Zbytečné chyby v nových Stranger Things. Fanoušci si stěžují na změny, které nedávají smysl
Stranger Things, 5. série | Netflix
Na pátou sérii Stranger Things jsme čekali tři a půl roku, za což mohly částečně scenáristické a herecké stávky i následná náročná produkce, na niž Netflix uvolnil přes 400 milionů dolarů. Zároveň si ovšem dali tvůrci na scénářích dle svých slov pekelně záležet, aby natěšeným fanouškům předložili co nejvelkolepější a nejdůstojnější závěr, v němž bude příběh okolo Jedenáctky a bitvy s Vecnou náležitě uzavřen. Jenže i když u diváků převládá nadšení, mnoho pozorných fanoušků si všimlo také několika příběhových nesrovnalostí, které zcela popírají to, co bylo v seriálu řečeno v minulých sériích.
Nejedná se tedy o žádný detail během nepovedeného střihu či logický laps, ale o narušení kontinuity, které se nedá nazvat jinak než tvůrčí nepozorností. Tedy aspoň podle malinko naštvaných fanoušků na sociálních sítích. První chyba, která příznivce vytočila doběla, se objevila v samotném závěru čtvrtého dílu, kdy se Willovi (Noah Schnapp) promítá v hlavě jeho minulost a vzpomínky na dětství. Je mezi nimi i záběr, na němž jako malý staví svou lesní pevnost se svým bratrem Jonathanem (Charlie Heaton). Jenže to dle fanoušků „nedává vůbec smysl.“
Na záběru je totiž dle všeho krásné počasí a oba hrdinové jsou velmi veselí. Jonathan přitom v osmé epizodě druhé série vzpomínal, jak se svým mladším bratrem stavěl pevnost během prudkého deště, oba byli promočeni na kost a stavbou dětského hradu strávili prakticky celou noc. Ke stavbě se navíc uchýlili hned poté, co rodinu navždy opustil nezodpovědný otec. Nic z toho ovšem není ve flashbacku ukázáno. Naopak to vypadá, že bratři stavěli pevnost během bezstarostného letního dne.
Nejedná se však o jedinou dějovou díru v příběhu. Nesrovnalosti totiž vzbuzuje také Willův věk. Jeho matka Joyce (Winona Ryder) totiž v jedné z nových epizod řekne, že ke zmizení Willa došlo v jeho 11 letech. K tomu však v první řadě došlo v jeho 12 letech, tato skutečnost je navíc v seriálu několikrát zmíněna, např. pomocí letáčků. Ukazuje se tak, že i když se tvůrci snaží dovysvětlit všechny záhady a dovést příběhové linie do dojemného i důstojného konce, v detailech svého světa dokážou být někdy i trochu nedbalí.
Ve výsledku se samozřejmě jedná o naprosté detaily a chyby, k nimž může během tvorby seriálu dojít celkem snadno. Každou epizodu totiž kromě Dufferů píše také jiný scenárista, jenž se může velmi snadno při neznalosti předchozích řad dopustit omylu. Od toho je tu ale na druhou stranu bratrské duo, aby podobné dějové díry svého seriálového světa zastavilo. Fanoušky, kteří mají poctivě nakoukáno a řeší aktuálně dění v městečku Hawkins od rána do večera, totiž evidentně jen tak nenapálí. Naštěstí se stále jedná o malé chybičky, které možná trochu zamrzí, ale děj ani vyústění příběhu samozřejmě nijak nenarušují.