Samuel Adamcík: Nejlepší filmy a seriály

6.6

Samuel Adamcík: Filmy a seriály

  • Tajemství hradu v Karpatech
    Tajemství hradu v Karpatech (1981)
    FilmRole: kmet na peci
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • KVIFF TV
    V Karpatském království stojí nad vesnicí Vyšné Vlkodlaky tajemný hrad, jehož majitelem je baron Gorc z Gorců. Na jeho objednávku sestrojil šílený vědec Orfanik zvláštní přístroj, který pomocí světelných paprsků vytváří iluzi skutečnosti. Tento "dálkovid", zrozený ve fantazii spisovatele Julesa Verna, předběhl o sto let vznik televize. Jak to bylo vlastně s prvním filmovým představením a s objevem televize, odhalí po mnoha dobrodružstvích při pátrání ve strašidelném hradním labyrintu hrabě Felix Teleke z Tölökö, hlavní postava filmového příběhu, který je třetí společnou prací scenáristy Jiřího Brdečky a režiséra Oldřicha Lipského. Parodie na verneovské vědecko-fantastické romány je inspirována pozapomenutým dílem slavného francouzského spisovatele Tajemný hrad v Karpatech a obohacena o nové prvky, například o "karpatský" folklór, pro nějž byl vytvořen i vlastní jazyk.
    Žánry:Komedie
    81%
    V Karpatském království stojí nad vesnicí Vyšné Vlkodlaky tajemný hrad, jehož majitelem je baron Gorc z Gorců. Na jeho objednávku sestrojil šílený vědec Orfanik zvláštní přístroj, který pomocí světelných paprsků vytváří iluzi skutečnosti. Tento "dálkovid", zrozený ve fantazii spisovatele Julesa Verna, předběhl o sto let vznik televize. Jak to bylo vlastně s prvním filmovým představením a s objevem televize, odhalí po mnoha dobrodružstvích při pátrání ve strašidelném hradním labyrintu hrabě Felix Teleke z Tölökö, hlavní postava filmového příběhu, který je třetí společnou prací scenáristy Jiřího Brdečky a režiséra Oldřicha Lipského. Parodie na verneovské vědecko-fantastické romány je inspirována pozapomenutým dílem slavného francouzského spisovatele Tajemný hrad v Karpatech a obohacena o nové prvky, například o "karpatský" folklór, pro nějž byl vytvořen i vlastní jazyk.
    Žánry:Komedie
    1
  • Kým kohút nezaspieva
    Kým kohút nezaspieva (1972)
    Film
    79%
    2
  • Štyridsaťštyri
    Štyridsaťštyri (1958)
    Film
    78%
    3
  • Tisícročná včela
    Tisícročná včela (1983)
    FilmRole: Orfanides
    • Netflix
    • iTunes
    • KVIFF TV
    • +1
    77%
    4
  • Jánosík
    Jánosík (1963)
    FilmRole: páter Domanič
    Nesmrtelná legenda o zbojnickém hrdinovi Jánošíkovi, který bohatým bral a chudým dával, je stále vděčným námětem různých uměleckých zpracování. Třetí filmová verze, která byla natočena na Kolibě v letech 1962-63, vznikla u příležitosti 250. výročí Jánošíkovy smrti. Námět, scénář i režie této velkolepé historické fresky jsou dílem Palo Bielika - původního hereckého představitele Jánošíka z české Fričovy filmové verze z roku 1935. Zajímavé je, že hlavní roli nesvěřil zkušený herec žádnému z herců, ale mladému lékaři z Ilavy, Františku Kuchtovi. Neokoukaná tvář tak vtiskla celému filmovému vyprávění silný, realistický nádech.
    76%
    Nesmrtelná legenda o zbojnickém hrdinovi Jánošíkovi, který bohatým bral a chudým dával, je stále vděčným námětem různých uměleckých zpracování. Třetí filmová verze, která byla natočena na Kolibě v letech 1962-63, vznikla u příležitosti 250. výročí Jánošíkovy smrti. Námět, scénář i režie této velkolepé historické fresky jsou dílem Palo Bielika - původního hereckého představitele Jánošíka z české Fričovy filmové verze z roku 1935. Zajímavé je, že hlavní roli nesvěřil zkušený herec žádnému z herců, ale mladému lékaři z Ilavy, Františku Kuchtovi. Neokoukaná tvář tak vtiskla celému filmovému vyprávění silný, realistický nádech.
    5
  • Rodná zem
    Rodná zem (1954)
    FilmRole: Jaskuliak
    Režisér Josef Mach a slovenský scénárista Ivan Bukovčan vybrali pro první slovenský barevný umělecký film nejzářivější ukázky z nepřeberného bohatství slovenských lidových písní a tanců. Jejich film Rodná zem vypráví příběh děvčat a chlapců, kteří byli objeveni v různých krajích Slovenska instruktorem profesionálního národopisného souboru lidových písní a tanců a kteří se sešli v radostném kolektivu mladých lidových umělců. Tak se stane členkou souboru Verona zpod Tater, traktoristka Žofka ze Zemplína, dělnice Anička z Detvy, dřevorubec Martin, milý Verony, malíř Ferko, jehož talent objevila Žofka, a desítky jiných. Film Rodná zem je oslavou radostné umělecké tvořivosti slovenského lidu a zároveň oslavou krásy slovenské země.
    Režie:Josef Mach
    72%
    Režisér Josef Mach a slovenský scénárista Ivan Bukovčan vybrali pro první slovenský barevný umělecký film nejzářivější ukázky z nepřeberného bohatství slovenských lidových písní a tanců. Jejich film Rodná zem vypráví příběh děvčat a chlapců, kteří byli objeveni v různých krajích Slovenska instruktorem profesionálního národopisného souboru lidových písní a tanců a kteří se sešli v radostném kolektivu mladých lidových umělců. Tak se stane členkou souboru Verona zpod Tater, traktoristka Žofka ze Zemplína, dělnice Anička z Detvy, dřevorubec Martin, milý Verony, malíř Ferko, jehož talent objevila Žofka, a desítky jiných. Film Rodná zem je oslavou radostné umělecké tvořivosti slovenského lidu a zároveň oslavou krásy slovenské země.
    Režie:Josef Mach
    6
  • Sám vojak v poli
    Sám vojak v poli (1964)
    Seriál
    K nacistickému plukovníkovi Berchtoldovi se do malého městečka v okupované Francii dostává zběhlý sovětský důstojník, který tvrdí, že jej zná již od dětství. A skutečně se následně prokáže, že oním zběhem je Němec baron Heinrich von Goldring, syn dávného Berchtoldova přítele. Hned nato se baron stane součástí důstojnického štábu a získává si na svou stranu mnohé, včetně generála Everse. Navazuje také kontakt s dcerou majitelky hotelu, ve kterém pobývá – Francouzkou Monikou Tarvalovou. Na druhé straně mu člen gestapa major Müller nevěří a žádá jeho prošetření. V tu samou chvíli se baron vydává na obchůzku po okolí a dopadne dva francouzské odbojáře – makisty. Namísto toho, aby je nahlásil či rovnou zastřelil, je pokárá za neopatrnost a nechá je odejít. Je tedy evidentní, že důstojník Heinrich von Goldring s nacismem jistě nesympatizuje a domácí odboj je mu více než blízký…
    Režie:Otto Haas
    71%
    K nacistickému plukovníkovi Berchtoldovi se do malého městečka v okupované Francii dostává zběhlý sovětský důstojník, který tvrdí, že jej zná již od dětství. A skutečně se následně prokáže, že oním zběhem je Němec baron Heinrich von Goldring, syn dávného Berchtoldova přítele. Hned nato se baron stane součástí důstojnického štábu a získává si na svou stranu mnohé, včetně generála Everse. Navazuje také kontakt s dcerou majitelky hotelu, ve kterém pobývá – Francouzkou Monikou Tarvalovou. Na druhé straně mu člen gestapa major Müller nevěří a žádá jeho prošetření. V tu samou chvíli se baron vydává na obchůzku po okolí a dopadne dva francouzské odbojáře – makisty. Namísto toho, aby je nahlásil či rovnou zastřelil, je pokárá za neopatrnost a nechá je odejít. Je tedy evidentní, že důstojník Heinrich von Goldring s nacismem jistě nesympatizuje a domácí odboj je mu více než blízký…
    Režie:Otto Haas
    7
  • Posledná bosorka
    Posledná bosorka (1957)
    FilmRole: Dedko
    Slovenské město Trnava se v polovině 18. století pyšní univerzitou, ale jeho řadoví obyvatelé stále ovládá dogmatická víra a strach z tajemných sil. V této době má malíř Peter vytvořit oltářní obraz Umučení svaté Julie. Jako model mu má stát rychtářova žena Aranka, která však nemá nic z výrazu světice. Malíř se vzepře nařízení, obraz zničí a jako nový model si vybere prosté rybářské děvče. To je však později obviněno z čarodějnictví... Dnes již klasický slovenský historický film natočil v roce 1957 režisér Vladimír Bahna. Film, který je zároveň kritikou nesmyslného společenského bezpráví, reprezentoval československou kinematografii na X. MFF v Karlových Varech. (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    70%
    Slovenské město Trnava se v polovině 18. století pyšní univerzitou, ale jeho řadoví obyvatelé stále ovládá dogmatická víra a strach z tajemných sil. V této době má malíř Peter vytvořit oltářní obraz Umučení svaté Julie. Jako model mu má stát rychtářova žena Aranka, která však nemá nic z výrazu světice. Malíř se vzepře nařízení, obraz zničí a jako nový model si vybere prosté rybářské děvče. To je však později obviněno z čarodějnictví... Dnes již klasický slovenský historický film natočil v roce 1957 režisér Vladimír Bahna. Film, který je zároveň kritikou nesmyslného společenského bezpráví, reprezentoval československou kinematografii na X. MFF v Karlových Varech. (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    8
  • Kapitán Dabač
    Kapitán Dabač (1959)
    FilmRole: dedo Michailo
    69%
    9
  • Listy Juliane
    Listy Juliane (1978)
    Film
    Dramatizace novely amerického spisovatele Henryho Jamese. Tento jemný, psychologicky hluboký příběh vypráví mladý literární vědec Henry Jones, který se při hledání dokumentů spojených s romantickým básníkem Jeffrey Aspernem ocitá koncem 19. století v Benátkách. Stále tam žije Juliana Bordereau, kterou Aspern opěvoval ve svém díle a která vlastní velkou část jeho korespondence. Juliana však Jonesovi odmítá cokoli ukázat, protože tyto dopisy jsou jediným pojítkem, které ji poutá k životu. Jones se proto rozhodne uchýlit k lsti. Pod falešným jménem se k Julianě nastěhuje jako nájemník a předstíráním lásky si získá její neteř Tinu, která mu je nakonec ochotna pomoci. Brzy se však ukáže, že taková manipulace s lidmi, i když motivovaná vznešeným cílem, se nevyplácí.
    69%
    Dramatizace novely amerického spisovatele Henryho Jamese. Tento jemný, psychologicky hluboký příběh vypráví mladý literární vědec Henry Jones, který se při hledání dokumentů spojených s romantickým básníkem Jeffrey Aspernem ocitá koncem 19. století v Benátkách. Stále tam žije Juliana Bordereau, kterou Aspern opěvoval ve svém díle a která vlastní velkou část jeho korespondence. Juliana však Jonesovi odmítá cokoli ukázat, protože tyto dopisy jsou jediným pojítkem, které ji poutá k životu. Jones se proto rozhodne uchýlit k lsti. Pod falešným jménem se k Julianě nastěhuje jako nájemník a předstíráním lásky si získá její neteř Tinu, která mu je nakonec ochotna pomoci. Brzy se však ukáže, že taková manipulace s lidmi, i když motivovaná vznešeným cílem, se nevyplácí.
    10
  • Majster kat
    Majster kat (1966)
    Film
    Příběh o nesmiřitelném soupeření a nenávisti dvou bývalých nejlepších kamarádů se odehrává v povodí Dunaje v období, kdy slovenské území okupovali Turci. Bratislavský rybář Richardus a kat Emil Targo by jeden pro druhého položili život, ale nakonec na sebe zanevřou kvůli lásce ke stejné ženě. Ta se jednou málem dostane do harému místního alipaši. Emilova vychloubačnost a sklon k alkoholu způsobí, že muž svého kamaráda zradí a nečestně ho připraví o životní lásku. Nenávist obou mužů je tak veliká, že se i po letech přenáší na jejich děti... Slovenské historické drama z roku 1966 je dílem klasika slovenské kinematografie Paľa Bielika. Dobová kritika tento jeho opus nepřijala vřele, neboť šlo především o divácky atraktivní dobrodružnou podívanou. Hlavní role nesmiřitelných soků ztvárnili Richard Müller a Štefan Kvietik.
    Žánry:Historický
    68%
    Příběh o nesmiřitelném soupeření a nenávisti dvou bývalých nejlepších kamarádů se odehrává v povodí Dunaje v období, kdy slovenské území okupovali Turci. Bratislavský rybář Richardus a kat Emil Targo by jeden pro druhého položili život, ale nakonec na sebe zanevřou kvůli lásce ke stejné ženě. Ta se jednou málem dostane do harému místního alipaši. Emilova vychloubačnost a sklon k alkoholu způsobí, že muž svého kamaráda zradí a nečestně ho připraví o životní lásku. Nenávist obou mužů je tak veliká, že se i po letech přenáší na jejich děti... Slovenské historické drama z roku 1966 je dílem klasika slovenské kinematografie Paľa Bielika. Dobová kritika tento jeho opus nepřijala vřele, neboť šlo především o divácky atraktivní dobrodružnou podívanou. Hlavní role nesmiřitelných soků ztvárnili Richard Müller a Štefan Kvietik.
    Žánry:Historický
    11
  • Vivat Beňovský
    Vivat Beňovský (1975)
    Minisérie
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází ho na dlouhé, dobrodružné cestě a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu, až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy ho zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    Režie:Igor Ciel
    66%
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází ho na dlouhé, dobrodružné cestě a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu, až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy ho zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    Režie:Igor Ciel
    12
  • Príbeľská vzbura Janka Kráľa
    Príbeľská vzbura Janka Kráľa (1978)
    Film
    Děj se odehrává v revolučním roce 1848. Zavede nás do Príbelic, kam se po březnové revoluci vrací z Pešti Janko Kráľ, aby se spolu se svým přítelem, učitelem Jánem Rotaridesem,známými Dvanácti body, seznámil slovenský lid. Byly odhlasovány na posledním uherském sněmu v Bratislavě s příslibem svobody a rovnoprávnosti pro Slováky.
    Žánry:Drama
    66%
    Děj se odehrává v revolučním roce 1848. Zavede nás do Príbelic, kam se po březnové revoluci vrací z Pešti Janko Kráľ, aby se spolu se svým přítelem, učitelem Jánem Rotaridesem,známými Dvanácti body, seznámil slovenský lid. Byly odhlasovány na posledním uherském sněmu v Bratislavě s příslibem svobody a rovnoprávnosti pro Slováky.
    Žánry:Drama
    13
  • Vlčie diery
    Vlčie diery (1948)
    Film
    Léto 1944. Bratři Matúš a Ondrej Svrčinovci se mají rádi, ale je mezi nimi i napětí – oběma se totiž líbí stejná dívka, Anča Hucová. Oni i jejich další dva bratři Jano a Štefan se setkávají doma po návratu z různých koutů Evropy. Matúš utekl z nucených prací v Německu, Ondrej se vrátil z ruské fronty, Jano pro změnu z italské a Štefan přijel ze studií. Jenže sourozenci se doma příliš neohřejí. Uprchlík Matúš nesmí zůstat doma, a tak se přidá k dřevorubci Ondrejovi a uchýlí se s ním do hor. Tam jednou zachrání bratrovi život. Těžce zraněný Ondrej zůstane doma, zatímco ostatní bratři se přes jeho protesty přidají k partyzánům. Německý teror, řízený velitelem Thielem, totiž nezná hranic, a boj proti němu si vyžaduje ty největší oběti...
    Žánry:DramaVálečný
    65%
    Léto 1944. Bratři Matúš a Ondrej Svrčinovci se mají rádi, ale je mezi nimi i napětí – oběma se totiž líbí stejná dívka, Anča Hucová. Oni i jejich další dva bratři Jano a Štefan se setkávají doma po návratu z různých koutů Evropy. Matúš utekl z nucených prací v Německu, Ondrej se vrátil z ruské fronty, Jano pro změnu z italské a Štefan přijel ze studií. Jenže sourozenci se doma příliš neohřejí. Uprchlík Matúš nesmí zůstat doma, a tak se přidá k dřevorubci Ondrejovi a uchýlí se s ním do hor. Tam jednou zachrání bratrovi život. Těžce zraněný Ondrej zůstane doma, zatímco ostatní bratři se přes jeho protesty přidají k partyzánům. Německý teror, řízený velitelem Thielem, totiž nezná hranic, a boj proti němu si vyžaduje ty největší oběti...
    Žánry:DramaVálečný
    14
  • Zbehovia a pútnici
    Zbehovia a pútnici (1968)
    FilmRole: Porun (segment "Dominika")
    64%
    15
  • Dáždnik svätého Petra
    Dáždnik svätého Petra (1958)
    Film
    • Netflix
    64%
    16
  • Do zbrane, kuruci!
    Do zbrane, kuruci! (1974)
    Film
    Roku 1831 propuklo na Slovensku velké povstání, zapříčiněné nejen útiskem, hladomorem a vykořisťováním, ale také poplašnými zvěstmi o trávení studní. Protože hrozilo rozšíření cholerové epidemie, úřady rozhodly o plošné dezinfekci vody - a nevzdělaní vesničané v tom spatřovali vražedné úklady. I když bylo povstání neorganizované, vyskytla se mezi vzbouřenci skupinka uvědomělejších buřičů. Vznikl příkladný revoluční plakátek o tom, že utlačovaným nezbývá nic jiného než vzpoura a že právě oni se stávají morálními vítězi, i když prohrají.
    Žánry:DramaHistorický
    62%
    Roku 1831 propuklo na Slovensku velké povstání, zapříčiněné nejen útiskem, hladomorem a vykořisťováním, ale také poplašnými zvěstmi o trávení studní. Protože hrozilo rozšíření cholerové epidemie, úřady rozhodly o plošné dezinfekci vody - a nevzdělaní vesničané v tom spatřovali vražedné úklady. I když bylo povstání neorganizované, vyskytla se mezi vzbouřenci skupinka uvědomělejších buřičů. Vznikl příkladný revoluční plakátek o tom, že utlačovaným nezbývá nic jiného než vzpoura a že právě oni se stávají morálními vítězi, i když prohrají.
    Žánry:DramaHistorický
    17
  • A poběžím až na kraj světa
    A poběžím až na kraj světa (1980)
    Film
    62%
    18
  • Katka
    Katka (1949)
    Film
    61%
    19
  • Velká samota
    Velká samota (1960)
    FilmRole: Esterka
    59%
    20
  • V piatok trinásteho
    V piatok trinásteho (1954)
    Film
    59%
    21
  • Tango pre medveďa
    Tango pre medveďa (1967)
    Film
    59%
    22
  • Priehrada
    Priehrada (1950)
    FilmRole: Valent
    54%
    23
  • Stretnutie
    Stretnutie (1975)
    Film
    V 70. letech se klasik slovenské kinematografie Paľo Bielik připomněl ještě dvěma scénáři, které však natočil někdo jiný. V obou případech se však přidržoval žádoucích ideologických témat, v tomto případě odvěkého přátelství prostých Slováků s ruským obyvatelstvem. Patetický, ale přitom neuměle vyprávěný příběh se dokonce klene od první světové války, kdy hrdinové dobrovolně končí v ruském zajetí, až k druhé světové válce, kdy ruští vojáci s nasazením vlastního života přinesli i na Slovensko mír a svobodu.
    50%
    V 70. letech se klasik slovenské kinematografie Paľo Bielik připomněl ještě dvěma scénáři, které však natočil někdo jiný. V obou případech se však přidržoval žádoucích ideologických témat, v tomto případě odvěkého přátelství prostých Slováků s ruským obyvatelstvem. Patetický, ale přitom neuměle vyprávěný příběh se dokonce klene od první světové války, kdy hrdinové dobrovolně končí v ruském zajetí, až k druhé světové válce, kdy ruští vojáci s nasazením vlastního života přinesli i na Slovensko mír a svobodu.
    24
  • Lazy sa pohly
    Lazy sa pohly (1952)
    FilmRole: Chriastel
    Budovatelská dramata se na počátku 50. let nevyhnula ani Slovensku. Paľo Bielik, kdysi slavný představitel Jánošíka, vypráví o těžkém životě chudých lidí na kopcovitých políčkách zvaných lazy. Zemědělství je tam stále na primitivním stupni a úroda bývá nepatrná. Teprve združstevňování přinese rozhodující změnu. Hrdinou je tu rolník, jenž se kdysi vystěhoval do Ameriky, ale nyní se zklamán vrací do vlasti, aby přivítal společenské změny. Ani zlovolní bohatí sedláci nedokážou zvrátit úspěšné budování socialismu, za podpory výkonných strojů se zvládne více práce. Prosperitu navíc umocní čerstvě vybudovaná pila, která lidem, kteří se uvolnili ze zemědělství, nabídne práci.
    Žánry:Drama
    50%
    Budovatelská dramata se na počátku 50. let nevyhnula ani Slovensku. Paľo Bielik, kdysi slavný představitel Jánošíka, vypráví o těžkém životě chudých lidí na kopcovitých políčkách zvaných lazy. Zemědělství je tam stále na primitivním stupni a úroda bývá nepatrná. Teprve združstevňování přinese rozhodující změnu. Hrdinou je tu rolník, jenž se kdysi vystěhoval do Ameriky, ale nyní se zklamán vrací do vlasti, aby přivítal společenské změny. Ani zlovolní bohatí sedláci nedokážou zvrátit úspěšné budování socialismu, za podpory výkonných strojů se zvládne více práce. Prosperitu navíc umocní čerstvě vybudovaná pila, která lidem, kteří se uvolnili ze zemědělství, nabídne práci.
    Žánry:Drama
    25
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    Film

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jakési zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jakési zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    26

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.