Elma Karlowa: Nejlepší filmy a seriály

6.2

Elma Karlowa: Filmy a seriály

  • Ganz normale Wahnsinn, Der
    Ganz normale Wahnsinn, Der (1979)
    Seriál
    81%
    1
  • Strach jíst duše
    Strach jíst duše (1974)
    FilmRole: Mrs. Kargus
    80%
    2
  • Berlín, Alexandrovo náměstí
    Berlín, Alexandrovo náměstí (1980)
    Seriál

    Velkolepý projekt slavného německého režiséra Rainera Wernera Fassbindera vznikal v koprodukci společnosti Bavaria s italskou televizí od léta 1979 do jara 1980. Během rekordních 154 natáčecích dnů vzniklo celkem 930 minut, rozdělených a sestříhaných posléze do 13 dílů a epilogu pro potřeby televize, i když sám Fassbinder jej chtěl původně uvádět vcelku! Režisér pro svůj scénář použil ojedinělý román Alfréda Döblina, který je sám o sobě mnohovrstevnou koláží o podobách našeho světa a postavení jednoho obyčejného člověka uprostřed sociální mašinérie. Vše se odehrává v reáliích Alexandrova náměstí a jeho okolí v ponurém přelomu dvacátých a třicátých let. Hrdina Franz Biberkopf se roku 1927 ocitá před branami tegelské věznice, kde si odseděl čtyři roky, protože zabil svou přítelkyni Idu. Nyní chce začít řádný život, ale je špatná doba a nouze o práci. Prostý a důvěřivý Franz hledá něhu i lásku, je však stále znovu zrazován, mrzačen a téměř zabit. To je živná půda pro projevy temné stránky jeho bytosti, jako jsou sklony ke vzteku a násilnostem, alkohol a touha po otupení smyslů. Alfred Döblin (1878-1957) vydal svůj román roku 1927. Okamžitě se dočkal za své dílo světového uznání. Posléze z něj vytvořil i rozhlasovou hru a podílel se na scénáři k filmu o osudech Franze a jeho přátel, jež popisuje především druhá část knihy. Scénář natočil v roce 1931 Phel Jutzi. Fassbinder následně využil pro své zpracování celou látku románu od propuštění Franze z vězení až k jeho smutnému odosobněnému konci. Velkou oporou v práci byl Fassbinderovi kameraman Xaver Schwarzenberger. Jako vždy se režisér opíral i o své pečlivě vybrané herce, kteří museli být s režisérem na stejné tvůrčí vlně. Byl to především Günter Lamprecht v roli Franze, ale i osvědčená herečka Hanna Schygulla, Barbara Sukowa či Gottfried John. Tento unikátní nestárnoucí kulturní počin, který dosud nebyl na naší obrazovce vysílán, bude nyní uveden ve zcela nové remasterované podobě. Rainer Werner Fassbinder (1945-1982) patřil k nejosobitějším filmovým tvůrcům sedmdesátých let. Patřil k nastupující německé generaci filmařů jako byl např. Wim Wenders, Werner Herzog či Volker Schlöndorff. V jejich filmech se odráží ztráta iluzí z poválečného vývoje i pocit morálního úpadku společnosti a s tím spojená ztráta identity jednotlivce, který z této mašinérie utíká. Fassbinder si celý svůj krátký život nesl v sobě tragické osudy a předurčení všech svých smutných antihrdinů. Zemřel předčasně v roce 1982 po požití většího množství barbiturátů. Bylo mu přesně 37 let a deset dní.

    80%

    Velkolepý projekt slavného německého režiséra Rainera Wernera Fassbindera vznikal v koprodukci společnosti Bavaria s italskou televizí od léta 1979 do jara 1980. Během rekordních 154 natáčecích dnů vzniklo celkem 930 minut, rozdělených a sestříhaných posléze do 13 dílů a epilogu pro potřeby televize, i když sám Fassbinder jej chtěl původně uvádět vcelku! Režisér pro svůj scénář použil ojedinělý román Alfréda Döblina, který je sám o sobě mnohovrstevnou koláží o podobách našeho světa a postavení jednoho obyčejného člověka uprostřed sociální mašinérie. Vše se odehrává v reáliích Alexandrova náměstí a jeho okolí v ponurém přelomu dvacátých a třicátých let. Hrdina Franz Biberkopf se roku 1927 ocitá před branami tegelské věznice, kde si odseděl čtyři roky, protože zabil svou přítelkyni Idu. Nyní chce začít řádný život, ale je špatná doba a nouze o práci. Prostý a důvěřivý Franz hledá něhu i lásku, je však stále znovu zrazován, mrzačen a téměř zabit. To je živná půda pro projevy temné stránky jeho bytosti, jako jsou sklony ke vzteku a násilnostem, alkohol a touha po otupení smyslů. Alfred Döblin (1878-1957) vydal svůj román roku 1927. Okamžitě se dočkal za své dílo světového uznání. Posléze z něj vytvořil i rozhlasovou hru a podílel se na scénáři k filmu o osudech Franze a jeho přátel, jež popisuje především druhá část knihy. Scénář natočil v roce 1931 Phel Jutzi. Fassbinder následně využil pro své zpracování celou látku románu od propuštění Franze z vězení až k jeho smutnému odosobněnému konci. Velkou oporou v práci byl Fassbinderovi kameraman Xaver Schwarzenberger. Jako vždy se režisér opíral i o své pečlivě vybrané herce, kteří museli být s režisérem na stejné tvůrčí vlně. Byl to především Günter Lamprecht v roli Franze, ale i osvědčená herečka Hanna Schygulla, Barbara Sukowa či Gottfried John. Tento unikátní nestárnoucí kulturní počin, který dosud nebyl na naší obrazovce vysílán, bude nyní uveden ve zcela nové remasterované podobě. Rainer Werner Fassbinder (1945-1982) patřil k nejosobitějším filmovým tvůrcům sedmdesátých let. Patřil k nastupující německé generaci filmařů jako byl např. Wim Wenders, Werner Herzog či Volker Schlöndorff. V jejich filmech se odráží ztráta iluzí z poválečného vývoje i pocit morálního úpadku společnosti a s tím spojená ztráta identity jednotlivce, který z této mašinérie utíká. Fassbinder si celý svůj krátký život nesl v sobě tragické osudy a předurčení všech svých smutných antihrdinů. Zemřel předčasně v roce 1982 po požití většího množství barbiturátů. Bylo mu přesně 37 let a deset dní.

    3
  • Svět na drátě
    Svět na drátě (1973)
    SeriálRole: Cafeteria Manager
    76%
    4
  • Kapetan Lesi
    Kapetan Lesi (1960)
    FilmRole: Lola
    Kosmet na podzim roku 1944. Partyzáni úspěšně osvobodili město Prizren od německých okupantů a Ramiz Leshi, statečný a lstivý kapitán KNOJ, musí zlikvidovat zbytky místních kolaborantů, takzvaných Balistů. Ti jsou vedeni nemilosrdným vojákem Kostou, vycvičeným Němci, a Ahmeta, bratra slavného kapitána. Zatímco se Ramiz snaží dostat Ahmeta z gangu a vystopovat zbytek Balistů, do města přijíždějí dvě nové dívky. Jednou z nich je Lola, barmanka s pochybnými úmysly, a druhou je Vida, uzavřená učitelka hudby z Bělehradu.
    71%
    Kosmet na podzim roku 1944. Partyzáni úspěšně osvobodili město Prizren od německých okupantů a Ramiz Leshi, statečný a lstivý kapitán KNOJ, musí zlikvidovat zbytky místních kolaborantů, takzvaných Balistů. Ti jsou vedeni nemilosrdným vojákem Kostou, vycvičeným Němci, a Ahmeta, bratra slavného kapitána. Zatímco se Ramiz snaží dostat Ahmeta z gangu a vystopovat zbytek Balistů, do města přijíždějí dvě nové dívky. Jednou z nich je Lola, barmanka s pochybnými úmysly, a druhou je Vida, uzavřená učitelka hudby z Bělehradu.
    5
  • Fedora
    Fedora (1978)
    FilmRole: Maid
    71%
    6
  • Polizeiinspektion 1
    Polizeiinspektion 1 (1977)
    Seriál
    70%
    7
  • Scarecrow and Mrs. King
    Scarecrow and Mrs. King (1983)
    Seriál
    67%
    8
  • Doktor Faustus
    Doktor Faustus (1982)
    FilmRole: Ninette
    66%
    9
  • Místo činu
    Místo činu (1970)
    Seriál
    Znělka německého kriminálního cyklu Místo činu vítá milovníky krimi žánru beze změny už od roku 1970. U zrodu cyklu, jenž se může právě pochlubit počtem epizod 699 (a další již jsou v dramaturgickém plánu), stál německý první program ARD. Postupně se přidaly všechny německy mluvící země a po celá léta premiéry vstupují na obrazovku vždy v neděli. Původně krimisérie vznikla jako konkurence letitému rivalovi ZDF a jeho cyklu Der Kommissar. Roku 1990 se do produkce zapojilo i Švýcarsko, od roku 1999 produkuje vlastní „vídeňské“ epizody i rakouská stanice ORF. Podstatou projektu je, že si každé studio vytvoří vlastní tým a zároveň „prodává“ do spolkové země i lokální kolorit. Historický Mnichov vytváří samozřejmě jinou kulisu než průmyslový Duisburg. Ojediněle se projeví i místní dialekt. „Bavorské“ epizody jsou někdy pro severoněmecké diváky téměř nesrozumitelné. V průběhu bohaté historie vystoupilo na scénu zločinu zatím sedmdesát vyšetřovatelů, více či méně charismatických. Historicky první epizoda Taxi do Lipska (1970) představila muže v pomačkaném baloňáku, nepříliš akčně vyhlížejícího komisaře Trimmela z Hamburku. Vedle něj se v naší televizi objevil i kolínský komisař Haferkampf v podání Hansjörga Felmyho. Na počátku osmdesátých let se konečně zjevuje nejpopulárnější ze všech komisařů a miláček ženského publika: komisař Schimanski přezdívaný Schimi v podání Goetze Georga. Sekunduje mu bručavý, připlešatělý kolega Thanner. Syrové prostředí Duisburgu a přístavní doky tvoří kulisu pro furiantské kousky neposlušného svalnatého rebela z řad policie. Goetz George natočil v letech 1981–1991 celkem 29 epizod, většinou je uvedla také tehdejší Čs. televize. Konkurenci získal v polovině osmdesátých let až v sympatickém nosáčovi z Hamburku, komisaři Stöverovi, kterého představoval vynikající německý herec Manfred Krug. Ženský prvek pak i na naše obrazovky vnesla mladá, sportovně vyhlížející komisařka Lena Odenthalová, kterou tvůrci „zasadili“ do policejní stanice v Ludwigshafenu. Ačkoliv nikdo neupře mužné charisma komisaři Schimanskému, prvenství v množství vyřešených zločinů si drží Franz Leitmayr a jeho kolega Ivo Batic. Jejich pěsti zasáhly už osmačtyřicetkrát! Dva osamělí vlci, pohlední sympaťáci se smyslem pro humor, chlapské přátelství a „klukoviny“ přinesli nový svěží proud do vod zločinnosti v kulisách Mnichova, ať jde o starobylé čtvrti, tajemná zákoutí či luxusní vily na předměstí. Od roku 1991 se tito dva „kluci“ sice poněkud proměnili v prošedivělé pány středního věku, kteří se už jen zálibně ohlížejí za mladšími ročníky, ale šarm se jim rozhodně upřít nedá. Bavorské epizody patří k těm nejoblíbenějším právě díky nim a jejich představitelům.
    Žánry:DramaKrimi
    63%
    Znělka německého kriminálního cyklu Místo činu vítá milovníky krimi žánru beze změny už od roku 1970. U zrodu cyklu, jenž se může právě pochlubit počtem epizod 699 (a další již jsou v dramaturgickém plánu), stál německý první program ARD. Postupně se přidaly všechny německy mluvící země a po celá léta premiéry vstupují na obrazovku vždy v neděli. Původně krimisérie vznikla jako konkurence letitému rivalovi ZDF a jeho cyklu Der Kommissar. Roku 1990 se do produkce zapojilo i Švýcarsko, od roku 1999 produkuje vlastní „vídeňské“ epizody i rakouská stanice ORF. Podstatou projektu je, že si každé studio vytvoří vlastní tým a zároveň „prodává“ do spolkové země i lokální kolorit. Historický Mnichov vytváří samozřejmě jinou kulisu než průmyslový Duisburg. Ojediněle se projeví i místní dialekt. „Bavorské“ epizody jsou někdy pro severoněmecké diváky téměř nesrozumitelné. V průběhu bohaté historie vystoupilo na scénu zločinu zatím sedmdesát vyšetřovatelů, více či méně charismatických. Historicky první epizoda Taxi do Lipska (1970) představila muže v pomačkaném baloňáku, nepříliš akčně vyhlížejícího komisaře Trimmela z Hamburku. Vedle něj se v naší televizi objevil i kolínský komisař Haferkampf v podání Hansjörga Felmyho. Na počátku osmdesátých let se konečně zjevuje nejpopulárnější ze všech komisařů a miláček ženského publika: komisař Schimanski přezdívaný Schimi v podání Goetze Georga. Sekunduje mu bručavý, připlešatělý kolega Thanner. Syrové prostředí Duisburgu a přístavní doky tvoří kulisu pro furiantské kousky neposlušného svalnatého rebela z řad policie. Goetz George natočil v letech 1981–1991 celkem 29 epizod, většinou je uvedla také tehdejší Čs. televize. Konkurenci získal v polovině osmdesátých let až v sympatickém nosáčovi z Hamburku, komisaři Stöverovi, kterého představoval vynikající německý herec Manfred Krug. Ženský prvek pak i na naše obrazovky vnesla mladá, sportovně vyhlížející komisařka Lena Odenthalová, kterou tvůrci „zasadili“ do policejní stanice v Ludwigshafenu. Ačkoliv nikdo neupře mužné charisma komisaři Schimanskému, prvenství v množství vyřešených zločinů si drží Franz Leitmayr a jeho kolega Ivo Batic. Jejich pěsti zasáhly už osmačtyřicetkrát! Dva osamělí vlci, pohlední sympaťáci se smyslem pro humor, chlapské přátelství a „klukoviny“ přinesli nový svěží proud do vod zločinnosti v kulisách Mnichova, ať jde o starobylé čtvrti, tajemná zákoutí či luxusní vily na předměstí. Od roku 1991 se tito dva „kluci“ sice poněkud proměnili v prošedivělé pány středního věku, kteří se už jen zálibně ohlížejí za mladšími ročníky, ale šarm se jim rozhodně upřít nedá. Bavorské epizody patří k těm nejoblíbenějším právě díky nim a jejich představitelům.
    Žánry:DramaKrimi
    10
  • SOKO 5113
    SOKO 5113 (1978)
    SeriálRole: Patientin
    59%
    11
  • Die grünen Teufel von Monte Cassino
    Die grünen Teufel von Monte Cassino (1958)
    FilmRole: Gina
    57%
    12
  • King, Queen, Knave
    King, Queen, Knave (1972)
    FilmRole: Hanna
    Satirické drama v anglickém jazyce, natočené podle románu Vladimira Nabokova, líčí zážitky Franka (John Moulder Brown), mladého sirotka, který se ocitne v romantickém sevření smyslné manželky svého strýce. Poté, co Frankovi zemřou rodiče, jde bydlet ke své tetě Martě (Gina Lollabrigida) a strýci Charlesovi (David Niven). Svůdná Marta Franka zláká do své náruče a pak chce, aby zabil jejího manžela, aby mohli žít z jeho peněz. Frankovi by to ani tak nevadilo, ale má svého strýce opravdu rád.
    Žánry:Komedie
    55%
    Satirické drama v anglickém jazyce, natočené podle románu Vladimira Nabokova, líčí zážitky Franka (John Moulder Brown), mladého sirotka, který se ocitne v romantickém sevření smyslné manželky svého strýce. Poté, co Frankovi zemřou rodiče, jde bydlet ke své tetě Martě (Gina Lollabrigida) a strýci Charlesovi (David Niven). Svůdná Marta Franka zláká do své náruče a pak chce, aby zabil jejího manžela, aby mohli žít z jeho peněz. Frankovi by to ani tak nevadilo, ale má svého strýce opravdu rád.
    Žánry:Komedie
    13
  • Sedem jednou ranou
    Sedem jednou ranou (1991)
    FilmRole: babka-kořenářka
    • DaFilms
    Jmenuje se Šimon, žije v daleké Romádii a upozorní na sebe drábskou princeznu Helenu tím, že jejímu dvornímu básníkovi Kryšpínovi spraví roztrženou nohavici tak, že ji prostě ustřihne. Hrdinou se však stane až ve chvíli, kdy jediným plácnutím zabije sedm much, které se slétly na jeho chleba s povidly. Vyzbrojen pověstí toho, který zabil sedm jednou ranou, vydá se do světa, aby našel své štěstí. V sousedním Drábsku se na Obří hoře utká s obrem v drcení kamenů a hodu do výšky. Svou lstivostí ho porazí, protože místo kamene rozmáčkne hrudku sýra a do vzduchu nevyhodí kámen, ale ptáka. V blízkém královském městečku pak zesměšní výběrčího daní, což vyvolá rebelii proti placení daní. Nakonec se rozhodne získat princeznu, jejíž ruku slíbil král tomu, kdo osuší její slzy. Princezna se totiž rozplakala nad zbabělostí svých poddaných. Šimon to pochopitelně dokáže, protože svou chytrostí přemůže nebezpečného divočáka, jednorožce a vydá se dokonce i na obry, které nejprve vyprovokuje ke rvačce, pak je usmíří a nakonec je přivede do městečka, kde se ukáže, že vůbec nejsou tak velcí, jak se čekalo, a už vůbec ne tak zlí, jak se myslelo.
    Žánry:Pohádka
    53%
    Jmenuje se Šimon, žije v daleké Romádii a upozorní na sebe drábskou princeznu Helenu tím, že jejímu dvornímu básníkovi Kryšpínovi spraví roztrženou nohavici tak, že ji prostě ustřihne. Hrdinou se však stane až ve chvíli, kdy jediným plácnutím zabije sedm much, které se slétly na jeho chleba s povidly. Vyzbrojen pověstí toho, který zabil sedm jednou ranou, vydá se do světa, aby našel své štěstí. V sousedním Drábsku se na Obří hoře utká s obrem v drcení kamenů a hodu do výšky. Svou lstivostí ho porazí, protože místo kamene rozmáčkne hrudku sýra a do vzduchu nevyhodí kámen, ale ptáka. V blízkém královském městečku pak zesměšní výběrčího daní, což vyvolá rebelii proti placení daní. Nakonec se rozhodne získat princeznu, jejíž ruku slíbil král tomu, kdo osuší její slzy. Princezna se totiž rozplakala nad zbabělostí svých poddaných. Šimon to pochopitelně dokáže, protože svou chytrostí přemůže nebezpečného divočáka, jednorožce a vydá se dokonce i na obry, které nejprve vyprovokuje ke rvačce, pak je usmíří a nakonec je přivede do městečka, kde se ukáže, že vůbec nejsou tak velcí, jak se čekalo, a už vůbec ne tak zlí, jak se myslelo.
    Žánry:Pohádka
    14
  • Eso v rukávu
    Eso v rukávu (1976)
    FilmRole: Masseuse
    48%
    15
  • Am Sonntag will mein Süsser mit mir segeln gehn
    Am Sonntag will mein Süsser mit mir segeln gehn (1961)
    FilmRole: Corinna, Alberts Frau
    47%
    16
  • Post geht ab, Die
    Post geht ab, Die (1962)
    FilmRole: Wilma
    Život je plný překvapení. Člověk doufá v rovný milion a zdědí starý autobus. Willy, trumpetista v jazzové kapele, se snaží využít situace a cestuje se svými muzikanty na slunný jih. Součástí party jsou i Barbi a Petra, které se na cestu vydávají bez otcova požehnání. Otcové spěchají za svými neposlušnými dcerami v rychlém silničním korábu...
    Žánry:Komedie
    41%
    Život je plný překvapení. Člověk doufá v rovný milion a zdědí starý autobus. Willy, trumpetista v jazzové kapele, se snaží využít situace a cestuje se svými muzikanty na slunný jih. Součástí party jsou i Barbi a Petra, které se na cestu vydávají bez otcova požehnání. Otcové spěchají za svými neposlušnými dcerami v rychlém silničním korábu...
    Žánry:Komedie
    17
  • Was Schulmädchen verschweigen
    Was Schulmädchen verschweigen (1973)
    FilmRole: Gundula
    Další Hofbauerova teenagerská exploatace ve stejném duchu jako jeho filmy ze série Schoolgirl Report, ale tentokrát zvýšil úroveň nechutností do nových výšin s nepornografickými scénami znásilnění, pedofilie, satanských rituálů, oběti panen a zlatého deště. Navzdory tomu, jak to zní, jsou tyto akty hrány spíše pro hloupou komedii než pro drsné zobrazení.
    Žánry:AkčníDrama
    39%
    Další Hofbauerova teenagerská exploatace ve stejném duchu jako jeho filmy ze série Schoolgirl Report, ale tentokrát zvýšil úroveň nechutností do nových výšin s nepornografickými scénami znásilnění, pedofilie, satanských rituálů, oběti panen a zlatého deště. Navzdory tomu, jak to zní, jsou tyto akty hrány spíše pro hloupou komedii než pro drsné zobrazení.
    Žánry:AkčníDrama
    18

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.