86%
Velryba
Brendan Fraser si ve filmu zahraje muže, který váží 600 liber (cca 272 kilogramů), žije v izolaci a zatímco se zoufale snaží znovu spojit se svou odloženou dcerou, sám sebe pojídá.

Recenze: Velryba

Kinobox.cz
60%

Vzniká tedy dokonale zcizený zážitek, protože nepřestáváme přemýšlet o tom, jak Brendan Fraser trpí pod desítky kil make-upu, jak to odráží jeho vlastní životní utrpení a jak si zaslouží filmové ceny. Velrybu za tuto výkladovou klec nelze litovat, protože ji produkce aktivně vystavěla důsledným PR. A nejde ji ani považovat za náhodu, protože se nejedná zdaleka o první případ, kdy Aronofsky takto kalkuluje – podobnými metafilmy byly i Wrestler a v menší míře Černá labuť. Jenže co potom z Velryby vyplývá jiného než podivný sebedojímavý karneval? Příběh se rozhodně pokouší být intimní, ale zážitek z něj takový není.

29 851 bodů
9
Film, který vyvolává emoce... od zhnusení, přes empatii až po smutek. Brandan Fraser zahrál fenomenálně a snímek stoj za to slyšet v originále, dokonce mluví, jako morbidně obézní. Působí to jako film za "pár kaček" , jedna místnost, pár herců, žádné velké triky, snad je maskéři se zapotili.. ale o to více na mě film přenesl emoce.
8
Další Aronofskyho variace sebedestrukce i snahy o vykoupení, která opět zvládá vyvolat psychickou i fyzickou nepříjemnost, opět je v rámci vztahu k vyprávění důležité vcítění diváka. Aronofsky opět jde pod kůži, opět dokáže diváka snadno rozdělit, výsledkem je ovšem působivá podívaná, která nutně nestojí pouze na Fraserovi, přesto je právě on srdcem celého filmu.... Více zde
9 335 bodů
6
Paradoxem budiž, že jsem od Aronofskyho viděl skoro všechno i přesto, že mě jako režisér spíše odpuzuje.. Velryba je herecký comeback Brandona Frasera do pole serióznějších filmových projektů, do nichž se vrací po téměř 10ti letech. Fraser sice nikdy nebyl žádný velký herec, nicméně jeho trilogie Mumie byla ve své době ikonická. Je o to smutnější, když si za jeho filmovou kariéru dokreslíme jeho životní stránkou, která čítá nejednu zdrcující ránu.. Dnes už víme, že si za roli Charlieho Brandon odnesl zlatou sošku (i když teda já měl jiného favorita), což je nakonec tou nejlepší reklamou pro samotnou Velrybu.. Zda jde o herecký koncert si musí každý odpovědět po svém, jen bych dodal, že jde o téměř divadelní variaci, která stojí a padá na hercích, jelikož nic jiného nemá.. Na zúženém formátu sledujeme dvouhodinovou sebedestrukci jednoho učitele, který kvůli zlomenému srdíčku neopouští svůj skromný byt a jen jí a jí.. Charlie je někdo, kdo to nezvládl, kdo se pod nátlakem uzavřel a svůj žal vyplňuje jídlem.. Hlavní hrdina od prvních chvil rezonuje spíše odpudivým dojmem, ovšem v průběhu filmu se divákovi poodkrývá, že nemá soudit knihu podle obalu. Postupně nám tvůrci odpovídají na všechny otázky, které nás od prvních chvil napadají a dotváří Charlieho charakter.. A jak ho teda vnímám? I když dokážu pochopit, co ho vedlo k jeho krokům, tak stejně ho vnímám jako sobce, který vzdal veškerou snahu a před vším sklopí hlavu a nechá to být. Proto budiž největším zvratem filmu, když náš hlavní hrdina udělá opak.. Je to klišé, že? /viděno v kině/ 60%

Dodatečné informace

Původní název:
The Whale (více)