Penny Marshall (15. října 1943, New York, USA – 17. prosince 2018, Los Angeles, USA) byla americká herečka, režisérka a producentka. Narodila se jako Carole Penny Marshall do rodiny s uměleckým zázemím – její matka Marjorie byla učitelkou tance a otec Anthony Marshall (původně Masciarelli) byl režisérem průmyslových filmů a později producentem.
Herecké začátky a cesta k úspěchu
Penny Marshall začínala jako tanečnice ve skupině své matky. Po studiích na University of New Mexico, které nedokončila, se v roce 1967 přestěhovala do Hollywoodu, kde její bratr Garry Marshall pracoval jako scenárista a producent. Právě on ji přesvědčil, aby se věnovala herectví, a obsadil ji do svého prvního filmu How Sweet It Is! (1968). Její televizní průlom přišel v roce 1971, kdy získala roli Myrny Turner v seriálu The Odd Couple.
Laverne & Shirley – cesta ke slávě
Skutečnou slávu jí přinesla role Laverne DeFazio v populárním sitcomu Laverne & Shirley (1976-1983), který byl spin-offem úspěšného seriálu Happy Days. Postava Laverne, dělnice v pivovaru v Milwaukee 50. let, se stala ikonickou a Marshall za ni získala tři nominace na Zlatý glóbus. Seriál se stal jedním z nejsledovanějších televizních pořadů v USA ve své třetí a čtvrté sezóně. Marshall v něm ztvárnila typickou drsnou dívku z Brooklynu s charakteristickým písmenem "L" na svetru, která spolu se svou spolubydlící Shirley (Cindy Williams) zažívala řadu komických situací.
Přechod k režii
S podporou svého bratra Garryho se Marshall začala zajímat o režii. Nejprve režírovala několik epizod Laverne & Shirley a v roce 1986 debutovala celovečerním filmem Jumpin' Jack Flash s Whoopi Goldberg v hlavní roli. Ačkoli tento film nebyl kasovním trhákem, otevřel jí dveře k dalším režijním projektům.
Průlomový úspěch s filmem Big
V roce 1988 Marshall režírovala film Big s Tomem Hanksem v hlavní roli. Tento fantasy komediální film vypráví příběh dvanáctiletého chlapce, který si přeje být dospělý a jeho přání se magicky splní. Hanks za svůj výkon získal svou první nominaci na Oscara. Big se stal prvním filmem režírovaným ženou, který překonal hranici 100 milionů dolarů v tržbách v amerických kinech, což z Marshall učinilo průkopnici mezi ženami-režisérkami v Hollywoodu.
Další režijní úspěchy
Po úspěchu filmu Big následoval v roce 1990 film Awakenings (Čas probuzení) s Robertem De Nirem a Robinem Williamsem. Tento drama založené na knize Olivera Sackse bylo nominováno na Oscara za nejlepší film, nejlepší scénář a nejlepší herecký výkon pro Roberta De Nira.
V roce 1992 Marshall režírovala další komerčně úspěšný film A League of Their Own (Jejich vlastní liga), který vypráví fiktivní příběh založený na skutečné ženské baseballové lize z doby druhé světové války. Film s hvězdným obsazením včetně Toma Hankse, Geeny Davis, Madonny a Rosie O'Donnell se stal jejím druhým filmem, který překročil hranici 100 milionů dolarů v tržbách. Slavná replika Toma Hankse "There's no crying in baseball!" (V baseballu se nepláče!) byla zařazena do seznamu 100 nejlepších filmových citátů všech dob podle Amerického filmového institutu.
Mezi její další režijní počiny patří filmy Renaissance Man (1994), The Preacher's Wife (Kazatelova žena, 1996) a Riding in Cars with Boys (Jízda s ďáblem, 2001). Jako producentka se podílela na filmech Cinderella Man a Bewitched (oba 2005) a režírovala také epizody televizních seriálů According to Jim a United States of Tara.
Osobní život a odkaz
Marshall byla v letech 1971-1981 vdaná za herce a režiséra Roba Reinera. Měla dceru Tracy Reiner, která se také stala herečkou a objevila se v několika filmech své matky. V roce 2010 jí byla diagnostikována rakovina plic, která metastázovala do mozku, ale o dva roky později se zotavila. Penny Marshall zemřela 17. prosince 2018 ve věku 75 let na komplikace spojené s cukrovkou.
Jako jedna z prvních úspěšných žen-režisérek v Hollywoodu otevřela cestu dalším filmařkám. Její filmy se vyznačovaly citlivým přístupem k lidským příběhům, humorem a schopností získat z herců přirozené výkony. Penny Marshall zůstává významnou osobností americké kinematografie, která dokázala uspět jak před kamerou jako herečka, tak za ní jako režisérka.