Margaret Ménégoz: Nejlepší filmy a seriály

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Margaret Ménégoz: Filmy a seriály

  • Pilotova žena aneb Nelze myslet na nic
    Pilotova žena aneb Nelze myslet na nic (1981)
    Film
    I nadále bude na kanálu Cinemax pokračovat cyklus snímků vynikajícího francouzského režiséra a jednoho z pilířů francouzské nové vlny Erica Rohmera. A stane se tak i skrze komediální drama Pilotova žena aneb Nelze myslet na nic, první ze série „Komedie a přísloví“, které natočil v roce 1981 s Philippem Marlaudem a Marií Rivierovou v hlavních rolích. V jádře jeho příběhu stojí pár, François a Anne, který by mohl být idylický... ale prostě není. François sice Anne miluje, ale je to mladý student a musí si přivydělávat jako noční pošťák, čímž značně trpí nejen jeho milostný, ale celkově partnerský život. A Anne je oproti němu zkušená starší žena, která ví, co chce. Proto se nelze divit, že když ji François jednou zahlédne ve společnosti jejího bývalého přítele, pilota Christiana v podání Matthieu Carriera, zrodí se v mladíkovi žárlivost jako trám. A vůbec ho nezajímá, že je Christian šťastně ženatý - prostě se rozhodne ho sledovat a prokázat nevěru stůj co stůj. A díky tomu se jednou v parku potká také s dospívající Lucií, jež se rozhodne ztřeštěnému a nešťastnému mládenci hodně osobitě pomoci. Tohle pařížské bulváry asi ještě nikdy nezažily.
    Žánry:Drama
    77%
    I nadále bude na kanálu Cinemax pokračovat cyklus snímků vynikajícího francouzského režiséra a jednoho z pilířů francouzské nové vlny Erica Rohmera. A stane se tak i skrze komediální drama Pilotova žena aneb Nelze myslet na nic, první ze série „Komedie a přísloví“, které natočil v roce 1981 s Philippem Marlaudem a Marií Rivierovou v hlavních rolích. V jádře jeho příběhu stojí pár, François a Anne, který by mohl být idylický... ale prostě není. François sice Anne miluje, ale je to mladý student a musí si přivydělávat jako noční pošťák, čímž značně trpí nejen jeho milostný, ale celkově partnerský život. A Anne je oproti němu zkušená starší žena, která ví, co chce. Proto se nelze divit, že když ji François jednou zahlédne ve společnosti jejího bývalého přítele, pilota Christiana v podání Matthieu Carriera, zrodí se v mladíkovi žárlivost jako trám. A vůbec ho nezajímá, že je Christian šťastně ženatý - prostě se rozhodne ho sledovat a prokázat nevěru stůj co stůj. A díky tomu se jednou v parku potká také s dospívající Lucií, jež se rozhodne ztřeštěnému a nešťastnému mládenci hodně osobitě pomoci. Tohle pařížské bulváry asi ještě nikdy nezažily.
    Žánry:Drama
    1
  • Evropa, Evropa
    Evropa, Evropa (1990)
    Film
    Ve snímku Evropa, Evropa přibližuje Agnieszka Hollandová roztodivné osudy židovského chlapce Sallyho, jemuž se podařilo přežít stalinskou převýchovu, aby se po drastických zvratech stal synem pluku ve wehrmachtu a nakonec se ocitl jako nadějný adept Hitlerjugend v elitním nacistickém učilišti. Sally je zvláštní ,,antihrdina", který nechce nic víc než přežít. Jeho až ahasverské putování ze Západu na Východ a zase zpět, tedy z nepřátelského tábora do tábora ještě nepřátelštějšího, nabízí v tvorbě Agnieszky Hollandové doposud nezvykle groteskní polohu zobrazení osamělého hrdiny. V okamžicích, kdy se Sally začne projevovat jako individualita a sám se chce odhodlat k činu, vždy zasáhnou dějiny. Využití černého humoru pomáhá režisérce odpatetizovat vážné válečné události, zároveň ale téma nijak nezlehčuje. Skrze tragikomickou situaci zobrazuje absurditu, kterou rodí totalita. Přesvědčivé líčení Sallyho neuvěřitelných zážitků i jeho rozpolcenosti ze dvojího života, jenž ho přinutil hrát roli oběti i pachatele současně, umocňuje relativně poetická kamera skvělého polského kameramana Jacka Petryckého, častého spolupracovníka Agnieszky Hollandové. Snímek doprovází ohromující hudba Zbigniewa Preisnera, která dokresluje hloubku tragického osudu a nesmyslnost a nebezpečí ideologických tezí v životě člověka. Režisérka skvěle vede ve filmu debutujícího dvacetiletého Němce Marca Hofschneidera (coby Sallyho), který se k roli dostal náhodou. Původně měl postavu ztvárnit jeho starší bratr René, ale jelikož se začátek natáčení protahoval, René poněkud zestárl (v době realizace mu bylo již 29 let) a pro roli se už nehodil. Nakonec se ve filmu mihne jako Salomonův starší bratr Isaak. Ačkoli se Sallyho příhody mohou divákům zdát neuvěřitelné, byly inspirovány skutečnými životními anabázemi židovského chlapce Salomona Perela, jemuž se během 2. světové války podařilo uniknout nacistické perzekuci díky tomu, že se vydával za jednoho z nich. Perel pak po čtyřiceti letech mlčení vydal autentické svědectví o svém osudu. Jeho autobiografická kniha nazvaná Salomon - Přežil jsem v Hitlerjugend vyšla v 90. letech také v českém překladu. Bezmála „švejkovský", místy až bizarní snímek se setkal s velmi příznivým přijetím jak v USA, tak v Evropě. Výjimkou bylo Německo, které si nechtělo připomínat svou minulost. Dokonce zde byly vyvinuty aktivity, jež měly zabránit tomu, aby byl film vyslán do soutěže o Oscara. Zajímavé je, že podle původní verze scénáře měl končit scénou, v níž se Salomon Perel po letech setká s bývalými kolegy Němci a vzrušeně zpívá hitlerovské písně. Producenti se obávali reakcí židovského publika a závěr změnili - na plátně se objeví skutečný Salomon Perel, který po válce vykonal ještě jednu cestu, když odjel - tentokrát natrvalo - do Izraele. (Letní filmová škola)
    76%
    Ve snímku Evropa, Evropa přibližuje Agnieszka Hollandová roztodivné osudy židovského chlapce Sallyho, jemuž se podařilo přežít stalinskou převýchovu, aby se po drastických zvratech stal synem pluku ve wehrmachtu a nakonec se ocitl jako nadějný adept Hitlerjugend v elitním nacistickém učilišti. Sally je zvláštní ,,antihrdina", který nechce nic víc než přežít. Jeho až ahasverské putování ze Západu na Východ a zase zpět, tedy z nepřátelského tábora do tábora ještě nepřátelštějšího, nabízí v tvorbě Agnieszky Hollandové doposud nezvykle groteskní polohu zobrazení osamělého hrdiny. V okamžicích, kdy se Sally začne projevovat jako individualita a sám se chce odhodlat k činu, vždy zasáhnou dějiny. Využití černého humoru pomáhá režisérce odpatetizovat vážné válečné události, zároveň ale téma nijak nezlehčuje. Skrze tragikomickou situaci zobrazuje absurditu, kterou rodí totalita. Přesvědčivé líčení Sallyho neuvěřitelných zážitků i jeho rozpolcenosti ze dvojího života, jenž ho přinutil hrát roli oběti i pachatele současně, umocňuje relativně poetická kamera skvělého polského kameramana Jacka Petryckého, častého spolupracovníka Agnieszky Hollandové. Snímek doprovází ohromující hudba Zbigniewa Preisnera, která dokresluje hloubku tragického osudu a nesmyslnost a nebezpečí ideologických tezí v životě člověka. Režisérka skvěle vede ve filmu debutujícího dvacetiletého Němce Marca Hofschneidera (coby Sallyho), který se k roli dostal náhodou. Původně měl postavu ztvárnit jeho starší bratr René, ale jelikož se začátek natáčení protahoval, René poněkud zestárl (v době realizace mu bylo již 29 let) a pro roli se už nehodil. Nakonec se ve filmu mihne jako Salomonův starší bratr Isaak. Ačkoli se Sallyho příhody mohou divákům zdát neuvěřitelné, byly inspirovány skutečnými životními anabázemi židovského chlapce Salomona Perela, jemuž se během 2. světové války podařilo uniknout nacistické perzekuci díky tomu, že se vydával za jednoho z nich. Perel pak po čtyřiceti letech mlčení vydal autentické svědectví o svém osudu. Jeho autobiografická kniha nazvaná Salomon - Přežil jsem v Hitlerjugend vyšla v 90. letech také v českém překladu. Bezmála „švejkovský", místy až bizarní snímek se setkal s velmi příznivým přijetím jak v USA, tak v Evropě. Výjimkou bylo Německo, které si nechtělo připomínat svou minulost. Dokonce zde byly vyvinuty aktivity, jež měly zabránit tomu, aby byl film vyslán do soutěže o Oscara. Zajímavé je, že podle původní verze scénáře měl končit scénou, v níž se Salomon Perel po letech setká s bývalými kolegy Němci a vzrušeně zpívá hitlerovské písně. Producenti se obávali reakcí židovského publika a závěr změnili - na plátně se objeví skutečný Salomon Perel, který po válce vykonal ještě jednu cestu, když odjel - tentokrát natrvalo - do Izraele. (Letní filmová škola)
    2
  • Láska
    Láska (2012)
    Film
    • iTunes
    Georges a Anna jsou osmdesátníci, ale ještě nepociťují tíhu let. Oba vyučovali hudbu a z jejich živého rozhovoru po návštěvě koncertu je patrné, že je vždy spojoval soulad. Jejich dcera žije s rodinou v cizině. Jednoho dne postihne Annu výpadek paměti, první signál onemocnění. Georges se tak ocitne před tvrdou zkouškou. Ač sám starý a zesláblý, odmítá řešení navrhované pragmatickou dcerou. V době, kdy se pojem láska často kryje s představou sexuálního uspokojení, natočil Michael Haneke film o staré dvojici, která nepřestala cítit skutečnou lásku ani po dlouhém soužití. Bez ní by Georges nemohl o Annu pečovat doslova do posledního dechu. A jeho závěrečný akt, jakkoli extrémní, nelze chápat jinak než jako projev lásky. Meditace o stáří a umírání nemůže být veselá, ale díky tvůrci a představitelům je nezapomenutelná. (MFF Karlovy Vary)
    74%
    Georges a Anna jsou osmdesátníci, ale ještě nepociťují tíhu let. Oba vyučovali hudbu a z jejich živého rozhovoru po návštěvě koncertu je patrné, že je vždy spojoval soulad. Jejich dcera žije s rodinou v cizině. Jednoho dne postihne Annu výpadek paměti, první signál onemocnění. Georges se tak ocitne před tvrdou zkouškou. Ač sám starý a zesláblý, odmítá řešení navrhované pragmatickou dcerou. V době, kdy se pojem láska často kryje s představou sexuálního uspokojení, natočil Michael Haneke film o staré dvojici, která nepřestala cítit skutečnou lásku ani po dlouhém soužití. Bez ní by Georges nemohl o Annu pečovat doslova do posledního dechu. A jeho závěrečný akt, jakkoli extrémní, nelze chápat jinak než jako projev lásky. Meditace o stáří a umírání nemůže být veselá, ale díky tvůrci a představitelům je nezapomenutelná. (MFF Karlovy Vary)
    3
  • Pauline à la plage
    Pauline à la plage (1983)
    Film
    Ve třetím díle cyklu „Komedie a přísloví“ se význačný francouzský režisér a představitel nové vlny Eric Rohmer rozhodl publiku předestřít příběh mladé dívky Pauliny, kterou čekají prázdniny plné dospělosti, omylů, ale také lásky a překotně bušícího srdce. Na jeho počátku stojí čerstvě rozvedená světácká Marion, která odjíždí na pobřeží Normandie, kde by ráda v klidu strávila zbytek léta v rodinném sídle. A protože ji tíží samota, vezme s sebou k oceánu také svou mladší, teprve dospívající sestřenici Paulinu, pro niž je to zajímavá možnost, jak si zpestřit poslední dny předškolního volna. Obě jsou svobodné, bez závazků, nemají důvod se vzájemně kontrolovat, a proto si také okamžitě začnou užívat slunce, vyhřátého písku, rozbouřených vln a pochopitelně také přízně na každém kroku se ohlížejících mužů a mladíků. Brzy se ale začne vše komplikovat a zaplétat, jakmile se ke slovu dostanou city. A těch mají Marion, ale především nezkušená Paulina na rozdávání. V dramatické komediální romanci, která si v roce 1983 odnesla tři ceny z Berlinale, excelují Amanda Langletová a Arielle Dombasleová.
    74%
    Ve třetím díle cyklu „Komedie a přísloví“ se význačný francouzský režisér a představitel nové vlny Eric Rohmer rozhodl publiku předestřít příběh mladé dívky Pauliny, kterou čekají prázdniny plné dospělosti, omylů, ale také lásky a překotně bušícího srdce. Na jeho počátku stojí čerstvě rozvedená světácká Marion, která odjíždí na pobřeží Normandie, kde by ráda v klidu strávila zbytek léta v rodinném sídle. A protože ji tíží samota, vezme s sebou k oceánu také svou mladší, teprve dospívající sestřenici Paulinu, pro niž je to zajímavá možnost, jak si zpestřit poslední dny předškolního volna. Obě jsou svobodné, bez závazků, nemají důvod se vzájemně kontrolovat, a proto si také okamžitě začnou užívat slunce, vyhřátého písku, rozbouřených vln a pochopitelně také přízně na každém kroku se ohlížejících mužů a mladíků. Brzy se ale začne vše komplikovat a zaplétat, jakmile se ke slovu dostanou city. A těch mají Marion, ale především nezkušená Paulina na rozdávání. V dramatické komediální romanci, která si v roce 1983 odnesla tři ceny z Berlinale, excelují Amanda Langletová a Arielle Dombasleová.
    4
  • Podzimní příběh
    Podzimní příběh (1998)
    Film
    Magali má dospělého syna, dobrou vinici a nejlepší přítelkyni Isabelle. Po smrti svého manžela žije sama a přestože pracuje velmi tvrdě na své vinici, k novému vztahu jako by neměla dost odvahy. Isabelle si však myslí, že by tato přitažlivá žena neměla zůstat sama, a vezme její osud tak trochu do svých rukou. Podá inzerát a seznámí ji s přitažlivým mužem, který se netají svými sympatiemi k ní. Hra je rozehrána, ale protože se hraje s city, je hranice mezi štěstím a bolestným zraněním velmi křehká.
    Žánry:DramaRomantický
    73%
    Magali má dospělého syna, dobrou vinici a nejlepší přítelkyni Isabelle. Po smrti svého manžela žije sama a přestože pracuje velmi tvrdě na své vinici, k novému vztahu jako by neměla dost odvahy. Isabelle si však myslí, že by tato přitažlivá žena neměla zůstat sama, a vezme její osud tak trochu do svých rukou. Podá inzerát a seznámí ji s přitažlivým mužem, který se netají svými sympatiemi k ní. Hra je rozehrána, ale protože se hraje s city, je hranice mezi štěstím a bolestným zraněním velmi křehká.
    Žánry:DramaRomantický
    5
  • Zelený paprsek
    Zelený paprsek (1986)
    Film
    Zelený paprsek vypráví o pařížské sekretářce Delphine, která se chystá na dovolenou do Řecka, ale na poslední chvíli ji zruší, protože kamarádka, s níž měla cestovat, změnila plány. Co potom v jejím životě následuje, by se dalo označit jako těkání, v němž hrdinka zkoumá různé možnosti, jak by efektivně strávila svůj volný čas. Nízkorozpočtový film natáčel Rohmer na 16mm formát s minimálně připraveným scénářem a za přirozeného světla. Předpovědět úspěch u diváků je přirozeně vždycky těžké. Například Zelený paprsek byl v kinech mnohem úspěšnější než mé ostatní filmy. Zrovna u něj bych to býval nečekal, protože byl záměrně natočen amatérsky a zčásti dokumentaristicky. Čili spíš něco pro specialisty a cinefily, myslel jsem si. Ale ne, zrovna Zelený paprsek měl větší úspěch než filmy, které mohly být v principu širokému publiku bližší. (Eric Rohmer)
    73%
    Zelený paprsek vypráví o pařížské sekretářce Delphine, která se chystá na dovolenou do Řecka, ale na poslední chvíli ji zruší, protože kamarádka, s níž měla cestovat, změnila plány. Co potom v jejím životě následuje, by se dalo označit jako těkání, v němž hrdinka zkoumá různé možnosti, jak by efektivně strávila svůj volný čas. Nízkorozpočtový film natáčel Rohmer na 16mm formát s minimálně připraveným scénářem a za přirozeného světla. Předpovědět úspěch u diváků je přirozeně vždycky těžké. Například Zelený paprsek byl v kinech mnohem úspěšnější než mé ostatní filmy. Zrovna u něj bych to býval nečekal, protože byl záměrně natočen amatérsky a zčásti dokumentaristicky. Čili spíš něco pro specialisty a cinefily, myslel jsem si. Ale ne, zrovna Zelený paprsek měl větší úspěch než filmy, které mohly být v principu širokému publiku bližší. (Eric Rohmer)
    6
  • Přítel mé přítelkyně
    Přítel mé přítelkyně (1987)
    Film
    Šestý film z cyklu „Komedie a přísloví“ legendárního představitele francouzské nové vlny Erica Rohmera je zábavnou hříčkou variující známé úsloví, že „přítel mého přítele je mým přítelem“. A jeho příběh se zaměřuje na dvě mladé ženy žijící v Cergy-Pontoise, na půvabném předměstí Paříže, kam je umístěn moderní kampus. Blanche (Emmanuelle Chauletová) se sem přistěhovala kvůli práci na místní radnici a právě zde se během pauzy na oběd také seznámila s temperamentní a bezprostřední Léou (Sophie Renoirová). A i když nikdy příliš neholdovala sportu, nakonec se uvolila, že s Léou začne chodit plavat do místního bazénu. Právě v tamějších vlnách také ženy jednoho dne narazí na Alexandra (François-Eric Gendron), Léina známého, který na plovárně tráví volný čas se svojí přítelkyní Adriennou (Anne-Laure Meuryová). A jak to tak bývá, Blanche se do pohledného inženýra okamžitě zakouká. K jejich bližšímu seznámení pak dojde o prázdninách, když je Léa pryč a Blanche Alexandra náhodou potká na ulici. Ale aby toho nebylo málo, velmi záhy poté se setká také s Fabienem (Eric Viellard), Léiným současným přítelem. Že je to trochu zamotané? Tak to ještě nevíte, že Léa již brzy pocítí, že její vztah k Alexandrovi už dávno není jen přátelský.
    73%
    Šestý film z cyklu „Komedie a přísloví“ legendárního představitele francouzské nové vlny Erica Rohmera je zábavnou hříčkou variující známé úsloví, že „přítel mého přítele je mým přítelem“. A jeho příběh se zaměřuje na dvě mladé ženy žijící v Cergy-Pontoise, na půvabném předměstí Paříže, kam je umístěn moderní kampus. Blanche (Emmanuelle Chauletová) se sem přistěhovala kvůli práci na místní radnici a právě zde se během pauzy na oběd také seznámila s temperamentní a bezprostřední Léou (Sophie Renoirová). A i když nikdy příliš neholdovala sportu, nakonec se uvolila, že s Léou začne chodit plavat do místního bazénu. Právě v tamějších vlnách také ženy jednoho dne narazí na Alexandra (François-Eric Gendron), Léina známého, který na plovárně tráví volný čas se svojí přítelkyní Adriennou (Anne-Laure Meuryová). A jak to tak bývá, Blanche se do pohledného inženýra okamžitě zakouká. K jejich bližšímu seznámení pak dojde o prázdninách, když je Léa pryč a Blanche Alexandra náhodou potká na ulici. Ale aby toho nebylo málo, velmi záhy poté se setká také s Fabienem (Eric Viellard), Léiným současným přítelem. Že je to trochu zamotané? Tak to ještě nevíte, že Léa již brzy pocítí, že její vztah k Alexandrovi už dávno není jen přátelský.
    7
  • Noci v úplňku
    Noci v úplňku (1984)
    Film
    V čtvrtém snímku z cyklu „Komedie a přísloví“ přivádí jeden z hlavních představitelů francouzské nové vlny Eric Rohmer na scénu drobnou mladou Louise, ženu s posmutnělým pohledem, kterou ztělesnila předčasně tragicky zesnulá francouzská herečka Pascale Ogierová. Přičemž onen smutek v jejích očích pramení mimo jiné i z toho, že se Louise už delší dobu nudí ve vztahu se svým poslušným, možná až příliš disciplinovaným přítelem, architektem Remim. Zároveň se však žena stále nedokáže odhodlat k rozchodu. Proto také nakonec opustí jejich společné hnízdo v Marne-la-Vallée a pod záminkou, že chce být chvíli sama, se nastěhuje do nevelkého bytu v srdci Paříže. Pravda je ale především taková, že si chce znovu začít užívat večírků a ztracené svobody. A také na nic nečeká a přes neustálé pronásledování svým kamarádem, prostopášným, nicméně ženatým Octavem, začne vymetat večírky jak na běžícím páse. Naneštěstí jen máloco se dále odehrává podle jejích představ. A Louise již brzy pochopí pravý význam pořekadla, že „nikdy nevíme, co máme, dokud to neztratíme“. Ve vedlejších rolích komediálního dramatu, za nějž Pascale Ogierová získala cenu na filmovém festivalu v Benátkách, se představí Tchéky Karyo a Fabrice Luchini.
    Žánry:DramaRomantický
    73%
    V čtvrtém snímku z cyklu „Komedie a přísloví“ přivádí jeden z hlavních představitelů francouzské nové vlny Eric Rohmer na scénu drobnou mladou Louise, ženu s posmutnělým pohledem, kterou ztělesnila předčasně tragicky zesnulá francouzská herečka Pascale Ogierová. Přičemž onen smutek v jejích očích pramení mimo jiné i z toho, že se Louise už delší dobu nudí ve vztahu se svým poslušným, možná až příliš disciplinovaným přítelem, architektem Remim. Zároveň se však žena stále nedokáže odhodlat k rozchodu. Proto také nakonec opustí jejich společné hnízdo v Marne-la-Vallée a pod záminkou, že chce být chvíli sama, se nastěhuje do nevelkého bytu v srdci Paříže. Pravda je ale především taková, že si chce znovu začít užívat večírků a ztracené svobody. A také na nic nečeká a přes neustálé pronásledování svým kamarádem, prostopášným, nicméně ženatým Octavem, začne vymetat večírky jak na běžícím páse. Naneštěstí jen máloco se dále odehrává podle jejích představ. A Louise již brzy pochopí pravý význam pořekadla, že „nikdy nevíme, co máme, dokud to neztratíme“. Ve vedlejších rolích komediálního dramatu, za nějž Pascale Ogierová získala cenu na filmovém festivalu v Benátkách, se představí Tchéky Karyo a Fabrice Luchini.
    Žánry:DramaRomantický
    8
  • Bílá stuha
    Bílá stuha (2009)
    Film

    Základním kompozičním znakem i stmelujícím gestem tohoto černobílého snímku o podivných nehodách v rakouské vesničce na začátku 20. století je přísnost, až umanutá striktnost a asketičnost, jež jsou vlastní jak většině postav, tak jejich tvůrci, jenž dovede být na publikum opravdu hnusný. Bílá stuha má pečlivě vysoustružený scénář, napsaný s absolutním odstupem cynicky chladného pozorovatele, a pregnantně volená slova, jež tnou do živého. Jak je u Hanekeho zvykem, chybí doprovodná hudba, spousta obrazů má nemilosrdně a nepříjemně statickou kompozici a pohled kamery se často zastaví na hranici, kdy není otevřeně vidět samo násilí, ale diváci si přesto plně uvědomují jeho důsledky. Vyprávění je až dusivě sešněrované jako korzet obepínající a halící tělo ústřední záhady, k jejímuž rozřešení nelze proniknout, a je napínavé do posledních minut. V každé scéně je cítit tíseň a pod povrchem bublající agrese i zoufalství.

    72%

    Základním kompozičním znakem i stmelujícím gestem tohoto černobílého snímku o podivných nehodách v rakouské vesničce na začátku 20. století je přísnost, až umanutá striktnost a asketičnost, jež jsou vlastní jak většině postav, tak jejich tvůrci, jenž dovede být na publikum opravdu hnusný. Bílá stuha má pečlivě vysoustružený scénář, napsaný s absolutním odstupem cynicky chladného pozorovatele, a pregnantně volená slova, jež tnou do živého. Jak je u Hanekeho zvykem, chybí doprovodná hudba, spousta obrazů má nemilosrdně a nepříjemně statickou kompozici a pohled kamery se často zastaví na hranici, kdy není otevřeně vidět samo násilí, ale diváci si přesto plně uvědomují jeho důsledky. Vyprávění je až dusivě sešněrované jako korzet obepínající a halící tělo ústřední záhady, k jejímuž rozřešení nelze proniknout, a je napínavé do posledních minut. V každé scéně je cítit tíseň a pod povrchem bublající agrese i zoufalství.

    9
  • Percival Galský
    Percival Galský (1978)
    Film
    71%
    10
  • Letní příběh
    Letní příběh (1996)
    Film
    Nesmělý absolvent matematiky Gaspard tráví tři týdny prázdnin v bretaňském Dinardu a jeho okolí. Jeho jediným koníčkem je hra na kytaru a skládání písniček. Gaspard se postupně seznamuje s energickou studentkou etnologie Margot, rozmarnou a přelétavou Lénou a bezstarostnou a věcnou Solene. Každá je jiná, každá Gasparda nějakým způsobem přitahuje a zároveň odrazuje. A tak Gaspard brouzdá vztahy na pokraji přátelství a lásky, stejně jako brouzdá mělkým bretaňským mořem.

    Tento úsměvně laděný "minimalistický" příběh, ve kterém se stále jen mluví a klábosí, odhaluje autentickým způsobem, v banálních rozhovorech, citový život mladých protagonistů, jejich názory na lásku, na vztah mezi mužem a ženou a na přátelství. Je dalším z Příběhů čtyř ročních období věčného hledače v lidských duších francouzského režiséra a scenáristy Erica Rohmera.
    70%
    Nesmělý absolvent matematiky Gaspard tráví tři týdny prázdnin v bretaňském Dinardu a jeho okolí. Jeho jediným koníčkem je hra na kytaru a skládání písniček. Gaspard se postupně seznamuje s energickou studentkou etnologie Margot, rozmarnou a přelétavou Lénou a bezstarostnou a věcnou Solene. Každá je jiná, každá Gasparda nějakým způsobem přitahuje a zároveň odrazuje. A tak Gaspard brouzdá vztahy na pokraji přátelství a lásky, stejně jako brouzdá mělkým bretaňským mořem.

    Tento úsměvně laděný "minimalistický" příběh, ve kterém se stále jen mluví a klábosí, odhaluje autentickým způsobem, v banálních rozhovorech, citový život mladých protagonistů, jejich názory na lásku, na vztah mezi mužem a ženou a na přátelství. Je dalším z Příběhů čtyř ročních období věčného hledače v lidských duších francouzského režiséra a scenáristy Erica Rohmera.
    11
  • Americký přítel
    Americký přítel (1977)
    Film

    Jonathan Zimmermann je klidný, šťastně ženatý třicátník, který ve své dílně v hamburském přístavu vyrábí rámy na obrazy. Trpí však těžkou, prozatím nepojmenovanou nemocí. Jednoho dne se u něj objeví Francouz Raoul Minot a učiní mu nečekanou nabídku: za čtvrt milionu marek má v Paříži zabít nebezpečného mafiánského vraha. Jonathan je šokován: kdo řekl Minotovi o jeho nemoci? Vězí za tím tajemný Američan Tom Ripley, který se od jisté chvíle o Jonathana též zajímá? Podle románu Patricie Highsmith.

    70%

    Jonathan Zimmermann je klidný, šťastně ženatý třicátník, který ve své dílně v hamburském přístavu vyrábí rámy na obrazy. Trpí však těžkou, prozatím nepojmenovanou nemocí. Jednoho dne se u něj objeví Francouz Raoul Minot a učiní mu nečekanou nabídku: za čtvrt milionu marek má v Paříži zabít nebezpečného mafiánského vraha. Jonathan je šokován: kdo řekl Minotovi o jeho nemoci? Vězí za tím tajemný Američan Tom Ripley, který se od jisté chvíle o Jonathana též zajímá? Podle románu Patricie Highsmith.

    12
  • Jarní příběh
    Jarní příběh (1990)
    Film

    Francouzský filmový režisér Eric Rohmer vytváří ze svých filmových děl uzavřené cykly. Po Morálních povídkách (1963-1972) a Komediích a příslovích (1980-1987) natočil v letech 1989-1996 Příběhy čtyř ročních období. Rohmer je výsostným autorským filmařem. Sám si píše scénáře a vytvořil si osobitý, nezaměnitelný styl, který vykrystalizoval v minimalistický způsob vyprávění o vnitřním světě jeho hrdinů a jejich vztazích s okolím.

    V Jarním příběhu introvertní studentka hudby Natacha seznámí svého svobodného otce s kamarádkou, učitelkou filosofie. Tak trochu intrikuje, protože doufá, že její otec opustí svou přítelkyni a zamiluje se do Jeanne. Hodně se mluví, diskutuje o filosofii, o lásce, sexu a přátelství. Tyto nikdy nekončící diskuse jsou součástí všedního každodenního života. A nikdo z jejich aktérů netuší, jak to vlastně dopadne.

    70%

    Francouzský filmový režisér Eric Rohmer vytváří ze svých filmových děl uzavřené cykly. Po Morálních povídkách (1963-1972) a Komediích a příslovích (1980-1987) natočil v letech 1989-1996 Příběhy čtyř ročních období. Rohmer je výsostným autorským filmařem. Sám si píše scénáře a vytvořil si osobitý, nezaměnitelný styl, který vykrystalizoval v minimalistický způsob vyprávění o vnitřním světě jeho hrdinů a jejich vztazích s okolím.

    V Jarním příběhu introvertní studentka hudby Natacha seznámí svého svobodného otce s kamarádkou, učitelkou filosofie. Tak trochu intrikuje, protože doufá, že její otec opustí svou přítelkyni a zamiluje se do Jeanne. Hodně se mluví, diskutuje o filosofii, o lásce, sexu a přátelství. Tyto nikdy nekončící diskuse jsou součástí všedního každodenního života. A nikdo z jejich aktérů netuší, jak to vlastně dopadne.

    13
  • Ideální manželství
    Ideální manželství (1982)
    Film
    Sabine je mladičká studentka dějin umění a právě nabyla dojmu, že poznala dokonalého muže, který je nejen skvělým milencem, ale především naprosto ideálním kandidátem na manžela. Je jím výtvarník Simon, naneštěstí však již zadaný. A protože se svéhlavá, cílevědomá Sabine skutečně chce za každou cenu vdát, odhodlá se pro poměrně netradiční řešení své situace - odejde od Simona, opustí i své brigádnické místo a prostě si postaví hlavu, že si vezme kohokoli, kdo se jí dostane pod ruku a bude alespoň částečně odpovídat její představě o ideální partii. Když se Sabinina nejlepší kamarádka Clarisse oklepe z prvního šoku nad přítelčiným rozhodnutím, nabídne dívce řešení v podobě svého bratrance Edmonda, nepříliš zajímavého mladíka, který sice neoplývá kdovíjakými kvalitami, ale je alespoň zrovna volný. A Sabina na něj nastoupí se vší vervou, které je schopna. Bohužel. Druhou část cyklu „Komedie a přísloví“ natočil význačný režisér a čelní zástupce francouzské nové vlny Eric Rohmer v roce 1982 a do hlavní úlohy obsadil Béatrice Romandovou, jejíž mladistvou krásu představil světu již o dvanáct let dříve v dramatu Klářino koleno.
    70%
    Sabine je mladičká studentka dějin umění a právě nabyla dojmu, že poznala dokonalého muže, který je nejen skvělým milencem, ale především naprosto ideálním kandidátem na manžela. Je jím výtvarník Simon, naneštěstí však již zadaný. A protože se svéhlavá, cílevědomá Sabine skutečně chce za každou cenu vdát, odhodlá se pro poměrně netradiční řešení své situace - odejde od Simona, opustí i své brigádnické místo a prostě si postaví hlavu, že si vezme kohokoli, kdo se jí dostane pod ruku a bude alespoň částečně odpovídat její představě o ideální partii. Když se Sabinina nejlepší kamarádka Clarisse oklepe z prvního šoku nad přítelčiným rozhodnutím, nabídne dívce řešení v podobě svého bratrance Edmonda, nepříliš zajímavého mladíka, který sice neoplývá kdovíjakými kvalitami, ale je alespoň zrovna volný. A Sabina na něj nastoupí se vší vervou, které je schopna. Bohužel. Druhou část cyklu „Komedie a přísloví“ natočil význačný režisér a čelní zástupce francouzské nové vlny Eric Rohmer v roce 1982 a do hlavní úlohy obsadil Béatrice Romandovou, jejíž mladistvou krásu představil světu již o dvanáct let dříve v dramatu Klářino koleno.
    14
  • Utajený
    Utajený (2005)
    Film
    George (Daniel Auteuil), pracovník TV, dostane zvláštní balíček obsahující video s ním a jeho rodinou, tajně natočený materiál a znepokojivé kresby, jejichž smysl je dost nesrozumitelný. Netuší, kdo mu mohl zásilku poslat. Sekvence na videu jsou postupně osobnější, což naznačuje, že odesílatel zná George již delší dobu. George cítí nebezpečí a bojí se o svou rodinu. Rozhodne se navštívit policii, ta však odmítne jakoukoliv pomoc, protože ze zásilky není zřejmá žádná konkrétní hrozba...
    69%
    George (Daniel Auteuil), pracovník TV, dostane zvláštní balíček obsahující video s ním a jeho rodinou, tajně natočený materiál a znepokojivé kresby, jejichž smysl je dost nesrozumitelný. Netuší, kdo mu mohl zásilku poslat. Sekvence na videu jsou postupně osobnější, což naznačuje, že odesílatel zná George již delší dobu. George cítí nebezpečí a bojí se o svou rodinu. Rozhodne se navštívit policii, ta však odmítne jakoukoliv pomoc, protože ze zásilky není zřejmá žádná konkrétní hrozba...
    15
  • Zimní příběh
    Zimní příběh (1992)
    Film
    Čtvrtý příběh, kterým se završuje tetralogie režiséra Erica Rohmera Příběhy čtyř ročních období, v níž se autor zabývá lidskou tendencí nutit vlastní vůli druhým. Zimní příběh je inspirovaný Shakespearovou Zimní pohádkou. Félice prožije během prázdnin velkou lásku. Nikdy si nepamatovala jména a názvy a nikdy tomu nepřikládala velkou důležitost. Není divu, že si při loučení poplete adresu a pak celá léta čeká na to, zda se její přítel z prázdnin a otec jejího dítěte objeví. Aniž by si to přiznala, žije Félice se svou holčičkou velmi osamoceně. A nyní se rozhoduje mezi dvěma muži - intelektuálem Loicem a dobře situovaným majitelem kadeřnického salonu.
    Žánry:Drama
    68%
    Čtvrtý příběh, kterým se završuje tetralogie režiséra Erica Rohmera Příběhy čtyř ročních období, v níž se autor zabývá lidskou tendencí nutit vlastní vůli druhým. Zimní příběh je inspirovaný Shakespearovou Zimní pohádkou. Félice prožije během prázdnin velkou lásku. Nikdy si nepamatovala jména a názvy a nikdy tomu nepřikládala velkou důležitost. Není divu, že si při loučení poplete adresu a pak celá léta čeká na to, zda se její přítel z prázdnin a otec jejího dítěte objeví. Aniž by si to přiznala, žije Félice se svou holčičkou velmi osamoceně. A nyní se rozhoduje mezi dvěma muži - intelektuálem Loicem a dobře situovaným majitelem kadeřnického salonu.
    Žánry:Drama
    16
  • Dáma s kaméliemi
    Dáma s kaméliemi (1981)
    Film
    Nezkušená čtrnáctiletá venkovanka Alphonsine přijíždí do Paříže s cílem proniknout do vrstvy bohatých měšťanů. K tomu však musí využít to jediné, co má: své tělo... Když psal Alexandre Dumas mladší v roce 1848 svůj slavný román Dáma s kaméliemi, inspiroval se vlastní láskou ke kurtizáně jménem Alphonsine Plessisová, se kterou prožil krátký a vášnivý románek, než v pouhých třiadvaceti letech podlehla tuberkulóze. Postavě mladé Alphonsine vnukl kromě pikantní zkaženosti i jistý neklid a křehkost. Ve vedlejších rolích Alphonsininých milenců se představuje plejáda hereckých hvězd, mezi jinými Fabrizio Bentivoglio, Bruno Ganz či Fernando Rey. Hudbu složil Bologniniho stálý spolupracovník Ennio Morricone, který se inspiroval Verdiho operou Traviata, taktéž zpracovávající truchlivý příběh dámy s kaméliemi.
    Žánry:DramaRomantický
    67%
    Nezkušená čtrnáctiletá venkovanka Alphonsine přijíždí do Paříže s cílem proniknout do vrstvy bohatých měšťanů. K tomu však musí využít to jediné, co má: své tělo... Když psal Alexandre Dumas mladší v roce 1848 svůj slavný román Dáma s kaméliemi, inspiroval se vlastní láskou ke kurtizáně jménem Alphonsine Plessisová, se kterou prožil krátký a vášnivý románek, než v pouhých třiadvaceti letech podlehla tuberkulóze. Postavě mladé Alphonsine vnukl kromě pikantní zkaženosti i jistý neklid a křehkost. Ve vedlejších rolích Alphonsininých milenců se představuje plejáda hereckých hvězd, mezi jinými Fabrizio Bentivoglio, Bruno Ganz či Fernando Rey. Hudbu složil Bologniniho stálý spolupracovník Ennio Morricone, který se inspiroval Verdiho operou Traviata, taktéž zpracovávající truchlivý příběh dámy s kaméliemi.
    Žánry:DramaRomantický
    17
  • Sňatek bez domova
    Sňatek bez domova (1989)
    Film
    67%
    18
  • Un jeu brutal
    Un jeu brutal (1983)
    Film
    66%
    19
  • Passe-montagne, Le
    Passe-montagne, Le (1978)
    Film
    66%
    20
  • Heller Wahn
    Heller Wahn (1983)
    Film
    Olga a Ruth se spřátelí. Olga je nezávislá, rozvedená, žije s imigrantským pianistou a vyučuje feministickou literaturu. Ruth je uzavřená, malířka, možná psychicky nemocná. Ruth má sny v černobílém provedení, někdy o své sebevraždě. Olga přednáší o spisovatelce z 19. století, von Günderrode, která spáchala sebevraždu po rozpadu jejího intenzivního přátelství s Bettinou Brentano. Ruthin manžel Franz podporuje přátelství obou žen, ale jak Olga Ruth otevírá a přátelství se prohlubuje, začne žárlit. Poté, co ženy cestují do Egypta, Franz spustí tirádu. Ruth se zdá být rozdrcená mezi manželem a přítelkyní a její reakce je vyvrcholením filmu.
    66%
    Olga a Ruth se spřátelí. Olga je nezávislá, rozvedená, žije s imigrantským pianistou a vyučuje feministickou literaturu. Ruth je uzavřená, malířka, možná psychicky nemocná. Ruth má sny v černobílém provedení, někdy o své sebevraždě. Olga přednáší o spisovatelce z 19. století, von Günderrode, která spáchala sebevraždu po rozpadu jejího intenzivního přátelství s Bettinou Brentano. Ruthin manžel Franz podporuje přátelství obou žen, ale jak Olga Ruth otevírá a přátelství se prohlubuje, začne žárlit. Poté, co ženy cestují do Egypta, Franz spustí tirádu. Ruth se zdá být rozdrcená mezi manželem a přítelkyní a její reakce je vyvrcholením filmu.
    21
  • De bon matin
    De bon matin (2011)
    Film
    Pondělí ráno. Paul Wertret, padesátník, míří do práce na pozici manažera v Mezinárodní úvěrové a obchodní bance. Přichází přesně v osm, jako vždy. Vstoupí do zasedací místnosti, vytáhne zbraň a zastřelí dva své nadřízené. Poté se zamkne ve své kanceláři. Zatímco čeká na nevyhnutelný policejní zásah, tento obyčejný muž se ohlíží za svým životem a událostmi, které ho dovedly ke spáchání takového činu.
    Žánry:Drama
    66%
    Pondělí ráno. Paul Wertret, padesátník, míří do práce na pozici manažera v Mezinárodní úvěrové a obchodní bance. Přichází přesně v osm, jako vždy. Vstoupí do zasedací místnosti, vytáhne zbraň a zastřelí dva své nadřízené. Poté se zamkne ve své kanceláři. Zatímco čeká na nevyhnutelný policejní zásah, tento obyčejný muž se ohlíží za svým životem a událostmi, které ho dovedly ke spáchání takového činu.
    Žánry:Drama
    22
  • Happy End
    Happy End (2017)
    Film
    • Oneplay
    Michael Haneke se vrací se sondou do života jedné „lepší“ evropské rodiny, kterou pozoruje se svébytným a velmi trpkým smyslem pro humor. Poté, co její maminka záhadně onemocní, stěhuje se malá Eve za otcem do rozlehlého rodinného sídla v Calais. Jeho neurotičtí a sebestřední obyvatelé jsou zahleděni do nevěr, komplotů a iluzí o vlastní výjimečnosti. Snadno tak přehlédnou, že nový přírůstek v jejich domácnosti také skrývá jedno temné tajemství. Do hlavních rolí ostré satiry obsadil Haneke plejádu velkých hereckých jmen včetně Isabelle Huppert a Jean-Louise Trintignanta - protagonistů Oscarem, Zlatou palmou i Zlatým glóbem oceněné Lásky (2012). Filmu, na nějž Happy End i v některých dalších ohledech volně navazuje. (Aerofilms)
    Žánry:Drama
    65%
    Michael Haneke se vrací se sondou do života jedné „lepší“ evropské rodiny, kterou pozoruje se svébytným a velmi trpkým smyslem pro humor. Poté, co její maminka záhadně onemocní, stěhuje se malá Eve za otcem do rozlehlého rodinného sídla v Calais. Jeho neurotičtí a sebestřední obyvatelé jsou zahleděni do nevěr, komplotů a iluzí o vlastní výjimečnosti. Snadno tak přehlédnou, že nový přírůstek v jejich domácnosti také skrývá jedno temné tajemství. Do hlavních rolí ostré satiry obsadil Haneke plejádu velkých hereckých jmen včetně Isabelle Huppert a Jean-Louise Trintignanta - protagonistů Oscarem, Zlatou palmou i Zlatým glóbem oceněné Lásky (2012). Filmu, na nějž Happy End i v některých dalších ohledech volně navazuje. (Aerofilms)
    Žánry:Drama
    23
  • Strážný anděl vrahů
    Strážný anděl vrahů (2000)
    Film
    Drama Strážný anděl vrahů se odehrává v dnešní Kolumbii. Stárnoucí spisovatel Fernando po dlouhé době přijíždí do svého rodného města. Záhy však zjišťuje, že se místa, v nichž prožil mládí, za dobu jeho nepřítomnosti proměnila v džungli. Vládne v ní strach a teror drogových mafií, které ovládly nejen kontrolu nad svým územím, ale i nad většinou mladých chlapců, pocházejících z nejchudších vrstev obyvatelstva. Ti vinou bídy, nevzdělanosti a všeobecného chaosu, který městu vládne, v naivní touze po dobrodružství a snadném zbohatnutí houfně nasedají do ďábelského kolotoče, který je cestou plnou násilí, prostituce a drog rychle unáší k jedinému smutnému konci. Fernando se záhy seznámí s mladíkem Alexisem, který pekelnou cestu už bohužel nastoupil a živí se jako prostitut a nájemný vrah. Fernando se všemožně snaží odvrátit Alexise z osudové cesty, zdá se však, že boj o chlapcovu duši je už předem prohraný.
    Žánry:DramaLGBTQ+
    65%
    Drama Strážný anděl vrahů se odehrává v dnešní Kolumbii. Stárnoucí spisovatel Fernando po dlouhé době přijíždí do svého rodného města. Záhy však zjišťuje, že se místa, v nichž prožil mládí, za dobu jeho nepřítomnosti proměnila v džungli. Vládne v ní strach a teror drogových mafií, které ovládly nejen kontrolu nad svým územím, ale i nad většinou mladých chlapců, pocházejících z nejchudších vrstev obyvatelstva. Ti vinou bídy, nevzdělanosti a všeobecného chaosu, který městu vládne, v naivní touze po dobrodružství a snadném zbohatnutí houfně nasedají do ďábelského kolotoče, který je cestou plnou násilí, prostituce a drog rychle unáší k jedinému smutnému konci. Fernando se záhy seznámí s mladíkem Alexisem, který pekelnou cestu už bohužel nastoupil a živí se jako prostitut a nájemný vrah. Fernando se všemožně snaží odvrátit Alexise z osudové cesty, zdá se však, že boj o chlapcovu duši je už předem prohraný.
    Žánry:DramaLGBTQ+
    24
  • Lautrec
    Lautrec (1998)
    Film
    • Netflix
    Životopisný film o Lautrecovi je natočen jako portrét umělce, těsně spjatého se svou dobou i s dvojicí protikladných společenských prostředí, jež spojil svým životem i uměním: s venkovskou šlechtou, z níž pocházel a v níž v nouzi nacházel zázemí, a s bohémským polosvětem pařížského Montmartru, kde tvořil a kde našel nový domov. Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901) se oproti přáním svého aristokratického otce nestal pokračovatelem starobylého rodu, ale kvůli svému handicapu a díky oslnivému malířskému talentu se změnil v brilantního portrétistu pozlátka i všednodenní špíny pařížských kabaretů, kankánů a bordelů a jejich slavných hvězd i bezejmenných outsiderů. Intenzivní způsob existence se stal křehkému umělci osudným, takže v sedmatřiceti letech zemřel na následky syfilidy a alkoholismu.
    64%
    Životopisný film o Lautrecovi je natočen jako portrét umělce, těsně spjatého se svou dobou i s dvojicí protikladných společenských prostředí, jež spojil svým životem i uměním: s venkovskou šlechtou, z níž pocházel a v níž v nouzi nacházel zázemí, a s bohémským polosvětem pařížského Montmartru, kde tvořil a kde našel nový domov. Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901) se oproti přáním svého aristokratického otce nestal pokračovatelem starobylého rodu, ale kvůli svému handicapu a díky oslnivému malířskému talentu se změnil v brilantního portrétistu pozlátka i všednodenní špíny pařížských kabaretů, kankánů a bordelů a jejich slavných hvězd i bezejmenných outsiderů. Intenzivní způsob existence se stal křehkému umělci osudným, takže v sedmatřiceti letech zemřel na následky syfilidy a alkoholismu.
    25
  • Swannova láska
    Swannova láska (1984)
    Film
    Románový cyklus Marcela Prousta Hledání ztraceného času je jedním ze základních děl nejen francouzské, ale i světové literatury. Filmová adaptace je výzvou nejen pro scenáristy a režiséry, ale i producenty. Právě z finančních důvodů ztroskotaly ohlášené projekty Luchina Viscontiho a Josepha Loseye.
    Teprve v roce 1983 vznikla adaptace části prvního dílu Hledání ztraceného času - Swannova láska. Na scénáři se podíleli mj. i Peter Brook (původně určený režisér) a významný scenárista Jean-Claude Carriere. Ve filmu použili i některé motivy z dalších částí Proustova cyklu, završili Swannův příběh lásky ke krásné Odettě de Crécy, jež ho stála těžce vydobyté společenské postavení, a celý děj zhustili do pouhých čtyřiadvaceti hodin.
    Milovníci díla Marcela Prousta tak mohou porovnat tuto adaptaci s pozoruhodným přepisem scenáristy a režiséra Raoula Ruize (uvedeno v České televizi v r. 2005), který sáhl po završující kapitole tohoto literárního monumentu nazvané Čas znovu nalezený, kde se Proust v četných reminiscencích znovu vrací k celému dílu. V roce 1913 se v Paříži nenašel žádný nakladatel, který by vydal první díl románu Marcela Prousta (1871-1922). Spisovatel ho u Grasseta vydal na vlastní náklad a koncem listopadu 1913 se první díl dostal do prodeje. Postupně nabyl zamýšlený román nových rozměrů a Proust těsně před svou smrtí diktoval další poznámky. Poslední dvě části jeho epopeje, z nichž jedna je právě Čas znovu nalezený, vyšly až po jeho smrti. I když Proustovo Hledání ztraceného času patří mezi základní díla literatury 20. století a je citováno v každé školní učebnici, ve skutečnosti málokdo Prousta četl.
    Žánry:DramaRomantický
    63%
    Románový cyklus Marcela Prousta Hledání ztraceného času je jedním ze základních děl nejen francouzské, ale i světové literatury. Filmová adaptace je výzvou nejen pro scenáristy a režiséry, ale i producenty. Právě z finančních důvodů ztroskotaly ohlášené projekty Luchina Viscontiho a Josepha Loseye.
    Teprve v roce 1983 vznikla adaptace části prvního dílu Hledání ztraceného času - Swannova láska. Na scénáři se podíleli mj. i Peter Brook (původně určený režisér) a významný scenárista Jean-Claude Carriere. Ve filmu použili i některé motivy z dalších částí Proustova cyklu, završili Swannův příběh lásky ke krásné Odettě de Crécy, jež ho stála těžce vydobyté společenské postavení, a celý děj zhustili do pouhých čtyřiadvaceti hodin.
    Milovníci díla Marcela Prousta tak mohou porovnat tuto adaptaci s pozoruhodným přepisem scenáristy a režiséra Raoula Ruize (uvedeno v České televizi v r. 2005), který sáhl po završující kapitole tohoto literárního monumentu nazvané Čas znovu nalezený, kde se Proust v četných reminiscencích znovu vrací k celému dílu. V roce 1913 se v Paříži nenašel žádný nakladatel, který by vydal první díl románu Marcela Prousta (1871-1922). Spisovatel ho u Grasseta vydal na vlastní náklad a koncem listopadu 1913 se první díl dostal do prodeje. Postupně nabyl zamýšlený román nových rozměrů a Proust těsně před svou smrtí diktoval další poznámky. Poslední dvě části jeho epopeje, z nichž jedna je právě Čas znovu nalezený, vyšly až po jeho smrti. I když Proustovo Hledání ztraceného času patří mezi základní díla literatury 20. století a je citováno v každé školní učebnici, ve skutečnosti málokdo Prousta četl.
    Žánry:DramaRomantický
    26
  • Temps du loup, Le
    Temps du loup, Le (2003)
    Film
    Počátek apokalypsy, která bývá v germánské mytologii označována jako čas vlků; blíže neurčená průmyslová katastrofa zničila svět. Stejně jako spousta jiných prchá i Anna se svou rodinou z města na venkov, aby unikla všudypřítomnému chaosu. Rychle a bolestně se však přesvědčí o tom, že již není úniku. Lidé zbavení majetku a veškerých výdobytků civilizace se spojují do tlup, aby mohli vůbec přežít. Zloba, násilí a vražda se stávají legitimními prostředky k zachování vlastního života.
    Žánry:Drama
    63%
    Počátek apokalypsy, která bývá v germánské mytologii označována jako čas vlků; blíže neurčená průmyslová katastrofa zničila svět. Stejně jako spousta jiných prchá i Anna se svou rodinou z města na venkov, aby unikla všudypřítomnému chaosu. Rychle a bolestně se však přesvědčí o tom, že již není úniku. Lidé zbavení majetku a veškerých výdobytků civilizace se spojují do tlup, aby mohli vůbec přežít. Zloba, násilí a vražda se stávají legitimními prostředky k zachování vlastního života.
    Žánry:Drama
    27
  • Les mains en l'air
    Les mains en l'air (2010)
    Film
    62%
    28
  • Ne quittez pas!
    Ne quittez pas! (2004)
    Film
    62%
    29
  • Tricheurs
    Tricheurs (1984)
    Film
    61%
    30
  • Raja
    Raja (2003)
    Film
    Rádžá je devatenáctiletá sirota doslova i obrazně poznamenaná životem. Fred je citově vyprázdněný člověk ze Západu, žijící uprostřed svých luxusních zahrad a palem. Rádžá, odehrávající se na pozadí současného Marrákeše, je mezikulturní drama o složitém vztahu bohatého francouzského muže středního věku s chudou místní dívkou. Fredovy pokusy svést Rádžá a jejich vzájemné pokusy o manipulaci jsou narušovány jejich hrubým rozdílem v příjmech, věku a kulturní vyspělosti.
    Žánry:Drama
    61%
    Rádžá je devatenáctiletá sirota doslova i obrazně poznamenaná životem. Fred je citově vyprázdněný člověk ze Západu, žijící uprostřed svých luxusních zahrad a palem. Rádžá, odehrávající se na pozadí současného Marrákeše, je mezikulturní drama o složitém vztahu bohatého francouzského muže středního věku s chudou místní dívkou. Fredovy pokusy svést Rádžá a jejich vzájemné pokusy o manipulaci jsou narušovány jejich hrubým rozdílem v příjmech, věku a kulturní vyspělosti.
    Žánry:Drama
    31
  • Louis, enfant roi
    Louis, enfant roi (1993)
    Film
    60%
    32
  • Běsi
    Běsi (1988)
    Film
    Filmová adaptace nejdiskutovanějšího románu F. M. Dostojevského, který vyvolal pohoršení pro svůj kritický pohled na revoluční radikalismus. Wajda ztvárnil jen část předlohy, rekonstruoval pouze linii politické konspirace, aby demaskoval zhoubnost destruktivních revolučních aktivit nezralých, zakomplexovaných a mocichtivých jedinců. V poněkud akademicky pojatém snímku spočívá značná váha na dialozích a hereckém projevu především francouzských představitelů.
    Žánry:Drama
    57%
    Filmová adaptace nejdiskutovanějšího románu F. M. Dostojevského, který vyvolal pohoršení pro svůj kritický pohled na revoluční radikalismus. Wajda ztvárnil jen část předlohy, rekonstruoval pouze linii politické konspirace, aby demaskoval zhoubnost destruktivních revolučních aktivit nezralých, zakomplexovaných a mocichtivých jedinců. V poněkud akademicky pojatém snímku spočívá značná váha na dialozích a hereckém projevu především francouzských představitelů.
    Žánry:Drama
    33
  • Amnézie
    Amnézie (2015)
    Film
    56%
    34
  • À mort la mort
    À mort la mort (1999)
    Film
    Romaina Goupila napadlo natočit film o jedné generaci a jejích ztracených ideálech poté, co se na podzim roku 1996 zúčastnil několika pohřbů přátel. Na nich se setkávala generace roku '68, která nyní zastávala vlivné pozice v médiích nebo v politice. Zdálo se, jako by revoluce, o kterou se pokusili, byla pohřbívána s každou rakví. Film *A MORT LA MORT* je tak trochu poctou této generaci, které je nyní přes padesát. Byla to privilegovaná generace, která si myslela, že může změnit svět a udělat všechno, co se nepodařilo jejich rodičům. Ve Francii nedošlo ke skutečným úmrtím jako v Německu nebo Itálii, ale systém nebyl ideální pro osobní problémy nebo pro lásku. Vždy se našel obětní beránek pro nespravedlnosti světa, ať už to byl kapitalismus nebo imperialismus. Tímto způsobem bylo možné svalit vinu na někoho jiného. Někteří z generace '68 jsou stále věrni zásadám svého mládí a pokračují v boji za iluze minulosti.
    Žánry:Drama
    55%
    Romaina Goupila napadlo natočit film o jedné generaci a jejích ztracených ideálech poté, co se na podzim roku 1996 zúčastnil několika pohřbů přátel. Na nich se setkávala generace roku '68, která nyní zastávala vlivné pozice v médiích nebo v politice. Zdálo se, jako by revoluce, o kterou se pokusili, byla pohřbívána s každou rakví. Film *A MORT LA MORT* je tak trochu poctou této generaci, které je nyní přes padesát. Byla to privilegovaná generace, která si myslela, že může změnit svět a udělat všechno, co se nepodařilo jejich rodičům. Ve Francii nedošlo ke skutečným úmrtím jako v Německu nebo Itálii, ale systém nebyl ideální pro osobní problémy nebo pro lásku. Vždy se našel obětní beránek pro nespravedlnosti světa, ať už to byl kapitalismus nebo imperialismus. Tímto způsobem bylo možné svalit vinu na někoho jiného. Někteří z generace '68 jsou stále věrni zásadám svého mládí a pokračují v boji za iluze minulosti.
    Žánry:Drama
    35
  • Liberty belle
    Liberty belle (1983)
    Film
    53%
    36

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.