Equalizer 3 vypráví o odchodu akčního žánru na odpočinek

Equalizer 3: Poslední kapitola | Falcon
Má to v sobě i jistou kulturní symboličnost. Zatímco v 70. letech započal tuto linii snímek Přání smrti, kde „obyčejný muž“ v podání Charlese Bronsona střílí víceméně náhodně zločince v ulicích s tím, že možná některý z nich zabil jeho ženu a znásilnil jeho dceru. Násilníci, jak velela „tradice doby“, byli nerozlišitelní pankáči, hlavně mladí muži tmavší barvy pleti. Platilo to pro spoustu následujících filmů ze 70. a 80. let, než se na straně zákona ocitli hvězdní herci jako Eddie Murphy (Policajt v Beverly Hills) nebo Will Smith (Mizerové).
Equalizer 3: Poslední kapitola

Kutil Bob, co by pro pomstu koleno vrtal

Denzel Washington v roli padesátníka, co už chce mít klid, ale vyrazí znovu do akce, byl jakýmsi završením toho, že Afroameričané mohou být i ztělesněním skrytého společenského řádu. Pokud se etablujete tak jako Denzel, máte právo na cokoli. Bývalý tajný agent, který by po smrti manželky (jak jinak, všem akčním hrdinům musí zemřít manželky, Mel Gibson by mohl vyprávět) už chtěl hlavně kutit v garáži či v kůlně. Ale organizovaný zločin okolo něj ho nutí využít brusku a svářečskou lampu jinak než obvykle.
Equalizer 3: Poslední kapitola
Equalizer 3: Poslední kapitola
72%
Byl to sukces a Washington poprvé přistoupil na to, že bude hrát v nějaké „dvojce“. A nyní i v trojce. Je zjevné, že pro něj postava Roberta McCalluma znamená něco víc. Možná ani ne vyjádření vlastního názoru na spravedlnost, mnohem spíš možnost být a odejít jako akční hrdina určitého typu, onen dobrotivě nelítostný psychopat. Washingtonova kariéra je v tomto ohledu vůbec zvláštní. Skládá se z ambicióznějších (velmi často biografických) dramat typu Sláva, Malcolm X, Philadelphia, Hurikán v ringu, Americký gangster či Ploty, u nichž často mění vzhled a váhu, a potom z akčních filmů velmi kolísavé úrovně.
„Celkově je však Washingtonova filmografie prosáknutá násilím. Velmi málo sexem, poměrně málo rasovými otázkami, příliš ne sociální tematikou. Jistým povrchním způsobem se o ně otírá jako frotér v hromadné dopravě, ale nakonec nemá jít o společenské komentáře nebo o složitější mozaiky a metafory.“
Třeba Ricochet z roku 1991 je ono nepochopitelně krvavé béčko, jaká tehdy vznikala, aniž by měla výrazný úspěch. Potom béčková sci-fi Virtuozita nebo béčkový horor Anděl smrti a béčková postapokalyptická sci-fi Kniha přežití, mezitím setkání s Tony Scottem, jenž povýšil akci a kokainově těkavou rychlost střihu na umění – Muž v ohni, Únos vlaku 1 2 3 a Nezastavitelný. Někde na pomezí umění a akční komerce jsou pak věci jako Odvaha pod palbou, Stav obležení nebo Spojenec. Až nepochopitelně nezařaditelný je Training Day, za který dostal Oscara, přestože jde jen o průměrný akční thriller. Ozvláštněním je, že tento „pan Hodný“ hraje někoho zlého.

Celkově je však Washingtonova filmografie prosáknutá násilím. Velmi málo sexem, poměrně málo rasovými otázkami, příliš ne sociální tematikou. Jistým povrchním způsobem se o ně otírá jako frotér v hromadné dopravě, ale nakonec nemá jít o společenské komentáře nebo o složitější mozaiky a metafory. Základ Washingtonovy image představuje uměřená věcnost a stylem jeho práce jsou „věci, které musí být udělány“. Tudíž ani Equalizer není film o tom, jak profesionálnímu zabijákovi chybí zabíjení, a neplyne z toho nic kritického nebo dvojznačného. Hrdina je zabiják, ženě slíbil, že už zabíjet nebude, ale žena je mrtvá (aniž by ji zabil on nebo někdo jiný), tudíž už může zabíjet znovu a jen tak pro radost svou a naši. Nemstí se za sebe, ale za ostatní. A má to jako koníčka.
Equalizer 3: Poslední kapitola
Equalizer 3: Poslední kapitola | Falcon

Roberto versus mafie

Trojka Equalizera nás zavádí do Evropy, respektive do „kulturní Itálie“, starobylého přímořského městečka, takže všechna úmrtí jsou hned obestavěná kříži a kostely. Robert, kterého při poslední akci postřelí (už předtím přitom přijde o vlasy), se probouzí ve zdánlivém ráji, v němž zpomaleně plyne čas a je možné se naučit znovu chodit. Ale přitom se nachází v samotné kolébce mafie. A ta chce příliš staromódní utopii proměnit ve svět hotelů a kasin. Robert(o) však tomu hodlá zabránit a aktivizuje i americké tajné služby, pro něž se stane anonymním informátorem.
Ale jak už to tak ve filmech s italskou mafií bývá, někomu musí vypálit krámek, někomu useknout ruku a někomu unést dítě ze školy. A na to se Roberto Brousek st. nebude dívat se založenýma rukama s ubrouskem v klíně! První část filmu přináší poměrně nebývalé zklidnění v dané sérii. Robert už není tak neporazitelný terminátor, stává se z něj fyzicky křehký muž, který možná potřebuje načerpat i jistou duchovní sílu. Film je spíš oslavou lokálního turismu a reklamou na penzi na starém kontinentu pro bohaté americké turisty než panbíčkářskou agitkou.
Nicméně s postupujícím dějem není vyprávění zábavně nadsazené jako v přechozích dílech. Ukazuje se, že mafii Camorru by nikdy nešlo porazit a že je prorostlá do nejvyšších pater policie, tedy nejspíš také do soudnictví, finančnictví a politiky. To, že Roberto v přímořském městečku (nebo spíš vesnici) poláme kosti pár grázlům a ponechá je pro výstrahu probodané a rozmašírované na ulici, by vedlo spíš k malé občanské válce nebo ke genocidnímu nájezdu.
Právě zapojení místních obyvatel do „odboje“ a obecně jakékoli vykouknutí z venkova do velkoměst nám dává možnost uvědomit si, že nejde o boj s jedním gangem. Je zřejmé, jak moc se tvůrci snaží o to, aby příběh měl happy end a Robert mohl dožít na hezkém místě, kde si to zaslouží. A možná i naváže vztah s místní servírkou, jejíž pleť má barvu kávy, již mu nosí. Ale ve chvíli, kdy máme slavit ono vítězství, se film zároveň překlápí v nevěrohodnou akční storku. Haló, volají osmdesátá léta a chtějí svůj scénář zpět!
Equalizer 3: Poslední kapitola
Denzel Washington – Equalizer 3: Poslední kapitola | Falcon
Přitom právě italská kinematografie nás vyvedla z iluzí ohledu zničení zločinu už v 70. letech. Tady se americký štáb vrací do kulis, kde by se nemělo odehrávat nic tak naivního. Pokud se Nevěsta v Kill Billovi nachází v Číně nebo v Japonsku, vrací se ke kinematografickým obdobím, kdy zobrazovaná akce byla takto možná. V případě Equalizera 3 jde však o předem prohraný boj s kinematografickou tradicí i s realitou. To neznamená, že se na film špatně dívá, nebo že by nenašel dost spokojených diváků a divaček. Ale zatímco třeba John Wick si s pokračujícími díly a rozšiřujícím se záběrem vybudoval soběstačnou stylizovanou mytologii, tvůrci Equalizera se na to nevzmohli.
Pro potěšení tatínků a dědečků nezvládli nic jiného než rozlučku Denzela Washingtona s žánrem, pro nějž vlastně nikdy nebyl stvořený, ale neustále se do něj vracel jako onen velký dramatický herec, co pár měsíců stráví běháním a posilovnou.
60%
Poslední díl série, která byla zastaralá, ale svým způsobem zábavná už před deseti lety. Do dnešního světa ale úplně nepatří, a to i přes výjimečné produkční kvality.
Kamil Fila