Zbyněk Brynych: Nejlepší filmy a seriály

5.7

Zbyněk Brynych: Filmy a seriály

Zbyněk Brynych, český filmový režisér a scenárista, se narodil 13. června 1927 v Karlových Varech. Po maturitě se věnoval různým profesím, včetně práce profesionálního hudebníka, než se v roce 1946 dostal k filmu. Začínal ve Studiu dokumentárních filmů v Praze a Gottwaldově, kde působil jako scenárista a později režisér krátkých instruktážních filmů.

Počátky filmové kariéry

Svůj celovečerní debut Brynych realizoval v roce 1958 snímkem "Žižkovská romance", který zachycuje každodenní život mládeže v pražské čtvrti Žižkov. Film byl uveden na filmovém festivalu v Cannes a získal uznání za autentické zobrazení městského prostředí.

Významné filmy 60. let

V roce 1962 natočil Brynych film "Transport z ráje", adaptaci povídek Arnošta Lustiga, která se odehrává v terezínském ghettu. Snímek získal Zlatého leoparda na Mezinárodním filmovém festivalu v Locarnu. Dalším významným dílem je film "...a pátý jezdec je Strach" z roku 1964, který se zabývá tématem strachu a morálky během nacistické okupace.

Mezinárodní tvorba

Koncem 60. let Brynych začal spolupracovat s německou televizí ZDF, pro kterou natočil několik epizod seriálu "Der Kommissar" a televizní adaptace literárních děl, jako například "Amerika" podle Franze Kafky a "Noc v Lisabonu" podle Ericha Maria Remarqua.

Pozdější tvorba a návrat do Československa

Po návratu do Československa v 70. letech pokračoval v tvorbě filmů různých žánrů. V roce 1972 natočil dobrodružné drama "Oáza", následované hudebním filmem "Romance za korunu" v roce 1975. Jeho posledním celovečerním filmem byl kriminální snímek "Mravenci nesou smrt" z roku 1985. Zbyněk Brynych zemřel 24. října 1995 v Praze.


  • Polizeiinspektion 1
    Polizeiinspektion 1 (1977)
    Seriál
    70%
    1
  • ...a pátý jezdec je Strach
    ...a pátý jezdec je Strach (1965)
    Film
    Režisér se vrátil do doby nacistické okupace, ukazuje obludnost systému, který dokázal z rasových důvodů postavit miliony lidí mimo zákon a odsoudit je k smrti. Do doby, kdy začaly první transporty a kdy se mezi pražským židovským obyvatelstvem začala šířit bezmezná hrůza. Hlavní postava příběhu - židovský lékař, docent Braun, nachází ve své bídě a ponížení dost sil vzdorovat nepříteli nejnebezpečnějšímu: strachu. (oficiální text distributora)
    Žánry:Drama
    68%
    Režisér se vrátil do doby nacistické okupace, ukazuje obludnost systému, který dokázal z rasových důvodů postavit miliony lidí mimo zákon a odsoudit je k smrti. Do doby, kdy začaly první transporty a kdy se mezi pražským židovským obyvatelstvem začala šířit bezmezná hrůza. Hlavní postava příběhu - židovský lékař, docent Braun, nachází ve své bídě a ponížení dost sil vzdorovat nepříteli nejnebezpečnějšímu: strachu. (oficiální text distributora)
    Žánry:Drama
    2
  • Žižkovská romance
    Žižkovská romance (1958)
    FilmRole: i technický
    Na sklonku 50. let se vynořilo několik filmů, které se snažily ve věrohodnějších obrysech postihnout dobové reálie a osudy úplně všedních lidí. Režisér Zbyněk Brynych si povšiml nejen zavržené dlažby ulic a oprýskaných domovních fasád ve staré žižkovské zástavbě, ale také nahlédl, jakkoli poplatný melodramatu, do soukromí jednotlivých hrdinů. Posuďte sami: hlavní hrdinové se do sebe zahledí, ale ona si přesto udržuje zřetelný odstup. Muž dlouho netuší, že skutečnou příčinou je stud: žena tají, že za svobodna porodila dítě. Pro věrohodné postižení reálií i nevtíravé vypravěčství, poučené soudobými evropskými trendy, rádi odpustíme i notně kýčovitou milostnou zápletku.
    Žánry:DramaRomantický
    68%
    Na sklonku 50. let se vynořilo několik filmů, které se snažily ve věrohodnějších obrysech postihnout dobové reálie a osudy úplně všedních lidí. Režisér Zbyněk Brynych si povšiml nejen zavržené dlažby ulic a oprýskaných domovních fasád ve staré žižkovské zástavbě, ale také nahlédl, jakkoli poplatný melodramatu, do soukromí jednotlivých hrdinů. Posuďte sami: hlavní hrdinové se do sebe zahledí, ale ona si přesto udržuje zřetelný odstup. Muž dlouho netuší, že skutečnou příčinou je stud: žena tají, že za svobodna porodila dítě. Pro věrohodné postižení reálií i nevtíravé vypravěčství, poučené soudobými evropskými trendy, rádi odpustíme i notně kýčovitou milostnou zápletku.
    Žánry:DramaRomantický
    3
  • Engel, die ihre Flügel verbrennen
    Engel, die ihre Flügel verbrennen (1970)
    FilmRole: Man in the hotel lobby
    Mnichov v noci: Šestnáctiletý Robert Susmeit, chorobně žárlivý na svou matku Hilde, ji sleduje i s jejím nejnovějším milencem až k obyčejnému činžovnímu domu. Tam v afektu zavraždí muže u bazénu. Jeho vražedný výbuch potají sleduje Moni Dingeldeyová, dívka stejného věku. Fascinována otřeseným a zdrceným podivínem, v němž vidí spřízněnou duši, ukryje Roberta v bytě své matky. Mezitím dav policistů a reportérů horečně prohledává budovu a hledá vraha, jehož totožnost znají jen Robertovi rodiče, kteří ho rovněž hledají...
    Žánry:DramaKrimiRomantický
    68%
    Mnichov v noci: Šestnáctiletý Robert Susmeit, chorobně žárlivý na svou matku Hilde, ji sleduje i s jejím nejnovějším milencem až k obyčejnému činžovnímu domu. Tam v afektu zavraždí muže u bazénu. Jeho vražedný výbuch potají sleduje Moni Dingeldeyová, dívka stejného věku. Fascinována otřeseným a zdrceným podivínem, v němž vidí spřízněnou duši, ukryje Roberta v bytě své matky. Mezitím dav policistů a reportérů horečně prohledává budovu a hledá vraha, jehož totožnost znají jen Robertovi rodiče, kteří ho rovněž hledají...
    Žánry:DramaKrimiRomantický
    4
  • Poločas štěstí
    67%
    5
  • Pět z milionu
    Pět z milionu (1959)
    FilmRole: muž v komparzu
    66%
    6
  • Transport z ráje
    Transport z ráje (1963)
    FilmRole: literární i technický
    Prostřednictvím mozaiky lidských osudů zachycuje snímek dusivou atmosféru terezínského ghetta a ukazuje, že ani v nesmírném ponížení neztrácejí lidé důstojnost a dovedou se i vzepřít. Úvod filmu představuje Terezín jako klidné a šťastné město, jehož dobře oblečení obyvatelé mají radost ze života. Je to však jen potěmkinovská iluze, vytvořená pro natáčení německé propagandistické reportáže. Generál SS Knecht, který zde vykonává inspekční cestu, vzápětí nařídí transport do vyhlazovacího tábora. Seznam obětí má svým podpisem potvrdit i předseda židovské Rady starších David Löwenbach. Zpráva o chystaném transportu smrti se dostane mezi obyvatele ghetta…
    64%
    Prostřednictvím mozaiky lidských osudů zachycuje snímek dusivou atmosféru terezínského ghetta a ukazuje, že ani v nesmírném ponížení neztrácejí lidé důstojnost a dovedou se i vzepřít. Úvod filmu představuje Terezín jako klidné a šťastné město, jehož dobře oblečení obyvatelé mají radost ze života. Je to však jen potěmkinovská iluze, vytvořená pro natáčení německé propagandistické reportáže. Generál SS Knecht, který zde vykonává inspekční cestu, vzápětí nařídí transport do vyhlazovacího tábora. Seznam obětí má svým podpisem potvrdit i předseda židovské Rady starších David Löwenbach. Zpráva o chystaném transportu smrti se dostane mezi obyvatele ghetta…
    7
  • Já, spravedlnost
    Já, spravedlnost (1968)
    FilmRole: a technický
    Co si počít s největším zločincem v dějinách lidstva? Unesený český lékař, jenž se má stát Hitlerovým osobním lékařem, postupně zjišťuje, že bývalí němečtí důstojníci zachránili Hitlera jen proto, aby jej podrobovali nekončícímu psychickému trýznění, opakovaně inscenují nepřátelské přepady vrcholící odsouzením k smrti - však také zazní věta, že pouhý jednorázový trest smrti je pro člověka obtíženého takovými vinami málo. Jenže lidumilný lékař s něčím takovým nesouhlasí, rozhodne se sám zkrátit vězňovo utrpení. Režisér Zbyněk Brynych, jenž se tématu nacismu věnoval i ve svých předchozích filmech (Transport z ráje), zde dospěl k málo přesvědčivé modelaci, která na jedné straně vykazuje rysy romantické smyšlenky s motivem svévolně uneseného lékaře v čele, na druhé straně koketuje se schematicky rozvrstvenými mravními dilematy, které posléze hrdina příběhu vyřeší jediným humánním činem, který v daném kontextu přichází do úvahy.
    63%
    Co si počít s největším zločincem v dějinách lidstva? Unesený český lékař, jenž se má stát Hitlerovým osobním lékařem, postupně zjišťuje, že bývalí němečtí důstojníci zachránili Hitlera jen proto, aby jej podrobovali nekončícímu psychickému trýznění, opakovaně inscenují nepřátelské přepady vrcholící odsouzením k smrti - však také zazní věta, že pouhý jednorázový trest smrti je pro člověka obtíženého takovými vinami málo. Jenže lidumilný lékař s něčím takovým nesouhlasí, rozhodne se sám zkrátit vězňovo utrpení. Režisér Zbyněk Brynych, jenž se tématu nacismu věnoval i ve svých předchozích filmech (Transport z ráje), zde dospěl k málo přesvědčivé modelaci, která na jedné straně vykazuje rysy romantické smyšlenky s motivem svévolně uneseného lékaře v čele, na druhé straně koketuje se schematicky rozvrstvenými mravními dilematy, které posléze hrdina příběhu vyřeší jediným humánním činem, který v daném kontextu přichází do úvahy.
    8
  • Souhvězdí Panny
    Souhvězdí Panny (1966)
    Film
    Podle povídky Milana Uhdeho vznikl snímek, dnes již sice bezmála zapomenutý, ale přesto zajímavý svou snahou přiblížit vojenskou službu, byť tak činí na základě anekdoty - jak se na vojnu propašovala dívka ke svému milenci. Film je po vizuální stránce natočený ambiciózně: kamera neustále a téměř reportážně panoramuje stísňující vojenský prostor, v plynulých jízdách těká z postavy na postavu. Ne zcela sourodě však mísí milostnou romanci s juchavým pohledem na život v uniformě. Do tohoto až křečovitě prostořekého pole vnikají věčně se dohadující smíškové pracující na ošetřovně, kteří jako by sem spadli z úplně jiného filmu, natolik formanovské jsou jejich rozmluvy i kresba (zvláště u Vladimíra Pucholta, vedle něhož poznáme začínajícího Jiřího Wimmera). V době vzniku film získal skandální příchuť kvůli temperamentním erotickým scénám, k nimž se odvážně propůjčila debutující Jaroslava Obermaierová.
    58%
    Podle povídky Milana Uhdeho vznikl snímek, dnes již sice bezmála zapomenutý, ale přesto zajímavý svou snahou přiblížit vojenskou službu, byť tak činí na základě anekdoty - jak se na vojnu propašovala dívka ke svému milenci. Film je po vizuální stránce natočený ambiciózně: kamera neustále a téměř reportážně panoramuje stísňující vojenský prostor, v plynulých jízdách těká z postavy na postavu. Ne zcela sourodě však mísí milostnou romanci s juchavým pohledem na život v uniformě. Do tohoto až křečovitě prostořekého pole vnikají věčně se dohadující smíškové pracující na ošetřovně, kteří jako by sem spadli z úplně jiného filmu, natolik formanovské jsou jejich rozmluvy i kresba (zvláště u Vladimíra Pucholta, vedle něhož poznáme začínajícího Jiřího Wimmera). V době vzniku film získal skandální příchuť kvůli temperamentním erotickým scénám, k nimž se odvážně propůjčila debutující Jaroslava Obermaierová.
    9
  • Kdo přichází před půlnocí
    Kdo přichází před půlnocí (1980)
    Film
    • Oneplay
    Při zaranžované autonehodě se srazí nákladní Tatra s autem, které převáží výplaty pro zaměstnance blízkého JZD. Vše mají na svědomí tři recidivisté Kratochvíl, Morávek a Zábojník, kteří se zmocní milionového lupu. Celou akci však vymyslel a naplánoval sebevědomý Oldřich Chot společně s pátým členem bandy, Jiřím Štěpánkem. Peníze, ukryté v rezervní pneumatice, se mají podle dohody ukrýt u Chota na chatě a poté, co bude zřejmé, že nejsou označené, se mají rozdělit. Mezitím se případu ujímá major Bárta s celým týmem specialistů. První nepatrná stopa, která kriminalisty vede přes majitele ukradené Tatry až k Morávkovi. Ten je zatčen, ale nic neprozradí. Kriminalisté pokračují v pátrání a zatímco se Chot snaží odkoupit za 350 000,- sbírku známek (která by po doplnění jeho sbírkou získala hodnotu téměř půldruhého milionu), podaří se jim vypátrat Kratochvíla i Zábojníka, který s ním byl v jedné cele. Lupiči začnou podléhat panice a žádají po Chotovi urychlenou výplatu podílů. Ten se sice snaží společníky uklidnit, situace se mu však začíná vymykat z rukou. Rozhodne se proto riskovat a celou částku získat pro sebe dřív, než se mu na stopu dostanou policisté.
    Žánry:Krimi
    57%
    Při zaranžované autonehodě se srazí nákladní Tatra s autem, které převáží výplaty pro zaměstnance blízkého JZD. Vše mají na svědomí tři recidivisté Kratochvíl, Morávek a Zábojník, kteří se zmocní milionového lupu. Celou akci však vymyslel a naplánoval sebevědomý Oldřich Chot společně s pátým členem bandy, Jiřím Štěpánkem. Peníze, ukryté v rezervní pneumatice, se mají podle dohody ukrýt u Chota na chatě a poté, co bude zřejmé, že nejsou označené, se mají rozdělit. Mezitím se případu ujímá major Bárta s celým týmem specialistů. První nepatrná stopa, která kriminalisty vede přes majitele ukradené Tatry až k Morávkovi. Ten je zatčen, ale nic neprozradí. Kriminalisté pokračují v pátrání a zatímco se Chot snaží odkoupit za 350 000,- sbírku známek (která by po doplnění jeho sbírkou získala hodnotu téměř půldruhého milionu), podaří se jim vypátrat Kratochvíla i Zábojníka, který s ním byl v jedné cele. Lupiči začnou podléhat panice a žádají po Chotovi urychlenou výplatu podílů. Ten se sice snaží společníky uklidnit, situace se mu však začíná vymykat z rukou. Rozhodne se proto riskovat a celou částku získat pro sebe dřív, než se mu na stopu dostanou policisté.
    Žánry:Krimi
    10
  • Ženušky
    Ženušky (1970)
    Film
    57%
    11
  • Místo v houfu
    Místo v houfu (1964)
    FilmRole: 2. Místo
    Povídkový film podle námětu a scénáře debutujícího Antonína Máši se pokoušel o osobitější a nekonvenčnější přístup k námětům ze života mladých. V době vzniku byla kritikou nejlépe hodnocena Brynychova povídka. Povídky: 1. Šestnáctiletý student je pověřen agitační kampaní za včasné dokončení zemědělských prací. Tuto naplánovanou akci neberou vážně ani profesionální svazáčtí funkcionáři. 2. Pražští studenti na chmelu - první láska a místo v partě. 3. Rozporuplné zážitky a zkušenosti nesmělého a nešikovného studenta na žňové brigádě.
    Žánry:DramaPovídkový
    55%
    Povídkový film podle námětu a scénáře debutujícího Antonína Máši se pokoušel o osobitější a nekonvenčnější přístup k námětům ze života mladých. V době vzniku byla kritikou nejlépe hodnocena Brynychova povídka. Povídky: 1. Šestnáctiletý student je pověřen agitační kampaní za včasné dokončení zemědělských prací. Tuto naplánovanou akci neberou vážně ani profesionální svazáčtí funkcionáři. 2. Pražští studenti na chmelu - první láska a místo v partě. 3. Rozporuplné zážitky a zkušenosti nesmělého a nešikovného studenta na žňové brigádě.
    Žánry:DramaPovídkový
    12
  • Mravenci nesou smrt
    Mravenci nesou smrt (1986)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    Kriminalisté připravují rozsáhlou akci k dopadení celé sítě překupníků a pašeráků. Podaří se jim zadržet zásilku drog a úspěšně se infiltrovat mezi překupníky. Německý šéf gangu však pochopí, že česká bezpečnost zasáhla, a rozhodne se neopatrné české překupníky odstranit. Situaci v Čechách vyhrotí profesionální zabiják Barták.
    Žánry:Krimi
    54%
    Kriminalisté připravují rozsáhlou akci k dopadení celé sítě překupníků a pašeráků. Podaří se jim zadržet zásilku drog a úspěšně se infiltrovat mezi překupníky. Německý šéf gangu však pochopí, že česká bezpečnost zasáhla, a rozhodne se neopatrné české překupníky odstranit. Situaci v Čechách vyhrotí profesionální zabiják Barták.
    Žánry:Krimi
    13
  • Stíhán a podezřelý
    Stíhán a podezřelý (1979)
    Film
    • Oneplay
    54%
    14
  • Dialóg 20-40-60
    Dialóg 20-40-60 (1968)
    FilmRole: 3. Povídka
    53%
    15
  • Profesoři za školou
    Profesoři za školou (1976)
    FilmRole: 1. Jak se plaší Smrtihlav
    V 70. letech se musela řada začínajících i zkušenějších režisérů spokojit s debutováním v povídkových filmech. Trojice příběhů se vesměs dotýká školního prostředí, tentokrát vesměs z pohledu učitelů. V prvním příběhu spatříme zbytečně přísného pedagoga, v prostředním se glosuje sportovní kariéra, kvůli níž mladý učitel opustí své místo. V závěrečné povídce naopak odchází zkušený středoškolský pedagog učit na venkovskou školu, aby tak načerpal vnitřní klid. Předkládané historky jsou však značně nevěrohodné jak ve scenáristickém nárysu, tak ve výsledném zpracování.
    Žánry:Drama
    52%
    V 70. letech se musela řada začínajících i zkušenějších režisérů spokojit s debutováním v povídkových filmech. Trojice příběhů se vesměs dotýká školního prostředí, tentokrát vesměs z pohledu učitelů. V prvním příběhu spatříme zbytečně přísného pedagoga, v prostředním se glosuje sportovní kariéra, kvůli níž mladý učitel opustí své místo. V závěrečné povídce naopak odchází zkušený středoškolský pedagog učit na venkovskou školu, aby tak načerpal vnitřní klid. Předkládané historky jsou však značně nevěrohodné jak ve scenáristickém nárysu, tak ve výsledném zpracování.
    Žánry:Drama
    16
  • Romance za korunu
    Romance za korunu (1975)
    Film
    • Oneplay
    49%
    17
  • Smyk
    Smyk (1960)
    FilmRole: i technický
    Františka Krále postihla v emigraci vážná automobilová nehoda a musel se podrobit plastické operaci. S novou tváří a pod změněným jménem se vrací do Prahy jako nepřátelský agent. Setká se se svou rodinou a začíná pochybovat o smyslu své špionážní činnosti... Efektně realizovaný snímek kombinuje povrchní politickou agitaci s dobrodružnými motivy. Ve své době měl film úspěch a většina diváků ho byla schopna brát docela vážně.
    47%
    Františka Krále postihla v emigraci vážná automobilová nehoda a musel se podrobit plastické operaci. S novou tváří a pod změněným jménem se vrací do Prahy jako nepřátelský agent. Setká se se svou rodinou a začíná pochybovat o smyslu své špionážní činnosti... Efektně realizovaný snímek kombinuje povrchní politickou agitaci s dobrodružnými motivy. Ve své době měl film úspěch a většina diváků ho byla schopna brát docela vážně.
    18
  • Jakou barvu má láska
    Jakou barvu má láska (1974)
    Film

    Normalizační požadavky ovlivňovaly i milostné příběhy - jestliže je zažívali představitelé uvědomělé dělnické třídy, musely být optimistické. Pokud se ovšem přidala inscenační i vypravěčská topornost, výsledkem byl těžko stravitelný pokrm, jak je tomu v tomto filmu. Vypráví o tom, jak čistá a upřímná láska, která se rozhořela mezi televizním reportérem a inženýrkou z chemického závodu, může jedině povznášet. Je natolik příkladná, že film poskytuje jakýsi návod, jak by se zodpovědní lidé měli k sobě chovat, aby rodina byla opravdovým základem socialistického státu.

    47%

    Normalizační požadavky ovlivňovaly i milostné příběhy - jestliže je zažívali představitelé uvědomělé dělnické třídy, musely být optimistické. Pokud se ovšem přidala inscenační i vypravěčská topornost, výsledkem byl těžko stravitelný pokrm, jak je tomu v tomto filmu. Vypráví o tom, jak čistá a upřímná láska, která se rozhořela mezi televizním reportérem a inženýrkou z chemického závodu, může jedině povznášet. Je natolik příkladná, že film poskytuje jakýsi návod, jak by se zodpovědní lidé měli k sobě chovat, aby rodina byla opravdovým základem socialistického státu.

    19
  • Každá koruna dobrá
    Každá koruna dobrá (1961)
    FilmRole: technický

    Hlavní hrdina (Miloš Kopecký alias reálsoc Bond) zdědí vilu od šíleného strýčka-vědce (Miloš Kopecký alias Myšpulín) i s podivnými nájemníky, kteří probíhají vilou, stěžují si např. na nedostatek strun, křičí cosi o stěhování a neustále podávají novému domácímu obálky s penězi. Co se tu vlastně děje a kdo za tím vším chaosem stojí, to je úkol hodný uvědomělého novopečeného majitele vily.
    Prvoplánová moralita z doby reálného socialismu o korupci, organizovaném zločinu, který prorůstá všemi vrstvami, reakcionářskou šlechtou počínaje a abstraktními umělci konče. Debilita scénáře je záhy přebita šílenými výkony hlavních hvězd - namátkou Kopecký, Medřická, Bohdalová, Šejbalová, Hoger... - kteří se potácejí v křečovitých honičkách a rádoby vtipných hláškách. Dannyho parťáci v soudružském provedení kombinovaní snahou o crazy komedii. Děsivé mixáži nasazuje korunu režijní vedení úrovně ochotnického spolku Bozděch s jasným sdělením pro diváky - nač kšeftovat s byty, když stavíme ta krásná sídliště, kde pro všechny je místa dost.

    Žánry:KomedieKrimi
    46%

    Hlavní hrdina (Miloš Kopecký alias reálsoc Bond) zdědí vilu od šíleného strýčka-vědce (Miloš Kopecký alias Myšpulín) i s podivnými nájemníky, kteří probíhají vilou, stěžují si např. na nedostatek strun, křičí cosi o stěhování a neustále podávají novému domácímu obálky s penězi. Co se tu vlastně děje a kdo za tím vším chaosem stojí, to je úkol hodný uvědomělého novopečeného majitele vily.
    Prvoplánová moralita z doby reálného socialismu o korupci, organizovaném zločinu, který prorůstá všemi vrstvami, reakcionářskou šlechtou počínaje a abstraktními umělci konče. Debilita scénáře je záhy přebita šílenými výkony hlavních hvězd - namátkou Kopecký, Medřická, Bohdalová, Šejbalová, Hoger... - kteří se potácejí v křečovitých honičkách a rádoby vtipných hláškách. Dannyho parťáci v soudružském provedení kombinovaní snahou o crazy komedii. Děsivé mixáži nasazuje korunu režijní vedení úrovně ochotnického spolku Bozděch s jasným sdělením pro diváky - nač kšeftovat s byty, když stavíme ta krásná sídliště, kde pro všechny je místa dost.

    Žánry:KomedieKrimi
    20
  • Derrick
    Derrick (1974)
    Seriál
    45%
    21
  • Noc oranžových ohňů
    Noc oranžových ohňů (1975)
    Film

    V první polovině 70. let vznikaly i filmy nejen stěží uvěřitelné, ale navíc také toporné - tento s vážnou tváří tvrdí, že zapřisáhlý komunista nezmění své smýšlení ani ve vězení. Tam se ocitl vlastní vinou, když podnapilý usedl za volant a zavinil těžké zranění. Celou svou bytostí se pak upne k odčinění svého selhání, uvědoměle přijme trest vězení a srdnatě snáší i šikanu ze strany spoluvězňů, kteří zesměšňují jeho ideové jistoty. Režisér Zbyněk Brynych natočil krajně trapnou a nevěrohodnou výpověď dunící prázdnými frázemi a neživotnými zápletkami.

    45%

    V první polovině 70. let vznikaly i filmy nejen stěží uvěřitelné, ale navíc také toporné - tento s vážnou tváří tvrdí, že zapřisáhlý komunista nezmění své smýšlení ani ve vězení. Tam se ocitl vlastní vinou, když podnapilý usedl za volant a zavinil těžké zranění. Celou svou bytostí se pak upne k odčinění svého selhání, uvědoměle přijme trest vězení a srdnatě snáší i šikanu ze strany spoluvězňů, kteří zesměšňují jeho ideové jistoty. Režisér Zbyněk Brynych natočil krajně trapnou a nevěrohodnou výpověď dunící prázdnými frázemi a neživotnými zápletkami.

    22
  • Neschovávejte se, když prší
    Neschovávejte se, když prší (1962)
    Film
    43%
    23
  • Transit Carlsbad
    Transit Carlsbad (1966)
    Film
    I v osvícených 60. letech si filmaři rádi hráli na špiony. V mondénním prostředí přepychového karlovarského hotelu se tak odehraje stejně mondénní šaráda, v níž několik zahraničních agentů projeví zájem o věhlasného rakouského vědce, objevitele umělých bílkovin. Ohrožený muž naštěstí ani nepostřehne, jaké sítě se kolem něho smotávaly, jeho ochrankou byla totiž pověřena záhadná madam Elizabeth, mezi agenty proslulá jako 006, ve skutečnosti pracující pro Státní bezpečnost. Jako parodie by film možná uspěl, jenže vážně míněný sotva někoho přesvědčí - a nic na tom nemění ani scenáristická účast renomovaného Jana Procházky.
    Žánry:DramaKrimi
    41%
    I v osvícených 60. letech si filmaři rádi hráli na špiony. V mondénním prostředí přepychového karlovarského hotelu se tak odehraje stejně mondénní šaráda, v níž několik zahraničních agentů projeví zájem o věhlasného rakouského vědce, objevitele umělých bílkovin. Ohrožený muž naštěstí ani nepostřehne, jaké sítě se kolem něho smotávaly, jeho ochrankou byla totiž pověřena záhadná madam Elizabeth, mezi agenty proslulá jako 006, ve skutečnosti pracující pro Státní bezpečnost. Jako parodie by film možná uspěl, jenže vážně míněný sotva někoho přesvědčí - a nic na tom nemění ani scenáristická účast renomovaného Jana Procházky.
    Žánry:DramaKrimi
    24
  • Hněv
    Hněv (1978)
    Film

    Normalizační režim se snažil vzbudit zdání, že pečuje o blaho dělnické třídy. Zatímco zakuklení pravičáci se v 60. letech snažili rušit nevýnosné provozy, o desetiletí později nová vláda taková ukvapená rozhodnutí odložila. Hrdinou velice toporného příběhu, který nezastírá politickou agitaci, je starý horník, jenž celý život spojil s dolováním uhlí, dokonce jeden jeho syn zůstal pod závalem. Ale vždycky myslel na blaho ostatních, nikoli svůj prospěch.

    26%

    Normalizační režim se snažil vzbudit zdání, že pečuje o blaho dělnické třídy. Zatímco zakuklení pravičáci se v 60. letech snažili rušit nevýnosné provozy, o desetiletí později nová vláda taková ukvapená rozhodnutí odložila. Hrdinou velice toporného příběhu, který nezastírá politickou agitaci, je starý horník, jenž celý život spojil s dolováním uhlí, dokonce jeden jeho syn zůstal pod závalem. Ale vždycky myslel na blaho ostatních, nikoli svůj prospěch.

    25

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.