeném podle neméně proslulého románu Umberta Eca se ocitáme na opatství benediktinů, kde došlo k záhadnému úmrtí. Píše se rok 1327 a mniši jsou přesvědčeni o tom, že se blíží apokalypsa. Opatství právě hostí koncil, který se zabývá otázkou přesvědčení františkánů, kteří tvrdí, že by se církev měla zbavit svého majetku. Jeden z účastníků koncilu, ctihodný a respektovaný františkánský mnich William of Baskerville, je požádán vedením opatství o pomoc při odhalení příčiny náhlé smrti. Avšak když se vyšetřování blíží k odkrytí tajemství, které chce opatství udržet v tajnosti, dochází k dalším úmrtím. Nyní již nelze zabránit tomu, aby se do celé věci nevložila Svatá inkvizice. William a jeho mladý novic závodí s časem, aby stihli prokázat nevinu křivě obviněných a vyhnout se hněvu inkvizitora Bernarda Gui.
    2
  • Fitzcarraldo
    Fitzcarraldo (1982)
    FilmRole: Opera Manager
    Umanutý dobrodruh Fitzcarraldo si usmyslí, že do peruánských pralesů dopraví zázrak evropské kultury - operu. Jeho cesta do nitra neprobádaných končin naráží na bezpočet potíží, k nejpověstnějším patří přesouvání parníku přes horský hřeben. Ve filmu zaznějí slavné operní melodie, z gramofonových desek uslyšíme i hlas Enrica Carusa, jenž téměř zázračně uklidní nepřátelsky naladěné Indiány. Film se natáčel za mimořádně obtížných podmínek tři roky, během nichž musel režisér měnit i herecké obsazení - mimo jiné odstoupili např. Jack Nicholson a Mick Jagger.
    78%
    Umanutý dobrodruh Fitzcarraldo si usmyslí, že do peruánských pralesů dopraví zázrak evropské kultury - operu. Jeho cesta do nitra neprobádaných končin naráží na bezpočet potíží, k nejpověstnějším patří přesouvání parníku přes horský hřeben. Ve filmu zaznějí slavné operní melodie, z gramofonových desek uslyšíme i hlas Enrica Carusa, jenž téměř zázračně uklidní nepřátelsky naladěné Indiány. Film se natáčel za mimořádně obtížných podmínek tři roky, během nichž musel režisér měnit i herecké obsazení - mimo jiné odstoupili např. Jack Nicholson a Mick Jagger.
    3
  • Manželství Marie Braunové
    Manželství Marie Braunové (1979)
    FilmRole: Bronski (as Berling)
    Snímek představuje další Fassbinderův osobitý pohled na Německo, tentokrát v období po 2. světové válce. Na politickém a společenském pozadí rozvíjí pohnutý životní příběh Marie Braunové, který zrcadlí osudy řady žen v poválečném Německu. Muž, za něhož se v roce 1943 provdala a který den po svatbě narukoval, je po pádu Třetí říše prohlášen za nezvěstného. Soukromý a citový život hrdinky je zde motivován nejen její touhou po blahobytu a společenském postavení, ale také touhou přežít za jakékoliv situace. Psychologická drobnokresba postav a realistické vykreslení dobových reálií spoluvytvářejí autorův specifický tvůrčí rukopis. Hanna Schygullová získala na Berlinále v roce 1979 Stříbrného medvěda za nejlepší ženský herecký výkon.
    77%
    Snímek představuje další Fassbinderův osobitý pohled na Německo, tentokrát v období po 2. světové válce. Na politickém a společenském pozadí rozvíjí pohnutý životní příběh Marie Braunové, který zrcadlí osudy řady žen v poválečném Německu. Muž, za něhož se v roce 1943 provdala a který den po svatbě narukoval, je po pádu Třetí říše prohlášen za nezvěstného. Soukromý a citový život hrdinky je zde motivován nejen její touhou po blahobytu a společenském postavení, ale také touhou přežít za jakékoliv situace. Psychologická drobnokresba postav a realistické vykreslení dobových reálií spoluvytvářejí autorův specifický tvůrčí rukopis. Hanna Schygullová získala na Berlinále v roce 1979 Stříbrného medvěda za nejlepší ženský herecký výkon.
    4
  • Gangy New Yorku
    Gangy New Yorku (2002)
    FilmRole: Knife Act Caller
    • HBO Max
    • Prima Plus

    Film Martina Scorseseho Gangy New Yorku se odehrává v 60. letech 19. století na jihu Manhattanu. Občanská válka je v plném proudu a Amerika stojí na pokraji chaosu. Pro chudé obyvatele New Yorku to však není jediná válka - druhá se odehrává přímo v ulicích za jejich okny. Jejich domovem je čtvrť Five Points - jedna z nejchudších čtvrtí v celé Americe, která je sužována neustálými boji mezi znepřátelenými gangy, usilujícími o nadvládu v ulicích. Čtvrť plná bídy a zločinu, která se stala magnetem pro aktivity podsvětí. V tomto období nespoutané kriminality a korupce v nejvyšších kruzích městské správy se odehrává příběh mladého irskoamerického přistěhovalce Amsterdama Vallona (Leonardo DiCaprio). Ten se po patnáctiletém pobytu ve vězení vrací do Five Points, aby zde pomstil smrt svého otce, kterou má na svědomí mocný šéf protipřistěhovaleckého gangu William Cutting, přezdívaný Bill the Butcher (Daniel Day-Lewis). Amsterdam ví, že prvním krokem ke splnění jeho úkolu je průnik do užšího okruhu Billyho přátel. Potíže se ale stupňují, když se seznámí s tajemnou kapsářkou Jenny Everdeane (Cameron Diaz), jejíž dokonalou samostatností a nepřehlédnutelným půvabem je okouzlen. Jenny má však také svou minulost, což nečekaně zkomplikuje jeho plán. Amsterdamova cesta se postupně mění v boj o osobní přežití a nalezení útočiště pro jeho lid. Během velkých pouličních bouří v roce 1863, které se staly nejdramatičtější kapitolou v dějinách amerických městských nepokojů, dosahuje jeho zápas s osudem svého vrcholu.

    76%

    Film Martina Scorseseho Gangy New Yorku se odehrává v 60. letech 19. století na jihu Manhattanu. Občanská válka je v plném proudu a Amerika stojí na pokraji chaosu. Pro chudé obyvatele New Yorku to však není jediná válka - druhá se odehrává přímo v ulicích za jejich okny. Jejich domovem je čtvrť Five Points - jedna z nejchudších čtvrtí v celé Americe, která je sužována neustálými boji mezi znepřátelenými gangy, usilujícími o nadvládu v ulicích. Čtvrť plná bídy a zločinu, která se stala magnetem pro aktivity podsvětí. V tomto období nespoutané kriminality a korupce v nejvyšších kruzích městské správy se odehrává příběh mladého irskoamerického přistěhovalce Amsterdama Vallona (Leonardo DiCaprio). Ten se po patnáctiletém pobytu ve vězení vrací do Five Points, aby zde pomstil smrt svého otce, kterou má na svědomí mocný šéf protipřistěhovaleckého gangu William Cutting, přezdívaný Bill the Butcher (Daniel Day-Lewis). Amsterdam ví, že prvním krokem ke splnění jeho úkolu je průnik do užšího okruhu Billyho přátel. Potíže se ale stupňují, když se seznámí s tajemnou kapsářkou Jenny Everdeane (Cameron Diaz), jejíž dokonalou samostatností a nepřehlédnutelným půvabem je okouzlen. Jenny má však také svou minulost, což nečekaně zkomplikuje jeho plán. Amsterdamova cesta se postupně mění v boj o osobní přežití a nalezení útočiště pro jeho lid. Během velkých pouličních bouří v roce 1863, které se staly nejdramatičtější kapitolou v dějinách amerických městských nepokojů, dosahuje jeho zápas s osudem svého vrcholu.

    5
  • Poslední pokušení Krista
    Poslední pokušení Krista (1988)
    FilmRole: Beggar

    Amerického režiséra Martina Scorceseho oslovila kniha natolik, že s nemalými obtížemi prosadil její filmový přepis u společnosti Universal za neuvěřitelně nízkou sumu šest a půl milionů dolarů. Distribuce filmu pak vyvolala nepokoje náboženského rázu a hrozby bombových atentátů na kina. Potíže se projevily nejen v USA, ale i ve světě. Čeští duchovní protestovali proti uvedení snímku v televizi. Poslední pokušení Krista pojednává o duševně rozpolceném člověku, hledajícím životní poslání, což je časté téma Scorseseho hrdinů (Taxikář, Zuřící býk, Alice tu už nebydlí...). Ježíš pochybuje o sobě samém a vzpírá se úkolu, k němuž je předurčen Bohem. Nechce být vyvoleným, a když se rozhodne přece jen naplnit svůj osud, dopustí se řady omylů a chyb. Ani na kříži není bývalý tesař zcela přesvědčen, že zvolil správnou cestu; musí ve snu prožít zbytek života jako obyčejný člověk, aby se s konečnou platností přesvědčil, že je a že chce být Mesiášem. Navíc pochopí, že sebeobětování bude mít smysl, jen pokud bude dobrovolné. Představitel Ježíše Willem Dafoe dokonale vystihl rozporuplnost postavy: jeho tvář se přízemně rozkošnicky usmívá a vzápětí má mystický výraz, bojovné chování se střídá s křehkou, takřka dětskou zranitelností a bezbranností. Z postavy tryská nadpozemská síla a hned ji obcházejí mdloby z vyčerpání. Scorseseho snímek skutečně může provokovat věřící, je však neobyčejně působivým a obohacujícím dílem.

    75%

    Amerického režiséra Martina Scorceseho oslovila kniha natolik, že s nemalými obtížemi prosadil její filmový přepis u společnosti Universal za neuvěřitelně nízkou sumu šest a půl milionů dolarů. Distribuce filmu pak vyvolala nepokoje náboženského rázu a hrozby bombových atentátů na kina. Potíže se projevily nejen v USA, ale i ve světě. Čeští duchovní protestovali proti uvedení snímku v televizi. Poslední pokušení Krista pojednává o duševně rozpolceném člověku, hledajícím životní poslání, což je časté téma Scorseseho hrdinů (Taxikář, Zuřící býk, Alice tu už nebydlí...). Ježíš pochybuje o sobě samém a vzpírá se úkolu, k němuž je předurčen Bohem. Nechce být vyvoleným, a když se rozhodne přece jen naplnit svůj osud, dopustí se řady omylů a chyb. Ani na kříži není bývalý tesař zcela přesvědčen, že zvolil správnou cestu; musí ve snu prožít zbytek života jako obyčejný člověk, aby se s konečnou platností přesvědčil, že je a že chce být Mesiášem. Navíc pochopí, že sebeobětování bude mít smysl, jen pokud bude dobrovolné. Představitel Ježíše Willem Dafoe dokonale vystihl rozporuplnost postavy: jeho tvář se přízemně rozkošnicky usmívá a vzápětí má mystický výraz, bojovné chování se střídá s křehkou, takřka dětskou zranitelností a bezbranností. Z postavy tryská nadpozemská síla a hned ji obcházejí mdloby z vyčerpání. Scorseseho snímek skutečně může provokovat věřící, je však neobyčejně působivým a obohacujícím dílem.

    6
  • Touha Veroniky Vossové
    Touha Veroniky Vossové (1982)
    FilmRole: Filmproduzent / Dicker Mann

    Veronika Voss je již jen dohasínající hereckou hvězdou třicátých a čtyřicátých let. Herečka, o které se proslýchá, že měla románek s Goebbelsem a byla přední německou hvězdou, teď jen těžko dostává velké herecké příležitosti. Setkává se s ní mladý publicista Robert, který o její slávě nic neví a postupně vše zjišťuje z Veroničina vyprávění. Začnou si spolu románek, i přesto, že Robert má šťastný vztah s Henriettou. Veronika s Robertem tráví víkend na chatě, kde však Veronika začne trpět panickými záchvaty, čehož se Robert poleká. Veroničin stav se čím dál horší a Robert se rozhodne napsat příběh o vyhasínající kariéře stárnoucí herečky, přičemž Veronika je jeho hlavním pozorovacím subjektem. Čím více se Robert noří do jejího života, zjišťuje její spojitost s doktorkou Katz. Ta Veroniku udržuje závislou na morfiu, díky čemuž z ní může dostávat finance, kdykoliv se jí zachce. Aby Robert potvrdil své podezření, posílá za doktorkou Henriettu v přestrojení, aby od ní získala recept na morfium. Doktorka však lest prohlédne a Henriettu zabije. Než přijede policie, doktorka s Veroničinou pomocí zahladí důkazy. Robert pak jen marně sleduje doktorku, která donutí Veroniku veškerý majetek přepsat na ni, výměnou za fatální dávku drog. Po smrti Veroniky je Robert bezmocným svědkem toho, jak si doktorka užívá bohatství.

    75%

    Veronika Voss je již jen dohasínající hereckou hvězdou třicátých a čtyřicátých let. Herečka, o které se proslýchá, že měla románek s Goebbelsem a byla přední německou hvězdou, teď jen těžko dostává velké herecké příležitosti. Setkává se s ní mladý publicista Robert, který o její slávě nic neví a postupně vše zjišťuje z Veroničina vyprávění. Začnou si spolu románek, i přesto, že Robert má šťastný vztah s Henriettou. Veronika s Robertem tráví víkend na chatě, kde však Veronika začne trpět panickými záchvaty, čehož se Robert poleká. Veroničin stav se čím dál horší a Robert se rozhodne napsat příběh o vyhasínající kariéře stárnoucí herečky, přičemž Veronika je jeho hlavním pozorovacím subjektem. Čím více se Robert noří do jejího života, zjišťuje její spojitost s doktorkou Katz. Ta Veroniku udržuje závislou na morfiu, díky čemuž z ní může dostávat finance, kdykoliv se jí zachce. Aby Robert potvrdil své podezření, posílá za doktorkou Henriettu v přestrojení, aby od ní získala recept na morfium. Doktorka však lest prohlédne a Henriettu zabije. Než přijede policie, doktorka s Veroničinou pomocí zahladí důkazy. Robert pak jen marně sleduje doktorku, která donutí Veroniku veškerý majetek přepsat na ni, výměnou za fatální dávku drog. Po smrti Veroniky je Robert bezmocným svědkem toho, jak si doktorka užívá bohatství.

    7
  • Aguirre, hněv Boží
    Aguirre, hněv Boží (1972)
    FilmRole: Don Fernando de Guzmán
    Zajatý Indián mluví osudově s posledním zbytkem španělské expedice hledající bájné El Dorado, město zlata. Padre mu podává Bibli, "slovo Boží". Indián si ji přiloží k uchu, ale nic neslyší. Kolem krku mu visí zlatá cetka. Španělé mu ji strhnou a drží před očima, poháněni nadějí, že teď už musí být El Dorado konečně na dosah. "Kde je to město?" křičí na Indiána. Ten nejasně mává rukou k řece. Je to ještě dál. Stále dál.
    74%
    Zajatý Indián mluví osudově s posledním zbytkem španělské expedice hledající bájné El Dorado, město zlata. Padre mu podává Bibli, "slovo Boží". Indián si ji přiloží k uchu, ale nic neslyší. Kolem krku mu visí zlatá cetka. Španělé mu ji strhnou a drží před očima, poháněni nadějí, že teď už musí být El Dorado konečně na dosah. "Kde je to město?" křičí na Indiána. Ten nejasně mává rukou k řece. Je to ještě dál. Stále dál.
    8
  • Mala ordina, La
    Mala ordina, La (1972)
    FilmRole: Damiano
    71%
    9
  • Revolver
    Revolver (1973)
    FilmRole: Grappa
    Manželka zástupce ředitele věznice je unesena. Únosci požadují, aby z vězení mohl uprchnout jeden z odsouzených. Zástupce ředitele Cipriani připraví útěk vězně a následně si vezme uprchlíka k sobě domů. Se svým problémem se svěří kolegovi, který se okamžitě nabídne, že mu pomůže. Cipriani jede předat uprchlého vězně únoscům své ženy, na předání se však nedohodnou. Ciprianiho kolega se snaží vysledovat, kde únosci ukrývají paní Ciprianiovou. Únosci si ho však bohužel všimnou a zabijí ho. Cipriani zůstává proti únoscům opět sám.
    Žánry:DramaKrimiKultovní
    71%
    Manželka zástupce ředitele věznice je unesena. Únosci požadují, aby z vězení mohl uprchnout jeden z odsouzených. Zástupce ředitele Cipriani připraví útěk vězně a následně si vezme uprchlíka k sobě domů. Se svým problémem se svěří kolegovi, který se okamžitě nabídne, že mu pomůže. Cipriani jede předat uprchlého vězně únoscům své ženy, na předání se však nedohodnou. Ciprianiho kolega se snaží vysledovat, kde únosci ukrývají paní Ciprianiovou. Únosci si ho však bohužel všimnou a zabijí ho. Cipriani zůstává proti únoscům opět sám.
    Žánry:DramaKrimiKultovní
    10
  • Zelená kobra
    Zelená kobra (1987)
    FilmRole: Bernabo
    68%
    11
  • Ingorgo - Una storia impossibile, L'
    Ingorgo - Una storia impossibile, L' (1979)
    Film
    Film s hvězdným hereckým obsazením vyobrazuje, co se stane, když se na dálnici proud vozidel zastaví. Nejprve je klid, všichni pozorují a čekají. Když tento stav ale trvá dlouhých 24 hodin, pak lidé dávají průchod svým vášním. Děj filmu je poskládán jako mozaika ukazující charaktery postav i bariéry mezi jednotlivými sociálními vrstvami. Začíná jako lehká komedie, která se ke konci změní v drama.
    Žánry:Drama
    68%
    Film s hvězdným hereckým obsazením vyobrazuje, co se stane, když se na dálnici proud vozidel zastaví. Nejprve je klid, všichni pozorují a čekají. Když tento stav ale trvá dlouhých 24 hodin, pak lidé dávají průchod svým vášním. Děj filmu je poskládán jako mozaika ukazující charaktery postav i bariéry mezi jednotlivými sociálními vrstvami. Začíná jako lehká komedie, která se ke konci změní v drama.
    Žánry:Drama
    12
  • Dva životy Matii Pascala
    Dva životy Matii Pascala (1985)
    Film
    Na motivy díla "Il fu Mattia Pascal", jedné z mnoha povídek Pirandella, které se zabývají pomíjivou povahou nehmotných "pravd" a "identit". Mattia Pascal je ubohý průměrný muž, se kterým jeho snoubenka jedná jako s odpadem, jeho společníci jím opovrhují a pohrdaví příbuzní ho podvodně připraví o dědictví. Zklamaný Pascal odjíždí do Monte Carla, kde získá jmění a zároveň si osvojí identitu méně šťastného hráče, který spáchal sebevraždu. S "novým" Pascalem se jedná s důstojností a respektem, což ho ohromí – a málem zabije.
    Žánry:Komedie
    68%
    Na motivy díla "Il fu Mattia Pascal", jedné z mnoha povídek Pirandella, které se zabývají pomíjivou povahou nehmotných "pravd" a "identit". Mattia Pascal je ubohý průměrný muž, se kterým jeho snoubenka jedná jako s odpadem, jeho společníci jím opovrhují a pohrdaví příbuzní ho podvodně připraví o dědictví. Zklamaný Pascal odjíždí do Monte Carla, kde získá jmění a zároveň si osvojí identitu méně šťastného hráče, který spáchal sebevraždu. S "novým" Pascalem se jedná s důstojností a respektem, což ho ohromí – a málem zabije.
    Žánry:Komedie
    13
  • Varování před svatou děvkou
    Varování před svatou děvkou (1971)
    Film
    68%
    14
  • Homo Faber
    Homo Faber (1991)
    FilmRole: Baptist

    Scenárista a režisér Volker Schlöndorff se zaměřuje na adaptace významných děl autorů 20. století, mezi nimiž zatím převažují německy píšící tvůrci (Robert Musil, Heinrich Böll, Günther Grass). V roce 1991 natočil stejnojmenný přepis románu Homo Faber, v němž švýcarský spisovatel Max Frisch (1911-1990) ve zkratce postihl trauma moderní doby, spočívající v technokratickém přístupu ke světu (homo faber = člověk strůjce).

    Hlavní hrdina, expert UNESCO pro stavbu přehrad Walter Faber, přiznává svůj ryze racionální a technokratický přístup k životu: všechno funguje jako stroj podle fyzikálních zákonů. Setkání s o třicet let mladší dívkou ho však vyvede ze zažité rovnováhy, za niž až dosud platil osaměním. Příliš pozdě pochopí, že to je jeho dcera, již počal před válkou s milenkou Hannou. Dívčina tragická smrt ho zastihne ve chvílích, kdy si pozvolna uvědomuje sílu citu i osudovosti. Kniha je koncipována jako Faberův téměř deníkový záznam. Schlöndorff vypravěčovu funkci potlačil, zredukoval některé situace a vypustil dosti důležitou závěrečnou část Faberovy zpovědi. Opouští protagonistu po smrti jeho jediného dítěte a po bolestném smíření s její nešťastnou matkou. Neopomine přidat katarzní konec, formálně se vracející k začátku filmu. Děj se odehrává v roce 1957 s několika flashbacky do třicátých let v Curychu.

    Kromě existenciálních prvků a kromě motivu krvesmilstva, záměrně odkazujícího na klasické řecké tragédie, se tu objevuje i téma cesty. Walter Faber je světoběžník (odtud také anglický či francouzský název Voyager) a svůj život tráví na cestě. S mladičkou Sabeth se seznámí na lodi z Ameriky do Evropy, pak s ní projede jižní část starého kontinentu až do Atén. Osudové setkání s minulostí ho však zastihne ještě předtím, v Latinské Americe. Schlöndorffův snímek je bohužel poznamenán jistou chladností. Opírá se zejména o silné téma a o dobře vybrané představitele tří rolí. Fabera hraje známý americký herec a dramatik Sam Shepard, Sabeth zvláštním způsobem atraktivní Julie Delpyová a statečnou Hannu osobitá Barbara Sukowá.

    67%

    Scenárista a režisér Volker Schlöndorff se zaměřuje na adaptace významných děl autorů 20. století, mezi nimiž zatím převažují německy píšící tvůrci (Robert Musil, Heinrich Böll, Günther Grass). V roce 1991 natočil stejnojmenný přepis románu Homo Faber, v němž švýcarský spisovatel Max Frisch (1911-1990) ve zkratce postihl trauma moderní doby, spočívající v technokratickém přístupu ke světu (homo faber = člověk strůjce).

    Hlavní hrdina, expert UNESCO pro stavbu přehrad Walter Faber, přiznává svůj ryze racionální a technokratický přístup k životu: všechno funguje jako stroj podle fyzikálních zákonů. Setkání s o třicet let mladší dívkou ho však vyvede ze zažité rovnováhy, za niž až dosud platil osaměním. Příliš pozdě pochopí, že to je jeho dcera, již počal před válkou s milenkou Hannou. Dívčina tragická smrt ho zastihne ve chvílích, kdy si pozvolna uvědomuje sílu citu i osudovosti. Kniha je koncipována jako Faberův téměř deníkový záznam. Schlöndorff vypravěčovu funkci potlačil, zredukoval některé situace a vypustil dosti důležitou závěrečnou část Faberovy zpovědi. Opouští protagonistu po smrti jeho jediného dítěte a po bolestném smíření s její nešťastnou matkou. Neopomine přidat katarzní konec, formálně se vracející k začátku filmu. Děj se odehrává v roce 1957 s několika flashbacky do třicátých let v Curychu.

    Kromě existenciálních prvků a kromě motivu krvesmilstva, záměrně odkazujícího na klasické řecké tragédie, se tu objevuje i téma cesty. Walter Faber je světoběžník (odtud také anglický či francouzský název Voyager) a svůj život tráví na cestě. S mladičkou Sabeth se seznámí na lodi z Ameriky do Evropy, pak s ní projede jižní část starého kontinentu až do Atén. Osudové setkání s minulostí ho však zastihne ještě předtím, v Latinské Americe. Schlöndorffův snímek je bohužel poznamenán jistou chladností. Opírá se zejména o silné téma a o dobře vybrané představitele tří rolí. Fabera hraje známý americký herec a dramatik Sam Shepard, Sabeth zvláštním způsobem atraktivní Julie Delpyová a statečnou Hannu osobitá Barbara Sukowá.

    15
  • Theo gegen den Rest der Welt
    Theo gegen den Rest der Welt (1980)
    FilmRole: Doppel-Dieter
    67%
    16
  • Liebe ist kälter als der Tod
    Liebe ist kälter als der Tod (1970)
    FilmRole: Illegaler Waffenhändler
    65%
    17
  • Marcia trionfale
    Marcia trionfale (1976)
    Film
    Film zkoumá úskalí a obtíže vojenského života. Paolo Passeri je absolvent vysoké školy, poněkud rozmazlený a zženštilý, který se ocitne v důstojnickém výcvikovém programu pod vedením přísného kapitána Asciutta. Postupně si zvyká na vojenské myšlení, a když se kapitánova žena rozhodne projevit o něj romantický zájem, nikomu neohlásí její nebezpečné zvláštnosti.
    Žánry:Drama
    65%
    Film zkoumá úskalí a obtíže vojenského života. Paolo Passeri je absolvent vysoké školy, poněkud rozmazlený a zženštilý, který se ocitne v důstojnickém výcvikovém programu pod vedením přísného kapitána Asciutta. Postupně si zvyká na vojenské myšlení, a když se kapitánova žena rozhodne projevit o něj romantický zájem, nikomu neohlásí její nebezpečné zvláštnosti.
    Žánry:Drama
    18
  • Francesco
    Francesco (1989)
    FilmRole: Bishop Guido
    64%
    19
  • Noirs et blancs en couleur
    Noirs et blancs en couleur (1976)
    FilmRole: Père Jean de la Croix
    64%
    20
  • Praxis Dr. Hasenbein
    Praxis Dr. Hasenbein (1997)
    FilmRole: Peterchen
    Před 2. světovou válkou: Doktor Hasenbein žije se svým synem Petrem v malém městečku. V sirotčinci tety Uši je spousta dětí a jeden křeček. Když křeček onemocní, doktor Hasenbein má o zábavu postaráno. Doktor Hasenbein ošetřuje i krejčího, pana Vosse, kvůli zánětu šlach. Během války musí doktor Hasenbein odejít. Když se po 30 letech vrátí, všechno je jinak...
    64%
    Před 2. světovou válkou: Doktor Hasenbein žije se svým synem Petrem v malém městečku. V sirotčinci tety Uši je spousta dětí a jeden křeček. Když křeček onemocní, doktor Hasenbein má o zábavu postaráno. Doktor Hasenbein ošetřuje i krejčího, pana Vosse, kvůli zánětu šlach. Během války musí doktor Hasenbein odejít. Když se po 30 letech vrátí, všechno je jinak...
    21
  • Il petomane
    Il petomane (1983)
    FilmRole: Ziedler
    63%
    22
  • Detektive
    Detektive (1969)
    Film
    Andy a Sebastian si chtějí rychle a snadno vydělat spoustu peněz. Inspirací jim jsou filmy, a tak se stanou soukromými detektivy. Jejich prvním případem je krásná dívka jménem Annabella. Být soukromým detektivem je ale náročnější, než si Andy a Sebastian původně mysleli. I jejich ženské známosti Annabella, Christa a Micky mají svůj podíl na problémech Andyho a Sebastiana. Dva rádoby detektivové se stále více zaplétají do věcí, které jsou nad jejich síly.
    Žánry:DramaKrimi
    62%
    Andy a Sebastian si chtějí rychle a snadno vydělat spoustu peněz. Inspirací jim jsou filmy, a tak se stanou soukromými detektivy. Jejich prvním případem je krásná dívka jménem Annabella. Být soukromým detektivem je ale náročnější, než si Andy a Sebastian původně mysleli. I jejich ženské známosti Annabella, Christa a Micky mají svůj podíl na problémech Andyho a Sebastiana. Dva rádoby detektivové se stále více zaplétají do věcí, které jsou nad jejich síly.
    Žánry:DramaKrimi
    23
  • Liberi armati pericolosi
    Liberi armati pericolosi (1976)
    FilmRole: Oberwald
    Paul, Joe a Louie jsou tři mladíci z dobrých rodin, kteří se rozhodnou vydat na krvavou a bezcílnou sérii zločinů, čímž šokují Paulovu přítelkyni (Eleonora Giorgi) i místního policejního komisaře (Tomas Milian). Skupina začne přepadením čerpací stanice, kde Paul zastřelí tři nevinné kolemjdoucí. Když se později rozhodnou vykrást banku a obchod s potravinami, Paul zabije další lidi. Netrvá dlouho a celá policie je na stopě těmto třem zločincům, kteří unesou dívku a prchají k švýcarským hranicím, přičemž na své cestě zabíjejí každého, kdo jim přijde do cesty.
    62%
    Paul, Joe a Louie jsou tři mladíci z dobrých rodin, kteří se rozhodnou vydat na krvavou a bezcílnou sérii zločinů, čímž šokují Paulovu přítelkyni (Eleonora Giorgi) i místního policejního komisaře (Tomas Milian). Skupina začne přepadením čerpací stanice, kde Paul zastřelí tři nevinné kolemjdoucí. Když se později rozhodnou vykrást banku a obchod s potravinami, Paul zabije další lidi. Netrvá dlouho a celá policie je na stopě těmto třem zločincům, kteří unesou dívku a prchají k švýcarským hranicím, přičemž na své cestě zabíjejí každého, kdo jim přijde do cesty.
    24
  • Texas - Doc Snyder hält die Welt in Atem
    Texas - Doc Snyder hält die Welt in Atem (1993)
    FilmRole: Hank
    Po 30 letech se obávaný Doc Snyder vrací domů. Po dlouhé jízdě prériemi Divokého západu je jeho prádlo nesmírně špinavé, a kdo by ho vypral lépe než jeho neoholená maminka? Ta ho ale nejdřív pošle do vězení, odkud má osvobodit svého bratra Hanka, protože jinak bude oběšen. Když se to podaří, oba se spontánně rozhodnou vykrást banku, což se ale naprosto zvrtne. Před očima Doca Snydera je jeho milovaný bratr zastřelen jeho úhlavním nepřítelem, Nosatým mužem. Snyderovi se sice zpočátku podaří uprchnout, ale Nosatý muž se vydává na pronásledování, a od té chvíle musí zemřít mnoho nevinných lidí – včetně Snyderovy matky…
    Žánry:KomedieWestern
    62%
    Po 30 letech se obávaný Doc Snyder vrací domů. Po dlouhé jízdě prériemi Divokého západu je jeho prádlo nesmírně špinavé, a kdo by ho vypral lépe než jeho neoholená maminka? Ta ho ale nejdřív pošle do vězení, odkud má osvobodit svého bratra Hanka, protože jinak bude oběšen. Když se to podaří, oba se spontánně rozhodnou vykrást banku, což se ale naprosto zvrtne. Před očima Doca Snydera je jeho milovaný bratr zastřelen jeho úhlavním nepřítelem, Nosatým mužem. Snyderovi se sice zpočátku podaří uprchnout, ale Nosatý muž se vydává na pronásledování, a od té chvíle musí zemřít mnoho nevinných lidí – včetně Snyderovy matky…
    Žánry:KomedieWestern
    25
  • Mordi e fuggi
    Mordi e fuggi (1973)
    FilmRole: German tourist
    61%
    26
  • Padroni della citta, I
    Padroni della citta, I (1976)
    FilmRole: Valentino
    Tony, vymahač dluhů u mafie, je nespokojený se svým životem. Sní o tom, že jednoho dne bude bohatý, ale uvízl v beznadějné práci, kde mlátí dlužníky, kteří se opozdí s platbami. Poté, co se setká s Napolim, dalším mafiánským vymahačem, kterého právě vyhodili z práce, vymyslí plán. Společně podvedou mafiánského bosse Manzariho o jmění, poté mohou odejít do důchodu a žít v luxusu. Manzari jim to ale nehodlá tak snadno dovolit.
    61%
    Tony, vymahač dluhů u mafie, je nespokojený se svým životem. Sní o tom, že jednoho dne bude bohatý, ale uvízl v beznadějné práci, kde mlátí dlužníky, kteří se opozdí s platbami. Poté, co se setká s Napolim, dalším mafiánským vymahačem, kterého právě vyhodili z práce, vymyslí plán. Společně podvedou mafiánského bosse Manzariho o jmění, poté mohou odejít do důchodu a žít v luxusu. Manzari jim to ale nehodlá tak snadno dovolit.
    27
  • Tex a pán temnot
    Tex a pán temnot (1985)
    FilmRole: El Morisco
    59%
    28
  • Strašidelné léto
    Strašidelné léto (1988)
    FilmRole: Maurice
    V létě roku 1816 se u Ženevského jezera sešli básník Percy Shelley (Eric Stoltz) se svou milenkou Mary Godwinovou (Alice Krigeová) a její nevlastní sestrou Claire Clairmontovou (Laura Dernová) a lord Byron (Philip Anglim) se svým společníkem a osobním lékařem Johnem Polidorim (Alex Winter). Společný čas v Byronově pronajaté vile trávili filozofickými debatami, rozjímáním o umění, sexem a drogami, jimiž je ochotně zásoboval Polidori. Pod vlivem oněch letních událostí začala Mary (která se za Shelleyho později provdala) psát svého slavného Frankensteina, Polidori vytvořil klasickou hororovou povídku Upír a lord Byron napsal báseň Mont Blanc (jehož silueta se za hezkého počasí odrážela ve vodách jezera). Ivan Passer, který po srpnové okupaci Československa emigroval do Spojených států, se sice uplatnil v Hollywoodu (jeho nejlepším americkým dílem zůstává drama vietnamského veterána Cutterova cesta - 1981), ale nikdy nedosáhl vrcholného úspěchu jako např. Miloš Forman. V roce 1988 zfilmoval román Anne Edwardsové Strašidelné léto (1972), popisující výše zmíněné události. Na rozdíl od předchozího filmu Gothic (1986) britského režiséra Kena Russella, vyprávěného s typickým Russellovým zaujetím pro hororové fantazie a vizuální úlety, zvolil Passer realističtější a také serióznější přístup pro zobrazení trýzněných myslí obou romantických básníků a jejich přátel. Místy až snovou atmosféru podtrhuje působivá fotografie známého kameramana Giuseppeho Rotunna (natáčelo se u italského Lago di Como) a uměřené výkony hlavních představitelů. Kromě zmíněných dvou filmů popisuje toto setkání u Ženevského jezera rovněž španělský snímek Veslovat po větru (1987, Remando al viento) s poněkud překvapivě obsazeným Hughem Grantem jako lordem Byronem.
    Žánry:Drama
    59%
    V létě roku 1816 se u Ženevského jezera sešli básník Percy Shelley (Eric Stoltz) se svou milenkou Mary Godwinovou (Alice Krigeová) a její nevlastní sestrou Claire Clairmontovou (Laura Dernová) a lord Byron (Philip Anglim) se svým společníkem a osobním lékařem Johnem Polidorim (Alex Winter). Společný čas v Byronově pronajaté vile trávili filozofickými debatami, rozjímáním o umění, sexem a drogami, jimiž je ochotně zásoboval Polidori. Pod vlivem oněch letních událostí začala Mary (která se za Shelleyho později provdala) psát svého slavného Frankensteina, Polidori vytvořil klasickou hororovou povídku Upír a lord Byron napsal báseň Mont Blanc (jehož silueta se za hezkého počasí odrážela ve vodách jezera). Ivan Passer, který po srpnové okupaci Československa emigroval do Spojených států, se sice uplatnil v Hollywoodu (jeho nejlepším americkým dílem zůstává drama vietnamského veterána Cutterova cesta - 1981), ale nikdy nedosáhl vrcholného úspěchu jako např. Miloš Forman. V roce 1988 zfilmoval román Anne Edwardsové Strašidelné léto (1972), popisující výše zmíněné události. Na rozdíl od předchozího filmu Gothic (1986) britského režiséra Kena Russella, vyprávěného s typickým Russellovým zaujetím pro hororové fantazie a vizuální úlety, zvolil Passer realističtější a také serióznější přístup pro zobrazení trýzněných myslí obou romantických básníků a jejich přátel. Místy až snovou atmosféru podtrhuje působivá fotografie známého kameramana Giuseppeho Rotunna (natáčelo se u italského Lago di Como) a uměřené výkony hlavních představitelů. Kromě zmíněných dvou filmů popisuje toto setkání u Ženevského jezera rovněž španělský snímek Veslovat po větru (1987, Remando al viento) s poněkud překvapivě obsazeným Hughem Grantem jako lordem Byronem.
    Žánry:Drama
    29
  • Rote Sonne
    Rote Sonne (1970)
    FilmRole: Mercedesfahrer
    59%
    30
  • A Big Grey-Blue Bird
    A Big Grey-Blue Bird (1971)
    Film
    59%
    31
  • Pronto ad uccidere
    Pronto ad uccidere (1976)
    FilmRole: Bavoso
    V hlavní roli Ray Lovelock jako Massimo, mladý policista v utajení s chutí pro násilí a žízní po pomstě! Massimo se nechá zatknout a rychle se infiltruje mezi zločince odpykávající si trest. Nakonec je naplánován útěk a Massimo má být mezi nimi. Sotva se dostanou na svobodu, je spáchán atentát na bosse (Martin Balsam). Massimo jedná rychle a pomáhá ho zachránit, a to je ta správná chvíle, na kterou čekal.
    57%
    V hlavní roli Ray Lovelock jako Massimo, mladý policista v utajení s chutí pro násilí a žízní po pomstě! Massimo se nechá zatknout a rychle se infiltruje mezi zločince odpykávající si trest. Nakonec je naplánován útěk a Massimo má být mezi nimi. Sotva se dostanou na svobodu, je spáchán atentát na bosse (Martin Balsam). Massimo jedná rychle a pomáhá ho zachránit, a to je ta správná chvíle, na kterou čekal.
    32
  • Mystère
    Mystère (1983)
    FilmRole: Reinhardt
    56%
    33
  • Halbe Brüder
    Halbe Brüder (2015)
    FilmRole: Hein
    54%
    34
  • Spielen wir Liebe
    Spielen wir Liebe (1977)
    Film
    Laura a Fabrizio se každé léto setkávají v lese u letního sídla jejích rodičů. Fabrizio je samotářský chlapec, kterému dělá společnost jen jeho pes; Laura je sladké, ale nejisté dítě. Letos do jejich příběhu vstupují nové aspekty, protože oba dospívají. Laura se do Fabrizia zamilovává, zatímco on projevuje nové sexuální uvědomění, které maskuje svou zlobou. Věci se dále vyvíjejí, když potkají Sylvii, která je na rozdíl od nevinné Laury sebevědomá a asertivní. Fabrizio je jí fascinován a nakonec Lauru podplatí, aby ji přivedla do lesa, aby se k nim připojila při hrách.
    Žánry:DramaRomantický
    52%
    Laura a Fabrizio se každé léto setkávají v lese u letního sídla jejích rodičů. Fabrizio je samotářský chlapec, kterému dělá společnost jen jeho pes; Laura je sladké, ale nejisté dítě. Letos do jejich příběhu vstupují nové aspekty, protože oba dospívají. Laura se do Fabrizia zamilovává, zatímco on projevuje nové sexuální uvědomění, které maskuje svou zlobou. Věci se dále vyvíjejí, když potkají Sylvii, která je na rozdíl od nevinné Laury sebevědomá a asertivní. Fabrizio je jí fascinován a nakonec Lauru podplatí, aby ji přivedla do lesa, aby se k nim připojila při hrách.
    Žánry:DramaRomantický
    35
  • Julie
    Julie (1974)
    FilmRole: Uncle Alex
    49%
    36
  • West ti va stretto, amico ... è arrivato Alleluja, Il
    West ti va stretto, amico ... è arrivato Alleluja, Il (1972)
    FilmRole: Lt. Schultz
    49%
    37
  • Seržant Klems
    Seržant Klems (1971)
    Film
    Jeho osudy se začaly psát na konci 1. světové války, pokračovaly v cizinecké legii v Maroku a nakonec se tragicky uzavřely ve Francouzské Guyaně. Německý důstojník je v bitvě u Artois křivě nařčen ze špionáže a aby si zachránil krk, začne se vydávat za svého přítele – seržanta Klemse. Se změněnou identitou prchá do Maroka, kde se stává součástí cizineckých legií. Brzy si ale uvědomuje svůj omyl a dává se na stranu místních povstalců, bojujících proti francouzské a španělské armádě. Evropané ale nakonec vítězí a Klems je odsouzen strávit zbytek života za zdmi kruté věznice.
    49%
    Jeho osudy se začaly psát na konci 1. světové války, pokračovaly v cizinecké legii v Maroku a nakonec se tragicky uzavřely ve Francouzské Guyaně. Německý důstojník je v bitvě u Artois křivě nařčen ze špionáže a aby si zachránil krk, začne se vydávat za svého přítele – seržanta Klemse. Se změněnou identitou prchá do Maroka, kde se stává součástí cizineckých legií. Brzy si ale uvědomuje svůj omyl a dává se na stranu místních povstalců, bojujících proti francouzské a španělské armádě. Evropané ale nakonec vítězí a Klems je odsouzen strávit zbytek života za zdmi kruté věznice.
    38
  • Sballato, gasato, completamente fuso
    Sballato, gasato, completamente fuso (1982)
    FilmRole: regista Brian De Pino
    • Netflix
    48%
    39
  • Quando le donne si chiamavano 'Madonne'
    Quando le donne si chiamavano 'Madonne' (1972)
    FilmRole: Romildo Varrone
    45%
    40
  • Semana Santa
    Semana Santa (2002)
    FilmRole: Castenada
    Španělské starobylé město Sevilla právě slaví svátky ukřižování a vzkříšení a v úzkých uličkách procházejí davy lidí v červených kápích, kteří se chtějí tímto bezbolestným způsobem vykoupit ze svých hříchů. Mezi nimi ale krouží člověk, který má v úmyslu jeden hřích (a zrovna ten největší) naopak spáchat. Jeho prvními obětmi jsou homosexuální a drogově závislá dvojčata, která brutálně zavraždí. Ale to je jen začátek, mrtvoly začínají přibývat a vyšetřovatelka Maria, která má případ na starosti, začíná mít obavy o svůj život. Musí vraha najít dřív, než on najde ji.
    Žánry:DramaThriller
    43%
    Španělské starobylé město Sevilla právě slaví svátky ukřižování a vzkříšení a v úzkých uličkách procházejí davy lidí v červených kápích, kteří se chtějí tímto bezbolestným způsobem vykoupit ze svých hříchů. Mezi nimi ale krouží člověk, který má v úmyslu jeden hřích (a zrovna ten největší) naopak spáchat. Jeho prvními obětmi jsou homosexuální a drogově závislá dvojčata, která brutálně zavraždí. Ale to je jen začátek, mrtvoly začínají přibývat a vyšetřovatelka Maria, která má případ na starosti, začíná mít obavy o svůj život. Musí vraha najít dřív, než on najde ji.
    Žánry:DramaThriller
    41
  • Siegfried und das sagenhafte Liebesleben der Nibelungen
    42%
    42
  • 43
  • Miniere del Kilimangiaro, Le
    Miniere del Kilimangiaro, Le (1986)
    Film
    34%
    44

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.