Žebříčky

Nejlepší filmy na téma: vnímání

  1. Příchozí
    Příchozí (2016)
    Film
    • HBO Max
    • iTunes
    • Rakuten
    • +1
    Snímek Příchozí je provokativním vědeckofantastickým thrillerem od slavného režiséra Denise Villeneuvea (Sicario: Nájemný vrah, Zmizení). Když po celém světě přistanou tajemné vesmírné lodě, dojde k sestavení elitního týmu – v čele s odbornicí na lingvistiku Louise Banksovou – s cílem zjistit, jaké mají mimozemšťané úmysly. Zatímco celé lidstvo balancuje na pokraji globální války, Banksová se společně se svým týmem pokouší ve velmi omezeném čase najít odpovědi – a aby je byla schopna najít, bude muset přistoupit k činům, které mohou ohrozit nejen její vlastní život, ale dost možná osud celého lidstva. (Falcon)
    82%
    Snímek Příchozí je provokativním vědeckofantastickým thrillerem od slavného režiséra Denise Villeneuvea (Sicario: Nájemný vrah, Zmizení). Když po celém světě přistanou tajemné vesmírné lodě, dojde k sestavení elitního týmu – v čele s odbornicí na lingvistiku Louise Banksovou – s cílem zjistit, jaké mají mimozemšťané úmysly. Zatímco celé lidstvo balancuje na pokraji globální války, Banksová se společně se svým týmem pokouší ve velmi omezeném čase najít odpovědi – a aby je byla schopna najít, bude muset přistoupit k činům, které mohou ohrozit nejen její vlastní život, ale dost možná osud celého lidstva. (Falcon)
    51
  2. Netvor
    Netvor (2023)
    Film
    Dominantou nového snímku Hirokazu Koreedy je malé venkovské městečko s velkým jezerem. Rozehrává drama zahrnující matku samoživitelku, která miluje svého jediného syna, laskavou učitelku, která nedá na své žáky dopustit, a nevinné děti, které žijí mírumilovný život. Jednoho dne však ve škole vypukne rozepře ústící v bitku. Ačkoliv na první pohled incident vypadal jako ničím výjimečná dětská hádka, výpovědi jednotlivých dětí se liší a zajde to do bodu, kdy je událost silně medializovaná a vzbudí velkou společenskou kontroverzi. Jednoho bouřlivého rána děti náhle zmizí... Autorský režisér opět mistrně vykresluje mezilidské vztahy a těží z intimních charakterů jednotlivých postav. Snímek je součástí soutěžní sekce festivalu v Cannes 2023.
    Žánry:DramaThriller
    81%
    Dominantou nového snímku Hirokazu Koreedy je malé venkovské městečko s velkým jezerem. Rozehrává drama zahrnující matku samoživitelku, která miluje svého jediného syna, laskavou učitelku, která nedá na své žáky dopustit, a nevinné děti, které žijí mírumilovný život. Jednoho dne však ve škole vypukne rozepře ústící v bitku. Ačkoliv na první pohled incident vypadal jako ničím výjimečná dětská hádka, výpovědi jednotlivých dětí se liší a zajde to do bodu, kdy je událost silně medializovaná a vzbudí velkou společenskou kontroverzi. Jednoho bouřlivého rána děti náhle zmizí... Autorský režisér opět mistrně vykresluje mezilidské vztahy a těží z intimních charakterů jednotlivých postav. Snímek je součástí soutěžní sekce festivalu v Cannes 2023.
    Žánry:DramaThriller
    52
  3. Byl jsem při tom
    Byl jsem při tom (1979)
    Film
    80%
    53
  4. Rašomon
    Rašomon (1950)
    Film
    79%
    54
  5. Cléo od pěti do sedmi
    Cléo od pěti do sedmi (1962)
    Film
    • MUBI
    Slavný film Vardové s takřka absolutní chronologickou přesností (charakterizuje ho rovnováha mezi fiktivním a reálným časem) zachycuje dvě hodiny ze života mladé pařížské šansoniérky, která se obává, že má rakovinu. Každý krok, dělící ji od chvíle, kdy se má v nemocnici dozvědět výsledek vyšetření, je tápáním ze životní osamělosti a úzkosti. Poutem, které si náhodně najde, je voják Antoine, se kterým se setkává v parku. I on je jakýmsi odsouzencem večer se vrací k jednotce do Alžíru, která je v bojovém nasazení. Možná proto, že je první, který s ní hovoří o všem a o ničem, i o věcech vážných s přízvukem opravdovosti v hlase, věnuje mu svou důvěru a dá mu nahlédnut do svého nitra. Všechny dějové fragmenty jsou přesně odpozorované, mezititulky zaznamenávají plynutí času a vytvářejí odstup od událostí. Jemnými filmovými prostředky se režisérce podařilo stmelit střízlivý dokumentární způsob vyprávění a subjektivnost pohledu, uměleckou stylizaci dosahuje metodou "cinéma-vérité".
    78%
    Slavný film Vardové s takřka absolutní chronologickou přesností (charakterizuje ho rovnováha mezi fiktivním a reálným časem) zachycuje dvě hodiny ze života mladé pařížské šansoniérky, která se obává, že má rakovinu. Každý krok, dělící ji od chvíle, kdy se má v nemocnici dozvědět výsledek vyšetření, je tápáním ze životní osamělosti a úzkosti. Poutem, které si náhodně najde, je voják Antoine, se kterým se setkává v parku. I on je jakýmsi odsouzencem večer se vrací k jednotce do Alžíru, která je v bojovém nasazení. Možná proto, že je první, který s ní hovoří o všem a o ničem, i o věcech vážných s přízvukem opravdovosti v hlase, věnuje mu svou důvěru a dá mu nahlédnut do svého nitra. Všechny dějové fragmenty jsou přesně odpozorované, mezititulky zaznamenávají plynutí času a vytvářejí odstup od událostí. Jemnými filmovými prostředky se režisérce podařilo stmelit střízlivý dokumentární způsob vyprávění a subjektivnost pohledu, uměleckou stylizaci dosahuje metodou "cinéma-vérité".
    55
  6. Anatomie vraždy
    Anatomie vraždy (1959)
    Film
    • iTunes
    78%
    56
  7. Přelud svobody
    Přelud svobody (1974)
    Film
    Mozaika světa, pozorovaného v absurdní nadsázce a pospojovaná řetězícím se přeskakováním z jedné vedlejší postavy na druhou, se skládá z nesourodých výjevů všeobjímajícího pocitu neporozumění. Logika moderního světa je postavena pod úhlem absurdního žertu na hlavu: fotografie, na něž v pařížském parku lákal neznámý muž dívenky a nad nimiž se později zvědavě rozdychťuje pan Foucauld se svou manželkou, se ukáží být obyčejnými pohlednicemi s památkami. Obráceně se chovají i soudci, kteří odsoudí masového vraha a vzápětí ho propustí na svobodu. Stejně tak úspěšně vyhlašuje policie pátrání po dívence, která nezmizela. Celou mozaiku uzavírá v detailním záběru hlava pštrosa, kolem níž se ozývá nepřetržitá střelba. Předposlední film španělského režiséra a scenáristy Luise Buñuela nazvaný Přelud svobody (1974) tvoří závěrečnou část volného triptychu podobenství s filmy Mléčná dráha (1969) a Nenápadný půvab buržoazie (1972).
    Žánry:DramaKomedieSatira
    76%
    Mozaika světa, pozorovaného v absurdní nadsázce a pospojovaná řetězícím se přeskakováním z jedné vedlejší postavy na druhou, se skládá z nesourodých výjevů všeobjímajícího pocitu neporozumění. Logika moderního světa je postavena pod úhlem absurdního žertu na hlavu: fotografie, na něž v pařížském parku lákal neznámý muž dívenky a nad nimiž se později zvědavě rozdychťuje pan Foucauld se svou manželkou, se ukáží být obyčejnými pohlednicemi s památkami. Obráceně se chovají i soudci, kteří odsoudí masového vraha a vzápětí ho propustí na svobodu. Stejně tak úspěšně vyhlašuje policie pátrání po dívence, která nezmizela. Celou mozaiku uzavírá v detailním záběru hlava pštrosa, kolem níž se ozývá nepřetržitá střelba. Předposlední film španělského režiséra a scenáristy Luise Buñuela nazvaný Přelud svobody (1974) tvoří závěrečnou část volného triptychu podobenství s filmy Mléčná dráha (1969) a Nenápadný půvab buržoazie (1972).
    Žánry:DramaKomedieSatira
    57
  8. Milionová bankovka
    Milionová bankovka (1954)
    Film
    75%
    58
  9. Vzplanutí
    Vzplanutí (2018)
    Film
    Během jedné donášky potkává Jong-su přítelkyni z dětství Hae-mi. Dívka právě odjíždí do Afriky a poprosí Jong-sua, aby jí pohlídal kočku. Nadšený z náhodného setkání po letech se Jong-su těší na její návrat a sní o společném vztahu. Hae-mi se ale z cesty nevrací sama a mladík se stává nechtěným účastníkem zvláštního milostného trojúhelníku. (MFF Karlovy Vary)
    75%
    Během jedné donášky potkává Jong-su přítelkyni z dětství Hae-mi. Dívka právě odjíždí do Afriky a poprosí Jong-sua, aby jí pohlídal kočku. Nadšený z náhodného setkání po letech se Jong-su těší na její návrat a sní o společném vztahu. Hae-mi se ale z cesty nevrací sama a mladík se stává nechtěným účastníkem zvláštního milostného trojúhelníku. (MFF Karlovy Vary)
    59
  10. Kinobox - mobilní aplikace

    Stáhněte si mobilní aplikaci Kinobox4.8 z 1000+ hodnocení4.8 (1000+ hodnocení)

    ZDARMA
  11. Návrat idiota
    Návrat idiota (1999)
    Film
    • HBO Max
    • Oneplay
    • Filmbox+
    • +5
    Lehce mrazivá filmová komedie inspirovaná titulní postavou románu F. M. Dostojevského a oceněná pěti Českými lvy. Anna (A. Geislerová) se mezi Vánoci a Silvestrem vrací domů. Ve vlaku poznává Františka (P. Liška), podivného mladíka, právě propouštěného z dlouhodobého léčení v psychiatrické léčebně a trpícího hrůznými sny, který se záhy ukáže vzdáleným příbuzným jejího chlapce Emila (J. Langmajer). Zatímco Emil je Anně nevěrný s její sestrou Olgou (T. Vilhelmová), Anna je nevěrná Emilovi s jeho bratrem Robertem (J. Macháček). František se díky své schopnosti vidět věci „jako poprvé“ stává klíčovou postavou celého labyrintu sourozeneckých a mileneckých vztahů, neboť ví vždycky o kousek víc, než všichni ostatní... (Česká televize)
    Žánry:DramaKomedie
    75%
    Lehce mrazivá filmová komedie inspirovaná titulní postavou románu F. M. Dostojevského a oceněná pěti Českými lvy. Anna (A. Geislerová) se mezi Vánoci a Silvestrem vrací domů. Ve vlaku poznává Františka (P. Liška), podivného mladíka, právě propouštěného z dlouhodobého léčení v psychiatrické léčebně a trpícího hrůznými sny, který se záhy ukáže vzdáleným příbuzným jejího chlapce Emila (J. Langmajer). Zatímco Emil je Anně nevěrný s její sestrou Olgou (T. Vilhelmová), Anna je nevěrná Emilovi s jeho bratrem Robertem (J. Macháček). František se díky své schopnosti vidět věci „jako poprvé“ stává klíčovou postavou celého labyrintu sourozeneckých a mileneckých vztahů, neboť ví vždycky o kousek víc, než všichni ostatní... (Česká televize)
    Žánry:DramaKomedie
    60
  12. Zvětšenina
    Zvětšenina (1966)
    Film

    Filmová esej o nemožnosti uchopit objektivní pravdu. Jedno z nejslavnějších děl světové kinematografie.
    Je mladý, pohledný, úspěšný a bohatý, svět – zejména jeho ženská část – mu leží u nohou. Módní fotograf Thomas, ochotný pro získání nevšedních snímků přenocovat v noclehárně mezi nuzáky, aby ovšem vzápětí přesedl do svého rolls-royce a odjel do svého ateliéru fotit atraktivní modelku. Dravý, arogantní, sebevědomý – a přece vnitřně, skrytě zranitelný. Do londýnského Maryon parku jej zavedla vlastně náhoda. Ale správný fotograf neudělá krok bez svého aparátu a vzdálená dvojice milenců, skotačící na pozadí nádherné, majestátní zeleně je příliš zajímavým objektem, než aby ji jen tak přehlédl. Jenomže náladové fotografie v sobě, jak má Thomas brzy zjistit, skrývají znepokojivé tajemství…
    Zvětšeninu natočil Michelangelo Antonioni podle povídky argentinského spisovatele Julia Cortázara Babí léto (česky vyšlo ve Světové literatuře v r. 1968 již pod názvem Zvětšenina). Se spoluscenáristou Toninem Guerrou přesadil její příběh z Paříže do Londýna, který byl v polovině šedesátých let minulého století avantgardní metropolí, centrem hippies, boomu všech druhů umění – pop-artu, fotografie, divadla, módy i hudby. Antonioni se na svůj první zahraniční film důkladně připravoval. Žil v Londýně osm měsíců, vyzpovídal desítky příslušníků nejrůznějších profesí, chodil po klubech, vstřebával onu specifickou, nepopsatelnou atmosféru. A pak jej za půl roku natočil. Navázal jím přímo na svou „tetralogii citů“ z let 1959–1964 (Dobrodružství, Noc, Zatmění, Červená pustina). Opět nabídl divákovi mnohovrstevnaté metaforické dílo se záměrně neuzavřenými motivy, provokující k mnoha interpretacím. Zvětšenina je detektivním příběhem s hádankou, psychologickou studií, filmovou úvahou o hranicích výtvarných a narativních umění i filozofickou esejí o nemožnosti uchopit objektivní pravdu. Antonioni jí vzdal i hold intuici, jedné ze svých stěžejních tvůrčích metod. Přihlásil se k ní zejména výroky „Dělám filmy spíše žaludkem než mozkem“ nebo „Zkušenost mě naučila, že pokud je intuice krásná, pak je správná.“ (Česká televize)

    74%

    Filmová esej o nemožnosti uchopit objektivní pravdu. Jedno z nejslavnějších děl světové kinematografie.
    Je mladý, pohledný, úspěšný a bohatý, svět – zejména jeho ženská část – mu leží u nohou. Módní fotograf Thomas, ochotný pro získání nevšedních snímků přenocovat v noclehárně mezi nuzáky, aby ovšem vzápětí přesedl do svého rolls-royce a odjel do svého ateliéru fotit atraktivní modelku. Dravý, arogantní, sebevědomý – a přece vnitřně, skrytě zranitelný. Do londýnského Maryon parku jej zavedla vlastně náhoda. Ale správný fotograf neudělá krok bez svého aparátu a vzdálená dvojice milenců, skotačící na pozadí nádherné, majestátní zeleně je příliš zajímavým objektem, než aby ji jen tak přehlédl. Jenomže náladové fotografie v sobě, jak má Thomas brzy zjistit, skrývají znepokojivé tajemství…
    Zvětšeninu natočil Michelangelo Antonioni podle povídky argentinského spisovatele Julia Cortázara Babí léto (česky vyšlo ve Světové literatuře v r. 1968 již pod názvem Zvětšenina). Se spoluscenáristou Toninem Guerrou přesadil její příběh z Paříže do Londýna, který byl v polovině šedesátých let minulého století avantgardní metropolí, centrem hippies, boomu všech druhů umění – pop-artu, fotografie, divadla, módy i hudby. Antonioni se na svůj první zahraniční film důkladně připravoval. Žil v Londýně osm měsíců, vyzpovídal desítky příslušníků nejrůznějších profesí, chodil po klubech, vstřebával onu specifickou, nepopsatelnou atmosféru. A pak jej za půl roku natočil. Navázal jím přímo na svou „tetralogii citů“ z let 1959–1964 (Dobrodružství, Noc, Zatmění, Červená pustina). Opět nabídl divákovi mnohovrstevnaté metaforické dílo se záměrně neuzavřenými motivy, provokující k mnoha interpretacím. Zvětšenina je detektivním příběhem s hádankou, psychologickou studií, filmovou úvahou o hranicích výtvarných a narativních umění i filozofickou esejí o nemožnosti uchopit objektivní pravdu. Antonioni jí vzdal i hold intuici, jedné ze svých stěžejních tvůrčích metod. Přihlásil se k ní zejména výroky „Dělám filmy spíše žaludkem než mozkem“ nebo „Zkušenost mě naučila, že pokud je intuice krásná, pak je správná.“ (Česká televize)

    61
  13. Velký vlastenecký výlet
    Velký vlastenecký výlet (2025)
    Film
    • Netflix
    Dokumentární film Velký vlastenecký výlet je projektem režiséra Robina Kvapila, který se vypravil na válkou pustošenou Ukrajinu společně se svým štábem a třemi dobrovolníky. Podle jakého klíče byli tito lidé vybráni? Všichni si totiž myslí, že mainstreamová média o rusko-ukrajinské válce lžou. Změní svůj názor, když uvidí zdevastovanou Charkovskou oblast nebo masové hroby v Izjumu?
    74%
    Dokumentární film Velký vlastenecký výlet je projektem režiséra Robina Kvapila, který se vypravil na válkou pustošenou Ukrajinu společně se svým štábem a třemi dobrovolníky. Podle jakého klíče byli tito lidé vybráni? Všichni si totiž myslí, že mainstreamová média o rusko-ukrajinské válce lžou. Změní svůj názor, když uvidí zdevastovanou Charkovskou oblast nebo masové hroby v Izjumu?
    62
  14. Sním či bdím?
    Sním či bdím? (2001)
    Film
    Příběh muže, který se usilovně snaží odlišit sny od skutečnosti. Při toulkách světem každý, s nímž se setkal, chtěl diskutovat o smyslu života a on někdy odpovídal, jindy jen naslouchal lidem, kteří pohlíželi na život z nejrůznějších úhlů: sociologického, náboženského, vědeckého, uměleckého. Je přesto možné, že se mu všichni snažili sdělit to samé? Pozorujeme svět skutečnosti a fantazie očima tohoto poutníka, aniž bychom si i my byli jistí, kde leží hranice, jež tyto dva světy oddělují. Experimentální zpracování, doplněné zajímavými animačními postupy, dělá z tohoto snímku podivuhodnou a jedinečnou tvůrčí vizi.
    73%
    Příběh muže, který se usilovně snaží odlišit sny od skutečnosti. Při toulkách světem každý, s nímž se setkal, chtěl diskutovat o smyslu života a on někdy odpovídal, jindy jen naslouchal lidem, kteří pohlíželi na život z nejrůznějších úhlů: sociologického, náboženského, vědeckého, uměleckého. Je přesto možné, že se mu všichni snažili sdělit to samé? Pozorujeme svět skutečnosti a fantazie očima tohoto poutníka, aniž bychom si i my byli jistí, kde leží hranice, jež tyto dva světy oddělují. Experimentální zpracování, doplněné zajímavými animačními postupy, dělá z tohoto snímku podivuhodnou a jedinečnou tvůrčí vizi.
    63
  15. Roztříštění
    Roztříštění (2019)
    Film
    • Netflix
    Roztříštění je americký thriller, který sleduje dramatický příběh jedné rodiny. Ray a jeho žena Joanne se při cestě z návštěvy na Den díkůvzdání začnou hádat. Zatímco po sobě štěkají, jejich dcera Peri omylem spadne do jámy a zraní se. V nemocnici vezmou Peri v doprovodu Joanne na vyšetření, zatímco Ray čeká venku. Když se po chvíli začne po své rodině shánět, zjistí, že o jejich přijetí není žádný záznam. Zoufalý požádá o pomoc policii, ale personál nemocnice trvá na tom, že přijel sám. Ray už neví, komu věřit - vymyslela si vše jeho vlastní hlava, nebo jde o zvrácený plán místních lékařů?
    Žánry:Thriller
    73%
    Roztříštění je americký thriller, který sleduje dramatický příběh jedné rodiny. Ray a jeho žena Joanne se při cestě z návštěvy na Den díkůvzdání začnou hádat. Zatímco po sobě štěkají, jejich dcera Peri omylem spadne do jámy a zraní se. V nemocnici vezmou Peri v doprovodu Joanne na vyšetření, zatímco Ray čeká venku. Když se po chvíli začne po své rodině shánět, zjistí, že o jejich přijetí není žádný záznam. Zoufalý požádá o pomoc policii, ale personál nemocnice trvá na tom, že přijel sám. Ray už neví, komu věřit - vymyslela si vše jeho vlastní hlava, nebo jde o zvrácený plán místních lékařů?
    Žánry:Thriller
    64
  16. Tmavě červená
    Tmavě červená (1975)
    Film
    Během parapsychologické konference vycítí věhlasná telepatka Helga Hullmannová přítomnost někoho, kdo se chystá spáchat vraždu. Ještě téhož večera je žena zavražděna neznámým zabijákem. Marcus Daly (David Hemmings) je anglický klavírista žijící v Říme, který se stane svědkem brutální vraždy. Poté, co se díky příliš horlivé reportérce Gianně Brezziové (Daria Nicolodi) ocitne na titulních stránkách novin, se Daly pustí do vyšetřování na vlastní pěst. Když jsou však na místě další vraždy zanechány usvědčující důkazy, Daly si uvědomí, že mu jde vrah po krku. Následuje závod s časem, jehož cílem je rozluštit záhadu – která se zdá být spojena s dětskou ukolébavkou a s chátrajícím sídlem na předměstí. (Cinemax)
    72%
    Během parapsychologické konference vycítí věhlasná telepatka Helga Hullmannová přítomnost někoho, kdo se chystá spáchat vraždu. Ještě téhož večera je žena zavražděna neznámým zabijákem. Marcus Daly (David Hemmings) je anglický klavírista žijící v Říme, který se stane svědkem brutální vraždy. Poté, co se díky příliš horlivé reportérce Gianně Brezziové (Daria Nicolodi) ocitne na titulních stránkách novin, se Daly pustí do vyšetřování na vlastní pěst. Když jsou však na místě další vraždy zanechány usvědčující důkazy, Daly si uvědomí, že mu jde vrah po krku. Následuje závod s časem, jehož cílem je rozluštit záhadu – která se zdá být spojena s dětskou ukolébavkou a s chátrajícím sídlem na předměstí. (Cinemax)
    65
  17. Los ojos de Julia
    Los ojos de Julia (2010)
    Film
    Julia se vrací za svou sestrou Sarah, která po neúspěšné operaci stále trpí degenerativním onemocněním očí. Po příjezdu je zdrcena informací, že Sarah spáchala sebevraždu. Julia ovšem nevěří, že by si její sestra i přes své problémy vzala život, a je pevně rozhodnuta zjistit pravou příčinu její smrti, ale čím hlouběji Julia pátrá, tím častěji je svědkem temných zjevení...
    72%
    Julia se vrací za svou sestrou Sarah, která po neúspěšné operaci stále trpí degenerativním onemocněním očí. Po příjezdu je zdrcena informací, že Sarah spáchala sebevraždu. Julia ovšem nevěří, že by si její sestra i přes své problémy vzala život, a je pevně rozhodnuta zjistit pravou příčinu její smrti, ale čím hlouběji Julia pátrá, tím častěji je svědkem temných zjevení...
    66
  18. Vzpoura na lodi Caine
    Vzpoura na lodi Caine (1954)
    Film
    • iTunes
    Čerstvý podporučík amerického námořnictva Willie Keith (R. Francis) nastoupí během války do služby na lodi Caine. Jeho první dojmy jsou veskrze špatné: toužil získat místo na letadlové lodi nebo bitevním křižníku, a místo toho skončil na oprýskané minolovce, jejíž posádka si na disciplínu vůbec nepotrpí. Proto je Keith rád, když flegmatického kapitána DeVriesse vystřídá nový velitel plavidla, vojácký kapitán Queeg (H. Bogart). Důstojníci i řadoví členové posádky však brzy poznají odvrácenou stranu Queegova velení. Kapitán je takřka posedlý maličkostmi. Je schopen zabývat se donekonečna košilemi námořníků, zatímco při cvičení dělá jednu chybu za druhou. V ostrém boji se pak projeví jako zbabělec. Když přijde tajfun a lodi hrozí potopení, ujme se velení výkonný důstojník Steve Maryk (V. Johnson). Willie ho v tom podpoří. Jenže tím se dopouštějí vzpoury...
    72%
    Čerstvý podporučík amerického námořnictva Willie Keith (R. Francis) nastoupí během války do služby na lodi Caine. Jeho první dojmy jsou veskrze špatné: toužil získat místo na letadlové lodi nebo bitevním křižníku, a místo toho skončil na oprýskané minolovce, jejíž posádka si na disciplínu vůbec nepotrpí. Proto je Keith rád, když flegmatického kapitána DeVriesse vystřídá nový velitel plavidla, vojácký kapitán Queeg (H. Bogart). Důstojníci i řadoví členové posádky však brzy poznají odvrácenou stranu Queegova velení. Kapitán je takřka posedlý maličkostmi. Je schopen zabývat se donekonečna košilemi námořníků, zatímco při cvičení dělá jednu chybu za druhou. V ostrém boji se pak projeví jako zbabělec. Když přijde tajfun a lodi hrozí potopení, ujme se velení výkonný důstojník Steve Maryk (V. Johnson). Willie ho v tom podpoří. Jenže tím se dopouštějí vzpoury...
    67
  19. Zuzanka v nesnázích
    Zuzanka v nesnázích (1942)
    Film
    72%
    68
  20. Poslední jednorožec
    Poslední jednorožec (1982)
    Film
    72%
    69
  21. Umělcova smlouva
    Umělcova smlouva (1982)
    Film

    Umělcova smlouva je první typicky greenawayovský celovečerní film, prostřednictvím kterého definoval tento solitérní tvůrce základní prvky své estetiky. V jednom z rozhovorů uvedl, že jeho filmy jsou z 90 % postaveny na výtvarných obrazech. Umělcova smlouva je první manifestací tohoto faktu, neboť výtvarné obrazy zde nevystupují pouze jako zarámované objekty či dekorace, ale vstupují v zásadní roli do dějové a výrazové struktury celého díla.
    Zápletka filmu je jednoduchá - arogantní malíř Neville po dlouhém naléhání souhlasí s vytvořením 12 kreseb jedné anglické usedlosti pod podmínkou, že dostane absolutní uměleckou svobodu a že mu bude paní Herbertová, majitelka nemovitosti, kdykoliv po vůli. Plyne den za dnem, Neville maluje a miluje a pan Herbert (odjel do Southamptonu) se nevrací a nevrací… Motiv svědectví o násilném činu ikonograficky zakódovaném do výtvarného obrazu se objevuje i v dalších Greenawayových dílech (Rembrandtova Noční hlídka/ Nightwatching, 2007), ale v lecčems může připomenout slavnou Antonioniho Zvětšeninu (Blow-Up, 1966).
    Ve snímku, který byl původně dlouhý tři hodiny (jen úvodní sekvence trvala 30 minut), je však klíčový především jeho styl. Greenawayovi se podařilo vytvořit unikátní obraz barokní zhýralosti, který je postaven na záměrně zjednodušené divadelní stylizaci, subverzivních motivech, kongeniální hudbě Michaela Nymana (čerpající především z anglického barokního klasika Henryho Purcella) a na principech kopírujících malířskou estetiku. Režisér kopíruje kompozice svých záběrů na základě kompozic (fiktivního) malíře Nevilla, který se v duchu perspektivy a renesanční tradice snaží centralizovat každou svoji kresbu a jehož základním cílem je vnutit kresleným objektům a prostorovým plánům pevný řád. Tento řád se mu však postupně rozpadá, v již hotových kompozicích se objevují nové tajemné objekty, tajemné postavy a důkazy o vraždě.
    Umělcova smlouva je první zastávkou na Greenawayově autorské cestě analyzující vztah výtvarného umění a filmu, jejich společné rysy a především jejich rozdílnost a spolehlivě rozpracovává témata, která se později objevují v celé režisérově filmografii (i přednáškové činnosti).

    Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)

    72%

    Umělcova smlouva je první typicky greenawayovský celovečerní film, prostřednictvím kterého definoval tento solitérní tvůrce základní prvky své estetiky. V jednom z rozhovorů uvedl, že jeho filmy jsou z 90 % postaveny na výtvarných obrazech. Umělcova smlouva je první manifestací tohoto faktu, neboť výtvarné obrazy zde nevystupují pouze jako zarámované objekty či dekorace, ale vstupují v zásadní roli do dějové a výrazové struktury celého díla.
    Zápletka filmu je jednoduchá - arogantní malíř Neville po dlouhém naléhání souhlasí s vytvořením 12 kreseb jedné anglické usedlosti pod podmínkou, že dostane absolutní uměleckou svobodu a že mu bude paní Herbertová, majitelka nemovitosti, kdykoliv po vůli. Plyne den za dnem, Neville maluje a miluje a pan Herbert (odjel do Southamptonu) se nevrací a nevrací… Motiv svědectví o násilném činu ikonograficky zakódovaném do výtvarného obrazu se objevuje i v dalších Greenawayových dílech (Rembrandtova Noční hlídka/ Nightwatching, 2007), ale v lecčems může připomenout slavnou Antonioniho Zvětšeninu (Blow-Up, 1966).
    Ve snímku, který byl původně dlouhý tři hodiny (jen úvodní sekvence trvala 30 minut), je však klíčový především jeho styl. Greenawayovi se podařilo vytvořit unikátní obraz barokní zhýralosti, který je postaven na záměrně zjednodušené divadelní stylizaci, subverzivních motivech, kongeniální hudbě Michaela Nymana (čerpající především z anglického barokního klasika Henryho Purcella) a na principech kopírujících malířskou estetiku. Režisér kopíruje kompozice svých záběrů na základě kompozic (fiktivního) malíře Nevilla, který se v duchu perspektivy a renesanční tradice snaží centralizovat každou svoji kresbu a jehož základním cílem je vnutit kresleným objektům a prostorovým plánům pevný řád. Tento řád se mu však postupně rozpadá, v již hotových kompozicích se objevují nové tajemné objekty, tajemné postavy a důkazy o vraždě.
    Umělcova smlouva je první zastávkou na Greenawayově autorské cestě analyzující vztah výtvarného umění a filmu, jejich společné rysy a především jejich rozdílnost a spolehlivě rozpracovává témata, která se později objevují v celé režisérově filmografii (i přednáškové činnosti).

    Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)

    70
Které jsou top filmy na téma vnímání? Ve filmovém žebříčku pro téma vnímání s celkovým počtem 91 titulů vede těchto 5 nejlepších filmů: Příchozí, Netvor, Byl jsem při tom, Rašomon, Cléo od pěti do sedmi, s hlavními hvězdami, jako jsou: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg, Tzi Ma, Julia Scarlett Dan. Dostupnost na online streamovacích platformách (Netflix, HBO Max, Amazon Prime Video, Disney+, Oneplay, Prima Plus, SkyShowtime a nebo iVysílání) poznáte podle ikony u názvu filmu.Stále nevíte, na co se podívat? Vytvořte si svůj vlastní žebříček filmů pomocí vyhledávacího filtru.