Žebříčky

Nejlepší filmy na téma: morální nejednoznačnost

  1. L. A. - Přísně tajné
    L. A. - Přísně tajné (1997)
    Film
    • iTunes
    • Rakuten
    Strastiplné pátrání po tajnostech hollywoodského podsvětí. Los Angeles, začátek 50. let. Chlapíci z oddělení vražd a z protidrogového to někdy táhnou spolu, a jindy zase proti sobě. I oni však mají své meze - když zjistí, že s nimi někdo špinavě manipuluje. Zvlášť když objeví zločin, který je příliš podivný, než aby to nechali být. třeba jako masakr v nočním baru Nite Owl. Takový je I případ milionáře Patchetta, který má dobře zavedenou praxi s luxusními děvkami, vypadajícími jako filmové hvězdy. A začíná tady být příliš mnoho mrtvých, kteří mají něco společného. Kdo vězí za všemi špinavostmi?
    86%
    Strastiplné pátrání po tajnostech hollywoodského podsvětí. Los Angeles, začátek 50. let. Chlapíci z oddělení vražd a z protidrogového to někdy táhnou spolu, a jindy zase proti sobě. I oni však mají své meze - když zjistí, že s nimi někdo špinavě manipuluje. Zvlášť když objeví zločin, který je příliš podivný, než aby to nechali být. třeba jako masakr v nočním baru Nite Owl. Takový je I případ milionáře Patchetta, který má dobře zavedenou praxi s luxusními děvkami, vypadajícími jako filmové hvězdy. A začíná tady být příliš mnoho mrtvých, kteří mají něco společného. Kdo vězí za všemi špinavostmi?
    1
  2. Apokalypsa
    Apokalypsa (1979)
    Film
    Kapitán Willard si během služby ve Vietnamu získal pověst vynikajícího vojáka. Je pověřen důležitou misí: musí v džungli najít a zlikvidovat amerického plukovníka Waltera E. Kurtze, který dezertoval a vede v čele oddaných domorodců soukromou válku proti Vietnamcům i proti Američanům. Cestou proti proudu Mekongu na hlídkovém člunu Willard se svými muži poznávají nejpodivnější a nejrůznější aspekty válečného pekla. Willard, obklopený zmarem a zneklidněný zprávami o Kurtzově počínání, má dost času na přemýšlení o sobě i o člověku, v němž válka obnažuje jeho sklon k ničení a zlu. Prožité peklo, objevení Kurtzovy říše zla a rozhovory s šíleným plukovníkem, který před Willardem rozvíjí své filozofické vize lidstva a války - to všechno způsobí, že pro kapitána je rozhodování o Kurtzově zabití něčím víc než jen prostým vykonáním rozkazu. Kultovní dílo Francise Forda Coppoly patří mezi nejlepší filmy o americkém traumatu vietnamské války. Mistrovské, myšlenkově i formálně velmi ambiciózní drama, označované za jedno z klíčových děl americké kinematografie 70. let, vzniklo na motivy povídky Josepha Conrada (1857 - 1924) Srdce temnoty (1902). Z osmi nominací na Oscara získal prestižní zlatou sošku Vittorio Storaro za kameru a Walter Murch, Mark Berger, Richard Beggs a Nat Boxer za nejlepší zvuk. Film získal Zlatou palmu na XXXII. MFF v Cannes.
    84%
    Kapitán Willard si během služby ve Vietnamu získal pověst vynikajícího vojáka. Je pověřen důležitou misí: musí v džungli najít a zlikvidovat amerického plukovníka Waltera E. Kurtze, který dezertoval a vede v čele oddaných domorodců soukromou válku proti Vietnamcům i proti Američanům. Cestou proti proudu Mekongu na hlídkovém člunu Willard se svými muži poznávají nejpodivnější a nejrůznější aspekty válečného pekla. Willard, obklopený zmarem a zneklidněný zprávami o Kurtzově počínání, má dost času na přemýšlení o sobě i o člověku, v němž válka obnažuje jeho sklon k ničení a zlu. Prožité peklo, objevení Kurtzovy říše zla a rozhovory s šíleným plukovníkem, který před Willardem rozvíjí své filozofické vize lidstva a války - to všechno způsobí, že pro kapitána je rozhodování o Kurtzově zabití něčím víc než jen prostým vykonáním rozkazu. Kultovní dílo Francise Forda Coppoly patří mezi nejlepší filmy o americkém traumatu vietnamské války. Mistrovské, myšlenkově i formálně velmi ambiciózní drama, označované za jedno z klíčových děl americké kinematografie 70. let, vzniklo na motivy povídky Josepha Conrada (1857 - 1924) Srdce temnoty (1902). Z osmi nominací na Oscara získal prestižní zlatou sošku Vittorio Storaro za kameru a Walter Murch, Mark Berger, Richard Beggs a Nat Boxer za nejlepší zvuk. Film získal Zlatou palmu na XXXII. MFF v Cannes.
    2
  3. Americký gangster
    Americký gangster (2007)
    Film
    • Amazon Prime Video
    • iTunes
    • Rakuten
    Čtyři ikony filmového průmyslu se sešly u kolébky akčního dramatu Americký gangster, který aspiruje na jeden z nejsilnějších zážitků, jež si v roce 2008 odnesete z kina. Oscary ověnčení herci Russell Crowe (Gladiátor, Insider: Muž, který věděl příliš mnoho) a Denzel Washington (Training Day, Hurikán v ringu) se spojili s oscarovým scenáristou Stevem Zaillianem (Schindlerův seznam, Gangy New Yorku) a neméně úspěšným režisérem Ridleym Scottem (Gladiátor, Černý jestřáb sestřelen). Vznikl strhující příběh o vzestupu a pádu jednoho z nejmocnějších mužů newyorského podsvětí a o obyčejném poldovi, který ho dostal na kolena. Atmosféra prohrávané války ve Vietnamu na začátku sedmdesátých let dolehla na Ameriku jako těžká deka. Vojáci se z asijských bojišť vraceli buď v černých pytlích, nebo závislí na drogách a tuto "zálibu" lavinovitě šířili mezi veřejností. Byznysu s narkotiky se okamžitě chytily mafiánské klany, které pro klid na práci neváhaly masívně korumpovat celé policejní sbory. V tomto ozvduší se zrodí černá hvězda podsvětí Frank Lucas (Denzel Washington), která díky vlastní odvaze a inteligenci dokáže záhy zaplavit ulice New Yorku bezkonkurečně nejlepší a přitom nejlevnější drogou. Díky tomu se záhy vyšvihne na samotný vrchol zdejších mafiánských struktur, odkud s bohorovným klidem řídí své impérium a pomocí finančních injekcí i nečinnost zdejších policistů. Detektiv Richie Roberts (Russell Crowe) je mezi nimi bílou vránou a především díky své pověsti dostane za úkol sestavit protikorupční tým, který zavedené pořádky změní. Jako prvního si vezmou na mušku distributora mimořádně dobrého materiálu za mimořádně nízkou cenu. Smyčka se pomalu stahuje a blíží se den, kdy tyhle dvě individuality stanou tváří v tvář. Z té konfrontace může vyjít jako vítěz jenom jeden. Nebo ne? Skutečný Frank Lucas patří mezi nejvíce fascinující zločince americké historie. "Ten kluk přišel bez peněz odnikud a kombinací chytrosti a drzosti se neskutečně vypracoval, byť na nesprávné straně zákona," vysvětluje producent Brian Grazer, proč se rozhodl koupit práva na jeho životní příběh. Scenárista Steven Zaillian neponechal nic náhodě a při psaní scénáře strávil dlouhé hodiny v rozhovorech s oběma protagonisty příběhu. Jeho geneze přesto snadná nebyla, vysněného režiséra Ridleyho Scotta musel Grazer několikrát přemlouvat a ten kývnul až poté, co scenárista Zaillian rozšířil postavu neúplatného poldy Robertse. "Líbil se mi ten protiklad všeobecně respektovaného gaunera a na druhé straně chlapa, který je kvůli své poctivosti všemi považován za černou ovci," říká slavný režisér.
    84%
    Čtyři ikony filmového průmyslu se sešly u kolébky akčního dramatu Americký gangster, který aspiruje na jeden z nejsilnějších zážitků, jež si v roce 2008 odnesete z kina. Oscary ověnčení herci Russell Crowe (Gladiátor, Insider: Muž, který věděl příliš mnoho) a Denzel Washington (Training Day, Hurikán v ringu) se spojili s oscarovým scenáristou Stevem Zaillianem (Schindlerův seznam, Gangy New Yorku) a neméně úspěšným režisérem Ridleym Scottem (Gladiátor, Černý jestřáb sestřelen). Vznikl strhující příběh o vzestupu a pádu jednoho z nejmocnějších mužů newyorského podsvětí a o obyčejném poldovi, který ho dostal na kolena. Atmosféra prohrávané války ve Vietnamu na začátku sedmdesátých let dolehla na Ameriku jako těžká deka. Vojáci se z asijských bojišť vraceli buď v černých pytlích, nebo závislí na drogách a tuto "zálibu" lavinovitě šířili mezi veřejností. Byznysu s narkotiky se okamžitě chytily mafiánské klany, které pro klid na práci neváhaly masívně korumpovat celé policejní sbory. V tomto ozvduší se zrodí černá hvězda podsvětí Frank Lucas (Denzel Washington), která díky vlastní odvaze a inteligenci dokáže záhy zaplavit ulice New Yorku bezkonkurečně nejlepší a přitom nejlevnější drogou. Díky tomu se záhy vyšvihne na samotný vrchol zdejších mafiánských struktur, odkud s bohorovným klidem řídí své impérium a pomocí finančních injekcí i nečinnost zdejších policistů. Detektiv Richie Roberts (Russell Crowe) je mezi nimi bílou vránou a především díky své pověsti dostane za úkol sestavit protikorupční tým, který zavedené pořádky změní. Jako prvního si vezmou na mušku distributora mimořádně dobrého materiálu za mimořádně nízkou cenu. Smyčka se pomalu stahuje a blíží se den, kdy tyhle dvě individuality stanou tváří v tvář. Z té konfrontace může vyjít jako vítěz jenom jeden. Nebo ne? Skutečný Frank Lucas patří mezi nejvíce fascinující zločince americké historie. "Ten kluk přišel bez peněz odnikud a kombinací chytrosti a drzosti se neskutečně vypracoval, byť na nesprávné straně zákona," vysvětluje producent Brian Grazer, proč se rozhodl koupit práva na jeho životní příběh. Scenárista Steven Zaillian neponechal nic náhodě a při psaní scénáře strávil dlouhé hodiny v rozhovorech s oběma protagonisty příběhu. Jeho geneze přesto snadná nebyla, vysněného režiséra Ridleyho Scotta musel Grazer několikrát přemlouvat a ten kývnul až poté, co scenárista Zaillian rozšířil postavu neúplatného poldy Robertse. "Líbil se mi ten protiklad všeobecně respektovaného gaunera a na druhé straně chlapa, který je kvůli své poctivosti všemi považován za černou ovci," říká slavný režisér.
    3
  4. Pro hrst dolarů
    Pro hrst dolarů (1964)
    Film
    • iTunes
    81%
    4
  5. Jsem uprchlý galejník
    Jsem uprchlý galejník (1932)
    Film
    80%
    5
  6. Velký zátah
    Velký zátah (1953)
    Film
    • iTunes
    79%
    6
  7. Zběsilost
    Zběsilost (1966)
    Film
    Bouřlivá léta pádu šógunátu charakterizují nekonečné likvidace nepohodlných osob a konflikty procísařských a šógunátních skupin. Na pozadí těchto událostí prochází jako přízrak smrti muž jménem Rjúnosuke Cuke, jenž ovládá meč s bravurou mistra, ale jehož duše je zlá a krutá. Zůstávají za ním mrtvoly politicky aktivních osob i obyčejných lidí. Ovšem vše souvisí se vším a jeden čin neodvratně ovlivňuje činy druhých. Jeho smrt si přeje stále více lidí, ale je vůbec možné zastavit zosobněné zlo?
    78%
    Bouřlivá léta pádu šógunátu charakterizují nekonečné likvidace nepohodlných osob a konflikty procísařských a šógunátních skupin. Na pozadí těchto událostí prochází jako přízrak smrti muž jménem Rjúnosuke Cuke, jenž ovládá meč s bravurou mistra, ale jehož duše je zlá a krutá. Zůstávají za ním mrtvoly politicky aktivních osob i obyčejných lidí. Ovšem vše souvisí se vším a jeden čin neodvratně ovlivňuje činy druhých. Jeho smrt si přeje stále více lidí, ale je vůbec možné zastavit zosobněné zlo?
    7
  8. Pryč od minulosti
    Pryč od minulosti (1947)
    Film

    Jeff Bailey je nenápadný majitel pumpy v malém městečku v Kalifornii, kde se nějakou dobu pokouší vést nový život. Jednoho dne se k němu přihlásí hazardní hráč Whit Sterling. V tu chvíli Jeff cítí, že najednou má příliš horkou půdu pod nohama. Ještě před rokem byl soukromým detektivem, jehož si právě hazardní hráč Whit Sterling najal na sledování své milenky Kathie Moffatové. Ta zmizela někde v Acapulcu s jeho 40 000 dolary. Jeff brzy věděl, kde ji má hledat. Jeho život se ale zkomplikoval v okamžiku, kdy Kathie poznal... Kriminální příběh, který patří k nejlepší snímkům série žánru noir, natočil Jacques Tourneur (který je také znám jako tvůrce hororů Kočičí lidé, Komedie plná hrůz). Úlohu Jeffa Baileyho ztvárnil Robert Mitchum, postavu Whita Sterlinga představuje Kirk Douglas.

    77%

    Jeff Bailey je nenápadný majitel pumpy v malém městečku v Kalifornii, kde se nějakou dobu pokouší vést nový život. Jednoho dne se k němu přihlásí hazardní hráč Whit Sterling. V tu chvíli Jeff cítí, že najednou má příliš horkou půdu pod nohama. Ještě před rokem byl soukromým detektivem, jehož si právě hazardní hráč Whit Sterling najal na sledování své milenky Kathie Moffatové. Ta zmizela někde v Acapulcu s jeho 40 000 dolary. Jeff brzy věděl, kde ji má hledat. Jeho život se ale zkomplikoval v okamžiku, kdy Kathie poznal... Kriminální příběh, který patří k nejlepší snímkům série žánru noir, natočil Jacques Tourneur (který je také znám jako tvůrce hororů Kočičí lidé, Komedie plná hrůz). Úlohu Jeffa Baileyho ztvárnil Robert Mitchum, postavu Whita Sterlinga představuje Kirk Douglas.

    8
  9. Pochybná žena
    Pochybná žena (1946)
    Film
    77%
    9
  10. Kinobox - mobilní aplikace

    Stáhněte si mobilní aplikaci Kinobox4.8 z 1000+ hodnocení4.8 (1000+ hodnocení)

    ZDARMA
  11. Dotek zla
    Dotek zla (1958)
    Film
    Spočiatku plánovalo filmové štúdio Universal zamestnať Orsona Wellesa (1915-1985) len ako herca. Ale keď zistil Charlton Heston (1924-2008), ktorého obsadili ako superpopulárneho herca tých rokov, že na projekte spolupracuje Welles, oznámil bossom štúdia, že je ochotný spolupracovať na každom projekte, ktorý bude režírovať Orson Welles. No a potom sa k Wellesovi pripojili Marlene Dietrich (1901-1992), Janet Leigh (1927-2004), Joseph Cotten (1905-1994) a iné hviezdy. Dotyk zla nesie malé mestečko ležiace na americko-mexickej hranici. Jeho otlačok sa prenáša aj na hlavných hrdinov tohto mračného thrilleru: na mexického šéfa oddelenia boja s narkotikami Migela Vargasa (Charlton Heston), meniaceho sa z poriadkumilovného muža a policajta na pomstychtivého blázna, na jeho nevinnú ženu Susan (Janet Leigh), ponorenú zločincami do drogového tranzu, na amerického policajta Hanka Quinlana (Orson Welles), predávajúceho svoju dušu diablovi bohatstva... Klasický film noir z dielne Orsona Wellesa rozpráva príbeh o mexickom šéfovi oddelenia narkotík Mikeovi Vargasovi, ktorý je v pohraničnom meste na krátkej svadobnej ceste so svojou americkou manželkou. Tu sa však musí zapojiť do vyšetrovania vraždy a svedčiť proti Grandimu (Akim Tamiroff) , drogovému bossovi. Grandiho brat a synovia Vargasa sledujú a v snahe stiahnuť Vargasa z prípadu sa vyhrážajú jeho manželke... Osobitú exotiku dodáva filmu zlovestný latinskoamerický rock and roll skomponovaný Henrym Mancinim a Marlene Dietrich v extravagantnej úlohe mexickej cigánky s nemeckým prízvukom...
    77%
    Spočiatku plánovalo filmové štúdio Universal zamestnať Orsona Wellesa (1915-1985) len ako herca. Ale keď zistil Charlton Heston (1924-2008), ktorého obsadili ako superpopulárneho herca tých rokov, že na projekte spolupracuje Welles, oznámil bossom štúdia, že je ochotný spolupracovať na každom projekte, ktorý bude režírovať Orson Welles. No a potom sa k Wellesovi pripojili Marlene Dietrich (1901-1992), Janet Leigh (1927-2004), Joseph Cotten (1905-1994) a iné hviezdy. Dotyk zla nesie malé mestečko ležiace na americko-mexickej hranici. Jeho otlačok sa prenáša aj na hlavných hrdinov tohto mračného thrilleru: na mexického šéfa oddelenia boja s narkotikami Migela Vargasa (Charlton Heston), meniaceho sa z poriadkumilovného muža a policajta na pomstychtivého blázna, na jeho nevinnú ženu Susan (Janet Leigh), ponorenú zločincami do drogového tranzu, na amerického policajta Hanka Quinlana (Orson Welles), predávajúceho svoju dušu diablovi bohatstva... Klasický film noir z dielne Orsona Wellesa rozpráva príbeh o mexickom šéfovi oddelenia narkotík Mikeovi Vargasovi, ktorý je v pohraničnom meste na krátkej svadobnej ceste so svojou americkou manželkou. Tu sa však musí zapojiť do vyšetrovania vraždy a svedčiť proti Grandimu (Akim Tamiroff) , drogovému bossovi. Grandiho brat a synovia Vargasa sledujú a v snahe stiahnuť Vargasa z prípadu sa vyhrážajú jeho manželke... Osobitú exotiku dodáva filmu zlovestný latinskoamerický rock and roll skomponovaný Henrym Mancinim a Marlene Dietrich v extravagantnej úlohe mexickej cigánky s nemeckým prízvukom...
    10
  12. Líbej mne až k smrti
    Líbej mne až k smrti (1955)
    Film
    Není vhodnějšího amerického filmu z 50. let, na kterém by se daly názorně demonstrovat změny, kterými prošel žánr detektivního filmu. V období mezi Maltézským sokolem a Líbej mě až k smrti se toho skutečně hodně změnilo. Hrdinou už není zásadové soukromé očko hammettovského nebo chandlerovského střihu, ale sadistický prospěchář Mike Hammer (Meeker). Případ, který vyšetřuje, se nedotýká jen úzkého okruhu pochybných existencí, ale má fatální důsledky pro celý svět. A styl, který filmaři volí k vyprávění svého příběhu, již neodpovídá hollywoodským požadavkům na nenápadnost a „neviditelnost“; naopak na sebe prostřednictvím nezvyklých úhlů kamery či znepokojivých obrazových kompozic záměrně upozorňuje. Snímek Roberta Aldriche se ohlíží za noirovou tradicí předchozích patnácti let, aby ji vzápětí postavil zcela naruby. (Milan Hain, Film Noir Kokořín)
    75%
    Není vhodnějšího amerického filmu z 50. let, na kterém by se daly názorně demonstrovat změny, kterými prošel žánr detektivního filmu. V období mezi Maltézským sokolem a Líbej mě až k smrti se toho skutečně hodně změnilo. Hrdinou už není zásadové soukromé očko hammettovského nebo chandlerovského střihu, ale sadistický prospěchář Mike Hammer (Meeker). Případ, který vyšetřuje, se nedotýká jen úzkého okruhu pochybných existencí, ale má fatální důsledky pro celý svět. A styl, který filmaři volí k vyprávění svého příběhu, již neodpovídá hollywoodským požadavkům na nenápadnost a „neviditelnost“; naopak na sebe prostřednictvím nezvyklých úhlů kamery či znepokojivých obrazových kompozic záměrně upozorňuje. Snímek Roberta Aldriche se ohlíží za noirovou tradicí předchozích patnácti let, aby ji vzápětí postavil zcela naruby. (Milan Hain, Film Noir Kokořín)
    11
  13. Zločiny a poklesky
    Zločiny a poklesky (1989)
    Film
    Tragikomedie Woodyho Allena vypráví paralelně příběhy dvou hlavních postav: jednou z nich je úspěšný oční lékař, který nechá zabít svou nepohodlnou milenku a zachrání tím svou rodinu; druhým je neurotický a neúspěšný dokumentarista, natáčející portrét svého opovrhovaného úspěšného švagra, který mu nakonec ještě přebere ženu, kterou miluje. ZLOČINY A POKLESKY jsou jedním z Allenových vážných filmů, z nichž je cítit jeho skeptický, až depresivní pohled na současnost, ovšem zároveň v něm probleskuje i Allenův humor, takže divák osciluje mezi smíchem a smutkem.
    74%
    Tragikomedie Woodyho Allena vypráví paralelně příběhy dvou hlavních postav: jednou z nich je úspěšný oční lékař, který nechá zabít svou nepohodlnou milenku a zachrání tím svou rodinu; druhým je neurotický a neúspěšný dokumentarista, natáčející portrét svého opovrhovaného úspěšného švagra, který mu nakonec ještě přebere ženu, kterou miluje. ZLOČINY A POKLESKY jsou jedním z Allenových vážných filmů, z nichž je cítit jeho skeptický, až depresivní pohled na současnost, ovšem zároveň v něm probleskuje i Allenův humor, takže divák osciluje mezi smíchem a smutkem.
    12
  14. Evropa
    Evropa (1991)
    Film
    Pozoruhodný snímek EVROPA je třetí částí osobité autorské filmové trilogie, pátrající po duchovním fenoménu prostoru, v němž žijeme (PRVEK ZLOČINU, 1984, EPIDEMIE, 1987, EVROPA, 1991). Jeho tvůrce, dánský režisér Lars von Trier, situuje příběh do Německa "roku nula" (těsně po válce), do země těžce traumatizované svou prohrou, zmrazené do temnoty noci a beznaděje, a kontrolované (i devastovaného) Spojenci. Většina obyvatelstva tu však skrytě sympatizuje s nacistickými myšlenkami, a někteří se dokonce aktivně podílejí na destruktivních akcích werwolfů. Do tohoto místa a času přijíždí mladý Američan Leo, syn německého emigranta, aby "pomohl Německu". Pod přísným dohledem autoritářského strýce se stane průvodčím v lůžkových vozech první třídy u společnosti Zentropa. Seznámí se s majitelem společnosti, s Američany sympatizujícím Maxem Hartmannem, a zamiluje se do jeho dcery Kathariny. Avšak svět osobních jistot, jímž se citlivý mladík pokouší izolovat od okolní děsivé reality, snad právě proto drtivě zasáhne do jeho osudu... Situace "zlem nakaženého" Německa je pro režiséra (stejně jako pro mnoho jiných vynikajících tvůrců) východiskem k mnohem obecnější výpovědi o jedinci, osudově zmítaném vnějšími tlaky a navzdory všem svým idealistickým snahám zavedeném do slepé uličky. Vypovídá nejen o střetu humanistických a demokratických ideálů s mašinérií smrti, manipulativní moci a destrukce, ale i o evropských traumatech a křižovatkách; pro obojí je klíčová obrazová a významová metafora cesty po železnici. Velký důraz klade režisér na formu svého vyprávění. Širokoúhlý snímek je převážně monochromatický s významotvornými vstupy barvy; originálně využívá ateliéru a zadních projekcí. Koresponduje s díly Dreyerovými a Bergmanovými, na Fassbindera a Godarda odkazuje formálním experimentátorstvím a obsazením jejich "kultovních herců" (Eddie Constantine, Barbara Sukowá). V souladu s Trierovým chápáním filmu jako snění v bdělém stavu je Evropa vedle svého konkrétního geografického významu rovněž jakýmsi kulturním a politickým bodem v kolektivním podvědomí; celý příběh je prezentován jako hypnotická seance hrdiny i diváka, provázená podmanivým, chladným hlasem vypravěče (Max von Sydow).
    74%
    Pozoruhodný snímek EVROPA je třetí částí osobité autorské filmové trilogie, pátrající po duchovním fenoménu prostoru, v němž žijeme (PRVEK ZLOČINU, 1984, EPIDEMIE, 1987, EVROPA, 1991). Jeho tvůrce, dánský režisér Lars von Trier, situuje příběh do Německa "roku nula" (těsně po válce), do země těžce traumatizované svou prohrou, zmrazené do temnoty noci a beznaděje, a kontrolované (i devastovaného) Spojenci. Většina obyvatelstva tu však skrytě sympatizuje s nacistickými myšlenkami, a někteří se dokonce aktivně podílejí na destruktivních akcích werwolfů. Do tohoto místa a času přijíždí mladý Američan Leo, syn německého emigranta, aby "pomohl Německu". Pod přísným dohledem autoritářského strýce se stane průvodčím v lůžkových vozech první třídy u společnosti Zentropa. Seznámí se s majitelem společnosti, s Američany sympatizujícím Maxem Hartmannem, a zamiluje se do jeho dcery Kathariny. Avšak svět osobních jistot, jímž se citlivý mladík pokouší izolovat od okolní děsivé reality, snad právě proto drtivě zasáhne do jeho osudu... Situace "zlem nakaženého" Německa je pro režiséra (stejně jako pro mnoho jiných vynikajících tvůrců) východiskem k mnohem obecnější výpovědi o jedinci, osudově zmítaném vnějšími tlaky a navzdory všem svým idealistickým snahám zavedeném do slepé uličky. Vypovídá nejen o střetu humanistických a demokratických ideálů s mašinérií smrti, manipulativní moci a destrukce, ale i o evropských traumatech a křižovatkách; pro obojí je klíčová obrazová a významová metafora cesty po železnici. Velký důraz klade režisér na formu svého vyprávění. Širokoúhlý snímek je převážně monochromatický s významotvornými vstupy barvy; originálně využívá ateliéru a zadních projekcí. Koresponduje s díly Dreyerovými a Bergmanovými, na Fassbindera a Godarda odkazuje formálním experimentátorstvím a obsazením jejich "kultovních herců" (Eddie Constantine, Barbara Sukowá). V souladu s Trierovým chápáním filmu jako snění v bdělém stavu je Evropa vedle svého konkrétního geografického významu rovněž jakýmsi kulturním a politickým bodem v kolektivním podvědomí; celý příběh je prezentován jako hypnotická seance hrdiny i diváka, provázená podmanivým, chladným hlasem vypravěče (Max von Sydow).
    13
  15. Coherence
    Coherence (2014)
    Film
    74%
    14
  16. Zamrzlá země
    Zamrzlá země (2005)
    Film
    Nejdiskutovanější severský film tohoto roku odvážně a humorně popisuje moderní život a lidskou zranitelnost v současném Finsku. Silná témata, jako odvaha a nalézání těžké cesty k odpuštění, hrají ústřední roli ve vzájemně se prolínajících epizodách o nezaměstnanosti, alkoholismu, depresi a drogové závislosti. Podobně jako v krátké povídce Lva Tolstého Faux billet, která inspirovala klasický film Roberta Bressona L'argent (1983), film Paha maa sleduje cestu, na jejímž počátku je nespravedlnost. Ačkoliv je na počátku řetězce událostí padělaná bankovka, důležitější propojení mezi postavami a okolnostmi pramení z jejich práce (či z jejího nedostatku) a ze stresových situací, které v práci zažívají. Podobně jako jeho krajan Aki Kaurismäki zkoumá režisér Aku Louhimies lidský rozměr práce v mnoha jejích podobách. Kombinací psychologické jasnosti s citlivým pohledem na sociální problémy Paha maa v mnoha ohledech odkazuje na film Ulricha Seidla Psí dny. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:Drama
    74%
    Nejdiskutovanější severský film tohoto roku odvážně a humorně popisuje moderní život a lidskou zranitelnost v současném Finsku. Silná témata, jako odvaha a nalézání těžké cesty k odpuštění, hrají ústřední roli ve vzájemně se prolínajících epizodách o nezaměstnanosti, alkoholismu, depresi a drogové závislosti. Podobně jako v krátké povídce Lva Tolstého Faux billet, která inspirovala klasický film Roberta Bressona L'argent (1983), film Paha maa sleduje cestu, na jejímž počátku je nespravedlnost. Ačkoliv je na počátku řetězce událostí padělaná bankovka, důležitější propojení mezi postavami a okolnostmi pramení z jejich práce (či z jejího nedostatku) a ze stresových situací, které v práci zažívají. Podobně jako jeho krajan Aki Kaurismäki zkoumá režisér Aku Louhimies lidský rozměr práce v mnoha jejích podobách. Kombinací psychologické jasnosti s citlivým pohledem na sociální problémy Paha maa v mnoha ohledech odkazuje na film Ulricha Seidla Psí dny. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:Drama
    15
  17. The Horse
    The Horse (1970)
    Film
    Postava starého patriarchálního farmáře Augustea Maroilleura, kterou ztvárňuje v tomto kriminálně laděném thrilleru, Jeanu Gabinovi dokonale padne. Jeho hrdina je despotickým, ale svým způsobem spravedlivým vládcem své půdy v tradiční farmářské rodině v Normandii, ve které společně hospodaří dvě dcery i jejich manželé. Ve chvíli, kdy Auguste zjistí, že jeho vnuk Henri je zapleten do nebezpečného obchodu s pašeráky drog a že jeho farma se dokonce stala úkrytem pro smrtící bílý prášek, neváhá vzít spravedlnost do svých rukou. Když je však prolita krev, nebezpečná hra se mění v nevyhlášenou krutou válku bez zákona a pravidel.
    74%
    Postava starého patriarchálního farmáře Augustea Maroilleura, kterou ztvárňuje v tomto kriminálně laděném thrilleru, Jeanu Gabinovi dokonale padne. Jeho hrdina je despotickým, ale svým způsobem spravedlivým vládcem své půdy v tradiční farmářské rodině v Normandii, ve které společně hospodaří dvě dcery i jejich manželé. Ve chvíli, kdy Auguste zjistí, že jeho vnuk Henri je zapleten do nebezpečného obchodu s pašeráky drog a že jeho farma se dokonce stala úkrytem pro smrtící bílý prášek, neváhá vzít spravedlnost do svých rukou. Když je však prolita krev, nebezpečná hra se mění v nevyhlášenou krutou válku bez zákona a pravidel.
    16
  18. U konce s dechem
    U konce s dechem (1960)
    Film
    • iTunes
    Legendární nestárnoucí debut klasika francouzské Nouvelle vague. Pastiš filmových žánrů v originální filmové koláži-dekonstrukci. Neúnavný rebel a experimentátor Jean-Luc Godard s pomocí svého dvorního kameramana Raoula Coutarda posílá vycházející hvězdu Belmonda na osudnou štafetu v ulicích Paříže. Jednoduchý příběh o krádeži auta, následné vraždě a útěku překvapuje formální vytříbeností a bezprostředním vyprávěním a fragmentárností. Téměř závratné tempo příběhu o přitažlivém rebelovi, okouzlujícím a ležérním vrahu na útěku představuje odvetu mladé filmařské generace úzkoprsé společnosti. Režisér si nenuceně pohrává s žánrovými klišé a hlásí se k anarchistickému okouzlení zločinem, sexem, násilím. Přitom znovu objevuje krásu filmové interpunkce, jak ji definoval Griffith nebo Feuilladův Fantomas. Nevyhýbá se kontrapunktnímu srovnání, hýří širokou paletou nástrojů, od klasického Mozarta, až po odvazový jazz. Snímek má i příznačné poslání bezstarostné jízdy a volného pádu, tak typické pro divoké mládí a bezohlednou upřímnost. Sotva se totiž Godardův hrdina nadechne, pokud mu to závratné tempo a těkající kamera umožní, již chcípá na bílé laině ulice. Vzkřísení filmové řeči a nastartování nových vyjadřovacích možností, které U konce s dechem signalizuje, má i dodnes nesmírný vliv, který je možno najít i u tak rozdílného režiséra, jako je Quentin Tarrantino. Přitom jeden z nejvlivnějších a stále svěžích snímků světové kultury není jen dílem jednotlivce. Ďábelský koktejl a manifest Nové vlny o rychlé jízdě, vraždě, bezstarostné mládeži, pop-ikonách západní kultury totiž pomáhali namíchat tehdy ještě nepříliš známé osobnosti jako režiséři François Truffaut, Claude Chabrol nebo Jean-Pierre Melville. "Osobnost poněkud odlišná od Wellese, Buňuela, Bergmana, Claira. Oproti jejich dlouhé tvorbě má za sebou teprve sedm let režijní práce, na rozdíl od nich nemá vyhlídky stát se klasikem sedmého umění. Jeho filmy poznamenává spontánní, živelné hledání nových možností, zkoušení nosnosti výrazových prostředků, neukončenost tvaru, kvas myšlenky, určitá nekázeň, což všechno se špatně slučuje s požadavky, jež bývají zpravidla kladeny na zralá, mistrovská díla." (Ljubomír Oliva)
    72%
    Legendární nestárnoucí debut klasika francouzské Nouvelle vague. Pastiš filmových žánrů v originální filmové koláži-dekonstrukci. Neúnavný rebel a experimentátor Jean-Luc Godard s pomocí svého dvorního kameramana Raoula Coutarda posílá vycházející hvězdu Belmonda na osudnou štafetu v ulicích Paříže. Jednoduchý příběh o krádeži auta, následné vraždě a útěku překvapuje formální vytříbeností a bezprostředním vyprávěním a fragmentárností. Téměř závratné tempo příběhu o přitažlivém rebelovi, okouzlujícím a ležérním vrahu na útěku představuje odvetu mladé filmařské generace úzkoprsé společnosti. Režisér si nenuceně pohrává s žánrovými klišé a hlásí se k anarchistickému okouzlení zločinem, sexem, násilím. Přitom znovu objevuje krásu filmové interpunkce, jak ji definoval Griffith nebo Feuilladův Fantomas. Nevyhýbá se kontrapunktnímu srovnání, hýří širokou paletou nástrojů, od klasického Mozarta, až po odvazový jazz. Snímek má i příznačné poslání bezstarostné jízdy a volného pádu, tak typické pro divoké mládí a bezohlednou upřímnost. Sotva se totiž Godardův hrdina nadechne, pokud mu to závratné tempo a těkající kamera umožní, již chcípá na bílé laině ulice. Vzkřísení filmové řeči a nastartování nových vyjadřovacích možností, které U konce s dechem signalizuje, má i dodnes nesmírný vliv, který je možno najít i u tak rozdílného režiséra, jako je Quentin Tarrantino. Přitom jeden z nejvlivnějších a stále svěžích snímků světové kultury není jen dílem jednotlivce. Ďábelský koktejl a manifest Nové vlny o rychlé jízdě, vraždě, bezstarostné mládeži, pop-ikonách západní kultury totiž pomáhali namíchat tehdy ještě nepříliš známé osobnosti jako režiséři François Truffaut, Claude Chabrol nebo Jean-Pierre Melville. "Osobnost poněkud odlišná od Wellese, Buňuela, Bergmana, Claira. Oproti jejich dlouhé tvorbě má za sebou teprve sedm let režijní práce, na rozdíl od nich nemá vyhlídky stát se klasikem sedmého umění. Jeho filmy poznamenává spontánní, živelné hledání nových možností, zkoušení nosnosti výrazových prostředků, neukončenost tvaru, kvas myšlenky, určitá nekázeň, což všechno se špatně slučuje s požadavky, jež bývají zpravidla kladeny na zralá, mistrovská díla." (Ljubomír Oliva)
    17
  19. Sono otoko, kyobo ni tsuki
    Sono otoko, kyobo ni tsuki (1989)
    Film
    72%
    18
  20. Tichý společník
    Tichý společník (1978)
    Film
    71%
    19
  21. Zahraniční aféra
    Zahraniční aféra (1948)
    Film
    Billy Wilder se vrátil v roce 1945 do Německa na žádost Úřadu válečných informací. Díky svému předválečnému působení dobře znal většinu pracovníků německého filmového průmyslu a mohl se tedy kompetentně podílet na jeho denacifikaci. Kilometry spojeneckého filmového materiálu, zachycujícího osvobozování koncentračních táborů, ho přitom inspirovaly k vytvoření dokumentu Death Mills (Mlýny smrti), který měl německé obyvatelstvo konfrontovat s vlastní minulostí a odpovědností za ni. Ironií je, že zatímco vedle služebních povinností (marně) pátral po osudu své rodiny, pobyt v Německu mu vnukl i myšlenku na nový film - romantickou komedii. Berlín v ruinách, plný zoufalých hladovějících lidí, byl pro ni podle něj dokonalou kulisou. Souhlas s natáčením získal u vojenského velení argumentem, že němečtí diváci už jsou vůči přímočaré propagandě imunní, zatímco on je zabaví a přitom jim kýžené poselství jakoby mimochodem podsune. Ať už byly Wilderovy osobní pocity vůči Němcům jakékoli (Jeho zkušenost: Nepotkal jsem jediného nacistu. Každý byl oběť, každý byl v odboji se po letech objeví i v Raz dva tři), jeho popis situace a vztahů v poválečné metropoli je podle očekávání sarkastický. Na jednom pólu je úchvatná barová zpěvačka Erika von Schlutowová, která byla za války Goebbelsovou milenkou - nebo Göringovou? Jednoho z nich určitě a která beze studu přežívá díky náklonnosti spojeneckých důstojníků. Na straně druhé stojí upjatá členka kongresové komise Phoebe Frostová z Iowy, jež přijela do Berlína na vizitaci. K ruce je jí přidělen kapitán John Pringle, který je ovšem Eričiným milencem. Další směřování děje je zřejmé. Rámec, který Wilder pro tento klasický model muže mezi dvěma ženami zvolil, je pro romantickou komedii velmi atypický, však je také Zahraniční aféra více politickým filmem než romancí. Jako romance popravdě příliš nefunguje, už proto, že postava Eriky je podstatně životnější a přitažlivější než rigidní Phoebe, vztahové rozuzlení je tudíž diktováno více potřebou než logikou. Daleko přesvědčivější je snímek coby režisérův pohled na viníky a spravedlivé, přičemž jednoznačnost tohoto hodnocení se (pro Wildera typicky) záměrně a významně rozostřuje. Snad proto byl tento původně propagandistický film v Německu poprvé uveden až v roce 1977! - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)
    71%
    Billy Wilder se vrátil v roce 1945 do Německa na žádost Úřadu válečných informací. Díky svému předválečnému působení dobře znal většinu pracovníků německého filmového průmyslu a mohl se tedy kompetentně podílet na jeho denacifikaci. Kilometry spojeneckého filmového materiálu, zachycujícího osvobozování koncentračních táborů, ho přitom inspirovaly k vytvoření dokumentu Death Mills (Mlýny smrti), který měl německé obyvatelstvo konfrontovat s vlastní minulostí a odpovědností za ni. Ironií je, že zatímco vedle služebních povinností (marně) pátral po osudu své rodiny, pobyt v Německu mu vnukl i myšlenku na nový film - romantickou komedii. Berlín v ruinách, plný zoufalých hladovějících lidí, byl pro ni podle něj dokonalou kulisou. Souhlas s natáčením získal u vojenského velení argumentem, že němečtí diváci už jsou vůči přímočaré propagandě imunní, zatímco on je zabaví a přitom jim kýžené poselství jakoby mimochodem podsune. Ať už byly Wilderovy osobní pocity vůči Němcům jakékoli (Jeho zkušenost: Nepotkal jsem jediného nacistu. Každý byl oběť, každý byl v odboji se po letech objeví i v Raz dva tři), jeho popis situace a vztahů v poválečné metropoli je podle očekávání sarkastický. Na jednom pólu je úchvatná barová zpěvačka Erika von Schlutowová, která byla za války Goebbelsovou milenkou - nebo Göringovou? Jednoho z nich určitě a která beze studu přežívá díky náklonnosti spojeneckých důstojníků. Na straně druhé stojí upjatá členka kongresové komise Phoebe Frostová z Iowy, jež přijela do Berlína na vizitaci. K ruce je jí přidělen kapitán John Pringle, který je ovšem Eričiným milencem. Další směřování děje je zřejmé. Rámec, který Wilder pro tento klasický model muže mezi dvěma ženami zvolil, je pro romantickou komedii velmi atypický, však je také Zahraniční aféra více politickým filmem než romancí. Jako romance popravdě příliš nefunguje, už proto, že postava Eriky je podstatně životnější a přitažlivější než rigidní Phoebe, vztahové rozuzlení je tudíž diktováno více potřebou než logikou. Daleko přesvědčivější je snímek coby režisérův pohled na viníky a spravedlivé, přičemž jednoznačnost tohoto hodnocení se (pro Wildera typicky) záměrně a významně rozostřuje. Snad proto byl tento původně propagandistický film v Německu poprvé uveden až v roce 1977! - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)
    20
Které jsou top filmy na téma morální nejednoznačnost? Ve filmovém žebříčku pro téma morální nejednoznačnost s celkovým počtem 98 titulů vede těchto 5 nejlepších filmů: L. A. - Přísně tajné, Apokalypsa, Americký gangster, Pro hrst dolarů, Jsem uprchlý galejník, s hlavními hvězdami, jako jsou: Russell Crowe, Guy Pearce, Kevin Spacey, Kim Basinger, Danny DeVito, James Cromwell. Dostupnost na online streamovacích platformách (Netflix, HBO Max, Amazon Prime Video, Disney+, Oneplay, Prima Plus, SkyShowtime a nebo iVysílání) poznáte podle ikony u názvu filmu.Stále nevíte, na co se podívat? Vytvořte si svůj vlastní žebříček filmů pomocí vyhledávacího filtru.