Velkolepé plány Star Wars mohou změnit kinematografii. Nebo vše opět skončí krachem

Velkolepé plány Star Wars mohou změnit kinematografii. Nebo vše opět skončí krachem
Star Wars: Epizoda IX | Lucasfilm Ltd.
Svět předaleké galaxie se nachází na vrcholu krize identity. Po relativních komerčních neúspěších Sola a Epizody IX. Disney stopl všechny chystané hrané filmy. Ačkoliv se čtyři roky ne každému zdají jako velká mezera, rozhodně nejde o součást původního plánu, když Disney za více než čtyři miliardy Lucasfilm kupoval.
Studio se zatím rozhodlo soustředit na seriály. Ty se však dočkaly proměnlivého kritického i diváckého přijetí a kolísavých čísel, která ne vždy odpovídají předpokládanému potenciálu. Zdá se navíc, že přes všechnu jejich rozpačitost vytváří absence filmů v kinech vakuum. Chybí velké události, okolo nichž lze koordinovat vypouštění vedlejších produktů. Pokud Disney doufal, že minisérie typu Andor, Obi-Wan a Mandalorian zcela zaplní poptávku, zdá se, že realita ho vyvádí z omylu. Bez filmů to zkrátka nepůjde.
Star Wars: Epizoda V – Impérium vrací úder
Star Wars: Epizoda V – Impérium vrací úder | 1980/1997 20th Century Fox

Good Bye, Lukeu

Šéfka Lucasfilmu Kathleen Kennedy tedy po dlouhé době slušně rozčeřila stojaté vody, když na Star Wars Celebration potvrdila tři nové filmy a čtyři série pro Disney+. Jde o nejambicióznější oficiálně oznámený ucelený plán od znovuoživení studia.
Předně se zdá, že by Disney konečně rád opustil Skywalker ságu, tedy sedmdesátileté pseudohistorické období, během nějž se odehrávaly všechny dosavadní filmy i seriály. Po této změně volá publikum už nějakou dobu. Je ostatně krajně podivné, že se Lucasfilm zatím nedokázal oprostit od jediné košaté dějové linky, přestože mytologie Star Wars se rozprostírá do mnoha milénií. Ale kdepak, Disney raději natočí celovečerák o tom, kde si bratranec souseda Lukea Skywalkera koupit nový svetr, aby se mohl Mark Hamill objevit alespoň v jedné scéně a říct: „Ahoj!“
Prvním opatrným krůčkem by tedy měla být minisérie The Acolyte, o níž se mluví už od roku 2020, nyní ale konečně nabrala jasných obrysů. Měla by se podívat sto let do minulosti, kdy se poprvé začali probouzet vymřelí záporáci Sithové. Pořád tu tedy je jisté napojení na známý příběh, přesto jde o největší časový skok, jehož se hrané Star Wars dopustily. Seriál povede Leslye Headland a před kameru se postaví Amandla Stenberg, Jeong-jae Lee, Manny Jacinto, Dafne Keen či Jodie Turner-Smith.
To však není nic proti tomu, co připravuje režisér James Mangold, jenž pro Lucasfilm dělá i pátého Indiana Jonese. Jeho celovečerní film by se měl odehrávat 25 tisíc let před dějem dosavadních příběhů. Snímek by měl pojednávat o vzniku Síly a stylisticky evokovat hollywoodské biblické eposy 40. a 50. let, což je rozhodně odvážný plán. Režisér mluví o inspiraci jedenáctioscarovým Benem Hurem či neméně velkolepými Deseti přikázáními.
Star Wars: Vzestup Skywalkera (2019)
Daisy Ridley ve Star Wars: Vzestup Skywalkera (2019) | Walt Disney Studios

Pro malé i velké

Skeleton Crew od tvůrců Jona Wattse a Christophera Forda bude první Star Wars seriál s primárně dětskými postavami, což už mezi dospělými fanoušky vyvolává řadu nelibostí. Sám George Lucas přitom vždy vehementně připomínal, že jeho primárním publikem jsou desetiletí chlapci a dívky. Problém je, že ne každý odrostlý fanoušek se je ocotný o „své“ Star Wars dělit s další generací. Blížící se Ahsoka by snad však mohla uspokojit právě starší a stálejší publikum, protože má bohatou historii v animovaných Rebels. Obě série se vracejí do povědomého časového období, odehrávají se na pozadí Mandaloriana a Boby Fetta.
Celá tato čtveřice příběhů by se nakonec měla střetnout ve filmu zkušeného Star Wars režiséra Davea Filoniho. To znamená, že dané série budou v následujících řadách ještě provázanější, když mají eskalovat v jediném velkolepém filmu. Bude zajímavé sledovat, jestli se tento plán vyplatí, nebo zda naopak zcela krachne, protože se nenajde dost lidí, kteří by před návštěvou kina měli nakoukané desítky hodin obsahu na Disney+. Úspěch tohoto projektu může zásadně ovlivnit budoucnost kinodistribuce.
Méně jasný, přesto diskutovaný je i návrat Daisy Ridley v nové trilogii, jež by se odehrávala patnáct let po Epizodě IX a konečně posunula Star Wars do nové éry. Poslední trilogie odkázaná nostalgii to rozhodně nedokázala. Ani Disney však v tuto chvíli nemá jasno v tom, jestli už tahle loď nenabrala příliš mnoho vody a nebude nutné udělat za Rey Skywalker tlustou čáru. Ridley se sice objevila na pódiu Star Wars Celebration a mluvila o pokračování své cesty, v tuhle chvíli však jde o pouhé dohady.
Ahsoka
Ahsoka | Lucasfilm Ltd.

Sliby chyby

Není úplně jasné, nakolik předešlý plán na filmový vesmír Star Wars krachl pod vlastní vahou a nakolik jde o souhru nešťastných náhod. Na jedné filmové trilogii měli pracovat David Benioff a D. B. Weiss, tedy tvůrci seriálové Hry o trůny. Kvůli tomuto prospektu dokonce rychle utli svou účast na populárním seriálu HBO. Negativní reakce na osmou sérii ze světa Písně ledu a ohně však byla tak intenzivní, že Disney nakonec tvůrčí duo potichu odstavil.
Podobně je na tom i trilogie Taiky Waititiho, jenž byl po úspěchu filmu Thor: Ragnarok označený div ne za génia a svěží vítr, na který se v mainstreamu dlouho čekalo. Poté, co reakce na jeho dalšího Thora s podtitulem Láska jako hrom dosáhly bodu mrazu, se o projektu takřka přestalo mluvit. Nikdo ho oficiálně neukončil, ale nezdá se ani, že by se do něj hrnul.
Do podobného permanentního ticha upadla i plánovaná trilogie Riana Johnsona, jehož Poslední z Jediů se producentům tak líbil, že mu odklepli další projekt ještě před premiérou Epizody VIII. Jenže zatímco podle kritik Johnson skutečně dodal nejlepší Star Wars od dob Impéria (posledního široce přijatého Star Wars filmu), fanouškovská základna jeho přístup z větší části odmítla a Disney od další spolupráce s Johnsonem opět beze slova ucukl.
Na Disneyho správě Star Wars se ukazuje, že ani pro tak montrózní konglomerát není snadné odhadnout, co u publika uspěje. Nejtvrdší fanouškovské jádro je sice velmi hlasité a na internetu všudypřítomné, nicméně je třeba něco si uvědomit. Aby brand Star Wars dosáhl maximálního komerčního úspěchu (což vždy bylo a je jeho smyslem), musí se dívat přes tuto hlasitou menšinu na širší davy. Ty sice své priority vášnivě neartikulují, přesto právě ony rozhodují o tom, jak moc se zaplní kasička. Na jedné straně je už tak nejednotný a rozhádaný fandom, na druhé lidé, kteří do kánonu moc nevidí, přesto musí cítit nutkání na film zajít. Není to vůbec snadný úkol.

Kinolog: Italský instalatér zfetovaný houbami hodlá zachránit svět. A dívají se na to děti
Ostatní9. 4. 2023
Kinolog: Italský instalatér zfetovaný houbami hodlá zachránit svět. A dívají se na to děti