Tress MacNeille, narozená jako Teressa Claire Payne 20. června 1951 v Los Angeles, Kalifornie, je americká hlasová herečka, která patří mezi nejvýznamnější osobnosti v oblasti dabingu animovaných filmů a seriálů.
Počátky kariéry
Ačkoliv MacNeille toužila stát se hlasovou herečkou již od svých osmi let, zpočátku se rozhodla pro "praktičtější" kariéru. Vystudovala Kalifornskou univerzitu v Berkeley a následně navštěvovala školu rozhlasového vysílání, kde se stala diskžokejkou. Během této doby byla také deset let členkou improvizační komediální skupiny The Groundlings, kde rozvíjela své herecké a komediální dovednosti. Její první profesionální zkušenost s dabingem přišla v roce 1979, kdy získala roli v epizodě animovaného seriálu Scooby-Doo and Scrappy-Doo. Svou první pravidelnou seriálovou roli získala v roce 1984 jako královna Merla v seriálu Voltron: Defender of the Universe.
Průlom v kariéře
Skutečný průlom v kariéře MacNeille přišel na počátku 90. let, kdy byla obsazena do role Babs Bunny v populárním animovaném seriálu Tiny Toon Adventures (1990-1995). Scenárista Paul Dini ocenil její schopnost nejen ztvárnit samotnou Babs, ale také její četné imitace různých osobností. Úspěch tohoto seriálu vedl k vytvoření dalšího animovaného hitu Animaniacs, kde MacNeille propůjčila hlas Dot Warner, jedné ze tří hlavních postav. Za svůj výkon v tomto seriálu byla v roce 1995 nominována na cenu Annie.
Ikonické role
Mezi nejznámější role Tress MacNeille patří Dot Warner v seriálu Animaniacs, Babs Bunny v Tiny Toon Adventures a postavy Chip a Gadget Hackwrench v seriálu Chip 'n Dale: Rescue Rangers. Od roku 1999 je také oficiálním hlasem Daisy Duck v různých Disney produkcích, včetně seriálů Mickey Mouse Works, House of Mouse a Mickey Mouse Clubhouse, a také ve filmech jako Mickey's Once and Twice Upon a Christmas či Mickey, Donald, Goofy: The Three Musketeers. V roce 1999 také převzala roli Wilmy Flintstone po smrti původní dabérky Jean Vander Pyl.
Práce pro The Simpsons a Futurama
Od roku 1990 je MacNeille nedílnou součástí dabingového týmu kultovního seriálu The Simpsons, kde ztvárňuje řadu vedlejších postav, včetně Agnes Skinner (dominantní matky ředitele Skinnera), Brandine Spuckler (manželky/sestry/sestřenice Cletuse) a Lindsey Naegle (typické obchodní ženy/síťové výkonné pracovnice). V dalším úspěšném seriálu Matta Groeninga, Futurama, ztvárnila jednu z hlavních záporných postav - bezohlednou podnikatelku Mom. Její schopnost přepínat mezi různými hlasovými polohami a charaktery z ní učinila nenahraditelnou součást obou seriálů.
Další významné projekty
Kromě výše zmíněných rolí propůjčila MacNeille svůj hlas postavám v mnoha dalších animovaných seriálech, jako jsou Rugrats, Hey Arnold!, TaleSpin či Disenchantment. V roce 2020 se vrátila k roli Dot Warner v restartu seriálu Animaniacs na platformě Hulu, čímž dokázala, že její komediální načasování a projev zůstávají i po letech na špičkové úrovni. Její hlas lze také slyšet v řadě videoher, včetně Kingdom Hearts II, kde namluvila postavy Daisy Duck, Chip, Merryweather, Kanga a Shenzi.
Všestrannost a uznání
Tress MacNeille je známá svou neuvěřitelnou všestranností a schopností vytvářet různorodé hlasové charaktery. Za svou kariéru nasbírala více než 200 dabingových rolí a je považována za jednu z nejvýznamnějších osobností v oboru. Byla několikrát nominována na cenu Annie za vynikající výkon v oblasti dabingu. Její schopnost přepínat mezi různými hlasovými polohami a charaktery z ní učinila vyhledávanou dabérku pro mnoho produkcí. MacNeille sama říká, že postavy, které ztvárňuje, vycházejí z lidí v jejím vlastním životě a z materiálu, který "ukradla od svých přátel".
Osobní život a odkaz
Navzdory své slávě v dabingovém průmyslu zůstává MacNeille relativně mimo pozornost médií. Její hlas se však stal nedílnou součástí popkultury a její postavy milují fanoušci po celém světě. Kolegové z branže ji označují za "jednu z nejlepších v oboru" a oceňují její schopnost sama zvládnout namluvit celý animovaný pořad a vytvořit dojem, že jde o obsazení dvaceti různých herců. I po více než čtyřech desetiletích v oboru MacNeille stále aktivně pracuje a její vliv na svět animace je nezměřitelný.