Umělcova smlouva

72%
Umělcova smlouva
Plakát traileru

Umělcova smlouva je první typicky greenawayovský celovečerní film, prostřednictvím kterého definoval tento solitérní tvůrce základní prvky své estetiky. V jednom z rozhovorů uvedl, že jeho filmy jsou z 90 % postaveny na výtvarných obrazech. Umělcova smlouva je první manifestací tohoto faktu, neboť výtvarné obrazy zde nevystupují pouze jako zarámované objekty či dekorace, ale vstupují v zásadní roli do dějové a výrazové struktury celého díla.
Zápletka filmu je jednoduchá - arogantní malíř Neville po dlouhém naléhání souhlasí s vytvořením 12 kreseb jedné anglické usedlosti pod podmínkou, že dostane absolutní uměleckou svobodu a že mu bude paní Herbertová, majitelka nemovitosti, kdykoliv po vůli. Plyne den za dnem, Neville maluje a miluje a pan Herbert (odjel do Southamptonu) se nevrací a nevrací… Motiv svědectví o násilném činu ikonograficky zakódovaném do výtvarného obrazu se objevuje i v dalších Greenawayových dílech (Rembrandtova Noční hlídka/ Nightwatching, 2007), ale v lecčems může připomenout slavnou Antonioniho Zvětšeninu (Blow-Up, 1966).
Ve snímku, který byl původně dlouhý tři hodiny (jen úvodní sekvence trvala 30 minut), je však klíčový především jeho styl. Greenawayovi se podařilo vytvořit unikátní obraz barokní zhýralosti, který je postaven na záměrně zjednodušené divadelní stylizaci, subverzivních motivech, kongeniální hudbě Michaela Nymana (čerpající především z anglického barokního klasika Henryho Purcella) a na principech kopírujících malířskou estetiku. Režisér kopíruje kompozice svých záběrů na základě kompozic (fiktivního) malíře Nevilla, který se v duchu perspektivy a renezanční tradice snaží centralizovat každou svoji kresbu a jehož základním cílem je vnutit kresleným objektům a prostorovým plánům pevný řád. Tento řád se mu však postupně rozpadá, v již hotových kompozicích se objevují nové tajemné objekty, tajemné postavy a důkazy o vraždě.
Umělcova smlouva je první zastávkou na Greenawayově autorské cestě analyzující vztah výtvarného umění a filmu, jejich společné rysy a především jejich rozdílnost a spolehlivě rozpracovává témata, která se později objevují v celé režisérově filmografii (i přednáškové činnosti).

Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)




xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
Pořád nedokážu přijít na to, co si o Greenawayovi vlastně myslím. Všechen ten manýrismus... Právě Greenaway mě ale naučil ho docenit. Zajímavá alternativa k Antonioniho Zvětšenině.

Dodatečné informace

Původní název:
The Draughtsman's Contract (více)
  • Velká Británie Umělcova smlouva
  • Velká Británie The Draughtsman's Contract
  • Velká Británie A rajzoló szerződése
  • Velká Británie Der Kontrakt des Zeichners
  • Velká Británie Draughtsman's Contract, The
  • Velká Británie Eikoku shiki teien satsujin jiken
  • Velká Británie El contrato del dibujante
  • Velká Británie El contrato del pintor
  • Velká Británie I misteri del giardino di Compton House
  • Velká Británie Kontrakt rysownika
  • Velká Británie Meurtre dans un jardin anglais
  • Velká Británie O Contrato
  • Velká Británie O Contrato do Amor
  • Velká Británie Piirtäjän sopimus
  • Velká Británie Ressamin Kontrati
  • Velká Británie Tecknaderna's contrackt
  • Velká Británie Tecknarens kontrakt
  • Velká Británie Tegnerens kontrakt
  • Velká Británie Договорът на чертожника
  • Velká Británie Контракт рисовальщика
Premiéra v ČR:
1. 3. 1987
Země původu:
Velká Británie
Přístupnost:
15+
Rozpočet:
0,37 mil. USD
Tržby:
2,26 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění