Alberto Moravia: Nejlepší filmy a seriály

7.3

Alberto Moravia: Filmy a seriály

  • Horalka
    Horalka (1960)
    Film
    79%
    1
  • Konformista
    Konformista (1971)
    Film
    • iTunes
    Italský režisér Bernardo Bertolucci použil ve svém filmu Konformista jako předlohu stejnojmenný román svého krajana, významného spisovatele Alberta Moravii, aby se zaměřil na nedávnou minulost a podal psychologický portrét muže, který se zaprodal fašistickému režimu. Záporným hrdinou je mladý intelektuál, jenž si z rodinného prostředí a mladistvých prožitků vypěstoval komplexy, pocit viny a výlučnosti, podvědomě i záměrně se snaží překonat vnitřní zábrany přizpůsobením, zařazením do normálnosti, průměru. A tím je pro něho nejen co nejkonvenčnější sňatek a typicky maloměšťácká domácnost, nýbrž i co nejtěsnější přimknutí k oficiálnímu proudu doby. Jelikož žije v Itálii třicátých let, znamená to službu fašistickému režimu bez skrupulí. Proto přijme i úkol provést politickou vraždu na antifašistickém emigrantovi a na podstatě věci nic nemění, že neuspěje. Po Mussoliniho pádu se okamžitě zříká všeho, čemu dosud slepě sloužil, a je ochoten být znovu konformistou, přizpůsobit se komukoliv a čemukoliv. Film byl doporučen pro II. distribuční okruh.
    77%
    Italský režisér Bernardo Bertolucci použil ve svém filmu Konformista jako předlohu stejnojmenný román svého krajana, významného spisovatele Alberta Moravii, aby se zaměřil na nedávnou minulost a podal psychologický portrét muže, který se zaprodal fašistickému režimu. Záporným hrdinou je mladý intelektuál, jenž si z rodinného prostředí a mladistvých prožitků vypěstoval komplexy, pocit viny a výlučnosti, podvědomě i záměrně se snaží překonat vnitřní zábrany přizpůsobením, zařazením do normálnosti, průměru. A tím je pro něho nejen co nejkonvenčnější sňatek a typicky maloměšťácká domácnost, nýbrž i co nejtěsnější přimknutí k oficiálnímu proudu doby. Jelikož žije v Itálii třicátých let, znamená to službu fašistickému režimu bez skrupulí. Proto přijme i úkol provést politickou vraždu na antifašistickém emigrantovi a na podstatě věci nic nemění, že neuspěje. Po Mussoliniho pádu se okamžitě zříká všeho, čemu dosud slepě sloužil, a je ochoten být znovu konformistou, přizpůsobit se komukoliv a čemukoliv. Film byl doporučen pro II. distribuční okruh.
    2
  • Posedlost
    Posedlost (1944)
    Film

    První z mnoha kultivovaných opusů Luchina Viscontiho považovaný za přímého předchůdce italského neorealismu, který se stal po 2. sv. válce určujícím směrem evropské kinematografie. Příběh smrtonosné vášně Visconti volně natočil podle proslulého románu Jamese Caina Pošťák zvoní vždycky dvakrát (pamatujete na verzi s Anjelicou Hustonovou a Jackem?), klasického představitele amerického detektivního žánru drsná škola. Režisér zasadil děj do nehostinné italské krajiny zmítající se ve válečné krizi, bídě a kriminalitě. Přestože se autor nemohl vlivem nacistické cenzury (film byl natočen v roce 1942, za Mussolliniho režimu) vyjádřit otevřeně, byl jeho pokus záhy zakázán a stal se legendou mezi nadcházejícími režiséry. Ze všeho nejvíce je patrně uchvátil důraz na realistickou Itálii a sociální problémy kraje, které zmítají milostným trojúhelníkem. (Martin Jiroušek)

    75%

    První z mnoha kultivovaných opusů Luchina Viscontiho považovaný za přímého předchůdce italského neorealismu, který se stal po 2. sv. válce určujícím směrem evropské kinematografie. Příběh smrtonosné vášně Visconti volně natočil podle proslulého románu Jamese Caina Pošťák zvoní vždycky dvakrát (pamatujete na verzi s Anjelicou Hustonovou a Jackem?), klasického představitele amerického detektivního žánru drsná škola. Režisér zasadil děj do nehostinné italské krajiny zmítající se ve válečné krizi, bídě a kriminalitě. Přestože se autor nemohl vlivem nacistické cenzury (film byl natočen v roce 1942, za Mussolliniho režimu) vyjádřit otevřeně, byl jeho pokus záhy zakázán a stal se legendou mezi nadcházejícími režiséry. Ze všeho nejvíce je patrně uchvátil důraz na realistickou Itálii a sociální problémy kraje, které zmítají milostným trojúhelníkem. (Martin Jiroušek)

    3
  • Včera, dnes a zítra
    Včera, dnes a zítra (1963)
    Film
    • iVysílání
    Včera, dnes a zítra je italské komediální povídkový film, který se skládá ze tří samostatných příběhů, jež oslavují různé aspekty lásky a lidské povahy. Režie se ujal Vittorio De Sica, jeden z průkopníků italského neorealismu, a hlavní role ztvárnili Sophia Loren a Marcello Mastroianni. První příběh, "Adelina", se odehrává v Neapoli, kde Adelina (Sophia Loren) prodává na černém trhu cigaret, aby uživila svou rodinu, zatímco její manžel (Marcello Mastroianni) je nezaměstnaný. Když na ni vydají zatykač za neplacení pokut, zjistí, že podle italského práva nemůže být zatčena, pokud je těhotná nebo do šesti měsíců po porodu. Druhý segment, "Anna", představuje bohatou milánskou dámu (Sophia Loren), která provádí svého milence (Marcello Mastroianni) po městě ve svém nablýskaném Rolls-Roycu. Třetí část, "Mara", vypráví o Římě, kde má Mara (Sophia Loren), atraktivní prostitutka, nečekaný vliv na mladého seminaristu, který se do ní zamiluje. Mara a její klient (Marcello Mastroianni) se pak zapletou do neobvyklého a místy komického přátelství.
    74%
    Včera, dnes a zítra je italské komediální povídkový film, který se skládá ze tří samostatných příběhů, jež oslavují různé aspekty lásky a lidské povahy. Režie se ujal Vittorio De Sica, jeden z průkopníků italského neorealismu, a hlavní role ztvárnili Sophia Loren a Marcello Mastroianni. První příběh, "Adelina", se odehrává v Neapoli, kde Adelina (Sophia Loren) prodává na černém trhu cigaret, aby uživila svou rodinu, zatímco její manžel (Marcello Mastroianni) je nezaměstnaný. Když na ni vydají zatykač za neplacení pokut, zjistí, že podle italského práva nemůže být zatčena, pokud je těhotná nebo do šesti měsíců po porodu. Druhý segment, "Anna", představuje bohatou milánskou dámu (Sophia Loren), která provádí svého milence (Marcello Mastroianni) po městě ve svém nablýskaném Rolls-Roycu. Třetí část, "Mara", vypráví o Římě, kde má Mara (Sophia Loren), atraktivní prostitutka, nečekaný vliv na mladého seminaristu, který se do ní zamiluje. Mara a její klient (Marcello Mastroianni) se pak zapletou do neobvyklého a místy komického přátelství.
    4
  • Pohrdání
    Pohrdání (1963)
    Film
    73%
    5
  • I delfini
    I delfini (1960)
    Film
    71%
    6
  • From a Roman Balcony
    From a Roman Balcony (1960)
    Film
    70%
    7
  • Škoda, žes taková potvora
    Škoda, žes taková potvora (1954)
    Film
    70%
    8
  • Noc plná překvapení
    Noc plná překvapení (1960)
    Film
    69%
    9
  • Provinciale, La
    Provinciale, La (1953)
    Film
    Neustále rostoucí popularita Giny Lollobrigidy byla rozhodně trumfem u pokladen kin, když byl italský film La Provinciale distribuován do USA pod názvem The Wayward Wife. Lollobrigida se skvěle zhostila role Cemy, utrápené dívky z malého města, v tomto napínavém dramatu. Cema je svedena mladíkem, který se ukáže být příbuzným, a je vyhozena z domova. Ve snaze o jistotu se impulzivně provdá za vědeckého profesora Franca Vagnuzziho (Gabriele Ferzetti). Cema se ve svém manželství nudí a neuvědomuje si skutečnou hodnotu svého milujícího manžela, dokud není téměř pozdě. Původní délka filmu, 118 minut, byla pro americkou distribuci zkrácena.
    Žánry:Drama
    68%
    Neustále rostoucí popularita Giny Lollobrigidy byla rozhodně trumfem u pokladen kin, když byl italský film La Provinciale distribuován do USA pod názvem The Wayward Wife. Lollobrigida se skvěle zhostila role Cemy, utrápené dívky z malého města, v tomto napínavém dramatu. Cema je svedena mladíkem, který se ukáže být příbuzným, a je vyhozena z domova. Ve snaze o jistotu se impulzivně provdá za vědeckého profesora Franca Vagnuzziho (Gabriele Ferzetti). Cema se ve svém manželství nudí a neuvědomuje si skutečnou hodnotu svého milujícího manžela, dokud není téměř pozdě. Původní délka filmu, 118 minut, byla pro americkou distribuci zkrácena.
    Žánry:Drama
    10
  • Noia, La
    Noia, La (1963)
    Film
    68%
    11
  • Římanka
    Římanka (1954)
    Film
    V Římě fašistické éry se mladičká modelka Adriana po nešťastné romanci propadne do morálního bahna prostituce. Jedním z jejích klientů je také student a odbojář Mino, do něhož se dívka zamiluje. Od mladíka nevyžaduje projevy náklonosti, ale úplně jí stačí jeho občasná přítomnost. V neutěšené době se tak Adriana oddává vizi nového začátku a snům o společném životě s Minem. Předlohou byl román Alberta Moravii, jenž se také podílel na scénáři.
    67%
    V Římě fašistické éry se mladičká modelka Adriana po nešťastné romanci propadne do morálního bahna prostituce. Jedním z jejích klientů je také student a odbojář Mino, do něhož se dívka zamiluje. Od mladíka nevyžaduje projevy náklonosti, ale úplně jí stačí jeho občasná přítomnost. V neutěšené době se tak Adriana oddává vizi nového začátku a snům o společném životě s Minem. Předlohou byl román Alberta Moravii, jenž se také podílel na scénáři.
    12
  • Dastforoush
    Dastforoush (1987)
    Film
    Film se skládá ze tří epizod, které zkoumají životy chudých a zoufalých lidí v Íránu. V první epizodě velmi chudý pár s mnoha postiženými dětmi opustí své novorozené dítě v naději, že bude mít lepší budoucnost. Ve druhé epizodě se mentálně postižený a izolovaný mladý muž snaží postarat o svou senilní matku, která je téměř na smrt. Ve třetí epizodě se zbabělý a zoufalý podomní obchodník snaží uprchnout před svým šéfem.
    67%
    Film se skládá ze tří epizod, které zkoumají životy chudých a zoufalých lidí v Íránu. V první epizodě velmi chudý pár s mnoha postiženými dětmi opustí své novorozené dítě v naději, že bude mít lepší budoucnost. Ve druhé epizodě se mentálně postižený a izolovaný mladý muž snaží postarat o svou senilní matku, která je téměř na smrt. Ve třetí epizodě se zbabělý a zoufalý podomní obchodník snaží uprchnout před svým šéfem.
    13
  • Un colpo di pistola
    Un colpo di pistola (1942)
    Film
    67%
    14
  • Gli indifferenti
    Gli indifferenti (1964)
    Film
    65%
    15
  • The River Girl
    The River Girl (1954)
    Film
    Když venkovské děvče Nives opustí pašerák Gino Lodi, zradí ho policii. Policista Enzo Cinti, který Nives miluje, ji vystopuje do rákosových polí u řeky Pád, kde pracuje jako dělnice, aby uživila sebe a malého syna, a varuje ji, že Gino uprchl z vězení a hledá pomstu. Ona odmítne jeho nabídku ochrany. Gino najde Nives, která truchlí nad utonutím jejich syna. Vzdá se policii a pak kráčí po boku Nives v pohřebním průvodu.
    Žánry:Drama
    64%
    Když venkovské děvče Nives opustí pašerák Gino Lodi, zradí ho policii. Policista Enzo Cinti, který Nives miluje, ji vystopuje do rákosových polí u řeky Pád, kde pracuje jako dělnice, aby uživila sebe a malého syna, a varuje ji, že Gino uprchl z vězení a hledá pomstu. Ona odmítne jeho nabídku ochrany. Gino najde Nives, která truchlí nad utonutím jejich syna. Vzdá se policii a pak kráčí po boku Nives v pohřebním průvodu.
    Žánry:Drama
    16
  • Nesnadná láska
    Nesnadná láska (1962)
    Film
    60%
    17
  • Racconti d'estate
    Racconti d'estate (1958)
    Film
    Je léto. Je to ideální čas na lásku, zvlášť na tak romantickém místě, jako je záliv Tigullio. Různé příběhy: Dorina hledá bohatého milence; Clara se zakouká do mladého Waltera, zatímco její dcera Lina se ji snaží zachránit; Aristarco se vzdal kariéry, aby následoval Adu, ale líbí se mu Jacqueline; Renátě nabízí manžel Ferrariho, aby získal peníze; Marcello, který vydává Micheline do Francie, zmešká vlak a zamiluje se do ní.
    60%
    Je léto. Je to ideální čas na lásku, zvlášť na tak romantickém místě, jako je záliv Tigullio. Různé příběhy: Dorina hledá bohatého milence; Clara se zakouká do mladého Waltera, zatímco její dcera Lina se ji snaží zachránit; Aristarco se vzdal kariéry, aby následoval Adu, ale líbí se mu Jacqueline; Renátě nabízí manžel Ferrariho, aby získal peníze; Marcello, který vydává Micheline do Francie, zmešká vlak a zamiluje se do ní.
    18
  • Římské povídky
    Římské povídky (1955)
    Film
    Italský barevný širokoúhlý film podle stejnojmenné knihy Alberta Moravia. Veseloherní formou vypráví několik příhod ze života čtyř dnešních italských mladíků, jejichž morálka je narušena válkou a ještě více poválečnou nezaměstnaností. Tři z nich jsou sice ochotni pracovat a žít řádným životem, ale příliš podléhají čtvrtému, lehkomyslnému a bezcharakternímu Alvarovi, který více než na poctivou práci myslí na nejrůznější způsoby, jak vydělat peníze bez práce – třeba nečestným nebo dokonce nezákonným způsobem. Žádný z jeho plánů, k nimž svede i své tři kamarády, se však nepodaří: ani „černý prodej“ vstupenek na fotbalový zápas, ani rafinovaná akce prosebných dopisů bohatým lidem, ani snaha rozměnit padělané bankovky. Při posledním triku, který Alvaro vymyslel – vydávat se za mravnostní policii a vydírat milenecké páry v nočních parcích – jsou jeho tři společníci dopadeni skutečnou policií. Noc strávená ve vyšetřovací vazbě, a zejména strach před dlouholetým vězením, je definitivně odtrhne od Alvara a vrátí k řádnému životu. Alvaro si sice také najde poctivé zaměstnání, ale přitom hledá nové společníky, kteří by byli ochotni dále provádět jeho divoké plány na snadné zbohatnutí. (FILMOVÝ PŘEHLED 35 / 1957)
    Žánry:Komedie
    55%
    Italský barevný širokoúhlý film podle stejnojmenné knihy Alberta Moravia. Veseloherní formou vypráví několik příhod ze života čtyř dnešních italských mladíků, jejichž morálka je narušena válkou a ještě více poválečnou nezaměstnaností. Tři z nich jsou sice ochotni pracovat a žít řádným životem, ale příliš podléhají čtvrtému, lehkomyslnému a bezcharakternímu Alvarovi, který více než na poctivou práci myslí na nejrůznější způsoby, jak vydělat peníze bez práce – třeba nečestným nebo dokonce nezákonným způsobem. Žádný z jeho plánů, k nimž svede i své tři kamarády, se však nepodaří: ani „černý prodej“ vstupenek na fotbalový zápas, ani rafinovaná akce prosebných dopisů bohatým lidem, ani snaha rozměnit padělané bankovky. Při posledním triku, který Alvaro vymyslel – vydávat se za mravnostní policii a vydírat milenecké páry v nočních parcích – jsou jeho tři společníci dopadeni skutečnou policií. Noc strávená ve vyšetřovací vazbě, a zejména strach před dlouholetým vězením, je definitivně odtrhne od Alvara a vrátí k řádnému životu. Alvaro si sice také najde poctivé zaměstnání, ale přitom hledá nové společníky, kteří by byli ochotni dále provádět jeho divoké plány na snadné zbohatnutí. (FILMOVÝ PŘEHLED 35 / 1957)
    Žánry:Komedie
    19
  • Manželé a milenci
    Manželé a milenci (1991)
    Film
    Sex. Slovo s množstvím významů. Může znamenat lásku. Nebo kontrolu. I vášeň. Stejně tak - masochismus... Pro pár lidí sex znamená překročení určité hranice, za kterou není radno jít. Těchto několik jedinců je přitahováno do sexuálního nebezpečí silou, které nemohou odolat. Sex však může znamenat i sebezničení. Experimentovat se sexem znamená vydat se na nebezpečnou cestu. Přijít do této neprozkoumané říše může stát muže i ženu ztrátu vlastní duše. Málo lidí je schopno uskutečnit tento nedobrovolný průzkum. Jen pár šťastlivců se vrátí, aniž by byli navždy poznamenáni. A to je příběh zvláštního manželského svazku Stephena (Julian Sands) a Aliny (Joanna Pacula), kterým asistuje dobrovolný milenec Paolo (Tchéky Karyo)...
    Žánry:Drama
    53%
    Sex. Slovo s množstvím významů. Může znamenat lásku. Nebo kontrolu. I vášeň. Stejně tak - masochismus... Pro pár lidí sex znamená překročení určité hranice, za kterou není radno jít. Těchto několik jedinců je přitahováno do sexuálního nebezpečí silou, které nemohou odolat. Sex však může znamenat i sebezničení. Experimentovat se sexem znamená vydat se na nebezpečnou cestu. Přijít do této neprozkoumané říše může stát muže i ženu ztrátu vlastní duše. Málo lidí je schopno uskutečnit tento nedobrovolný průzkum. Jen pár šťastlivců se vrátí, aniž by byli navždy poznamenáni. A to je příběh zvláštního manželského svazku Stephena (Julian Sands) a Aliny (Joanna Pacula), kterým asistuje dobrovolný milenec Paolo (Tchéky Karyo)...
    Žánry:Drama
    20
  • Voyeur
    Voyeur (1994)
    Film
    Profesor francouzské literatury Dodo se nachází v hluboké depresi, neboť jej opustila jeho žena Silvia. Dodo se stává pasivním pozorovatelem dění okolo a je zničen opovržením, které k němu cítí jeho bývalá žena. Přesto se objevují ženy, krásné a svůdné, které dráždí jeho mysl. Dodo však není schopen jednat, takže se zdá, že všichni kolem něj žijí mnohem naplněnějším životem. Dokud si pomalu neuvědomí, kdo je vlastně jeho protivníkem...
    Žánry:DramaErotický
    52%
    Profesor francouzské literatury Dodo se nachází v hluboké depresi, neboť jej opustila jeho žena Silvia. Dodo se stává pasivním pozorovatelem dění okolo a je zničen opovržením, které k němu cítí jeho bývalá žena. Přesto se objevují ženy, krásné a svůdné, které dráždí jeho mysl. Dodo však není schopen jednat, takže se zdá, že všichni kolem něj žijí mnohem naplněnějším životem. Dokud si pomalu neuvědomí, kdo je vlastně jeho protivníkem...
    Žánry:DramaErotický
    21
  • L'attenzione
    L'attenzione (1985)
    Film
    43%
    22
  • Ich und Er
    Ich und Er (1988)
    Film
    43%
    23

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.