Žebříčky

Nejlepší filmy na téma: utrpení

  1. Star Wars: Epizoda III - Pomsta Sithů
    Star Wars: Epizoda III - Pomsta Sithů (2005)
    Film
    • Disney+
    • iTunes
    • Rakuten
    • +1
    V třetí epizodě ságy Star Wars zuří Klonové války, které prohloubily rozpory mezi kancléřem Palpatinem a Radou Jediů. Mladý rytíř Jedi Anakin Skywalker se musí rozhodnout, na čí straně bude stát. Podlehne slibům moci a pokušení Temné strany, vstoupí do služeb zlého Darth Sidiouse a stane se z něj Darth Vader. Sithští lordové se chtějí společně pomstít a prvním krokem jejich plánu je likvidace Jediů. Pouze Yoda a Obi-Wan přežijí a musejí se Sithům postavit, což vede k dramatickému souboji světelnými meči mezi Anakinem a Obi-Wanem, který rozhodne o osudu galaxie.
    87%
    V třetí epizodě ságy Star Wars zuří Klonové války, které prohloubily rozpory mezi kancléřem Palpatinem a Radou Jediů. Mladý rytíř Jedi Anakin Skywalker se musí rozhodnout, na čí straně bude stát. Podlehne slibům moci a pokušení Temné strany, vstoupí do služeb zlého Darth Sidiouse a stane se z něj Darth Vader. Sithští lordové se chtějí společně pomstít a prvním krokem jejich plánu je likvidace Jediů. Pouze Yoda a Obi-Wan přežijí a musejí se Sithům postavit, což vede k dramatickému souboji světelnými meči mezi Anakinem a Obi-Wanem, který rozhodne o osudu galaxie.
    101
  2. Princezna Mononoke
    Princezna Mononoke (1997)
    Film
    • Netflix
    • KVIFF TV
    86%
    102
  3. Joker
    Joker (2019)
    Film
    • Netflix
    • HBO Max
    • iTunes
    • +1
    86%
    103
  4. Čas probuzení
    Čas probuzení (1990)
    Film
    • iTunes
    Rok 1969. Dr. Malcolm Sayer zkoumá v newyorské nemocnici skupinu pacientů, kteří v důsledku prodělané encefalitidy byli po desítky let v katastrofálním stavu. Zrealizované testy ho přesvědčí, že tito pacienti žijí svým vnitřním životem. Sayer získá povolení ředitele nemocnice Kaufmana na experimentální léčbu drogou L-DOPA, která úspěšně pomohla lidem trpícím Parkinsonovou nemocí. Se souhlasem pacientovy matky vyzkouší drogu na Leonardovi Loweovi a podaří se mu u něho obnovit schopnost mluvit a pohybovat se. Všichni pacienti se proberou k životu. Po čase se ale u prvního z nich začnou projevovat příznaky ztráty nabytých schopností. Sayer je zoufalý, protože vidí, že droga působí jen dočasně. Sestra Costellová ho přesvědčí, že i tak pro své pacienty udělal nesmírně mnoho. Vrátil je aspoň načas do života. Opakované pokusy s jinými drogami už nikdy nepřinesly tak dramatické výsledky.
    85%
    Rok 1969. Dr. Malcolm Sayer zkoumá v newyorské nemocnici skupinu pacientů, kteří v důsledku prodělané encefalitidy byli po desítky let v katastrofálním stavu. Zrealizované testy ho přesvědčí, že tito pacienti žijí svým vnitřním životem. Sayer získá povolení ředitele nemocnice Kaufmana na experimentální léčbu drogou L-DOPA, která úspěšně pomohla lidem trpícím Parkinsonovou nemocí. Se souhlasem pacientovy matky vyzkouší drogu na Leonardovi Loweovi a podaří se mu u něho obnovit schopnost mluvit a pohybovat se. Všichni pacienti se proberou k životu. Po čase se ale u prvního z nich začnou projevovat příznaky ztráty nabytých schopností. Sayer je zoufalý, protože vidí, že droga působí jen dočasně. Sestra Costellová ho přesvědčí, že i tak pro své pacienty udělal nesmírně mnoho. Vrátil je aspoň načas do života. Opakované pokusy s jinými drogami už nikdy nepřinesly tak dramatické výsledky.
    104
  5. Sloní muž
    Sloní muž (1980)
    Film
    Jedná se o Lynchův druhý, komerčně neobyčejně úspěšný film. Příběh znetvořeného muže, natočený podle vzpomínek pamětníků F. Trevese a A. Montagua. Lynch v něm projevil zálibu v bizarnosti a krutosti, patrnou už v jeho prvotině. Osud Johna Merricka, sloního muže, který skutečně žil na přelomu století, je však líčen s akcentem na humanistické vyznění příběhu jeho utrpení. D. Lynch pojal film jako odsouzení předpojatosti společnosti vůči nenormalitě a jako výzvu k přijímání odlišnosti. Film je černobílý a kamera F. Francise mu dává expresionistické ladění souznějící s jeho dramatickým obsahem. Roli sloního muže vytvořil v důmyslné masce John Hurt, další postavy vytvořili Anthony Hopkins, John Gielgud a Anne Bancroftová, kteří svou účastí nesporně přispěli k úspěchu filmu, děsícího krutostí, jíž je člověk schopen, a dojímajícího údělem hrdiny.
    84%
    Jedná se o Lynchův druhý, komerčně neobyčejně úspěšný film. Příběh znetvořeného muže, natočený podle vzpomínek pamětníků F. Trevese a A. Montagua. Lynch v něm projevil zálibu v bizarnosti a krutosti, patrnou už v jeho prvotině. Osud Johna Merricka, sloního muže, který skutečně žil na přelomu století, je však líčen s akcentem na humanistické vyznění příběhu jeho utrpení. D. Lynch pojal film jako odsouzení předpojatosti společnosti vůči nenormalitě a jako výzvu k přijímání odlišnosti. Film je černobílý a kamera F. Francise mu dává expresionistické ladění souznějící s jeho dramatickým obsahem. Roli sloního muže vytvořil v důmyslné masce John Hurt, další postavy vytvořili Anthony Hopkins, John Gielgud a Anne Bancroftová, kteří svou účastí nesporně přispěli k úspěchu filmu, děsícího krutostí, jíž je člověk schopen, a dojímajícího údělem hrdiny.
    105
  6. Pátá pečeť
    Pátá pečeť (1976)
    Film
    Jeden z nejlepších filmů maďarské kinematografie je strhujícím psychologickým podobenstvím o vině a nevině, o čistotě morálky a konfrontaci morálních priorit. Skupinka mužských protagonistů se za války v okupované Budapešti tajně schází v lokálu, kde probírá jednu z největších otázek lidské společnosti a humanity, a následně je zajata nacisty a postavena před rozhodnutí, které má nenávratně změnit jejich životy.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    84%
    Jeden z nejlepších filmů maďarské kinematografie je strhujícím psychologickým podobenstvím o vině a nevině, o čistotě morálky a konfrontaci morálních priorit. Skupinka mužských protagonistů se za války v okupované Budapešti tajně schází v lokálu, kde probírá jednu z největších otázek lidské společnosti a humanity, a následně je zajata nacisty a postavena před rozhodnutí, které má nenávratně změnit jejich životy.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    106
  7. Satanské tango
    Satanské tango (1994)
    Film
    Podle stejnojmenného románu Lászla Krasznahorkaie natočil Béla Tarr sedm a půl hodiny trvající veledílo Satanské tango, jímž na sebe upozornil také za hranicemi Maďarska. Film se odehrává stejně jako Zatracení (1988) v posttotalitní pusté krajině, již rozbahňuje neustálý déšť a drásá drsný vítr. Příběh hříšné vesnice je rozvržen do dvanácti kapitol, jež můžeme rozdělit na dvě poloviny, což odpovídá pravidlům tanga (šest kroků dopředu, šest kroků dozadu). Především v první části Tarr paralelně vypráví osudy jednotlivých postav, které směřují k jasně danému bodu - příchodu lžiproroka Irimiáše a jeho kumpána Petriny. Z několika úhlů pohledu sledujeme toto dlouhé čekání na člověka, jehož se obyvatelé chátrající vesnice obávají.
    Žánry:Drama
    Režie:Béla Tarr
    83%
    Podle stejnojmenného románu Lászla Krasznahorkaie natočil Béla Tarr sedm a půl hodiny trvající veledílo Satanské tango, jímž na sebe upozornil také za hranicemi Maďarska. Film se odehrává stejně jako Zatracení (1988) v posttotalitní pusté krajině, již rozbahňuje neustálý déšť a drásá drsný vítr. Příběh hříšné vesnice je rozvržen do dvanácti kapitol, jež můžeme rozdělit na dvě poloviny, což odpovídá pravidlům tanga (šest kroků dopředu, šest kroků dozadu). Především v první části Tarr paralelně vypráví osudy jednotlivých postav, které směřují k jasně danému bodu - příchodu lžiproroka Irimiáše a jeho kumpána Petriny. Z několika úhlů pohledu sledujeme toto dlouhé čekání na člověka, jehož se obyvatelé chátrající vesnice obávají.
    Žánry:Drama
    Režie:Béla Tarr
    107
  8. Philadelphia
    Philadelphia (1993)
    Film
    • iTunes
    • Rakuten
    Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o něj předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručující rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspirací k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS.
    82%
    Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o něj předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručující rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspirací k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS.
    108
  9. Správce Sanšo
    Správce Sanšo (1954)
    Film
    81%
    109
  10. Kinobox - mobilní aplikace

    Stáhněte si mobilní aplikaci Kinobox4.8 z 1000+ hodnocení4.8 (1000+ hodnocení)

    ZDARMA
  11. Jednotka intenzivního života
    Jednotka intenzivního života (2021)
    Film
    • DaFilms
    Lékaři Ondřej a Kateřina se při své práci často dotýkají nedotknutelného. Průkopníci české nemocniční paliativní péče otevírají v celovečerním dokumentu témata, která z našich životů v podstatě zmizela. V prostředí robotické medicíny a zbožštělých bílých plášťů, orientujících se na nemoc jako takovou, se do středu jejich pozornosti vrací člověk. V intimních rozhovorech lékaři se svými pacienty hledají odpovědi na otázku, na niž se v nemocnicích, kde život končí pro 60-70 % české společnosti, bohužel zapomíná: „Jak žít dobrý život s nemocí?“ Režisérka Adéla Komrzý v průběhu tří let dokumentovala Oddělení paliativní péče ve VFN na Karlově náměstí v Praze. To vzniklo jako pilotní projekt, jenž má sloužit jako modelový příklad ostatním nemocnicím. Tým odborníků pomáhá pacientům nalézt řešení a učinit rozhodnutí, které pro ně v době nekonečných možností umělého prodlužování života může být dobré. Protože život neznamená jen to, že srdce bije a plíce dýchají… (Falcon)
    81%
    Lékaři Ondřej a Kateřina se při své práci často dotýkají nedotknutelného. Průkopníci české nemocniční paliativní péče otevírají v celovečerním dokumentu témata, která z našich životů v podstatě zmizela. V prostředí robotické medicíny a zbožštělých bílých plášťů, orientujících se na nemoc jako takovou, se do středu jejich pozornosti vrací člověk. V intimních rozhovorech lékaři se svými pacienty hledají odpovědi na otázku, na niž se v nemocnicích, kde život končí pro 60-70 % české společnosti, bohužel zapomíná: „Jak žít dobrý život s nemocí?“ Režisérka Adéla Komrzý v průběhu tří let dokumentovala Oddělení paliativní péče ve VFN na Karlově náměstí v Praze. To vzniklo jako pilotní projekt, jenž má sloužit jako modelový příklad ostatním nemocnicím. Tým odborníků pomáhá pacientům nalézt řešení a učinit rozhodnutí, které pro ně v době nekonečných možností umělého prodlužování života může být dobré. Protože život neznamená jen to, že srdce bije a plíce dýchají… (Falcon)
    110
  12. Hosté Večeře Páně
    Hosté Večeře Páně (1963)
    Film
    • Edison
    Farář Thomas ztrácí schopnost pomáhat a naslouchat. Pochybuje o sobě, pochybuje o Bohu. Na jeho mše chodí čím dál méně lidí, jeho varhaník k víře nemá žádný vztah. A té hrstce lidí, která na mše chodí, Thomas nedokáže pomoci, nedokáže ulevit jejich trápení. Sám se utápí ve smutku a se stále chatrnějším zdravím nedokáže pomoci ani sám sobě. Není schopen vykonávat Boží poslání, které by jako farář konat měl. Po smrti manželky se farář topí v sebelítosti, jistým způsobem si těžko dělá sám. Ačkoliv mu Marta pomoc nabízí a stojí při něm, nechce o ní ani slyšet a Martu odbíjí. Již při první scéně, při rozdávání hostií, je v Thomasově tváři vidět lhostejnost a emocionální vratkost. Divák je tak od začátku, ve vyprázdněné farnosti, vržen do světa plného smutku, ticha a bezvýchodnosti. Thomas nevěří sobě, ztratil víru v Boha, jehož existenci později dokonce i popírá. Pouze přežívá, s lhostejností, se kterou ke světu přistupuje. Thomas je přesvědčen, že nikdo nemůže porozumět jeho utrpení. Sám ze sebe udělal trpitele, který nechce být pochopen. Učitelka Marta, která je do Thomase zamilovaná, se neustále snaží do Thomasova negativního světa dostat a ulevit mu od jeho trápení. Není to však nic platné, jelikož Thomas po smrti jeho manželky již není schopen milovat ženy a Martě to dává jasně najevo. Marta se však nedá a i přesto, jak jí Thomas mnohdy ubližuje, stále stojí při jeho boku. Thomas ve filmu pronese: "Láska je Bůh, Bůh je láska." Mohlo by se tedy zdát, že Martina láska k němu by mohla být vysvobozením a nalezením Boha, kterého Thomas už dávno ztratil. Thomas však odmítá, někdy až hrubě, a Boha už v podstatě ani najít nechce.
    81%
    Farář Thomas ztrácí schopnost pomáhat a naslouchat. Pochybuje o sobě, pochybuje o Bohu. Na jeho mše chodí čím dál méně lidí, jeho varhaník k víře nemá žádný vztah. A té hrstce lidí, která na mše chodí, Thomas nedokáže pomoci, nedokáže ulevit jejich trápení. Sám se utápí ve smutku a se stále chatrnějším zdravím nedokáže pomoci ani sám sobě. Není schopen vykonávat Boží poslání, které by jako farář konat měl. Po smrti manželky se farář topí v sebelítosti, jistým způsobem si těžko dělá sám. Ačkoliv mu Marta pomoc nabízí a stojí při něm, nechce o ní ani slyšet a Martu odbíjí. Již při první scéně, při rozdávání hostií, je v Thomasově tváři vidět lhostejnost a emocionální vratkost. Divák je tak od začátku, ve vyprázdněné farnosti, vržen do světa plného smutku, ticha a bezvýchodnosti. Thomas nevěří sobě, ztratil víru v Boha, jehož existenci později dokonce i popírá. Pouze přežívá, s lhostejností, se kterou ke světu přistupuje. Thomas je přesvědčen, že nikdo nemůže porozumět jeho utrpení. Sám ze sebe udělal trpitele, který nechce být pochopen. Učitelka Marta, která je do Thomase zamilovaná, se neustále snaží do Thomasova negativního světa dostat a ulevit mu od jeho trápení. Není to však nic platné, jelikož Thomas po smrti jeho manželky již není schopen milovat ženy a Martě to dává jasně najevo. Marta se však nedá a i přesto, jak jí Thomas mnohdy ubližuje, stále stojí při jeho boku. Thomas ve filmu pronese: "Láska je Bůh, Bůh je láska." Mohlo by se tedy zdát, že Martina láska k němu by mohla být vysvobozením a nalezením Boha, kterého Thomas už dávno ztratil. Thomas však odmítá, někdy až hrubě, a Boha už v podstatě ani najít nechce.
    111
  13. Sedmá pečeť
    Sedmá pečeť (1957)
    Film
    • Edison
    81%
    112
  14. Utrpení Panny orleánské
    Utrpení Panny orleánské (1928)
    Film
    81%
    113
  15. Podzimní sonáta
    Podzimní sonáta (1978)
    Film
    • Edison
    • Magenta TV
    I v Podzimní sonátě zůstává Bergman věrný svým obrazům světa lidských duší. Komorní drama dvou žen, matky, jež se snaží utéci před odpovědností za nenaplněné životní osudy svých dcer, a mladé ženy, jež v sobě koncentruje minulá utrpení. Napětí mezi nimi vrcholí a ukáže se, jak hluboce se ženy od sebe vzdálily a jak nepřekonatelné je jejich neporozumění.
    Žánry:DramaHudební
    80%
    I v Podzimní sonátě zůstává Bergman věrný svým obrazům světa lidských duší. Komorní drama dvou žen, matky, jež se snaží utéci před odpovědností za nenaplněné životní osudy svých dcer, a mladé ženy, jež v sobě koncentruje minulá utrpení. Napětí mezi nimi vrcholí a ukáže se, jak hluboce se ženy od sebe vzdálily a jak nepřekonatelné je jejich neporozumění.
    Žánry:DramaHudební
    114
  16. Andrej Rublev
    Andrej Rublev (1966)
    Film
    Historická freska o malíři ikon Andreji Rublevovi je povahopisem Ruska 15. století, výpovědí o duchovní síle, o pramenech nezničitelné tvořivé energie. Zvonař Borisko symbolizuje podstatu tvorby svojí vyzývavostí, obrovskou sebedůvěrou, nezkrotným přáním pracovat až do vyčerpání. Je předzvěstí probuzení Ruska a stimulem tvorby Rubleva, kterého přemohou tragické události a po zabití zloducha (při krvavém tatarském vpádu do chrámu) vysloví slib mlčení. Naturalisticky snímané přírodní scenérie, vesnické chalupy, chrámy ve městě, zdánlivě staticky popisovaný život mužiků, mnichů a umělců dotvářejí velmi sugestivní ovzduší doby. Černobílý obraz je v mnohých pasážích silně výtvarně stylizovaný. Ojedinělý opus v rámci historického žánru, který zároveň překračuje, je členěný do osmi kapitol. Naplňuje jedno z Tarkovského kréd: "Umění existuje výhradně proto, aby napravovalo svět."
    80%
    Historická freska o malíři ikon Andreji Rublevovi je povahopisem Ruska 15. století, výpovědí o duchovní síle, o pramenech nezničitelné tvořivé energie. Zvonař Borisko symbolizuje podstatu tvorby svojí vyzývavostí, obrovskou sebedůvěrou, nezkrotným přáním pracovat až do vyčerpání. Je předzvěstí probuzení Ruska a stimulem tvorby Rubleva, kterého přemohou tragické události a po zabití zloducha (při krvavém tatarském vpádu do chrámu) vysloví slib mlčení. Naturalisticky snímané přírodní scenérie, vesnické chalupy, chrámy ve městě, zdánlivě staticky popisovaný život mužiků, mnichů a umělců dotvářejí velmi sugestivní ovzduší doby. Černobílý obraz je v mnohých pasážích silně výtvarně stylizovaný. Ojedinělý opus v rámci historického žánru, který zároveň překračuje, je členěný do osmi kapitol. Naplňuje jedno z Tarkovského kréd: "Umění existuje výhradně proto, aby napravovalo svět."
    115
  17. Rudovous
    Rudovous (1965)
    Film
    Poslední tvůrčí spolupráce Kurosawy s hercem nezdolné energie Toshiro Mifunem. Rudovous je příběhem dozrávání mladého absolventa medicíny. Přidělen ke službě na schudlé místní klinice, Dr. Yasumoto naráží na neústupnou osobnost vrchního lékaře Dr. Niideho, známého jako "Rudovous". Po počáteční ostré konfrontaci mladý lékař porozumí Rudovousově krédu, že v životě existují důležitější hodnoty než moc a sláva.
    Žánry:Drama
    80%
    Poslední tvůrčí spolupráce Kurosawy s hercem nezdolné energie Toshiro Mifunem. Rudovous je příběhem dozrávání mladého absolventa medicíny. Přidělen ke službě na schudlé místní klinice, Dr. Yasumoto naráží na neústupnou osobnost vrchního lékaře Dr. Niideho, známého jako "Rudovous". Po počáteční ostré konfrontaci mladý lékař porozumí Rudovousově krédu, že v životě existují důležitější hodnoty než moc a sláva.
    Žánry:Drama
    116
  18. Amores perros - Láska je kurva
    Amores perros - Láska je kurva (2000)
    Film

    Octavio miluje ženu svého bratra a je pevně rozhodnut s ní uprchnout. Zoufale potřebuje peníze, a když se ukáže, že jeho milovaný pes Cofi je výborný zabiják, bez váhání ho přihlásí na krvavé psí zápasy, které dobře vynášejí. Daniel opouští svou ženu, aby mohl žít s mladou dlouhonohou modelkou Valerií. Jejich nový exkluzivní byt se ale zakrátko změní v nesnesitelné vězení a stane se smrtící pastí pro Valeriina malého chundelatého pejska Richiho. Bývalý komunista a partyzán El Chivo se po letech strávených ve vězení živí jako nájemný vrah. Jeho jedinými společníky jsou toulaví psi, které sbírá na ulici a léčí jim jejich rány... Tři příběhy se proplétají stylem připomínajícím Pulp Fiction, aniž by se však režisér tohoto strhujícího mexického filmu, jenž byl nominován na Oscara, snažil kohokoli kopírovat či napodobovat. Originál-ním způsobem líčí několik lidských osudů, jež se protnou ve scéně fatální dopravní nehody, která celý film otevírá. Tarantinovsky spletitá story uchvátila svou energií a výsostnou filmařinou i členy Akademie, kteří film nominovali na Oscara.

    80%

    Octavio miluje ženu svého bratra a je pevně rozhodnut s ní uprchnout. Zoufale potřebuje peníze, a když se ukáže, že jeho milovaný pes Cofi je výborný zabiják, bez váhání ho přihlásí na krvavé psí zápasy, které dobře vynášejí. Daniel opouští svou ženu, aby mohl žít s mladou dlouhonohou modelkou Valerií. Jejich nový exkluzivní byt se ale zakrátko změní v nesnesitelné vězení a stane se smrtící pastí pro Valeriina malého chundelatého pejska Richiho. Bývalý komunista a partyzán El Chivo se po letech strávených ve vězení živí jako nájemný vrah. Jeho jedinými společníky jsou toulaví psi, které sbírá na ulici a léčí jim jejich rány... Tři příběhy se proplétají stylem připomínajícím Pulp Fiction, aniž by se však režisér tohoto strhujícího mexického filmu, jenž byl nominován na Oscara, snažil kohokoli kopírovat či napodobovat. Originál-ním způsobem líčí několik lidských osudů, jež se protnou ve scéně fatální dopravní nehody, která celý film otevírá. Tarantinovsky spletitá story uchvátila svou energií a výsostnou filmařinou i členy Akademie, kteří film nominovali na Oscara.

    117
  19. Povídky o bledé luně po dešti
    Povídky o bledé luně po dešti (1953)
    Film
    Povídky o bledé luně po dešti (1953) volně obměňuje dvě povídky ze stejnojmenné klasické knihy, jejíž autor Akinari Ueda žil v letech 1734 1809 a inspiroval se příběhy, tradovanými po staletí. Venkovský hrnčíř Gendžuro trpí bídou uprostřed zmatku válečných sporů mezí mocnými rody, jež pustoší zemi, rozsévají hrůzu a smrt. S manželkou a dítětem, se svou sestrou a švagrem hledají útočiště ve městě, Gendžurova žena se cestou odpojí a zabijí ji vojáci. Nic netušící hrnčíř dorazí do města sám a podlehne kouzlu krásné ženy, ve skutečnosti démona. Prohlédne, vrátí se domů a tam ho přivítá manželka nyní už také duch. Hrnčířův švagr si vyslouží zásluhy a vysokou hodnost na válečném poli, ale když se v nevěstinci setká s manželkou, kterou za jeho dlouhé nepřítomnosti znásilnili vojáci, odloží skvělou zbroj a oba se vracejí do vesnice Stručný záznam hlavní dějové linie pochopitelně nevystihuje vztahy ani psychologické motivace; jenom pramálo napoví o skutečném tématu, o myšlence a naprosto nic o ztvárnění. Tento film s mimořádnou přesvědčivostí potvrzuje, že Mizoguči nehledal zpravidla v minulosti záminku pro únik před naléhavou problematikou dneška, ani příležitost, jak se oddávat virtuózním, leč samoúčelným a chladným etudám. Naopak: podobně jako Kurosawa, Kobajaši a další, také on křísil minulé doby a životy k obrazu dneška, vytyčoval paralely, navozoval obecně platné konflikty a dilemata. Bylo jen k prospěchu věci, jestliže tak nečinil tezovitě, nýbrž s mistrným zvládnutím výrazových prostředků filmové řeči. Tvůrci podobných filmů neoslavují hrdinné činy a nádheru feudálů, na jejichž mocenské spory vždy doplácí prostý člověk. Ubohý vesničan nebo městský chuďas, jeho nejistý život vydaný napospas kopytům válečných ořů, napjatým luků, vytaseným mečům a namířeným kopím. Pláč nad mrtvolami žen a dětí uprostřed rozvalin domova a popleněná, spálená úroda Takže toto stanovisko není pokaždé tak jednoznačné jako v Povídkách o bledé luně po dešti.
    80%
    Povídky o bledé luně po dešti (1953) volně obměňuje dvě povídky ze stejnojmenné klasické knihy, jejíž autor Akinari Ueda žil v letech 1734 1809 a inspiroval se příběhy, tradovanými po staletí. Venkovský hrnčíř Gendžuro trpí bídou uprostřed zmatku válečných sporů mezí mocnými rody, jež pustoší zemi, rozsévají hrůzu a smrt. S manželkou a dítětem, se svou sestrou a švagrem hledají útočiště ve městě, Gendžurova žena se cestou odpojí a zabijí ji vojáci. Nic netušící hrnčíř dorazí do města sám a podlehne kouzlu krásné ženy, ve skutečnosti démona. Prohlédne, vrátí se domů a tam ho přivítá manželka nyní už také duch. Hrnčířův švagr si vyslouží zásluhy a vysokou hodnost na válečném poli, ale když se v nevěstinci setká s manželkou, kterou za jeho dlouhé nepřítomnosti znásilnili vojáci, odloží skvělou zbroj a oba se vracejí do vesnice Stručný záznam hlavní dějové linie pochopitelně nevystihuje vztahy ani psychologické motivace; jenom pramálo napoví o skutečném tématu, o myšlence a naprosto nic o ztvárnění. Tento film s mimořádnou přesvědčivostí potvrzuje, že Mizoguči nehledal zpravidla v minulosti záminku pro únik před naléhavou problematikou dneška, ani příležitost, jak se oddávat virtuózním, leč samoúčelným a chladným etudám. Naopak: podobně jako Kurosawa, Kobajaši a další, také on křísil minulé doby a životy k obrazu dneška, vytyčoval paralely, navozoval obecně platné konflikty a dilemata. Bylo jen k prospěchu věci, jestliže tak nečinil tezovitě, nýbrž s mistrným zvládnutím výrazových prostředků filmové řeči. Tvůrci podobných filmů neoslavují hrdinné činy a nádheru feudálů, na jejichž mocenské spory vždy doplácí prostý člověk. Ubohý vesničan nebo městský chuďas, jeho nejistý život vydaný napospas kopytům válečných ořů, napjatým luků, vytaseným mečům a namířeným kopím. Pláč nad mrtvolami žen a dětí uprostřed rozvalin domova a popleněná, spálená úroda Takže toto stanovisko není pokaždé tak jednoznačné jako v Povídkách o bledé luně po dešti.
    118
  20. Vzestup
    Vzestup (1977)
    Film
    Mezinárodně uznávané filmové drama z období 2. světové války patří k tomu nejpůsobivějšímu, co sovětská kinematografie vytvořila. Kniha Vasila Bykova, kterou do filmu převedla režisérka Larisa Šepiťková, umisťuje děj do Běloruska okupovaného nacisty. Důstojník Sotnikov a vojín Rybak se uprostřed kruté zimy vydávají na strastiplnou cestu za zásobami pro své kolegy-partyzány. Jejich cílem je malá vesnička, kterou však už předtím dobyli fašisté. Oba bojovníci padnou do zajetí a kromě nemilosrdného mučení musí podstoupit také boj s vlastní morálkou a přesvědčením. A pohled do vlastního nitra se nakonec ukazuje mnohem bolestivější než rány nepřítele.
    80%
    Mezinárodně uznávané filmové drama z období 2. světové války patří k tomu nejpůsobivějšímu, co sovětská kinematografie vytvořila. Kniha Vasila Bykova, kterou do filmu převedla režisérka Larisa Šepiťková, umisťuje děj do Běloruska okupovaného nacisty. Důstojník Sotnikov a vojín Rybak se uprostřed kruté zimy vydávají na strastiplnou cestu za zásobami pro své kolegy-partyzány. Jejich cílem je malá vesnička, kterou však už předtím dobyli fašisté. Oba bojovníci padnou do zajetí a kromě nemilosrdného mučení musí podstoupit také boj s vlastní morálkou a přesvědčením. A pohled do vlastního nitra se nakonec ukazuje mnohem bolestivější než rány nepřítele.
    119
  21. Cabiriiny noci
    Cabiriiny noci (1957)
    Film
    Prostoduchou holku z ulice (Giulietta Masina) muži pouze využívají. Potom, co jí její pasák ukradne vydělané peníze a nemilosrdně ji shodí z mostu do řeky, pozná Cabiria herce Alberta. Avšak i pro něho je jen partnerkou na čas, milenkou z nouze, a když se vrátí Albertova bývalá známost, musí Cabiria v tichosti odejít. Z nenápadného účetního, do něhož se zamiluje, a který ji požádá o ruku, se vyklube podvodník, jenž ji připraví o všechny úspory. Zdrcená Cabiria vyjde na silnici a potká skupinu mladých lidí, kteří jí dokážou vnuknout novou naději... Felliniho manželka Giulietta Masina zazářila v roli Cabirie, jež představuje obměnu Gelsominy z filmu Silnice. V roce 1966 tento námět přiměl Neila Simona k napsání muzikálu, který pod názvem Sweet Charity a po úspěchu muzikálu s tímto názvem na Broadwayi zfilmoval Bob Fosse v roce 1968. (oficiální text distributora)
    78%
    Prostoduchou holku z ulice (Giulietta Masina) muži pouze využívají. Potom, co jí její pasák ukradne vydělané peníze a nemilosrdně ji shodí z mostu do řeky, pozná Cabiria herce Alberta. Avšak i pro něho je jen partnerkou na čas, milenkou z nouze, a když se vrátí Albertova bývalá známost, musí Cabiria v tichosti odejít. Z nenápadného účetního, do něhož se zamiluje, a který ji požádá o ruku, se vyklube podvodník, jenž ji připraví o všechny úspory. Zdrcená Cabiria vyjde na silnici a potká skupinu mladých lidí, kteří jí dokážou vnuknout novou naději... Felliniho manželka Giulietta Masina zazářila v roli Cabirie, jež představuje obměnu Gelsominy z filmu Silnice. V roce 1966 tento námět přiměl Neila Simona k napsání muzikálu, který pod názvem Sweet Charity a po úspěchu muzikálu s tímto názvem na Broadwayi zfilmoval Bob Fosse v roce 1968. (oficiální text distributora)
    120
Které jsou top filmy na téma utrpení? Ve filmovém žebříčku pro téma utrpení s celkovým počtem 183 titulů vede těchto 5 nejlepších filmů: Star Wars: Epizoda III - Pomsta Sithů, Princezna Mononoke, Joker, Čas probuzení, Sloní muž, s hlavními hvězdami, jako jsou: Hayden Christensen, Ewan McGregor, Natalie Portman, Ian McDiarmid, Samuel L. Jackson, Jimmy Smits. Dostupnost na online streamovacích platformách (Netflix, HBO Max, Amazon Prime Video, Disney+, Oneplay, Prima Plus, SkyShowtime a nebo iVysílání) poznáte podle ikony u názvu filmu.Stále nevíte, na co se podívat? Vytvořte si svůj vlastní žebříček filmů pomocí vyhledávacího filtru.