2022 jako rok velkých filmových návratů. Drtivá nostalgie a herečtí miláčci mohou ovládnout i Oscary

2022 jako rok velkých filmových návratů. Drtivá nostalgie a herečtí miláčci mohou ovládnout i Oscary
Brendan Fraser – Velryba | Protozoa Pictures
Období ekonomické nejistoty spojené s pandemií koronaviru snad filmová továrna na sny definitivně zažehnala. Prosperující pochodeň už konečně netřímá pouze Marvel a vynořují se další snímky, které přepočítaly miliardové tržby. Jako největší senzace letoška se vyšvihl Top Gun: Maverick, který vydělal takřka 1,5 miliardy dolarů a jehož skoro půlroční exkluzivní uvádění v kinech dalo vzpomenout na legendární velkofilmy dřívějška.
Maverick současně napsal jeden z nejsilnějších „comebackových“ příběhů kinematografie. Tom Cruise si roli bojového stíhače Petera Mitchella zopakoval po šestatřiceti letech, které uplynuly od premiéry kultovní a leckým vysmívané jedničky. Produkčně špičkově zaštítěný, realisticky natočený a inteligentně napsaný snímek nadchl publikum i kritiky a v oscarových predikcích, například těch zveřejněných webem Variety, atakuje pole position v několika hlavních kategoriích – minimálně nominace se vedle nejlepšího filmu věští také pro Cruise, jenž se tomuto comebacku odevzdal a předvedl vyčerpávající fyzický výkon i emoce.
Top Gun: Maverick
Top Gun: Maverick | Paramount
Návrat z trochu jiného ranku obstaral také nejslavnější ze všech režisérů. Steven Spielberg pošle v listopadu do kin semibiografický snímek Fabelmanovi, v němž částečně popíše vlastní dětství v rodině rozpolcené mezi vědou a uměním. Nostalgii z padesátých a šedesátých let lidé zatím tleskají a z festivalu v Torontu si odnesla diváckou cenu, která většinou předesílá oscarového výherce – asi nikoho nepřekvapí, že Spielbergův nejosobnější projekt platí za největšího favorita na nejlepší film roku, přičemž totéž lze napsat o ceně za režii. Spielberg si jde v tomto směru pro třetí zlatou sošku (dvě ukořistil za Schindlerův seznam a Zachraňte vojína Ryana, snímky, které se rovněž ohlížely do minulosti) a zastavit jej může pouze několik tvůrců, jejichž díla disponují návraty a nostalgií.
Největší naděje se vkládají do novinky Martina McDonagha s názvem The Banshees of Inisherin. V ní si hlavní role zahráli Colin Farrell a Brendan Gleeson, které si pamatujeme z McDonaghova celovečerního debutu V Bruggách z roku 2008. Spojení dvou britských oblíbenců v netradičním příběhu o krizi dlouholetého přátelství získalo na benátském festivalu cenu za nejlepší scénář a na Rotten Tomatoes svítí skóre 99 % kladných recenzí ze 136.
Colin Farrell, Brendan Gleeson
Víly z Inisherinu | Blueprint Pictures
McDonagh se po rozmáchlejších Třech billboardech kousek za Ebbingem vrací k divadelním kořenům a Farrellovi i Gleesonovi může pomoci k triumfu v hereckých kategoriích. Za Billboardy si Oscara odnesli Frances McDormand a Sam Rockwell, přičemž Colina Farrella už letos jako nejlepšího herce ocenili v Benátkách.
I pro něj by výhra znamenala výrazný posun v kariéře, neboť vedle bizarních projektů jako Humr a Zabití posvátného jelena jej známe hlavně z drahých propadáků (Alexander Veliký, Total Recall) – letošek se ale Farrellovi díky Batmanovi (kde k nepoznání namaskovaný hraje Tučňáka), Třinácti životům a již třetí spolupráci s McDonaghem povedl a může se navrátit na absolutní výsluní. Podobné šance na Oscara má podle expertíz také populární Gleeson, jenž si navzdory úspěšné kariéře zatím nevysloužil ani jednu nominaci. The Banshees of Inisherin uvidíme v českých kinech 26. ledna.
Další návrat se týká režiséra Todda Fielda, jenž natočil svůj poslední snímek roku 2006. Tehdy šlo o drama Jako malé děti, které obdrželo tři oscarové nominace. Letos Field představuje hudební životopis TÁR, v němž Cate Blanchett ztvárňuje průkopnickou dirigentku Lydii Tár. Snímek doprovází nadšené reakce (95 % na Rotten Tomatoes ze 170 recenzí) a předpovědi zatím vyznívají pozitivně pro režiséra i ikonickou herečku, která stejně jako Farrell triumfovala na benátském festivalu.
TÁR
TÁR | Focus Features
Zdržíme-li se u milovaných herců a hereček, letošní rok by zatím v kinematografii mohl přijmout krycí obličej Brendana Frasera. Dnes třiapadesátiletou hvězdu Mumie potopila účast v sérii finančních propadáků a v poslední dekádě Fraser takřka zmizel z kin a jeho fyzička uvadala. Nyní ovšem vede oscarové předpovědi díky výkonu v novince Darrena Aronofskyho The Whale. V ní hraje monstrózně tlustého gay muže, jenž se pokouší napravit vztahy s okolím, zejména se svou pubertální dcerou. Moment, kdy dojatý herec v slzách vstřebává nadšený aplaus publika po projekci v Benátkách, se stal jedním z nejpopulárnějších internetových videí roku.
Fraser, jenž má dlouhodobě pověst dobráka, ztělesňuje tíhnutí k nostalgii zdaleka nejlépe. Mumie a Mumie se vrací patřily k trhákům přelomu tisíciletí a Fraserova absence v první hollywoodské linii zažehla internetové hnutí nazvané brenaissance, které vzývá hercův comeback. Otázkou zůstává, zda akademie přání veřejnosti vyslyší a ocení Frasera na ceremoniálu, který se uskuteční 12. března 2023.
Mumie
Mumie (1999) | Universal Pictures
Ještě dojemnější příběh přitom zažívá vietnamsko-americký herec Ke Huy Quan, jehož znáte jako Mrňouse z Indiana Jonese a chrámu zkázy. Quan si v pubertě rovněž zahrál v kultovních Rošťácích a následně u filmu pracoval jako bojový choreograf. S herectvím ale skoncoval, jelikož ho popuzoval nedostatek příležitostí pro asijské umělce. V poslední době ovšem změnil názor a letos zazářil v šílené sci-fi Všechno, všude, najednou.
V jednom z nejdiskutovanějších filmů roku, který v létě doputoval i do českých kin, předvedl komplexní výkon vyžadující fyzickou obratnost i emocionální nuance a patří k favoritům na zlatou sošku pro herce ve vedlejší roli. Internet se rovněž nedávno dojímal nad Quanovou fotografií s Harrisonem Fordem, s nímž se shledal na Disneyho panelu D23 – objetí Indyho a Mrňouse vskutku nemohlo vypadat více přátelsky a upřímněji.
Nejinak je tomu u jeho kolegyně Michelle Yeoh, již Variety tipuje jako vítězku v kategorii nejlepší herečka v hlavní roli. Malajská hvězda Tygra a draka se v USA těší dlouhodobé popularitě, ale až letošní účast ve Všechno, všude, najednou ji vrátila na titulní strany médií. Pokud by ona i Quan v březnu shrábli Oscara, Hollywoodem by zase jednou po Parazitovi zavanula asijská výjimečnost, tentokrát navíc zesílená nesmrtelným odkazem Indiana Jonese a Tygra a draka.
Z mainstreamového hlediska největší comeback roku ale obstarává James Cameron. Avatar 2 nás v kinech čeká již v polovině prosince a podobně jako roku 2009, kdy měla premiéru jednička, se pomalu schyluje k filmové události. Mezi Titanicem a Avatarem si Železný Jim vyčlenil dvanáct let a doručil možná nejúchvatnější trikový snímek všech dob. Letos se na Pandoru vrátíme po třinácti letech a zdokonalené technologie i Cameronův zápal slibují další revoluci, která může vyústit v lavinu Oscarů. Nominace za nejlepší film, režii, kameru a většinu technických složek jsou víceméně jisté, ovšem musíme si počkat, jak finální produkt dopadne a s jakými ohlasy se setká.
Všechno, všude, najednou
Michelle Yeoh – Všechno, všude, najednou | A24
Cameronův ultimátní biják má ale proklatě tvrdou konkurenci. Na druhou stranu přichází v době, která comebackům zkrátka přeje, tudíž může tuhle milou kapitolu roku 2022 jen podtrhnout. A třeba se s ním sveze také herec Sam Worthington, jenž od roku 2009 rovněž nic pořádného nenatočil a je dalším střípkem v obrovské mozaice letošních hollywoodských návratů.

Kinolog: Božský Vojta Dyk bez klobouku bos, upadnul mu nos. Dostane za to Oscara?

Po dlouhé době vzniknul v Česku tak ambiciózní historický životopisný film. Režisér Petr Václav přitom nikdy podobný projekt nedělal. Největší pastí by bylo hledat v něm nového Amadea. Il Boemo se vydává vlastní cestou.