Žebříčky

MUBI: nejlepší filmy

  1. Nikdo mne nemá rád
    Nikdo mne nemá rád (1959)
    Film
    • MUBI

    Autobiograficky laděný debut Francoise Truffauta sleduje dospívajícího Antoina Doilea. Ten má problém s prospěchem ve škole a dopouští se rošťáren, za které je následně kárán svým učitelem, který mu za každý prohřešek uděluje vyšší a vyšší tresty. Zároveň má Antoine problémy s nevlastním otcem a matkou, která má k synovi chladný vztah, vzhledem k tomu, že jej porodila za svobodna. Během svých záškoláckých toulek, které podniká s kamarádem Reném, je Antoine svědkem toho, jak jeho matka randí s cizím mužem. Nevlastnímu otci je to však jedno, jelikož je zbabělý se ženě ozvat, čímž Antoine naprosto pohrdá. Antoine se tak po drobných útěcích z domova rozhodne utéct definitivně. S Reném udělájí plán, k jehož uskutečnění potřebují sehnat peníze. Antoine se tak rozhodne ukrást psací stroj, při čemž je však chycen a musí strávit noc na policejní stanici, na kterou ho zavede sám otčím. Následně je poslán do ústavu pro mladistvé, kde panuje tvrdý režim a Antoine opět zatouží po útěku. Ten se mu nakonec povede a Antoine se ocitá na pláži před rozlehlým mořem. Netušící a bezradný se otáčí směrem k divákovi.

    Žánry:DramaKrimiDětský
    81%

    Autobiograficky laděný debut Francoise Truffauta sleduje dospívajícího Antoina Doilea. Ten má problém s prospěchem ve škole a dopouští se rošťáren, za které je následně kárán svým učitelem, který mu za každý prohřešek uděluje vyšší a vyšší tresty. Zároveň má Antoine problémy s nevlastním otcem a matkou, která má k synovi chladný vztah, vzhledem k tomu, že jej porodila za svobodna. Během svých záškoláckých toulek, které podniká s kamarádem Reném, je Antoine svědkem toho, jak jeho matka randí s cizím mužem. Nevlastnímu otci je to však jedno, jelikož je zbabělý se ženě ozvat, čímž Antoine naprosto pohrdá. Antoine se tak po drobných útěcích z domova rozhodne utéct definitivně. S Reném udělájí plán, k jehož uskutečnění potřebují sehnat peníze. Antoine se tak rozhodne ukrást psací stroj, při čemž je však chycen a musí strávit noc na policejní stanici, na kterou ho zavede sám otčím. Následně je poslán do ústavu pro mladistvé, kde panuje tvrdý režim a Antoine opět zatouží po útěku. Ten se mu nakonec povede a Antoine se ocitá na pláži před rozlehlým mořem. Netušící a bezradný se otáčí směrem k divákovi.

    Žánry:DramaKrimiDětský
    1
  2. Tajnosti a lži
    Tajnosti a lži (1996)
    Film
    • MUBI
    Když mladé černošce Hortense zemře adoptivní matka, rozhodne se vyhledat tu skutečnou. V adopční agentuře ji čeká překvapení - v kolonce barva pleti stojí jasně napsáno - bílá. Zmatená dívka se rozhodne matku najít. Cynthia Purleyová žije v řadovém domku v dělnické čtvrti se svou další nemanželskou dcerou Roxanne. Setkání s prvním dítětem, jež po porodu ani neviděla, je pro ni šokem. Přesto mezi matkou, která tráví dny v osamění, a nově nalezenou dcerou vznikne hezký intimní vztah. Cynthia nakonec představí Hortense své rodině. Toto setkání přinese pro všechny očištění od tajností a lží, jimiž téměř každý z hrdinů přehlušoval svou bolest či psychické trauma.
    Režie:Mike Leigh
    80%
    Když mladé černošce Hortense zemře adoptivní matka, rozhodne se vyhledat tu skutečnou. V adopční agentuře ji čeká překvapení - v kolonce barva pleti stojí jasně napsáno - bílá. Zmatená dívka se rozhodne matku najít. Cynthia Purleyová žije v řadovém domku v dělnické čtvrti se svou další nemanželskou dcerou Roxanne. Setkání s prvním dítětem, jež po porodu ani neviděla, je pro ni šokem. Přesto mezi matkou, která tráví dny v osamění, a nově nalezenou dcerou vznikne hezký intimní vztah. Cynthia nakonec představí Hortense své rodině. Toto setkání přinese pro všechny očištění od tajností a lží, jimiž téměř každý z hrdinů přehlušoval svou bolest či psychické trauma.
    Režie:Mike Leigh
    2
  3. Cléo od pěti do sedmi
    Cléo od pěti do sedmi (1962)
    Film
    • MUBI
    Slavný film Vardové s takřka absolutní chronologickou přesností (charakterizuje ho rovnováha mezi fiktivním a reálným časem) zachycuje dvě hodiny ze života mladé pařížské šansoniérky, která se obává, že má rakovinu. Každý krok, dělící ji od chvíle, kdy se má v nemocnici dozvědět výsledek vyšetření, je tápáním ze životní osamělosti a úzkosti. Poutem, které si náhodně najde, je voják Antoine, se kterým se setkává v parku. I on je jakýmsi odsouzencem večer se vrací k jednotce do Alžíru, která je v bojovém nasazení. Možná proto, že je první, který s ní hovoří o všem a o ničem, i o věcech vážných s přízvukem opravdovosti v hlase, věnuje mu svou důvěru a dá mu nahlédnut do svého nitra. Všechny dějové fragmenty jsou přesně odpozorované, mezititulky zaznamenávají plynutí času a vytvářejí odstup od událostí. Jemnými filmovými prostředky se režisérce podařilo stmelit střízlivý dokumentární způsob vyprávění a subjektivnost pohledu, uměleckou stylizaci dosahuje metodou "cinéma-vérité".
    78%
    Slavný film Vardové s takřka absolutní chronologickou přesností (charakterizuje ho rovnováha mezi fiktivním a reálným časem) zachycuje dvě hodiny ze života mladé pařížské šansoniérky, která se obává, že má rakovinu. Každý krok, dělící ji od chvíle, kdy se má v nemocnici dozvědět výsledek vyšetření, je tápáním ze životní osamělosti a úzkosti. Poutem, které si náhodně najde, je voják Antoine, se kterým se setkává v parku. I on je jakýmsi odsouzencem večer se vrací k jednotce do Alžíru, která je v bojovém nasazení. Možná proto, že je první, který s ní hovoří o všem a o ničem, i o věcech vážných s přízvukem opravdovosti v hlase, věnuje mu svou důvěru a dá mu nahlédnut do svého nitra. Všechny dějové fragmenty jsou přesně odpozorované, mezititulky zaznamenávají plynutí času a vytvářejí odstup od událostí. Jemnými filmovými prostředky se režisérce podařilo stmelit střízlivý dokumentární způsob vyprávění a subjektivnost pohledu, uměleckou stylizaci dosahuje metodou "cinéma-vérité".
    3
  4. Lost Highway
    Lost Highway (1997)
    Film
    • MUBI
    77%
    4
  5. Jules a Jim
    Jules a Jim (1962)
    Film
    • MUBI
    Jemný milostný příběh, jehož hrdiny jsou dva přátelé, kteří se zamilují do jedné ženy. Dílko bez těžkopádné psychologické analýzy, s typicky francouzským espritem, rozebírá otázku přátelství, lásky a problém, může-li žena milovat dva muže, spojené poutem přátelství, a naopak. Film, jehož děj se odehrává v době kolem první světové války, se vyznačuje impresionistickou, pointilistickou atmosférou a lyrickým kouzlem exteriérových záběrů na širokém plátně. Originální režii pak doplňují výborné herecké výkony.
    77%
    Jemný milostný příběh, jehož hrdiny jsou dva přátelé, kteří se zamilují do jedné ženy. Dílko bez těžkopádné psychologické analýzy, s typicky francouzským espritem, rozebírá otázku přátelství, lásky a problém, může-li žena milovat dva muže, spojené poutem přátelství, a naopak. Film, jehož děj se odehrává v době kolem první světové války, se vyznačuje impresionistickou, pointilistickou atmosférou a lyrickým kouzlem exteriérových záběrů na širokém plátně. Originální režii pak doplňují výborné herecké výkony.
    5
  6. Noc oživlých mrtvol
    Noc oživlých mrtvol (1968)
    Film
    • MUBI
    I po takřka čtyřiceti letech zůstává Romerův celovečerní debut milníkem hororového žánru, filmem, který stále dokáže překvapit, šokovat a vyděsit i ty nejotrlejší diváky. Černobílý snímek, natočený s neznámými herci, působí jako dokument sledující osudy sedmi lidí, kteří najdou útočiště před živými mrtvými na opuštěné farmě. S příchodem noci roste počet zombií a situace je čím dál tím zoufalejší. Nakonec začnou hrdinové bojovat sami mezi sebou... Téma společnosti, která podlehne iracionálním silám, odráží obrovský společenský kvas v Americe na konci 60. let. Syrový účinek filmu pramení především ze způsobu, jakým Romero popírá konvence žánru a porušuje četná tabu, především v zobrazení krvavého násilí. Noc živých mrtvých započala celou novou éru filmového hororu a stala se jedním z nejpřelomovějších filmů všech dob.
    77%
    I po takřka čtyřiceti letech zůstává Romerův celovečerní debut milníkem hororového žánru, filmem, který stále dokáže překvapit, šokovat a vyděsit i ty nejotrlejší diváky. Černobílý snímek, natočený s neznámými herci, působí jako dokument sledující osudy sedmi lidí, kteří najdou útočiště před živými mrtvými na opuštěné farmě. S příchodem noci roste počet zombií a situace je čím dál tím zoufalejší. Nakonec začnou hrdinové bojovat sami mezi sebou... Téma společnosti, která podlehne iracionálním silám, odráží obrovský společenský kvas v Americe na konci 60. let. Syrový účinek filmu pramení především ze způsobu, jakým Romero popírá konvence žánru a porušuje četná tabu, především v zobrazení krvavého násilí. Noc živých mrtvých započala celou novou éru filmového hororu a stala se jedním z nejpřelomovějších filmů všech dob.
    6
  7. Oběť
    Oběť (1986)
    Film
    • MUBI
    76%
    7
  8. Muška
    Muška (1967)
    Film
    • MUBI

    Adaptácia literárnej predlohy katolíckeho spisovateľa Georgesa Bernanosa je pochmúrnou metaforou o živote vo svete, z ktorého zmizol Boh. Dokedy dokáže dospievajúca Muška znášať príkoria a ponižovanie v drsných podmienkach chudobného vidieka? Muška má len štrnásť rokov, ale život sa s ňou nemazná. V škole sa jej posmievajú pre jej otrhaný zovňajšok a samotárstvo. Doma nie je ďaleko k fľaške, a tak musí znášať ďalšie ústrky. Spoznala len poníženie, a tak sama čelí drsnému okoliu so vzdorom a tichou nenávisťou. U umierajúcej matky, ktorej tretí pôrod zobral posledné životné sily, nachádza len málo nehy a opory. Otec so starším bratom sa živia čiernym obchodom s alkoholom, no v rodine je aj tak priveľa hladných krkov. Vidiečania len nepresvedčivo skrývajú svoj odpor k Muške za maskou kresťanského súcitu. Počas jednej daždivej noci Muška stretne miestneho pytliaka Arséna. Vo svete bez lásky však ani jediný ľudský kontakt, ktorý Muška nadviazala, nemôže priniesť nehu a pochopenie. Nekompromisná štúdia osamelosti a zvlčilosti ľudských vzťahov vznikla na podklade novely Nový príbeh Muškin od spisovateľa francúzskej katolíckej moderny Georgesa Bernanosa. Pre režiséra Roberta Bressona to bola po Denníku vidieckeho farára už druhá adaptácia literárnej predlohy tohto autora. Svojím príznačne asketickým štýlom zachytil dennodenné martýrium hrdinky i jej konečné vykúpenie v dobrovoľnej smrti ako metaforu ľudského údelu vo svete, z ktorého zmizol Boh a ovládlo ho zlo. Muška patrí k najpesimistickejším dielam tohto solitéra francúzskej réžie a vyjadruje jeho hlboko religiózny a existenciálny svetonázor. Na MFF Cannes získal film Cenu ekumenickej poroty a na MFF Benátky cenu za najlepší film.

    Žánry:DramaDětský
    76%

    Adaptácia literárnej predlohy katolíckeho spisovateľa Georgesa Bernanosa je pochmúrnou metaforou o živote vo svete, z ktorého zmizol Boh. Dokedy dokáže dospievajúca Muška znášať príkoria a ponižovanie v drsných podmienkach chudobného vidieka? Muška má len štrnásť rokov, ale život sa s ňou nemazná. V škole sa jej posmievajú pre jej otrhaný zovňajšok a samotárstvo. Doma nie je ďaleko k fľaške, a tak musí znášať ďalšie ústrky. Spoznala len poníženie, a tak sama čelí drsnému okoliu so vzdorom a tichou nenávisťou. U umierajúcej matky, ktorej tretí pôrod zobral posledné životné sily, nachádza len málo nehy a opory. Otec so starším bratom sa živia čiernym obchodom s alkoholom, no v rodine je aj tak priveľa hladných krkov. Vidiečania len nepresvedčivo skrývajú svoj odpor k Muške za maskou kresťanského súcitu. Počas jednej daždivej noci Muška stretne miestneho pytliaka Arséna. Vo svete bez lásky však ani jediný ľudský kontakt, ktorý Muška nadviazala, nemôže priniesť nehu a pochopenie. Nekompromisná štúdia osamelosti a zvlčilosti ľudských vzťahov vznikla na podklade novely Nový príbeh Muškin od spisovateľa francúzskej katolíckej moderny Georgesa Bernanosa. Pre režiséra Roberta Bressona to bola po Denníku vidieckeho farára už druhá adaptácia literárnej predlohy tohto autora. Svojím príznačne asketickým štýlom zachytil dennodenné martýrium hrdinky i jej konečné vykúpenie v dobrovoľnej smrti ako metaforu ľudského údelu vo svete, z ktorého zmizol Boh a ovládlo ho zlo. Muška patrí k najpesimistickejším dielam tohto solitéra francúzskej réžie a vyjadruje jeho hlboko religiózny a existenciálny svetonázor. Na MFF Cannes získal film Cenu ekumenickej poroty a na MFF Benátky cenu za najlepší film.

    Žánry:DramaDětský
    8
  9. Hirošima, má láska
    Hirošima, má láska (1959)
    Film
    • MUBI
    Francouzsko - japonský film Hirošima má lásko, natočený roku 1959 francouzským režisérem Alainem Resnaisem podle scénáře spisovatelky Marguerite Durasové, patří k mezníkům moderní světové kinematografie. Je to filmová báseň (někdy se o ní píše jako o kantátě ) na téma lásky a zmaru, na téma věčné síly citu a neodvratného zapomenutí. Příběh francouzské herečky, která přijela do Hirošimy natočit některé scény mírového filmu a svou předposlední noc zde strávila s Japoncem, jenž v ní evokoval čtrnáct let starou vzpomínku na tragédii její první lásky v Němci okupované Francii, je vyprávěn zcela zvláštním způsobem. Pronikavě se liší od tradičního pojetí filmové epiky a vytváří nový kanón filmově estetických norem, uplatňovaný v šedesátých letech v pracích mnoha příslušníků nových vln od francouzské až po československou. Film byl uveden mimo soutěž na MFF v Cannes 1959, kde získal Cenu FIPRESCI a Cenu Společnosti filmových a televizních spisovatelů.
    75%
    Francouzsko - japonský film Hirošima má lásko, natočený roku 1959 francouzským režisérem Alainem Resnaisem podle scénáře spisovatelky Marguerite Durasové, patří k mezníkům moderní světové kinematografie. Je to filmová báseň (někdy se o ní píše jako o kantátě ) na téma lásky a zmaru, na téma věčné síly citu a neodvratného zapomenutí. Příběh francouzské herečky, která přijela do Hirošimy natočit některé scény mírového filmu a svou předposlední noc zde strávila s Japoncem, jenž v ní evokoval čtrnáct let starou vzpomínku na tragédii její první lásky v Němci okupované Francii, je vyprávěn zcela zvláštním způsobem. Pronikavě se liší od tradičního pojetí filmové epiky a vytváří nový kanón filmově estetických norem, uplatňovaný v šedesátých letech v pracích mnoha příslušníků nových vln od francouzské až po československou. Film byl uveden mimo soutěž na MFF v Cannes 1959, kde získal Cenu FIPRESCI a Cenu Společnosti filmových a televizních spisovatelů.
    9
  10. Kinobox - mobilní aplikace

    Stáhněte si mobilní aplikaci Kinobox4.8 z 1000+ hodnocení4.8 (1000+ hodnocení)

    ZDARMA
  11. Truchlivé dědictví
    Truchlivé dědictví (2005)
    Film
    • MUBI
    Film souběžně vypráví příběhy dvou chlapců, kteří vyrůstali na přelomu 80. a 90. let v malém městečku v americkém Kansasu. Brian věří, že byl v osmi letech unesen mimozemšťany, a proto trpí nočními můrami a není schopen čelit šikaně. Stejné léto byl Neil zneužit svým trenérem. Zlomový zážitek poznamenal život obou, ale zcela odlišně. Relativně jemným a otevřeným způsobem se film dotýká tabuizovaného tématu pedofilie a jejích možných psychosexuálních následků. Ve filmu figurují typické prvky Arakiho filmů - sexualita, mladický vzdor, mimozemšťané... V tomto případě ale enfant terrible americké nezávislé kinematografie ukáznil svůj talent a výsledkem je až netypicky klidný a vyzrálý film. (FebioFest 2006)
    75%
    Film souběžně vypráví příběhy dvou chlapců, kteří vyrůstali na přelomu 80. a 90. let v malém městečku v americkém Kansasu. Brian věří, že byl v osmi letech unesen mimozemšťany, a proto trpí nočními můrami a není schopen čelit šikaně. Stejné léto byl Neil zneužit svým trenérem. Zlomový zážitek poznamenal život obou, ale zcela odlišně. Relativně jemným a otevřeným způsobem se film dotýká tabuizovaného tématu pedofilie a jejích možných psychosexuálních následků. Ve filmu figurují typické prvky Arakiho filmů - sexualita, mladický vzdor, mimozemšťané... V tomto případě ale enfant terrible americké nezávislé kinematografie ukáznil svůj talent a výsledkem je až netypicky klidný a vyzrálý film. (FebioFest 2006)
    10
  12. Twin Peaks: Ohni se mnou pojď
    Twin Peaks: Ohni se mnou pojď (1992)
    Film
    • iVysílání
    • MUBI
    Teresa Banksová byla zavražděna. Speciální agent FBI, který zločin vyšetřoval, zmizel beze stopy. Agent Cooper se marně snaží rozmotat případ, obestřený rouškou záhad a tajemství. Jediným výsledkem jeho snažení je neodbytný pocit, že neznámý vrah zaútočí znovu. Uplyne rok. Ocitáme se v městečku Twin Peaks. Pod rouškou poklidné středostavovské idyly bují síly temnot a vládne strach. Nevinné tváře některých středoškolaček skrývají návyk na kokain a neuspořádaný sexuální život. Jedné z nich, Lauře, zbývá posledních sedm dní života...
    75%
    Teresa Banksová byla zavražděna. Speciální agent FBI, který zločin vyšetřoval, zmizel beze stopy. Agent Cooper se marně snaží rozmotat případ, obestřený rouškou záhad a tajemství. Jediným výsledkem jeho snažení je neodbytný pocit, že neznámý vrah zaútočí znovu. Uplyne rok. Ocitáme se v městečku Twin Peaks. Pod rouškou poklidné středostavovské idyly bují síly temnot a vládne strach. Nevinné tváře některých středoškolaček skrývají návyk na kokain a neuspořádaný sexuální život. Jedné z nich, Lauře, zbývá posledních sedm dní života...
    11
  13. Ariel
    Ariel (1988)
    Film
    • MUBI
    75%
    12
  14. A co dále, Baltazare
    A co dále, Baltazare (1966)
    Film
    • MUBI

    Jedného dňa nájdu deti v horách mladého oslíka a dajú mu meno Baltazár podľa jedného z troch kráľov z Východu. Detská idyla sa však pre neho čoskoro skončí a nastúpi tvrdá práca v záprahu alebo pod nákladom. Jedine dievčina Marie si pamätá na chvíle pohody z detstva a zahŕňa Baltazára starostlivosťou a nehou. Ale len do chvíle, kedy padne do spárov krutého Gérarda a beznádejne sa do neho zamiluje. Vo svete plnom ľudí ako Gérard je pokora a dobrota Marie bezbranná a zraniteľná. Musí niesť svoje bremeno rovnako, ako ho bez reptania nesie aj Baltazár. Film A čo ďalej, Baltazár je meditáciou o ústredných témach tvorby filmového jansenistu Roberta Bressona: o neviditeľnosti božej prozreteľnosti, o mlčaní boha a o pokore. Jeho filmy sa vyznačujú minimalistickým asketickým štýlom, absenciou dramatických momentov, naratívnymi pomlkami a prácou s nehercami. Jeden z najvýraznejších režisérov francúzskej novej vlny, Jean-Luc Godard, označil toto dielo za najkomplexnejší film obľúbeného filmového autora svojej generácie. Bresson v alegorickom príbehu predstavil univerzum smrteľných ľudských hriechov, reprezentovaných jednotlivými postavami drámy. V ich centre stojí Baltazár ako stelesnenie pokory a dobroty, zneužívanej omylnými alebo skazenými ľuďmi. Počas svojho neľahkého života prejde Baltazár rukami viacerých pánov, ale svoj kríž nesie s odovzdanosťou a pokorou svätca. Na MFF v Benátkach získal film Cenu ekumenickej poroty.

    75%

    Jedného dňa nájdu deti v horách mladého oslíka a dajú mu meno Baltazár podľa jedného z troch kráľov z Východu. Detská idyla sa však pre neho čoskoro skončí a nastúpi tvrdá práca v záprahu alebo pod nákladom. Jedine dievčina Marie si pamätá na chvíle pohody z detstva a zahŕňa Baltazára starostlivosťou a nehou. Ale len do chvíle, kedy padne do spárov krutého Gérarda a beznádejne sa do neho zamiluje. Vo svete plnom ľudí ako Gérard je pokora a dobrota Marie bezbranná a zraniteľná. Musí niesť svoje bremeno rovnako, ako ho bez reptania nesie aj Baltazár. Film A čo ďalej, Baltazár je meditáciou o ústredných témach tvorby filmového jansenistu Roberta Bressona: o neviditeľnosti božej prozreteľnosti, o mlčaní boha a o pokore. Jeho filmy sa vyznačujú minimalistickým asketickým štýlom, absenciou dramatických momentov, naratívnymi pomlkami a prácou s nehercami. Jeden z najvýraznejších režisérov francúzskej novej vlny, Jean-Luc Godard, označil toto dielo za najkomplexnejší film obľúbeného filmového autora svojej generácie. Bresson v alegorickom príbehu predstavil univerzum smrteľných ľudských hriechov, reprezentovaných jednotlivými postavami drámy. V ich centre stojí Baltazár ako stelesnenie pokory a dobroty, zneužívanej omylnými alebo skazenými ľuďmi. Počas svojho neľahkého života prejde Baltazár rukami viacerých pánov, ale svoj kríž nesie s odovzdanosťou a pokorou svätca. Na MFF v Benátkach získal film Cenu ekumenickej poroty.

    13
  15. Barva granátového jablka
    Barva granátového jablka (1969)
    Film
    • MUBI
    Barva granátového jablka se svým pojetím nepodobala ničemu, co bylo do té doby v zemích bývalého Sovětského svazu natočeno. Film o arménském básníkovi osmnáctého století jménem Sajat-Nova se radikálně rozešel s tradicí životopisných filmů. Ve statických, plošných obrazech se po vzoru perských miniatur a křesťanských ikon odvíjí básníkův život od jeho narození až po smrt v klášteře. Snímek je rozdělen do osmi kapitol. V úvodu vidíme básníka coby chlapce obklopeného bezpočtem knih a rukopisů, jejichž stránky obrací vítr. Básník se dostává ke dvoru, potkává múzu poezie, jež se stane jeho milenkou. Jako mnich v kostele vyzdobeném freskami prosí svou múzu o rozhřešení. Dále ho vidíme v rodinném kruhu a konečně vizi jeho smrti. Závěr se vztahuje k zavraždění básníka perskými dobyvateli před tbiliskou katedrálou roku 1795. U oficiálních kruhů vyvolala Barva granátového jablka značnou nevoli. Prominentní režisér Sergej Jutkevič provedl v rámci větší srozumitelnosti některé úpravy, ale i tato druhá verze byla sovětskou distribucí sabotována. V příštích letech byl Sergej Paradžanov opakovaně vězněn, sedmnáct let mu nebylo dovoleno režírovat filmy.
    73%
    Barva granátového jablka se svým pojetím nepodobala ničemu, co bylo do té doby v zemích bývalého Sovětského svazu natočeno. Film o arménském básníkovi osmnáctého století jménem Sajat-Nova se radikálně rozešel s tradicí životopisných filmů. Ve statických, plošných obrazech se po vzoru perských miniatur a křesťanských ikon odvíjí básníkův život od jeho narození až po smrt v klášteře. Snímek je rozdělen do osmi kapitol. V úvodu vidíme básníka coby chlapce obklopeného bezpočtem knih a rukopisů, jejichž stránky obrací vítr. Básník se dostává ke dvoru, potkává múzu poezie, jež se stane jeho milenkou. Jako mnich v kostele vyzdobeném freskami prosí svou múzu o rozhřešení. Dále ho vidíme v rodinném kruhu a konečně vizi jeho smrti. Závěr se vztahuje k zavraždění básníka perskými dobyvateli před tbiliskou katedrálou roku 1795. U oficiálních kruhů vyvolala Barva granátového jablka značnou nevoli. Prominentní režisér Sergej Jutkevič provedl v rámci větší srozumitelnosti některé úpravy, ale i tato druhá verze byla sovětskou distribucí sabotována. V příštích letech byl Sergej Paradžanov opakovaně vězněn, sedmnáct let mu nebylo dovoleno režírovat filmy.
    14
  16. Muž bez minulosti
    Muž bez minulosti (2002)
    Film
    • MUBI
    Z vlaku přijíždějícího do města vystoupí muž s cestovní brašnou, ale ještě než stačí dorazit na místo určení, je přepaden, zmlácen do bezvědomí a okraden. Muž se nějakou dobu potácí na hranici života a smrti, ale díky péči dvou bezdomovců se po čase uzdraví, aniž by ovšem nabyl ztracenou paměť. Neví, jak se jmenuje, odkud přišel, čím je, nicméně projevuje činorodost, jíž imponuje nejen svým novým přátelům bezdomovcům, ale i nepříliš půvabné a nemladé důstojnici Armády spásy Irmě. Poté, co ho odmítne pracovní úřad, protože nemá jméno ani doklady, začne muž vypomáhat v kancelářích místní Armády spásy a sbližuje se nejen s Irmou, ale také s kapelou, která si pod jeho vedením osvojí zbrusu nový repertoár a stane se populární. Po konfliktu s policií, jež zveřejní fotografii člověka, který neví, kdo je, se přihlásí mužova minulost. Jak s ní naloží, když už si vybudoval novou identitu a je mu v ní dobře? Film byl v roce 2002 oceněn v Cannes Velkou cenou poroty a představitelka Irmy Kati Outinen získala Cenu za ženský herecký výkon.
    73%
    Z vlaku přijíždějícího do města vystoupí muž s cestovní brašnou, ale ještě než stačí dorazit na místo určení, je přepaden, zmlácen do bezvědomí a okraden. Muž se nějakou dobu potácí na hranici života a smrti, ale díky péči dvou bezdomovců se po čase uzdraví, aniž by ovšem nabyl ztracenou paměť. Neví, jak se jmenuje, odkud přišel, čím je, nicméně projevuje činorodost, jíž imponuje nejen svým novým přátelům bezdomovcům, ale i nepříliš půvabné a nemladé důstojnici Armády spásy Irmě. Poté, co ho odmítne pracovní úřad, protože nemá jméno ani doklady, začne muž vypomáhat v kancelářích místní Armády spásy a sbližuje se nejen s Irmou, ale také s kapelou, která si pod jeho vedením osvojí zbrusu nový repertoár a stane se populární. Po konfliktu s policií, jež zveřejní fotografii člověka, který neví, kdo je, se přihlásí mužova minulost. Jak s ní naloží, když už si vybudoval novou identitu a je mu v ní dobře? Film byl v roce 2002 oceněn v Cannes Velkou cenou poroty a představitelka Irmy Kati Outinen získala Cenu za ženský herecký výkon.
    15
  17. Špičák
    Špičák (2009)
    Film
    • iVysílání
    • MUBI
    V domě obehnaném vysokou zdí bydlí podivná rodina: otec, matka, dvě dcery a syn. Jen otec může opustit dům, aby mohl vést nedalekou továrnu. Všechny tři děti procházejí zvláštní formou vzdělávání a jsou permanentně udržovány v panickém strachu z okolního prostředí. Jediným cizím návštěvníkem domu je Christina, zaměstnankyně továrny, která pravidelně přijíždí uspokojovat synovy sexuální potřeby. Jednoho dne Christina daruje jedné z dcer čelenku, jež září v šeru jasnou barvou, a požaduje za ni protislužbu. Co se stane, je-li přísně střežený režim domácnosti náhle narušen? Ve fascinujícím obraze lidské touhy ovládat druhé sleduje mladý režisér Yorgos Lanthimos podivnou mytologii jedné rodiny. (Zlín Film Festival)
    Žánry:DramaExtrémní
    73%
    V domě obehnaném vysokou zdí bydlí podivná rodina: otec, matka, dvě dcery a syn. Jen otec může opustit dům, aby mohl vést nedalekou továrnu. Všechny tři děti procházejí zvláštní formou vzdělávání a jsou permanentně udržovány v panickém strachu z okolního prostředí. Jediným cizím návštěvníkem domu je Christina, zaměstnankyně továrny, která pravidelně přijíždí uspokojovat synovy sexuální potřeby. Jednoho dne Christina daruje jedné z dcer čelenku, jež září v šeru jasnou barvou, a požaduje za ni protislužbu. Co se stane, je-li přísně střežený režim domácnosti náhle narušen? Ve fascinujícím obraze lidské touhy ovládat druhé sleduje mladý režisér Yorgos Lanthimos podivnou mytologii jedné rodiny. (Zlín Film Festival)
    Žánry:DramaExtrémní
    16
  18. Paraplíčka ze Cherbourgu
    Paraplíčka ze Cherbourgu (1964)
    Film
    • MUBI
    Film Paraplíčka ze Cherbourgu je pestrobarevný francouzský muzikál, kterým se v polovině šedesátých let proslavil režisér Jacques Demy. Odehrává se na konci předchozí dekády a vypráví o sedmnáctileté Geneviève, která se zamiluje do automechanika Guye. Její matka jejich vztahu nepřeje, neboť by vedle Geneviève raději viděla bohatého ženicha, který ji zaopatří. Někoho, jako je například pařížský klenotník Roland Cassard, který by mohl zachránit před krachem rodinný obchod s deštníky.
    72%
    Film Paraplíčka ze Cherbourgu je pestrobarevný francouzský muzikál, kterým se v polovině šedesátých let proslavil režisér Jacques Demy. Odehrává se na konci předchozí dekády a vypráví o sedmnáctileté Geneviève, která se zamiluje do automechanika Guye. Její matka jejich vztahu nepřeje, neboť by vedle Geneviève raději viděla bohatého ženicha, který ji zaopatří. Někoho, jako je například pařížský klenotník Roland Cassard, který by mohl zachránit před krachem rodinný obchod s deštníky.
    17
  19. Anténa
    Anténa (2007)
    Film
    • MUBI

    Rok xxx. V zasněžené metropoli nemilosrdně vládne pan Televize. Celé město je bez hlasu a on jediný má monopol na slovo a obraz. Všichni lidé sledují obrazovku a jedí televizní jídla, která také vyrábí on. Pan Televize připravuje nekalý plán, jak prostřednictvím nebezpečného hypnotického stroje, který účinkuje přes televizi, navždy ovládnout všechen život. Aby toho dosáhl, unese jedinou bytost, jež má dosud hlas – nádhernou zpěvačku... Působivý příklad vitality a formálního potenciálu němého filmu. Anténa, inspirovaná snímky Murnaua, Langa, Ejzenštejna a Vertova, je přesto velice moderní film. Pohádková alegorie diváky neustále překvapuje úžasnou výpravou, promyšleným použitím titulků a v neposlední řadě také působivým herectvím.

    71%

    Rok xxx. V zasněžené metropoli nemilosrdně vládne pan Televize. Celé město je bez hlasu a on jediný má monopol na slovo a obraz. Všichni lidé sledují obrazovku a jedí televizní jídla, která také vyrábí on. Pan Televize připravuje nekalý plán, jak prostřednictvím nebezpečného hypnotického stroje, který účinkuje přes televizi, navždy ovládnout všechen život. Aby toho dosáhl, unese jedinou bytost, jež má dosud hlas – nádhernou zpěvačku... Působivý příklad vitality a formálního potenciálu němého filmu. Anténa, inspirovaná snímky Murnaua, Langa, Ejzenštejna a Vertova, je přesto velice moderní film. Pohádková alegorie diváky neustále překvapuje úžasnou výpravou, promyšleným použitím titulků a v neposlední řadě také působivým herectvím.

    18
  20. Cizí oběd
    Cizí oběd (2013)
    Film
    • MUBI
    Máte po krk depresivních sociálních dramat? Pak si nenechte ujít vtipnou, elegantní a pozitivně laděnou romanci, zasazenou do současné Bombaje. Jedním z tamních neobvyklých fenoménů je pětitisícová komunita Dabbawallů, kterých jsou plné ulice velkoměsta už sto dvacet let. Svého druhu kurýři doručují každé dopoledne kastrůlky s obědem z kuchyní manželek do kanceláří manželů a večer prázdné zase zpět. Neuvěřitelně sofistikovaný systém byl předmětem výzkumu Harvardovy univerzity, jejíž odborníci zjistili, že pouze jeden ze čtyř milionů kastrůlků je doručen nesprávnému adresátovi. Celovečerní hraný debut talentovaného indického tvůrce nabízí právě jeho příběh. Správnými ingrediencemi „ochucený“ příběh zatoulaného oběda, který propojí půvabnou a v manželství mírně strádající Ilu s posmutnělým Saajanem, jemuž penze klepe na dveře, jako by vypadl z psacího stroje scenáristů z éry klasického Hollywoodu.
    Žánry:DramaRomantický
    71%
    Máte po krk depresivních sociálních dramat? Pak si nenechte ujít vtipnou, elegantní a pozitivně laděnou romanci, zasazenou do současné Bombaje. Jedním z tamních neobvyklých fenoménů je pětitisícová komunita Dabbawallů, kterých jsou plné ulice velkoměsta už sto dvacet let. Svého druhu kurýři doručují každé dopoledne kastrůlky s obědem z kuchyní manželek do kanceláří manželů a večer prázdné zase zpět. Neuvěřitelně sofistikovaný systém byl předmětem výzkumu Harvardovy univerzity, jejíž odborníci zjistili, že pouze jeden ze čtyř milionů kastrůlků je doručen nesprávnému adresátovi. Celovečerní hraný debut talentovaného indického tvůrce nabízí právě jeho příběh. Správnými ingrediencemi „ochucený“ příběh zatoulaného oběda, který propojí půvabnou a v manželství mírně strádající Ilu s posmutnělým Saajanem, jemuž penze klepe na dveře, jako by vypadl z psacího stroje scenáristů z éry klasického Hollywoodu.
    Žánry:DramaRomantický
    19
  21. Velká žranice
    Velká žranice (1973)
    Film
    • MUBI
    Čtveřice blízkých přátel – pilot Marcello, šéfkuchař Ugo, televizní pracovník Michel a soudce Philippe – se setkává na prodloužený víkend ve starém domě u Paříže. Jejich záměrem je, aby toto setkání bylo jejich poslední. Oddávají se zde extrémnímu, sebedestruktivnímu přejídání. K jejich společnosti se přidává místní učitelka Andréa, žena kyprých tvarů, a situace rychle spěje ke svému vrcholu.
    Žánry:DramaKomedieSatira
    71%
    Čtveřice blízkých přátel – pilot Marcello, šéfkuchař Ugo, televizní pracovník Michel a soudce Philippe – se setkává na prodloužený víkend ve starém domě u Paříže. Jejich záměrem je, aby toto setkání bylo jejich poslední. Oddávají se zde extrémnímu, sebedestruktivnímu přejídání. K jejich společnosti se přidává místní učitelka Andréa, žena kyprých tvarů, a situace rychle spěje ke svému vrcholu.
    Žánry:DramaKomedieSatira
    20
Objevte top filmy z nabídky platformy MUBI! Žebříčku filmů MUBI s celkovým počtem 40 titulů vévodí těchto 5 nejlepších snímků: Nikdo mne nemá rád, Tajnosti a lži, Cléo od pěti do sedmi, Lost Highway, Jules a Jim, s hlavními hvězdami, jako jsou: Jean-Pierre Léaud, Claire Maurier, Albert Rémy, Georges Flamant, Patrick Auffay, Robert Beauvais.Stále nevíte, na co se podívat? Vytvořte si svůj vlastní žebříček filmů pomocí vyhledávacího filtru.