Alois Müller

6.3
Alois Müller (15. 5. 1934, Brno, Československo – 9. 12. 1989, Ostrava, Československo) byl český herec, režisér a scenárista, který se významně zapsal do historie československé kinematografie a televize především v 70. a 80. letech 20. století. Divadelní začátky Svou uměleckou dráhu zahájil jako divadelní herec v oblastních divadlech. Působil postupně v divadlech v Českém Těšíně, Šumperku a Karlových Varech, než zakotvil v činohře Státního divadla Ostrava. Na divadelních prknech vytvořil řadu charakterově propracovaných postav a postupně se začal věnovat i režii. Jeho láska k divadlu se projevovala i v práci s ochotnickými soubory v Ostravě-Hrušově a Vítkovicích, s nimiž dosahoval úspěchů na domácích i zahraničních festivalech. Televizní tvorba Nejvýraznější stopu zanechal Alois Müller v ostravském studiu Československé televize, kde se etabloval jako režisér a scenárista. Jeho jméno je spojeno především s významnými televizními seriály, které se zabývaly sociálními a historickými tématy regionu severní Moravy a Slezska. V roce 1974 režíroval podle scénáře Otto Zelenky šestidílný seriál Haldy, adaptaci románu Anny Marie Tilschové, který pojednával o sociálních konfliktech a osudech dělníků i podnikatelské elity na Ostravsku během první světové války. Tento projekt byl v té době nejrozsáhlejším, do jakého se ostravská televize pustila. Významné seriály Po úspěchu Hald následoval v roce 1975 seriál Kamenný řád, rodinná sága odehrávající se na severní Moravě nedaleko Ostravy. Seriál začíná v roce 1920 příběhem statku Poštulkových a sleduje osudy jeho obyvatel. Müller pokračoval v úspěšné spolupráci s dramaturgem Karlem Wojnarem a kameramanem Jaromírem Zaoralem. Mezi jeho další významné seriálové projekty patřily Stavy rachotí, Postel s nebesy a pětidílná Černá země (1985), adaptace literární trilogie Vojtěcha Martínka, která analyzovala společenské vztahy od konce 19. století až po léta první světové války. Herecká kariéra Vedle režijní práce se Alois Müller objevoval i před kamerou. Nezapomenutelnou roli vytvořil v seriálu Dispečer a..., kde ztvárnil Albína Voznicu, svérázného hráče na tubu a parťáka hlavního hrdiny. Po tomto seriálu se objevoval spíše v epizodních rolích, například ve filmech Lucie, Neobyčejná třída, Kočky neberem, Svatby pana Voka a v seriálu 30 případů majora Zemana. Pozdní tvorba a odkaz Jednou z jeho posledních a zároveň nejvýznamnějších režijních prací byla televizní inscenace Smrt guvernéra (1988) s Luďkem Munzarem v hlavní roli. Toto dílo, které se zabývalo filozofickými a politickými otázkami o podstatě moci, muselo kvůli své otevřenosti čekat několik měsíců na vysílání, protože jednoznačně odhalovalo nelítostný mechanismus moci ničící vše lidské. Alois Müller se premiéry tohoto díla již nedožil, zemřel 9. prosince 1989 v Ostravě. Alois Müller patřil k výrazným osobnostem československé televizní tvorby, která se zaměřovala na regionální témata severní Moravy a Slezska. Jeho díla se vyznačovala myšlenkovou hloubkou, společenskou angažovaností a precizním režijním zpracováním. Dodnes jsou jeho televizní seriály jako Kamenný řád, Haldy nebo Černá země považovány za významná díla mapující historii a sociální vztahy v ostravském regionu.


Alois Müller: Filmy a pořady 57


Dodatečné informace

Narození:
15. 5. 1934
Úmrtí:
9. 12. 1989

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.