Elma Karlowa

6.2
Elma Karlowa
Elma Karlowa (12. března 1932, Záhřeb, Jugoslávie – 31. prosince 1994, Mnichov, Německo) byla jugoslávská filmová a televizní herečka, která se proslavila především svou prací v německé kinematografii. Počátky kariéry Narodila se jako Selma-Karolina Karlowac v Záhřebu, v tehdejší Jugoslávii (dnes Chorvatsko). Svou hereckou kariéru zahájila v roce 1949, kdy debutovala ve filmu Zastava. Před vstupem do filmového průmyslu působila v divadle, což jí poskytlo solidní herecký základ. Její talent neunikl pozornosti režiséra Gézy von Bolváryho, který ji obsadil do hlavní ženské role v komedii Einmal kehr' ich wieder... Dalmatinische Hochzeit (Once I Will Return). Filmová kariéra v 50. letech V 50. letech se Elma Karlowa etablovala jako vyhledávaná herečka v německy mluvených filmech. Mezi její významné snímky z tohoto období patří A Child of the Community (1953), Guitars of Love (1954) s Haraldem Juhnkem a Walterem Janssenem, a Love's Carnival (1955). Výrazný úspěch zaznamenala v roce 1956 ve filmu The Beggar Student, hudebním romantickém snímku režiséra Wernera Jacobse, kde ztvárnila jednu z hlavních rolí po boku Gerharda Riedmanna a Waltraut Haas. Film byl natočen podle operety Karla Millöckera a stal se součástí tradice operetních filmů té doby. Kariéra v 60. letech V 60. letech pokračovala v natáčení komerčně úspěšných filmů. V roce 1964 se objevila v komedii Holiday in St. Tropez režiséra Ernsta Hofbauera, kde ztvárnila roli Marisy Fonti. Film vyprávěl příběh manželského páru, který buduje hotel na Jadranu, ale potýká se s problémy, když všichni dělníci odejdou pracovat do Německa jako gastarbeiteři. Mezi její další filmy z tohoto období patří The Girl Without Pyjamas (1957), Do Not Send Your Wife to Italy (1960) a The Post Has Gone (1962). Spolupráce s Rainerem Wernerem Fassbinderem Nejvýznamnější etapou v kariéře Elmy Karlowy byla spolupráce s renomovaným německým režisérem Rainerem Wernerem Fassbinderem v 70. letech. V jeho kultovním filmu Ali: Fear Eats the Soul (1974) ztvárnila roli paní Kargus, domovnice, která informuje majitele domu o tom, že hlavní hrdinka Emmi pronajímá pokoj "cizinci". Film získal cenu Mezinárodní federace filmových kritiků na filmovém festivalu v Cannes a je považován za jedno z nejvýznamnějších děl německé nové vlny. Karlowa se objevila také v Fassbinderově sci-fi televizním seriálu World on a Wire (1973), kde hrála uklízečku v jídelně. Tento průkopnický sci-fi projekt, natočený na 16mm film pro západoněmeckou televizi, se později stal kultovním dílem a je považován za předchůdce mnoha moderních sci-fi filmů, včetně The Matrix. Spolupracovala s Fassbinderem i na jeho monumentálním televizním seriálu Berlin Alexanderplatz (1980). Pozdější kariéra a osobní život V druhé polovině 60. let začala Elma Karlowa ztrácet popularitu a dostávala méně rolí. Toto období pro ni bylo velmi obtížné - upadla do deprese a dokonce se pokusila o sebevraždu pomocí prášků na spaní. Aby se uživila, pracovala jako uklízečka, švadlena kravat a dokonce i v baru. V 70. letech se kromě spolupráce s Fassbinderem objevila také v populárním německém kriminálním seriálu Tatort (1970) a ve filmech Crime and Passion (1976) a The Unicorn (1978). Její filmografie zahrnuje více než 20 filmů a několik televizních projektů. Elma Karlowa zemřela 31. prosince 1994 v Mnichově ve věku 62 let. Její ostatky jsou uloženy v Sydney v Austrálii.


Elma Karlowa: Filmy a pořady 84


Dodatečné informace

Narození:
12. 3. 1932
Úmrtí:
31. 12. 1994

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.