Olga Adamčíková: Nejlepší filmy a seriály

6.3

Olga Adamčíková: Filmy a seriály

  • Polnočná omša
    Polnočná omša (1962)
    Film
    Je Štědrý den 1944. Bez ohledu na tento významný křesťanský svátek probíhají na Slovensku kruté nacistické represe. Za účast ve Slovenském národním povstání a za pouhou pomoc partyzánům Němci po stovkách popravují muže, ženy i děti. Usedlá maloměstská rodina Kubišových se v této době snaží přežít válku, jak se dá, i kdyby to mělo znamenat kolaboraci. Syn Marián je velitelem fašistických gard, jeho cynický švagr Paľo podniká a snaží se držet co nejvíc stranou. Paľova žena Angela si začala románek s nacistickým majorem Breckerem, který u Kubišových bydlí. Vážné ohrožení pro všechny včetně starých rodičů však přinese devatenáctiletý syn Juraj, který bojoval s partyzány a kterému se podařilo utéct před popravou. Mladík se domů dostane se zraněnou nohou. Zatímco Němci kvůli uprchlíkovi provádějí dům od domu prohlídky, Juraj na půdě čeká na lékařskou pomoc a začíná blouznit v horečkách. A v přízemí probíhá idylická štědrovečerní večeře, na kterou se nechal pozvat sám major Brecker... (Česká televize)
    77%
    Je Štědrý den 1944. Bez ohledu na tento významný křesťanský svátek probíhají na Slovensku kruté nacistické represe. Za účast ve Slovenském národním povstání a za pouhou pomoc partyzánům Němci po stovkách popravují muže, ženy i děti. Usedlá maloměstská rodina Kubišových se v této době snaží přežít válku, jak se dá, i kdyby to mělo znamenat kolaboraci. Syn Marián je velitelem fašistických gard, jeho cynický švagr Paľo podniká a snaží se držet co nejvíc stranou. Paľova žena Angela si začala románek s nacistickým majorem Breckerem, který u Kubišových bydlí. Vážné ohrožení pro všechny včetně starých rodičů však přinese devatenáctiletý syn Juraj, který bojoval s partyzány a kterému se podařilo utéct před popravou. Mladík se domů dostane se zraněnou nohou. Zatímco Němci kvůli uprchlíkovi provádějí dům od domu prohlídky, Juraj na půdě čeká na lékařskou pomoc a začíná blouznit v horečkách. A v přízemí probíhá idylická štědrovečerní večeře, na kterou se nechal pozvat sám major Brecker... (Česká televize)
    1
  • Smrt si říká Engelchen
    Smrt si říká Engelchen (1963)
    FilmRole: vesničanka Rožková
    Román slovenského prozaika a novináře Ladislava Mňačka Smrt si říká Engelchen vyšel poprvé v roce 1959 a ihned zaujal čtenáře i kritiku nevšedním pohledem na tehdy už zprofanovanou partyzánskou tematiku. Mňačko svůj příběh líčí na základě autentických prožitků. Aniž by glorifikoval, přikrášloval, aniž by se přidržoval schematického dělení charakterů na černé a bílé, dává velký prostor psychologické kresbě postav, šokuje netradičním pojetím literárních i lidských konvencí, v každém případě však čtenářům poskytuje do té doby nevídaně otevřený obraz jedné stránky partyzánského odboje. Téměř filmová stavba románu zaujala scenáristickou a režisérskou dvojici Jána Kadára a Elmara Klose, tvůrce, kteří zásadním způsobem obohatili naši kinematografii (Obžalovaný, Tři přání, Tam na konečné, později Obchod na korze). Film Smrt si říká Engelchen měl premiéru v roce 1963, v době, kdy neopakovatelná generace našich filmařů vykročila do světa a začala oslňovat svými úspěchy. Kadár a Klos, přestože byli o generaci starší, nezůstali za svými mladšími kolegy nijak pozadu, v dokonalé tvůrčí symbióze přijali postupy i poetiku nové vlny ve svůj vlastní svébytný výraz podložený samozřejmou profesionalitou a letitou zkušeností a vznikl tak jeden z nejpozoruhodnějších filmů 60. let. Dvojí časová rovina filmu i psychologicky složitá kresba hrdiny příběhu Pavla daly mimořádnou příležitost Janu Kačerovi, jehož citlivé civilní herectví obohatilo postavu mladého, těžce zraněného partyzána, o nové a netušené duševní dimenze. Jednu ze svých největších filmových rolí (zde postava Marty) dostala slovenská herečka Eva Poláková, jejíž předčasný skon v roce 1973 byl pro slovenské divadlo opravdu těžkou ztrátou. (Česká televize)
    Žánry:DramaVálečný
    74%
    Román slovenského prozaika a novináře Ladislava Mňačka Smrt si říká Engelchen vyšel poprvé v roce 1959 a ihned zaujal čtenáře i kritiku nevšedním pohledem na tehdy už zprofanovanou partyzánskou tematiku. Mňačko svůj příběh líčí na základě autentických prožitků. Aniž by glorifikoval, přikrášloval, aniž by se přidržoval schematického dělení charakterů na černé a bílé, dává velký prostor psychologické kresbě postav, šokuje netradičním pojetím literárních i lidských konvencí, v každém případě však čtenářům poskytuje do té doby nevídaně otevřený obraz jedné stránky partyzánského odboje. Téměř filmová stavba románu zaujala scenáristickou a režisérskou dvojici Jána Kadára a Elmara Klose, tvůrce, kteří zásadním způsobem obohatili naši kinematografii (Obžalovaný, Tři přání, Tam na konečné, později Obchod na korze). Film Smrt si říká Engelchen měl premiéru v roce 1963, v době, kdy neopakovatelná generace našich filmařů vykročila do světa a začala oslňovat svými úspěchy. Kadár a Klos, přestože byli o generaci starší, nezůstali za svými mladšími kolegy nijak pozadu, v dokonalé tvůrčí symbióze přijali postupy i poetiku nové vlny ve svůj vlastní svébytný výraz podložený samozřejmou profesionalitou a letitou zkušeností a vznikl tak jeden z nejpozoruhodnějších filmů 60. let. Dvojí časová rovina filmu i psychologicky složitá kresba hrdiny příběhu Pavla daly mimořádnou příležitost Janu Kačerovi, jehož citlivé civilní herectví obohatilo postavu mladého, těžce zraněného partyzána, o nové a netušené duševní dimenze. Jednu ze svých největších filmových rolí (zde postava Marty) dostala slovenská herečka Eva Poláková, jejíž předčasný skon v roce 1973 byl pro slovenské divadlo opravdu těžkou ztrátou. (Česká televize)
    Žánry:DramaVálečný
    2
  • Červené víno I. - II.
    Červené víno I. - II. (1972)
    SeriálRole: babička
    Televizní film natočený podle románu Františka Hečka zachycuje sociální boj na slovenské vesnici na počátku 20. století. V poměrně širokém časovém rozpětí sledujeme životní příběhy několika generací rodiny Habdžů, žijících ve vinařské vesnici na západním Slovensku. Nejstarší syn Urban utíká z domova a samostatně žije a hospodaří ve Vlčindolu se svou mladou ženou, kterou si proti vůli rodičů vzal. Mladší bratr Mikuláš také uteče z domova. Ve Vlčindolu čekají na Urbana kromě několika chudých spojenců i otevření nepřátelé. Hrozí mu dražba a jeho statečná práce přijde vniveč. Vrcholem neštěstí je válka...
    Žánry:Drama
    73%
    Televizní film natočený podle románu Františka Hečka zachycuje sociální boj na slovenské vesnici na počátku 20. století. V poměrně širokém časovém rozpětí sledujeme životní příběhy několika generací rodiny Habdžů, žijících ve vinařské vesnici na západním Slovensku. Nejstarší syn Urban utíká z domova a samostatně žije a hospodaří ve Vlčindolu se svou mladou ženou, kterou si proti vůli rodičů vzal. Mladší bratr Mikuláš také uteče z domova. Ve Vlčindolu čekají na Urbana kromě několika chudých spojenců i otevření nepřátelé. Hrozí mu dražba a jeho statečná práce přijde vniveč. Vrcholem neštěstí je válka...
    Žánry:Drama
    3
  • Bakaláři
    Bakaláři (1972)
    Seriál
    • iVysílání
    Ke svému názvu přišli Bakaláři až o něco později. První pořad se jmenoval Kufr za dveřmi. O příběhy na toto téma tvůrci požádali psychiatra Miroslava Plzáka, Jaroslava Dietla a Vladimíra Menšíka. Vladimír Menšík tehdy napsal povídku o manželovi, který při banální hádce rozkopl dvířka od kredence a kufr, do něhož je jeho žena uložila, aby je odnesl opravit, považoval za vyhazov. Diváci byli nadšeni, psali a přáli si pokračování. Jaroslav Dietl svolil, že bude pro nově vznikající pořad psát scénáře, ale kde neustále brát témata? Další nápad si poradil i s tímto problémem: výzva, aby diváci psali své příběhy, vyvolala až nečekanou reakci. Dopisy, které během následujících let přišly do televize, by se daly počítat na desetitisíce. Pořad dostal název Bakaláři vědy manželské. „Bakalář byl ve středověku učitel, člověk, který předával zkušenosti. Řekli jsme si, že našimi bakaláři budou právě diváci. Ať se o své zkušenosti dělí, ať je předávají druhým,“ prohlásila Libuše Pospíšilová. Témata, která přicházela, však měla daleko širší okruh. Lidé psali i věci, které dosud nikomu nesvěřili. Jeden z dopisů dokonce začínal slovy: „To bych neřekla ani panu faráři...“ A tak nakonec zůstali jednoduše jen Bakaláři. (oficiální text distributora)
    72%
    Ke svému názvu přišli Bakaláři až o něco později. První pořad se jmenoval Kufr za dveřmi. O příběhy na toto téma tvůrci požádali psychiatra Miroslava Plzáka, Jaroslava Dietla a Vladimíra Menšíka. Vladimír Menšík tehdy napsal povídku o manželovi, který při banální hádce rozkopl dvířka od kredence a kufr, do něhož je jeho žena uložila, aby je odnesl opravit, považoval za vyhazov. Diváci byli nadšeni, psali a přáli si pokračování. Jaroslav Dietl svolil, že bude pro nově vznikající pořad psát scénáře, ale kde neustále brát témata? Další nápad si poradil i s tímto problémem: výzva, aby diváci psali své příběhy, vyvolala až nečekanou reakci. Dopisy, které během následujících let přišly do televize, by se daly počítat na desetitisíce. Pořad dostal název Bakaláři vědy manželské. „Bakalář byl ve středověku učitel, člověk, který předával zkušenosti. Řekli jsme si, že našimi bakaláři budou právě diváci. Ať se o své zkušenosti dělí, ať je předávají druhým,“ prohlásila Libuše Pospíšilová. Témata, která přicházela, však měla daleko širší okruh. Lidé psali i věci, které dosud nikomu nesvěřili. Jeden z dopisů dokonce začínal slovy: „To bych neřekla ani panu faráři...“ A tak nakonec zůstali jednoduše jen Bakaláři. (oficiální text distributora)
    4
  • Rodná zem
    Rodná zem (1954)
    FilmRole: Veronina matka
    Režisér Josef Mach a slovenský scénárista Ivan Bukovčan vybrali pro první slovenský barevný umělecký film nejzářivější ukázky z nepřeberného bohatství slovenských lidových písní a tanců. Jejich film Rodná zem vypráví příběh děvčat a chlapců, kteří byli objeveni v různých krajích Slovenska instruktorem profesionálního národopisného souboru lidových písní a tanců a kteří se sešli v radostném kolektivu mladých lidových umělců. Tak se stane členkou souboru Verona zpod Tater, traktoristka Žofka ze Zemplína, dělnice Anička z Detvy, dřevorubec Martin, milý Verony, malíř Ferko, jehož talent objevila Žofka, a desítky jiných. Film Rodná zem je oslavou radostné umělecké tvořivosti slovenského lidu a zároveň oslavou krásy slovenské země.
    Režie:Josef Mach
    72%
    Režisér Josef Mach a slovenský scénárista Ivan Bukovčan vybrali pro první slovenský barevný umělecký film nejzářivější ukázky z nepřeberného bohatství slovenských lidových písní a tanců. Jejich film Rodná zem vypráví příběh děvčat a chlapců, kteří byli objeveni v různých krajích Slovenska instruktorem profesionálního národopisného souboru lidových písní a tanců a kteří se sešli v radostném kolektivu mladých lidových umělců. Tak se stane členkou souboru Verona zpod Tater, traktoristka Žofka ze Zemplína, dělnice Anička z Detvy, dřevorubec Martin, milý Verony, malíř Ferko, jehož talent objevila Žofka, a desítky jiných. Film Rodná zem je oslavou radostné umělecké tvořivosti slovenského lidu a zároveň oslavou krásy slovenské země.
    Režie:Josef Mach
    5
  • Majster kat
    Majster kat (1966)
    FilmRole: Katrina
    Příběh o nesmiřitelném soupeření a nenávisti dvou bývalých nejlepších kamarádů se odehrává v povodí Dunaje v období, kdy slovenské území okupovali Turci. Bratislavský rybář Richardus a kat Emil Targo by jeden pro druhého položili život, ale nakonec na sebe zanevřou kvůli lásce ke stejné ženě. Ta se jednou málem dostane do harému místního alipaši. Emilova vychloubačnost a sklon k alkoholu způsobí, že muž svého kamaráda zradí a nečestně ho připraví o životní lásku. Nenávist obou mužů je tak veliká, že se i po letech přenáší na jejich děti... Slovenské historické drama z roku 1966 je dílem klasika slovenské kinematografie Paľa Bielika. Dobová kritika tento jeho opus nepřijala vřele, neboť šlo především o divácky atraktivní dobrodružnou podívanou. Hlavní role nesmiřitelných soků ztvárnili Richard Müller a Štefan Kvietik.
    Žánry:Historický
    68%
    Příběh o nesmiřitelném soupeření a nenávisti dvou bývalých nejlepších kamarádů se odehrává v povodí Dunaje v období, kdy slovenské území okupovali Turci. Bratislavský rybář Richardus a kat Emil Targo by jeden pro druhého položili život, ale nakonec na sebe zanevřou kvůli lásce ke stejné ženě. Ta se jednou málem dostane do harému místního alipaši. Emilova vychloubačnost a sklon k alkoholu způsobí, že muž svého kamaráda zradí a nečestně ho připraví o životní lásku. Nenávist obou mužů je tak veliká, že se i po letech přenáší na jejich děti... Slovenské historické drama z roku 1966 je dílem klasika slovenské kinematografie Paľa Bielika. Dobová kritika tento jeho opus nepřijala vřele, neboť šlo především o divácky atraktivní dobrodružnou podívanou. Hlavní role nesmiřitelných soků ztvárnili Richard Müller a Štefan Kvietik.
    Žánry:Historický
    6
  • Stud
    Stud (1968)
    FilmRole: babka
    Arnošt Pánek, vedoucí činitel v jakémsi jihomoravském městečku, má narušeny klidné dny. Byl zatčen jeho chráněnec Kvasil, předseda vzorného zemědělského družstva, a obviněn ze znásilnění nezletilého děvčete, z pojišťovacích podvodů a zneužívání pravomoci veřejného činitele. Naštvaný Pánek se rozhodne sám vyšetřit okolnosti, které vedly k událostem pro něj tak nepříjemným. I když se film režiséra Ladislava Helge zabývá dlouholetým funkcionářem sloužícím komunistickému systému, daleko precizněji se zaměřuje na mentalitu dlouholetého okresního politika, jenž si vybudoval pevnou mocenskou síť a odmítá cokoli měnit na svých metodách, neřkuli odstoupit. Helge vztyčuje důležitou otázku - dotýká se zkorumpovaného svědomí, kdy hmotný blahobyt se stává jediným měřítkem hodnot. Nelze se pak divit, že ti, co odmítají přistoupit na tuto tichou dohodu, jsou odsouzeni k hmotnému živoření. Stud je jedním z nejdůležitějších filmů 60. let, přesně diagnostikuje tehdejší společenské ovzduší.
    66%
    Arnošt Pánek, vedoucí činitel v jakémsi jihomoravském městečku, má narušeny klidné dny. Byl zatčen jeho chráněnec Kvasil, předseda vzorného zemědělského družstva, a obviněn ze znásilnění nezletilého děvčete, z pojišťovacích podvodů a zneužívání pravomoci veřejného činitele. Naštvaný Pánek se rozhodne sám vyšetřit okolnosti, které vedly k událostem pro něj tak nepříjemným. I když se film režiséra Ladislava Helge zabývá dlouholetým funkcionářem sloužícím komunistickému systému, daleko precizněji se zaměřuje na mentalitu dlouholetého okresního politika, jenž si vybudoval pevnou mocenskou síť a odmítá cokoli měnit na svých metodách, neřkuli odstoupit. Helge vztyčuje důležitou otázku - dotýká se zkorumpovaného svědomí, kdy hmotný blahobyt se stává jediným měřítkem hodnot. Nelze se pak divit, že ti, co odmítají přistoupit na tuto tichou dohodu, jsou odsouzeni k hmotnému živoření. Stud je jedním z nejdůležitějších filmů 60. let, přesně diagnostikuje tehdejší společenské ovzduší.
    7
  • Traja svedkovia
    Traja svedkovia (1969)
    Film
    Tři mladíci se náhodně připletou k vražednému řádění maďarských husarů a jako nežádoucí svědkové mají být zneškodněni. Daří se jim unikat, avšak nepřátelé jsou jim ustavičně v patách. Napínavý kostýmní příběh se odehrává v revolučním roce 1848, kdy i tuhé maďarizaci vystavení Slováci zatoužili po národnostních právech. Romanticky laděné vyprávění se vyznačuje mnohými tragickými prvky, které se vymezují jako sebeobětování pro blaho národa.
    Žánry:DramaHistorický
    66%
    Tři mladíci se náhodně připletou k vražednému řádění maďarských husarů a jako nežádoucí svědkové mají být zneškodněni. Daří se jim unikat, avšak nepřátelé jsou jim ustavičně v patách. Napínavý kostýmní příběh se odehrává v revolučním roce 1848, kdy i tuhé maďarizaci vystavení Slováci zatoužili po národnostních právech. Romanticky laděné vyprávění se vyznačuje mnohými tragickými prvky, které se vymezují jako sebeobětování pro blaho národa.
    Žánry:DramaHistorický
    8
  • Zbehovia a pútnici
    Zbehovia a pútnici (1968)
    FilmRole: Pútnici - stařena
    64%
    9
  • Dáždnik svätého Petra
    Dáždnik svätého Petra (1958)
    FilmRole: Adamcová
    • Netflix
    64%
    10
  • Prípad Barnabáš Kos
    Prípad Barnabáš Kos (1965)
    FilmRole: Růžičková (hlas)
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    64%
    11
  • A poběžím až na kraj světa
    A poběžím až na kraj světa (1980)
    FilmRole: babička Majky
    62%
    12
  • Bez svatozáře
    Bez svatozáře (1964)
    FilmRole: Hiršová
    I když výrobní tematika byla filmy z 50. let zdiskreditována, přitahovala i později. Tvůrci se již ovšem nevěnovali překonávání rekordů a soutěžení, nýbrž chtěli načrtnout nepřikrášlený pohled na dělnické prostředí, navíc se zřetelnými nostalgickými rysy. Zastaralá výrobna šamotu má být uzavřena, ale její dlouholetí zaměstnanci si nedokážou představit, že by přestali dělat to, co je celý život živilo a co nejlépe umí.
    Žánry:Drama
    60%
    I když výrobní tematika byla filmy z 50. let zdiskreditována, přitahovala i později. Tvůrci se již ovšem nevěnovali překonávání rekordů a soutěžení, nýbrž chtěli načrtnout nepřikrášlený pohled na dělnické prostředí, navíc se zřetelnými nostalgickými rysy. Zastaralá výrobna šamotu má být uzavřena, ale její dlouholetí zaměstnanci si nedokážou představit, že by přestali dělat to, co je celý život živilo a co nejlépe umí.
    Žánry:Drama
    13
  • Pomsta
    Pomsta (1975)
    Film
    Původní televizní komedie Kristy Bendové, situovaná do venkovského prostředí, **Pomsta**, v režii Jana Roháče, vypráví příběh tajemníka Místního národního výboru a jeho energické osmdesátileté babičky, která vlastně stojí za vším děním v obci Bumbaľany. K diváckému úspěchu této skvělé komedie významně přispěl nesmírný komediální talent Nadi Hejné.
    Žánry:Komedie
    60%
    Původní televizní komedie Kristy Bendové, situovaná do venkovského prostředí, **Pomsta**, v režii Jana Roháče, vypráví příběh tajemníka Místního národního výboru a jeho energické osmdesátileté babičky, která vlastně stojí za vším děním v obci Bumbaľany. K diváckému úspěchu této skvělé komedie významně přispěl nesmírný komediální talent Nadi Hejné.
    Žánry:Komedie
    14
  • Velká samota
    Velká samota (1960)
    FilmRole: Křístková
    59%
    15
  • V piatok trinásteho
    V piatok trinásteho (1954)
    FilmRole: Rebrová
    59%
    16
  • Tam za lesem
    Tam za lesem (1962)
    FilmRole: farská hospodyně
    Každý správný voják bojoval za druhé světové války samozřejmě na sovětské straně - a to platilo i pro československou jednotku. Stateční vojáci, mezi nimiž nechyběl ani cikánský mladík odhodlaný stát se po válce strojvůdcem, se chystali na boj o Dukelský průsmyk, o každou píď země museli tvrdě bojovat. Úspěch vykoupili vlastní krví. Jedná se o státotvorný, ideologicky pravověrný film, který dnes může připadat jak směšný, tak nadutý.
    Žánry:DramaVálečný
    55%
    Každý správný voják bojoval za druhé světové války samozřejmě na sovětské straně - a to platilo i pro československou jednotku. Stateční vojáci, mezi nimiž nechyběl ani cikánský mladík odhodlaný stát se po válce strojvůdcem, se chystali na boj o Dukelský průsmyk, o každou píď země museli tvrdě bojovat. Úspěch vykoupili vlastní krví. Jedná se o státotvorný, ideologicky pravověrný film, který dnes může připadat jak směšný, tak nadutý.
    Žánry:DramaVálečný
    17
  • Lazy sa pohly
    Lazy sa pohly (1952)
    FilmRole: Rendková
    Budovatelská dramata se na počátku 50. let nevyhnula ani Slovensku. Paľo Bielik, kdysi slavný představitel Jánošíka, vypráví o těžkém životě chudých lidí na kopcovitých políčkách zvaných lazy. Zemědělství je tam stále na primitivním stupni a úroda bývá nepatrná. Teprve združstevňování přinese rozhodující změnu. Hrdinou je tu rolník, jenž se kdysi vystěhoval do Ameriky, ale nyní se zklamán vrací do vlasti, aby přivítal společenské změny. Ani zlovolní bohatí sedláci nedokážou zvrátit úspěšné budování socialismu, za podpory výkonných strojů se zvládne více práce. Prosperitu navíc umocní čerstvě vybudovaná pila, která lidem, kteří se uvolnili ze zemědělství, nabídne práci.
    Žánry:Drama
    50%
    Budovatelská dramata se na počátku 50. let nevyhnula ani Slovensku. Paľo Bielik, kdysi slavný představitel Jánošíka, vypráví o těžkém životě chudých lidí na kopcovitých políčkách zvaných lazy. Zemědělství je tam stále na primitivním stupni a úroda bývá nepatrná. Teprve združstevňování přinese rozhodující změnu. Hrdinou je tu rolník, jenž se kdysi vystěhoval do Ameriky, ale nyní se zklamán vrací do vlasti, aby přivítal společenské změny. Ani zlovolní bohatí sedláci nedokážou zvrátit úspěšné budování socialismu, za podpory výkonných strojů se zvládne více práce. Prosperitu navíc umocní čerstvě vybudovaná pila, která lidem, kteří se uvolnili ze zemědělství, nabídne práci.
    Žánry:Drama
    18

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.