James Cameron chtěl natočit Jurský park ve stylu druhých Vetřelců
Jurský park | Universal Pictures
Cameron v roce 2012 pro Huffington Post uvedl, že se v devadesátých letech pokoušel získat práva na natočení tohoto filmu, ale Spielberg ho předběhl. Nijak mu to však nevadilo: „Když jsem ten film viděl, uvědomil jsem si, že jsem nebyl ten správný člověk, který by ho měl natočit. Tím byl Spielberg. Protože on vytvořil snímek o dinosaurech pro děti, ten můj by byl Vetřelec s dinosaury, což by nebylo fér.“
Nemá smysl polemizovat o tom, zda mohl filmový Jurský park dopadnout lépe. Jednička je klasika, v níž Spielberg našel dokonalý balanc a do níž vnesl nejen řadu nezapomenutelných momentů, ale i potřebný wow efekt, který dokonce i dnes, v době pokročilých efektů, stále funguje. Cameron je samozřejmě také mistrem ve svém oboru, ale má přeci jen odlišný vypravěčský styl.
Jurský park | Universal Pictures
To by se na jeho verzi podepsalo, neboť chtěl snímek udělat drsnější, násilnější, zkrátka pro dospělé publikum. Což paradoxně víc odpovídá románu Michaela Crichtona, v němž je například John Hammond absolutním padouchem, který se dočká hrůzného konce. A Ian Malcolm také zemře.
Cameron se Spielbergem nebyli jediní, kdo si na Jurský park brousili své režisérské zuby. Práva na zfilmování románu zkoušeli získat i Tim Burton (Střihoruký Edward), Richard Donner (Smrtonosná zbraň) a Joe Dante (Gremlins). Přestože je lákavá představa, jak by jejich verze vypadaly, netřeba litovat Spielbergova vítězství. Jeho snímek je právoplatným kultem, který si z kin si odnesl miliardu dolarů.