Gustav Opočenský: Nejlepší filmy a seriály

6.4

Gustav Opočenský: Filmy a seriály

Gustav Opočenský se narodil 7. prosince 1920 v Praze do umělecké rodiny. Jeho otec, Gustav Roger Opočenský, byl známým básníkem, prozaikem a novinářem. Po uzavření vysokých škol nacisty během druhé světové války se rozhodl věnovat divadlu. I bez formálního hereckého vzdělání se díky svému talentu prosadil na profesionální scéně.

Divadelní kariéra

Svoji hereckou dráhu zahájil v pražském Realistickém divadle, kde působil v letech 1942 až 1945. Po válce pokračoval v angažmá v Divadle na Vinohradech (1945–1948) a následně v Městských divadlech pražských (1948–1951). V roce 1951 se stal členem činohry Národního divadla v Praze, kde setrval až do roku 1958. Poté působil v Divadle E. F. Buriana (1958–1962) a nakonec v Divadle S. K. Neumanna (dnešní Divadlo pod Palmovkou), kde zůstal až do odchodu do důchodu v roce 1981.

Filmový debut a rané role

Na filmovém plátně debutoval v polovině 50. let 20. století. Objevil se v historických filmech režiséra Otakara Vávry "Jan Hus" (1954), "Jan Žižka" (1955) a "Proti všem" (1956), kde ztvárnil vedlejší role. Tyto snímky mu otevřely dveře k dalším filmovým příležitostem.

Významné filmové role

V roce 1969 se objevil ve filmu "Kladivo na čarodějnice", kde ztvárnil roli faráře Schmida. Téhož roku si zahrál ve snímku "Smuteční slavnost". V roce 1970 ztvárnil prezidenta Antonína Novotného ve filmu "Ucho". V roce 1976 se objevil ve filmu "Boty plné vody". V roce 1979 ztvárnil roli ve filmu "Koncert na konci léta". V roce 1984 se objevil ve filmu "Oldřich a Božena". V roce 1987 si zahrál ve filmu "O zatoulané princezně".

Televizní tvorba

Kromě filmových rolí se Gustav Opočenský objevil i v televizních inscenacích a seriálech. V roce 1980 se objevil v seriálu "Arabela". V roce 1986 ztvárnil prezidenta T. G. Masaryka v seriálu "Gottwald". V roce 1990 se objevil v seriálu "Dobrodružství kriminalistiky" v epizodě "Identifikační kresba". V roce 1992 se objevil v epizodě "Duplikát" téhož seriálu.

Osobní život

Gustav Opočenský byl manželem herečky Evy Strupplové. Společně měli syny Petra Opočenského, výtvarníka a rockového hudebníka, a Pavla Opočenského, sochaře. Rodinné zázemí a umělecké prostředí měly nepochybně vliv na jeho hereckou dráhu.

Úmrtí a odkaz

Gustav Opočenský zemřel 17. prosince 1992 v Karlových Varech ve věku 72 let.


  • Dobrodružství kriminalistiky
    Dobrodružství kriminalistiky (1989)
    SeriálRole: tuberik Paolo Narvi (2/Identifikační kresba) / sir William Waterlow, tiskař bankovek (3/Duplikát)
    • iVysílání
    85%
    1
  • Kladivo na čarodějnice
    Kladivo na čarodějnice (1970)
    FilmRole: biskupský sekretář Eliáš Isidor Schmidt, farářův bratr
    • Oneplay
    • iTunes
    Film Otakara Vávry vznikl podle románu Václava Kaplického a dochovaných zápisů z čarodějnických procesů. V letech 1678-1695 se na velkolosinském panství konalo několik soudních procesů s údajnými čarodějnicemi. Inkvizitor Boblig tu zkonstruuje proces, jehož metody zaručují doznání všech obžalovaných. Proti spořádaným občanům se náhle vynoří moc, která pod rouškou očišťování kraje od čarodějnic sleduje pouze vlastní obohacení a která neváhá pro tento cíl ničit všechny odpůrce a obětovat životy desítek nevinných lidí.
    84%
    Film Otakara Vávry vznikl podle románu Václava Kaplického a dochovaných zápisů z čarodějnických procesů. V letech 1678-1695 se na velkolosinském panství konalo několik soudních procesů s údajnými čarodějnicemi. Inkvizitor Boblig tu zkonstruuje proces, jehož metody zaručují doznání všech obžalovaných. Proti spořádaným občanům se náhle vynoří moc, která pod rouškou očišťování kraje od čarodějnic sleduje pouze vlastní obohacení a která neváhá pro tento cíl ničit všechny odpůrce a obětovat životy desítek nevinných lidí.
    2
  • Ucho
    Ucho (1990)
    FilmRole: soudruh
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    • +1
    Jeden z nejslavnějších tzv. trezorových filmů, který se na plátna kin dostal až dvě desetiletí po svém dokončení. Zobrazuje ničivý strach, který v éře vrcholného stalinismu ovládal i stranické špičky, ukazuje devastující podezírání, které nachází svůj výraz ve všudypřítomném odposlouchávání. A tyto vnější atributy režisér Karel Kachyňa, jenž se opírá o vynikající scénář Jana Procházky, rozehrál skrze bohaté předivo vztahů mezi ústřední manželskou dvojicí, která během jedné probdělé noci strávené v hádkách i usmiřování si ujasňuje, zda i ona se neocitla v nemilosti. Předností filmu jsou nejen výtečně napsané dialogy, ale především mimořádně sugestivní herecké zvládnutí obou hlavních rolí Radkem Brzobohatým a Jiřinou Bohdalovou.
    81%
    Jeden z nejslavnějších tzv. trezorových filmů, který se na plátna kin dostal až dvě desetiletí po svém dokončení. Zobrazuje ničivý strach, který v éře vrcholného stalinismu ovládal i stranické špičky, ukazuje devastující podezírání, které nachází svůj výraz ve všudypřítomném odposlouchávání. A tyto vnější atributy režisér Karel Kachyňa, jenž se opírá o vynikající scénář Jana Procházky, rozehrál skrze bohaté předivo vztahů mezi ústřední manželskou dvojicí, která během jedné probdělé noci strávené v hádkách i usmiřování si ujasňuje, zda i ona se neocitla v nemilosti. Předností filmu jsou nejen výtečně napsané dialogy, ale především mimořádně sugestivní herecké zvládnutí obou hlavních rolí Radkem Brzobohatým a Jiřinou Bohdalovou.
    3
  • Arabela
    Arabela (1980)
    SeriálRole: TV technik
    • iVysílání
    Někdy stačí zazvonit zvonečkem a pohádky je konec. Jenže někdy je to právě naopak... V říši lidí se setkáváme s rodinou Majerových, kde se pan Majer živí jako vypravěč pohádek na dobrou noc. Jednoho dne najde pan Majer kouzelný zvoneček, který jeho rodinu spojí s Říší pohádek, kde vládne hodný král Hyacint se dvěma dcerami - Arabelou a Xénií. Je zde i zlý kouzelník II. kategorie Rumburak, který chce celou Říši pohádek získat jen a jen pro sebe, a hodlá pro to udělat vše. Ale nebyl by to správný pohádkový seriál, kdyby vše dobře nedopadlo.
    81%
    Někdy stačí zazvonit zvonečkem a pohádky je konec. Jenže někdy je to právě naopak... V říši lidí se setkáváme s rodinou Majerových, kde se pan Majer živí jako vypravěč pohádek na dobrou noc. Jednoho dne najde pan Majer kouzelný zvoneček, který jeho rodinu spojí s Říší pohádek, kde vládne hodný král Hyacint se dvěma dcerami - Arabelou a Xénií. Je zde i zlý kouzelník II. kategorie Rumburak, který chce celou Říši pohádek získat jen a jen pro sebe, a hodlá pro to udělat vše. Ale nebyl by to správný pohádkový seriál, kdyby vše dobře nedopadlo.
    4
  • Zítra vstanu a opařím se čajem
    Zítra vstanu a opařím se čajem (1977)
    FilmRole: starý nacista
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • Canal+
    • +2
    Cestovní kancelář Univerzum pořádá pro turisty lety strojem času, který je podle jejich historických zálib dopraví do minulosti. Služeb kanceláře využijí i tři staří nacisté, kteří se chtějí zmocnit rakety a přistát v roce 1944. Rádi by totiž Hitlerovi dodali vodíkovou bombu a změnili tak dějiny. Netuší však, že jejich plán zkomplikují bratři Karel a Jan Burešovi. I když jsou na pohled k nerozeznání, charakterově se velmi liší. Zatímco Karel, pilot, je trochu hochštapler, Jan, konstruktér, je svědomitý a čestný muž, který často za svého bratra urovnává maléry.
    79%
    Cestovní kancelář Univerzum pořádá pro turisty lety strojem času, který je podle jejich historických zálib dopraví do minulosti. Služeb kanceláře využijí i tři staří nacisté, kteří se chtějí zmocnit rakety a přistát v roce 1944. Rádi by totiž Hitlerovi dodali vodíkovou bombu a změnili tak dějiny. Netuší však, že jejich plán zkomplikují bratři Karel a Jan Burešovi. I když jsou na pohled k nerozeznání, charakterově se velmi liší. Zatímco Karel, pilot, je trochu hochštapler, Jan, konstruktér, je svědomitý a čestný muž, který často za svého bratra urovnává maléry.
    5
  • Popel a hvězdy
    Popel a hvězdy (1990)
    Seriál
    Televizní hra nás uvede do tragických let třicetileté války, která natrvalo poznamenala tvářnost Evropy. Ve složité hře zákulisní diplomacie se střetávají zájmy zemí i panovníků. Hlavní postavou hry je však český šlechtic, dobrodruh, geniální válečník a postava dodnes tajemná, Albrecht z Valdštejna, muž, který měl v jisté chvíli v rukou osud celé Evropy. V inscenaci z roku 1990 postavu této velké osobnosti našich dějin ztvárnil Jiří Adamíra.
    Žánry:DramaHistorický
    79%
    Televizní hra nás uvede do tragických let třicetileté války, která natrvalo poznamenala tvářnost Evropy. Ve složité hře zákulisní diplomacie se střetávají zájmy zemí i panovníků. Hlavní postavou hry je však český šlechtic, dobrodruh, geniální válečník a postava dodnes tajemná, Albrecht z Valdštejna, muž, který měl v jisté chvíli v rukou osud celé Evropy. V inscenaci z roku 1990 postavu této velké osobnosti našich dějin ztvárnil Jiří Adamíra.
    Žánry:DramaHistorický
    6
  • Stíny horkého léta
    Stíny horkého léta (1978)
    FilmRole: raněný banderovec
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    Balada o tichém hrdinství hospodáře Ondřeje Barana, který hospodaří na odlehlém beskydském statku se svou ženou Terezkou a dvěma dětmi. Dva roky po druhé světové válce naruší jejich poklidný život skupina pěti banderovců, ukrajinských nacionalistů, kteří mají namířeno do Rakouska. Protože jeden z nich je zraněn, obsadí Baranův statek a pod hrozbou smrti požadují ošetření a mlčení. Ondřej se snaží rodinu ochránit, a tak v tichosti a pokoře spolupracuje, za což jím jeho starší syn pohrdá. Ondřej však chápe, že jediný způsob, jak rodinu skutečně ochránit, je otevřené a nebezpečné střetnutí.
    Žánry:DramaThriller
    77%
    Balada o tichém hrdinství hospodáře Ondřeje Barana, který hospodaří na odlehlém beskydském statku se svou ženou Terezkou a dvěma dětmi. Dva roky po druhé světové válce naruší jejich poklidný život skupina pěti banderovců, ukrajinských nacionalistů, kteří mají namířeno do Rakouska. Protože jeden z nich je zraněn, obsadí Baranův statek a pod hrozbou smrti požadují ošetření a mlčení. Ondřej se snaží rodinu ochránit, a tak v tichosti a pokoře spolupracuje, za což jím jeho starší syn pohrdá. Ondřej však chápe, že jediný způsob, jak rodinu skutečně ochránit, je otevřené a nebezpečné střetnutí.
    Žánry:DramaThriller
    7
  • Smuteční slavnost
    Smuteční slavnost (1969)
    FilmRole: tajemník MNV Januš
    • Oneplay
    Dlouho zakázaný snímek, natočený podle románu Evy Kantůrkové, se odvíjí ve dvou časových rovinách: jednak líčí vystěhování odbojného sedláka, jednak jeho pohřeb o několik let později ve vesnici, kam se nikdy nesměl vrátit - ani po smrti. Místní mocenská elita se smuteční slavnosti právem obává, průvod truchlících by se totiž snadno mohl změnit v mlčenlivý akt nesouhlasu. Režisér Zdeněk Sirový, který baladicky laděný příběh rozložil do tří částí, postihl, jak údajný socialismus s lidskou tváří se s tím stalinským rozchází jen v otevřenosti represí, mocichtivost však zůstává stejná. Drama bezmála dosahující rozměru antické tragédie přivádí na scénu odhodlanou ženu, vdovu po zesnulém, která urputně, bez ohledu na ustrašeného služebníka božího a navzdory místním funkcionářům, prosazuje honosnou poslední cestu. Tvůrci se přitom vyhýbají heroizaci svých hrdinů.
    76%
    Dlouho zakázaný snímek, natočený podle románu Evy Kantůrkové, se odvíjí ve dvou časových rovinách: jednak líčí vystěhování odbojného sedláka, jednak jeho pohřeb o několik let později ve vesnici, kam se nikdy nesměl vrátit - ani po smrti. Místní mocenská elita se smuteční slavnosti právem obává, průvod truchlících by se totiž snadno mohl změnit v mlčenlivý akt nesouhlasu. Režisér Zdeněk Sirový, který baladicky laděný příběh rozložil do tří částí, postihl, jak údajný socialismus s lidskou tváří se s tím stalinským rozchází jen v otevřenosti represí, mocichtivost však zůstává stejná. Drama bezmála dosahující rozměru antické tragédie přivádí na scénu odhodlanou ženu, vdovu po zesnulém, která urputně, bez ohledu na ustrašeného služebníka božího a navzdory místním funkcionářům, prosazuje honosnou poslední cestu. Tvůrci se přitom vyhýbají heroizaci svých hrdinů.
    8
  • Jan Žižka
    Jan Žižka (1956)
    FilmRole: Jindřich z Hradce
    Druhý díl historické husitské trilogie režiséra Otakara Vávry... Od mučednické smrti Jana Husa uplynuly čtyři roky. Slabý a nemocný král Václav IV. se postaví proti vyznání pod obojí a vrátí katolíkům kostely a kláštery. Pražský lid se proto bouří a vře to i na venkově v jižních Čechách, kde se připravuje shromáždění na hoře Tábor. Pražanům se podaří pod vedením Jana Želivského vtrhnout na Novoměstskou radnici a zachránit z rukou pánů zajaté bratry. Purkmistra a konšely pak vyhodí z okna. Král při zprávě o defenestraci zemře. Země se rozdělí na dva tábory. Do čela stoupajícího lidového hnutí se postaví Jan Žižka z Trocnova, dosavadní velitel královy stráže... (Česká televize)
    73%
    Druhý díl historické husitské trilogie režiséra Otakara Vávry... Od mučednické smrti Jana Husa uplynuly čtyři roky. Slabý a nemocný král Václav IV. se postaví proti vyznání pod obojí a vrátí katolíkům kostely a kláštery. Pražský lid se proto bouří a vře to i na venkově v jižních Čechách, kde se připravuje shromáždění na hoře Tábor. Pražanům se podaří pod vedením Jana Želivského vtrhnout na Novoměstskou radnici a zachránit z rukou pánů zajaté bratry. Purkmistra a konšely pak vyhodí z okna. Král při zprávě o defenestraci zemře. Země se rozdělí na dva tábory. Do čela stoupajícího lidového hnutí se postaví Jan Žižka z Trocnova, dosavadní velitel královy stráže... (Česká televize)
    9
  • Balada pro banditu
    Balada pro banditu (1979)
    FilmRole: uvaděč
    • Oneplay
    Miroslav Donutil jako loupežník Nikola Šuhaj bojuje kytarou a krásnými písničkami... Legendy a mýty Podkarpatské Rusi, překrásné části meziválečné Československé republiky, okouzlily spisovatele Ivana Olbrachta, který na jejich základě napsal knihu o velkém a slavném loupežníkovi Nikolu Šuhajovi. Kouzlo tohoto příběhu po několika desítkách let upoutalo prozaika a dramatika Milana Uhdeho, který napsal o Nikolovi divadelní hru Balada pro banditu. Písně, které jsou organickou součástí děje a které vydržely nezávisle na hře a filmu, zkomponoval skladatel Miloš Štědroň. Některé z nich doslova zlidověly. Hru po několik sezón s velkým úspěchem a ohlasem uvádělo brněnské Divadlo na provázku. V roce 1978 se tento příběh o lásce, zradě, temných kouzlech, lidské závisti a o takřka nemožném boji za svobodu rozhodl natočit režisér Vladimír Sís. Tehdy zakázaného Milana Uhdeho přikryl svým jménem Zdeněk Pospíšil. Režisér ve značné míře zachoval divadelní formu muzikálu, kterou však zasadil do reálného prostředí malého lesního amfiteátru, kam přicházejí diváci, s kterými volně splývají aktéři příběhu. Vladimír Sís zachoval i herecké obsazení, uvidíte Miroslava Donutila jako Nikolu Šuhaje, Ivu Bittovou jako Eržiku, z dalších postav jmenujme alespoň Jiřího Pechu jako velitele četníků a Bolka Polívku jako zbabělého a mazaného kupce Mageriho. Nevšední filmové dílo získalo řadu cen na domácích i zahraničních festivalech, samostatně byla oceněna Iva Bittová za ženský herecký výkon a Miloš Štědroň za hudbu. (Česká televize)
    73%
    Miroslav Donutil jako loupežník Nikola Šuhaj bojuje kytarou a krásnými písničkami... Legendy a mýty Podkarpatské Rusi, překrásné části meziválečné Československé republiky, okouzlily spisovatele Ivana Olbrachta, který na jejich základě napsal knihu o velkém a slavném loupežníkovi Nikolu Šuhajovi. Kouzlo tohoto příběhu po několika desítkách let upoutalo prozaika a dramatika Milana Uhdeho, který napsal o Nikolovi divadelní hru Balada pro banditu. Písně, které jsou organickou součástí děje a které vydržely nezávisle na hře a filmu, zkomponoval skladatel Miloš Štědroň. Některé z nich doslova zlidověly. Hru po několik sezón s velkým úspěchem a ohlasem uvádělo brněnské Divadlo na provázku. V roce 1978 se tento příběh o lásce, zradě, temných kouzlech, lidské závisti a o takřka nemožném boji za svobodu rozhodl natočit režisér Vladimír Sís. Tehdy zakázaného Milana Uhdeho přikryl svým jménem Zdeněk Pospíšil. Režisér ve značné míře zachoval divadelní formu muzikálu, kterou však zasadil do reálného prostředí malého lesního amfiteátru, kam přicházejí diváci, s kterými volně splývají aktéři příběhu. Vladimír Sís zachoval i herecké obsazení, uvidíte Miroslava Donutila jako Nikolu Šuhaje, Ivu Bittovou jako Eržiku, z dalších postav jmenujme alespoň Jiřího Pechu jako velitele četníků a Bolka Polívku jako zbabělého a mazaného kupce Mageriho. Nevšední filmové dílo získalo řadu cen na domácích i zahraničních festivalech, samostatně byla oceněna Iva Bittová za ženský herecký výkon a Miloš Štědroň za hudbu. (Česká televize)
    10
  • Hry lásky šálivé
    Hry lásky šálivé (1971)
    FilmRole: Arabský kůň - krejčí
    Pro námět své odlehčené komedie o půvabech a úskalích nevěry sáhl režisér Jiří Krejčík až do doby renesance. Za podklad ke scénáři, který si napsal sám, mu posloužily povídky z pera Giovanniho Boccaccia a Markéty Navarrské. V příběhu Arabský kůň je úctyhodný měšťan Messer Francesco Vergellesi tak pevně přesvědčen o ctnosti své manželky, že ji neváhá vsadit proti vzácnému hřebci, na nějž má zálusk... Povídka Náušnice vám ukáže, kterak si může chudá dívka dopomoci ke vzácnému šperku a jakých intrik je třeba, aby se postarší šlechtický pár konečně dočkal dědice... (oficiální text distributora)
    72%
    Pro námět své odlehčené komedie o půvabech a úskalích nevěry sáhl režisér Jiří Krejčík až do doby renesance. Za podklad ke scénáři, který si napsal sám, mu posloužily povídky z pera Giovanniho Boccaccia a Markéty Navarrské. V příběhu Arabský kůň je úctyhodný měšťan Messer Francesco Vergellesi tak pevně přesvědčen o ctnosti své manželky, že ji neváhá vsadit proti vzácnému hřebci, na nějž má zálusk... Povídka Náušnice vám ukáže, kterak si může chudá dívka dopomoci ke vzácnému šperku a jakých intrik je třeba, aby se postarší šlechtický pár konečně dočkal dědice... (oficiální text distributora)
    11
  • Jan Hus
    Jan Hus (1955)
    FilmRole: papežský posel
    Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním mistra Jana Husa, se proti papežovu nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklovi v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn... (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    72%
    Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním mistra Jana Husa, se proti papežovu nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklovi v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn... (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    12
  • Proti všem
    Proti všem (1957)
    FilmRole: Mikuláš z Husi
    Závěrečná část monumentální husitské trilogie Otakara Vávry, která ve své době patřila k nejnákladnějším tuzemským projektům. Socialismem a dílem Aloise Jiráska ovlivněný snímek dovypráví příběh slavného vítězství vojevůdce Jana Žižky z Trocnova, který se svými božími bojovníky utká s vojskem Zikmunda Lucemburského. Díky jejich odvaze je následují celé davy a společně vybudují opevněné město Tábor, ze kterého se posléze vydají bránit samotnou Prahu.
    70%
    Závěrečná část monumentální husitské trilogie Otakara Vávry, která ve své době patřila k nejnákladnějším tuzemským projektům. Socialismem a dílem Aloise Jiráska ovlivněný snímek dovypráví příběh slavného vítězství vojevůdce Jana Žižky z Trocnova, který se svými božími bojovníky utká s vojskem Zikmunda Lucemburského. Díky jejich odvaze je následují celé davy a společně vybudují opevněné město Tábor, ze kterého se posléze vydají bránit samotnou Prahu.
    13
  • Záchvěv strachu
    Záchvěv strachu (1984)
    FilmRole: hrobník
    Režisér Jaroslav Soukup - ještě dříve, než začal natáčet nablýskané hity pochybné kvality - se ve svých počátcích věnoval ambiciózním projektům, a to jak námětově, tak i vypravěčsky. Záchvěv strachu se odehrává v temném období po potlačení revolučního vzedmutí v roce 1848. Vypráví o jednom z čerstvě propuštěných vůdců někdejšího povstání, od něhož se bývalí přátelé distancují, a on sám se ocitá v centru pozornosti tajné policie. Jeho jméno má být totiž zdiskreditováno zfalšovanými důkazy o údajném udavačství. Pozoruhodné je vizuální zpodobnění Prahy na začátku druhé půle 19. století, vlhkých dlažeb a zatuchlých špeluněk. Soukup zdařile vylíčil bezmoc člověka, jenž se ocitl v situaci vyobcovaného nešťastníka, sugestivně postihl dobu, po jejíž nehybné hladině se nanejvýš mohl zvířit záchvěv strachu.
    Žánry:DramaHistorický
    70%
    Režisér Jaroslav Soukup - ještě dříve, než začal natáčet nablýskané hity pochybné kvality - se ve svých počátcích věnoval ambiciózním projektům, a to jak námětově, tak i vypravěčsky. Záchvěv strachu se odehrává v temném období po potlačení revolučního vzedmutí v roce 1848. Vypráví o jednom z čerstvě propuštěných vůdců někdejšího povstání, od něhož se bývalí přátelé distancují, a on sám se ocitá v centru pozornosti tajné policie. Jeho jméno má být totiž zdiskreditováno zfalšovanými důkazy o údajném udavačství. Pozoruhodné je vizuální zpodobnění Prahy na začátku druhé půle 19. století, vlhkých dlažeb a zatuchlých špeluněk. Soukup zdařile vylíčil bezmoc člověka, jenž se ocitl v situaci vyobcovaného nešťastníka, sugestivně postihl dobu, po jejíž nehybné hladině se nanejvýš mohl zvířit záchvěv strachu.
    Žánry:DramaHistorický
    14
  • Cesta na Jihozápad
    Cesta na Jihozápad (1989)
    FilmRole: Psí ocas
    67%
    15
  • Chodník cez Dunaj
    Chodník cez Dunaj (1989)
    FilmRole: starý muž
    67%
    16
  • Luk královny Dorotky
    Luk královny Dorotky (1971)
    FilmRole: vypravěč
    S předlohami Vladislava Vančury jsou potíže. Inspirovaly jak geniální dílo (Markéta Lazarová), tak rozpačitě vyhlížející nedodělky, mezi něž lze zařadit i tento povídkový snímek. Tři příběhy zasazené do tuláckého i maloměšťáckého prostředí pojednávají o nástrahách lásky, o drobných i zákeřných zradách důvěry. 1. Brusič nožů a kočí soupeří o lásku tulačky. 2. Zatímco manžel uvažuje o lásce teoreticky, dává jeho žena přednost praxi. 3. Střetnutí cikána a řezníka v hospodě končí vraždou. Pokus o náčrt zemitých postav však vyznívá spíše směšně, obsazení týchž herců do různých rolí v jednotlivých povídkách příliš nevychází. Selhává přenášení osobité poetiky Vančurova jazyka do filmové podoby.
    66%
    S předlohami Vladislava Vančury jsou potíže. Inspirovaly jak geniální dílo (Markéta Lazarová), tak rozpačitě vyhlížející nedodělky, mezi něž lze zařadit i tento povídkový snímek. Tři příběhy zasazené do tuláckého i maloměšťáckého prostředí pojednávají o nástrahách lásky, o drobných i zákeřných zradách důvěry. 1. Brusič nožů a kočí soupeří o lásku tulačky. 2. Zatímco manžel uvažuje o lásce teoreticky, dává jeho žena přednost praxi. 3. Střetnutí cikána a řezníka v hospodě končí vraždou. Pokus o náčrt zemitých postav však vyznívá spíše směšně, obsazení týchž herců do různých rolí v jednotlivých povídkách příliš nevychází. Selhává přenášení osobité poetiky Vančurova jazyka do filmové podoby.
    17
  • Romaneto
    Romaneto (1981)
    FilmRole: hostinský
    66%
    18
  • Koncert na konci léta
    Koncert na konci léta (1980)
    FilmRole: intendant
    63%
    19
  • Oldřich a Božena
    Oldřich a Božena (1985)
    FilmRole: Kochan
    • Oneplay
    63%
    20
  • Maratón
    Maratón (1968)
    FilmRole: gongař
    V Praze, kde propuklo povstání proti německým okupantům, prožívají okamžiky horoucí lásky skrývající se uprchlý vězeň a služka, které povýšenecká měšťanská rodina, u níž pracovala, přikázala, aby se vzorně starala o byt i v době jejich nepřítomnosti. Překvapivě konvenční příběh s nezbytným osvobozujícím příjezdem Rudé armády napsal Jan Procházka, takže snímek nadlouho skončil v trezoru, ačkoli politicky zajisté vyhovoval.
    Režie:Ivo Novák
    62%
    V Praze, kde propuklo povstání proti německým okupantům, prožívají okamžiky horoucí lásky skrývající se uprchlý vězeň a služka, které povýšenecká měšťanská rodina, u níž pracovala, přikázala, aby se vzorně starala o byt i v době jejich nepřítomnosti. Překvapivě konvenční příběh s nezbytným osvobozujícím příjezdem Rudé armády napsal Jan Procházka, takže snímek nadlouho skončil v trezoru, ačkoli politicky zajisté vyhovoval.
    Režie:Ivo Novák
    21
  • Postav dom, zasaď strom
    Postav dom, zasaď strom (1980)
    FilmRole: předseda Šimiak
    62%
    22
  • Rozpaky kuchaře Svatopluka
    Rozpaky kuchaře Svatopluka (1985)
    SeriálRole: host
    Třináctidílný seriál založený na motivech Kinoautomatu (1966), v jehož jednotlivých příbězích rozhodovali o pokračování diváci. Skládal se z vlastního příběhu, natočeného ve spolupráci s Krátkým filmem, a ze záznamu živých studiových vstupů z Kavčích hor. V nich herecký protagonista Josef Dvořák vystupoval v civilu a moderoval divácké hlasování o pokračování děje. Do živých vstupů patřily i prostřihy do pražského centrálního energetického dispečinku a prostřihy na večerní pražské sídliště, odkud diváci hlasovali pomocí zapínání a vypínání světel v domácnosti. Fabulační kostrou seriálu je profesionální i osobní kariéra Svatopluka Kuřátka od kuchaře v malém horském hotýlku až k šéfování kuchyně ve velkém pražském Interhotelu.
    61%
    Třináctidílný seriál založený na motivech Kinoautomatu (1966), v jehož jednotlivých příbězích rozhodovali o pokračování diváci. Skládal se z vlastního příběhu, natočeného ve spolupráci s Krátkým filmem, a ze záznamu živých studiových vstupů z Kavčích hor. V nich herecký protagonista Josef Dvořák vystupoval v civilu a moderoval divácké hlasování o pokračování děje. Do živých vstupů patřily i prostřihy do pražského centrálního energetického dispečinku a prostřihy na večerní pražské sídliště, odkud diváci hlasovali pomocí zapínání a vypínání světel v domácnosti. Fabulační kostrou seriálu je profesionální i osobní kariéra Svatopluka Kuřátka od kuchaře v malém horském hotýlku až k šéfování kuchyně ve velkém pražském Interhotelu.
    23
  • Dny zrady
    Dny zrady (1973)
    Film
    • Oneplay
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucích k přijetí osudné, ponižující smlouvy. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu, byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    60%
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucích k přijetí osudné, ponižující smlouvy. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu, byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    24
  • Princ Bajaja
    Princ Bajaja (1971)
    FilmRole: král
    • Oneplay
    Hrdinou je mladý princ, který se po smrti rodičů vydává do světa. Při svém putování se seznámí s kouzelným mluvícím koněm a zamiluje se do krásné princezny Slavěny. Na radu svého koně si zaváže jedno oko, předstírá němotu a vstoupí do služeb zámeckého zahradníka. Podle zvuků, které vydává, mu začnou přezdívat Bajaja. Když se však objeví drak a žádá princeznu, jinak zničí celé království, oblékne Bajaja zbroj a na svém koni princeznu zachrání. Splní však slib, který koni dal a odjíždí z místa boje nepoznán. Toho využije podlý Černý rytíř a pod hrozbou si vynutí princezninu přísahu, že to byl on, kdo ji zachránil. Ale jak už to v pohádkách bývá, nakonec všechno dobře dopadne.
    59%
    Hrdinou je mladý princ, který se po smrti rodičů vydává do světa. Při svém putování se seznámí s kouzelným mluvícím koněm a zamiluje se do krásné princezny Slavěny. Na radu svého koně si zaváže jedno oko, předstírá němotu a vstoupí do služeb zámeckého zahradníka. Podle zvuků, které vydává, mu začnou přezdívat Bajaja. Když se však objeví drak a žádá princeznu, jinak zničí celé království, oblékne Bajaja zbroj a na svém koni princeznu zachrání. Splní však slib, který koni dal a odjíždí z místa boje nepoznán. Toho využije podlý Černý rytíř a pod hrozbou si vynutí princezninu přísahu, že to byl on, kdo ji zachránil. Ale jak už to v pohádkách bývá, nakonec všechno dobře dopadne.
    25
  • Boty plné vody
    Boty plné vody (1976)
    FilmRole: 2. Silvestr - host
    59%
    26
  • Putování Jana Amose
    Putování Jana Amose (1983)
    FilmRole: kněz
    Výpravný, dvojdílný přepis zachycuje strastiplné osudy českého velikána Jana Amose Komenského, po bělohorské katastrofě donuceného opustit vlast. Líčí jeho setkání s různými evropskými osobnostmi 17. století - se švédskou královnou, s umělci i vědci. Zdůrazňuje hrdinovu ušlechtilost, ale také vnitřní odolnost, která mu dovoluje překonat řadu soukromých i pracovních tragédií. Součástí příběhu se stává zhmotněné podobenství Labyrint světa a ráj srdce. Pojetí Komenského je však sošně neživotné a zejména je z něho vyzmizíkována náboženská rovina. Zjednodušující životopis se proto neubránil školometské suchopárnosti.
    58%
    Výpravný, dvojdílný přepis zachycuje strastiplné osudy českého velikána Jana Amose Komenského, po bělohorské katastrofě donuceného opustit vlast. Líčí jeho setkání s různými evropskými osobnostmi 17. století - se švédskou královnou, s umělci i vědci. Zdůrazňuje hrdinovu ušlechtilost, ale také vnitřní odolnost, která mu dovoluje překonat řadu soukromých i pracovních tragédií. Součástí příběhu se stává zhmotněné podobenství Labyrint světa a ráj srdce. Pojetí Komenského je však sošně neživotné a zejména je z něho vyzmizíkována náboženská rovina. Zjednodušující životopis se proto neubránil školometské suchopárnosti.
    27
  • Tajemství zlatého Buddhy
    Tajemství zlatého Buddhy (1973)
    Film
    • Oneplay
    58%
    28
  • Evropa tančila valčík
    Evropa tančila valčík (1989)
    FilmRole: hrabě Hartenberg
    Svůj poslední film zasvětil Otakar Vávra událostem provázejícím výbuch první světové války. Odehrává se v reprezentativních mocenských centrech, na panovnických dvorech ve Vídni, Berlíně i Moskvě. Souběžně rozvíjí osud českého archiváře, který se zaplete se srbským protirakouským odbojem. Ačkoli film je koncipován jako pečlivá dobová rekonstrukce, převažuje ve výsledku plochá ilustrace.
    Žánry:DramaHistorický
    57%
    Svůj poslední film zasvětil Otakar Vávra událostem provázejícím výbuch první světové války. Odehrává se v reprezentativních mocenských centrech, na panovnických dvorech ve Vídni, Berlíně i Moskvě. Souběžně rozvíjí osud českého archiváře, který se zaplete se srbským protirakouským odbojem. Ačkoli film je koncipován jako pečlivá dobová rekonstrukce, převažuje ve výsledku plochá ilustrace.
    Žánry:DramaHistorický
    29
  • Na dvoře je kůn, šéfe!
    Na dvoře je kůn, šéfe! (1990)
    FilmRole: zámecký pán
    57%
    30
  • O zatoulané princezně
    O zatoulané princezně (1987)
    FilmRole: Lucifer
    • Oneplay
    56%
    31
  • Na konci světa
    Na konci světa (1975)
    FilmRole: Nývlt
    55%
    32
  • Dospěláci můžou všechno
    Dospěláci můžou všechno (1970)
    FilmRole: ředitel Výzkumného ústavu
    Dr. Dvořák je předním pracovníkem výzkumného ústavu, který se podílí na vývoji látky, jež má umožnit zvětšování živé hmoty. To má v budoucnu vyřešit zásobování lidstva potravinami, neboť např. z jedné takové gigantické krávy je možno získat i tisíce bifteků. Zatím je však výzkum ve fázi, kdy je k dispozici pouze přípravek pro zmenšování živých organizmů.
    Jeho synovi Míšovi se zdá, že ho nejen tatínek, ale všichni dospěláci jen peskují a nabývá dojmu, že dospěláci můžou všechno. Při jedné návštěvě výzkumného ústavu si malý Míša hraje s chemikáliemi a zapříčiní, že se jeho tatínek nedopatřením napije látky, po které se zmenší na křičící miminko. Malý Míša ho chce utišit rohlíkem, který však předtím namočí v kádince, ve které smíchal nějaké chemikálie. Jakmile si tatínek-miminko cucne rohlíku, poněkud se zvětší.
    Míša okamžitě pochopí, jakou látku připravil, a neváhá a napije se jí. Rázem se stává dospělákem. Netuší však, že být dospělákem není jen tak.
    Žánry:KomedieRodinný
    53%
    Dr. Dvořák je předním pracovníkem výzkumného ústavu, který se podílí na vývoji látky, jež má umožnit zvětšování živé hmoty. To má v budoucnu vyřešit zásobování lidstva potravinami, neboť např. z jedné takové gigantické krávy je možno získat i tisíce bifteků. Zatím je však výzkum ve fázi, kdy je k dispozici pouze přípravek pro zmenšování živých organizmů.
    Jeho synovi Míšovi se zdá, že ho nejen tatínek, ale všichni dospěláci jen peskují a nabývá dojmu, že dospěláci můžou všechno. Při jedné návštěvě výzkumného ústavu si malý Míša hraje s chemikáliemi a zapříčiní, že se jeho tatínek nedopatřením napije látky, po které se zmenší na křičící miminko. Malý Míša ho chce utišit rohlíkem, který však předtím namočí v kádince, ve které smíchal nějaké chemikálie. Jakmile si tatínek-miminko cucne rohlíku, poněkud se zvětší.
    Míša okamžitě pochopí, jakou látku připravil, a neváhá a napije se jí. Rázem se stává dospělákem. Netuší však, že být dospělákem není jen tak.
    Žánry:KomedieRodinný
    33
  • Tam, kde hnízdí čápi
    Tam, kde hnízdí čápi (1976)
    FilmRole: Šindler
    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.
    36%
    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.
    34
  • Stavení
    Stavení (1991)
    FilmRole: ovčák
    32%
    35
  • Za volantem nepřítel
    Za volantem nepřítel (1975)
    FilmRole: Bláha
    V éře normalizace nalezneme jen málo takových filmů, které by odhalovaly rejdy protisocialistických sil v roce 1968 ještě zavileji než tento politický pamflet Karla Steklého. Režisér svůj příběh zasadil do atraktivního taxikářského prostředí, kde se také poctiví a čestní komunisté s uvážlivým ředitelem podniku v čele stávají obětí zakuklených padouchů. Ideologická klišé, těžkopádná inscenace a naprosto toporné vypravěčské uchopení musely být zřejmé už v době vzniku, nyní se film již blíží k nezamýšlené sebeparodii.
    23%
    V éře normalizace nalezneme jen málo takových filmů, které by odhalovaly rejdy protisocialistických sil v roce 1968 ještě zavileji než tento politický pamflet Karla Steklého. Režisér svůj příběh zasadil do atraktivního taxikářského prostředí, kde se také poctiví a čestní komunisté s uvážlivým ředitelem podniku v čele stávají obětí zakuklených padouchů. Ideologická klišé, těžkopádná inscenace a naprosto toporné vypravěčské uchopení musely být zřejmé už v době vzniku, nyní se film již blíží k nezamýšlené sebeparodii.
    36

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.