Krystyna Janda: Nejlepší filmy a seriály

7.5

Krystyna Janda: Filmy a seriály

  • Dekalog
    Dekalog (1989)
    Seriál
    Původně natočený pro polskou televizi, "Dekalog" se zaměřuje na obyvatele bytového komplexu v pozdním komunistickém Polsku, jejichž životy se nenápadně prolínají, když čelí emocionálním dilematům, která jsou hluboce osobní a zároveň univerzálně lidská. Deset celovečerních filmů, inspirovaných Desaterem pro tematickou inspiraci a zastřešující strukturu, se obratně potýká se složitými morálními a existenciálními otázkami týkajícími se života, smrti, lásky, nenávisti, pravdy a plynutí času.
    Žánry:Drama
    85%
    Původně natočený pro polskou televizi, "Dekalog" se zaměřuje na obyvatele bytového komplexu v pozdním komunistickém Polsku, jejichž životy se nenápadně prolínají, když čelí emocionálním dilematům, která jsou hluboce osobní a zároveň univerzálně lidská. Deset celovečerních filmů, inspirovaných Desaterem pro tematickou inspiraci a zastřešující strukturu, se obratně potýká se složitými morálními a existenciálními otázkami týkajícími se života, smrti, lásky, nenávisti, pravdy a plynutí času.
    Žánry:Drama
    1
  • Mefisto
    Mefisto (1981)
    FilmRole: Barbara Bruckner
    Filmem MEFISTO, natočeným podle stejnojmenného románu Klause Manna, dosáhl maďarský režisér István Szabó vrcholu své dosavadní tvorby. Je to příběh talentovaného herce Hendrika Höfgena, podléhajícího bezmezné ctižádosti, jíž obětuje své morální zásady, politické přesvědčení, umělecké ambice, osobní život. Přitom klame sám sebe iluzí, že ve zvráceném totalitním světě by mohl kolem sebe vytvořit klidný ostrov umění. Na vrcholu společenského vzestupu je Höfgen osamoceným a vnitřně rozpolceným mužem, vydaným na milost a nemilost nacistické moci, které sloužil. Jeho závěrečná slova ve filmu nejsou jen poznáním vlastní tragédie, ale i přiznáním zrady, beznaděje a viny. Snímek vykresluje především obraz kariéristického umělce, který je ochoten spojit svůj osud s nacisty, ale také zachycuje v širokém záběru politické události v Německu ve třicátých letech. Z velkého počtu výborných interpretů vystupuje do popředí představitel titulní role, vídeňský herec Klaus Maria Brandauer, strhující svým vynikajícím a přesvědčivým výkonem. Na XXXIV. MFF v Cannes 1981 získal Mefisto Cenu za nejlepší scénář a Cenu FIPRESCI.
    Žánry:DramaOscarovýRetro
    77%
    Filmem MEFISTO, natočeným podle stejnojmenného románu Klause Manna, dosáhl maďarský režisér István Szabó vrcholu své dosavadní tvorby. Je to příběh talentovaného herce Hendrika Höfgena, podléhajícího bezmezné ctižádosti, jíž obětuje své morální zásady, politické přesvědčení, umělecké ambice, osobní život. Přitom klame sám sebe iluzí, že ve zvráceném totalitním světě by mohl kolem sebe vytvořit klidný ostrov umění. Na vrcholu společenského vzestupu je Höfgen osamoceným a vnitřně rozpolceným mužem, vydaným na milost a nemilost nacistické moci, které sloužil. Jeho závěrečná slova ve filmu nejsou jen poznáním vlastní tragédie, ale i přiznáním zrady, beznaděje a viny. Snímek vykresluje především obraz kariéristického umělce, který je ochoten spojit svůj osud s nacisty, ale také zachycuje v širokém záběru politické události v Německu ve třicátých letech. Z velkého počtu výborných interpretů vystupuje do popředí představitel titulní role, vídeňský herec Klaus Maria Brandauer, strhující svým vynikajícím a přesvědčivým výkonem. Na XXXIV. MFF v Cannes 1981 získal Mefisto Cenu za nejlepší scénář a Cenu FIPRESCI.
    Žánry:DramaOscarovýRetro
    2
  • Krátký film o zabíjení
    Krátký film o zabíjení (1988)
    FilmRole: Dorota
    Svetoznáma filmová verzia 5. dielu Kieœlowského vynikajúceho televízneho cyklu Dekalóg prispieva ako novodobá variácia piateho prikázania biblického Desatora ("Nezabiješ") do diskusie o treste smrti. Zaznamenáva chladnú premyslenú vraždu bez motívu i rovnako chladnú, premyselnú a absurdnú popravu. Prostredníctvom paralelnej montáže sledujeme troch neznámych ľudí, ktorých cesty sa v jeden deň náhodou pretnú: nesympatického taxikára, zasmušilého mladíka a optimistického čerstvého advokáta. V niekoľkých okamihoch sa z nich stanú obeť, vrah a obhajca. Násilnícky spôsob rozprávania podporuje depresívne zelené tónovanie obrazu, ktorého nevľúdnosť dávkuje prísny, naliehavý strih. Základom úspechu celého Dekalógu sú rafinovane premyslené scenáristické konštrukcie: zámerná nedramatickosť, atmosféra napätia a tajomstva, až úzkostlivé odpsychologizovanie postáv, úspornosť a funkčnosť dialógov. Diagnóza spoločnosti bez sentimentu, cynizmu či moralizovania naznačuje cestu spásy v sebapoznaní a vo formovaní vlastného osudu (tvoreného reťazcom náhod) uvedomelou morálnou voľbou. Neľútostne presvedčivý film ťaží z dokumentaristickej surovosti pohľadu a zo znamenitej práce s detailmi, konkretizujúcimi realitu (svojou výrečnosťou dotvárajú barbarskosť videnia a cítenia hlavnej postavy, no i obraz stavu okolia, patričnou mierou spolupodmieňujúceho jej otrasný čin). Úvodné pasáže, kresliace sídliskovú scenériu (špina, zanedbanosť, pobiehajúce krysy, obesená mačka) uvádzajú tému anonymnej spoluviny za zločin, ústiacu do voľne nastolenej polemiky s podobne otrasným činom vykonávateľom absolútneho trestu, napĺňajúceho ortieľ, ktorého kultúrnosť a mravnosť sú sporné.
    Žánry:DramaKrimi
    77%
    Svetoznáma filmová verzia 5. dielu Kieœlowského vynikajúceho televízneho cyklu Dekalóg prispieva ako novodobá variácia piateho prikázania biblického Desatora ("Nezabiješ") do diskusie o treste smrti. Zaznamenáva chladnú premyslenú vraždu bez motívu i rovnako chladnú, premyselnú a absurdnú popravu. Prostredníctvom paralelnej montáže sledujeme troch neznámych ľudí, ktorých cesty sa v jeden deň náhodou pretnú: nesympatického taxikára, zasmušilého mladíka a optimistického čerstvého advokáta. V niekoľkých okamihoch sa z nich stanú obeť, vrah a obhajca. Násilnícky spôsob rozprávania podporuje depresívne zelené tónovanie obrazu, ktorého nevľúdnosť dávkuje prísny, naliehavý strih. Základom úspechu celého Dekalógu sú rafinovane premyslené scenáristické konštrukcie: zámerná nedramatickosť, atmosféra napätia a tajomstva, až úzkostlivé odpsychologizovanie postáv, úspornosť a funkčnosť dialógov. Diagnóza spoločnosti bez sentimentu, cynizmu či moralizovania naznačuje cestu spásy v sebapoznaní a vo formovaní vlastného osudu (tvoreného reťazcom náhod) uvedomelou morálnou voľbou. Neľútostne presvedčivý film ťaží z dokumentaristickej surovosti pohľadu a zo znamenitej práce s detailmi, konkretizujúcimi realitu (svojou výrečnosťou dotvárajú barbarskosť videnia a cítenia hlavnej postavy, no i obraz stavu okolia, patričnou mierou spolupodmieňujúceho jej otrasný čin). Úvodné pasáže, kresliace sídliskovú scenériu (špina, zanedbanosť, pobiehajúce krysy, obesená mačka) uvádzajú tému anonymnej spoluviny za zločin, ústiacu do voľne nastolenej polemiky s podobne otrasným činom vykonávateľom absolútneho trestu, napĺňajúceho ortieľ, ktorého kultúrnosť a mravnosť sú sporné.
    Žánry:DramaKrimi
    3
  • 4
  • Výslech
    Výslech (1989)
    FilmRole: Antonina 'Tonia' Dziwisz
    Virtuózní, životní výkon K. Jandové v náročné roli lehkomyslné kabaretní zpěvačky, uvržené v 50. letech do soukolí fanatické mašinérie státní bezpečnosti. Osamělá vzdoruje nekonečným výslechům, týrání a ponižování. Respektuje instinktivní úctu k sobě samé, odmítá svědčit proti vlastizrádci, impulsivně odmítá bezpráví, nespravedlnost, zločinný záměr degradovat její osobnost. V utrpení krystalizuje síla jejího charakteru. V uzavřeném prostředí cely a vyšetřovací místnosti autor nepateticky a dost naturalisticky načrtává modelové charaktery mučitelů a jejich obětí, vytvářeje emocionálně intenzivní psychologické monodrama v prudkém tempu. Jeden z nejvýznamnějších antikomunistických filmů se dostal do polských kin až v r. 1989, jako poslední uvolněný, neboť jeho režisér rok po jeho natočení emigroval do Kanady. Postavu komunismu oddané spoluvězenkyně vytvořila známá režisérka Agnieszka Hollandová.
    75%
    Virtuózní, životní výkon K. Jandové v náročné roli lehkomyslné kabaretní zpěvačky, uvržené v 50. letech do soukolí fanatické mašinérie státní bezpečnosti. Osamělá vzdoruje nekonečným výslechům, týrání a ponižování. Respektuje instinktivní úctu k sobě samé, odmítá svědčit proti vlastizrádci, impulsivně odmítá bezpráví, nespravedlnost, zločinný záměr degradovat její osobnost. V utrpení krystalizuje síla jejího charakteru. V uzavřeném prostředí cely a vyšetřovací místnosti autor nepateticky a dost naturalisticky načrtává modelové charaktery mučitelů a jejich obětí, vytvářeje emocionálně intenzivní psychologické monodrama v prudkém tempu. Jeden z nejvýznamnějších antikomunistických filmů se dostal do polských kin až v r. 1989, jako poslední uvolněný, neboť jeho režisér rok po jeho natočení emigroval do Kanady. Postavu komunismu oddané spoluvězenkyně vytvořila známá režisérka Agnieszka Hollandová.
    5
  • Czarne chmury
    Czarne chmury (1973)
    MinisérieRole: dziewczyna tańcząca na weselu (nie występuje w napisach)
    75%
    6
  • Člověk z mramoru
    Člověk z mramoru (1977)
    FilmRole: Agnieszka
    Legendární film (myšlenkově souznějící s generací filmu morálního neklidu) nemohl být u nás dlouho uveden pro svůj protisocialistický charakter: k deformacím 50. let hledá paralelu v 70. letech. Aktuální byl tedy právě v době svého vzniku. Studentka filmové školy se při sběru materiálu k diplomce - dokumentu o úderníkovi 50. let - seznamuje s jeho pohnutým osudem, zrcadlícím šílenství doby. Zpočátku se jí jeví jako mramorová socha, pro kterou stál v době své slávy jako model. Postupně se z kamene vymaňuje skutečný člověk: usilovnost a nadšení doby vynesly pologramotného zedníka do funkce, přičemž neztratil vědomí přirozené morálky a spravedlnosti, které ho v souvislosti s vykonstruovaným procesem přivedly do vězení; po pozdější rehabilitaci zapomenutý předčasně umírá. Snaha energické a nekompromisní Anežky o zveřejnění pravdy o minulosti je stejně marná jako někdejší Birkutovo úsilí. Závěr připomíná záběrem gdaňské loděnice smrt tří dělníků v r. 1970 a téměř prorocky otevřel cestu pokračování filmu, Člověk ze železa (1981), dokumentujícímu události z července 1980. Film získal cenu FIPRESCI na MFF v Cannes roku 1978.
    Žánry:DramaRetro
    75%
    Legendární film (myšlenkově souznějící s generací filmu morálního neklidu) nemohl být u nás dlouho uveden pro svůj protisocialistický charakter: k deformacím 50. let hledá paralelu v 70. letech. Aktuální byl tedy právě v době svého vzniku. Studentka filmové školy se při sběru materiálu k diplomce - dokumentu o úderníkovi 50. let - seznamuje s jeho pohnutým osudem, zrcadlícím šílenství doby. Zpočátku se jí jeví jako mramorová socha, pro kterou stál v době své slávy jako model. Postupně se z kamene vymaňuje skutečný člověk: usilovnost a nadšení doby vynesly pologramotného zedníka do funkce, přičemž neztratil vědomí přirozené morálky a spravedlnosti, které ho v souvislosti s vykonstruovaným procesem přivedly do vězení; po pozdější rehabilitaci zapomenutý předčasně umírá. Snaha energické a nekompromisní Anežky o zveřejnění pravdy o minulosti je stejně marná jako někdejší Birkutovo úsilí. Závěr připomíná záběrem gdaňské loděnice smrt tří dělníků v r. 1970 a téměř prorocky otevřel cestu pokračování filmu, Člověk ze železa (1981), dokumentujícímu události z července 1980. Film získal cenu FIPRESCI na MFF v Cannes roku 1978.
    Žánry:DramaRetro
    7
  • Člověk ze železa
    Člověk ze železa (1981)
    FilmRole: Agnieszka
    Volné pokračování filmu Člověk z mramoru natočené uprostřed bouřlivých událostí… Wajda jde přímo do centra událostí. Stávka v Gdaňských loděnicích a vznik nezávislých odborů Solidarita. Reportér Winkel má natočit reportáž o stávce dělníků v gdaňských loděnicích, zejména se má soustředit na vůdce stávkujících Macieka Tomczyka. Teprve postupně poznává, že je manipulován, aby Tomczyka kompromitoval. (3Kino)
    Žánry:DramaHistorický
    73%
    Volné pokračování filmu Člověk z mramoru natočené uprostřed bouřlivých událostí… Wajda jde přímo do centra událostí. Stávka v Gdaňských loděnicích a vznik nezávislých odborů Solidarita. Reportér Winkel má natočit reportáž o stávce dělníků v gdaňských loděnicích, zejména se má soustředit na vůdce stávkujících Macieka Tomczyka. Teprve postupně poznává, že je manipulován, aby Tomczyka kompromitoval. (3Kino)
    Žánry:DramaHistorický
    8
  • Tato
    Tato (1995)
    FilmRole: Magda, lawyer
    Táta vypráví příběh rozvedeného otce, který bojuje o právo vychovávat svou sedmiletou dceru. Když se jeho manželství rozpadne, rozhodne se dceru unést, než aby soud svěřil péči jeho psychicky nemocné manželce, kterou považuje za nezpůsobilou k výchově dítěte. Ale jak brzy zjistí, je snazší být skutečným mužem než skutečným otcem.
    Žánry:Drama
    73%
    Táta vypráví příběh rozvedeného otce, který bojuje o právo vychovávat svou sedmiletou dceru. Když se jeho manželství rozpadne, rozhodne se dceru unést, než aby soud svěřil péči jeho psychicky nemocné manželce, kterou považuje za nezpůsobilou k výchově dítěte. Ale jak brzy zjistí, je snazší být skutečným mužem než skutečným otcem.
    Žánry:Drama
    9
  • Bez znieczulenia
    Bez znieczulenia (1978)
    FilmRole: Agata
    Slavný polský novinář se stane trnem v oku mocných, když v televizní soutěži otázek a odpovědí prokáže své politické mistrovství a znalosti na světové konferenci. Během jeho nepřítomnosti mu nepřátelé odeberou všechna privilegia. Šok z toho, že je "nežádoucí", se prolíná s hlubším zklamáním v osobním životě: jeho žena má poměr se žárlivým mladým rivalem a po patnácti letech manželství a dvou dcerách chce rozvod. Na jeho snahu pochopit a vyřešit situaci nereaguje žádným vysvětlením. Všechny jeho kroky vedou špatným směrem. Začne pít s vysokoškoláky, kteří se touží zúčastnit jeho semináře poté, co zjistí, že byl zrušen. Kdysi uhlazený a dominantní novinář je zredukován na pouhé ticho.
    Žánry:Drama
    73%
    Slavný polský novinář se stane trnem v oku mocných, když v televizní soutěži otázek a odpovědí prokáže své politické mistrovství a znalosti na světové konferenci. Během jeho nepřítomnosti mu nepřátelé odeberou všechna privilegia. Šok z toho, že je "nežádoucí", se prolíná s hlubším zklamáním v osobním životě: jeho žena má poměr se žárlivým mladým rivalem a po patnácti letech manželství a dvou dcerách chce rozvod. Na jeho snahu pochopit a vyřešit situaci nereaguje žádným vysvětlením. Všechny jeho kroky vedou špatným směrem. Začne pít s vysokoškoláky, kteří se touží zúčastnit jeho semináře poté, co zjistí, že byl zrušen. Kdysi uhlazený a dominantní novinář je zredukován na pouhé ticho.
    Žánry:Drama
    10
  • Černý čtvrtek. Janek Wiśniewski padl
    Černý čtvrtek. Janek Wiśniewski padl (2011)
    Film
    • Netflix
    72%
    11
  • Válka světů - Příští století
    Válka světů - Příští století (1981)
    FilmRole: Gea
    • MUBI
    71%
    12
  • Laputa
    Laputa (1987)
    FilmRole: Małgorzata
    Rozsáhlé dialogy a úzké zaměření na prostředí jediného bytu charakterizují toto romantické a politicky symbolické drama o Malgorzatě, polské fotografce (Krystyna Janda), a jejím ženatém francouzském milenci Paulovi (Sami Frey). Ti dva se setkávají v Západním Berlíně, aby spolu strávili nějaký čas předtím, než se Malgorzata bude muset vrátit do Varšavy a Paul ke své manželce a dceři.
    Žánry:Drama
    71%
    Rozsáhlé dialogy a úzké zaměření na prostředí jediného bytu charakterizují toto romantické a politicky symbolické drama o Malgorzatě, polské fotografce (Krystyna Janda), a jejím ženatém francouzském milenci Paulovi (Sami Frey). Ti dva se setkávají v Západním Berlíně, aby spolu strávili nějaký čas předtím, než se Malgorzata bude muset vrátit do Varšavy a Paul ke své manželce a dceři.
    Žánry:Drama
    13
  • Dirigent
    Dirigent (1980)
    FilmRole: Marta
    Protagonistami komorného príbehu o manželskej kríze a o strete ľudí s odlišnými morálnymi postojmi sú umelci: mladá huslistka, vracajúca sa zo stáže v USA, jej muž, ambiciózny dirigent mestského orchestra a slávny dirigent, vracajúci sa po stretnutí s huslistkou po mnohých rokoch do vlasti. Starý umelec spočiatku netuší, že práve on je príčinou rodinnej roztržky. Vďaka nemu žena odhalí skutočnú povahu svojho manžela, ktorý ľahko obetuje umenie v záujme svojho egoizmu. Vo všeobecnej polohe je film aj úvahou o morálke v spoločnosti, stojacej na prahu krízy. Keďže sa Wajda aktívne podieľal na politickom boji v Poľsku, film s dominujúcimi hereckými výkonmi Jandovej, Gielguda a Seweryna, pripravený u nás na uvedenie už v r. 1982, mal napokon premiéru až v r. 1990.
    Žánry:Drama
    70%
    Protagonistami komorného príbehu o manželskej kríze a o strete ľudí s odlišnými morálnymi postojmi sú umelci: mladá huslistka, vracajúca sa zo stáže v USA, jej muž, ambiciózny dirigent mestského orchestra a slávny dirigent, vracajúci sa po stretnutí s huslistkou po mnohých rokoch do vlasti. Starý umelec spočiatku netuší, že práve on je príčinou rodinnej roztržky. Vďaka nemu žena odhalí skutočnú povahu svojho manžela, ktorý ľahko obetuje umenie v záujme svojho egoizmu. Vo všeobecnej polohe je film aj úvahou o morálke v spoločnosti, stojacej na prahu krízy. Keďže sa Wajda aktívne podieľal na politickom boji v Poľsku, film s dominujúcimi hereckými výkonmi Jandovej, Gielguda a Seweryna, pripravený u nás na uvedenie už v r. 1982, mal napokon premiéru až v r. 1990.
    Žánry:Drama
    14
  • Špion, na kterého nezapomněli
    Špion, na kterého nezapomněli (1982)
    FilmRole: Anna Gretz
    Napínavý příběh francouzského špiona na stopě vrahů jeho kolegů. Filmy označené jako špionážní nejsou jen oddechové dobrodružné bondovky, ale také vážně pojaté příběhy jako třeba Ruský dům nebo právě toto francouzské drama z roku 1982. Ve Švýcarsku ho natočil zkušený režisér Yves Boisset a vypráví příběh Sebastiena Greniera, zdánlivě pokojného švýcarského úředníka, ve skutečnosti však krtka, tedy špiona, který je mimo akci. Když je v Curychu spáchán atentát na jeho kolegu Zimmera, dostane Grenier po osmi odstavných letech úkol - má prošetřit okolnosti útoku. Zkušený francouzský agent se však ocitá v daleko nebezpečnější situaci, než by se zpočátku mohlo zdát. Vražedných útoků na jeho kolegy totiž přibývá a odhalit zrádce se zdá téměř nemožné. V hlavní roli se objeví slavný Lino Ventura. V roli Greniera měl sice scénářem předepsánu řadu nebezpečných situací, tu nejnebezpečnější však zažil v kanceláři producenta filmu, která byla jednoho dne přepadena čtyřmi italskými zločinci.
    69%
    Napínavý příběh francouzského špiona na stopě vrahů jeho kolegů. Filmy označené jako špionážní nejsou jen oddechové dobrodružné bondovky, ale také vážně pojaté příběhy jako třeba Ruský dům nebo právě toto francouzské drama z roku 1982. Ve Švýcarsku ho natočil zkušený režisér Yves Boisset a vypráví příběh Sebastiena Greniera, zdánlivě pokojného švýcarského úředníka, ve skutečnosti však krtka, tedy špiona, který je mimo akci. Když je v Curychu spáchán atentát na jeho kolegu Zimmera, dostane Grenier po osmi odstavných letech úkol - má prošetřit okolnosti útoku. Zkušený francouzský agent se však ocitá v daleko nebezpečnější situaci, než by se zpočátku mohlo zdát. Vražedných útoků na jeho kolegy totiž přibývá a odhalit zrádce se zdá téměř nemožné. V hlavní roli se objeví slavný Lino Ventura. V roli Greniera měl sice scénářem předepsánu řadu nebezpečných situací, tu nejnebezpečnější však zažil v kanceláři producenta filmu, která byla jednoho dne přepadena čtyřmi italskými zločinci.
    15
  • O-bi, O-ba - Zánik civilizace
    O-bi, O-ba - Zánik civilizace (1985)
    FilmRole: Gea
    • MUBI
    69%
    16
  • Kochankowie mojej mamy
    Kochankowie mojej mamy (1986)
    FilmRole: Krystyna Traczyk
    69%
    17
  • Terapie (Polsko)
    Terapie (Polsko) (2011)
    Seriál
    • HBO Max
    68%
    18
  • Na srebrnym globie
    Na srebrnym globie (1989)
    FilmRole: Aza
    Jeden z nejtragičtějších osudů filmu v dějinách kinematografie je srovnatelný svým rozsahem snad jen s nikdy nedokončenými snímky Ejzenštejna nebo Ericha von Stroheima. Historie realizace snímku a tragické přerušení produkce se vepsaly do chmurné historie komunistického kina. Jedna z nejnákladnějších produkcí polské kinematografie byla sabotována v okamžiku, kdy byly natočeny již plné čtyři pětiny záběrů. Mystická sága z budoucnosti tak mohla být dokončena až za dvanáct let od započetí prací, ale nikdy již nebyla dovedena do zamýšlené formy. Svým vypravěčským potenciálem, epickou šíří a kolonizací vesmíru byl tento monument považován za průkopníka na poli sci-fi, který by v původní podobě mohl trumfnout samotné Hvězdné války George Lucase nebo postapokalyptickou sérii Mad Max. Nebýt ironie osudu, vizionář Żuławski jim mohl o pár let dříve sebrat vítr z plachet.
    Žánry:Sci-fi
    68%
    Jeden z nejtragičtějších osudů filmu v dějinách kinematografie je srovnatelný svým rozsahem snad jen s nikdy nedokončenými snímky Ejzenštejna nebo Ericha von Stroheima. Historie realizace snímku a tragické přerušení produkce se vepsaly do chmurné historie komunistického kina. Jedna z nejnákladnějších produkcí polské kinematografie byla sabotována v okamžiku, kdy byly natočeny již plné čtyři pětiny záběrů. Mystická sága z budoucnosti tak mohla být dokončena až za dvanáct let od započetí prací, ale nikdy již nebyla dovedena do zamýšlené formy. Svým vypravěčským potenciálem, epickou šíří a kolonizací vesmíru byl tento monument považován za průkopníka na poli sci-fi, který by v původní podobě mohl trumfnout samotné Hvězdné války George Lucase nebo postapokalyptickou sérii Mad Max. Nebýt ironie osudu, vizionář Żuławski jim mohl o pár let dříve sebrat vítr z plachet.
    Žánry:Sci-fi
    19
  • Druhá strana mince
    Druhá strana mince (2009)
    FilmRole: Irena Jankowskaová
    67%
    20
  • Stan posiadania
    Stan posiadania (1989)
    FilmRole: Julia
    Těžkosti lidských vztahů v milostném trojúhelníku: neurotická žena, idealistický mladík a jeho matka. Tomášek je upřímný a zásadový student geografie. Žije se svou matkou Zofií, citlivou a praktikující katoličkou, stejně jako její syn. Když potká Julii, deprimovanou ženu starší než on, nejprve se ji snaží utěšit a poté ji pozve, aby bydlela s ním a jeho matkou. Tomášek odcestuje do Západního Berlína navštívit svého zámožného otce. Odmítá od něj přijmout peníze a hledá si práci jako malíř pokojů. Julie nakonec skončí v sanatoriu na léčení, zatímco Tomášek se snaží, aby jejich vztah fungoval.
    Žánry:Drama
    66%
    Těžkosti lidských vztahů v milostném trojúhelníku: neurotická žena, idealistický mladík a jeho matka. Tomášek je upřímný a zásadový student geografie. Žije se svou matkou Zofií, citlivou a praktikující katoličkou, stejně jako její syn. Když potká Julii, deprimovanou ženu starší než on, nejprve se ji snaží utěšit a poté ji pozve, aby bydlela s ním a jeho matkou. Tomášek odcestuje do Západního Berlína navštívit svého zámožného otce. Odmítá od něj přijmout peníze a hledá si práci jako malíř pokojů. Julie nakonec skončí v sanatoriu na léčení, zatímco Tomášek se snaží, aby jejich vztah fungoval.
    Žánry:Drama
    21
  • Walesa: člověk naděje
    Walesa: člověk naděje (2013)
    FilmRole: Agnieszka (archive footage) (uncredited)
    • iVysílání
    65%
    22
  • Kajko i Kokosz
    Kajko i Kokosz (2021)
    Seriál
    • Netflix
    65%
    23
  • Kill It and Leave This Town
    Kill It and Leave This Town (2020)
    FilmRole: Janek's Mother (voice)
    Po ztrátě svých nejbližších se hlavní hrdina, alter ego režiséra snímku, uzavírá do bezpečného světa vzpomínek. Čas se tu zastavil a všichni, o které přišel, jsou zde stále naživu. Jak léta běží, svět v jeho mysli pořád roste a zabydlují se v něm nikým nezvané literární postavy a hrdinové kreslených filmů z dětství. Postavy, které v příbězích mají stále stejný věk, najednou začínají stárnout. Když si hlavní hrdina uvědomí, že věčné mládí neexistuje, rozhodne se pro návrat do reality. Na komplikované cestě zpět ho naštěstí provázejí všechny tyto úžasné postavy.
    Žánry:AnimovanýHororRetro
    65%
    Po ztrátě svých nejbližších se hlavní hrdina, alter ego režiséra snímku, uzavírá do bezpečného světa vzpomínek. Čas se tu zastavil a všichni, o které přišel, jsou zde stále naživu. Jak léta běží, svět v jeho mysli pořád roste a zabydlují se v něm nikým nezvané literární postavy a hrdinové kreslených filmů z dětství. Postavy, které v příbězích mají stále stejný věk, najednou začínají stárnout. Když si hlavní hrdina uvědomí, že věčné mládí neexistuje, rozhodne se pro návrat do reality. Na komplikované cestě zpět ho naštěstí provázejí všechny tyto úžasné postavy.
    Žánry:AnimovanýHororRetro
    24
  • Pare osób, maly czas
    Pare osób, maly czas (2007)
    FilmRole: Jadwiga
    Varšava, přelom 70. a 80. let 20. století. Nevlídné poměry a „literární úterky“ básníka Mirona Białoszewského vymezují čas vnitřního dramatu slepé Jadwigy Stańczakové. Stárnoucí dáma, uzurpovaná dominantním otcem, nabídne své služby sebestřednému Mironovi. Přepisuje z magnetofonu jeho texty, organizuje mu čas a vycházky. Fascinuje ho pragmatismem i způsobem vnímání tvářnosti světa, jež je jí odepřena. Muž, deptaný malostí doby, ale i svou odlišnou sexuální orientací, soustředěný na úvahy o síle a kráse slov, podnítí Jadwigu k psaní a stává se nemilosrdným kritikem její poezie. Právě ona však posléze v Deníku ve dvou s nevšedním taktem vystihne obrodný smysl bytí v naprosté odevzdanosti tvorbě. Z této výpovědi o duchovním souznění psychologicky nesouměřitelných bytostí vychází film, jemuž dominuje herecká kreace Krystyny Jandové. Český název filmu je citací z básně Mirona Białoszewského, která u nás byla přeložena.
    Žánry:Drama
    65%
    Varšava, přelom 70. a 80. let 20. století. Nevlídné poměry a „literární úterky“ básníka Mirona Białoszewského vymezují čas vnitřního dramatu slepé Jadwigy Stańczakové. Stárnoucí dáma, uzurpovaná dominantním otcem, nabídne své služby sebestřednému Mironovi. Přepisuje z magnetofonu jeho texty, organizuje mu čas a vycházky. Fascinuje ho pragmatismem i způsobem vnímání tvářnosti světa, jež je jí odepřena. Muž, deptaný malostí doby, ale i svou odlišnou sexuální orientací, soustředěný na úvahy o síle a kráse slov, podnítí Jadwigu k psaní a stává se nemilosrdným kritikem její poezie. Právě ona však posléze v Deníku ve dvou s nevšedním taktem vystihne obrodný smysl bytí v naprosté odevzdanosti tvorbě. Z této výpovědi o duchovním souznění psychologicky nesouměřitelných bytostí vychází film, jemuž dominuje herecká kreace Krystyny Jandové. Český název filmu je citací z básně Mirona Białoszewského, která u nás byla přeložena.
    Žánry:Drama
    25
  • Weiser
    Weiser (2001)
    FilmRole: Elka
    64%
    26
  • Stále tady
    Stále tady (2023)
    Seriál
    • SkyShowtime
    Minisérie Warszawianka z roku 2023, režírovaná Jackem Borcuchem, sleduje tragikomická dobrodružství 40letého playboye, který se pohybuje mezi světem luxusu a neúprosné reality středního věku. Hlavní postava, která je charismatickým, ale nezodpovědným mužem, se snaží vyrovnat s důsledky svých životních rozhodnutí a hledá nové způsoby, jak zvládnout nástrahy každodenního života. Příběh se soustředí na jeho vztahy s rodinou, přáteli a ženami, které často nevyústí v dlouhodobé závazky, ale spíše v chaotické a komické situace. Tato série je nejen zábavným pohledem na život muže, který se snaží zachovat svůj svobodomyslný životní styl, ale také se zabývá hlubšími otázkami dospívání a vyrovnání se s osobními kriziemi, které přicházejí s věkem.
    Žánry:DramaKomedie
    63%
    Minisérie Warszawianka z roku 2023, režírovaná Jackem Borcuchem, sleduje tragikomická dobrodružství 40letého playboye, který se pohybuje mezi světem luxusu a neúprosné reality středního věku. Hlavní postava, která je charismatickým, ale nezodpovědným mužem, se snaží vyrovnat s důsledky svých životních rozhodnutí a hledá nové způsoby, jak zvládnout nástrahy každodenního života. Příběh se soustředí na jeho vztahy s rodinou, přáteli a ženami, které často nevyústí v dlouhodobé závazky, ale spíše v chaotické a komické situace. Tato série je nejen zábavným pohledem na život muže, který se snaží zachovat svůj svobodomyslný životní styl, ale také se zabývá hlubšími otázkami dospívání a vyrovnání se s osobními kriziemi, které přicházejí s věkem.
    Žánry:DramaKomedie
    27
  • Golem
    Golem (1980)
    FilmRole: Rozyna
    • MUBI
    63%
    28
  • Život jako smrtelná choroba přenášená pohlavní cestou
    Život jako smrtelná choroba přenášená pohlavní cestou (2000)
    FilmRole: Anna
    Šedesátiletý lékař Tomasz je cynik a pragmatik. Přivydělává si při natáčení filmu o svatém Bernardovi, který zachránil zloděje před rozvášněným davem a slíbil, že ho vírou v Boha připraví k přijetí rozsudku smrti. Poté Tomasz pomůže jistému pacientovi ukončit utrpení zvýšenou dávkou morfia. Po čase zjistí, že i jeho zasáhla smrtelná nemoc. Bývalá manželka mu poskytne značnou částku na léčení v Paříži, ale jeho rakovina plic je již neoperovatelná. Tomasz se vrací k práci na klinice a jeho ateismus začnou nahlodávat otázky posledních věcí člověka. Při hledání odpovědí se nevyhne ani zvažování smyslu víry. Připuštění její existence mu poté zabrání uniknout před bolestí sebevražednou dávkou léků. Průvodci jeho dilemat jsou kolegové, známý kněz a zejména medik Marek, kterého hluboce vzrušují etické aspekty profese spjaté s tajemstvím života a smrti. Zadanou pitvu Tomaszova těla Markovi usnadní vědomí, že zesnulý přijal smrt jako přirozenou hodnotu nepomíjivého bytí.
    Žánry:Drama
    63%
    Šedesátiletý lékař Tomasz je cynik a pragmatik. Přivydělává si při natáčení filmu o svatém Bernardovi, který zachránil zloděje před rozvášněným davem a slíbil, že ho vírou v Boha připraví k přijetí rozsudku smrti. Poté Tomasz pomůže jistému pacientovi ukončit utrpení zvýšenou dávkou morfia. Po čase zjistí, že i jeho zasáhla smrtelná nemoc. Bývalá manželka mu poskytne značnou částku na léčení v Paříži, ale jeho rakovina plic je již neoperovatelná. Tomasz se vrací k práci na klinice a jeho ateismus začnou nahlodávat otázky posledních věcí člověka. Při hledání odpovědí se nevyhne ani zvažování smyslu víry. Připuštění její existence mu poté zabrání uniknout před bolestí sebevražednou dávkou léků. Průvodci jeho dilemat jsou kolegové, známý kněz a zejména medik Marek, kterého hluboce vzrušují etické aspekty profese spjaté s tajemstvím života a smrti. Zadanou pitvu Tomaszova těla Markovi usnadní vědomí, že zesnulý přijal smrt jako přirozenou hodnotu nepomíjivého bytí.
    Žánry:Drama
    29
  • Jak pokochalam gangstera
    Jak pokochalam gangstera (2022)
    FilmRole: Rita
    • Netflix

    Pokračování polského filmu Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa z roku 2019. Příběh inspirovaný životem Nikodema Skotarczaka „Nikosia“. Je to příběh o mužském světě viděném očima žen. Nikoś je kluk s nezkrotnou chutí po úspěchu, který se specializuje na nelegální dovoz aut do Polska. Gigantické peníze, budování automobilového impéria, spektakulární útěk z vězení... jeho život je neustálá jízda bez pravidel a jeho příběh ukazuje, jak za sebe bojovat a jak moc musíte obětovat, abyste mohli zůstat sami sebou.

    Žánry:Krimi
    62%

    Pokračování polského filmu Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa z roku 2019. Příběh inspirovaný životem Nikodema Skotarczaka „Nikosia“. Je to příběh o mužském světě viděném očima žen. Nikoś je kluk s nezkrotnou chutí po úspěchu, který se specializuje na nelegální dovoz aut do Polska. Gigantické peníze, budování automobilového impéria, spektakulární útěk z vězení... jeho život je neustálá jízda bez pravidel a jeho příběh ukazuje, jak za sebe bojovat a jak moc musíte obětovat, abyste mohli zůstat sami sebou.

    Žánry:Krimi
    30
  • Juliusz
    Juliusz (2018)
    FilmRole: Krystyna Janda
    60%
    31
  • Un air si pur...
    Un air si pur... (1997)
    FilmRole: Mme Leduroy
    • Netflix
    Uprostřed první světové války se doktor a právník spojí, aby přeměnili zchátralý starý horský zámek na sanatorium/lázně, které uspokojí nemocné z většiny vrstev evropské společnosti. Většina z nich se objeví s falešnou nadějí v srdcích a spoustou stejně falešných identit. Dokonce i majitelé mají několik podvodů, hlavním z nich je ta část resortu, kde poskytují útočiště umírajícím a strašlivě zmrzačeným vojákům. Přesto je atmosféra tohoto prvotřídního léčebného domu atmosférou velké noblesy, která jen tenkým závojem zakrývá pochybnosti o tajných aktivitách hostů. Ačkoli je velká část filmu svéráznou komedií, tragédie se vkrádá, když lidé začnou umírat nepřirozenou smrtí, a ani čistý horský vzduch nemůže zachránit majitele a obyvatele.
    Žánry:DramaKomedie
    59%
    Uprostřed první světové války se doktor a právník spojí, aby přeměnili zchátralý starý horský zámek na sanatorium/lázně, které uspokojí nemocné z většiny vrstev evropské společnosti. Většina z nich se objeví s falešnou nadějí v srdcích a spoustou stejně falešných identit. Dokonce i majitelé mají několik podvodů, hlavním z nich je ta část resortu, kde poskytují útočiště umírajícím a strašlivě zmrzačeným vojákům. Přesto je atmosféra tohoto prvotřídního léčebného domu atmosférou velké noblesy, která jen tenkým závojem zakrývá pochybnosti o tajných aktivitách hostů. Ačkoli je velká část filmu svéráznou komedií, tragédie se vkrádá, když lidé začnou umírat nepřirozenou smrtí, a ani čistý horský vzduch nemůže zachránit majitele a obyvatele.
    Žánry:DramaKomedie
    32
  • Pestka
    Pestka (1996)
    FilmRole: Agata
    Agáta se blíží ke čtyřicítce, ale navzdory mnoha románkům ještě nezaložila rodinu. Žije, jako by se všechno ještě mohlo stát. Pracuje v Polském rozhlase, vydala několik sbírek básní a je stále připravena potkat velkou lásku. Boris, kterého potkala na svatbě své mladé přítelkyně Sabiny, je architekt, má manželku a dva syny. Nikdy svou ženu nepodvedl a snaží se být dobrým manželem a otcem.
    Žánry:DramaRomantický
    58%
    Agáta se blíží ke čtyřicítce, ale navzdory mnoha románkům ještě nezaložila rodinu. Žije, jako by se všechno ještě mohlo stát. Pracuje v Polském rozhlase, vydala několik sbírek básní a je stále připravena potkat velkou lásku. Boris, kterého potkala na svatbě své mladé přítelkyně Sabiny, je architekt, má manželku a dva syny. Nikdy svou ženu nepodvedl a snaží se být dobrým manželem a otcem.
    Žánry:DramaRomantický
    33
  • Žabí lamento
    Žabí lamento (2005)
    FilmRole: Aleksandra Piatkowska
    57%
    34
  • Paničky Dulské
    Paničky Dulské (2015)
    FilmRole: Dulska, babka Melanii
    • Netflix
    57%
    35
  • Puškvorec
    Puškvorec (2009)
    FilmRole: Marta / Krystyna Jandaová

    Legendární režisér Andrzej Wajda se ve svém nejnovějším filmu Puškvorec již po čtvrté vrací k próze klasika polské literatury Jarosława Iwaszkiewicze (předchozími snímky na motivy Iwaszkiewiczových próz jsou Březový háj, 1970; Slečny z Vlčí, 1979, a Červnová noc, 2001). Příběh Marty, osamělé manželky maloměstského lékaře, která se v poválečné době vyrovnává se ztrátou obou synů a postupně se sbližuje s prostým mladíkem Boguśem, tvoří kostru nevšedního snímku. Do hlavní role obsadil Wajda jednu z nejuznávanějších polských hereček současnosti Krystynu Jandovou. Ta vnesla do filmu osobní, silně emocionální téma, když se rozhodla podělit o svůj zármutek ze ztráty milovaného člověka. V další dějové rovině tak statická kamera herečku sleduje, jak ve zšeřelém hotelovém pokoji klidným hlasem vzpomíná na poslední dny strávené se svým umírajícím manželem, kameramanem Edwardem Kłosińským. Puškvorec je mnohovrstevným zamyšlením nad smrtí a úzkou hranicí mezi životem a smrtí. Wajdův snímek získal na letošním MFF v Berlíně Cenu Alfreda Bauera.

    Žánry:Drama
    56%

    Legendární režisér Andrzej Wajda se ve svém nejnovějším filmu Puškvorec již po čtvrté vrací k próze klasika polské literatury Jarosława Iwaszkiewicze (předchozími snímky na motivy Iwaszkiewiczových próz jsou Březový háj, 1970; Slečny z Vlčí, 1979, a Červnová noc, 2001). Příběh Marty, osamělé manželky maloměstského lékaře, která se v poválečné době vyrovnává se ztrátou obou synů a postupně se sbližuje s prostým mladíkem Boguśem, tvoří kostru nevšedního snímku. Do hlavní role obsadil Wajda jednu z nejuznávanějších polských hereček současnosti Krystynu Jandovou. Ta vnesla do filmu osobní, silně emocionální téma, když se rozhodla podělit o svůj zármutek ze ztráty milovaného člověka. V další dějové rovině tak statická kamera herečku sleduje, jak ve zšeřelém hotelovém pokoji klidným hlasem vzpomíná na poslední dny strávené se svým umírajícím manželem, kameramanem Edwardem Kłosińským. Puškvorec je mnohovrstevným zamyšlením nad smrtí a úzkou hranicí mezi životem a smrtí. Wajdův snímek získal na letošním MFF v Berlíně Cenu Alfreda Bauera.

    Žánry:Drama
    36
  • Bulle & das Mädchen, Der
    Bulle & das Mädchen, Der (1985)
    FilmRole: Gerlinde
    56%
    37
  • Předjaří
    Předjaří (2001)
    FilmRole: Jadwiga Barykowa
    Děj filmu začíná v předvečer roku 1918, kdy dospívající mladík Cezary Baryka prožívá v Baku svou první velkou lásku a současně jej ovlivňuje nová realita, již s sebou přináší revoluce v Rusku. Čekají na něj bolestné ztráty a nakonec odjíždí přes Moskvu do rodné země svých rodičů, do Polska. Tady jeho lidské hledání a dozrávání během pobytu na vysoké škole, v době prožité ve válce a na polském venkově připomíná spíše nějaký tanec, který postupně dostává nevypočitatelný a stále zběsilejší rytmus...
    Žánry:DramaRomantický
    55%
    Děj filmu začíná v předvečer roku 1918, kdy dospívající mladík Cezary Baryka prožívá v Baku svou první velkou lásku a současně jej ovlivňuje nová realita, již s sebou přináší revoluce v Rusku. Čekají na něj bolestné ztráty a nakonec odjíždí přes Moskvu do rodné země svých rodičů, do Polska. Tady jeho lidské hledání a dozrávání během pobytu na vysoké škole, v době prožité ve válce a na polském venkově připomíná spíše nějaký tanec, který postupně dostává nevypočitatelný a stále zběsilejší rytmus...
    Žánry:DramaRomantický
    38
  • Sladký konec dne
    Sladký konec dne (2019)
    FilmRole: Maria Lindeová
    • Edison

    Židovská spisovatelka Maria Linde je čerstvou nositelkou Nobelovy ceny. Její harmonický rodinný život na italském venkově však začne skřípat, když podlehne šarmu mladého přistěhovalce Nazeera. Na křižovatce nespoutané mysli a stárnoucího těla se Maria snaží najít svou roli v dynamickém světě kolem ní. Své hodnoty dá jasně najevo v proslovu, v němž okomentuje bombový útok v Římě a při kterém odmítne cenu za literaturu převzít. Tím rozpoutá řetězec nepříjemností nejen pro sebe, ale též pro Nazeera, svého manžela i místní spoluobčany. Film vkusně zachycuje střet velkolepého kreativního intelektu s rozpadajícími se evropskými hodnotami. (Film Europe)

    Žánry:Drama
    55%

    Židovská spisovatelka Maria Linde je čerstvou nositelkou Nobelovy ceny. Její harmonický rodinný život na italském venkově však začne skřípat, když podlehne šarmu mladého přistěhovalce Nazeera. Na křižovatce nespoutané mysli a stárnoucího těla se Maria snaží najít svou roli v dynamickém světě kolem ní. Své hodnoty dá jasně najevo v proslovu, v němž okomentuje bombový útok v Římě a při kterém odmítne cenu za literaturu převzít. Tím rozpoutá řetězec nepříjemností nejen pro sebe, ale též pro Nazeera, svého manžela i místní spoluobčany. Film vkusně zachycuje střet velkolepého kreativního intelektu s rozpadajícími se evropskými hodnotami. (Film Europe)

    Žánry:Drama
    39
  • Sponsoring
    Sponsoring (2011)
    FilmRole: Mutter
    52%
    40
  • Paní ze školky
    Paní ze školky (2014)
    FilmRole: Grandmother
    50%
    41
  • Superprodukcja
    Superprodukcja (2002)
    Film
    Janek Drzazga je mladý filmový kritik, preslávený neľútostnými recenziami a ostrým perom. Vo svojej televíznej talk-show radí filmárom, ako písať scenáre. Program sa zapáči prezidentovi Koniecpolskému. Objedná si u odvážneho kritika scenár pre film, v ktorom má hlavnú rolu stvárniť prezidentova milenka. Kritik sa nechce spreneveriť svojim zásadám, no keď zistí, že za Koniecpolským stojí silný nelegálny kapitál, niet preňho cesty späť...
    Žánry:Komedie
    46%
    Janek Drzazga je mladý filmový kritik, preslávený neľútostnými recenziami a ostrým perom. Vo svojej televíznej talk-show radí filmárom, ako písať scenáre. Program sa zapáči prezidentovi Koniecpolskému. Objedná si u odvážneho kritika scenár pre film, v ktorom má hlavnú rolu stvárniť prezidentova milenka. Kritik sa nechce spreneveriť svojim zásadám, no keď zistí, že za Koniecpolským stojí silný nelegálny kapitál, niet preňho cesty späť...
    Žánry:Komedie
    42
  • Rys
    Rys (2007)
    Film
    Pronásledován mafiánským bossem Kredou kvůli mylnému dluhu 2 miliony eur, prezident klubu Ryszard Ochódzki poslechne radu poradkyně Marie Wafelové a prodá pozemky otci Pudlovi. Jenže vzápětí s bankéřem Kozíčkem vymyslí ještě větší bankovní podvod, aby získal hotovost. Oplývajíc ukradenými penězi a krátce si užívajíc politické funkce, ukryje peníze v domě Molibdenových. Ale právě když s trenérem Jarząbkem plánují, jak je získat zpět, blíží se nájemný vrah Dukan.
    Žánry:Komedie
    38%
    Pronásledován mafiánským bossem Kredou kvůli mylnému dluhu 2 miliony eur, prezident klubu Ryszard Ochódzki poslechne radu poradkyně Marie Wafelové a prodá pozemky otci Pudlovi. Jenže vzápětí s bankéřem Kozíčkem vymyslí ještě větší bankovní podvod, aby získal hotovost. Oplývajíc ukradenými penězi a krátce si užívajíc politické funkce, ukryje peníze v domě Molibdenových. Ale právě když s trenérem Jarząbkem plánují, jak je získat zpět, blíží se nájemný vrah Dukan.
    Žánry:Komedie
    43

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.