6.4

Jaroslava Vysloužilová: Filmy a seriály

Jaroslava Vysloužilová, česká herečka, se narodila 12. dubna 1936 v Prostějově a zemřela 23. listopadu 2021 v Šumperku. Během své kariéry se objevila v řadě filmů a televizních seriálů, kde ztvárnila různé role, často reflektující život na moravském venkově.

Počátky filmové kariéry

Svůj filmový debut absolvovala v roce 1965 ve snímku Ať žije republika, kde ztvárnila postavu Veverky. Následně se objevila ve filmech Noc nevěsty (1967) jako Bařinová a Všichni dobří rodáci (1968), kde hrála Fanu, manželku Plécmera. Tyto role ji etablovaly jako herečku schopnou autenticky ztvárnit postavy z venkovského prostředí.

Spolupráce s významnými režiséry

Během své kariéry spolupracovala s předními československými režiséry. Ve filmu Směšný pán (1969) režiséra Karela Kachyni ztvárnila roli nemocniční kuchařky. S režisérem Vojtěchem Jasným pracovala na snímku Všichni dobří rodáci, kde její výkon přispěl k celkovému úspěchu filmu.

Pozdější filmová tvorba

V 70. a 80. letech pokračovala ve filmové kariéře rolemi ve filmech O moravské zemi (1977) jako Nanka, manželka Jagoše, a Komediant (1984), kde ztvárnila kolářku. V roce 1996 se objevila ve filmu Marian jako vychovatelka Tošovská. Její poslední filmovou rolí byla postava Marie ve snímku Postel z roku 1998.

Televizní a seriálová tvorba

Kromě filmů se Jaroslava Vysloužilová objevila i v televizních projektech. V roce 1997 ztvárnila postavu Kabrhelové v seriálu Četnické humoresky. Její herecký talent se tak uplatnil nejen na filmovém plátně, ale i na televizních obrazovkách, kde přispěla k oblíbenosti seriálu svým autentickým projevem.


  • Všichni dobří rodáci
    Všichni dobří rodáci (1969)
    FilmRole: Fana
    • Oneplay
    • iVysílání
    • iTunes
    • +3
    83%
    1
  • Četnické humoresky
    Četnické humoresky (2001)
    SeriálRole: Kebrlová (3 - Medovina)
    Původní seriál České televize Četnické humoresky námětově těží z existence četnických pátracích stanic - předchůdkyň současné kriminální služby - a skutečných případů, které stanice řešily. Ve městech byla policie (známe například ze seriálu Hříšní lidé města pražského), mimo pak působilo četnictvo. Elitou mezi nimi byly četnické pátrací stanice (zhruba 40 na území tehdejšího Československa). Seriál vychází z množství autentických případů nalezených v archivech. Při vykreslování prostředí četnické pátrací stanice je dbáno na pravdivé zobrazení všech mechanismů, na nichž bylo založeno tehdejší pátrání. Seriál má tři série, každou po třinácti epizodách. Jednotlivé epizody na sebe navzájem navazují a postavy vystupující v seriálu se neustále vyvíjejí. Příprava první řady byla zahájena roku 1992. Seriál se natáčel v reálných exteriérech střední a jižní Moravy, Brně a některé epizody i na území Podkarpatské Ukrajiny. Fiktivní brněnská četnická pátrací stanice vznikla v areálu bývalých vojenských kasáren a slouží v ní deset příslušníků a služební pes Argo. Ne vždy řeší jen závažné případy, někdy jsou jejich případy banální až směšné, vždy se jim však podaří pachatele usvědčit. Ústřední postavu Karla Arazíma, zpočátku štábního strážmistra, později praporčíka a nakonec velitele stanice vrchního strážmistra, vytvořil populární Tomáš Töpfer. Jeho pravou ruku Bedřicha Jarého, a pozdějšího zetě, zahrál neméně populární Ivan Trojan a vrchního strážmistra Šiktance ztvárnil Petr Kostka. Pátrací tým doplnili Stanislav Zindulka, Zdeněk Junák, Jan Grygar, Erik Pardus, Aleš Jarý, Pavel Doucek a František Švihlík. Seriál není zaměřen jen na policejní práci, a proto tu mají pevné místo i jejich manželky a přítelkyně, například Alena Antalová jako majitelka květinářství Ludmila Horká, Andrea Elsnerová jako kuchařka celé stanice, či Zdena Herfortová jako Vladěnka Šiktancová - manželka vrchního Šiktance. V menších rolích zahráli mimo jiné i Jiřina Bohdalová, Pavel Zedníček, Marek Vašut, Simona Stašová, Jiří Krampol, slovenské hvězdy Michal Dočolomanský, Leopold Haverla či Marián Labuda. Dále jen v první sérii hrálo vedlejší role 313 herců - převážně méně okoukané tváře z moravských divadel - a zhruba 3000 komparzistů. Použito bylo 6500 kostýmů, 120 historických vozidel, několik vlaků, 25 tisíc rekvizit a velké množství zvířat. zdroj: www.cetnickehumoresky.cz
    Žánry:KomedieKrimi
    81%
    Původní seriál České televize Četnické humoresky námětově těží z existence četnických pátracích stanic - předchůdkyň současné kriminální služby - a skutečných případů, které stanice řešily. Ve městech byla policie (známe například ze seriálu Hříšní lidé města pražského), mimo pak působilo četnictvo. Elitou mezi nimi byly četnické pátrací stanice (zhruba 40 na území tehdejšího Československa). Seriál vychází z množství autentických případů nalezených v archivech. Při vykreslování prostředí četnické pátrací stanice je dbáno na pravdivé zobrazení všech mechanismů, na nichž bylo založeno tehdejší pátrání. Seriál má tři série, každou po třinácti epizodách. Jednotlivé epizody na sebe navzájem navazují a postavy vystupující v seriálu se neustále vyvíjejí. Příprava první řady byla zahájena roku 1992. Seriál se natáčel v reálných exteriérech střední a jižní Moravy, Brně a některé epizody i na území Podkarpatské Ukrajiny. Fiktivní brněnská četnická pátrací stanice vznikla v areálu bývalých vojenských kasáren a slouží v ní deset příslušníků a služební pes Argo. Ne vždy řeší jen závažné případy, někdy jsou jejich případy banální až směšné, vždy se jim však podaří pachatele usvědčit. Ústřední postavu Karla Arazíma, zpočátku štábního strážmistra, později praporčíka a nakonec velitele stanice vrchního strážmistra, vytvořil populární Tomáš Töpfer. Jeho pravou ruku Bedřicha Jarého, a pozdějšího zetě, zahrál neméně populární Ivan Trojan a vrchního strážmistra Šiktance ztvárnil Petr Kostka. Pátrací tým doplnili Stanislav Zindulka, Zdeněk Junák, Jan Grygar, Erik Pardus, Aleš Jarý, Pavel Doucek a František Švihlík. Seriál není zaměřen jen na policejní práci, a proto tu mají pevné místo i jejich manželky a přítelkyně, například Alena Antalová jako majitelka květinářství Ludmila Horká, Andrea Elsnerová jako kuchařka celé stanice, či Zdena Herfortová jako Vladěnka Šiktancová - manželka vrchního Šiktance. V menších rolích zahráli mimo jiné i Jiřina Bohdalová, Pavel Zedníček, Marek Vašut, Simona Stašová, Jiří Krampol, slovenské hvězdy Michal Dočolomanský, Leopold Haverla či Marián Labuda. Dále jen v první sérii hrálo vedlejší role 313 herců - převážně méně okoukané tváře z moravských divadel - a zhruba 3000 komparzistů. Použito bylo 6500 kostýmů, 120 historických vozidel, několik vlaků, 25 tisíc rekvizit a velké množství zvířat. zdroj: www.cetnickehumoresky.cz
    Žánry:KomedieKrimi
    2
  • Ať žije republika
    Ať žije republika (1965)
    FilmRole: Veverka
    • Oneplay
    V první polovině 60. let se Karel Kachyňa - již tehdy ve spolupráci se scenáristou Janem Procházkou - věnoval malým dětem i dospívající mládeži. V okupačním dramatu Ať žije republika poprvé naznačil, že jeho ambice sahají dál, k politické výpovědi. K rázovité moravské vesnici se blíží fronta, sedláci přemýšlejí, kam si schovají své cennosti a jejich počínání ovlivňuje i malého kluka Olina, který se stává jednou zvídavým, jindy vystrašeným pozorovatelem zběsilostí, které s sebou přinášel konec války. Režisér tu svět ne vždy bezstarostných dětských her konfrontuje se zlobou dospělých. Malý Olin se stává terčem všeobecné zloby, která má smýt vinu ze všech ostatních. Filmu pak bylo vyčítáno, že zpochybňuje hrdinství českých vlastenců i Rudé armády.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    71%
    V první polovině 60. let se Karel Kachyňa - již tehdy ve spolupráci se scenáristou Janem Procházkou - věnoval malým dětem i dospívající mládeži. V okupačním dramatu Ať žije republika poprvé naznačil, že jeho ambice sahají dál, k politické výpovědi. K rázovité moravské vesnici se blíží fronta, sedláci přemýšlejí, kam si schovají své cennosti a jejich počínání ovlivňuje i malého kluka Olina, který se stává jednou zvídavým, jindy vystrašeným pozorovatelem zběsilostí, které s sebou přinášel konec války. Režisér tu svět ne vždy bezstarostných dětských her konfrontuje se zlobou dospělých. Malý Olin se stává terčem všeobecné zloby, která má smýt vinu ze všech ostatních. Filmu pak bylo vyčítáno, že zpochybňuje hrdinství českých vlastenců i Rudé armády.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    3
  • Noc nevěsty
    Noc nevěsty (1967)
    FilmRole: Bařinová
    • Oneplay
    Film Noc nevěsty, v němž se prolíná životní realita s baladicky traktovanými představami a jehož hlavní ženskou postavu vynikajícím způsobem vytvořila Jana Brejchová, natočil v roce 1967 Karel Kachyňa podle novely Jana Procházky Svatá noc. Vypráví příběh z moravské vesnice konce roku 1950, kam se po sebevraždě bohatého statkáře vrací jeho dcera, bývalá jeptiška. Odpor proti násilné kolektivizaci a náboženský fanatismus vedou k davové hysterii a tragickým událostem, které vyvrcholí o štědrovečerní noci.
    Žánry:DramaHistorický
    70%
    Film Noc nevěsty, v němž se prolíná životní realita s baladicky traktovanými představami a jehož hlavní ženskou postavu vynikajícím způsobem vytvořila Jana Brejchová, natočil v roce 1967 Karel Kachyňa podle novely Jana Procházky Svatá noc. Vypráví příběh z moravské vesnice konce roku 1950, kam se po sebevraždě bohatého statkáře vrací jeho dcera, bývalá jeptiška. Odpor proti násilné kolektivizaci a náboženský fanatismus vedou k davové hysterii a tragickým událostem, které vyvrcholí o štědrovečerní noci.
    Žánry:DramaHistorický
    4
  • Směšný pán
    Směšný pán (1969)
    Film
    Významný, niterně zklidněný film Karla Kachyni (natočený podle scénáře Jana Procházky) se sice odehrává v nemocnici, avšak vztahuje se k obecnějším problémům - pojednává o vůli člověka žít všemu navzdory, překonávat vážné zdravotní potíže. Hlavního hrdinu, skvěle ztvárněného Vladimírem Šmeralem, zlomily stalinistické represe, jichž se jako průkopník kybernetiky stal obětí, dokonce i dcera se jej kdysi zřekla. Přesto se vzepne k namáhavé činnosti, když dívku, kterou čas od času vídá z okna nemocničního pokoje, začne podezírat, že chce spáchat sebevraždu. Ačkoli mu nikdo nevěří, starý muž se na vlastní pěst a s doslovným nasazením vlastního života pokusí o její záchranu.
    Žánry:Drama
    70%
    Významný, niterně zklidněný film Karla Kachyni (natočený podle scénáře Jana Procházky) se sice odehrává v nemocnici, avšak vztahuje se k obecnějším problémům - pojednává o vůli člověka žít všemu navzdory, překonávat vážné zdravotní potíže. Hlavního hrdinu, skvěle ztvárněného Vladimírem Šmeralem, zlomily stalinistické represe, jichž se jako průkopník kybernetiky stal obětí, dokonce i dcera se jej kdysi zřekla. Přesto se vzepne k namáhavé činnosti, když dívku, kterou čas od času vídá z okna nemocničního pokoje, začne podezírat, že chce spáchat sebevraždu. Ačkoli mu nikdo nevěří, starý muž se na vlastní pěst a s doslovným nasazením vlastního života pokusí o její záchranu.
    Žánry:Drama
    5
  • Nevera po slovensky
    Nevera po slovensky (1981)
    FilmRole: Močiarská
    • DaFilms
    Komediální film Nevera po slovensky režiséra Juraje Jakubiska sleduje dění v jedné malé slovenské vesnici. Skupině lesních dělníků oživí monotónní práci příjezd sezónních lesních dělnic. Muži, včetně jejich šéfa polesného, plánují s nově příchozími ženami noční dobrodružství a snaží se pro své manželky vymyslet výmluvy, proč musí do lesa i v noci. Situace se zamotá, když se objeví fámy o možném těhotenství jedné z žen, Zlatky. Muži se snaží udržet své tajemství a rozhodnou se Zlatku vydat za starého mládence Domina, který má ale jiné plány.
    Žánry:Komedie
    68%
    Komediální film Nevera po slovensky režiséra Juraje Jakubiska sleduje dění v jedné malé slovenské vesnici. Skupině lesních dělníků oživí monotónní práci příjezd sezónních lesních dělnic. Muži, včetně jejich šéfa polesného, plánují s nově příchozími ženami noční dobrodružství a snaží se pro své manželky vymyslet výmluvy, proč musí do lesa i v noci. Situace se zamotá, když se objeví fámy o možném těhotenství jedné z žen, Zlatky. Muži se snaží udržet své tajemství a rozhodnou se Zlatku vydat za starého mládence Domina, který má ale jiné plány.
    Žánry:Komedie
    6
  • Marian
    Marian (1996)
    FilmRole: Tošovská
    66%
    7
  • Postel
    Postel (1998)
    FilmRole: Marie
    Říká se velmi nepřesně: Žijeme na tomto světě a jsme jenom lidé... To ale není pravda. Žijeme totiž minimálně ve dvou světech: ve světě mužů a ve světě žen; a nejsme jenom lidé, ale jsme jenom muži a jsme jenom ženy. I když... Existují dnes ještě vůbec muži? S Lubošem Urnou - čtyřicetiletým hlavním hrdinou filmu - se seznamujeme v okamžiku, kdy umírá a tedy tento svět opouští. Bezprostřední důvod jeho smrti je banální a tragikomický současně, stejně jako situace, ve které se tak stane. Dokonce by se mohlo říci, že Lubošův konec je podobný většině událostí v jeho životě. Od útlého mládí až po dospělý věk. Kdo je vlastně Luboš Urna? S jistou mírou nadsázky je možno říci, že jde o určitý charakteristický typ příslušníka mužského pokolení konce dvacátého století. V jistém slova smyslu je možno Luboše označit za předobraz či určitý prototyp velice pravděpodobného mužského živočišného druhu ve třetím tisíciletí. Luboš je, stručně řečeno, reprezentant ne vlastní vinou degenerujícího biologického druhu - mužů, které zcela ovlivnil, pohltil a si podmanil plíživě agresivní svět žen. Luboš se přitom nikterak nevymyká z průměru. Je učitelem, má rodinu, dvě děti, ale také značně vyvinutou citlivost a obrazotvornost, či přímo fantazii. Dalším charakteristickým rysem jeho života je skutečnost, že žije převážně ve světě žen.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Oskar Reif
    64%
    Říká se velmi nepřesně: Žijeme na tomto světě a jsme jenom lidé... To ale není pravda. Žijeme totiž minimálně ve dvou světech: ve světě mužů a ve světě žen; a nejsme jenom lidé, ale jsme jenom muži a jsme jenom ženy. I když... Existují dnes ještě vůbec muži? S Lubošem Urnou - čtyřicetiletým hlavním hrdinou filmu - se seznamujeme v okamžiku, kdy umírá a tedy tento svět opouští. Bezprostřední důvod jeho smrti je banální a tragikomický současně, stejně jako situace, ve které se tak stane. Dokonce by se mohlo říci, že Lubošův konec je podobný většině událostí v jeho životě. Od útlého mládí až po dospělý věk. Kdo je vlastně Luboš Urna? S jistou mírou nadsázky je možno říci, že jde o určitý charakteristický typ příslušníka mužského pokolení konce dvacátého století. V jistém slova smyslu je možno Luboše označit za předobraz či určitý prototyp velice pravděpodobného mužského živočišného druhu ve třetím tisíciletí. Luboš je, stručně řečeno, reprezentant ne vlastní vinou degenerujícího biologického druhu - mužů, které zcela ovlivnil, pohltil a si podmanil plíživě agresivní svět žen. Luboš se přitom nikterak nevymyká z průměru. Je učitelem, má rodinu, dvě děti, ale také značně vyvinutou citlivost a obrazotvornost, či přímo fantazii. Dalším charakteristickým rysem jeho života je skutečnost, že žije převážně ve světě žen.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Oskar Reif
    8
  • Housata
    Housata (1980)
    Film
    64%
    9
  • Svatej z Krejcárku
    Svatej z Krejcárku (1970)
    FilmRole: Magda
    Obuvník Lájošek Cína je naivní dobrák se srdcem na dlani, který, jak je den dlouhý, nevyjde ze svého krámku, kde také spí, a jedinou společnost mu dělá malé zatoulané kotě. Jednoho dne k němu vpadne svérázný řidič náklaďáku Martin, který si Lájoška okamžitě přisvojí jako svého nového závozníka a stane se jeho životním průvodcem s plánem mu jeho poklidné žití od základu přestavět. V žižkovské kolonii na Krejcárku ho seznámí s půvabnou Magdou, do níž se Lájošek zamiluje a začne s ní žít i s jejími čtyřmi dětmi. Brzy nato čekají vlastní a jejich život by se zdál ideální, ale každé štěstí něco stojí…
    Žánry:DramaKomedie
    63%
    Obuvník Lájošek Cína je naivní dobrák se srdcem na dlani, který, jak je den dlouhý, nevyjde ze svého krámku, kde také spí, a jedinou společnost mu dělá malé zatoulané kotě. Jednoho dne k němu vpadne svérázný řidič náklaďáku Martin, který si Lájoška okamžitě přisvojí jako svého nového závozníka a stane se jeho životním průvodcem s plánem mu jeho poklidné žití od základu přestavět. V žižkovské kolonii na Krejcárku ho seznámí s půvabnou Magdou, do níž se Lájošek zamiluje a začne s ní žít i s jejími čtyřmi dětmi. Brzy nato čekají vlastní a jejich život by se zdál ideální, ale každé štěstí něco stojí…
    Žánry:DramaKomedie
    10
  • Komediant
    Komediant (1984)
    FilmRole: kolářka
    61%
    11
  • 12
  • Radost až do rána
    Radost až do rána (1979)
    Film
    55%
    13
  • Advokát ex offo
    Advokát ex offo (1989)
    Seriál
    • iVysílání
    52%
    14
  • O moravské zemi
    O moravské zemi (1978)
    FilmRole: Jagošová

    Důvod natočení tohoto filmu je jasný: měl zakrýt slavnou kroniku Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci, výpověď o tragických důsledcích násilné kolektivizace. Prorežimní režisér Antonín Kachlík se též věnuje združstevňování moravské vesnice, provázenému omyly a donucováním, avšak ve svém optimistickém pohledu zdůrazňuje nadějné vyhlídky, vedoucí ke šťastné budoucnosti. Scelené vesnické lány se sice rodily v bolestech, avšak budou sloužit k užitku všemu dělnému lidu. Stejně jako u Jasného i tady ztělesnil Radek Brzobohatý tvrdohlavého sedláka, který si jen pozvolna přiznává výhody společného hospodaření. Na rozdíl od poetické rozšafnosti i jadrnosti Jasného kroniky tu však narážíme na hlomozné pozérství.

    43%

    Důvod natočení tohoto filmu je jasný: měl zakrýt slavnou kroniku Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci, výpověď o tragických důsledcích násilné kolektivizace. Prorežimní režisér Antonín Kachlík se též věnuje združstevňování moravské vesnice, provázenému omyly a donucováním, avšak ve svém optimistickém pohledu zdůrazňuje nadějné vyhlídky, vedoucí ke šťastné budoucnosti. Scelené vesnické lány se sice rodily v bolestech, avšak budou sloužit k užitku všemu dělnému lidu. Stejně jako u Jasného i tady ztělesnil Radek Brzobohatý tvrdohlavého sedláka, který si jen pozvolna přiznává výhody společného hospodaření. Na rozdíl od poetické rozšafnosti i jadrnosti Jasného kroniky tu však narážíme na hlomozné pozérství.

    15

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.