Josefa Pechlátová: Nejlepší filmy a seriály

7.0

Josefa Pechlátová: Filmy a seriály

Josefa Pechlátová, rozená Svobodová, se narodila 5. května 1890 v Praze, tehdejším Rakousko-Uhersku. Již od mládí projevovala zájem o divadlo a brzy se začala angažovat v pražských kabaretech. Působila například v kabaretu U bílé labutě, kde získávala první herecké zkušenosti.

Působení v kočovných společnostech

Pod vedením ředitele Alfréda Vladyky se připojila k jeho kočovné divadelní společnosti, se kterou cestovala po různých městech a vesnicích. V této době vystupovala pod uměleckým jménem Pepča Pechlátová a získávala si oblibu u diváků svým hereckým talentem a charismatem.

Rozhlasová činnost

Po druhé světové válce se stáhla z aktivního divadelního života, ale nadále zůstala činná v oblasti umění. Až do šedesátých let byla členkou hereckého souboru Československého rozhlasu, kde uplatňovala své herecké schopnosti v rozhlasových hrách a pořadech.

Filmová kariéra

Ve filmovém průmyslu se Josefa Pechlátová prosadila až v pozdějším věku. Objevila se ve více než třiceti filmech, často v rolích starších žen, babiček či tetiček. Mezi její významné role patří postava prababičky ve filmu "Hogo fogo Homolka" (1970), babičky s pletením v pohádce "Šíleně smutná princezna" (1968) či sousedky Nevyjelové v komedii "Jáchyme, hoď ho do stroje!" (1974).

Osobní život a závěr kariéry

Josefa Pechlátová byla známá svým smyslem pro humor a vitalitou, které si udržovala až do vysokého věku. Zemřela 29. září 1974 v Praze ve věku 84 let.


  • Chalupáři
    Chalupáři (1975)
    Seriál
    • iVysílání
    83%
    1
  • Dařbuján a Pandrhola
    Dařbuján a Pandrhola (1960)
    FilmRole: havířka Pšuková
    • Oneplay
    • Prima Plus
    Hrdinou pohádky Dařbuján a Pandrhola je chudý havíř Kuba Dařbuján, který se stará o svou Markýtku a jedenáct dětí. Není divu, že se jen málokdy nají dosyta. A to jim vrána právě nese další. Když se narodí, vydá se Kuba hledat kmotra. Odmítne stařečka (Pánaboha), protože je dobrý jen k bohatým, myslivce (čerta), rád však přijme nabídku sekáče (Smrti), který jediný je stejně spravedlivý ke všem bez rozdílu. Smrťák mu nabídne úmluvu a Kuba se stane doktorem. Pokud bude stát Smrťák u nohou postele, může pacienta uzdravit, pokud však u hlavy, není již nemocnému pomoci. Kuba souhlasí a hned druhý den se dá do léčení. Nakonec po dlouhém zdráhání pomůže i bohatému a lakomému sládkovi Pandrholovi, přestože tím poruší danou úmluvu. Pandrhola navíc nechá Smrťáka zatlouct do velkého sudu, aby se jej zbavil jednou provždy. Od té chvíle však nikdo a nic nemůže zemřít. Ani člověk, ani zvíře. A to je věru nepříjemné...
    Žánry:KomediePohádka
    81%
    Hrdinou pohádky Dařbuján a Pandrhola je chudý havíř Kuba Dařbuján, který se stará o svou Markýtku a jedenáct dětí. Není divu, že se jen málokdy nají dosyta. A to jim vrána právě nese další. Když se narodí, vydá se Kuba hledat kmotra. Odmítne stařečka (Pánaboha), protože je dobrý jen k bohatým, myslivce (čerta), rád však přijme nabídku sekáče (Smrti), který jediný je stejně spravedlivý ke všem bez rozdílu. Smrťák mu nabídne úmluvu a Kuba se stane doktorem. Pokud bude stát Smrťák u nohou postele, může pacienta uzdravit, pokud však u hlavy, není již nemocnému pomoci. Kuba souhlasí a hned druhý den se dá do léčení. Nakonec po dlouhém zdráhání pomůže i bohatému a lakomému sládkovi Pandrholovi, přestože tím poruší danou úmluvu. Pandrhola navíc nechá Smrťáka zatlouct do velkého sudu, aby se jej zbavil jednou provždy. Od té chvíle však nikdo a nic nemůže zemřít. Ani člověk, ani zvíře. A to je věru nepříjemné...
    Žánry:KomediePohádka
    2
  • Byli jednou dva písaři
    Byli jednou dva písaři (1973)
    SeriálRole: babka
    • iVysílání
    Flaubertův Bouvard a Pécuchet bojují svůj nerovný boj s nastupujícím rozmachem vědy zcela nepřipraveni, neseznámeni s novými pravidly hry. Technika je něčím zcela novým pro právě končící století encyklopedistů, romantiků a snílků než pro strojový rytmus století právě se rodícího. Mnoho se ve století dvacátém změnilo, ale podíváme-li se zpátky, zjistíme, že je tu něco, co zůstává: lidská zvídavost, touha poznávat, objevovat, potýkat se s neznámým. Touha, kterou jsme včera nazvali nadšeným romantismem pánů Bouvarda a Pécucheta a kterou dnes obdivujeme jako romantismus nezdolných badatelů stejných jmen — v televizním zpracování je ztělesňují Jiří Sovák a Miroslav Horníček. Neboť i v nás stále plane malý ohýnek utajované objevitelské touhy a nedáme dopustit na své vlastní objevy a poznatky. Protože jinak bychom nemohli vynalézat neuvěřitelné, věřit ještě nevynalezenému — a nezbylo by nám nic jiného než stárnout.
    Žánry:Komedie
    81%
    Flaubertův Bouvard a Pécuchet bojují svůj nerovný boj s nastupujícím rozmachem vědy zcela nepřipraveni, neseznámeni s novými pravidly hry. Technika je něčím zcela novým pro právě končící století encyklopedistů, romantiků a snílků než pro strojový rytmus století právě se rodícího. Mnoho se ve století dvacátém změnilo, ale podíváme-li se zpátky, zjistíme, že je tu něco, co zůstává: lidská zvídavost, touha poznávat, objevovat, potýkat se s neznámým. Touha, kterou jsme včera nazvali nadšeným romantismem pánů Bouvarda a Pécucheta a kterou dnes obdivujeme jako romantismus nezdolných badatelů stejných jmen — v televizním zpracování je ztělesňují Jiří Sovák a Miroslav Horníček. Neboť i v nás stále plane malý ohýnek utajované objevitelské touhy a nedáme dopustit na své vlastní objevy a poznatky. Protože jinak bychom nemohli vynalézat neuvěřitelné, věřit ještě nevynalezenému — a nezbylo by nám nic jiného než stárnout.
    Žánry:Komedie
    3
  • Dívka na koštěti
    Dívka na koštěti (1972)
    FilmRole: babka na farmě
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • KVIFF TV
    • +1
    Řekněte, komu by se chtělo být tři sta let po škole? Mladé čarodějnici Saxaně rozhodně ne. Využije tedy první příležitosti a uteče z podzemní říše do světa lidí. Ředitel školy za ní sice vyšle starého vysloužilého upíra, aby ji hlídal a přivedl zpět, ale Saxana po návratu nijak netouží. Jedinou její starostí je sehnat babské ucho. Stačí totiž jediný lok odvaru, a povinnost vrátit se zpět mezi pohádkové bytosti už neplatí. Protože však byla Saxana vždycky nepozorná, netuší, že nejde o vývar z opravdového babského ucha, leč o bylinkový vývar z šalvěje přeslenitého, zvaného lidově babské ucho. Saxanin pobyt mezi lidmi je tak poznamenán řadou zdařilých i poněkud nepovedených kouzel, ale také poznáním zcela nového citu - lásky.
    80%
    Řekněte, komu by se chtělo být tři sta let po škole? Mladé čarodějnici Saxaně rozhodně ne. Využije tedy první příležitosti a uteče z podzemní říše do světa lidí. Ředitel školy za ní sice vyšle starého vysloužilého upíra, aby ji hlídal a přivedl zpět, ale Saxana po návratu nijak netouží. Jedinou její starostí je sehnat babské ucho. Stačí totiž jediný lok odvaru, a povinnost vrátit se zpět mezi pohádkové bytosti už neplatí. Protože však byla Saxana vždycky nepozorná, netuší, že nejde o vývar z opravdového babského ucha, leč o bylinkový vývar z šalvěje přeslenitého, zvaného lidově babské ucho. Saxanin pobyt mezi lidmi je tak poznamenán řadou zdařilých i poněkud nepovedených kouzel, ale také poznáním zcela nového citu - lásky.
    4
  • Šíleně smutná princezna
    Šíleně smutná princezna (1968)
    FilmRole: babička s pletením
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • KVIFF TV
    • +1
    Princezna by se měla vdávat, a tak se radši dá na naříkání. Kdo její žal vyléčí? Česká filmová pohádka režiséra Bořivoje Zemana vypráví prostý příběh dvou mladičkých královských dětí, které jejich otcové již před lety zasnoubili, avšak které chtějí o svém osudu a životních partnerech rozhodovat ze své vlastní vůle. Tedy v podstatě známý pohádkový motiv, nebo chcete-li, milostný motiv v pohádkovém rouše. Režisér Zeman prohlásil, že vědomě navazuje na svou Pyšnou princeznu z roku 1952. Velkou popularitu této pohádce zajistilo i herecké obsazení: do rolí královských dětí vybral režisér Helenu Vondráčkovou a Václava Neckáře. I v dalších rolích se objevil výkvět českého herectví – například Jaroslav Marvan, Josef Kemr, Bohuš Záhorský a Stella Zázvorková. Hudbu složil Jan Hammer. (Česká televize)
    80%
    Princezna by se měla vdávat, a tak se radši dá na naříkání. Kdo její žal vyléčí? Česká filmová pohádka režiséra Bořivoje Zemana vypráví prostý příběh dvou mladičkých královských dětí, které jejich otcové již před lety zasnoubili, avšak které chtějí o svém osudu a životních partnerech rozhodovat ze své vlastní vůle. Tedy v podstatě známý pohádkový motiv, nebo chcete-li, milostný motiv v pohádkovém rouše. Režisér Zeman prohlásil, že vědomě navazuje na svou Pyšnou princeznu z roku 1952. Velkou popularitu této pohádce zajistilo i herecké obsazení: do rolí královských dětí vybral režisér Helenu Vondráčkovou a Václava Neckáře. I v dalších rolích se objevil výkvět českého herectví – například Jaroslav Marvan, Josef Kemr, Bohuš Záhorský a Stella Zázvorková. Hudbu složil Jan Hammer. (Česká televize)
    5
  • Svatba jako řemen
    Svatba jako řemen (1967)
    FilmRole: babička
    • Oneplay
    Jednoho večera se tu před nádražím objeví stará pragovka se dvěma značně podroušenými muži. U pokladny jeden z nich obtěžuje mladou prodavačku Haničku, které se ujme starší muž, velevážený tajemník, a nepokrytě se ji pokouší sbalit. To si samozřejmě podnapilý mladík nenechá líbit, a tak společně s přihlížejícím frajírkem dívku tajemníkovi přeberou. Posadí ji do auta a odjedou. Druhý den dívka nahlásí na VB, že byla znásilněna třemi neznámými muži. Vyšetřování případu se ujímá starší uvážlivý policista se svým mladým horkokrevným a mírně ztřeštěným kolegou. Jak se brzy ukáže, jeden z trojice mužů se právě žení a obvinění veselku značně zkomplikuje. Protože to s tím znásilněním ovšem není tak jednoznačné, nezbývá než přesvědčit Haničku, aby je vzala zpět.
    Žánry:Komedie
    80%
    Jednoho večera se tu před nádražím objeví stará pragovka se dvěma značně podroušenými muži. U pokladny jeden z nich obtěžuje mladou prodavačku Haničku, které se ujme starší muž, velevážený tajemník, a nepokrytě se ji pokouší sbalit. To si samozřejmě podnapilý mladík nenechá líbit, a tak společně s přihlížejícím frajírkem dívku tajemníkovi přeberou. Posadí ji do auta a odjedou. Druhý den dívka nahlásí na VB, že byla znásilněna třemi neznámými muži. Vyšetřování případu se ujímá starší uvážlivý policista se svým mladým horkokrevným a mírně ztřeštěným kolegou. Jak se brzy ukáže, jeden z trojice mužů se právě žení a obvinění veselku značně zkomplikuje. Protože to s tím znásilněním ovšem není tak jednoznačné, nezbývá než přesvědčit Haničku, aby je vzala zpět.
    Žánry:Komedie
    6
  • Zabil jsem Einsteina, pánové...
    Zabil jsem Einsteina, pánové... (1970)
    FilmRole: Laurinová
    • Oneplay
    Fantastický příběh, jehož děj se odehrává střídavě v Americe, někdy na přelomu druhého a třetího tisíciletí, a v Praze roku 1911, je založen na myšlence, zda a do jaké míry by předčasná smrt zakladatele moderní fyziky, Alberta Einsteina, ovlivnila vývoj naší civilizace. Na rozdíl od většiny děl tohoto žánru, která posunují příběh do daleké budoucnosti, se zde děj naopak vrací pomocí stroje času do minulosti. Jako historický fakt autoři označili skutečnost, že profesor Einstein mohl přijít v Praze roku 1911 o život - na této myšlence je postaven celý děj filmu. Příběh se odehrává v budoucnosti, konkrétně v roce 1999. Skupinka bojovně naladěných fanatiků si pohrává s nebezpečným vynálezem - takzvanou bombou G, kvůli které ženy obrůstají plnovousem a nerodí děti. Při hledání viníka toho všeho dojde lidstvo k názoru, že všechno má na svědomí zakladatel moderní fyziky. Do minulosti proto odlétá výprava profesora Moora s jediným cílem - zabít mladého Alberta Einsteina... (Česká televize)
    Žánry:KomedieSci-fi
    78%
    Fantastický příběh, jehož děj se odehrává střídavě v Americe, někdy na přelomu druhého a třetího tisíciletí, a v Praze roku 1911, je založen na myšlence, zda a do jaké míry by předčasná smrt zakladatele moderní fyziky, Alberta Einsteina, ovlivnila vývoj naší civilizace. Na rozdíl od většiny děl tohoto žánru, která posunují příběh do daleké budoucnosti, se zde děj naopak vrací pomocí stroje času do minulosti. Jako historický fakt autoři označili skutečnost, že profesor Einstein mohl přijít v Praze roku 1911 o život - na této myšlence je postaven celý děj filmu. Příběh se odehrává v budoucnosti, konkrétně v roce 1999. Skupinka bojovně naladěných fanatiků si pohrává s nebezpečným vynálezem - takzvanou bombou G, kvůli které ženy obrůstají plnovousem a nerodí děti. Při hledání viníka toho všeho dojde lidstvo k názoru, že všechno má na svědomí zakladatel moderní fyziky. Do minulosti proto odlétá výprava profesora Moora s jediným cílem - zabít mladého Alberta Einsteina... (Česká televize)
    Žánry:KomedieSci-fi
    7
  • Hogo fogo Homolka
    Hogo fogo Homolka (1971)
    FilmRole: prababička
    • Oneplay
    • Canal+
    • KVIFF TV
    • +1
    Homolkovi si pořídili auto, teď jsou teprve hogo fogo rodina! A následuje dohadování o tom, kam se pojede na první výlet. Děda s Ludvou prosazují fotbal, babi s Heduš dostihy v Chuchli - nakonec rozhodne zpráva, že pradědečkovi je zle. A tak se Homolkovi vypraví do jihočeské vesničky rozloučit se s umírajícím pradědečkem. Vše se ale odvíjí zcela jinak, než Homolkovi, a stejně tak i diváci, očekávají. Komedie Hogo fogo Homolka je druhou částí volné trilogie režiséra Jaroslava Papouška o běžných starostech rodiny Homolkových.
    78%
    Homolkovi si pořídili auto, teď jsou teprve hogo fogo rodina! A následuje dohadování o tom, kam se pojede na první výlet. Děda s Ludvou prosazují fotbal, babi s Heduš dostihy v Chuchli - nakonec rozhodne zpráva, že pradědečkovi je zle. A tak se Homolkovi vypraví do jihočeské vesničky rozloučit se s umírajícím pradědečkem. Vše se ale odvíjí zcela jinak, než Homolkovi, a stejně tak i diváci, očekávají. Komedie Hogo fogo Homolka je druhou částí volné trilogie režiséra Jaroslava Papouška o běžných starostech rodiny Homolkových.
    8
  • Farářův konec
    Farářův konec (1969)
    FilmRole: babička
    • Oneplay
    Zřejmě nejvtipnější Schormův snímek, který využívá schématu falešného kněze (Pilgrim 1923, Nejsme žádní andělé 1988, Corpus Christi 2019), od jehož dobromyslné nekompetentnosti se odvíjejí humorné situace. Skrze jeho postavu kostelníka, jenž přijíždí do malé vesnice zaujmout místo nového faráře, ačkoliv k tomu nemá oprávnění a je do pozice de facto dotlačen okolnostmi, Schorm alegoricky zrcadlí vztah socialistické společnosti k církvi. Farářova přítomnost naruší stabilní postavení místního ateistického učitele, který je jakýmsi lídrem vesnice, a razí prostý požitkářský přístup k životu s heslem “chléb a hry”. Farářovo kázání v čele s mravními ideály a hodnotami přesahujícími lidské bytí jdou učiteli proti srsti a chce se ho za každou cenu zbavit. Ne však kvůli jiné životní filosofii, nýbrž pro stále upadající moc a důležitost ve společnosti, jelikož nový farář se mezi občany těší stále větší oblibě. Vše směřuje až k nevyhnutelné tragické smrti faráře, jehož totožnost je odhalena, a zřítí se z vysokých kostelních pater. Snímek svým způsobem variuje Kristův osud a využívá vícevýznamových obrazů a symbolů.
    77%
    Zřejmě nejvtipnější Schormův snímek, který využívá schématu falešného kněze (Pilgrim 1923, Nejsme žádní andělé 1988, Corpus Christi 2019), od jehož dobromyslné nekompetentnosti se odvíjejí humorné situace. Skrze jeho postavu kostelníka, jenž přijíždí do malé vesnice zaujmout místo nového faráře, ačkoliv k tomu nemá oprávnění a je do pozice de facto dotlačen okolnostmi, Schorm alegoricky zrcadlí vztah socialistické společnosti k církvi. Farářova přítomnost naruší stabilní postavení místního ateistického učitele, který je jakýmsi lídrem vesnice, a razí prostý požitkářský přístup k životu s heslem “chléb a hry”. Farářovo kázání v čele s mravními ideály a hodnotami přesahujícími lidské bytí jdou učiteli proti srsti a chce se ho za každou cenu zbavit. Ne však kvůli jiné životní filosofii, nýbrž pro stále upadající moc a důležitost ve společnosti, jelikož nový farář se mezi občany těší stále větší oblibě. Vše směřuje až k nevyhnutelné tragické smrti faráře, jehož totožnost je odhalena, a zřítí se z vysokých kostelních pater. Snímek svým způsobem variuje Kristův osud a využívá vícevýznamových obrazů a symbolů.
    9
  • Kamarádi
    Kamarádi (1971)
    Seriál
    Když byl v roce 1969 natočen historicky první český dětský televizní seriál, zachycující současné děti a jejich starosti, okamžitě vzbudil u diváků ohlas. Ukazoval obyčejné dětské kamarádství, vztahy mezi dětmi i dospělými, zachytil atmosféru pražské Malé Strany (natáčel se v okolí Jánského vršku i pražských barokních zahrad v podhradí) a „nastartoval“ například i hereckou kariéru Marka Ebena v roli Válečka. (Česká televize)
    Žánry:KomedieRodinný
    74%
    Když byl v roce 1969 natočen historicky první český dětský televizní seriál, zachycující současné děti a jejich starosti, okamžitě vzbudil u diváků ohlas. Ukazoval obyčejné dětské kamarádství, vztahy mezi dětmi i dospělými, zachytil atmosféru pražské Malé Strany (natáčel se v okolí Jánského vršku i pražských barokních zahrad v podhradí) a „nastartoval“ například i hereckou kariéru Marka Ebena v roli Válečka. (Česká televize)
    Žánry:KomedieRodinný
    10
  • Hrdina má strach
    Hrdina má strach (1966)
    FilmRole: maminka
    Vcelku krotká moralita zdůrazňuje osobní statečnost. Když ustrašený úředníček na kterémsi vysokém úřadu nedopatřením projeví rozhodný názor, není potrestán, ale naopak povýšen. Televizní režisér František Filip zužitkoval satiricky zacílenou divadelní předlohu Jaroslava Dietla, avšak počínal si přece jen opatrnicky. Rudolf Hrušínský v hlavní úloze pronáší působivé vnitřní monology, v nichž komentuje své počínání, zevrubně zkoumá pohnutky u sebe i svého okolí.
    Žánry:KomedieSatira
    71%
    Vcelku krotká moralita zdůrazňuje osobní statečnost. Když ustrašený úředníček na kterémsi vysokém úřadu nedopatřením projeví rozhodný názor, není potrestán, ale naopak povýšen. Televizní režisér František Filip zužitkoval satiricky zacílenou divadelní předlohu Jaroslava Dietla, avšak počínal si přece jen opatrnicky. Rudolf Hrušínský v hlavní úloze pronáší působivé vnitřní monology, v nichž komentuje své počínání, zevrubně zkoumá pohnutky u sebe i svého okolí.
    Žánry:KomedieSatira
    11
  • Noc nevěsty
    Noc nevěsty (1967)
    FilmRole: stařena
    • Oneplay
    Film Noc nevěsty, v němž se prolíná životní realita s baladicky traktovanými představami a jehož hlavní ženskou postavu vynikajícím způsobem vytvořila Jana Brejchová, natočil v roce 1967 Karel Kachyňa podle novely Jana Procházky Svatá noc. Vypráví příběh z moravské vesnice konce roku 1950, kam se po sebevraždě bohatého statkáře vrací jeho dcera, bývalá jeptiška. Odpor proti násilné kolektivizaci a náboženský fanatismus vedou k davové hysterii a tragickým událostem, které vyvrcholí o štědrovečerní noci.
    Žánry:DramaHistorický
    70%
    Film Noc nevěsty, v němž se prolíná životní realita s baladicky traktovanými představami a jehož hlavní ženskou postavu vynikajícím způsobem vytvořila Jana Brejchová, natočil v roce 1967 Karel Kachyňa podle novely Jana Procházky Svatá noc. Vypráví příběh z moravské vesnice konce roku 1950, kam se po sebevraždě bohatého statkáře vrací jeho dcera, bývalá jeptiška. Odpor proti násilné kolektivizaci a náboženský fanatismus vedou k davové hysterii a tragickým událostem, které vyvrcholí o štědrovečerní noci.
    Žánry:DramaHistorický
    12
  • Perličky na dně
    Perličky na dně (1966)
    FilmRole: 3. Dům radosti - matka
    • KVIFF TV
    Kolektivní dílo nastupující filmařské generace Perličky na dně bývá nazýváno manifestem československé nové vlny. Spíše je ale dokladem různorodosti rukopisů jednotlivých autorských osobností. Každý z pětice filmů ostatně vznikal odděleně, aniž by filmaři viděli práci ostatních, jakkoli na všech spolupracoval stejný kameraman – Jaroslav Kučera. Mladé tvůrce, kteří do povídkového filmu přispěli, spojoval především obdiv k Bohumilu Hrabalovi. Obrazový i interpretační klíč, který každý z nich pro svou povídku zvolil, se nápadně liší. Podkladem filmu byla Hrabalova povídková sbírka Perlička na dně, poprvé vydaná v roce 1963, a navazující Pábitelé. V obou případech jde o tragikomické příběhy ze všedního života, jimž dominuje autenticky znějící přímá řeč, jednoduché vyprávění a jemný humor. Náměty Hrabalových povídek nejsou dramatické. Těžiště představuje pozorná kresba určitého prostředí a výrazných lidských typů. Čtyři režiséři a jedna režisérka tak stáli před výzvou, jak pro jazykově bohatý vyprávěcí styl nalézt adekvátní ekvivalenty ve filmové řeči. Cena FIPRESCI a Zvláštní uznání poroty mladých, které Perličky obdržely na festivalu v Locarnu, nasvědčují, že se jim to podařilo. Film otevírá Smrt pana Baltazara od Jiřího Menzela, pokračuje Podvodníky Jana Němce, Domem radosti Evalda Schorma, Automatem svět Věry Chytilové a uzavírá jej Romance Jaromila Jireše. Kvůli stopáži nebylo do filmu začleněno Fádní odpoledne Ivana Passera a Sběrné surovosti Juraje Herze, uváděné samostatně. (Národní filmový archiv)
    70%
    Kolektivní dílo nastupující filmařské generace Perličky na dně bývá nazýváno manifestem československé nové vlny. Spíše je ale dokladem různorodosti rukopisů jednotlivých autorských osobností. Každý z pětice filmů ostatně vznikal odděleně, aniž by filmaři viděli práci ostatních, jakkoli na všech spolupracoval stejný kameraman – Jaroslav Kučera. Mladé tvůrce, kteří do povídkového filmu přispěli, spojoval především obdiv k Bohumilu Hrabalovi. Obrazový i interpretační klíč, který každý z nich pro svou povídku zvolil, se nápadně liší. Podkladem filmu byla Hrabalova povídková sbírka Perlička na dně, poprvé vydaná v roce 1963, a navazující Pábitelé. V obou případech jde o tragikomické příběhy ze všedního života, jimž dominuje autenticky znějící přímá řeč, jednoduché vyprávění a jemný humor. Náměty Hrabalových povídek nejsou dramatické. Těžiště představuje pozorná kresba určitého prostředí a výrazných lidských typů. Čtyři režiséři a jedna režisérka tak stáli před výzvou, jak pro jazykově bohatý vyprávěcí styl nalézt adekvátní ekvivalenty ve filmové řeči. Cena FIPRESCI a Zvláštní uznání poroty mladých, které Perličky obdržely na festivalu v Locarnu, nasvědčují, že se jim to podařilo. Film otevírá Smrt pana Baltazara od Jiřího Menzela, pokračuje Podvodníky Jana Němce, Domem radosti Evalda Schorma, Automatem svět Věry Chytilové a uzavírá jej Romance Jaromila Jireše. Kvůli stopáži nebylo do filmu začleněno Fádní odpoledne Ivana Passera a Sběrné surovosti Juraje Herze, uváděné samostatně. (Národní filmový archiv)
    13
  • Pan Tau a cesta kolem světa
    Pan Tau a cesta kolem světa (1972)
    FilmRole: babička s trakařem
    70%
    14
  • Směšný pán
    Směšný pán (1969)
    Film
    Významný, niterně zklidněný film Karla Kachyni (natočený podle scénáře Jana Procházky) se sice odehrává v nemocnici, avšak vztahuje se k obecnějším problémům - pojednává o vůli člověka žít všemu navzdory, překonávat vážné zdravotní potíže. Hlavního hrdinu, skvěle ztvárněného Vladimírem Šmeralem, zlomily stalinistické represe, jichž se jako průkopník kybernetiky stal obětí, dokonce i dcera se jej kdysi zřekla. Přesto se vzepne k namáhavé činnosti, když dívku, kterou čas od času vídá z okna nemocničního pokoje, začne podezírat, že chce spáchat sebevraždu. Ačkoli mu nikdo nevěří, starý muž se na vlastní pěst a s doslovným nasazením vlastního života pokusí o její záchranu.
    Žánry:Drama
    70%
    Významný, niterně zklidněný film Karla Kachyni (natočený podle scénáře Jana Procházky) se sice odehrává v nemocnici, avšak vztahuje se k obecnějším problémům - pojednává o vůli člověka žít všemu navzdory, překonávat vážné zdravotní potíže. Hlavního hrdinu, skvěle ztvárněného Vladimírem Šmeralem, zlomily stalinistické represe, jichž se jako průkopník kybernetiky stal obětí, dokonce i dcera se jej kdysi zřekla. Přesto se vzepne k namáhavé činnosti, když dívku, kterou čas od času vídá z okna nemocničního pokoje, začne podezírat, že chce spáchat sebevraždu. Ačkoli mu nikdo nevěří, starý muž se na vlastní pěst a s doslovným nasazením vlastního života pokusí o její záchranu.
    Žánry:Drama
    15
  • Pan Tau
    Pan Tau (1970)
    SeriálRole: babička s trakařem (Pan Tau a cesta kolem světa)
    Jednotlivé díly mají své vlastní karty, seriál má tři nezávislé řady. Pan Tau měl vždycky laskavý výraz, přátelský úsměv a zdvořilé chování. Vždy elegantně oblečený ve fraku anglického typu, s deštníkem a bílým karafiátem v klopě. Nemluvil, ale gesty dokázal vyjádřit vše podstatné. Jeho kouzelná buřinka jej po speciálním poklepání a pohlazení proměnila v loutku, případně uměla přemístit nebo vykouzlit různé předměty. Pan Tau pomáhal hlavně dětem, ale později i dospělým, před kterými se obvykle dokázal úspěšně schovat.
    68%
    Jednotlivé díly mají své vlastní karty, seriál má tři nezávislé řady. Pan Tau měl vždycky laskavý výraz, přátelský úsměv a zdvořilé chování. Vždy elegantně oblečený ve fraku anglického typu, s deštníkem a bílým karafiátem v klopě. Nemluvil, ale gesty dokázal vyjádřit vše podstatné. Jeho kouzelná buřinka jej po speciálním poklepání a pohlazení proměnila v loutku, případně uměla přemístit nebo vykouzlit různé předměty. Pan Tau pomáhal hlavně dětem, ale později i dospělým, před kterými se obvykle dokázal úspěšně schovat.
    16
  • Den sedmý, osmá noc
    Den sedmý, osmá noc (1990)
    FilmRole: Matka účetního
    • Oneplay
    Jeden z trezorových filmů zobrazuje navenek sice tragikomickou, ale přitom stále vypjatější situaci v malé osadě, ohrožené neznámým útočníkem. Bravurně napsaná i zahraná výpověď o chování lidí ve chvílích nejistoty prozrazuje, jak snadno lze ztratit jakýkoli soucit i lidskost. I ti, kteří se baví manipulováním svých bližních, se nakonec mohou stát obětí. Uchvátí zejména Josef Bek, jako pašijový herec, který představuje Krista.
    Žánry:Drama
    67%
    Jeden z trezorových filmů zobrazuje navenek sice tragikomickou, ale přitom stále vypjatější situaci v malé osadě, ohrožené neznámým útočníkem. Bravurně napsaná i zahraná výpověď o chování lidí ve chvílích nejistoty prozrazuje, jak snadno lze ztratit jakýkoli soucit i lidskost. I ti, kteří se baví manipulováním svých bližních, se nakonec mohou stát obětí. Uchvátí zejména Josef Bek, jako pašijový herec, který představuje Krista.
    Žánry:Drama
    17
  • Panenství a kriminál
    Panenství a kriminál (1970)
    FilmRole: Pecháčková
    Přitažlivá a vyzývavá šestnáctiletá dívka nemá o ctitele nouzi, avšak o problém hýbající celým malým městečkem se zaslouží, když ze znásilnění obviní svého šarmantního strýčka, kterého se předtím marně pokoušela svést. Nahořklá komedie, jediný film režírovaný hercem Václavem Lohniským, se opírá o živelné herectví jak Vladimíra Menšíka v roli výřečného strýčka, tak Lucie Žulové jako poťouchlé svůdnice. Vcelku ožehavé téma bylo pojednáno vtipně a nešetřilo dvojsmysly, třeba při soudním přelíčení, kdy údajně postižená dívka byla vyzvána, aby se tužkou trefila do pohybujícího se papíru s dírkou...
    Žánry:Komedie
    67%
    Přitažlivá a vyzývavá šestnáctiletá dívka nemá o ctitele nouzi, avšak o problém hýbající celým malým městečkem se zaslouží, když ze znásilnění obviní svého šarmantního strýčka, kterého se předtím marně pokoušela svést. Nahořklá komedie, jediný film režírovaný hercem Václavem Lohniským, se opírá o živelné herectví jak Vladimíra Menšíka v roli výřečného strýčka, tak Lucie Žulové jako poťouchlé svůdnice. Vcelku ožehavé téma bylo pojednáno vtipně a nešetřilo dvojsmysly, třeba při soudním přelíčení, kdy údajně postižená dívka byla vyzvána, aby se tužkou trefila do pohybujícího se papíru s dírkou...
    Žánry:Komedie
    18
  • Můj brácha má prima bráchu
    Můj brácha má prima bráchu (1975)
    FilmRole: sousedka
    • Oneplay
    • Magenta TV
    Oním prima bráchou je Martin Pavelka přezdívaný Prcek, který se s pomocí své spolužačky Pavlínky rozhodne usmířit svého poněkud tvrdohlavého staršího bratra Honzu se sympatickou Zuzanou Vránovou. Rozešli se poté, co oslava Honzova vítězného závodu na ploché dráze nedopadla podle jeho představ. Když se jim to po dlouhém snažení konečně povede, Honza rukuje na vojnu. Ani teď však nemá Martin klid, zjistí totiž, že Honzovo a Zuzanino usmíření nezůstalo bez následků. Nejprve se energický brácha rozjede za Honzou do kasáren, a pak to ještě musí zařídit s rodiči a Vránovými. Ani poté, co všechno dobře dopadne a nastane svatební den, však není problémům konec, a tak má Martin opět plné ruce práce.
    Žánry:KomedieRodinný
    66%
    Oním prima bráchou je Martin Pavelka přezdívaný Prcek, který se s pomocí své spolužačky Pavlínky rozhodne usmířit svého poněkud tvrdohlavého staršího bratra Honzu se sympatickou Zuzanou Vránovou. Rozešli se poté, co oslava Honzova vítězného závodu na ploché dráze nedopadla podle jeho představ. Když se jim to po dlouhém snažení konečně povede, Honza rukuje na vojnu. Ani teď však nemá Martin klid, zjistí totiž, že Honzovo a Zuzanino usmíření nezůstalo bez následků. Nejprve se energický brácha rozjede za Honzou do kasáren, a pak to ještě musí zařídit s rodiči a Vránovými. Ani poté, co všechno dobře dopadne a nastane svatební den, však není problémům konec, a tak má Martin opět plné ruce práce.
    Žánry:KomedieRodinný
    19
  • Páté kolo u vozu
    Páté kolo u vozu (1958)
    FilmRole: babička ve frontě
    Ačkoli emancipovaná redaktorka jednoho ženského časopisu hlásá, aby se hlavně prarodiče nenechávali zneužívat svými dospělými dětmi, bez zábran přijímá skutečnost, že její matka, dosud čiperná důchodkyně, pracuje v její domácnosti jako pomocnice pro všechno, aniž by se dočkala jakékoliv mzdy nebo uznání. Babička se však poučí z jednoho článku, který napsala právě její dcera - a vzbouří se. Navíc je natolik moudrá, že zabrání rozpadu manželství jejich nejbližších. Výrazné moralizátorské tendence jsou naštěstí drženy v přijatelných mezích a nabádavé ponaučení je docela humorné.
    Žánry:DramaKomedie
    66%
    Ačkoli emancipovaná redaktorka jednoho ženského časopisu hlásá, aby se hlavně prarodiče nenechávali zneužívat svými dospělými dětmi, bez zábran přijímá skutečnost, že její matka, dosud čiperná důchodkyně, pracuje v její domácnosti jako pomocnice pro všechno, aniž by se dočkala jakékoliv mzdy nebo uznání. Babička se však poučí z jednoho článku, který napsala právě její dcera - a vzbouří se. Navíc je natolik moudrá, že zabrání rozpadu manželství jejich nejbližších. Výrazné moralizátorské tendence jsou naštěstí drženy v přijatelných mezích a nabádavé ponaučení je docela humorné.
    Žánry:DramaKomedie
    20
  • Psi a lidé
    Psi a lidé (1971)
    FilmRole: II. Hry lásky - Pírko

    Tři komediální povídky: 1. Nahý v trní: velký pes připraví koupajícího se muže o veškeré svršky. 2. Hry lásky: profesor na penzi a naivní malíř právě maluje biblický výjev Zuzana a starci. Zloděj psů Tonda se zajímá o profesorova knírače i o kypře vnadnou Zuzanu. 3. Věrnost: lovecký pes Argoš zahyne, když brání svého milovaného pána, který ho v opilosti daroval. Tři lyrické miniatury připravoval Vojtěch Jasný ještě před svým odchodem do emigrace. Rozpracovaný projekt narychlo (krátce před natáčením) převzal Evald Schorm. Jasného jméno už nebylo v titulcích uvedeno, přestože především on byl autorem námětu a scénáře.

    66%

    Tři komediální povídky: 1. Nahý v trní: velký pes připraví koupajícího se muže o veškeré svršky. 2. Hry lásky: profesor na penzi a naivní malíř právě maluje biblický výjev Zuzana a starci. Zloděj psů Tonda se zajímá o profesorova knírače i o kypře vnadnou Zuzanu. 3. Věrnost: lovecký pes Argoš zahyne, když brání svého milovaného pána, který ho v opilosti daroval. Tři lyrické miniatury připravoval Vojtěch Jasný ještě před svým odchodem do emigrace. Rozpracovaný projekt narychlo (krátce před natáčením) převzal Evald Schorm. Jasného jméno už nebylo v titulcích uvedeno, přestože především on byl autorem námětu a scénáře.

    21
  • Eliška a její rod
    Eliška a její rod (1966)
    SeriálRole: tetička
    • iVysílání

    Šedesátá léta, malá pražská hospoda a v ní Eliška Rabasová, její rodina a lidé kolem ní. To je svět jednoho z prvních komediálních seriálů Jaroslava Dietla, významného tvůrce naší televizní seriálové tvorby. Jeho "Eliška a její rod" znamenala v šedesátých letech výrazné vykročení na cestě za původním českým seriálem. Sklidila divácké uznání i proto, že režisér František Filip vyzval ke spolupráci takové herecké osobnosti, jakou byla Olga Scheinpflugová, Josef Kemr, Jiří Sovák, Iva Janžurová a další.

    Jednotlivé díly:

    1) Dcera

    2) Podnájemník

    3) Syn

    4) Hostinský

    5) Monika

    6) Benjamínek

    7) Utopenec

    8) Živelní pohroma (nedochováno)

    9) Staročeši proti Mladočechům (nedochováno)

    Žánry:Komedie
    65%

    Šedesátá léta, malá pražská hospoda a v ní Eliška Rabasová, její rodina a lidé kolem ní. To je svět jednoho z prvních komediálních seriálů Jaroslava Dietla, významného tvůrce naší televizní seriálové tvorby. Jeho "Eliška a její rod" znamenala v šedesátých letech výrazné vykročení na cestě za původním českým seriálem. Sklidila divácké uznání i proto, že režisér František Filip vyzval ke spolupráci takové herecké osobnosti, jakou byla Olga Scheinpflugová, Josef Kemr, Jiří Sovák, Iva Janžurová a další.

    Jednotlivé díly:

    1) Dcera

    2) Podnájemník

    3) Syn

    4) Hostinský

    5) Monika

    6) Benjamínek

    7) Utopenec

    8) Živelní pohroma (nedochováno)

    9) Staročeši proti Mladočechům (nedochováno)

    Žánry:Komedie
    22
  • Divotvorný klobouk
    Divotvorný klobouk (1953)
    FilmRole: babka s nůší
    62%
    23
  • O Sněhurce
    O Sněhurce (1972)
    FilmRole: Ďoubalíková
    • Prima Plus
    Poetický i úsměvně laděný příběh zachycuje přípravu jednoho školního představení - děti z vesnické školy chystají pohádku o Sněhurce, pan učitel rozděluje role, avšak žáci nejsou vždy smířeni s jeho volbou. Například jedna z dívek by raději hrála krásnou princeznu než zlou královnu, pro niž byla vybrána. Režisérka Věra Šimková-Plívová věrohodně zachytila dětské dovádění i zjitřenou vztahovačnost, ukázala, jak děti mají sklon prožívat zdánlivé banality jako mimořádná dramata.
    Žánry:Rodinný
    61%
    Poetický i úsměvně laděný příběh zachycuje přípravu jednoho školního představení - děti z vesnické školy chystají pohádku o Sněhurce, pan učitel rozděluje role, avšak žáci nejsou vždy smířeni s jeho volbou. Například jedna z dívek by raději hrála krásnou princeznu než zlou královnu, pro niž byla vybrána. Režisérka Věra Šimková-Plívová věrohodně zachytila dětské dovádění i zjitřenou vztahovačnost, ukázala, jak děti mají sklon prožívat zdánlivé banality jako mimořádná dramata.
    Žánry:Rodinný
    24
  • Ženy v ofsajdu
    Ženy v ofsajdu (1971)
    Film
    • Oneplay
    Po slavném Poláčkově románu (i jeho filmovém přepisu) Muži v offsidu, výstižně popisujícím sportovní fanouškovství, se dočkalo i něžné pohlaví: také ženy mohou zasahovat do sportovního dění. Šarmantní hrdina sice pracuje jako vedoucí v kadeřnictví, avšak největším koníčkem, jemuž věnuje všechny volné chvíle, je poslání fotbalového rozhodčího. Jenže do jeho pokojného žití začne zasahovat vdavekchtivá kolegyně, která je ochotna podstoupit cokoli, aby mu byla nablízku. Dokonce je ochotna i běhat po hřišti.
    61%
    Po slavném Poláčkově románu (i jeho filmovém přepisu) Muži v offsidu, výstižně popisujícím sportovní fanouškovství, se dočkalo i něžné pohlaví: také ženy mohou zasahovat do sportovního dění. Šarmantní hrdina sice pracuje jako vedoucí v kadeřnictví, avšak největším koníčkem, jemuž věnuje všechny volné chvíle, je poslání fotbalového rozhodčího. Jenže do jeho pokojného žití začne zasahovat vdavekchtivá kolegyně, která je ochotna podstoupit cokoli, aby mu byla nablízku. Dokonce je ochotna i běhat po hřišti.
    25
  • Návraty
    Návraty (1972)
    FilmRole: babička

    Václav Matějka se ve svých prvních filmech snažil zkoumat protikladné lidské povahy, s větší či menší urputností hledajících své štěstí. V tomto filmu se dotýká sebenaplnění u lidí, kteří přesáhli třicítku a mají pocit, že život jim uniká mezi prsty. Krize rodinné soudržnosti i morálních hodnot se tu však ozývá dosti tezovitě. Dějová zápletka je vystavěna na kontrastu životních osudů dvou kdysi si blízkých lidí, nyní rozvedených manželů. Zatímco ona, povoláním zdravotní sestra, se lépe adaptuje, on, nespolehlivý a věčně improvizující, marně hledá svůj záchytný bod, dokonce se pokouší vrátit se k bývalé ženě.

    58%

    Václav Matějka se ve svých prvních filmech snažil zkoumat protikladné lidské povahy, s větší či menší urputností hledajících své štěstí. V tomto filmu se dotýká sebenaplnění u lidí, kteří přesáhli třicítku a mají pocit, že život jim uniká mezi prsty. Krize rodinné soudržnosti i morálních hodnot se tu však ozývá dosti tezovitě. Dějová zápletka je vystavěna na kontrastu životních osudů dvou kdysi si blízkých lidí, nyní rozvedených manželů. Zatímco ona, povoláním zdravotní sestra, se lépe adaptuje, on, nespolehlivý a věčně improvizující, marně hledá svůj záchytný bod, dokonce se pokouší vrátit se k bývalé ženě.

    26
  • Vzbouření na vsi
    Vzbouření na vsi (1949)
    FilmRole: Voráčková
    Film s budovatelským tématem - občané obce Čiré se na výstavě v Praze seznámí s vymoženostmi techniky. Pánové se nadchnou pro nákup nové traktorové oráčky, zatímco dámy zaujme elektrická pračka. A začíná boj o to, kdo s koho. Ženy dojdou dokonce až ke stávce, odejdou z domova a díky nim dojde i k odhalení nepoctivého chamtivce, který se chtěl přiživit na úkor ostatních. Humornou složku příběhu mají na bedrech pánové František Filipovský a Eman Fiala, motiv milostný zase obstará Gustav Nezval a Běla Jurdová.
    Žánry:Komedie
    Režie:Josef Mach
    56%
    Film s budovatelským tématem - občané obce Čiré se na výstavě v Praze seznámí s vymoženostmi techniky. Pánové se nadchnou pro nákup nové traktorové oráčky, zatímco dámy zaujme elektrická pračka. A začíná boj o to, kdo s koho. Ženy dojdou dokonce až ke stávce, odejdou z domova a díky nim dojde i k odhalení nepoctivého chamtivce, který se chtěl přiživit na úkor ostatních. Humornou složku příběhu mají na bedrech pánové František Filipovský a Eman Fiala, motiv milostný zase obstará Gustav Nezval a Běla Jurdová.
    Žánry:Komedie
    Režie:Josef Mach
    27
  • Osud jménem Kamila
    Osud jménem Kamila (1974)
    Film
    • Oneplay
    56%
    28
  • Kronika žhavého léta
    Kronika žhavého léta (1973)
    Film
    Na motivy Řezáčova románu Bitva natočil Jiří Sequens široce rozevřenou, avšak krajně ilustrativní a tezovitou epopej, která zachycuje severočeské pohraničí v létě 1947, zobrazuje rejdy reakce, snažení bezvýhradně čestných komunistů i zákonité směřování společnosti ke konečnému vítězství dělnické třídy, vedené komunisty. Jedná se o jeden z výstavních ideologických filmů rané normalizace, který měl zdůvodnit, že jedině komunisté povedou lid ke šťastným zítřkům. Je pozoruhodné, jak postavy (s nimiž jsme se setkali o dvacet let dříve ve Vávrově Nástupu) stále setrvávají v pozici pouhých hlasatelů příslušných idejí, jak vyznívá směšně každá snaha o jejich polidštění třeba skrze váhání či naopak ukvapenost.
    55%
    Na motivy Řezáčova románu Bitva natočil Jiří Sequens široce rozevřenou, avšak krajně ilustrativní a tezovitou epopej, která zachycuje severočeské pohraničí v létě 1947, zobrazuje rejdy reakce, snažení bezvýhradně čestných komunistů i zákonité směřování společnosti ke konečnému vítězství dělnické třídy, vedené komunisty. Jedná se o jeden z výstavních ideologických filmů rané normalizace, který měl zdůvodnit, že jedině komunisté povedou lid ke šťastným zítřkům. Je pozoruhodné, jak postavy (s nimiž jsme se setkali o dvacet let dříve ve Vávrově Nástupu) stále setrvávají v pozici pouhých hlasatelů příslušných idejí, jak vyznívá směšně každá snaha o jejich polidštění třeba skrze váhání či naopak ukvapenost.
    29
  • Králíci ve vysoké trávě
    Králíci ve vysoké trávě (1962)
    FilmRole: bába Harvanová
    Desetiletý Martin (Michal Koblic) navštěvuje ve škole hodiny náboženství, v místním kostele pokaždé ministruje a je k ruce panu faráři (Václav Lohniský). Martin ví moc dobře, že jeho ministrantství dělá velkou radost jeho mamince Anči (Antonie Hegerlíková), zapálené katoličce, která má zdravotní problémy a upíná své uzdravení také v dobré víře v Boha. Martin je v hodinách náboženství snaživý, což je samozřejmě trnem v oku jeho výrazně flegmatičtějších spolužáků, kteří si ho kvůli tomu dobírají. Když ve škole probíhají nábory do dětského pionýra, chce Martin pochopitelně trávit také čas s ostatními dětmi. Jeho máma je ale výrazně proti a staví ho do pozice, ať si vybere, zda dá přednost kostelu nebo pionýru. Martin je přemýšlivý chlapec, má moc rád své králíky, které si doma chová a snaží se být svědomitý, jenže jeho otec (Elo Romančík) ho bez důvodu obviní z krádeže peněz, které však krade jeho starší bratr, aby měl na lístky do kina, s mámou se dostává do konfliktu kvůli pionýru a když doma nalezne své králíky mrtvé, začíná pochybovat o existenci Boha.
    Žánry:Drama
    54%
    Desetiletý Martin (Michal Koblic) navštěvuje ve škole hodiny náboženství, v místním kostele pokaždé ministruje a je k ruce panu faráři (Václav Lohniský). Martin ví moc dobře, že jeho ministrantství dělá velkou radost jeho mamince Anči (Antonie Hegerlíková), zapálené katoličce, která má zdravotní problémy a upíná své uzdravení také v dobré víře v Boha. Martin je v hodinách náboženství snaživý, což je samozřejmě trnem v oku jeho výrazně flegmatičtějších spolužáků, kteří si ho kvůli tomu dobírají. Když ve škole probíhají nábory do dětského pionýra, chce Martin pochopitelně trávit také čas s ostatními dětmi. Jeho máma je ale výrazně proti a staví ho do pozice, ať si vybere, zda dá přednost kostelu nebo pionýru. Martin je přemýšlivý chlapec, má moc rád své králíky, které si doma chová a snaží se být svědomitý, jenže jeho otec (Elo Romančík) ho bez důvodu obviní z krádeže peněz, které však krade jeho starší bratr, aby měl na lístky do kina, s mámou se dostává do konfliktu kvůli pionýru a když doma nalezne své králíky mrtvé, začíná pochybovat o existenci Boha.
    Žánry:Drama
    30
  • Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi
    Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi (1974)
    FilmRole: matka předsedy MNV
    52%
    31
  • Pan Novák
    Pan Novák (1949)
    FilmRole: toaletářka
    49%
    32
  • Velikonoční dovolená
    Velikonoční dovolená (1972)
    FilmRole: stařenka
    47%
    33
  • Jakou barvu má láska
    Jakou barvu má láska (1974)
    FilmRole: Old Aunt

    Normalizační požadavky ovlivňovaly i milostné příběhy - jestliže je zažívali představitelé uvědomělé dělnické třídy, musely být optimistické. Pokud se ovšem přidala inscenační i vypravěčská topornost, výsledkem byl těžko stravitelný pokrm, jak je tomu v tomto filmu. Vypráví o tom, jak čistá a upřímná láska, která se rozhořela mezi televizním reportérem a inženýrkou z chemického závodu, může jedině povznášet. Je natolik příkladná, že film poskytuje jakýsi návod, jak by se zodpovědní lidé měli k sobě chovat, aby rodina byla opravdovým základem socialistického státu.

    47%

    Normalizační požadavky ovlivňovaly i milostné příběhy - jestliže je zažívali představitelé uvědomělé dělnické třídy, musely být optimistické. Pokud se ovšem přidala inscenační i vypravěčská topornost, výsledkem byl těžko stravitelný pokrm, jak je tomu v tomto filmu. Vypráví o tom, jak čistá a upřímná láska, která se rozhořela mezi televizním reportérem a inženýrkou z chemického závodu, může jedině povznášet. Je natolik příkladná, že film poskytuje jakýsi návod, jak by se zodpovědní lidé měli k sobě chovat, aby rodina byla opravdovým základem socialistického státu.

    34

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.