Filmy krále kruté hravosti Wese Andersona seřazené po ten nejlepší

Filmy krále kruté hravosti Wese Andersona seřazené po ten nejlepší
Život pod vodou | Buena Vista International
Wes Anderson se narodil jako prostřední dítě do rodiny archeoložky a marketéra. Od dětství se zamiloval do filmu a první němé snímky točil už jako malý na tátovu osmičkovou kameru. Během studií si vydělával jako promítač v kině a magisterský titul si odnesl z filosofie.
Wes Anderson
Wes Anderson

Režisér, Scenárista

Jeho láska ke stříbrnému plátnu byla tedy patrná od počátku. Postupně se vypracoval na jednoho z nejznámějších režisérů, jeho rukopis je rozpoznatelný na první pohled i těmi, kteří jinak o záběrování, střihu a barevném gradingu moc neuvažují.
Stejně tak je o něm známé, že rád obsazuje ty největší hollywoodské hvězdy i do těch nejmenších rolí a že vytvořil obsáhlý ansámbl, v němž výrazný prostor zaujímají Bill Murray, Jeff Goldblum, Edward Norton či Tilda Swinton.
Někteří by za něj dali ruku do ohně, jiným už se zprotivil, leckdo mu na jméno nepřišel nikdy. Tak či onak se Anderson zapíše do historie jako jeden z nejvýraznějších režisérů a popularizátorů cinefilie.

Darjeeling
Darjeeling | Fox Searchlight Pictures US
Darjeeling s ručením omezeným
Darjeeling s ručením omezeným
70%

11. Darjeeling s ručením omezeným

Asi největší přešlap Wese Andersona, jenž bývá v jeho filmografii tradičně odsouvaný na poslední místo. Příběh bratrů hledajících po smrti svého otce sebe sama na cestě Indií a povrchně koketujících s orientální spiritualitou sednul vskutku málokomu. Některým přišel snímek kulturně necitlivý, jiným jednoduše prázdný a nedomyšlený. Občas se najdou ti, kteří jeho nedostatky považují za nepochopený záměr. Tímhle stylem bychom však mohli omluvit každý špatný film.

Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun
Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun | Searchlight Pictures
Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun
Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun
76%

10. Francouzská Depeše Liberty, Kansas Evening Sun

I předposlední Andersonův snímek vzdávající mimo jiné hold staromilské magazínové publicistice má své zastánce. Přesto není těžké umístit ho ke konci seznamu. Režisérovi jako by docházely síly, a přestože vykazuje značnou úroveň řemeslné finesy, vyprávění rozdělené do oddělených příběhů tápajících po smyslu kreativní práce nemá čím strhnout. Výsledek působí chladně, ve špatném slova smyslu akademicky a spíš jako Andersonova zastřená samomluva. Je úleva, že Asteroid City se oproti tomu jeví o řád životněji.

novinky-v-kinech-hleda-se-pes-vraci-se-zbesily-taxikar-a-nepritel-ciny-premysli-o-uprchlictvi
Psí ostrov | CinemArt
Psí ostrov
Psí ostrov
76%

9. Psí ostrov

Vlastně podobný případ jako Darjeeling. Anderson má rozhodně problém, když se pokouší vstoupit do cizí kultury, v tomto případě japonské. Jeho vyprávění založené na budování karikatur a figurek ztrácí své kouzlo, když místo vlastní fantazie dává prostor národnostním stereotypům. Psí ostrov jistě vykazuje obrovské množství poctivé práce, z Andersonových stop motion animáků však jednoznačně vychází vítězně Fantastický pan lišák. Vzhledem k jeho existenci se příběh ztraceného psa a chlapce, který po něm pátrá, jeví jako nejméně inovativní a nejzbytečnější položka v jeho portfoliu.

Grázlové
Grázlové | BontonFilm
Grázlové
Grázlové
65%

8. Grázlové

Další položky už budou výhradně pozitivní. Přesto není překvapivé, že režisér tak soustředěný na absolutní kontrolu nad svým filmem nemohl docílit plného úspěchu svým skromným debutem. Grázlové mají naštěstí víc než jen mladičkého Owena Wilsona (svého času Andersonova spolubydlícího), který tu i se svými sourozenci debutoval. Jde o příjemný snímek, který rychle uteče a pobaví. Tahle šílená loupež, v níž sledujeme výstřední postavy na úprku před zákonem i vlastní omezeností, je však především velkým příslibem Andersonova budoucího talentu.

Fantastický pan Lišák
Fantastický pan Lišák | Fox Searchlight
Fantastický pan Lišák
Fantastický pan Lišák
76%

7. Fantastický pan lišák

Sestavovat žebříček Andersonových filmů je ošemetné, u poloviny bychom totiž našli dost lidí, kteří každý z nich považují za svůj nejmilovanější film. Týká se to i pohledu do života páru lišek ve středním věku s hlasem George Clooneyho a Meryl Streep, jež spolu čelí všem těžkostem každodennosti. Andersonovi se navíc podařilo strhnout pozornost veřejnosti na stop motion animaci a rozšířit tak mnoha americkým divákům a divačkám obzor ohledně nepříliš běžně užívaných filmových technik. Estetika autora předlohy Roalda Dahla se tu s tou Andersonovou skvěle doplňuje. 

Tilda Swinton, Bill Murray, Bruce Willis, Edward Norton
Až vyjde měsíc | Focus Features
Až vyjde měsíc
Až vyjde měsíc
75%

6. Až vyjde měsíc

Snímek přišel v období, které bylo pro Andersona kritické. Od premiéry úspěšné Takové zvláštní rodinky uplynulo už docela dost času a Wes stále nebyl schopný natočit další výdělečný film. Předně proto, že jeho náročné audiovizuální pojetí spolklo vždy větší rozpočet, než je u cinefilních počinů určených primárně pro vyhraněné publikum na místě. Na Až vyjde měsíc tedy dostal skromných 15 milionů dolarů a nemohl si dovolit selhat.
A naštěstí se tak nestalo. Jeho návštěva dětských hrdinů, kteří jsou moudřejší než jejich ztracení rodiče, se jednak konečně dostala do plusu, jednak našla cestu k většímu podílu publika. Přestože měl Anderson vždy hlasité zastánce, jeho filmy se málokdy dočkávaly vysokých zprůměrovaných hodnocení. Tady se ukázalo, že to jde. Příběh o útěku dvou malých hrdinů před jejich necitlivými a neschopnými dospělými ochránci pohnul srdcem mnoha lidí.

Asteroid City
Asteroid City | Focus Features
Asteroid City
Asteroid City
61%

5. Asteroid City

Je rozhodně brzy zařazovat nejnovější Andersonův počin na pevné místo v jeho filmografii, vzhledem k tomu, že do široké distribuce vstoupil teprve před týdnem. Jedná se rozhodně o dílo, které je přirozeným dalším krokem v jeho vývoji, takže není překvapivé, že ty, kteří již začínají být jeho estetikou poněkud unavení, dokáže iritovat či nudit.
Pro Andersonovi zastánce však půjde o podnětné tvůrčí zamyšlení například nad smyslem vlastního umění v procesu. Či nad možností nalézat ve fikci víc pravdy než v realitě. Film s divadelní hrou uvnitř o návštěvě mimozemšťana a nutnosti vyrovnat se se změnou samozřejmě obsahuje vymazlené vizuály hrající si odkazy na 50. léta a plejádu celebit.

Saoirse Ronan, Tony Revolori
Film Grandhotel Budapešť je dobrodružstvím Gustava H, legendárního recepčního věhlasného evropského hotelu, a jeho pomocníka Zero Moustafy, který se stane jeho nejdůvěryhodnějším přítelem. Příběh je zasazen do období mezi světovými válkami.... | Twentieth Century Fox
Grandhotel Budapešť
Grandhotel Budapešť
82%

4. Grandhotel Budapešť

Film, jehož prostřednictvím Anderson dospěje jak umělecky, tak coby instituce. Už dřív byl sice známým tvůrcem, přesto měl spíš okrajové postavení. Skoro každý viděl Takovou zvláštní rodinku, obklopovala ho ale hlavně pověst podivína točícího dětinské, ne zcela čitelné komedie.
Grandhotel Budapešť sledující hemžení v luxusním hotelu na konci éry valčíků však dokončil pohyb započatý v Až vyjde měsíc a z Andersona udělal tvůrce filmových eventů, jimž je třeba věnovat pozornost, pokud chcete působit kulturně. Najdou se tací, kteří věří, že to přišlo v nejlepší možnou chvíli. Právě tehdy, kdy se Wes konečně našel. Jiní mají naopak pocit, že po tomto melancholickém zamyšlení nad mizejícím starým světem Anderson ustrnul ve snobském mainstreamu a nikdy už se nepřiblížil energii svých začátků.

Bill Murray, Jason Schwartzman
Jak jsem balil učitelku | Yahoo
Jak jsem balil učitelku
Jak jsem balil učitelku
73%

3. Jak jsem balil učitelku

Druhý Andersonův film, který již obsahuje všechny jeho hlavní trademarky. Ve spojení s jeho mládím se pak jedná o energický počin, zpod jehož povrchu na nás občas vykoukne agrese, na jakou u režiséra zamilovaného do pastelových barev a vycentrovaných kompozic nejsme zvyklí.
Jason Schwartzman hraje jednoho z nejaktivnějších a nejsnaživějších, ale také nejhorších studentů ročníku, který se zamiluje do své učitelky. Příběh o středoškolákovi, jenž se snaží vypořádat s vlastní pubertou, nadějemi, pocitem méněcennosti a touhou po lidském kontaktu, je vtipný, cynický, přesto ne zcela zlý a rozhodně trefný.

Royal Tenenbaums
Royal Tenenbaums | Buena Vista International
Taková zvláštní rodinka
Taková zvláštní rodinka
71%

2. Taková zvláštní rodinka

Počin, který stvořil značku Wes Anderson. Tragický příběh o nenaplnění a ztracenosti plný na pohled legračních figurek ztvárněných největšími hvězdami. Anderson mísí veselí a smutek, melancholii a tvrdost způsobem, jakým to neumí nikdo jiný.
Narcistní hlava rodiny Royal Tennenbaum se chce ke stáru usmířit se svou exmanželkou a potomky, kteří s ním však nechtějí mít nic společného. Na povrch vystupují dávná traumata, jimiž prosvítá naděje a touha po usmíření. Pozdější Andersonovy filmy jsou jistě vytříbenější a komplexnější, přesto tento snímek zůstává jedním z jeho nejpřístupnějších a nejlepších.

Život pod vodou
Život pod vodou | Buena Vista International
Život pod vodou
Život pod vodou
70%

1. Život pod vodou

Snad kontroverzní volba, ale tou bude v případě Andersona nakonec každý titul postavený na nejvyšší stupeň. Život pod vodou přišel po finančním úspěchu Takové zvláštní rodinky, studio se tehdy rozhodlo dát Wesovi pěkný padesátimilionový rozpočet a zcela volnou ruku. A výsledek byl bohužel finančně i kriticky poměrně nepříznivý.
Přesto si snímek okamžitě vybudoval kultovní následování, které po letech jen sílí. Jedná se v mnoha ohledech o Andersonův nejtvrdší film. Sledujeme stárnoucího podmořského dobrodruha Steva Zissoua, který nepřestává utíkat před povinnostmi světa nad vodou. Jeho touha po nekomplikovaném dobrodružství bohužel přinese mnoho utrpení jemu i jeho blízkým a samotnou postavu opravdové rozřešení nečeká. Zato pro publikum může jít o jeden z nejintenzivnějších zážitků, v nichž se nekonečná hravost mísí s podněty k nekompromisní sebereflexi. Určit nejlepší film Wese Andersona je nemožné, Život pod vodou však platí za skvělého kandidáta.