10 nejoblíbenějších filmů Stephena Kinga. Jediný horor, geniální propadák a nadčasová komedie

10 nejoblíbenějších filmů Stephena Kinga. Jediný horor, geniální propadák a nadčasová komedie
Kmotr II | Paramount
Diskutovaný příspěvek King poslal do oběhu v době, kdy do kin míří adaptace jeho raného textu Dlouhý pochod. Příběh z alternativní poválečné reality, kde stovka chlapců každoročně šlape vstříc mlhavé naději v šíleném pochodu smrti, lze škatulkovat mezi pozdější populární příběhy o vražedných hrách včetně Battle Royale či Kingova vlastního Běžícího muže. Spisovatelovo dílo je s kinematografií dávno symbiotické a King u příspěvku předem avizoval, že mezi desítku svých nejoblíbenějších filmů nezařadil „své“ adaptace včetně Stůj při mně – tedy snímku, který osobně považuje za ten nejlepší, jaký podle jeho předloh kdy vznikl.
Vybraná díla většinou náleží k velkým klasikám a ve všech případech se jedná o hollywoodské produkce. Kupodivu takřka absentuje horor a King si nejvíc váží formální revoluce sedmdesátých let, které jsou zastoupené v šesti případech. Tři filmy vznikly ve 40. letech a nejnovější pochází z roku 1993.

Mzda strachu

Mzda strachu
Mzda strachu (1977)
Film
Nervy drásající jízda dvou náklaďáků džunglí. Americký režisér William Friedkin (nar. 1935) se rázem prosadil realistickým kriminálním snímkem Francouzská spojka - Štvanice (1971) a své postavení předního tvůrce potvrdil mimořádně úspěšnou adaptací bestselleru Williama Petera Blattyho Vymítač ďábla (1973). Oba tituly patřily k velkým komerčním trhákům a Friedkin hledal látku, která by podobným způsobem naplnila kina. Získal souhlas francouzského režiséra Henri-Georgese Clouzota a rozhodl se znovu natočit jeho mistrovské dílo Mzda strachu, vycházející ze stejnojmenného románu Georgese Arnauda. K výrobě logisticky nesmírně náročného filmu, s exteriéry v Dominikánské republice, Mexiku a dalších zemích, se spojila dvě hollywoodská studia Paramount a Universal. Friedkin zápasil s živly i s manažery studií a výsledný snímek se dostal do kin po několikaměsíčním vysilujícím natáčení až v červnu 1977. A tam Mzda strachu tvrdě narazila. Přišla totiž do distribuce jen pár týdnů po Star Wars a byla zcela pohlcena jejich fenomenálním diváckým úspěchem. Evropský distributor filmu ve snaze zachránit, co se dá, zkrátil film o třicet minut (v této zkomolené podobě se také v roce 1980 objevil v československých kinech). Nálepky propadáku se ale Mzda strachu nezbavila. Teprve po letech byla restaurována do původní dvouhodinové podoby, a tak ji také dnes mají možnost vidět televizní diváci. Nová verze samozřejmě nedosahuje kvalit Clouzotova originálu, ale příběh čtyř zoufalých řidičů, vezoucích nitroglycerin na dvou náklaďácích, ani v této podobě nenechává diváka vydechnout. (Česká televize)
76%
Nervy drásající jízda dvou náklaďáků džunglí. Americký režisér William Friedkin (nar. 1935) se rázem prosadil realistickým kriminálním snímkem Francouzská spojka - Štvanice (1971) a své postavení předního tvůrce potvrdil mimořádně úspěšnou adaptací bestselleru Williama Petera Blattyho Vymítač ďábla (1973). Oba tituly patřily k velkým komerčním trhákům a Friedkin hledal látku, která by podobným způsobem naplnila kina. Získal souhlas francouzského režiséra Henri-Georgese Clouzota a rozhodl se znovu natočit jeho mistrovské dílo Mzda strachu, vycházející ze stejnojmenného románu Georgese Arnauda. K výrobě logisticky nesmírně náročného filmu, s exteriéry v Dominikánské republice, Mexiku a dalších zemích, se spojila dvě hollywoodská studia Paramount a Universal. Friedkin zápasil s živly i s manažery studií a výsledný snímek se dostal do kin po několikaměsíčním vysilujícím natáčení až v červnu 1977. A tam Mzda strachu tvrdě narazila. Přišla totiž do distribuce jen pár týdnů po Star Wars a byla zcela pohlcena jejich fenomenálním diváckým úspěchem. Evropský distributor filmu ve snaze zachránit, co se dá, zkrátil film o třicet minut (v této zkomolené podobě se také v roce 1980 objevil v československých kinech). Nálepky propadáku se ale Mzda strachu nezbavila. Teprve po letech byla restaurována do původní dvouhodinové podoby, a tak ji také dnes mají možnost vidět televizní diváci. Nová verze samozřejmě nedosahuje kvalit Clouzotova originálu, ale příběh čtyř zoufalých řidičů, vezoucích nitroglycerin na dvou náklaďácích, ani v této podobě nenechává diváka vydechnout. (Česká televize)
Pokud považujete za vrchol filmového napětí duchařské horory, pravděpodobně jste ještě neviděli ani jednu ze dvou filmových adaptací románu Mzda strachu od Georgese Arnauda. Tu první natočil s Yvesem Montandem roku 1953 francouzský režisér Henri-Georges Clouzot a strhující snímek o převozu výbušného nitroglycerinu přes nehostinný terén ohromil příští generace evropských i hollywoodských režisérů. Tvůrce Vymítače ďábla William Friedkin si pojistil práva u samotného Clouzota a pro změnu do jihoamerické džungle (originál se odehrával v pouštním městečku Střední Ameriky) poslal skupinu ztracených existencí, které se tam ukrývají před zákonem i sebou samými.
Životně nebezpečný a skvěle zaplacený úkol přijímají jako příležitost k novému začátku. Těžební společnost totiž rozhodla, že jedinou cestou k zastavení obřího ropného požáru je kompletní detonace jeho okolí. Nitroglycerin převážený v nákladních autech může každou chvíli vybuchnout, což ústí ve strhující cestu náročnou na psychiku i fyzickou odolnost. King se už v minulosti netajil náklonností k tomu geniálnímu propadáku, který pomyslně skončil na dlažbě kvůli špatnému načasování premiéry v době prvních Star Wars. „Můj nejoblíbenější film vůbec – a to vás možná překvapí – je Sorcerer, remake, který natočil William Friedkin podle slavného Clouzotova filmu Mzda strachu. Někteří mohou tvrdit, že Clouzotův film je lepší; já si dovolím nesouhlasit,“ pronesl spisovatel pro Britský filmový institut. Při vzpomínce na infarktovou sekvenci přejezdu přes rozviklaný most s ním můžeme beze studu souhlasit.
Mzda strachu
Mzda strachu - Roy Scheider | Universal Pictures/Paramount Pictures

Kmotr II

Kmotr II
Kmotr II (1974)
Film
  • Netflix
  • SkyShowtime
  • iTunes
  • +2
Jsme větší než U. S. Steel. Al Pacino a Robert De Niro v hlavních rolích pokračování slavné mafiánské ságy, oceněné šesti Oscary. Mimořádný úspěch Kmotra (1972) ve světových kinech logicky vedl k okamžitým úvahám o natočení pokračování, k němuž koneckonců vybízel i relativně otevřený konec originálu. Coppola, který tímto snímkem získal v Hollywoodu nesmírný respekt, ovšem nejdřív svého vlivu využil k realizaci osobního projektu Rozhovor (vyznamenaného mj. Zlatou palmou na MFF v Cannes, ale komerčně neúspěšného). Scénář Kmotra II, jenž je znovu společným dílem autora původní předlohy a režiséra, rozvíjí dvě dějové linie. Další osudy nového kmotra Michaela Corleona (Al Pacino), ovládajícího své impérium z rozsáhlého sídla v nevadském Lake Tahoe. A začátky mladého Vita Corleona (Robert De Niro) v New Yorku 20. let, jež jsou obsaženy i v Puzově původní knize. Michael musí čelit nejen svým konkurentům z podsvětí, zejména Hymanu Rothovi (pozoruhodná kreace slavného hereckého pedagoga Lee Strasberga), který využívá informací zhrzeného Michaelova bratra Freda (John Cazale), ale také zvýšenému zájmu orgánů spravedlnosti, jež v průběhu druhé poloviny 50. let, kdy se Kmotr II odehrává, zintenzivnily svou kampaň proti organizovanému zločinu. Michael své obchodní zájmy uhájí, přes nedobrovolné opuštění hazardních aktivit na revoluční Kubě, ovšem cena je vysoká. Předčasně zestárlý, zahořklý kmotr je ještě nelítostnějším šéfem než jeho otec, ale rodinné vazby, tvořící páteř prvního filmu, zmizely. Michael zůstává osamocený. Bez bratra, kterého nechal zabít, i bez manželky, která od něho odešla. Kmotr II je stejně výjimečným dílem jako originál, na který navazuje. Mnozí dokonce tvrdí, že lepším. Coppola se tu jako režisér představuje ve špičkové formě, navíc posílené neotřesitelným postavením režisérské hvězdy. Už nemusel bojovat o výši rozpočtu jako v případě prvního filmu (který se z finančních důvodů měl původně odehrávat v současnosti), ani o herce, jež hodlal angažovat. Ve všem měl naprosto volnou ruku. Prozřetelným se ukázalo obsazení málo známého Roberta De Nira jako mladého Vita Corleona, jehož elektrizující herectví tu získává na přesvědčivosti také citlivým využitím sicilského dialektu, který v raných scénách nahrazuje angličtinu. Jeho osud v nové zemi, kam musel uprchnout ze sicilské vesničky, jež mu dala jméno, ostře kontrastuje s údělem jeho syna. Vito buduje svoji pozici prakticky z ničeho, dokáže využít každé příležitosti, neštítí se násilných prostředků, pokud je považuje za nutné a efektivní, ale základem je pro něho rodina. Pokračování Kmotra se stalo prvním "sequelem", který získal Cenu Akademie za nejlepší film. Nezůstalo ovšem u jediného Oscara. Kmotr II v tomto ohledu překonal originál celkem se šesti soškami; další cenu mu Akademie udělila za nejlepší režii (ta Coppolovi v prvním případě unikla ve prospěch Boba Fosseho za Kabaret), scénář, výpravu, hudbu (slavný italský skladatel Nino Rota, opominutý u prvního dílu kvůli zařazení již použitých motivů z jiného filmu, tady spolupracoval s režisérovým otcem Carminem Coppolou) a konečně za fenomenální De Nirův výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)
90%
Jsme větší než U. S. Steel. Al Pacino a Robert De Niro v hlavních rolích pokračování slavné mafiánské ságy, oceněné šesti Oscary. Mimořádný úspěch Kmotra (1972) ve světových kinech logicky vedl k okamžitým úvahám o natočení pokračování, k němuž koneckonců vybízel i relativně otevřený konec originálu. Coppola, který tímto snímkem získal v Hollywoodu nesmírný respekt, ovšem nejdřív svého vlivu využil k realizaci osobního projektu Rozhovor (vyznamenaného mj. Zlatou palmou na MFF v Cannes, ale komerčně neúspěšného). Scénář Kmotra II, jenž je znovu společným dílem autora původní předlohy a režiséra, rozvíjí dvě dějové linie. Další osudy nového kmotra Michaela Corleona (Al Pacino), ovládajícího své impérium z rozsáhlého sídla v nevadském Lake Tahoe. A začátky mladého Vita Corleona (Robert De Niro) v New Yorku 20. let, jež jsou obsaženy i v Puzově původní knize. Michael musí čelit nejen svým konkurentům z podsvětí, zejména Hymanu Rothovi (pozoruhodná kreace slavného hereckého pedagoga Lee Strasberga), který využívá informací zhrzeného Michaelova bratra Freda (John Cazale), ale také zvýšenému zájmu orgánů spravedlnosti, jež v průběhu druhé poloviny 50. let, kdy se Kmotr II odehrává, zintenzivnily svou kampaň proti organizovanému zločinu. Michael své obchodní zájmy uhájí, přes nedobrovolné opuštění hazardních aktivit na revoluční Kubě, ovšem cena je vysoká. Předčasně zestárlý, zahořklý kmotr je ještě nelítostnějším šéfem než jeho otec, ale rodinné vazby, tvořící páteř prvního filmu, zmizely. Michael zůstává osamocený. Bez bratra, kterého nechal zabít, i bez manželky, která od něho odešla. Kmotr II je stejně výjimečným dílem jako originál, na který navazuje. Mnozí dokonce tvrdí, že lepším. Coppola se tu jako režisér představuje ve špičkové formě, navíc posílené neotřesitelným postavením režisérské hvězdy. Už nemusel bojovat o výši rozpočtu jako v případě prvního filmu (který se z finančních důvodů měl původně odehrávat v současnosti), ani o herce, jež hodlal angažovat. Ve všem měl naprosto volnou ruku. Prozřetelným se ukázalo obsazení málo známého Roberta De Nira jako mladého Vita Corleona, jehož elektrizující herectví tu získává na přesvědčivosti také citlivým využitím sicilského dialektu, který v raných scénách nahrazuje angličtinu. Jeho osud v nové zemi, kam musel uprchnout ze sicilské vesničky, jež mu dala jméno, ostře kontrastuje s údělem jeho syna. Vito buduje svoji pozici prakticky z ničeho, dokáže využít každé příležitosti, neštítí se násilných prostředků, pokud je považuje za nutné a efektivní, ale základem je pro něho rodina. Pokračování Kmotra se stalo prvním "sequelem", který získal Cenu Akademie za nejlepší film. Nezůstalo ovšem u jediného Oscara. Kmotr II v tomto ohledu překonal originál celkem se šesti soškami; další cenu mu Akademie udělila za nejlepší režii (ta Coppolovi v prvním případě unikla ve prospěch Boba Fosseho za Kabaret), scénář, výpravu, hudbu (slavný italský skladatel Nino Rota, opominutý u prvního dílu kvůli zařazení již použitých motivů z jiného filmu, tady spolupracoval s režisérovým otcem Carminem Coppolou) a konečně za fenomenální De Nirův výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)
Nekorunované nejlepší pokračování všech dob okouzlilo také Kinga v době, kdy vydával své první romány. Na dvou úrovních vyprávěná freska o příchodu Vita Corleoneho (Robert De Niro) do USA a o obchodní expanzi jeho syna Michaela (Al Pacino) mohla spisovatele zaujmout románovou strukturou, s níž režírujícímu Coppolovi opět pomáhal scenárista a autor původní knižní předlohy Mario Puzo. King jako velký cinefil uměl ocenit vrstevnaté vyprávění a jako specialista na dekonstrukci lidské psychiky jistě obdivuje způsob, jakým se z Michaela stává osamělá tragická figura. Kmotr II je monumentální dílo o poválečné Americe jako takové a do soukromých topek velkých umělců patří už tak nějak z principu.
Kmotr II
Kmotr II | Paramount

Útěk

Útěk
Útěk (1972)
Film
Jeden z komerčně nejúspěšnějších filmů Sama Peckinpaha přebývá v rámci jeho filmografie, navzdory hvězdnému hereckému obsazení (už tehdy žijící legenda Steve McQueen a talentovaná Ali MacGrawová), spíše ve stínu Divoké bandy a Strašáků. Vedou se spory, zda právem, či ne, faktem však zůstává, že režisér zde představil jednu z nejbrilantnějších filmových expozic v rámci krimi žánru. Dříve než začneme sledovat dramatický útěk na podmínku propuštěného bankovního lupiče Doca McCoye a jeho milenky Carol nejen před policií, ale i před podvedeným zkorumpovaným politikem, jenž zařídil jeho propuštění z vězení, otevírá Peckinpah svůj film geniálně sestříhaným prologem, dokonale vtahujícím nejen do odosobněné mašinerie nápravného zařízení, ale především do neurotizujícího mikrosvěta hlavního hrdiny, zbaveného svobody. Po skvěle rytmicky rozehraném entrée přichází drsná lahůdka pro milovníky žánrového filmu o kufru s půl milionem dolarů, doprovázejícím mileneckou dvojici na útěku do Mexika, bájného exilu všech amerických renegátů. (MFF Karlovy Vary)
79%
Jeden z komerčně nejúspěšnějších filmů Sama Peckinpaha přebývá v rámci jeho filmografie, navzdory hvězdnému hereckému obsazení (už tehdy žijící legenda Steve McQueen a talentovaná Ali MacGrawová), spíše ve stínu Divoké bandy a Strašáků. Vedou se spory, zda právem, či ne, faktem však zůstává, že režisér zde představil jednu z nejbrilantnějších filmových expozic v rámci krimi žánru. Dříve než začneme sledovat dramatický útěk na podmínku propuštěného bankovního lupiče Doca McCoye a jeho milenky Carol nejen před policií, ale i před podvedeným zkorumpovaným politikem, jenž zařídil jeho propuštění z vězení, otevírá Peckinpah svůj film geniálně sestříhaným prologem, dokonale vtahujícím nejen do odosobněné mašinerie nápravného zařízení, ale především do neurotizujícího mikrosvěta hlavního hrdiny, zbaveného svobody. Po skvěle rytmicky rozehraném entrée přichází drsná lahůdka pro milovníky žánrového filmu o kufru s půl milionem dolarů, doprovázejícím mileneckou dvojici na útěku do Mexika, bájného exilu všech amerických renegátů. (MFF Karlovy Vary)
Špinavá prácička profi lupiče Doca McCoye, kterou mu pomůže zprostředkovat jeho manželka Carol, se v této přehlížené akční krimi Sama Peckinpaha ošklivě zvrtne. Moderní nástupci Bonnie a Clyde prchají přes Texas a mají v patách gangstery i policii, přičemž štvanci řádně prověří i jejich vztah. Cinefilové Peckinpaha zbožňují především za revizionistickou Divokou bandu, která se roku 1969 nebála fetišizovat agonické momenty umírání a krev, jež ve velkém pryští z postřelených dosluhujících kovbojů, vybarvila novou dimenzi násilí na stříbrných plátnech.
To Kingovi nepřekvapivě šmakuje, Divokou bandu párkrát zmiňuje i ve svém průřezu moderním hororem Danse Macabre. Do své topky nicméně vybral méně známý a o něco romantičtější Útěk, v němž to jiskří mezi Stevem McQueenem a Ali MacGraw. Jejich rozbořený americký sen je rovněž potřísněný krví a prosáklý zoufalstvím, ale také láskou a loajalitou pod tlakem zrady. Peckinpah prezentoval násilí jako realitu zločineckého života a novelistu Kingova formátu musel uspokojit také scénář Waltera Hilla, který svou lineárnost protkává důmyslnými odbočkami a mikropříběhy.
Útěk (1972)
Útěk (1972)
Útěk (1972)
Útěk (1972)
Útěk (1972)

Na Hromnice o den více

Na Hromnice o den více
Na Hromnice o den více (1993)
Film
  • HBO Max
  • iTunes
  • SWEET.TV
V městečku Punxsutawney se vždy 2. února za svítání koná tradiční slavnost. Pomocí místního maskota - sviště Phila, se má zjistit blížící se začátek jara. Tuto kuriozitu již po několikáté se svým štábem natáčí a komentuje televizní specialista na meteorologii - jmenovec populárního sviště - Phil. Blasovaného snoba a cynika tato záležitost nudí a naléhá na okamžitý návrat, který je znemožněn sněhovou kalamitou. Phil odmítne pozvání své mladé produkční Rity na večírek v místním hotelu a odchází spát. Ráno se probudí a je opět 2. února - opět se odehrává slavnostní ceremoniál, který je potřeba natočit. Čas se zastavil a jediný, který si to uvědomuje, je Phil. Zprvu je touto situací zaskočen, pak se začne cynicky bavit, ale když se události 2. února stále opakují, začne využívat svých znalostí o tom, co se ten den stane, také i ve prospěch svého okolí. Philova povaha se mění a on získává Ritiny sympatie. Když se jednou společně probudí, je před nimi nový den...
82%
V městečku Punxsutawney se vždy 2. února za svítání koná tradiční slavnost. Pomocí místního maskota - sviště Phila, se má zjistit blížící se začátek jara. Tuto kuriozitu již po několikáté se svým štábem natáčí a komentuje televizní specialista na meteorologii - jmenovec populárního sviště - Phil. Blasovaného snoba a cynika tato záležitost nudí a naléhá na okamžitý návrat, který je znemožněn sněhovou kalamitou. Phil odmítne pozvání své mladé produkční Rity na večírek v místním hotelu a odchází spát. Ráno se probudí a je opět 2. února - opět se odehrává slavnostní ceremoniál, který je potřeba natočit. Čas se zastavil a jediný, který si to uvědomuje, je Phil. Zprvu je touto situací zaskočen, pak se začne cynicky bavit, ale když se události 2. února stále opakují, začne využívat svých znalostí o tom, co se ten den stane, také i ve prospěch svého okolí. Philova povaha se mění a on získává Ritiny sympatie. Když se jednou společně probudí, je před nimi nový den...
Stephen King s motivem zacyklenosti a se spirálovými narativy opakovaně zacházel. Příkladem může být rozuzlení epické ságy Temná věž, novela Časožrouti nebo román 11/22/63, v němž protagonista objeví časový portál a vždy cestuje do téhož dne roku 1958. Spisovatel má tedy pro mechanismus smyčky slabost a uznává rovněž kanonické filmové dílo o televizním moderátorovi počasí, jenž prožívá znovu a znovu tentýž den v malém městě Punxsutawney.
Komedie Harolda Ramise rozvíjí téma sebepoznání a osobního růstu, z cynického egoisty s tváří Billa Murrayho se postupně stává empatický člověk. Smyčka má pro něj existenciální charakter a po prvotním chaosu se hrdina soustředí na zlepšení svých vlastností a proměnu vztahu k ostatním, zejména pak ke kolegyni Ritě. Znalost každé minuty mu otevírá spoustu možností, jak okolí pomáhat, a jeho vývoj ve spojení s humorem přináší pozitivnější schéma než v případě Kingových temných zápletek.
Na Hromnice o den více
Bill Murray – Na Hromnice o den více | Columbia/TriStar

Casablanca

Casablanca
Casablanca (1943)
Film
  • iTunes
  • Rakuten
Romantický příběh zasazený do 2. světové války se odehrává na tehdy neutrálním území v Maroku, ve městě Casablanca. Casablanca slouží jako mezizastávka pro uprchlíky, kteří se snaží dostat z Evropy do USA. Ti pak v Casablance čekají na tranzitní víza, u kterých však není jisté, zda je někdy vůbec získají. Centrem města je Bar u Ricka, kde se scházejí veškeré národnosti, včetně fašistů, jehož majitelem je cynický a tajemný Američan Rick Blaine, jenž nedělá mezi návštěvníky baru žádné rozdíly. Právě do jeho rukou se však souhrou náhod dostanou tolik chtěné tranzitní dokumenty pro dvě osoby, zrovna v momentě, kdy do Casablancy přijíždí vůdce odboje proti nacistům Viktor Laszlo se svou ženou Ilsou. Ilsa má však s Rickem nevyřešenou společnou minulost a po jejím příjezdu se u obou otevřou staré milostné rány. Rick je tak postaven před složitou situaci, kdy musí řešit, zda tranzitní víza poskytne Ilse s Viktorem, čímž by mohutně pomohl boji proti nacismu a vystoupil tak ze své neutrality, nebo zda obnoví milostný vztah s Ilsou a víza využije pro únik se svou životní láskou. Celou situaci značně komplikuje nacistický major, který je Laszlovi neustále v patách a udělá vše proto, aby Casablancu nemohl opustit. Rick se však po mnoha rozhovorech a peripetiích rozhodne pro morálně správnější volbu a ve vyhroceném závěru, během kterého na letišti přechytračí majora a následně jej zastřelí, letadlem odlétá Ilsa s Viktorem, čímž se Rick zapojil do boje proti fašismu, společně s dosud vypočítavým kapitánem Renaultem.
80%
Romantický příběh zasazený do 2. světové války se odehrává na tehdy neutrálním území v Maroku, ve městě Casablanca. Casablanca slouží jako mezizastávka pro uprchlíky, kteří se snaží dostat z Evropy do USA. Ti pak v Casablance čekají na tranzitní víza, u kterých však není jisté, zda je někdy vůbec získají. Centrem města je Bar u Ricka, kde se scházejí veškeré národnosti, včetně fašistů, jehož majitelem je cynický a tajemný Američan Rick Blaine, jenž nedělá mezi návštěvníky baru žádné rozdíly. Právě do jeho rukou se však souhrou náhod dostanou tolik chtěné tranzitní dokumenty pro dvě osoby, zrovna v momentě, kdy do Casablancy přijíždí vůdce odboje proti nacistům Viktor Laszlo se svou ženou Ilsou. Ilsa má však s Rickem nevyřešenou společnou minulost a po jejím příjezdu se u obou otevřou staré milostné rány. Rick je tak postaven před složitou situaci, kdy musí řešit, zda tranzitní víza poskytne Ilse s Viktorem, čímž by mohutně pomohl boji proti nacismu a vystoupil tak ze své neutrality, nebo zda obnoví milostný vztah s Ilsou a víza využije pro únik se svou životní láskou. Celou situaci značně komplikuje nacistický major, který je Laszlovi neustále v patách a udělá vše proto, aby Casablancu nemohl opustit. Rick se však po mnoha rozhovorech a peripetiích rozhodne pro morálně správnější volbu a ve vyhroceném závěru, během kterého na letišti přechytračí majora a následně jej zastřelí, letadlem odlétá Ilsa s Viktorem, čímž se Rick zapojil do boje proti fašismu, společně s dosud vypočítavým kapitánem Renaultem.
King má vedle nejlepšího sequelu slabost také pro „nejlepší scénář kinematografie,“ jak se o Casablance nezřídka hovoří. Zřejmě nejvýznamnější hollywoodské dílo, vyprodukované v době, kdy Spojené státy vysílaly na druhoválečné fronty vlastní vojáky, je vděčnou učebnicí klasického vyprávění. Režisér Michael Curtiz byl sám evropským emigrantem a příběh z neutrálního Maroka, kam váleční uprchlíci přijíždějí čekat na americká víza, pojal velmi osobně. Cítit to lze z romantické linie kolem Ricka, cynického majitele prominentního baru, kde se scházejí lidé z více válčících stran, a jeho dávné lásky Ilsy, která má s jeho pomocí odcestovat se svým manželem, hledaným protinacistickým odbojářem.
Existenční hrozba porušení neutrality a konflikt vlastních ideálů s oběťmi v zájmu vyššího dobra činí z filmu nadčasové dílo, jehož vykreslení loajality a naděje v přístavu uprostřed oceánu bezvýchodnosti má dodnes vliv na spoustu filmových i literárních autorů. King párkrát citoval například slavné hlášky včetně „Play it, Sam“ a Steven Spielberg oceňoval Curtize jako skvostného řemeslníka, jenž nepotřeboval vlastní styl, aby stvořil jeden z etalonů klasické kinematografie.
Casablanca
Casablanca | Pannonia Entertainment

Poklad na Sierra Madre

Poklad na Sierra Madre
Poklad na Sierra Madre (1948)
Film
  • iTunes
81%
Zlatá horečka byla jedním z nejnakažlivějších virů 19. století a nulovou imunitu měli v klasice Johna Hustona také dva zchudlí Američané Dobbs a Curtin, kteří vyrážejí do hor za zlatou žílou se starým zlatokopem Howardem. Chamtivost daleko od civilizace rozkládá jejich křehká přátelství a muži propadají šílenství, které přiživuje až bajkový charakter morálního Hustonova apelu.
Poklad na Sierra Madre se řadí k největším zámořským klasikám 40. let a ve Warner Bros. film onehdy propagovali jako vůbec největší kinematografický počin všech dob. King by s tím souzněl a několik motivů z filmu, natočeného podle románu B. Travena, ve svých dílech přejal. Opakovaně píše o lidské slabosti plynoucí z izolace (Osvícení), o ironii osudu (Temná věž) či rozpadu morálních hodnot a duševní existence vlivem chtíče (Nezbytné věci).
Poklad na Sierra Madre
Poklad na Sierra Madre | Warner Bros.

Čelisti

Čelisti
Čelisti (1975)
Film
  • Netflix
  • Disney+
  • SkyShowtime
  • +2
84%
„Co se týče zábavních snímků (movie), nelze ho natočit lépe než v případě Čelistí,“ prohlásil v podcastu ReelBlend kultovní Quentin Tarantino. Stephen King názor blázna z videopůjčovny beze zbytku sdílí a nepodceňuje formální genialitu „prvního letního blockbusteru“, který Spielberg režíroval v pouhých osmadvaceti letech. Čelisti jsou jediným hororem na spisovatelově seznamu a za tuto poctu vděčí zejména Spielbergovi, jehož King v Danse Macabre nazval geniálním tvůrcem a pochválil také jeho televizní hororovou road-movie Duel.
Autor Prokletí Salemu či Pod kupolí se mohl dosyta inspirovat příběhem klidné a malicherné komunity v prosluněném letovisku, na jehož obzoru se objevil mrak v podobě krvelačného žraloka. Mohou to přitom být i upíři nebo báň, přes kterou se nemůžete dostat ven – strach z racionálně neuchopitelné zloby, proti níž se musí semknout uvědomělí či v tomto případě i posedlí hrdinové, lze převádět do nejrůznějších tvarů. V Čelistech na moře vyjedou tři nesourodí muži, kteří se postaví pudovým strachům i osobním traumatům, a jejich příběh nepřestává děsit i fascinovat. Horor se proplétá s humorem a dobrodružným mýtem a s hrdiny to celé i díky skvělým dialogům (a monologům) hluboce prožíváme.
Čelisti (1975)
Čelisti (1975)
Čelisti (1975)
Čelisti (1975)
Čelisti (1975)

Špinavé ulice

Špinavé ulice
Špinavé ulice (1973)
Film
Špinavé ulice znamenaly nástup nového filmového génia Martina Scorseseho a zároveň byly jeho první spoluprací s Robertem De Nirem. Částečně autobiografický příběh synů a dcer první generace italských imigrantů v New Yorku. Harvey Keitel jako Charlie, postupující vzhůru v hierarchii místní mafie. Amy Robinson v roli jeho přítelkyně Teresy, kterou rodina neschvaluje z důvodu její epilepsie a především Robert De Niro v roli Johnnyho Boye, bezvýznamného gamblera zadluženého u místních lichvářů. De Niro za svou roli získal ocenění jako nejlepší herec ve vedlejší roli od newyorských i národních kritiků.
70%
Špinavé ulice znamenaly nástup nového filmového génia Martina Scorseseho a zároveň byly jeho první spoluprací s Robertem De Nirem. Částečně autobiografický příběh synů a dcer první generace italských imigrantů v New Yorku. Harvey Keitel jako Charlie, postupující vzhůru v hierarchii místní mafie. Amy Robinson v roli jeho přítelkyně Teresy, kterou rodina neschvaluje z důvodu její epilepsie a především Robert De Niro v roli Johnnyho Boye, bezvýznamného gamblera zadluženého u místních lichvářů. De Niro za svou roli získal ocenění jako nejlepší herec ve vedlejší roli od newyorských i národních kritiků.
Martin Scorsese vyrůstal ve čtvrti Little Italy a ve Špinavých ulicích znázornil nezvratnost životních osudů mnohých lidí, které toto kriminalitou prolezlé prostředí formovalo. Robert De Niro ve své první výrazné roli ztvárňuje problematického a zadluženého gamblera Johnnyho Boye. Jeho přístup a vyhlídky sžírají Johnnyho přítele Charlieho (Harvey Keitel), jenž se duševně zmítá mezi vštěpovanou katolickou vírou a prací pro místního mafiána.
Inovativně natočené drama s dobovým soundtrackem přitáhlo pozornost kritiků, publikum ho však i kvůli slabé propagaci a absenci známějších hvězd přehlíželo. Scorsese ověsil příběh dvou podvodníků autobiografickými rysy a na kontrastu zbožného kostela a hříšných ulic vydláždil cestu do duchovního zatracení, z níž nelze sejít. Po těchto stezkách se rád vydává i King, jehož znalost různých zákoutí kinematografie jej už v době premiéry předurčila k tomu, aby režisérův postmoderní surový styl a vizuální symboliku plně docenil.
Špinavé ulice
Harvey Keitel – Špinavé ulice | Warner Bros.

Blízká setkání třetího druhu

Blízká setkání třetího druhu
Blízká setkání třetího druhu (1977)
Film
  • iTunes
  • Rakuten
Napříč zeměkoulí se množí podivné úkazy. Francouzský vědec Claude (François Truffaut) se svým tlumočníkem Davidem (Bob Balaban) objeví vojenské letouny, které bez vysvětlení zmizely před třiceti lety, v poušti Gobi je nalezena pohřešovaná loď Cotopaxi a v americkém městě Indianapolis zachytí řídící věž rozhovor dvou pilotů o spatřeném UFO. Svědkem zvláštních světel na obloze se stane i obyčejný technik Roy (Richard Dreyfuss), jehož mysl od té chvíle nepřestane sužovat vize stolové hory. Jaký může mít význam? Film Blízká setkání třetího druhu Stevena Spielberga patří dnes už do zlatého fondu děl z žánru science fiction.
81%
Napříč zeměkoulí se množí podivné úkazy. Francouzský vědec Claude (François Truffaut) se svým tlumočníkem Davidem (Bob Balaban) objeví vojenské letouny, které bez vysvětlení zmizely před třiceti lety, v poušti Gobi je nalezena pohřešovaná loď Cotopaxi a v americkém městě Indianapolis zachytí řídící věž rozhovor dvou pilotů o spatřeném UFO. Svědkem zvláštních světel na obloze se stane i obyčejný technik Roy (Richard Dreyfuss), jehož mysl od té chvíle nepřestane sužovat vize stolové hory. Jaký může mít význam? Film Blízká setkání třetího druhu Stevena Spielberga patří dnes už do zlatého fondu děl z žánru science fiction.
Steven Spielberg je podle všeho Kingovým oblíbeným režisérem, zvlášť ve svém raném období, kdy se nechal unášet mladistvým elánem kolektivního hnutí nového Hollywoodu. Spielberg i King vyrůstali v padesátých letech u televize, jejíž programy obsadily mimo jiné varovná sci-fi o jaderném spadu či všemožně názorné apokalyptické scénáře o mimozemském vpádu. Emzáci mohli být i přátelští, tak jako v klasice Den, kdy se zastavila Země, ale publikum vášnivěji reagovalo na to, když zastupovali zlé Sověty, kladoucí do stratosféry první oběžný satelit.
UFO Spielberga od malička fascinovalo a poté, co z něj Čelisti udělaly renomovaného milionáře, se pustil do osobního příběhu o kontaktu se zástupci třetího druhu. Soudobé dvojče Star Wars adaptuje fenomén „UFO sightings“ a především v první půlce projektuje hororové vibrace, údiv i fantaskní světelnou náturu těchto nadpozemských blízkých setkání. Spielberg se přes posedlost příměstského jedince dopracuje až k památné akustické interakci s bytostmi, které chápání naší reality dalece přesahují.
Blízká setkání třetího druhu
Blízká setkání třetího druhu | Columbia Pictures

Pojistka smrti

Pojistka smrti
Pojistka smrti (1944)
Film
  • iTunes
Do kanceláře pojišťovací agentury se v noci dopotácí postřelený pojišťovák Walter, který se rozhodne svému kolegovi Bartonovi na diktafon nahrát vzkaz, ve kterém se dozná ke zločinu jenž spáchal. Retrospektivně tak vypráví jeho příběh, během kterého se při jedné pracovní záležitosti setkal s vdanou paní Phyllis. Flirtují spolu, nicméně po chvilce Phyllis Walterovi sdělí, že by ráda zřídila životní pojistku pro svého muže, avšak bez jeho vědomí. Walter vytuší, že Phyllis plánuje manželovu vraždu a nechce s tím mít nic společného. Phyllis však Waltera svede a ten nakonec přistoupí na lest, která spočívá v tom, že nechají manžela Phyllis podepsat životní pojistku v domnění, že se jedná o prodloužení pojištění pro automobil. Aby však pojistka byla Phyllis vyplacena, její manžel musí zemřít. S Walterem manželovu smrt nafingují tak, aby vypadala jako sebevražda a jeho tělo vyhodí z jedoucího vlaku. Ve zprvu dokonalém plánu však začne šťourat Walterův kolega Barton, kterému se veškeré okolnosti úmrtí nezdají. Za Walterem přichází dcera zavražděného manžela a sděluje mu, že její vlastní matka zemřela za podobně záhadných okolností, jelikož Phyllis byla její doktorka. Tížící svědomí donutí Waltera onu dceru chránit před samotnou Phyllis, jelikož zesnulý manžel přepsal svou závěť, ve které vše odkázal své dceři, což dává Phyllis další vražedný motiv. Zároveň se Walter dozvídá, že Phyllis udržuje milenecký vztah s mužem jménem Nino, načež jí komfontuje. Phyllis Waltera postřelí, nicméně nezvládne smrt dokončit. Walter využije šance a Phyllis zastřelí. Poté utíká do kanceláře, čímž se vracíme na začátek příběhu. Zde se během vyprávění setká s Bartonem, který od Waltera slyší pravdu. Nemohoucímu Walterovi zapálí cigaretu a společně čekají na příjezd policie.
81%
Do kanceláře pojišťovací agentury se v noci dopotácí postřelený pojišťovák Walter, který se rozhodne svému kolegovi Bartonovi na diktafon nahrát vzkaz, ve kterém se dozná ke zločinu jenž spáchal. Retrospektivně tak vypráví jeho příběh, během kterého se při jedné pracovní záležitosti setkal s vdanou paní Phyllis. Flirtují spolu, nicméně po chvilce Phyllis Walterovi sdělí, že by ráda zřídila životní pojistku pro svého muže, avšak bez jeho vědomí. Walter vytuší, že Phyllis plánuje manželovu vraždu a nechce s tím mít nic společného. Phyllis však Waltera svede a ten nakonec přistoupí na lest, která spočívá v tom, že nechají manžela Phyllis podepsat životní pojistku v domnění, že se jedná o prodloužení pojištění pro automobil. Aby však pojistka byla Phyllis vyplacena, její manžel musí zemřít. S Walterem manželovu smrt nafingují tak, aby vypadala jako sebevražda a jeho tělo vyhodí z jedoucího vlaku. Ve zprvu dokonalém plánu však začne šťourat Walterův kolega Barton, kterému se veškeré okolnosti úmrtí nezdají. Za Walterem přichází dcera zavražděného manžela a sděluje mu, že její vlastní matka zemřela za podobně záhadných okolností, jelikož Phyllis byla její doktorka. Tížící svědomí donutí Waltera onu dceru chránit před samotnou Phyllis, jelikož zesnulý manžel přepsal svou závěť, ve které vše odkázal své dceři, což dává Phyllis další vražedný motiv. Zároveň se Walter dozvídá, že Phyllis udržuje milenecký vztah s mužem jménem Nino, načež jí komfontuje. Phyllis Waltera postřelí, nicméně nezvládne smrt dokončit. Walter využije šance a Phyllis zastřelí. Poté utíká do kanceláře, čímž se vracíme na začátek příběhu. Zde se během vyprávění setká s Bartonem, který od Waltera slyší pravdu. Nemohoucímu Walterovi zapálí cigaretu a společně čekají na příjezd policie.
Kingovi přirozeně imponují také filmy noir, v nichž pobláznění hrdinové nezřídka skočí na špek vychytralé femme fatale. Pojistka smrti od Billyho Wildera, jenž adaptoval román Jamese M. Caina (rovněž Pošťák vždy zvoní dvakrát) spolu s významným spisovatelem Raymondem Chandlerem (Hluboký spánek), patří v této sbírce k největším skvostům. Protagonistka přiměje vlastního manžela uzavřít štědrou životní pojistku, načež se svým milencem spáchá zdánlivě dokonalou vraždu. Neodbytný vyšetřovatel ale větří podvod a kolem chamtivých milenců, kteří si ve stále napjatější situaci přestávají důvěřovat, se rychle stahuje smyčka.
Stejně jako později Sunset Boulevard, také Pojistka smrti zapojuje retrospektivní vyprávění hlavního hrdiny, jenž se v tomto případě zpovídá ze zločinu. Z jeho příběhu čpí nevyhnutelnost trestu, motivy manipulace či zkaženost pod fasádou každodennosti, s čímž také King nad psacím strojem často operoval. Filmy noir evokují například psychologické souboje, neodvratné konce či klaustrofobická intenzita Misery nechce zemřít, Geraldovy hry a Dlouhého pochodu.
Pojistka smrti
Pojistka smrti | Paramount Pictures
Zdroj: X, Kinobox